Terug
Gepubliceerd op 28/12/2021

Besluitenlijst  gemeenteraad

di 21/12/2021 - 19:30 Meerdael
  • Goedkeuring ontwerp notulen

    • Goedkeuring ontwerp notulen

      Goedgekeurd

      De gemeenteraad neemt kennis van de ontwerpnotulen, opgesteld door de algemeen directeur, van de vorige vergadering van 23 november 2021.

      De gemeenteraadsleden nemen er nota van dat tot het einde van de huidige vergadering opmerkingen kunnen gemaakt worden betreffende de redactie van de notulen.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Goedkeuring ontwerp notulen

        • Wijze van vergaderen gemeenteraad en OCMW-raad december 2021

          Goedgekeurd

          Artikel 1Ingevolge de gemeenteraadsbeslissing van 10 november 2020 Besluit burgemeester - politieverordening organisatie zittingen van de bestuursorganen van gemeente en OCMW worden de gemeenteraad en OCMW-raad van 21 december 2021 georganiseerd via Teams. De raadsleden nemen digitaal deel aan de vergadering en de openbaarheid van de vergadering wordt gegarandeerd doordat pers en publiek deze vergaderingen kunnen volgen via Livestream.

      • Financien

        • 472- Vaststelling aanpassing meerjarenplan 2020-2025/ nr. 3: gedeelte gemeente Oud-Heverlee

          Goedgekeurd

          Artikel 1: De gemeenteraad stelt het aangepaste meerjarenplan 2020-2025/ nr. 3, zoals in bijlage toegevoegd, vast.

          De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit volgende documenten:

          Aanpassing strategische nota

          Aanpassing financiële nota

          Schema M1: het financiële doelstellingenplan

          Schema M2: de staat van het financieel evenwicht

          Schema M3: overzicht van de kredieten

          Toelichting

          Schema T1: Overzicht van ontvangsten en uitgaven naar functionele aard

          Schema T2: Overzicht van ontvangsten en uitgaven naar economische aard

          Schema T3: Investeringsprojecten

          Schema T4: Overzicht van de evolutie van de financiële schulden

          Financiële risico’s

          Grondslagen en assumpties

          Overzicht ramingsverschuivingen investeringen gemeente

          Overzicht ramingsverschuivingen exploitatie gemeente

          Overzicht ramingsverschuivingen exploitatie OCMW

          Motivering van de wijzigingen

          Documentatie

          Organogram

          Personeelsformatie

          Overzicht beleidsdomeinen en beleidsvelden

          Overzicht van de entiteiten die zijn opgenomen onder de financiële vaste activa

          Overzicht jaarlijkse opbrengst per belastingsoort

          Overzicht van de werkings- en investeringssubsidies

          Overzicht van de doelstellingen, actieplannen en acties

        • 472- Goedkeuring aanpassing meerjarenplan 2020-2025/ nr. 3 zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn.

          Goedgekeurd

          Artikel 1: De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025/ nr. 3., zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn op 21 december 2021, goed.

        • 472- Vaststelling van de lijst van de nominatieve subsidies ingevolge de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025/3, voor het dienstjaar 2022.

          Goedgekeurd

          Artikel 1: De gemeenteraad kent de nominatieve werkings- en investeringssubsidies voor 2022 toe volgens de documenten, in bijlage gehecht.

      • Secretariaat

        • 901 - Intrekking beheersovereenkomst bij PBE voor de activiteit Fluvius GIS door stopzetting activiteit bij PBE.

          Goedgekeurd

          Artikel 1: De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de intrekking van de beheersoverdracht voor de Fluvius GIS activiteit en bijgevolg aan de herroeping van de aansluiting uiterlijk met ingang van 1 juni 2022 van Gemeente Oud-Heverlee bij de opdrachthoudende vereniging PBE voor de activiteit Fluvius GIS en dit overeenkomstig de hierboven vermelde modaliteiten. Deze beslissing wordt veroorzaakt door de beslissing van PBE in het kader van het kerntakendebat.

      • Ruimtelijke ordening en leefmilieu

        • 874.1 - OMV/2021/141/OV - Beslissing over het stratentracé voorzien in de omgevingsvergunningsaanvraag inzake heraanleg van de Blandenstraat, tussen Blandenstaat 78 en Parkstraat 81, 3053 Oud-Heverlee door de gemeente Oud-Heverlee

          Goedgekeurd

          Artikel 1: De gemeenteraad keurt het voorgestelde tracé, heraanleg Blandenstraat, tussen Blandenstaat 78 en Parkstraat 81, 3053 Haasrode, zoals voorzien in de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2021099213 gelegen aan de Blandenstraat te Haasrode goed.

          Artikel 2: Een voor eensluidend verklaard afschrift van huidige beslissing zal samen met de beslissing inzake de vergunningsaanvraag overgemaakt worden aan de gewestelijke omgevingsambtenaar.

      • VrijeTijd

        • 646 - Overeenkomst lokalen Don Bosco

          Goedgekeurd

          Artikel 1: De gemeenteraad keurt het nieuwe voorstel tot gebruiksovereenkomst van de lokalen van Don Bosco goed. 

           

          Gebruiksovereenkomst jeugdinfrastructuur Don Bosco

           

           

           

           

          Tussen

          De gemeente Oud-Heverlee, vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen in de persoon van de heer Bart Clerckx, burgemeester en mevrouw Marijke Pertz, algemeen directeur

          hierna genoemd “De gemeente”;

          EN

          VZW Don Bosco Centrale

          Hierna genoemd “vzw Don Bosco”

          Onderstaande gebruiksovereenkomst gaat in vanaf 1 april 2021 en eindigt op 31 december 2039

          Artikel 1: Inleiding

          • Deze overeenkomst behandelt het gebruik van gebouwen, eigendom van vzw Don Bosco, die bestemd zijn voor ondersteuning van het jeugdwerk en die duurzaam ter beschikking gesteld worden van jeugdverenigingen: Chiro Oud-Heverlee, Speelplein Oud-Heverlee en JP Oud-Heverlee. Vzw Don Bosco centrale engageert zich om het verder gebruik van deze lokalen door deze verenigingen te verzekeren gedurende de looptijd van deze overeenkomst.
          • Deze overeenkomst komt ter vervanging van een vorige overeenkomst die van start is gegaan op 1 februari 2011 en normaal gezien loopt tot 31 januari 2023.
          • Het beheer van de jeugdlokalen wordt waargenomen door de paters van vzw Don Bosco centrale, in overleg met de dienst vrije tijd en dienst infrastructuur van de gemeente Oud-Heverlee. Beide partijen organiseren minstens 2 x per jaar een gezamenlijk overleg. Alle belangrijke beslissingen rond het beheer of gebruik van de jeugdlokalen, worden hierin besproken, en waar nodig voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen en de provinciale raad van Don Boscoanderzijds (vb. aanvragen van nieuwe mogelijke gebruikers).

           

          Artikel 2: Beschrijving Infrastructuur

           

          • Zie onderstaande foto: deze overeenkomst betreft de oude lokalen. De recent gerealiseerde lokalen worden integraal door vzw don bosco centrale beheerd en vallen buiten deze overeenkomst.

           

           

          Artikel 3: Afspraken sleutels

          • Vzw Don Bosco Centrale (Afdeling Oud-Heverlee) zorgt dat een set sleutels ten alle tijden beschikbaar is, zodat de gemeente, indien nodig, de gebouwen kan betreden.

           

          Artikel 4: Communicatie

           

          • Voor vragen en opmerkingen in verband met onderhoud en herstellingen die het gevolg zijn van gebruik door de jeugdverenigingen,  kunnen de gebruikers terecht bij de verantwoordelijke jeugd.  Vzw Don Bosco centrale speelt eventuele vragen en opmerkingen door aan het aanspreekpunt in de gemeente.
          • Opvolging van onderhoud en herstellingen ten gevolge van verhuur door externen wordt opgevolgd door vzw Don Bosco centrale.
          • Bij onregelmatigheden of problemen gebeurt er altijd onderling overleg tussen de paters van vzw Don Bosco centrale en de dienst vrije tijd van de gemeente. 

           

          Artikel 5: Onderhoud en herstellingen

          • Als basisregel geldt dat in eerste instantie de gebruikers de lokalen en terreinen beheert zoals een goede huisvader. De gemeente ziet toe op het correct naleven van de afspraken in de gebruikersovereenkomst met elke vereniging die gebruik maakt van de lokalen
          • De gebruikers staan in voor een degelijk onderhoud, noodzakelijk voor de goede staat van de gebouwen en de terreinen evenals een stipte naleving van de veiligheid en  hygiëne
          • De gemeente neemt onderhoud en kleine herstellingen op zich en engageert zich om deze herstellingen te doen binnen een redelijke termijn. Wanneer de kostprijs van een herstelling meer dan 750 euro bedraagt, zal in onderling overleg bekeken worden of de herstelling gebeurd, en hoe de kosten verdeeld worden. De gebruikers kunnen hierbij deels aansprakelijk gesteld worden, overeenkomstig het reglement gebruik jeugdlokalen.
          • Bij  de start van elke legislatuur worden  mogelijke grotere investeringen besproken, en eventueel opgenomen in het gemeentelijk meerjarenplan. Grotere investeringen, onvoorziene grote onderhoudswerken buiten dit investeringsplan zijn in principe ten laste van Don Bosco centrale  vzw. Om de drie jaar kan dit investeringsprogramma geactualiseerd worden. De gemeente krijgt van Don Bosco centrale vzw de toestemming om alle handelingen te stellen noodzakelijk voor het uitvoeren van deze investeringen (bestek opmaken, aanbesteden, werfopvolging).
          • De gemeente stelt in 2021, 20.000 € ter beschikking voor de noodzakelijke vernieuwing van de elektriciteitscentrale en de verwarming.
          • De betrokken verenigingen staan zelf in voor de inrichting van het gebouw. Voor werken die het uitzicht van een lokaal of terrein veranderen (putten, heuvels, schilderen, vaste meubels, valse wanden, plafonds,…) dient de vereniging de toestemming te vragen aan vzw Don Bosco centrale . Werken en aanpassingen aan elektriciteit zijn verboden.
          • Inzake de  speelzones buiten neemt de gemeente volgende engagementen: jaarlijks maaien van voetbalveld, plaatsing voetbaldoelen. De eigenaar of gebruikers staan in voor een jaarlijkse snoeibeurt/groenonderhoud.
          • Inzake verzekeringen: de eigenaar, don bosco vzw, staat in voor de brandverzekering. Gebruikers dienen een eigen verzekering af te sluiten voor inboedel.
          • Inzake jaarlijkse onderhoudswerken en keuringen: de wettelijke keuringen gebeuren door de eigenaar
          • Inzake nutsvoorzieningen: vzw Don Bosco centrale is verantwoordelijk voor het afsluiten van contracten voor nutsvoorzieningen, en beslist autonoom over het doorrekenen van verbruik naar de gebruikers.

           

          Artikel 6: Slotnoot

          • Zowel de vzw Don Bosco centrale als de gemeente Oud-Heverlee worden geacht de gebruiksovereenkomst te kennen en na te leven. 
          • Deze gebruiksovereenkomst wordt aan het begin van elke legislatuur geëvalueerd en bijgestuurd indien nodig.

          ___________________

        • 581.4 - Vaccinatiecentrum De Roosenberg: verlenging samenwerkingsovereenkomst met de gemeenten Lubbeek, Bierbeek en Huldenberg vanaf 31 december 2021.

          Goedgekeurd

          Artikel 1: De gemeenteraad gaat ermee akkoord verder penvoerende overheid te zijn voor de uitbating van het vaccinatiecentrum de Roosenberg vanaf 16 oktober 2021 tot en met 30 april 2022 en de latere verlengingen wanneer de Vlaamse overheid daartoe zou beslissen. 

          Artikel 2: De gemeenteraad keurt de verlening van de op 23 februari 2021 goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst goed, zo lang de Roosenberg fungeert als vaccinatiecentrum:

          Samenwerkingsovereenkomst
          “Vaccinatiecentrum De Roosenberg” - Leuven-Zuid

          Tussen

          • vzw Eerstelijnszone Leuven Zuid (ELZ), met maatschappelijke zetel te Maria-Theresiastraat 63A, 3000 Leuven en met ondernemingsnummer 0741.764.146 en vertegenwoordigd door Rika Van Overmeire, voorzitter eerstelijnszone Leuven Zuid;
          • Gemeente Oud-Heverlee, Gemeentestraat 2, 3054 Oud-Heverlee, vertegenwoordigd door Bart Clerckx, burgemeester en Marijke Pertz, algemeen directeur.
          • Gemeente Bierbeek, Speelpleinstraat 8, 3360 Bierbeek, vertegenwoordigd door Johan Vanhulst, burgemeester en Peter Verlinden, algemeen directeur;
          • Gemeente Lubbeek, Gellenberg 16, 3210 Lubbeek, vertegenwoordigd door Theo Francken, burgemeester en Klaas Gutschoven, algemeen directeur;
          • Gemeente Huldenberg, Gemeenteplein 1, 3040 Huldenberg, vertegenwoordigd door Danny Vangoidtsenhoven, burgemeester en Caroline Peters, algemeen directeur;

          hierna gezamenlijk aangeduid met “de partijen”,

          WORDT OVEREENGEKOMEN ALS VOLGT:

           

          Artikel 1. Doelstelling en toepassingsgebied

          De ELZ sluit met de volgende partijen een samenwerkingsovereenkomst “Vaccinatiecentrum De Roosenberg” af:

          • Gemeente Oud-Heverlee
          • Gemeente Bierbeek
          • Gemeente Lubbeek
          • Gemeente Huldenberg

           

          Het Vaccinatiecentrum ”De Roosenberg” heeft als taak om vaccinaties te geven aan alle burgers van de deelnemende partner-gemeenten volgens de vaccinatiestrategie die door Vlaanderen wordt uitgerold in de strijd tegen het corona COVID-19 virus.

          In deze overeenkomst wordt bepaald dat het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg” wordt georganiseerd in Gemeenschapscentrum “De Roosenberg” gelegen aan de M. Noëstraat 15, 3050 Oud-Heverlee en dat het toegankelijk is voor inwoners van de gemeenten Oud-Heverlee, Bierbeek, Lubbeek en Huldenberg.

          Aangezien het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg” toegankelijk is voor inwoners van de gemeenten Oud-Heverlee, Bierbeek, Lubbeek en Huldenberg is het aangewezen dat de betrokken gemeentebesturen zullen bijdragen in de kosten. Er dienen bijgevolg afspraken gemaakt te worden omtrent de kostenverdeling betreffende de werking van het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg”.

          Deze samenwerkingsovereenkomst heeft enkel betrekking op het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg” dat werkzaam is in Oud-Heverlee. Eventuele mogelijke taken die worden opgenomen door een  ander vaccinatiecentrum binnen dezelfde eerstelijnszone vallen buiten het toepassingsgebied van deze samenwerkingsovereenkomst.

          Artikel 2. Inwerkingtreding en duurtijd

          Deze overeenkomst vangt aan vanaf de eerste voorbereidingen van het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg” en dit voor de duur die nodig is om het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg” zijn taken te laten uitoefenen en afronden of tot de beslissing van de bevoegde federale of Vlaamse overheid om het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg” te sluiten.

          Een partner-gemeente of ELZ kan de samenwerkingsovereenkomst voortijdig beëindigen. In dat geval dient de opzegging te gebeuren bij aangetekende brief gericht aan de Eerstelijnszone Leuven-Zuid . De opzegtermijn bedraagt twee maanden en gaat in op de eerste dag van de maand volgend op de datum van het aangetekend schrijven. De poststempel geldt als bewijs.

          Indien de ELZ de samenwerkingsovereenkomst wenst te beëindigen, dan heeft dit tot gevolg dat de samenwerkingsovereenkomst wordt beëindigd t.a.v. alle partijen.  De ELZ dient elke andere partner bij aangetekend schrijven hiervan in kennis te stellen. De beëindiging gaat in vanaf de datum die door de ELZ wordt vooropgesteld en zal in principe afhankelijk zijn van het tijdstip van beëindiging van de samenwerkingsovereenkomst Vaccinatiecentrum “De Roosenberg”

          De partijen blijven gehouden om de verplichtingen die voortvloeien uit deze overeenkomst na te leven, pro rato temporis van de aangesloten periode. 

          Artikel 3.  Gebruik van het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg”

          De ELZ zorgt voor de concrete medische organisatie van het vaccinatiecentrum.

          De gemeente Oud-Heverlee zorgt voor de logistieke organisatie van het vaccinatiecentrum “De Roosenberg”, gelegen aan de M. Noëstraat 15, 3050 Oud-Heverlee en is hiervoor de penhoudende organisatie.

          Er wordt een onderlinge praktische en operationele samenwerking afgesproken tussen de deelnemende gemeenten en de vzw Eerstelijnszone Leuven-Zuid (ELZ).

          Het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg” is toegankelijk voor de inwoners van de gemeenten Oud-Heverlee, Bierbeek, Lubbeek en Huldenberg.

          Artikel 4. Financiële middelen van het ELZ voor de vaccinatieteams

          Voor de werking van het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg” wordt budget ter beschikking gesteld door het Agentschap Zorg en Gezondheid aan de ELZ.

          Indien de kosten dit voorziene budget zoals ter beschikking gesteld door het Agentschap Zorg en Gezondheid overschrijden, dan zullen de 4 partner-gemeenten een financiële bijdrage leveren.

          Dit betekent dat enkel de 4 partner-gemeenten financieel bijdragen, m.a.w. de ELZ neemt geen kosten bedoeld in het genoemde Besluit van de Vlaamse Regering voor zijn rekening.

           

          Artikel 5. Kosten van het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg”

          De gemeente Oud-Heverlee maakte een raming van de kosten voor respectievelijk de voorbereiding, de opstart, de organisatie en de werking van het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg”. Deze gegevens worden maandelijks aan de gemeenten overgemaakt.

          De gemeente Oud-Heverlee geeft telkens op de eerste werkdag van de maand een overzicht van de gemaakte kosten en een raming van de kosten voor de komende maand aan de drie andere gemeenten.

          Indien in het kader van de voorbereiding, opstart, organisatie of de werking van het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg” partner-gemeenten eveneens kosten inbrengen, dan engageren zij zich om de gemaakte kosten overzichtelijk bij te houden en over te maken aan de coördinator van de penhoudende gemeente Oud-Heverlee. Deze kosten kunnen op elk ogenblik op eerste verzoek ingekeken worden door de andere partijen en de vier gemeente nemen hierover samen een beslissing. De kosten zullen verrekend worden in de eindfactuur.

          De kosten voor eventuele inzet van eigen personeelsleden en vrijwilligers voor logistieke taken kunnen door de partner-gemeenten eveneens in rekening worden gebracht (zie artikelen 8 en 9).

           

          Artikel 6. Kostenverdeling

          Bij Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie voor infrastructuur en uitbating van een vaccinatiecentrum van 16 december 2021 werden volgende bedragen gereserveerd voor “De Roosenberg” : 153.500 EUR voor de periode 16 oktober 2021 tot en met 31 december 2021.

           

          Het aandeel van elke individuele gemeente in de totale bijdragen van de gemeenten na aftrek van subsidiëring, bedraagt een breuk van het aantal inwoners dat de gemeente telt (officieel inwonersaantal op 1 januari 2020) op het totale aantal inwoners van alle gemeenten, partner bij deze overeenkomst.

          De financiële bijdrage tussen de partner-gemeenten wordt vastgesteld aan de hand van het aantal inwoners van de eigen gemeente volgens het officieel inwonersaantal op 1 januari 2020  zoals gepubliceerd in het  Belgisch Staatsblad van 27 juli 2020:

          -       Oud-Heverlee :           11.088 inwoners  (Totale kost x 0,2424)

          -       Bierbeek :                   10.162 inwoners  (Totale kost x 0,2221)

          -       Lubbeek :                    14.556 inwoners  (Totale kost x 0,3182)

          -       Huldenberg :                9.943 inwoners  (Totale kost x 0,2173)

          Totaal aantal inwoners van de 4 gemeenten: 45.749 inwoners (Totale kost = 1)

           

          Artikel 7. Afrekening en facturatie

          De gemeente Oud-Heverlee beheert als penhoudende entiteit van het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg” de inkomsten en uitgaven die betrekking hebben op de organisatie en de werking van het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg” .

          Nadat het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg” haar werkzaamheden heeft beëindigd, factureert de gemeente Oud-Heverlee aan de 3 partner-gemeenten de resterende kosten na subsidie gemaakt voor de organisatie en de werking van het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg” . Er wordt geen voorschotregeling voorzien.

          De gemeente Oud-Heverlee engageert zich om bij de facturatie aan de partner-gemeenten een transparante afrekening voor te leggen van de kostenboekhouding. Deze afrekening kan eveneens op elk ogenblik en op eerste verzoek opgevraagd worden door de partner-gemeenten.

          Artikel 8. Inzet van personeelsleden

          De gemeenten stellen hun dienstverlening voor logistieke taken ter beschikking aan het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg” op basis van de noden.

          Gedurende deze tewerkstelling blijven de personeelsleden onder het werkgeversgezag van de partner-gemeente ressorteren. Er vindt geen overdracht van werkgeversgezag plaats. De partner-gemeente staat verder ook in voor de betaling van de loonkost. Er wordt hiervoor geen vergoeding aangerekend aan het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg” .

          De partner-gemeente zal desgevallend een addendum aan de arbeidsovereenkomst van de ingezette personeelsleden voegen met de wijzigingen inzake de arbeidsplaats, takkenpakket, leidinggevende, etc.. Dit addendum zal ook uitdrukkelijk bepalen dat het ingezette personeelslid de veiligheidsvoorschriften in het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg” te allen tijde dient na te leven.

          De partner-gemeente is zelf verantwoordelijk voor de dienstverlening die door zijn eigen personeelsleden wordt verricht in het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg” en zal hiertoe de nodige verzekeringen (aansprakelijkheid, arbeidsongevallen, beroepsziekten, etc.) sluiten.

           

          Artikel 9. Inzet van vrijwilligers

          De vrijwilligers die zich aanbieden voor de organisatie van het vaccinatiecentrum sluiten een vrijwilligersovereenkomst af met de penhoudende gemeente Oud-Heverlee. In de vrijwilligersovereenkomst zal uitdrukkelijk worden bepaald dat de ingezette vrijwilliger de veiligheidsvoorschriften in het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg” te allen tijde dient na te leven. De eventuele kostenvergoeding voor de vrijwilliger wordt aangerekend aan het samenwerkingsverband bij de eindfacturatie   De penhoudende gemeente is zelf verantwoordelijk voor de dienstverlening die door zijn vrijwilligers wordt verricht in het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg” en zal hiertoe de nodige verzekeringen sluiten.

           

          Artikel 10. – Verdeling materialen na sluiting vaccinatiecentrum “De Roosenberg”

          De aangekochte materialen worden na het afsluiten van het vaccinatiecentrum ter beschikking gesteld van de penhoudende gemeente Oud-Heverlee ter compensatie van het gebruik van het gemeenschapscentrum “De Roosenberg”.

           

          Artikel 11. – Overdracht

          Geen van de partijen mag deze overeenkomst noch enig recht of verbintenis uit deze samenwerkingsovereenkomst geheel of gedeeltelijk overdragen zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van de andere partijen.

           

          Artikel 12. – Toepasselijk recht en rechtsmacht

          Deze overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht.

          Alle geschillen met betrekking tot de geldigheid, de interpretatie, de uitvoering en de beëindiging van deze samenwerkingsovereenkomst behoren tot de uitsluitende bevoegdheid van de Nederlandstalige rechtbanken van het gerechtelijke arrondissement Leuven.

          Vooraleer een geschil aan de bevoegde rechtbank voor te leggen, verbinden partijen zich ertoe te goeder trouw en met inachtneming van de redelijke belangen van de andere partijen te onderhandelen met het oog op een minnelijke regeling.

          Daartoe zal de eisende partner de andere partijen bij aangetekend schrijven kennis geven van de aard van het geschil en de mogelijke oplossingen.

           

          Artikel 13. – Splitsbaarheid

          Indien een bepaling in de samenwerkingsovereenkomst geacht wordt geheel of gedeeltelijk onwettig, ongeldig of niet-afdwingbaar te zijn, wordt de rechtsgeldigheid, de geldigheid of de afdwingbaarheid van de resterende bepalingen van deze samenwerkingsovereenkomst niet aangetast en zullen de partijen de nodige inspanningen leveren om onmiddellijk te goeder trouw in een geldige vervangende bepaling te voorzien. 

           

          Artikel 14: Inwerkingtreding en opzegging

          Deze overeenkomst treedt in werking op de datum van ondertekening. 

          Partijen kunnen in onderlinge overeenstemming deze overeenkomst te allen tijde schriftelijk opzeggen.

          De overeenkomst eindigt tevens van rechtswege wanneer er geen rechtsgrond meer bestaat voor de gevraagde doorgifte van persoonsgegevens. 

      • Personeel

        • 379.2-Raamovereenkomst voor aankoop van een fietspakket voor de personeelsleden van gemeente en OCMW - Referentie: 2021 - Goedkeuring lastvoorwaarden, gunningswijze en uit te nodigen firma's

          Goedgekeurd

          Artikel 1: De gemeenteraad besluit het bestek met nr. 2021 voor de opdracht “Raamovereenkomst voor aankoop van een fietspakket voor de personeelsleden van gemeente en OCMW”, opgesteld door de Dienst personeel goed te keuren.

          De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 99.173,55 excl. btw of € 120.000,00 incl. 21% btw.

          Artikel 2: De gemeenteraad besluit bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. De gemeente voert deze procedure ook voor het OCMW.

          Artikel 3: Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:

          - Fiets & Fun, Hoogstraat 35a te 3360 Bierbeek;
          - Fietsen Celis, Pastoor Legrandstraat 45 te 3012 Wilsele;
          - Fietsen Craninx David, Dorpsstraat 32 te 3050 Oud-Heverlee;
          - Fietsen Jos Smets, Oudebaan 89 te 3360 Korbeek-Lo;
          - Fietsen Koen, Werkhuizenstraat 1 te 3010 Kessel-Lo;
          - Fietsen Niclaes, Naamsesteenweg 76 te 3001 Heverlee;
          - Cycle Point, Tiensesteenweg 58 te 3001 Heverlee;
          - Re-Cycle, Bruulstraat 100a te 3360 Lovenjoel;
          - Bike Republic Leuven, Kareelveld 8a te 3000 Leuven;
          - InterBikes Leuven, Brusselsestraat 182 te 3000 Leuven;
          - Rijwielen Jacobs, Diestsestraat 192 te 3000 Leuven;
          - Eco-Drive, Kapucijnenvoer 237 te 3000 Leuven.

          Artikel 4: De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 21 januari 2022 om 10.00 uur.

          Artikel 5: Het nodige krediet zal bij aanpassing meerjarenplan 2022 worden voorzien. 

          Artikel 6: de gemeenteraad beslist dat de gemeente aankoopcentrale zal zijn voor het OCMW van Oud-Heverlee.

    • Extra

      • Ruimtelijke ordening en leefmilieu

        • Bijkomend agendapunt - 637.4 - Erosiebestrijdingsproject Bergenstraat - De Betstraat akte recht van opstal en subsidieaanvraag (CD&V Paul Vleminckx)

          Goedgekeurd

          Artikel 1: De gemeenteraad keurt het gedetailleerde projectontwerp (zie bijlage kaart 3) – aanleg zandvang en erosiepoel op een deel van het perceel ter hoogte van de Bergenstraat met perceelnummer 397C, goed.

          Artikel 2:  De gemeenteraad keurt het ontwerp van recht van opstal goed.

          Dossier: LV/00014-048

          V E S T I G I N G   O P S T A L R E C H T

          Op # tweeduizend tweeduizend tweeëntwintig.

          Voor mij, meester Gwen DANIELS, notaris te Oud-Heverlee, die haar ambt uitoefent in de besloten vennootschap “Notaris Gwen Daniels”, met zetel te 3050 Oud-Heverlee, Waversebaan 240, RPR Leuven 0466.764.691, ten kantore, 

          ZIJN VERSCHENEN :

          Betrokkenen 1 en 2

          Hierna genoemd “de opstalgever”;

          EN

          Betrokkenen 3 en 4 

          Beiden optredend ingevolge het besluit van de gemeenteraad van de gemeente Oud-Heverlee gehouden op 30 november 2021, welke gemeenteraadsbeslissing bij huidige akte wordt gevoegd en ermee wordt aangeboden ter registratie en ter overschrijving.

          De beslissing werd kenbaar gemaakt zoals voorgeschreven door artikel 330 van het decreet lokaal bestuur, en binnen de termijn van dertig dagen na kennisgeving werd er geen bericht tot vernietiging ontvangen door de gemeente.

          Hierna genoemd “de opstalhouder”;

          Zowel de opstalgever als de opstalhouder verklaren de nodige bekwaamheid te hebben om deze handeling te stellen, niet te zijn geviseerd door een beschermingsmaatregel of beschikkingsbeperking en evenmin een verzoekschrift te hebben ingediend met het oog op een collectieve schuldenregeling.

          WELKE COMPARANTEN ONS HEBBEN VERKLAARD DAT ZIJ ZIJN OVEREEN­GEKOMEN ALS VOLGT :

          VOORWERP

          De opstalgever kent bij onderhavige akte aan de opstalhouder, die dit aanvaardt, het recht van opstal toe, overeenkomstig titel 8 van boek 3 van het nieuw burgerlijk wetboek voor zover daarvan hierna niet wordt afgeweken, op volgend onroerend goed, teneinde er bufferbekken aan te leggen met omringend bos aanplanting ter bestrijding van de erosie:

          GEMEENTE OUD-HEVERLEE – vierde afdeling – DEELGEMEENTE HAASRODE 

          Een perceel weiland, gelegen ter plaatse genaamd “DE BETH”, gekadastreerd volgens titel 4de Afd, sectie C, deel van perceel met nummer 397 C en volgens huidig kadastraal uittreksel sectie C deel van nummer 0397CP0000, met een oppervlakte volgens recente meting van eenentwintig are zestig centiare (21a60ca).

          Met gereserveerd perceelidentificatienummer #.

          Zoals dit goed staat aangeduid als LOT # op het plan opgesteld door mevrouw Saskia Bollens, landmeter-expert, de dato 11 oktober 2021.

          Dit plan is opgenomen in de databank van plannen en afbakeningen van de Algemene Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer # en werd sindsdien niet meer gewijzigd.

          Ondergetekende notaris vraagt voor deze bijlagen de toepassing van artikel 1, 4e lid van de Hypotheekwet en van artikel 26, derde lid, 2° het Vlaams Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten van 30 november 1939 (3.12.3.0.6. 2e lid VCF). 

          Oorsprong van eigendom

          Voorschreven goed behoort toe aan betrokennen 1 en 2, verkopers voornoemd, om deze te hebben aangekocht onder grotere oppervlakte, vanwege betrokkenen 5 en 6, ingevolge akte verkoop verleden voor notaris Luc Westerlinck te Heverlee (Leuven) op 25 oktober 1989, overgeschreven op het hypotheekkantoor te Leuven op 17 november daarna, boek 3563 nummer 18.

          MODALITEITEN

          1. Eigendomsrecht volumes, bouwwerken en beplantingen

          De opstalhouder zal gedurende de ganse duur van de opstalovereenkomst eigenaar zijn van de door hem opgerichte constructies en werken en de door hem aangebrachte beplantingen.

          In zoverre als nodig verzaken de partijen aan alle hiermee strijdige beschikkingen, en meer bepaald aan het vermoeden van de artikels 3.64 van het nieuw burgerlijk wetboek in verband met de natrekking, aan de rechten van de grondeige­naar.

          Van de op heden reeds aanwezige en opgerichte constructies die niet door de opstalhouder werden aangebracht, heeft de opstalhouder - voor zover hij dit wenst en/of opportuun acht - het genot zonder dat het eigendomsrecht van deze constructies op hem overgaat.

          2. Gebruik en genot

          2.1 De opstalhouder kan in het genot en het gebruik van het voormelde goed treden vanaf heden.

          2.2 Alle herstellingen en kosten verbonden aan onderhoud, zowel van de bestaande – voor zover gebruikt door de opstalhouder – als van de nog op te richten constructies (zandvang, erosiepoel, aarden dammen) en de hierbij horende vegetaties (grasstroken, ..)  zijn ten laste van de opstalhouder.

          2.3. Alle kosten verbonden aan het onderhoud van beplantingen of bebossingen in het kader van een boscompensatie zoals bedoeld in artikel 90 bis van het bosdecreet van 13 juni 1990, zijn ten laste van de opstalgever;

          2.4 Alle belastingen en taksen die bovenbeschreven goederen bezwaren of het in de toekomst zouden kunnen bezwaren, vallen eveneens ten laste van de opstalhouder.

          2.5 De opstalhouder moet gedurende de ganse duur van het contract de bestaande en/of door hem op te richten opstallen die bovenbeschreven goed zullen bezwa­ren, tegen brandgevaar en andere risico's verzekeren. De opstalhouder zal op eerste vraag van de opstalgever de regelmatige betaling van de premies dienen te bewijzen.

          3. Staat van het goed

          Het recht van opstal wordt gevestigd op het goed in de staat waarin het zich thans bevindt. De opstalhouder heeft geen verhaal tegen de opstalgever wegens de toestand van het goed, de zichtbare en verborgen gebreken, de onjuistheden in de beschrijving, vergissing in de kadastrale gegevens of in de opgegeven maten, al is het verschil meer dan één twintigste (1/20) in meer of in min, dit verschil zal in het voor- of nadeel van de opstalhouder blijven.

          De opstalhouder heeft geen verhaal tegen de opstalgever wegens de ongeschiktheid van de grond of de ondergrond.

          4. Erfdienstbaarheden

          Het recht van opstal wordt gevestigd op het goed met al zijn heersende en lijdende, voortdurende en niet-voortdurende, zichtbare en onzichtbare erfdienstbaarheden waarmee het bevoordeeld of bezwaard is. De opstalhouder kan de ene laten gelden en zich tegen de andere verzetten, op eigen kost, last en risico zonder verhaal tegen de opstalgever.

          De opstalgever verklaart dat hij geen kennis heeft van bijzondere erfdienstbaarheden en dat hij er zelf geen gevestigd heeft in voor- of nadeel van het goed, behoudens de volgende erfdienstbaarheid welke vermeld wordt in de titel van eigendom van de opstalgever, zijnde de akte verleden voor notaris Luc Westerlinck op 25 oktober 1989, overgeschreven op het hypotheekkantoor te Leuven op 17 november daarna, boek 3563 nummer 18, hierna letterlijk weergegeven:

          Partijen komen overeen een erfdienstbaarheid van doorgang ten laste van het verkocht goed en ten voordele van het perceel gekadastreerd sectie C nummer 382b, eigendom van de verkopers, te vestigen als volgt:

          Het bij deze verkochte perceel gekadastreerd sectie C nummer 397/C wordt bezwaard met een erfdienstbaarheid van private doorgang in voordeel van het ganse perceel thans gekadastreerd sectie C nummer 382 E voor een oppervlakte van twee en zeventig aren achtenzeventig centiaren.

          Deze private uitweg kan dienstig zijn voor beide percelen in hun geheelheid. De ligging van deze uitweg gelegen op de rechterkant van het dienende erf aan de Bergenstraat, langs de percelen gekadastreerd sectie C nummer 379 e en 380 g en de heersende erf op een diepte van vijftig meter op een breedte van acht meter, hetzij een oppervlakte van vier aren, zoals deze op het hier aangehechte plan met rode inkt wordt afgebeeld. De kosten van onderhoud van de uitweg vallen ten laste van de gebruikers.

          De bomen die zich op de uitweg bevinden blijven eigendom van het dienende erf op last voor hem de kosten van neervellen te dragen.”

          De opstalhouder wordt in de plaats gesteld van de opstalgever betreffende alle rechten en verplichtingen voortkomende uit deze bijzondere voorwaarden en/of erfdienstbaarheden, voor zover ze nog van toepassing zijn, zonder tussenkomst noch verhaal tegen de opstalgever.

          # nog andere erfdienstbaarheden nodig ? 

          5. Hypothecaire toestand van het goed

          De opstalgever verklaart dat het goed vrij en onbelast is van alle schulden, inschrijvingen, voorrechten en rechten van hypotheek hoegenaamd, en vrij is van huur of pacht.

          6. Overdracht en hypotheekstelling

          6.1. Het is de opstalhouder verboden het verleende recht van opstal geheel of gedeeltelijk over te dragen aan een derde, behoudens uitdrukkelijke, geschreven en voorafgaande toestemming van de opstalgever of zijn rechtverkrijgenden.

          6.2. De opstalhouder zal zijn opstalrecht evenals de op te richten constructies slechts kunnen bezwaren met een zakelijk recht of een hypotheek voor de duur van zijn recht en na uitdrukkelijk, schriftelijk en voorafgaand akkoord van de opstalgever of zijn rechtsverkrijgers.

          7. Duur – vervroegde beëindiging

          7.1. Het opstalrecht wordt toegestaan voor een periode van 20  jaar, aanvang nemende op heden om van rechtswege te eindigen op #/#/2041.

          7.2. Het recht van opstal vervalt evenwel van rechtswege vroegtijdig in volgende gevallen:

          -  na ingebrekestelling door de opstalgever, indien de opstalhouder in gebreke blijft de verschuldigde belastingen, solarium en/of de verschuldigde verzekeringspremies te betalen

          -  in onderling akkoord tussen de opstalhouder en de opstalgever,

          -  bij vermenging van de eigendom van de grond en van de gebouwen in de hand van één persoon.

          8. Vergoeding

          Het recht van opstal wordt gevestigd mits het betalen van een éénmalige vergoeding  van vijfduizend tweehonderdvijftig euro (€ 5.250,00). Dit werd betaald op heden voor de ganse looptijd van het opstalrecht, door overschrijving van rekeningnummer # op naam van de gemeente Oud-Heverlee, dit alles via de boekhouding van ondergetekende notaris.

          Waarvan kwijting.

          9. Beëindiging van het recht van opstal

          9.1. Bestaande gebouwen en beplantingen

          Bij het einde van het recht van opstal, zowel omwille van het verstrijken van de duur als bij vervroegde beëindiging, zoals vermeld in punt 7.1, 7.2, zal de opstalgever de op heden reeds bestaande gebouwen en beplantingen die niet door de opstalhouder werden aangebracht, terugnemen zonder tot enige schadeloosstelling te zijn gehouden.

          9.2. Nieuwe gebouwen, werken en beplantingen

          Bij het einde van het recht van opstal, zowel omwille van het verstrijken van de duur als bij vervroegde beëindiging, zoals vermeld in punt 7.1, 7.2, verkrijgt de opstalgever de eigendom van de nieuwe constructies, werken en beplantingen aangebracht door de opstalhouder, zonder dat enige vergoeding moet betaald worden aan de opstalhouder.

          9.3. Bij het einde van het recht van opstal, zowel omwille van het verstrijken van de duur als bij vervroegde beëindiging, zoals vermeld in punt 7.1, 7.2, rust er, los van de wettelijke bepalingen van artikel 16 van het Veldwetboek en artikel 3.129 van het Burgerlijk Wetboek, geen enkele verplichting op de opstalgever, eigenaars of gebruikers van het betreffende perceel om wateroverlast en/of onnatuurlijke erosie van bodems,  komende van om het even welk hoger gelegen perceel te bufferen.

          10. Kosten

          De registratierechten, kosten en erelonen uit hoofde van deze akte zijn ten laste van de opstalhouder.

          11. Verlenging van het recht van opstal

          Eventuele verlenging van de duur van het opstalrecht, dient uiterlijk twee maanden voor het verstrijken van deze overeenkomst te worden overeengekomen en vastgelegd bij notariële akte, over te schrijven op het kantoor rechtszekerheid.

          12. Afstand van opstalrecht

          De opstalhouder heeft het recht om tijdens de duur van de overeenkomst afstand te doen van zijn opstalrecht en bijgevolg eenzijdig te verzaken aan dit recht. Dit zal geschieden bij notariële akte, over te schrijven op het kantoor rechtszekerheid.

          ADMINISTRATIEVE BEPALINGEN:

          1)STEDENBOUWKUNDIGE VOORWAARDEN

          1. De opstalgever verklaart dat het goed bij zijn weten niet valt onder de wetgeving op de ruilverkaveling, noch onder de bepalingen van het decreet Onroerenderfgoed, noch het voorwerp uitmaakt van een geplande onteigening of van een planbatenheffing.

          2. Aangezien de gemeente Oud-Heverlee waarin het goed gelegen is over een goedgekeurd plannen- en vergunningenregister beschikt, zijn de informatieverplichtingen zoals voorzien in artikel 5.2.1 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van toepassing.

          Uit het stedenbouwkundig uittreksel de dato 9 november 2021 (die de opstalhouder verklaart te hebben ontvangen), uit de verklaringen van de opstalgever, en uit het hypothecair getuigschrift, blijkt:

          1° dat voor het onroerend goed geen stedenbouwkundige vergunningen werden uitgereikt, maar wel een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen de dato 16 oktober 2018 met onderwerp “het plaatsen van vier houthakseldammen (waarvan twee vergunningsplichtig) en met gemeentelijk dossiernummer OMV/2018/73/OV.

          2° dat de meest recente stedenbouwkundige bestemming van dit onroerend goed is: agrarisch gebied (volgens gewestplan Leuven);

          3° dat het goed niet het voorwerp uitmaakt van een maatregel als vermeld in titel VI, hoofdstuk III en IV van het Handhavingsdecreet d.d. 1 maart 2018 (zijnde een rechterlijke of bestuurlijke maatregel) noch een procedure voor het opleggen van een dergelijke maatregel hangende is;

          4° dat er op het goed geen voorkooprecht rust, vermeld in artikel 2.4.1. van de Codex of in artikel 34 van het decreet van 25 april 2014 betreffende complexe projecten;

          5° dat voor het onroerend goed geen verkavelingsvergunning of omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden van toepassing is;

          6° het onroerend goed maakt geen voorwerp uit van een voorkeursbesluit of een projectbesluit;

          7° dat er op het onroerend goed, voor zover bekend, een bos gelegen is, maar het perceel niet is opgenomen in het bosbeheerplan. Er werd wel een kapmachtiging afgeleverd door het Agentschap Natuur en Bos met eindtermijn 29/04/2023 en ANB-dossierreferentie 20-207913.

          8° dat het onroerend goed gelegen is in mogelijk overstromingsgevoelig gebied;

          9° dat het onroerend goed gelegen is in collectief te optimaliseren buitengebied.

          3. De notaris verwijst partijen naar artikel 4.2.1. Vlaamse Codex RO. Deze bepaling omschrijft de vergunningsplichtige handelingen, ondergetekende notaris deelt mee dat geen werken of handelingen vermeld in voornoemd artikel mogen worden opgericht of uitgevoerd zolang er geen stedenbouwkundige vergunning is verkregen (in bepaalde gevallen is de vergunningsplicht vervangen door een meldingsplicht).

          4. De opstalgever verklaart dat geen zekerheid kan worden gegeven omtrent de mogelijk­heid om op het goed te bouwen of er enige vaste of ver­plaatsbare inrichting op te richten, die voor bewoning kan worden gebruikt.

          5. Verdeling

          De instrumenterende notaris heeft het plan van de verdeling met een attest waarin de aard van de akte en de in de akte te vermelden bestemming van de kavels nader wordt aangegeven, bij aangetekende brief van # december 2021 verstuurd naar het bevoegde college van burgemeester en schepenen.

          Het college heeft in een brief van #  het volgende opgemerkt:

          #

          2)WATERTOETS

          Na raadpleging van de door de Vlaamse Overheid ter beschikking gestelde overstromingskaarten, verklaart de opstalgever dat het goed deels gelegen is in mogelijk overstromingsgevoelig gebied, maar niet gelegen is in effectief overstromingsgevoelig gebied zoals vastgesteld door de Vlaamse regering; niet gelegen is in een afgebakend overstromingsgebied of afgebakende oeverzone zoals vastgesteld door de Vlaamse regering; niet gelegen is in een risicozone voor overstromingen. 

          3)DECREET ONROEREND ERFGOED

          De opstalgever verklaart dat het goed:

          1) Niet is opgenomen in één van de vastgestelde inventarissen (de landschapsatlas, de inventaris archeologische zones, de inventaris bouwkundig erfgoed, de inventaris van houtige beplantingen met erfgoedwaarde en de inventaris van historische tuinen en parken).

          2) Niet definitief beschermd is als onroerend erfgoed.

          3) Niet is opgenomen in een ontwerp van lijst voor dergelijke bescherming en geen kennisgeving te hebben ontvangen te hebben als zou het in voorontwerp van dergelijke lijst opgenomen zijn.

          4)BEPALINGEN IN VERBAND MET DE BODEMTOESTAND

          1. De opstalgever verklaart dat er op de grond die het voorwerp is van onderhavige akte, bij zijn weten geen inrichting gevestigd is of was, of geen activiteit wordt of werd uitgevoerd die opgenomen is in de lijst van inrichtingen en activiteiten die bodemverontreiniging kunnen veroorzaken, zoals bedoeld in artikel 6 van het decreet betreffende de bodemsanering en de bodembescherming dd. 27/10/2006, hierna genoemd “het Decreet”.

          2. De opstalgever verklaart dat de opstalhouder vóór het afsluiten van de overeenkomst waarbij deze overdracht werd vastgelegd, of, bij gebreke aan dergelijke overeenkomst, vóór de ondertekening van deze akte, op de hoogte is gebracht van de inhoud van het bodemattest afgeleverd door OVAM op 9 november 2021, overeenkomstig art. 101 §3 van het Decreet. Dit bodemattest bepaalt :

          “2. INHOUD VAN HET BODEMATTEST

          Deze grond is niet opgenomen in het grondeninformatieregister.

          2.1 INFORMATIE UIT DE GEMEENTELIJKE INVENTARIS

          De OVAM heeft geen aanwijzingen dat deze grond een risicogrond is.

          2.2 UITSPRAAK OVER DE BODEMKWALITEIT

          Er zijn geen aanwijzingen bij de OVAM dat op deze grond een bodemverontreiniging voorkomt.

          2.3 BIJKOMENDE ADVIEZEN EN/OF BEPALINGEN

          Er zijn geen gebruiksadviezen of gebruiksbeperkingen van toepassing op deze grond. Voor grondverzet dient er pas vanaf een volumen van 250m3 een technisch verslag opgemaakt te worden.

          Dit bodemattest vervangt alle vorige bodemattesten.

          3 OPMERKINGEN

          1. Voor meer informatie: www.ovam.be/bodemattest

          2. Meer informatie over de gegevensstromen die door de OVAM worden gebruikt, vindt u op http://www.ovam.be/disclaimer

          3. De OVAM staat niet in voor de juistheid van de aan haar verstrekte gegevens.”

          3. De opstalgever verklaart met betrekking tot het goed geen weet te hebben van bodemverontreiniging, die schade kan berokkenen aan de opstalhouder of aan derden, of die aanleiding kan geven tot een saneringsverplichting, tot gebruiksbeperkingen of tot andere maatregelen die de overheid in dit verband kan opleggen.

          4. De instrumenterende notaris wijst de opstalhouder er tenslotte op:

          - dat voormeld bodemattest geen enkele garantie inhoudt met betrekking tot het al dan niet zuiver zijn van de bodem;

          - dat de regels m.b.t. het grondverzet (Hoofdstuk XIII van zelfde Decreet) onverminderd van toepassing blijven. 

          PRO FISCO VERKLARING

          De partijen verklaren dat de grondslag voor de heffing van de 2% registratierechten bestaat uit de eenmalige opstalvergoeding van VIJFDUIZEND TWEEHONDERDVIJFTIG EURO (€ 5.250,00) voor de gehele duur van het opstalrecht.

          Gezien er geen lasten werden opgelegd, dienen er geen lasten in acht te worden genomen.

          SLOTVERKLARINGEN

          1. De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt uitdrukkelijk ontslagen van het nemen van elke ambtshalve inschrijving om gelijk welke reden, ter gelegenheid van de overschrijving van deze akte.

          2. Overeenkomstig de Hypotheekwet waarmerkt de instrumenterende notaris betreffen­de de bij deze akte betrokken partijen de naam, de voornaam, de geboorteplaats en -datum, de woonplaats en/of de naam, de rechtsvorm, de zetel, datum van oprichting, het ondernemingsnummer.

          3. De partijen verklaren dat de notaris hen heeft ingelicht over de digitale koffer die ter beschikking wordt gesteld door de Federatie van de Belgische notarissen via het platform www.izimi.be.

          Via zijn digitale koffer heeft elke partij toegang tot het gedematerialiseerd afschrift van de notariële aktes waarin zij optreedt, die worden bewaard in NABAN (dit is de authentieke bron van notariële akten). NABAN kan ook worden geraadpleegd via de website  www.notaris.be/notariele-akten/mijn-akten.

          Dat gedematerialiseerde afschrift van de akte heeft dezelfde bewijswaarde als een afschrift op papier en ondertekend door de notaris.

          4. De partijen bevestigen dat de notaris hen naar behoren hebben ingelicht over de rechten, verplichtingen en lasten, die voortvloeien uit onderhavige akte en hen op een onpartijdige wijze raad hebben verstrekt.

          De partijen erkennen dat hen door de instrumenterende notaris gewezen werd op het recht dat elke partij de vrije keuze heeft om een andere notaris aan te wijzen of zich te laten bijstaan door een raadsman, in het bijzonder wanneer tegenstrijdige belangen of onevenwichtige bedingen worden vastgesteld.

          Zij verklaren de overeenkomst, voorwerp van deze akte, en de eraan verbonden rechten en verplichtingen, voor evenwichtig te houden en uitdrukkelijk te aanvaarden zowel voor zichzelf als voor hun rechtsopvolgers.

          RECHT OP GESCHRIFTEN

          De akte is vrijgesteld van het recht op geschriften ingevolge artikel 21, 1° van het wetboek Diverse rechten en taksen.

          WAARVAN AKTE

          Verleden op voormelde plaats en datum.

          Na integrale voorlezing en toelichting, hebben de partijen handelend en vertegenwoordigd zoals gezegd, samen met mij notaris, ondertekend.

           

          Artikel 3: De gemeenteraad besluit een subsidieaanvraag voor het projectontwerp (zie bijlage kaart 3) in te dienen.

          Artikel 4: De gemeenteraad gaat akkoord met volgende aanpassingen in de eerstvolgende wijziging van het meerjarenplan:

          • MJP000449 wordt overgezet naar een investeringsbudget, en aangevuld om de volledige kostprijs van het project te dekken.
          • MJP000450 zal worden aangepast om de bijkomende subsidies mee in rekening te brengen.

           

      • Bijkomende punten gemeenteraad

        • Bijkomend agendapunt: Voorstel tot deelname aan de Erfgoedstichting, met project “erfpacht pastorie Blanden” (N-VA Francis Van Biesbroeck)

          Verworpen

          Artikel 1: De gemeenteraad besluit aan te sluiten bij de erfgoedstichting van de Provincie Vlaams-Brabant.

          Artikel 2: De gemeenteraad geeft opdracht aan het college om in overleg te gaan met de kerkfabriek Blanden om de site in erfpacht te nemen.

          Artikel 3: Er wordt een project ingediend bij de Erfgoedstichting, Provincie Vlaams-Brabant, voor een financiële ondersteuning.

        • Bijkomend agendapunt: Omleiding fietsers Naamsesteenweg.via onverlichte bosweg, nood aan verlichting (N-VA Frieda Vandevoorde)

          Afgevoerd

          Artikel 1: De gemeenteraad geeft opdracht om de Vinkenbosstraat tot aan de kruising met de Duivenstraat te voorzien van verlichting.


          Punt afgevoerd gezien het niet over grondgebied van Oud-Heverlee gaat.

        • Bijkomend agendapunt: Verlichting parking OC Blanden (Tom Teck)

          Goedgekeurd

          Artikel 1: De gemeenteraad geeft de opdracht aan het schepencollege om Fluvius dringend de lichten te laten repareren.

          Artikel 2: De gemeenteraad geeft de opdracht aan het schepencollege om tegemoet te komen aan de klachten van omwonenden i.v.m. lichtvervuiling en te investeren in twee nieuwe armaturen.

        • Bijkomend agendapunt: Verlichting Wegversmalling Pragen-Harcourt (Tom Teck)

          Verworpen

          Artikel 1: De gemeenteraad geeft de opdracht aan het schepencollege om de wegversmalling tussen Pragen en Harcourt extra te verlichten.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: MasterPlan Containerpark maakte gewag van verhuis naar Bierbeek. Stand van zaken (N-VA Maggy Steeno)

          Goedgekeurd

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Geweigerde verkaveling, wat met buurtweg nr. 71 (N-VA Maggy Steeno)

          Goedgekeurd

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Omleiding fietsers Naamsesteenweg.via onverlichte bosweg, nood aan verlichting (N-VA Frieda Vandevoorde)

          Goedgekeurd

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Plannen in verband plaatsen en afbreken van geluidschermen langs E40 (N-VA Mark Binon)

          Goedgekeurd

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Geluidswerende schermen E40 aan de Fonteinstraat (Open Vld)

          Goedgekeurd

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Renovatie sociale huurwoningen “Bomenwijk” Oud-Heverlee door Dijledal (Open Vld)

          Goedgekeurd

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Verloop voortuintjes in de Bloemenwijk in Oud-Heverlee (Open Vld)

          Goedgekeurd

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Openhouden Naamsesteenweg tijdens de recente werken (Open Vld)

          Goedgekeurd

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Verduidelijking RUP Sint-Annaveld (Tom Teck)

          Goedgekeurd

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente.

Namens gemeenteraad,

Marijke Pertz
algemeen directeur

Adinda Claessen
voorzitter van de gemeenteraad