Onverminderd de bepalingen van :
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid artikel 78.
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
- Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en de verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
- Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
- De algemene omzendbrief nopens de wegsignalisatie.
Gezien de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 januari 2023 betreffende het aanbrengen van nieuwe oversteekplaatsen in de Dassenstraat, Herpendaalstraat en Armand Verheydenstraat
De dienst infrastructuur heeft recent enkele meldingen ontvangen van bewoners met betrekking tot gevaarlijke situaties in de Dassenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Herpendaalstraat/Armand Verheydenstraat.
De meldingen gaan over de geparkeerde auto's in de Dassenstraat in de nabije omgeving van het bovenvermeld kruispunt, op enkele meter van de oversteekplaatsen wat zorgt voor moeilijke en gevaarlijke situaties :
- de zichtbaarheid is niet goed voor het verkeer komende van de zijstraten.
- de voetgangers die oversteken worden laattijdig gezien door het gemotoriseerd verkeer in de Dassenstraat.
Deze locatie bevindt zich in een schoolomgeving, dat betekent dat deze oversteekplaatsen door veel jonge schoolkinderen worden gebruikt op weg van en naar school.
De dienst Infrastructuur stelt voor om de volgende ingrepen uit te voeren :
Zie voorstel in het document in bijlage.
Het parkeerverbod wordt gebracht door middel van een witte stippellijn die de weg in twee rijbanen verdeelt (parkeerverbod wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden wat hier het geval zou zijn met een stippellijn).
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen keurt deze voorstellen goed en geeft opdracht om de volgende ingrijpen uit te voeren :
Het parkeerverbod wordt gebracht door middel van een witte stippellijn die de weg in twee rijbanen verdeelt.
De markering zal aangebracht worden overeenkomstig de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 en het Ministerieel Besluit van 1 oktober 1976.
Artikel 2: De weggebruikers zullen van deze regeling op de hoogte worden gebracht door middel van de verkeersborden voorgeschreven bij Koninklijk Besluit van 1 december 1975, gewijzigd door het Koninklijk Besluit van 27 april 1976 en volgende inzake het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer. Zij zullen door de aanvrager geplaatst en onderhouden worden zoals bepaald in het Ministerieel Besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg. Dit geldt evenzo voor de in dit Ministerieel Besluit vernoemde verlichtingstoestellen. Het parkeerverbod geldt enkel tijdens de schooluren.
Artikel 3: De inbreuken op deze verordening zullen worden beteugeld met politiestraffen, voor zover een wet of een algemene- of provinciale verordeningen geen andere straffen voorziet.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan de griffie van de politierechtbank van het kanton en aan deze van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement.