Onverminderd de bepalingen van :
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid artikel 78.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en de verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
- Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
- De algemene omzendbrief nopens de wegsignalisatie.
Er bestaat een situatie in de Ophemstraat die tegenstrijdig is met de basisprincipes in mobiliteit.
Inderdaad, geldt er op alle kruispunten tussen de Ophemstraat en de zijstraten een voorrang van rechts situatie :
- met de Don Boscolaan ;
- met de Rozenbergstraat ;
- met de Leibeekstraat ;
- drie keer met delen van de Ophemstraat met openbaar karakter (tussen huisnummers 77 en 99, tussen huisnummers 117a en 119 en tussen huisnummers 102 en 106).
De dienst infrastructuur stelt voor om de voorrangsregeling in de Ophemstraat aan te passen.
Inderdaad, de Ophemstraat is een lokale weg van eerste categorie (verbindingsweg of ontsluitingsweg in de nieuwe wegcategorisering) tenzij de zijstraten lokale wegen van derde categorie zijn (erftoegangswegen).
De basisprincipe is dat de uitwisseling van het verkeer tussen een verbindingsweg en een erftoegangsweg gebeurt verkeerslichtengeregeld (maximaal conflictvrij), via een rotonde of via een door middel van verkeersborden voorrangsgeregeld kruispunt (maar zeker niet door voorrang van rechts).
Bovendien, volgens artikel 12.4Bis van de wegcode heeft het verkeer (fietsers en bromfietsers) op een doorlopend fietspad altijd voorrang.
In de Ophemstraat kunnen er dus conflicten ontstaan door de complexiteit van deze regels: een fietser op het fietspad van de Ophemstraat heeft volgens Artikel 12.4Bis van de wegcode voorrang op het verkeer komende van de zijstraten maar de automobilisten van de Ophemstraat moeten voorrang verlenen aan het verkeer komende van de zijstraten.
Verwarrende situaties met gevaar als gevolg zijn dus te verwachten.
Er wordt aan het college van burgemeester en schepenen voorgesteld om de Ophemstraat een voorrangsweg te maken.
Borden B1 zijn voorzien op het kruispunt met de Ophemstraat :
- in de Don Boscolaan ;
- in de Rozenbergstraat ;
- in de Leibeekstraat ;
- tussen huisnummers 77 en 99 ;
- tussen huisnummers 117a en 119 ;
- tussen huisnummers 102 en 106.
Volgende varianten van het bord B15 zijn voorzien in de Ophemstraat :
- B15a voor het kruispunt met de Leibeekstraat en de Rozenbergstraat ;
- B15a voor het kruispunt met de delen van de Ophemstraat gelegen tussen huisnummers 117a en 119 en tussen huisnummers 102 en 106 ;
- B15c en B15f ter hoogte van het kruispunt met het deel van de Ophemstraat gelegen tussen huisnummers 77 en 99 ;
- B15b en B15e ter hoogte van het kruispunt met de Don Boscolaan.
Zie plan in bijlage met aanduiding van de nieuwe signalisatie.
Sint-Andries kruisen worden ook op de weg geplaatst (x3) ter hoogte van het kruispunt tussen de Ophemstraat en de Bogaardenstraat om het voorrang van rechts te accentueren.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen besluit om de Ophemstraat een voorrangsweg te maken.
Borden B1 zijn voorzien op het kruispunt met de Ophemstraat :
- in de Don Boscolaan ;
- in de Rozenbergstraat ;
- in de Leibeekstraat ;
- tussen huisnummers 77 en 99 ;
- tussen huisnummers 117a en 119 ;
- tussen huisnummers 102 en 106.
Volgende varianten van het bord B15 zijn voorzien in de Ophemstraat :
- B15a voor het kruispunt met de Leibeekstraat en de Rozenbergstraat ;
- B15a voor het kruispunt met de delen van de Ophemstraat gelegen tussen huisnummers 117a en 119 en tussen huisnummers 102 en 106 ;
- B15c en B15f ter hoogte van het kruispunt met het deel van de Ophemstraat gelegen tussen huisnummers 77 en 99 ;
- B15b en B15e ter hoogte van het kruispunt met de Don Boscolaan.
Deze maatregel treedt in werking na de goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen en blijft geldig tot de gemeenteraad een aanvullend reglement goedkeurt, ten laatste in juni 2024.
Sint-Andries kruisen worden ook op de weg geplaatst (x3) ter hoogte van het kruispunt tussen de Ophemstraat en de Bogaardenstraat om het voorrang van rechts te accentueren.
Artikel 2: De weggebruikers zullen van deze regeling op de hoogte worden gebracht door middel van de verkeersborden voorgeschreven bij Koninklijk Besluit van 1 december 1975, gewijzigd door het Koninklijk Besluit van 27 april 1976 en volgende inzake het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer. Zij zullen door de aanvrager geplaatst en onderhouden worden zoals bepaald in het Ministerieel Besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg. Dit geldt evenzo voor de in dit Ministerieel Besluit vernoemde verlichtingstoestellen.
Artikel 3: De inbreuken op deze verordening zullen worden beteugeld met politiestraffen, voor zover een wet of een algemene- of provinciale verordeningen geen andere straffen voorziet.