Terug gemeenteraad

Tue 28/09/2021 - 19:30 Meerdael

Goedkeuring ontwerp notulen

Openbaar

Normaal

Goedkeuring ontwerp notulen

  • Artikel 1:  De heer Gerrit Versyck wordt als vervangend gemeenteraadslid geïnstalleerd gedurende de afwezigheidsperiode van mevrouw Griet Spreuwers, gemeenteraadslid-titularis.

    Artikel 2: De gemeenteraad besluit de rangorde, gelet op de dienstanciënniteit en na eedaflegging van Gerrit Versyck, als volgt aan te passen:    


    Volgnr

    Naam en voornaam van de raadsleden

    Anciënniteit

    Aantal bekomen naamstemmen bij de recentste

    gemeenteraadsverkiezingen

    1

    CLERCKX Bart

    02.01.2001-06.01.2019

    18 j 4 d

    532

    2

    VAN BIESBROECK Francis

    02.01.2007-06.01.2019

    12j 4 d

    427

    3

    DEBRUYNE Kris

    02.01.2007-06.01.2019

    12 j 4 d

    303

    4

    TIMMERMANS Katrien

    01.02.2007-06.01.2019

    11j 11 m 5d

    350

    5

    BOUCKAERT Mattias

    02.01.2013-06.01.2019

    6j 4d/

    686

    6

    STEENO Maggy

    02.01.2013-06.01.2019

    6j 4d/

    389

    7

    VLEMINCKX Paul

    02.01.2013-06.01.2019

    6j 4d/

    256

    8

    RUTTEN Jos

    02.01.2013-06.01.2019

    6j 4d/

    205

    9

    TECK Tom

    02.01.2013-06.01.2019

    29.01.2019

     

    6j 4d

     

    485

    10

    Van STEENKISTE Hanna

    07.01.2019

    /

    521

    11

    LEMAITRE Patrice

    07.01.2019

    /

    319

    12

    CLAESSEN Adinda

    07.01.2019

    /

    270

    13

    D'HERTEFELT Sarah

    07.01.2019

    /

    244

    14

    BINON Mark

    07.01.2019

    /

    236

    15

    Van DYCK Josien

    07.01.2019

    /

    209

    16

    GILIAS Fien

    07.01.2019

    /

    188

    17

    VANDEVOORDE Frieda

    07.01.2019

    /

    168

    18

    HUYGENS David

    28.05.2019

    /

    227

    19

    BULENS Diana

    03.03.2020

    /

    139

    20

    HOLEMANS Bram

    31.08.2021

    /

    116

    21

    VERSYCK Gerrit

    28.09.2021

     /

    101


Financien

Secretariaat

  • Artikel 1: De gemeenteraad besluit Bram Holemans aan te duiden als lid van de Algemene raadscommissie vanaf 31 augustus 2021.

    Artikel 2: De gemeenteraad gaat akkoord met de samenstelling vanaf 31 augustus 2021 van de respectievelijke gemeenteraadscommissies tijdens de legislatuur 2019-2024:

    De Algemene raadscommissie : politie, brandweer, personeelszaken, kerkfabrieken, financiën, informatie en ICT:

    - David Huygens (CD&V) (voorzitter)

    - Kris Debruyne (CD&V)

    - Adinda Claessen (Groen)

    - Sarah D'Hertefeld (Groen)

    - Jos Rutten (Vooruit)

    - Francis Van Biesbroeck (N-VA)

    - Bram Holemans (N-VA)

    - Patrice Lemaitre (Open Vld)

     De raadscommissie Mens: onderwijs, sport, gezin en kinderopvang, jeugd, lokale economie, gelijke kansenbeleid en werkgelegenheid, welzijn en sociale zaken, ontwikkelingssamenwerking, cultuur, dierenwelzijn:

    Sarah D'Hertefelt (Groen) (voorzitter)

    - Paul Vleminckx (CD&V)

    - David Huygens (CD&V)

    - Josien Van Dyck (Groen)

    - Jos Rutten (Vooruit)

    - Frieda Vandevoorde (N-VA)

    - Mark Binon (N-VA)

    - Fien Gilias(Open Vld)

    De raadscommissie Ruimte: ruimtelijke ordening, patrimonium, openbare werken, mobiliteit, milieu en klimaat, wonen, recreatie en toerisme:

    - Josien Van Dyck (Groen) (voorzitter)

    - Paul Vleminckx (CD&V)

    - Kris Debruyne (CD&V)

    - Adinda Claessen (Groen)

    - Jos Rutten (Vooruit)

    - Mark Binon (N-VA)

    - Maggy Steeno (N-VA)

    - Patrice Lemaitre (Open Vld).

    Alle gemeenteraadsleden kunnen, in toepassing van artikel 7 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, weliswaar zonder stemrecht, de vergaderingen van de raadscommissies, waarvan zij geen deel uitmaken, bijwonen. 

  • Artikel 1: De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen en gaat akkoord met de intentie aanpassing aanduiding bestuurder EcoWerf van het lokaal bestuur van Bertem.

Infrastructuur

Ruimtelijke ordening en leefmilieu

  • Artikel 1: De gemeenteraad beslist om het Lokaal  Energie- en Klimaatpact van Vlaanderen te ondertekenen:

    De gemeente engageert zich om:

    • Het Burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen en uit te werken;
    • Een gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 2,09% te realiseren in hun eigen gebouwen (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed);
    • Een reductie van de CO2-uitstoot van hun eigen gebouwen en technische infrastructuur met 40% in 2030 ten opzichte van 2015 te realiseren;
    • Tegen ten laatste 2030 de openbare verlichting te verLEDden;
    • Het draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen, geen heffing op hernieuwbare energie installaties in te voeren en bestaande, zoals de heffing op pylonen van windmolens, af te bouwen tegen ten laatste 2025;
    • Lokale warmte- en sloopbeleidsplannen op te maken;
    • Burgers, bedrijven en verenigingen te stimuleren om samen met het lokaal bestuur de concrete en zichtbare streefdoelen uit de 4 werven van het Pact te behalen.

    De Vlaamse overheid engageert zich om:

    • Via het Netwerk Klimaat professionele ondersteuning te bieden aan de lokale besturen, zoals bepaald in het subsidiebesluit en de werkprogramma’s;
    • Via andere partners binnen de Vlaamse overheid (bv. VEB met het SURE2050-project voor het publiek patrimonium) lokale besturen projectmatige ondersteuning te bieden;
    • Samen met de lokale besturen actief mee te werken aan het elimineren van de mogelijke hindernissen die lokale besturen ondervinden in het realiseren van de ambities binnen dit Pact;
    • Haar eigen voorbeeldfunctie in te vullen en relevante actoren te overtuigen om het Pact te ondertekenen;
    • In samenspraak met het middenveld, onderzoeksinstellingen en de verschillende sectororganisaties de wederzijdse engagementen i.h.k.v. het Pact op te volgen en te stroomlijnen;
    • Aan lokale besturen (en/of andere actoren) de beleidsmaatregelen, voorzien door de Vlaamse, Federale en Europese begroting, actief en stelselmatig te promoten die nuttig kunnen zijn om mee de doelstellingen van het Pact te realiseren. Onder potentiële inbreng van de Vlaamse overheid in hoofdstuk 4 wordt dit waar mogelijk geconcretiseerd;
    • Ter bijkomende ondersteuning van de klimaatpactacties van de gemeenten die het Pact ondertekenen, in een extra jaarlijks budget van 10.000.000 euro, evenals een vast gedeelte van de vrij beschikbare middelen binnen het Vlaams klimaatfonds, te voorzien. Deze budgettaire engagementen kunnen aangepast worden in functie van het algemeen begrotingsbeleid.

    Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente aan actie te ondernemen om de doelstellingen vermeldt in de onderstaande werven mee na te streven:

    Werf 1: Laten we een boom opzetten

    • Eén boom extra per Vlaming tegen 2030 (+6,6 miljoen bomen extra vanaf 2021 t.e.m. 2030)
    • 1/2de meter extra haag of geveltuinbeplanting per Vlaming tegen 2030 (+3.300 km extra vanaf 2021 t.e.m. 2030)
    • Eén extra natuurgroenperk per 1000 inwoners tegen 2030 (= 6.600 perken van 10 m² vanaf 2021 t.e.m. 2030)

    Werf 2: Verrijk je wijk

    • 50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1.000 wooneenheden vanaf 2021 t.e.m. 2030;
    • 1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners tegen 2030 die samen voor een totaal geïnstalleerd vermogen zorgen van 216 MW vanaf 2021 t.e.m. 2030 (+12.000 projecten in 2030)

    Werf 3: Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar

    • Per 1.000 inwoners 1 “toegangspunt” voor een (koolstofvrij) deelsysteem tegen 2030 (=6.600 toegangspunten);
    • Per 100 inwoners 1 laadpunt tegen 2030 (=66.000 laadpunten);
    • 1 m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030 1 De doelstellingen zijn bepaald voor Vlaanderen, als gemeente wordt u niet aangesproken op het niet behalen van een doelstelling op gemeentelijk niveau.

    Werf 4: Water het nieuwe goud

    • 1m2 ontharding per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030 (= 6,6 miljoen m2 ontharding);
    • Per inwoner 1m3 extra opvang van hemelwateropvang voor hergebruik, buffering en infiltratie voor regenwater vanaf 2021 t.e.m. 2030 (=6,6 miljoen m3 extra regenwater dat wordt opgevangen voor hergebruik of infiltratie)
  • Artikel 1: De gemeenteraad besluit de gemeentelijke verordening betreffende de verplichting van een conformiteitsattest goed te keuren.

    Artikel 1:

    Voor de toepassing van deze verordening worden volgende definities gehanteerd:

    1°    Beveiligde zending: één van de hiernavolgende betekeningswijze:

    1. een aangetekend schrijven;
    2. een afgifte tegen ontvangstbewijs;
    3. een mail met ontvangst- en leesbevestiging;

    2°    Conformiteitsattest: Het conformiteitsattest dat de aanwezigheid van eventuele gebreken als vermeld in artikel 3.1, §1, derde lid, 1° van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 , evenals de toegestane maximale woningbezetting volgens de normen die worden vastgesteld met toepassing van artikel 3.1, §1, vierde lid, vermeldt,  zoals omschreven in artikel 3.6. §1. van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

    3°    Hoofdverblijfplaats: de woning waar een gezin of een alleenstaande effectief en gewoonlijk verblijft, zoals omschreven in artikel 1.3. §1, 21° van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

    4°    Register ‘verplichting conformiteitsattest’: het register bevat

    1. het adres van de woning;
    2. het adres en de contactgegevens van de eigenaar / verhuurder;
    3. de datum van opname
    4. de datum van het conformiteitsattest en datum van de geldigheidsduur

    5°    Kamer: een woning waarin een toilet, een bad of douche, of een kookgelegenheid ontbreken en waarvan de bewoners voor een of meer van die voorzieningen aangewezen zijn op de gemeenschappelijke ruimten in of aansluitend bij het gebouw waarvan de woning deel uitmaakt; zoals omschreven in artikel 1.3. §1, 25° van de Vlaamse Codex Wonen van 2021

    6°    Woning: elk onroerend goed of deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van een gezin of alleenstaande; zoals omschreven in artikel 1.3. §1, 66° van de Vlaamse Codex Wonen van 2021


    Artikel 2: Verplichting

    §1. Voor elke nieuwe verhuring en nieuwe terbeschikkingstelling als hoofdverblijfplaats moet de eigenaar / verhuurder een geldig conformiteitsattest kunnen voorleggen.

    Deze verplichting wordt gefaseerd ingevoerd op basis van de leeftijd van de woning volgens onderstaand schema:

    -       2022 - 2023: woningen van 90 jaar (bouwjaar voor 1930)

    -       2024 – 2025: woningen van 60 jaar en ouder (bouwjaar voor 1960)

    -       2026 - 2027: woningen van 40 jaar en ouder (bouwjaar voor 1980)

    -       2028 – 2029 woningen van 20 jaar en ouder (bouwjaar voor 2000)

    -       2030 – 2031 woningen van bouwjaar voor 2021.

    §2. Vanaf 2033 moet elke eigenaar / verhuurder die een woning verhuurt of ter beschikking stelt als hoofdverblijfplaats een geldig conformiteitsattest kunnen voorleggen.

    §3. De woningen die onder de verplichting van §1 of §2  vallen worden opgenomen in een register. Als opnamedatum geldt de datum van de inschrijving van de huurder of huurders in het bevolkingsregister. Wanneer er geen inschrijving is geldt de datum van de nieuwe verhuring of de terbeschikkingstelling.

    §4. De eigenaar / verhuurder wordt door de gemeente per beveiligde zending op de hoogte gebracht van opname in het register ‘verplichting conformiteitsattest’.

    §5. Elke eigenaar of verhuurder dient voor de woning die onder de toepassing valt van  §1 of §2, over een geldig conformiteitsattest te beschikken binnen een periode van 90 dagen ingaand de dag na de datum van de beveiligde zending zoals vermeld in §4.

    §6. De overdrager van het zakelijk recht van de woning die valt onder een verplichting zoals vermeld in §1 of §2, moet de verkrijger ervan in kennis stellen dat de woning moet voldoen aan de gemeentelijke verordening conformiteitsattesten. Tevens moet hij per beveiligde zending een kopie van de notariële akte bezorgen aan de gemeente, binnen twee maanden na het verlijden van de notariële akte. De mededeling bevat minstens de volgende gegevens:

    -       Naam, adres, telefoonnummer en eventueel mailadres van de verkrijger van het zakelijk recht en zijn eigendomsaandeel;

    -       Datum van de notariële akte, naam en standplaats van de notaris;

    -       Adres van de overgedragen woning.

    §7. Het verzoek voor de aflevering van een conformiteitsattest dient te gebeuren volgens de aanvraagprocedure zoals vermeld in artikel 3.6, 3. 7 en 3. 8van het Uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

    De aanvraag kan online gebeuren via het daartoe bestemde aanvraagformulier op de gemeentelijke website.

     

    Artikel 3 vergoeding

    §1. De vergoeding voor het behandelen van een aanvraag voor de afgifte van een conformiteitsattest is gratis wanneer:

    -       a) een conformiteitsattest kan afgeleverd worden na een 1ste  onderzoek;

    én

    -       de aanvraag vrijwillig gebeurt, dus niet valt onder de verplichting vermeld in artikel 2, §1 of §2.

    -       b) de woning een sociale woning betreft.

    In alle andere situaties is de vergoeding voor het behandelen van een aanvraag voor de afgifte van een conformiteitsattest:

    -        90 euro voor een woning;

    -        90 euro voor een kamer, verhoogd met 15 euro per kamer, met een maximum van 1.750 euro per gebouw.

     

    De bedragen worden jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex zoals vermeld in artikel 3.9 van het Uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

    §2. Na de opmaak van het conformiteitsattest wordt, indien van toepassing, de aanvrager uitgenodigd om de vergoeding zoals vermeld in §1 te betalen. De kosten worden contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs of door overschrijving op het rekeningnummer van het gemeentebestuur van Oud-Heverlee. Na betaling wordt het conformiteitsattest verstuurd naar de aanvrager.

    Bij niet-betaling wordt de vergoeding ingevorderd bij wet of decreet voorziene procedures en wordt het dossier overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen.

    Artikel 4: Deze verordening treedt in werking de dag na goedkeuring door de Vlaamse regering of haar gemachtigde.

    Artikel 5: Het gemeentelijk retributiereglement inzake conformiteitsattesten van 26 juni 2018 wordt vanaf de datum bedoeld in artikel 4 opgeheven.

    Artikel 6: Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.

  • Artikel 1: De gemeenteraad gaat principieel akkoord om de voetweg 16 gedeeltelijk te verplaatsen zoals aangeduid op het ontwerp-rooilijnplan.

    Artikel 2: De gemeenteraad gaat akkoord om de voetweg 16 gedeeltelijk te verplaatsen zoals aangeduid op het definitief vastgestelde rooilijnplan.

    Artikel 3: De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van dit besluit overeenkomstig art. 18 en 19 van het decreet houdende gemeentewegen van 3 mei 2019, en behoudens administratief beroep, met de realisatie van de verplaatste gemeenteweg, overeenkomstig de artikelen 26, 27, 28 en 29 van het aangehaalde decreet.

    Artikel 4: De gemeenteraad maakt deze beslissing als volgt bekend:

    - Het besluit met daarin het definitief vastgestelde rooilijnplan wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website, en aangeplakt bij het gemeentehuis ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het verplaatste wegdeel;

    - Het college van burgemeester en schepenen brengt iedereen die in het kader van het openbaar onderzoek een standpunt, opmerking of bezwaar heeft ingediend met een beveiligde zending op de hoogte van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan;

    - Het rooilijnplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken en aan de deputatie van de Provincie Vlaams-Brabant.

    Artikel 5: Tegen deze beslissing kan binnen een termijn van 30 dagen een opschortend administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Overheid, overeenkomstig art. 24 en 25 van het Decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.

  • Artikel 1: De gemeenteraad keurt het voorgestelde tracé, heraanleg Leuvensestraat tussen kruispunt Pastoor Tilemansstraat en de grens met Oud-Heverlee, zoals voorzien in de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2021089978 gelegen aan de Leuvensestraat te Sint-Joris-Weert goed.

    Artikel 2: Een voor eensluidend verklaard afschrift van huidige beslissing zal samen met de beslissing inzake de vergunningsaanvraag overgemaakt worden aan de gewestelijke omgevingsambtenaar.

  • Artikel 1: de gemeenteraad beslist om het document 'Masterplan Haasrode: ruimtelijke visie voor de dorpskern en inrichtingsplan voor het woonuitbreidingsgebied' goed te keuren. https://we.tl/t-6jBOVRCxtY

Extra

Bijkomende punten gemeenteraad