De voorzitter opent de zitting op 27/09/2022 om 19:34.
De gemeenteraad neemt kennis van de ontwerpnotulen, opgesteld door de algemeen directeur, van de vorige vergadering van 30 augustus 2022.
De gemeenteraadsleden nemen er nota van dat tot het einde van de huidige vergadering opmerkingen kunnen gemaakt worden betreffende de redactie van de notulen.
Opmerking van raadslid Maggy Steeno: het antwoord bij de vraag van Bram Holemans ontbreekt. Burgemeester Bart Clerckx zegt dat het aangevuld zal worden.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 14 december 2012.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 betreffende de vaststelling van de modellen van de boekhouding van de eredienst, gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 februari 2013.
De omzendbrief BB2013/1 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de eredienst.
Het decreet over het lokaal bestuur en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet en uitvoeringsbesluiten.
De beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2019 betreffende het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Joris.
De beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2019 betreffende het meerjarenplan 2020-2025 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee.
De beslissing van de gemeenteraad van 15 december 2020 betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025/1 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee.
De beslissing van de gemeenteraad van 26 oktober 2021 betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025/2 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee.
De beslissing van de gemeenteraad van 21 december 2021 betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025/3 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 juni 2022 betreffende de aanvraag door de kerkfabriek Sint-Anna en Sint-Magdalena van investeringstoelage i.k.v. kredietverschuiving.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in de zitting van 21 juni 2022, conform punt 4.1 van de afsprakennota 2020-2025 tussen de kerkfabrieken en de gemeente Oud-Heverlee, een verschuiving van investeringskredieten toe te staan tussen de kerkfabriek Sint-Joris en de kerkfabriek Sint-Anna en Sint-Magdalena.
Het centraal kerkbestuur van Oud-Heverlee heeft in dit kader op 14 juli 2022 een wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Joris ingediend.
Het representatief orgaan heeft op 11 augustus 2022 een gunstig advies verleend.
De gemeenteraad dient een beslissing te nemen omtrent het meerjarenplan binnen een termijn van 100 dagen. Deze termijn start na de ontvangst van het advies van het representatief orgaan. Tegen de beslissing van de gemeenteraad kan beroep ingesteld worden bij de provinciegouverneur, binnen een termijn van 30 dagen die ingaat op de dag van de ontvangst van het betrokken gemeenteraadsbesluit.
De gemeenteraad kan 3 mogelijke beslissingen nemen: het meerjarenplan goedkeuren, niet goedkeuren of aanpassen aan wat in het gemeenschappelijk overleg werd besproken.
De voorgelegde meerjarenplanwijziging betreft enkel de investeringsuitgaven en -ontvangsten. Aan de exploitatie worden geen wijzigingen aangebracht.
In punt 4.4 §3 van de afsprakennota bij de meerjarenplannen 2020-2025 werd afgesproken dat binnen het globaal investeringsbudget voor alle kerkfabrieken samen -na overleg met het schepencollege- investeringsbudgetten kunnen overgedragen worden van één kerkfabriek naar een andere. Via het CKB heeft de kerkfabriek Sint-Anna en Sint-Magdalena aan de kerkfabriek Sint-Joris het verzoek gericht om in het boekjaar 2022 een bedrag van 20.000,00 euro over te dragen. De kerkraad van Sint-Joris heeft zich akkoord verklaard om via een wijziging van het meerjarenplan 20.000,00 euro in 2022 over te dragen aan de kerkfabriek Sint-Anna en Sint-Magdalena op voorwaarde dat dit bedrag in 2023 ook terugkeert naar het investeringsbudget van de kerkfabriek Sint-Joris.
De voorliggende wijziging van het meerjarenplan vertrekt van het saldo aan investeringsbudgetten dat nog voorzien is, verminderd met 20.000 euro in 2022, en vermeerderd met 20.000 euro in 2023. Het totaal investeringsbudget voor de periode 2020-2025 blijft aldus ongewijzigd (onder vermindering van het reeds in 2020 uitgegeven bedrag). Deze werkwijze wordt ook gevolgd in de aanpassing van het budget 2022 en zal ook toegepast worden in het budget 2023.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
oorspronkelijke exploitatietoelage in MJP KF (dec 2019) |
4.223,26 | 1.135,37 | 1.158,70 | 1.182,14 | 1.200,63 |
oorspronkelijke investeringstoelage |
130.000,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Wijziging investeringstoelage | - | - | 108.222,12 | 148.222,12 | 0,00 |
Nieuwe investeringstoelage in MJP wijziging KF | 130.000,00 | 0,00 | 108.222,12 | 148.222,12 | 0,00 |
2025 | totaal 2020-2025 | |
oorspronkelijke exploitatietoelage in MJP KF (dec 2019) | 1.229,13 | 10.129,23 |
investeringstoelage | 0,00 | 130.000,00 |
Wijziging investeringstoelage | 0,00 | 256.444,24 |
Nieuwe investeringstoelage in MJP wijziging KF | 0,00 | 386.444,24 |
De nieuwe investeringstoelage na aanpassing van het meerjarenplan stijgt met 386.444,24 euro. Aangezien het een technische fout betreft en niet de bedoeling was om de investeringstoelage te verhogen, adviseert het college van burgemeester en schepenen om de cijfers van de voorliggende meerjarenplanwijziging aan te passen.
investeringsontvangsten 2020 | oorspronkelijk |
gewijzigd |
verschil | Aangepast |
300 toelage eredienst 3100 toelage hoofdgebouw eredienst 3120 toelage woning bedienaar eredienst 320 verkopen meubelen en kantoormachines 322 toelage bestuur van de eredienst |
1.250,00 100.000,00 27.500,00 0,00 1.250,00 |
1.250,00 100.000,00 27.500,00 0,00 1.250,00 |
0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 |
0,00 527,88 0,00 0,00 0,00 |
Totaal investeringsontvangsten | 156.593,62 | 156.593,62 | 0,00 | 527,88 |
investeringsontvangsten 2022 | oorspronkelijk |
gewijzigd |
verschil | Aangepast |
300 toelage eredienst 3100 toelage hoofdgebouw eredienst 3120 toelage woning bedienaar eredienst 320 verkopen meubelen en kantoormachines 322 toelage bestuur van de eredienst |
0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 |
1.250,00 79.472,12 27.500,00 1.250,00 0,00 |
1.250,00 79.472,12 27.500,00 1.250,00 0,00 |
1.250,00 79.472,12 27.500,00 0,00 1.250,00 |
Totaal investeringsontvangsten | 0,00 | 109.472,12 | 109.472,12 | 109.472,12 |
investeringsontvangsten 2023 | oorspronkelijk |
gewijzigd |
verschil | Aangepast |
300 toelage eredienst 3100 toelage hoofdgebouw eredienst 3120 toelage woning bedienaar eredienst 320 verkopen meubelen en kantoormachines 322 toelage bestuur van de eredienst |
0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 |
1.250,00 119.472,12 27.500,00 1.250,00 0,00 |
1.250,00 119.472,12 27.500,00 1.250,00 0,00 |
0,00 20.000,00 0,00 0,00 0,00 |
Totaal investeringsontvangsten | 0,00 | 149.472,12 | 149.472,12 | 20.000,00 |
investeringsuitgaven 2020 | oorspronkelijk |
gewijzigd |
verschil | Aangepast |
400 aankopen meubelen en installaties 4100 grote herstellingen hoofdgebouw eredienst 4120 grote herstellingen woning bedienaar eredienst 420 aankopen meubelen en kantoormachines |
1.250,00 100.000,00 27.500,00 1.250,00 |
1.250,00 100.000,00 27.500,00 1.250,00 |
0,00 0,00 0,00 0,00 |
0,00 527,88 0,00 0,00 |
Totaal investeringsuitgaven | 156.593,62 | 156.593,62 | 0,00 | 527,88 |
investeringsuitgaven 2022 | oorspronkelijk |
gewijzigd |
verschil | Aangepast |
400 aankopen meubelen en installaties 4100 grote herstellingen hoofdgebouw eredienst 4120 grote herstellingen woning bedienaar eredienst 420 aankopen meubelen en kantoormachines |
0,00 0,00 0,00 0,00 |
1.250,00 79.472,12 27.500,00 1.250,00 |
1.250,00 79.472,12 27.500,00 1.250,00 |
1.250,00 79.472,12 27.500,00 1.250,00 |
Totaal investeringsuitgaven | 0,00 | 109.472,12 | 109.472,12 | 109.472,12 |
investeringsuitgaven 2023 | oorspronkelijk |
gewijzigd |
verschil | Aangepast |
400 aankopen meubelen en installaties 4100 grote herstellingen hoofdgebouw eredienst 4120 grote herstellingen woning bedienaar eredienst 420 aankopen meubelen en kantoormachines |
0,00 0,00 0,00 0,00 |
1.250,00 119.472,12 27.500,00 1.250,00 |
1.250,00 119.472,12 27.500,00 1.250,00 |
0,00 20.000,00 0,00 0,00 |
Totaal investeringsuitgaven | 0,00 | 149.472,12 | 149.472,12 | 20.000,00 |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
oorspronkelijke investeringstoelage in MJP wijziging |
130.000,00 | 0,00 | 108.222,12 | 148.222,12 | 0,00 |
Aanpassing investeringstoelage |
-129.472,12 | 0,00 | 1.250,00 | -128.222,12 | 0,00 |
Nieuwe investeringstoelage in MJP wijziging KF |
527,88 | 0,00 | 109.472,12 | 20.000,00 | 0,00 |
2025 | totaal 2020-2025 | |
investeringstoelage | 0,00 | 386.444,24 |
Wijziging investeringstoelage | 0,00 | -256.444,24 |
Nieuwe investeringstoelage in MJP wijziging KF | 0,00 | 130.000,00 |
Tijdens het overleg voorafgaand aan de opmaak van het meerjarenplan werden de bedragen van de gemeentelijke toelage te voorzien in het meerjarenplan overeengekomen. Met deze correctie aan het meerjarenplan blijft de totale gemeentelijke investeringstoelage in het meerjarenplan ongewijzigd.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Joris aan te passen.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 14 december 2012.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 betreffende de vaststelling van de modellen van de boekhouding van de eredienst, gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 februari 2013.
De omzendbrief BB2013/1 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de eredienst.
Het decreet over het lokaal bestuur en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet en uitvoeringsbesluiten.
De beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2019 betreffende het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Anna en Sint-Magdalena.
De beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2019 betreffende het meerjarenplan 2020-2025 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee.
De beslissing van de gemeenteraad van 30 juni 2020 betreffende de meerjarenplanwijziging 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Anna en Sint-Madalena.
De beslissing van de gemeenteraad van 15 december 2020 betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025/1 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee.
De beslissing van de gemeenteraad van 26 oktober 2021 betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025/2 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee.
De beslissing van de gemeenteraad van 21 december 2021 betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025/3 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 juni 2022 betreffende de aanvraag door de kerkfabriek Sint-Anna en Sint-Magdalena van investeringstoelage i.k.v. kredietverschuiving.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in de zitting van 21 juni 2022, conform punt 4.1 van de afsprakennota 2020-2025 tussen de kerkfabrieken en de gemeente Oud-Heverlee, een verschuiving van investeringskredieten toe te staan tussen de kerkfabriek Sint-Joris en de kerkfabriek Sint-Anna en Sint-Magdalena.
Het centraal kerkbestuur van Oud-Heverlee heeft op 14 juli 2022 een wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Anna en Sint-Magdalena ingediend.
Het representatief orgaan heeft op 11 augustus 2022 een gunstig advies verleend.
De gemeenteraad dient een beslissing te nemen omtrent het meerjarenplan binnen een termijn van 100 dagen. Deze termijn start na de ontvangst van het advies van het representatief orgaan. Tegen de beslissing van de gemeenteraad kan beroep ingesteld worden bij de provinciegouverneur, binnen een termijn van 30 dagen die ingaat op de dag van de ontvangst van het betrokken gemeenteraadsbesluit.
De gemeenteraad kan 3 mogelijke beslissingen nemen: het meerjarenplan goedkeuren, niet goedkeuren of aanpassen aan wat in het gemeenschappelijk overleg werd besproken.
De voorgelegde meerjarenplanwijziging betreft enkel de investeringsuitgaven en -ontvangsten. Aan de exploitatie worden geen wijzigingen aangebracht.
In punt 4.4 §3 van de afsprakennota bij de meerjarenplannen 2020-2025 werd afgesproken dat binnen het globaal investeringsbudget voor alle kerkfabrieken samen na overleg met het schepencollege investeringsbudgetten kunnen overgedragen worden van één kerkfabriek naar een andere. Via het CKB heeft de kerkfabriek Sint-Anna en Sint-Magdalena aan de kerkfabriek Sint-Joris het verzoek gericht om in het boekjaar 2022 een bedrag van 20.000,00 euro over te dragen. De kerkraad van Sint-Joris heeft zich akkoord verklaard om via een wijziging van het meerjarenplan 20.000,00 euro in 2022 over te dragen aan de kerkfabriek Sint-Anna en Sint-Magdalena op voorwaarde dat dit bedrag in 2023 ook terugkeert naar het investeringsbudget van de kerkfabriek Sint-Joris.
Met de voorliggende wijziging van het meerjarenplan wordt geacteerd, in 2022, de toewijzing aan de kerkfabriek Sint-Anna en Sint-Magdalena van 20.000,00 euro investeringstoelagen die in 2022 voor de kerkfabriek Sint-Joris waren ingeschreven. Anderzijds, in 2023, de toewijzing van 20.000,00 investeringstoelagen aan de kerkfabriek Sint-Joris die in 2023 voor de kerkfabriek Sint-Anna en Sint-Magdalena waren ingeschreven.
Met deze aanpassing, die in 2022 bijkomend 20.000 euro ter beschikking stelt van de kerkfabriek Sint-Anna en Sint-Magdalena, wordt het tekort in de financiering van de restauratie van de pastorij aan de Dorpsstraat 60 te Oud-Heverlee van 23.779,00 euro herleid naar 3.779,00 euro.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
oorspronkelijke exploitatietoelage in MJP KF (dec 2019) |
53.793,27 | 50.352,88 | 50.207,57 | 50.066,39 | 49.949,37 |
Gewijzigde exploitatietoelage door gemeenteraad in MJP KF (dec 2019) |
53.793,27 | 45.016,99 | 44.671,07 | 44.628,25 | 44.586,82 |
nieuwe exploitatietoelage in MJP/1 KF (feb 2020) |
53.793,27 | 46.754,49 | 46.308,57 | 46.165,75 | 46.024,32 |
Exploitatietoelage in MJP/2 KF |
53.793,27 | 46.754,49 | 46.308,57 | 46.165,75 | 46.024,32 |
oorspronkelijke investeringstoelage in MJP KF (dec 2019) |
20.000,00 | 20.000,00 | 40.000,00 | 40.000,00 | 40.000,00 |
nieuwe investeringstoelage in MJP/1 KF (feb 2020) | 20.000,00 | 20.000,00 | 40.000,00 | 40.000,00 | 40.000,00 |
Wijziging investeringstoelage | 20.000,00 | -20.000,00 | |||
Nieuwe investeringstoelage in MJP/2 wijziging KF | 20.000,00 | 20.000,00 | 60.000,00 | 20.000,00 | 40.000,00 |
2025 | totaal 2020-2025 | |
oorspronkelijke exploitatietoelage in MJP KF (dec 2019) | 49.836,61 | 304.206,09 |
Gewijzigde exploitatietoelage door gemeenteraad in MJP KF (dec 2019) |
44.546,78 | 277.243,18 |
nieuwe exploitatietoelage in MJP/1 KF (feb 2020) |
45.884,28 | 284.930,68 |
Exploitatietoelage in MJP/2 KF | 45.884,28 | 284.930,68 |
oorspronkelijke investeringstoelage in MJP KF (dec 2019) | 40.000,00 | 200.000,00 |
nieuwe investeringstoelage in MJP/1 KF (feb 2020) | 40.000,00 | 200.000,00 |
Wijziging investeringstoelage | 0,00 | |
Nieuwe investeringstoelage in MJP/2 wijziging KF | 40.000,00 | 200.000,00 |
De nieuwe investeringstoelage na aanpassing van het meerjarenplan nr 2 blijft ongewijzigd.
Tijdens het overleg voorafgaand aan de opmaak van het meerjarenplan werden de bedragen van de gemeentelijke toelage te voorzien in het meerjarenplan overeengekomen. Met deze correctie aan het meerjarenplan blijft de totale gemeentelijke investeringstoelage in het meerjarenplan ongewijzigd.
De gemeente stelt vast dat de door de kerkfabriek ingediende meerjarenplanwijziging, voor wat de exploitatietoelagen van de gemeente betreft, voor de jaren 2021 tot en met 2025 niet correspondeert met de exploitatietoelage, opgenomen in het door de gemeenteraad op 19 december 2019 aangepaste meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Anna en Sint-Magdalena. Het verschil situeert zich in MAR 216-intresten van leningen. Uit voorafgaand overleg met de kerkfabriek omtrent de voorwaarden betreffende het aangaan van en de modaliteiten van de lening, is tot op heden niet duidelijk gebleken onder welke omstandigheden en voorwaarden de marktbevraging plaats vond (KBC volgens de kerkfabriek als enige bank die een voorstel formuleerde), hoe dit voorstel tot stand kwam en welke de basis is de door de kerkfabriek vermelde "reële interestvoet". Aangezien hier geen duidelijkheid over bestaat adviseert het college van burgemeester en schepenen de cijfers van het door de gemeenteraad op 19 december aangepast meerjarenplan te handhaven wat betreft de exploitatietoelagen en de meerjarenplanwijziging aan te passen.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Anna en Sint-Magdalena aan te passen voor de jaren 2021 tot met 2025 als volgt:
|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
exploitatie-uitgaven 216- intresten van leningen MJP/2 KF |
5.737,50 | 5.437,50 | 5.137,50 | 4.837,50 | 4.537,50 |
opgelegd (MJP gemeente) | 4.000,00 | 3.800,00 | 3.600,00 | 3.400,00 | 3.200,00 |
verschil | 1.737,50 | 1.637,50 | 1.537,50 | 1.437,50 | 1.337,50 |
Exploitatietoelage gemeente MJP/2 KF |
46.754,49 |
46.308,57 | 46.165,75 | 46.024,32 | 45.884,28 |
exploitatietoelage gemeente opgelegd |
45.016,99 |
44.671,07 | 44.628,25 | 44.586,82 | 44.546,78 |
|
|||||
Investeringsontvangsten 3120- toelage |
|
40.000,00 | 0.00 | ||
investeringstoelage gemeente opgelegd |
20.000,00 | 60.000,00 | 20.000,00 | 40.000,00 | 40.000,00 |
Het decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur en uitvoeringsbesluiten, specifiek artikel 263.
Het bestuursdecreet en uitvoeringsbesluiten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
De omzendbrief van de Vlaamse regering KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 betreffende de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Het aangepast meerjarenplan 2020-2025/3 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee.
Om te verzekeren dat de raadsleden op de hoogte blijven van de voortgang van het beleid ondanks het wegvallen van de budgetwijzigingen dient een opvolgingsrapportering voorgelegd te worden aan gemeente- en de OCMW-raad. De opvolgingsrapportering over het eerste semester van 2022 dient voor het einde van het derde kwartaal van het boekjaar te gebeuren (artikel 263 Decreet Lokaal bestuur).
Deze opvolgingsrapportering bevat minstens de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's (zie jaarrekening 2021).
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van 2022, in het kader van artikel 263 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Decreet lokaal bestuur
De opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven (IGS Hofdheide) werd opgericht bij akte van 28 januari 2005 voor een duur van 18 jaar, welke verstrijkt op 28 januari 2023.
Art. 423 Decreet Lokaal Bestuur bepaalt:
“Na afloop van de statutair bepaalde duur kan de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging opeenvolgende keren verlengd worden voor een termijn die telkens niet langer mag zijn dan achttien jaar.
Op verzoek van de gewone meerderheid van het totale aantal deelnemers en op voorwaarde dat het verzoek gedragen wordt door een drievierdemeerderheid van het aantal deelnemende gemeenten, kan de laatste algemene vergadering vóór het verstrijken van de duur, tot de verlenging beslissen met een drievierdemeerderheid van het aantal stemmen. De gemeenteraadsbeslissingen die daarvoor worden genomen, worden bij het verslag van de algemene vergadering gevoegd en zijn gebaseerd op een onderzoek, in voorkomend geval op basis van een vergelijkend onderzoek als er zich verschillende beheersvormen reëel aanbieden.
Uiterlijk negentig dagen voor de algemene vergadering die beslist over de verlenging wordt de agenda door de raad van bestuur aan alle deelnemers toegezonden.
De deelnemers die niet willen verlengen, kunnen daartoe niet verplicht worden en houden op deel uit te maken van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging op het einde van het jaar waarin de algemene vergadering tot de verlenging heeft beslist. Vooraf leggen ze hun beslissing daartoe voor, die wordt gevoegd bij het verslag van de algemene vergadering. Ze leven de door hen aangegane contractuele verbintenissen na, maar zijn voor het overige geen schadevergoeding verschuldigd. Artikel 425, vierde en vijfde lid, zijn op hen van toepassing.
Deelnemers die nalaten over de verlenging te beslissen of hun beslissing mee te delen, worden geacht verder deel uit te maken van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.”
De gemeenteraad dient bijgevolg te onderzoeken of zij al dan niet een verzoek wenst te richten aan IGS Hofheide om de opdrachthoudende vereniging te verlengen, in voorkomend geval op basis van een vergelijkend onderzoek als er zich verschillende beheersvormen reëel aanbieden.
Er bieden er zich niet reëel verschillende beheersvormen aan o.w.v. volgende redenen:
De opdrachthoudende vereniging is de enige vorm van intergemeentelijke samenwerking met beheersoverdracht, zodat deze samenwerkingsvorm duidelijk de meest geschikte is in het belang van de deelnemende gemeenten en van IGS Hofheide.
Uit onderzoek blijkt dat het aangewezen is om IGS Hofheide te verlengen. Dit blijkt meer bepaald uit volgende feiten:
IGS Hofheide zorgt ervoor dat voor de gemeenten in de regio Oost Vlaams-Brabant een dichtbij gelegen locatie beschikbaar is voor crematie van overledenen. Binnen het aanbod aan crematoria in Vlaanderen vormt IGS Hofheide een uniek kader qua dienstverlening gekoppeld aan afscheid nemen van een overledene.
Enerzijds maken de buitengewone architectuur en locatie dat Hofheide ook buiten Oost Vlaams-Brabant gekend is, anderzijds vormen het aanbod en niveau aan dienstverlening dat Hofheide een uitzonderlijke speler is binnen de crematoria.
In de mooie omgeving die naadloos overgaat in een eenvoudige en toch imposante architectuur wordt een dienstverlening aangeboden op gebied van crematies, afscheidsplechtigheden, begraafplaats en rouwmaaltijden.
Hofheide biedt een kwaliteitsvolle dienstverlening aan, afgestemd op de regiobehoeften en de wensen van de uitvaartondernemers en nabestaanden, wat blijkt uit de tevredenheid van de betrokkenen.
Hofheide wil een vooruitstrevende rol opnemen inzake het totale gegeven van lijkbezorging, afscheid en herdenking wat tot uiting komt in o.a. de persoonlijke afscheidsplechtigheden en unieke concepten qua asbestemming zoals het urnenbos en gedenkbos.
Deelname in IGS Hofheide biedt voordelen aan de inwoners van de aangesloten gemeenten. Er is een belangrijk tariefverschil voor crematies in vergelijking met deze voor inwoners van niet-aangesloten gemeenten:
Prijzen 2022 |
aangesloten gemeente |
niet-aangesloten gemeente |
Crematie weekdag |
500 € |
575 € |
Crematie zaterdag |
550 € |
625 € |
Crematie OCMW-behoeftige |
150 € |
350 € |
Bovendien neemt het aantal crematies steeds toe: de voorbije 20 jaren is het aantal overledenen dat gecremeerd werd verdubbeld. In het eerste operationele jaar (2013) werden in Hofheide 935 crematies uitgevoerd, in 2021 waren dit er 4.396.
Ook het aandeel van het aantal crematies tegenover het aantal overlijdens vertoont een stijgende tendens: in 2010 werd in ongeveer de helft van de overlijdens gekozen voor crematie, in 2020 was dit bij bijna drie vierde van de overlijdens het geval.
De deelname is IGS Hofheide betekent bijgevolg een financieel voordeel voor steeds meer inwoners (of hun nabestaanden) van de aangesloten gemeenten.
Postcode overledene: 3050, 3051, 3052, 3053, 3054
|
aantal crematies in Hofheide |
2020 |
38 |
2021 |
40 |
1-6 2022 |
21 |
Deelname in IGS Hofheide resulteert op jaarbasis in een bedrag van 3.000 euro (gerekend met 40 crematies aan 75 euro prijsverschil) dat door de inwoners van Oud-Heverlee kan bespaard worden aan crematiekosten.
De gemeenteraad wenst bijgevolg IGS Hofheide te verlengen en dit voor de maximale duur van 18 jaar.
Artikel 1: De gemeenteraad wenst IGS Hofheide te verlengen voor de maximale duur van 18 jaar.
Artikel 2: Onderhavig besluit is te beschouwen als een verzoek tot verlenging van IGS Hofheide en wordt overgemaakt aan de raad van bestuur van IGS Hofheide, met de vraag om de verlenging van IGS Hofheide te agenderen op de algemene vergadering.
Gemeenteraad beslissing van 28 september 2021 betreffende ondertekening Lokaal Energie- en Klimaatpact
Besluit van de Vlaamse Regering van 4 juni 2021 tot toekenning van een subsidie aan de Vlaamse gemeenten voor klimaatacties ter uitvoering van het Lokaal Energie- en Klimaatpact
Besluit van de Vlaamse Regering van 4 juni 2021 voorziet 35 472 euro subsidie voor de gemeente Oud-Heverlee en de volgende voorwaarden van toepassing zijn:
Daarom is het dienstig specifieke MJP acties vast te stellen die relevant zijn voor elk van de engagementen (en vier werven) van het LEKP:
Engagement/Werf | Actie (Gemeenteraad beslissing van 28 september 2021) |
Budgetsleutel | Opmerkingen |
2,09% jaarlijkse primaire energiebesparing (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed) |
|
AC000066 Onderhoudswerken en investeringen in energiebesparende ingrepen in alle gebouwen. -- INFRA-- MJP000921 AC000066 Onderhoudswerken en investeringen in energiebesparende ingrepen in alle gebouwen. -- INFRA-MPJ000876 AC000066 Onderhoudswerken en investeringen in energiebesparende ingrepen in alle gebouwen. -- INFRA-MPJ000865 AC000066 Onderhoudswerken en investeringen in energiebesparende ingrepen in alle gebouwen. -- INFRA-MPJ000516 AC000066 Onderhoudswerken en investeringen in energiebesparende ingrepen in alle gebouwen. -- INFRA-MPJ000515 |
|
Burgemeestersconvenant/ 40% CO2-reductie (eigen patrimonium) | |||
Openbare Verlichting omschakelen naar LED |
|
Er zij geen kosten voorzien voor AC000035 in de meerjaarplan (2020-2025) van de gemeente | |
Opmaak Lokale Renovatie-, Warmte- en Sloopbeleidsplannen |
|
Er zij geen kosten voorzien voor AC000036 en AC000099 in de meerjaarplan (2020-2025) van de gemeente | |
Werf 1: Laten we een boom opzetten
|
|
AC000029 -- Versterken van de biodiversiteit door het gericht beheren van het bestaande openbaar groen op een ec -- MILIEU -- MJP000436 AC000034 -- Om meer natuur te realiseren en beter te beschermen wordt samengewerkt met diverse partners, zoals h -- MILIEU -- MJP000438 AC000034 -- Om meer natuur te realiseren en beter te beschermen wordt samengewerkt met diverse partners, zoals h -- MILIEU -- MJP000434 |
MPJ000436 is gebruikt niet alleen voor de acties rond amfibieën en koesterburen, maar ook voor aankoop van planten
MJP000434 is geruikt voor de geboorteboomactie |
Werf 2: Verrijk je wijk
|
|
AC000037 -- Door samen-aankopen, infoavonden, thermoscans, duurzaam bouwadvies (Wooninfopunt), financiële onders -- MILIEU -- MJP000444 AC000037 -- Door samen-aankopen, infoavonden, thermoscans, duurzaam bouwadvies (Wooninfopunt), financiële onders -- MILIEU -- MJP000442 AC000037 -- Door samen-aankopen, infoavonden, thermoscans, duurzaam bouwadvies (Wooninfopunt), financiële onders -- MILIEU -- MJP000440 |
|
Werf 3: Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar
|
|
AC000040 Naar een modal shift op basis van het mobiliteitsplan. --INFRA--MJP000467 AC000047 Stimuleren van autodeelprojecten en mobipunten. --INFRA-- MPJ000852 AC000047 Stimuleren van autodeelprojecten en mobipunten. --INFRA--MJP000504 AC000047 Stimuleren van autodeelprojecten en mobipunten. --INFRA--MJP000429 AC000056 Afkoppeling langsgrachten Expressweg. -- INFRA -- MJP000477 |
Er zij geen kosten voorzien voor AC000041, AC000042 en AC000057 in de meerjaarplan (2020-2025) van de gemeente AC000043 is gericht op openbaar vervoer, geen budget sleutel gekoppeld wordt met de LEKP |
Werf 4: Water het nieuwe goud
|
|
AC000033 -- Projecten en dossiers van vergunningsverlening worden beoordeeld op criteria rond klimaat en duurzaa -- MILIEU -- MJP001014 AC000033 -- Projecten en dossiers van vergunningsverlening worden beoordeeld op criteria rond klimaat en duurzaa -- MILIEU -- MJP000449 AC000037 -- Door samen-aankopen, infoavonden, thermoscans, duurzaam bouwadvies (Wooninfopunt), financiële onders -- MILIEU -- MJP000443 AC000037 -- Door samen-aankopen, infoavonden, thermoscans, duurzaam bouwadvies (Wooninfopunt), financiële onders -- MILIEU -- MJP000441 |
MJP001014 en MJP000449 zijn gekoppeld met de beleidsveld van erosiebestrijding
MJP000443 is gericht op verenigingen MJP000441 is gebruikt voor subsidies aan inwoners (o.a. hemelwaterput en infiltratievoorzieningen) |
Gemeenteraad beslissing van 28 september 2021 bevat een lijst van acties, deze beslissing bouwt op dat verder. Er wordt rekening gehouden met:
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de code ABB-LEKP-2021 (subsidie in het kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact) te koppelen met de volgende budget sleutels: MJP000921, MJP000876, MJP000865, MJP000516, MJP000515, MJP000436, MJP000438, MJP000434, MJP000444, MJP000442, MJP000440, MJP000467, MJP000852, MJP000504, MJP000429, MJP000477, MJP001014, MJP000449, MJP000443 en MJP000441.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
Het gemeentebestuur ontving op 14 juni 2022 van betrokkene het dossier met betrekking tot de vraag tot gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg 52 (tussen Ophemstraat en de spoorweg), kadastraal gekend als afdeling 1 sectie C nummers 118M, 118T, 118V, 118W EN 118X.
De gemeenteraad dient te beraadslagen over deze gedeeltelijke opheffing.
Het ontwerp van rooilijnplan van 28 mei 2022 werd opgemaakt door landmeter-expert Björn Cornelis waaruit duidelijk de op te heffen rooilijn van de gemeenteweg blijkt.
De aan de gemeente te betalen waardevermeerdering van de gronden bedraagt o euro ten gevolge van de gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg, zoals bepaald door artikel 28 §2, Gemeentewegendecreet: “De waardevermeerdering wordt geacht nihil te zijn als de gemeenteweg in de feiten verdwenen is, omdat infrastructuren door of in opdracht van de overheid zijn aangelegd of omdat de gemeenteweg werd bebouwd krachtens een rechtsgeldige, niet-vervallen vergunning die werd verleend vóór 1 september 2019”.
Overwegende dat het voornemen tot gedeeltelijk opheffen van de gemeenteweg uitvoering geeft aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 en dat het aan deze artikels werd getoetst;
Die toetsing houdt in:
(art. 3, Gemeentewegendecreet)
Het gedeelte van de voetweg dat wordt opgehoffen is op terrein niet langer zichtbaar. Bovendien loopt deze voetweg ook dood op de spoorlijn en heeft deze dus geen verbindende functie meer. Daarnaast loopt ze ook door woning Ophemstraat nr 51. Uit al deze elementen kunnen we besluiten dat het opheffen van deze voetweg geen nadelige gevolgen zal hebben op het lokaal wegennet en dit zowel op recreatief als functioneel vlak.
(art. 4, Gemeentewegendecreet)
1. De gedeeltelijke opheffing dient het algemeen belang omdat de feitelijke situatie wordt bestendigd door de aanvraag.
2. De huidige juridische ligging van de gemeenteweg kan niet behouden blijven omdat deze doorheen een woning gaat en doodloopt op de spoorweg. Hierdoor is deze onbruikbaar geworden. Hierdoor kan men stellen dat de gedeeltelijke opheffing voldoende gemotiveerde is.
3. Vermits de voetweg niet langer in gebruik is en bovendien doodloopt op de spoorweg heeft de maatregel geen invloed op de verkeersveiligheid en de aansluiting van de aanpalende percelen.
4. Dit gedeelte van de voetweg heeft geen gemeentegrensoverschrijdend effect op het wegennet.
5. De opheffing van dit gedeelte van de voetweg heeft geen invloed op de behoeftes van toekomstige generaties en zal deze ook niet in het gedrang brengen.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat principieel akkoord om de gemeenteweg 52 gedeeltelijk op te heffen zoals aangeduid op het ontwerp-rooilijnplan.
Artikel 2: De gemeenteraad stelt het ontwerp-rooilijnplan voorlopig vast.
Artikel 3: De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met het openbaar onderzoek.
Artikel 4: De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde meerwaarde (0 euro) zoals bepaald door artikel 28§2, Gemeentewegendecreet.
Artikel 5: De gemeenteraad maakt deze beslissing als volgt bekend:
- aanplakking aan het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het op te heffen wegdeel
- een bericht op de website van de gemeente of in het gemeentelijk infoblad;
- een bericht in het Belgisch Staatsblad;
- een afzonderlijke mededeling die met een beveiligde zending wordt gestuurd naar de woonplaats van de eigenaars van de onroerende goederen die zich bevinden in het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan;
- een afzonderlijke mededeling aan de deputatie en het departement Mobiliteit en Openbare werken;
- een afzonderlijke mededeling aan de beheerders van de aansluitende openbare wegen;
- een afzonderlijke mededeling aan de maatschappijen van openbaar vervoer.
Decreet lokaal bestuur.
Besluit gemeenteraad van 25 mei 2021 betreffende het gebruikersreglement van de bibliotheek.
Bibliotheek Oud-Heverlee wil haar gebruikersreglement aanpassen om haar dienstverlening te verruimen en haar werking transparanter te maken voor haar gebruikers.
De belangrijkste inhoudelijke wijzigingen zijn:
Verder:
Vormelijk is de nieuwe tekst genderneutraal opgesteld, is de volgorde van de artikels aangepast om het 'natuurlijk' proces van inschrijving tot inlevering te weerspiegelen, en is er geen apart artikel meer omtrent e-readers en e-boeken: de inhoud daarvan is verwerkt bij de relevante artikels omtrent uitlenen, verlengen e.d.
Na goedkeuring door de gemeenteraad zal het nieuwe gebruikersreglement vanaf de voorziene ingangsdatum:
Artikel 1: De gemeenteraad besluit het gebruikersreglement van de bibliotheek vanaf 1 oktober 2022 als volgt vast te stellen:
Artikel 1 – Toepassingsgebied en toegankelijkheid
Dit reglement geldt voor iedere bezoeker van Bibliotheek Oud-Heverlee, die bestaat uit twee filialen: Bibliotheek Haasrode en Bibliotheek Roosenberg.
De bibliotheek is een democratische instelling en is vrij toegankelijk voor iedereen die zich aan dit reglement houdt. Iedere bibliotheekbezoeker is vrij om gratis alle aanwezige materialen en informatiebronnen te raadplegen, inclusief het internet.
Artikel 2 – Inschrijving
Inschrijving gebeurt op voorlegging van een geldige identiteitskaart. Door zich in te schrijven in Bibliotheek Oud-Heverlee verklaren bibliotheekgebruikers zich akkoord met dit reglement, dat te raadplegen is in de bibliotheek en op de bibwebsite, https://oud-heverlee.bibliotheek.be, en waarvan ze een exemplaar kunnen ontvangen op verzoek.
Bibliotheekgebruikers die nog niet over een bibpas beschikken, ontvangen er gratis één bij eerste inschrijving en/of kunnen desgewenst hun e-ID als bibpas gebruiken.
Bibliotheekgebruikers delen elke wijziging van adres, telefoonnummer en/of e-mailadres zo snel mogelijk en op eigen initiatief mee aan de bibliotheek.
Artikel 3 – Bescherming van de persoonlijke levenssfeer
Bibliotheekgebruikers gaan akkoord met het gebruik van de persoonlijke gegevens die ze ter beschikking stellen, in zoverre dat nodig is voor de goede werking van de bibliotheek. De bibliotheek deelt noch de persoonlijke gegevens, noch de uitleengegevens van gebruikers met derden zonder hun expliciete toestemming.
De bibliotheek houdt zich in alle gevallen aan de toepasselijke wet- en regelgeving, namelijk de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), ook bekend als de General Data Protection Regulation (GDPR). De volledige privacyverklaring is te raadplegen in de bibliotheek of via https://oud-heverlee.bibliotheek.be/privacyverklaring.
Artikel 4 – Lidmaatschap en Slim Netwerk
Het lidmaatschap van Bibliotheek Oud-Heverlee is 12 maanden geldig en op elk moment opzegbaar.
Tot en met de leeftijd van 17 jaar is het lidmaatschap gratis en wordt het stilzwijgend vernieuwd, tenzij er gedurende 12 maanden niets meer werd ontleend. Vanaf 18 jaar is het lidmaatschap betalend en wordt er jaarlijks een lidmaatschapsretributie geheven.
Een geldig lidmaatschap is nodig om gebruik te kunnen maken van alle hieronder omschreven diensten van Bibliotheek Oud-Heverlee. Bibliotheekgebruikers kunnen hun lidmaatschap ook zelf beheren via het gratis online platform ‘Mijn Bibliotheek’.
Bibliotheek Oud-Heverlee maakt deel uit van het Slim Netwerk. Wie een geldig lidmaatschap heeft in één van de aangesloten bibliotheken, kan gebruik maken van de diensten van alle bibliotheken uit het netwerk. Een overzicht van de aangesloten bibliotheken is te raadplegen in de bibliotheek of via https://oud-heverlee.bibliotheek.be/slim-netwerk.
Artikel 5 – Uitlenen en verlengen
Bibliotheekgebruikers kunnen in Bibliotheek Oud-Heverlee, m.a.w. in beide filialen samen, maximaal 15 materialen tegelijk uitlenen met hun eigen bibpas of hun e-ID.
Alle materialen in de bibliotheek zijn uitleenbaar, met uitzondering van de dagbladen, enkele referentiewerken en de meest recente nummers van tijdschriften. Deze materialen zijn wel vrij te raadplegen in de bibliotheek.
E-readers en e-boeken zijn uitleenbaar in Bib Haasrode mits ondertekening van een afzonderlijke afsprakennota aan de balie. Bibliotheekgebruikers vanaf 18 jaar kunnen, op voorwaarde van beschikbaarheid, maximaal 1 e-reader en 5 e-boeken tegelijk ontlenen.
De uitleentermijn bedraagt voor alle materialen 4 weken (28 dagen). Bibliotheekgebruikers kunnen deze termijn tweemaal verlengen, telkens voor een periode van 4 bijkomende weken, voor zover de ontleende materialen niet gereserveerd zijn. Ze dienen deze verlengingen zelf aan te vragen, zij het aan de balie, telefonisch, per mail of online via ‘Mijn Bibliotheek’. E-readers en e-boeken zijn niet verlengbaar.
Voor personen en instanties die actief betrokken zijn bij leesbevordering en -educatie kunnen aangepaste uitleenlimieten en -termijnen gelden.
Vier dagen voor het verstrijken van de uitleentermijn ontvangen bibliotheekgebruikers daaromtrent een geautomatiseerde inleverherinnering, voor zover de bibliotheek over een geldig mailadres beschikt.
Artikel 6 – Verantwoordelijkheid
Bibliotheekgebruikers zijn verantwoordelijk voor de op hun naam ontleende materialen. Ze mogen deze zelf niet uitlenen aan derden en ze mogen er ook geen aantekeningen in maken.
Bibliotheekgebruikers kijken het geleende materiaal bij ontvangst na op eventuele beschadigingen en melden deze prompt aan een bibliotheekmedewerker om te vermijden dat ze zelf aansprakelijk worden gesteld voor de vastgestelde schade via een vergoedingsretributie.
Bij beschadiging of verlies van de ontleende materialen of een onderdeel daarvan hebben bibliotheekgebruikers de keuze om de winkelprijs van het betrokken materiaal te vergoeden aan de balie of een vervangexemplaar aan te bieden.
Bij gedeeltelijke beschadiging, verlies van een onderdeel, en/of verlies van waardevolle, niet meer in de handel verkrijgbare materialen bepaalt de bibliothecaris de vergoedingsretributie.
Artikel 7 – Inleveren en de inleverbus
Bibliotheekgebruikers dienen ontleende materialen binnen de geldende uitleentermijn in te leveren in het filiaal waar ze werden ontleend: Bib Haasrode of Bib Roosenberg. De uiterste inleverdatum staat vermeld op de uitleenbon en is raadpleegbaar via “Mijn Bibliotheek”.
Buiten de openingsuren staat aan elk filiaal ook een inleverbus ter beschikking. Materialen die daarin worden gedeponeerd, worden op de eerstvolgende openingsdag van het betreffende filiaal verwerkt. Die eerstvolgende openingsdag geldt als inleverdatum, waarop de eventuele telaatgeldretributie wordt berekend.
Bij gebruik van de inleverbus vereffenen bibliotheekgebruikers eventuele retributies n.a.v. laattijdig inleveren of beschadiging bij hun eerstvolgende bibbezoek.
E-readers mogen enkel ingeleverd worden via de balie van Bib Haasrode, niet via de inleverbus.
Artikel 8 – Reserveringen, IBL en aankoopsuggesties
Bibliotheekgebruikers kunnen maximum 5 materialen tegelijk reserveren, zowel uit de collectie van Bibliotheek Oud-Heverlee als uit de collectie van andere bibliotheken via IBL of interbibliothecair leenverkeer.
Ze kunnen de gereserveerde materialen afhalen in een filiaal naar keuze en dienen deze na ontlening in te leveren in datzelfde filiaal.
Zodra een gereserveerd materiaal beschikbaar is, ontvangen bibliotheekgebruikers daaromtrent een mail of brief. Vervolgens blijven de gereserveerde materialen nog 8 kalenderdagen voor hen ter beschikking in het gekozen filiaal.
Voor de reservering van aanwezige of uitgeleende materialen uit de eigen collectie wordt een reserveringsretributie geheven op het moment van ontlening of niet-afhaling binnen de vooropgestelde termijn. E-readers kunnen niet gereserveerd worden.
Voor de reservering van materialen uit de collectie van andere bibliotheken via IBL wordt een IBL-retributie geheven op het moment van de reservering. Voor deze materialen gelden dezelfde uitleen- en verlengvoorwaarden als voor materialen uit de eigen collectie.
Bibliotheekgebruikers mogen ten allen tijde aankoopsuggesties doorgeven via het daartoe bestemde formulier op de bibwebsite. Wensen ze deze materialen na verwerking zelf als eerste te ontlenen, dan kan de bib deze voor hen reserveren met toepassing van de geldende voorwaarden.
Artikel 9 – Telaatgeldretributie en maningsprocedure
Bibliotheekgebruikers die de uitleentermijn van de ontleende materialen overschrijden, betalen een telaatgeldretributie per uitgeleend materiaal en per week. De aanrekening van deze retributie start op de eerste dag na het verstrijken van de uitleentermijn.
Bibliotheek Oud-Heverlee verstuurt hieromtrent de volgende maningsberichten naar de betrokken bibliotheekgebruikers:
Indien de bibliotheekgebruikers de materialen en bijhorende retributies 10 weken na het verstrijken van de uitleentermijn nog niet inleverden en/of vergoedden, stuurt de Dienst Financiën van de Gemeente Oud-Heverlee hen per aangetekend schrijven een eindfactuur met het saldo van de verschuldigde telaatgeld- en vergoedingsretributies.
Vanaf dat moment mogen ze de materialen niet meer inleveren en is hun lidmaatschap ongeldig tot vereffening van dit saldo via overschrijving op de algemene rekening van de Gemeente Oud-Heverlee.
Artikel 10 – Maximumsaldo
Bibliotheekgebruikers mogen een maximumsaldo van 10 euro aan onbetaalde retributies opbouwen. De lidmaatschapsretributie wordt daarbij buiten beschouwing gelaten.
Zodra bibliotheekgebruikers deze limiet bereiken, wordt hun bibpas geblokkeerd. Ze kunnen pas opnieuw gebruik maken van alle omschreven diensten van Bibliotheek Oud-Heverlee zodra ze de verschuldigde retributies integraal vergoeden.
Artikel 11 – Inlichtingen en internet
De bibliotheekmedewerkers staan ter beschikking van de bibliotheekbezoekers, die steeds beroep op hen mogen doen voor informatie, begeleiding of andere hulp – ook per mail via bibliotheek@oud-heverlee.be. In beide filialen zijn infostands voorzien met algemene en culturele informatie.
Het gebruik van de leeszaal van Bib Haasrode en van het internet voor opzoekwerk zijn gratis.
Artikel 12 – Kopiëren en printen
Kopiëren uit bibliotheekmaterialen en printen vanuit de publiekspc’s is mogelijk in beide filialen, zij het enkel voor strikt persoonlijk gebruik in overeenstemming met het auteursrecht. Ook hiervoor wordt een retributie geheven en verrekend aan de balie.
Artikel 13 – Gedragscode
Bibliotheekbezoekers dienen de netheid in de bibliotheek te respecteren, evenals de privacy en rust van andere bezoekers. Ze dienen de aanwijzingen van de aanwezige bibliotheekmedewerker(s) op te volgen.
In de bibliotheek geldt een rookverbod en zijn dieren niet toegelaten, met uitzondering van assistentiehonden.
Eten en drinken is niet toegestaan in de bibliotheek, met uitzondering van ter plekke aangeboden consumpties.
Bij overlast of wangedrag kunnen de bibliotheekmedewerkers de gebruiker vragen om de bibliotheek te verlaten. Als de bibliotheekgebruiker weigert en de overlast niet stopt, hebben zij ook het recht om de politie te bellen.
Bij vaststelling van zware schade aan meubilair, apparatuur en/of software door toedoen van bibliotheekgebruikers wordt de op dat moment geldende aankoopprijs van het beschadigde materiaal geheven als vergoedingsretributie.
Artikel 14 - Aansprakelijkheid
De bibliotheek kan niet aansprakelijk gesteld worden voor beschadiging, verlies of diefstal van persoonlijke voorwerpen in de bibliotheek.
De bibliotheek kan evenmin aansprakelijk gesteld worden voor beschadigingen aan persoonlijke apparatuur door het gebruik van ontleende bibliotheekmaterialen.
Ook kan de bibliotheek niet aansprakelijk gesteld worden voor onvoorziene omstandigheden die haar werking kunnen beïnvloeden, zoals (maar niet beperkt tot) inbraak, stroom- of internetpanne, brand- of waterschade en vandalisme. In dergelijke gevallen nemen de bibliothecaris en, indien nodig, het college van burgemeester en schepenen de nodige beslissingen.
Artikel 15 – Betwistingen
Het lidmaatschap van bibliotheekgebruikers die ernstige inbreuken plegen op de bepalingen van dit reglement, kan ingetrokken worden. Bij betwisting zal de bibliothecaris en/of het college van burgemeester en schepenen de nodige beslissingen nemen.
Betwistingen over de betaalstatus van retributies zijn enkel ontvankelijk op vertoon van het betalingsbewijs.
Artikel 16 – Openingsuren en sluitingsdagen
De openingsuren en sluitingsdagen van de bibliotheek worden vastgelegd door het college van burgemeester en schepenen. Bibliotheekbezoekers kunnen deze ten allen tijde raadplegen via de bibwebsite of de website van de gemeente, www.oud-heverlee.be.
Tijdens de zomervakantie, van 1 juli t.e.m. 31 augustus, kan Bibliotheek Oud-Heverlee een aangepast openingsschema hanteren. Deze zomerregeling, evenals bijkomende of uitzonderlijke sluitingsdagen, worden tijdig meegedeeld via de hierboven vermelde kanalen.
Artikel 17 – Geldigheid
Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2022. Alle voorgaande gebruikersreglementen worden door dit reglement opgeheven.
Decreet lokaal bestuur en uitvoeringsbesluiten.
Bestuursdecreet en uitvoeringsbesluiten.
Besluit gemeenteraad van 25 mei 2021 betreffende de retributies op bibliotheekdiensten.
Het retributiereglement sluit aan bij het aangepaste gebruikersreglement van de bibliotheek, eveneens geagendeerd op de gemeenteraad.
Dit nieuwe gebruikersreglement voorziet een betalende dienst die voorheen niet bestond: Interbibliothecair Leenverkeer (IBL). Deze dient bijgevolg opgenomen te worden in het retributiereglement.
Daarnaast vereist de optimalisatie van de maningsprocedure toevoegingen en/of verduidelijkingen inzake de vergoedingsretributie en de invorderingsprocedure.
Verder is het bestaande retributiereglement onvoldoende transparant inzake het moment waarop bepaalde retributies geheven en/of vergoed (dienen te) worden, meer bepaald inzake reserveringen van materialen uit de eigen collectie, bij gebruik van de inleverbus en bij overschrijding van de termijnen die zijn vastgelegd in het gebruikersreglement.
Tot slot is de bibliotheek in mei 2022 gestart met een evenementiële (grote) tweedehandsverkoop als aanvulling op de doorlopende verkoop van afgeschreven materialen. Het bestaande retributiereglement voorziet geen ruimte voor een commerciële aanpak ("10+2 gratis") en is onvoldoende duidelijk inzake de aard van de afgeschreven materialen die vooraf gratis aangeboden worden aan de lokale scholen, evenals inzake de eindbestemming van afgeschreven materialen die onverkocht blijven.
Bij artikel 1
Vormelijk werd een duidelijk(er) onderscheid nagestreefd tussen de verschillende types retributie.
Inhoudelijk:
Bij artikel 2
Toevoeging scenario 'overschrijding vastgelegde termijnen'.
Bij artikel 3
Bij artikel 4
Na goedkeuring door de gemeenteraad zal het nieuwe retributiereglement vanaf de voorziene ingangsdatum:
Artikel 1: De gemeenteraad besluit voor de werking van de bibliotheek de volgende retributies vast te stellen:
1) Lidmaatschap:
a) Jaarlijks lidmaatschap tot en met 17 jaar: GRATIS
b) Jaarlijks lidmaatschap volwassenen (vanaf 18 jaar): 5,00 EUR
c) Jaarlijks lidmaatschap volwassenen kansentarief: 1,00 EUR
2) Reservering:
a) Materialen uit de eigen collectie: 0,70 EUR per materiaal
b) Materialen via IBL: 5,00 EUR per materiaal
3) Telaatgeld per week, per materiaal, en vanaf de eerste dag te laat: 0,50 EUR
4) Vergoeding: bij beschadiging of verlies van ontleende materialen, of bij gebrek aan inlevering gedurende de reguliere maningsprocedure die is vastgelegd in het gebruikersreglement, wordt de winkelprijs van het betrokken materiaal op moment van aankoop als retributie geheven. Bij gedeeltelijke beschadiging of verlies van een onderdeel van een werk bepaalt de bibliothecaris het bedrag dat als retributie wordt geheven.
5) Kopies en prints per bladzijde: 0,15 EUR
Artikel 2: Deze retributies zijn verschuldigd door diegene die van deze diensten gebruik maakt of de termijnen die zijn vastgelegd in het gebruikersreglement overschrijdt.
Artikel 3: Deze retributies worden geheven op het moment dat gebruikers deze diensten aanvragen, op het moment dat ze de termijnen die zijn vastgelegd in het gebruikersreglement overschrijden of, specifiek voor reserveringen van materialen uit de eigen collectie, op het moment van ontlening of bij niet-afhaling binnen de vastgelegde termijn.
De betaling gebeurt onmiddellijk aan de balie of, voor online diensten en bij gebruik van de inleverbus, bij het eerstvolgende bibliotheekbezoek. Als bewijs van betaling van de retributie geldt het kasticket waarop het bedrag vermeld is.
Bij gebrek aan betaling in der minne treedt de invorderingsprocedure van niet-fiscale ontvangsten in werking om de inning van de betrokken retributies te vorderen.
Artikel 4. Materialen die niet langer geschikt zijn voor de uitleen worden verkocht. De retributies voor de verkoop worden vastgesteld op:
1) Tijdschriften: GRATIS
2) Alle andere materialen:
a) tijdens doorlopende verkoop: 0,50 EUR
b) tijdens evenementiële verkoop: 0,50 EUR met toepassing van formule ‘10+2 gratis’.
Artikel 5. Dit reglement vervangt alle vorige reglementen betreffende de bibliotheekdiensten. Een afschrift van dit besluit wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 27 september 2022 toegevoegd.
Het zijn woorden die voor ons heel belangrijk zijn. We stellen vast dat de antwoorden van de schepenen niet hoorbaar zijn noch in de zaal, noch in de livestream. We dringen aan een goede geluidsinstallatie
Artikel 1: De gemeenteraad besluit zaal Meerdael uit te rusten met een geluidsinstallatie.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 27 september 2022 toegevoegd.
De coalitie promoot het fietsen, maar vergeet de nood aan fietsenstallingen.
Toen enkele jaren geleden een handelaar in Oud-Heverlee een fietsenstalling vroeg voor zijn deur, was de reactie van Groen! “ dat het daar geen gemeenschapsfunctie had”. Deze houding is toch wel tegengesteld met de visie om fietsen te promoten. We stellen ons de vraag waarom er in de kern van Oud-Heverlee geen fietsenstalling is, niet aan de parochiezaal, niet aan de kerk en niet aan de pastorie. We vragen daarom dringend om een beslissing te nemen.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit in de dorpskern van Oud-Heverlee een fietsenstalling te plaatsen.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 27 september 2022 toegevoegd.
Verbindingsweg Bovenbosstraat en Blandenstraat, in de buurt gekend als de weg van de tweebunders in Haasrode, is aan herstel toe. Deze voet- en fietsweg wordt heel veel gebruikt.
Ze werd indertijd aangelegd onder het burgemeesterschap Steeno Ferdinand die de plaatselijke noden kende en oog had voor de veiligheid van de fietsers en voetgangers.
Ongeveer 3 jaar geleden wezen we de burgemeester Daniëls tijdens een gemeenteraad erop dat een deel van de kasseien in die weg verkeerd zijn gelegd bij een herstel van de weg.
Duidelijk niet door mensen die fietsen, want de kasseien waren niet in dwarsligging gelegd.
Op donderdag 22 september stelden we vast dat IGO werken uitvoerde op het wegje. Uiteraard dachten we aan herstel van de kasseien.
Maar het gerucht is tot bij ons gekomen dat alles wordt uitgebroken omdat men elders deze kasseien nodig heeft? Zijn sommige deelgemeenten misschien belangrijker dan andere deelgemeenten?
Met het oog op de veiligheid van onze wandelaars en fietsers en omdat dit een veel gebruikte verbinding is voor schoolgaande kinderen, vragen we herstel van de weg in de oorspronkelijke staat.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de verbindingsweg aan de 2 bunders te herstellen met kasseien.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 27 september 2022 toegevoegd.
Bij wegeniswerken dienen handelaars, die gevestigd zijn in die straat, vindingrijk te zijn. Soms dient men tijdelijk uit te wijken naar een andere plaats.
Het probleem is dan de stroomtoevoer. Generators kunnen een oplossing zijn, maar deze maken heel veel lawaai.
Vraag
Waarom krijgen handelaars die tijdelijk elders gevestigd zijn, geen marktkast?
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 33:35 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 27 september 2022 toegevoegd.
Vragen
1. Hoeveel bouwvergunning/ omgevingsvergunning zijn er sinds januari 2019 door het college
- goedgekeurd
- geweigerd
2. Door de provincie behandeld ten gevolge van een bezwaarschrift
- goedgekeurd
- geweigerd
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 38:08 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 27 september 2022 toegevoegd.
Vraag
Wat is de filosofie van de paaltjes langs de weg? Wat wil men hiermee bereiken?
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 42:41 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 27 september 2022 toegevoegd.
Omwille van de zware vervuiling werd dit stort afgedekt met een grote kleilaag. De schepen gaf reeds een toelichting over de historiek en de verschillende onderzoeken. Maar inwoners zien er veel vrachtverkeer over rijden en maken zich zorgen.
Vraag
Wat is de stand van zaken?
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 48:50 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 27 september 2022 toegevoegd.
De energiekosten zijn een hot item voor iedereen. Dus ook voor onze gemeente
Vragen
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 59:10 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 27 september 2022 toegevoegd.
Vraag
Wat is de bedoeling van de witte stippen in de Duivenstraat?
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:13:40 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van Open Vld, Tom Teck en An Geets aan de gemeenteraadsagenda van 27 september 2022 toegevoegd.
In het verslag van het schepencollege van 09/08/2022 lazen we dat het schepencollege een advocatenbureau heeft aangesteld om het beroep tegen de heraanleg van de Waversebaan aan te vechten.
We stelden nadien ook vast dat het gemeentebestuur de betrokken inwoners een publieke veeg uit de pan heeft gegeven in het gemeentelijke informatieblad. Hoewel ook wij zo snel mogelijk de heraanleg van de Waversebaan willen gerealiseerd zien lijkt het ons niet gepast om als overheid op deze manier te communiceren en om inwoners een ‘shaming’ gevoel aan te praten omdat ze van hun wettelijk recht gebruik maken om beroep aan te tekenen.
We hebben ook begrepen dat ondertussen de openbare aanbesteding afgerond zou zijn.
De ingestelde procedure zal ongetwijfeld gevolgen hebben op de timing van de werken.
Vraag
Hoe ziet de planning van de heraanleg van de Waversebaan er op dit moment uit?
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:23:51 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van Open Vld, Tom Teck en An Geets aan de gemeenteraadsagenda van 27 september 2022 toegevoegd.
Op 10/06/2020 kregen alle gemeenteraadsleden een mail van het personeel van brandweerpost Leuven (stad Leuven en de gemeenten Herent, Bertem, Oud-Heverlee, Bierbeek, Lubbeek en Holsbeek) i.v.m. te lage minimale personeelsbezetting. Hierdoor zou de brandweerbescherming onvoldoende gewaarborgd kunnen worden. In juni gaf de burgemeester aan dat er een overleg ging volgen.
Vraag
Wat is het resultaat van dit overleg?
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:31:14 van de opname.
De voorzitter sluit de zitting op 27/09/2022 om 20:49.
Namens gemeenteraad,
Marijke Pertz
algemeen directeur
Adinda Claessen
voorzitter van de gemeenteraad