Tue 28/09/2021 - 19:30 Meerdael
Artikel 1: De heer Gerrit Versyck wordt als vervangend gemeenteraadslid geïnstalleerd gedurende de afwezigheidsperiode van mevrouw Griet Spreuwers, gemeenteraadslid-titularis.
Artikel 2: De gemeenteraad besluit de rangorde, gelet op de dienstanciënniteit en na eedaflegging van Gerrit Versyck, als volgt aan te passen:
Volgnr |
Naam en voornaam van de raadsleden |
Anciënniteit |
Aantal bekomen naamstemmen bij de recentste gemeenteraadsverkiezingen |
|
1 |
CLERCKX Bart |
02.01.2001-06.01.2019 |
18 j 4 d |
532 |
2 |
VAN BIESBROECK Francis |
02.01.2007-06.01.2019 |
12j 4 d |
427 |
3 |
DEBRUYNE Kris |
02.01.2007-06.01.2019 |
12 j 4 d |
303 |
4 |
TIMMERMANS Katrien |
01.02.2007-06.01.2019 |
11j 11 m 5d |
350 |
5 |
BOUCKAERT Mattias |
02.01.2013-06.01.2019 |
6j 4d/ |
686 |
6 |
STEENO Maggy |
02.01.2013-06.01.2019 |
6j 4d/ |
389 |
7 |
VLEMINCKX Paul |
02.01.2013-06.01.2019 |
6j 4d/ |
256 |
8 |
RUTTEN Jos |
02.01.2013-06.01.2019 |
6j 4d/ |
205 |
9 |
TECK Tom |
02.01.2013-06.01.2019 29.01.2019 |
6j 4d |
485 |
10 |
Van STEENKISTE Hanna |
07.01.2019 |
/ |
521 |
11 |
LEMAITRE Patrice |
07.01.2019 |
/ |
319 |
12 |
CLAESSEN Adinda |
07.01.2019 |
/ |
270 |
13 |
D'HERTEFELT Sarah |
07.01.2019 |
/ |
244 |
14 |
BINON Mark |
07.01.2019 |
/ |
236 |
15 |
Van DYCK Josien |
07.01.2019 |
/ |
209 |
16 |
GILIAS Fien |
07.01.2019 |
/ |
188 |
17 |
VANDEVOORDE Frieda |
07.01.2019 |
/ |
168 |
18 |
HUYGENS David |
28.05.2019 |
/ |
227 |
19 |
BULENS Diana |
03.03.2020 |
/ |
139 |
20 |
HOLEMANS Bram |
31.08.2021 |
/ |
116 |
21 |
VERSYCK Gerrit |
28.09.2021 |
/ |
101 |
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de budgetwijzigingen 2021 van de kerkbesturen Sint-Joris te Sint-Joris-Weert en Sint-Jan-Evangelist te Blanden goed.
Artikel 2: Bij de opmaak van het budget 2022 dient de Z-waarde van het kerkbestuur Sint-Jan-Evangelist aangepast te worden.
Artikel 3: Dit besluit wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid, het centraal kerkbestuur, de kerkbesturen, het erkend representatief orgaan.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit Bram Holemans aan te duiden als lid van de Algemene raadscommissie vanaf 31 augustus 2021.
Artikel 2: De gemeenteraad gaat akkoord met de samenstelling vanaf 31 augustus 2021 van de respectievelijke gemeenteraadscommissies tijdens de legislatuur 2019-2024:
De Algemene raadscommissie : politie, brandweer, personeelszaken, kerkfabrieken, financiën, informatie en ICT:
- David Huygens (CD&V) (voorzitter)
- Kris Debruyne (CD&V)
- Adinda Claessen (Groen)
- Sarah D'Hertefeld (Groen)
- Jos Rutten (Vooruit)
- Francis Van Biesbroeck (N-VA)
- Bram Holemans (N-VA)
- Patrice Lemaitre (Open Vld)
De raadscommissie Mens: onderwijs, sport, gezin en kinderopvang, jeugd, lokale economie, gelijke kansenbeleid en werkgelegenheid, welzijn en sociale zaken, ontwikkelingssamenwerking, cultuur, dierenwelzijn:
- Sarah D'Hertefelt (Groen) (voorzitter)
- Paul Vleminckx (CD&V)
- David Huygens (CD&V)
- Josien Van Dyck (Groen)
- Jos Rutten (Vooruit)
- Frieda Vandevoorde (N-VA)
- Mark Binon (N-VA)
- Fien Gilias(Open Vld)
De raadscommissie Ruimte: ruimtelijke ordening, patrimonium, openbare werken, mobiliteit, milieu en klimaat, wonen, recreatie en toerisme:
- Josien Van Dyck (Groen) (voorzitter)
- Paul Vleminckx (CD&V)
- Kris Debruyne (CD&V)
- Adinda Claessen (Groen)
- Jos Rutten (Vooruit)
- Mark Binon (N-VA)
- Maggy Steeno (N-VA)
- Patrice Lemaitre (Open Vld).
Alle gemeenteraadsleden kunnen, in toepassing van artikel 7 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, weliswaar zonder stemrecht, de vergaderingen van de raadscommissies, waarvan zij geen deel uitmaken, bijwonen.
Artikel 1: De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen en gaat akkoord met de intentie aanpassing aanduiding bestuurder EcoWerf van het lokaal bestuur van Bertem.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt "de overeenkomst tot het toewijzen van beheer over onroerende goederen" betreffende het pleintje aan de Grezstraat 51, 3054 Vaalbeek goed.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt het opmetingsplan, opgemaakt door betrokkene 2, landmeter-expert op 30 juli 2021, goed.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om het Lokaal Energie- en Klimaatpact van Vlaanderen te ondertekenen:
De gemeente engageert zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich om:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente aan actie te ondernemen om de doelstellingen vermeldt in de onderstaande werven mee na te streven:
Werf 1: Laten we een boom opzetten
Werf 2: Verrijk je wijk
Werf 3: Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar
Werf 4: Water het nieuwe goud
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de gemeentelijke verordening betreffende de verplichting van een conformiteitsattest goed te keuren.
Artikel 1:
Voor de toepassing van deze verordening worden volgende definities gehanteerd:
1° Beveiligde zending: één van de hiernavolgende betekeningswijze:
2° Conformiteitsattest: Het conformiteitsattest dat de aanwezigheid van eventuele gebreken als vermeld in artikel 3.1, §1, derde lid, 1° van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 , evenals de toegestane maximale woningbezetting volgens de normen die worden vastgesteld met toepassing van artikel 3.1, §1, vierde lid, vermeldt, zoals omschreven in artikel 3.6. §1. van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
3° Hoofdverblijfplaats: de woning waar een gezin of een alleenstaande effectief en gewoonlijk verblijft, zoals omschreven in artikel 1.3. §1, 21° van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
4° Register ‘verplichting conformiteitsattest’: het register bevat
5° Kamer: een woning waarin een toilet, een bad of douche, of een kookgelegenheid ontbreken en waarvan de bewoners voor een of meer van die voorzieningen aangewezen zijn op de gemeenschappelijke ruimten in of aansluitend bij het gebouw waarvan de woning deel uitmaakt; zoals omschreven in artikel 1.3. §1, 25° van de Vlaamse Codex Wonen van 2021
6° Woning: elk onroerend goed of deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van een gezin of alleenstaande; zoals omschreven in artikel 1.3. §1, 66° van de Vlaamse Codex Wonen van 2021
Artikel 2: Verplichting
§1. Voor elke nieuwe verhuring en nieuwe terbeschikkingstelling als hoofdverblijfplaats moet de eigenaar / verhuurder een geldig conformiteitsattest kunnen voorleggen.
Deze verplichting wordt gefaseerd ingevoerd op basis van de leeftijd van de woning volgens onderstaand schema:
- 2022 - 2023: woningen van 90 jaar (bouwjaar voor 1930)
- 2024 – 2025: woningen van 60 jaar en ouder (bouwjaar voor 1960)
- 2026 - 2027: woningen van 40 jaar en ouder (bouwjaar voor 1980)
- 2028 – 2029 woningen van 20 jaar en ouder (bouwjaar voor 2000)
- 2030 – 2031 woningen van bouwjaar voor 2021.
§2. Vanaf 2033 moet elke eigenaar / verhuurder die een woning verhuurt of ter beschikking stelt als hoofdverblijfplaats een geldig conformiteitsattest kunnen voorleggen.
§3. De woningen die onder de verplichting van §1 of §2 vallen worden opgenomen in een register. Als opnamedatum geldt de datum van de inschrijving van de huurder of huurders in het bevolkingsregister. Wanneer er geen inschrijving is geldt de datum van de nieuwe verhuring of de terbeschikkingstelling.
§4. De eigenaar / verhuurder wordt door de gemeente per beveiligde zending op de hoogte gebracht van opname in het register ‘verplichting conformiteitsattest’.
§5. Elke eigenaar of verhuurder dient voor de woning die onder de toepassing valt van §1 of §2, over een geldig conformiteitsattest te beschikken binnen een periode van 90 dagen ingaand de dag na de datum van de beveiligde zending zoals vermeld in §4.
§6. De overdrager van het zakelijk recht van de woning die valt onder een verplichting zoals vermeld in §1 of §2, moet de verkrijger ervan in kennis stellen dat de woning moet voldoen aan de gemeentelijke verordening conformiteitsattesten. Tevens moet hij per beveiligde zending een kopie van de notariële akte bezorgen aan de gemeente, binnen twee maanden na het verlijden van de notariële akte. De mededeling bevat minstens de volgende gegevens:
- Naam, adres, telefoonnummer en eventueel mailadres van de verkrijger van het zakelijk recht en zijn eigendomsaandeel;
- Datum van de notariële akte, naam en standplaats van de notaris;
- Adres van de overgedragen woning.
§7. Het verzoek voor de aflevering van een conformiteitsattest dient te gebeuren volgens de aanvraagprocedure zoals vermeld in artikel 3.6, 3. 7 en 3. 8van het Uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
De aanvraag kan online gebeuren via het daartoe bestemde aanvraagformulier op de gemeentelijke website.
Artikel 3 vergoeding
§1. De vergoeding voor het behandelen van een aanvraag voor de afgifte van een conformiteitsattest is gratis wanneer:
- a) een conformiteitsattest kan afgeleverd worden na een 1ste onderzoek;
én
- de aanvraag vrijwillig gebeurt, dus niet valt onder de verplichting vermeld in artikel 2, §1 of §2.
- b) de woning een sociale woning betreft.
In alle andere situaties is de vergoeding voor het behandelen van een aanvraag voor de afgifte van een conformiteitsattest:
- 90 euro voor een woning;
- 90 euro voor een kamer, verhoogd met 15 euro per kamer, met een maximum van 1.750 euro per gebouw.
De bedragen worden jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex zoals vermeld in artikel 3.9 van het Uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
§2. Na de opmaak van het conformiteitsattest wordt, indien van toepassing, de aanvrager uitgenodigd om de vergoeding zoals vermeld in §1 te betalen. De kosten worden contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs of door overschrijving op het rekeningnummer van het gemeentebestuur van Oud-Heverlee. Na betaling wordt het conformiteitsattest verstuurd naar de aanvrager.
Bij niet-betaling wordt de vergoeding ingevorderd bij wet of decreet voorziene procedures en wordt het dossier overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 4: Deze verordening treedt in werking de dag na goedkeuring door de Vlaamse regering of haar gemachtigde.
Artikel 5: Het gemeentelijk retributiereglement inzake conformiteitsattesten van 26 juni 2018 wordt vanaf de datum bedoeld in artikel 4 opgeheven.
Artikel 6: Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat principieel akkoord om de voetweg 16 gedeeltelijk te verplaatsen zoals aangeduid op het ontwerp-rooilijnplan.
Artikel 2: De gemeenteraad gaat akkoord om de voetweg 16 gedeeltelijk te verplaatsen zoals aangeduid op het definitief vastgestelde rooilijnplan.
Artikel 3: De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van dit besluit overeenkomstig art. 18 en 19 van het decreet houdende gemeentewegen van 3 mei 2019, en behoudens administratief beroep, met de realisatie van de verplaatste gemeenteweg, overeenkomstig de artikelen 26, 27, 28 en 29 van het aangehaalde decreet.
Artikel 4: De gemeenteraad maakt deze beslissing als volgt bekend:
- Het besluit met daarin het definitief vastgestelde rooilijnplan wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website, en aangeplakt bij het gemeentehuis ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het verplaatste wegdeel;
- Het college van burgemeester en schepenen brengt iedereen die in het kader van het openbaar onderzoek een standpunt, opmerking of bezwaar heeft ingediend met een beveiligde zending op de hoogte van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan;
- Het rooilijnplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken en aan de deputatie van de Provincie Vlaams-Brabant.
Artikel 5: Tegen deze beslissing kan binnen een termijn van 30 dagen een opschortend administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Overheid, overeenkomstig art. 24 en 25 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het voorgestelde tracé, heraanleg Leuvensestraat tussen kruispunt Pastoor Tilemansstraat en de grens met Oud-Heverlee, zoals voorzien in de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2021089978 gelegen aan de Leuvensestraat te Sint-Joris-Weert goed.
Artikel 2: Een voor eensluidend verklaard afschrift van huidige beslissing zal samen met de beslissing inzake de vergunningsaanvraag overgemaakt worden aan de gewestelijke omgevingsambtenaar.
Artikel 1: de gemeenteraad beslist om het document 'Masterplan Haasrode: ruimtelijke visie voor de dorpskern en inrichtingsplan voor het woonuitbreidingsgebied' goed te keuren. https://we.tl/t-6jBOVRCxtY
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de intensiteit voor het onderhoud van bermen langs fietspaden te verhogen door een betere planning met IGO.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om de verbinding tussen de deelgemeenten te verzekeren. De Weertsedreef blijft tijdens de duur van de werken open voor alle verkeer.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit in elke gemeente minstens 1 oplaadpunt voor fietsen te installeren. Goedgekeurd met éénparigheid van stemmen.
Artikel 2: De gemeenteraad besluit aan het Zoet Water en aan de Torenvalk een oplaadpunt voor fietsen te plaatsen. N-Va, Open-VLD en Tom Teck stemmen voor, CD&V, Goen en Vooruit stemmen tegen.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist dat de informatie op de gemeentelijke app i.v.m. de omleiding omwille van de tijdelijke afsluiting van de Onze-Lieve-Vrouwstraat wordt aangevuld voor onze inwoners door hen er op te wijzen dat de omleiding voor de verbinding tussen Sint-Joris-Weert en Haasrode/Blanden/Vaalbeek best via de Weertsedreef en de Naamsesteenweg gaat.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente.