Terug
Gepubliceerd op 07/02/2024

Besluit  gemeenteraad

di 30/01/2024 - 19:30

561.1 - Reglement uitleen materiaal evenementen

Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
Bart Clerckx, burgemeester
Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
Francis Van Biesbroeck, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Josien Van Dyck, Fien Gilias, David Huygens, Diana Bulens, Bram Holemans, Gerrit Versyck, An Geets, raadsleden
Marijke Pertz, algemeen directeur
Verontschuldigd: Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Sarah D'Hertefelt, raadsleden
Juridische gronden

Decreet lokaal bestuur en uitvoeringsbesluiten.

Gemeenteraadsbeslissing van 26 mei 2020 betreffende het reglement gemeentelijke uitleendienst. 

Feiten en context

Af en toe worden de gemeentelijke diensten gevraagd of er een uitleendienst van containers bij evenementen bestaat. Gezien de gemeente geen containers bij evenementen uitleent, worden de organisatoren gevraagd om dit zelf te regelen (bv via privé afval inzamelaars). De huurkosten van een afvalcontainer voor 1 dag zijn te hoog voor kleine evenementen georganiseerd door verenigingen. Daarom steken vrijwilligers van de verenigingen het afval van een evenement in hun eigen restafvalcontainer. Dan betalen ze zelf het afval van de gemeenschap terwijl ze zich net vrijwillig hebben ingezet voor de gemeenschap. Bijgevolg: Frustraties 

Bovendien blijft er na sommige grotere evenementen die buiten doorgaan afval liggen of wordt het zelfs in zwerfvuil zakken gestoken.

Met het oog op striktere bepalingen voor afvalbeheer legt EcoWerf meer nadruk op sorteereilandjes (er wordt gewerkt aan een nieuwe type sorteereilanden, de eerste prototype wordt verwacht in 2024). De sorteereilanden kunnen ontleend worden van EcoWerf of de gemeentes deze in eigen beheer kan hebben. Het gemeentelijk magazijn is te klein om sorteereilandjes te beheren en de gemeentelijke evenementen zijn veelal niet groot genoeg om verschillende eilandjes te zetten. Daarom overwegen we om te werken met uitleencontainers.

EcoWerf stelt voor om uitleencontainers (die gechipt zijn op de gemeente als uitleencontainers) te leveren aan het gemeentelijke magazijn. De gemeente zelf bepaalt hoeveel en welke maat containers ze wil en de gemeente is verantwoordelijk voor het beheer van deze containers (leveren naar de evenementen en terug naar het magazijn, op de straat buiten zetten voor de tweewekelijkse ophaling). Ook de beslissing of we de kosten van het afval al dan niet doorrekenen bepalen de gemeenten zelf. Het is alvast digitaal opvolgbaar na iedere ophaling.

In de vergadering van 10 mei 2023 heeft de gemeentelijke Milieuadviesraad een eventuele ontlening voor evenementen besproken en vonden het voorstel goed; het risico van zwerfvuil/sluikstort is groter bij evenementen zonder een container. De Milieuadviesraad zou wel graag de container ontlening ook voor de binnen evenementen zien. Wat op zich kan en volgens het reglement perfect mogelijk is.

Argumentatie

Toevoeging aan uitleendienst in Oud-Heverlee

Vanuit onvrede uit de evenementensector werd een nieuwe toevoeging onderzocht rond afvalverwerking.
Momenteel dienen alle evenementen hun eigen afval te verwerken. Ofwel door dit in hun eigen containers thuis te sorteren, of door een externe afvalverwerking te laten komen. Dus of de kostprijs gaat heel hoog, of de vrijwilligers moeten er zelf voor opdraaien en dit komt op hun persoonlijke diftar factuur. 

Bijgevolg willen we, net als vele buurgemeenten reeds doen, een aantal evenementencontainers aanschaffen bij EcoWerf en mee in de uitleen steken. Die samen worden geleverd met tafels, stoelen of ander groot materiaal.

Aangezien het probleem van het afvalbeheer het meest acuut is bij openluchtevenementen (sinds enkele jaren zijn er bijvoorbeeld geen grote problemen met het afvalbeheer bij de evenementen in Roosenberg), wordt voorgesteld in eerste instantie om de containers in te schakelen voor openlucht evenementen en als het goed werkt uit te breiden naar indoor evenementen.

We stellen de aanschaf voor van volgende evenementencontainers:

  • 1 GFT container van 120 l
  • 1 papier/karton container van 240 l
  • 2 restafvalcontainers: één van 240 l (kleine evenementen) en één van 1100 l (grotere evenementen)

Alle containers moeten van een slot voorzien worden en worden gechipt en getraceerd als "evenementencontainers".

Procedure bij uitlening:

1) Aanvraag en levering van containers

Dienst vrije tijd:

  • ontvangt de aanvraag (via de online aanvragen materiaal)
  • beslist welke containers en hoeveel afvalzakken nodig zullen zijn (op basis van het soort van het evenement) 
  • maakt de afspraken met de organisatoren van het evenement

De technische dienst:

  • levert voor het evenement de lege containers (incl. doorzichtige zakken van 120 l in de restafvalcontainer(s) en gft zak van 120 l in de gft container) op de locatie van het evenement 
  • brengt na het evenement de volle containers terug naar het magazijn
  • zet de volle containers aan de straatkant voor de ophaling (datums als voorzien in de afvalkalender van de gemeente)

2) Betaling

Als Diftar gemeente betalen wij, als gemeente, zelf geen rechtstreekse aanbiedingskosten voor onze containers, maar we betalen wel een deel van alle kosten (op basis van het totale gewicht van afval opgehaald op ons grondgebied door EcoWerf) en ook een vaste jaarlikse kost van 17.09 euro per elke gemeentelijke container. Om bronsortering te faciliteren, stellen we voor dat elke erkende vereniging van de gemeente Oud-Heverlee containers voor een openluchtevenementen in onze gemeente kan ontlenen met de volgende voorwaarde:

  • Per ontlening is er een retributie van 15 euro indien het gewicht van alle afval (rest en gft samen) tot de 50 kg (incl.) is.
  • Per ontlening is er een retributie van 30 euro indien het gewicht van alle afval (rest en gft samen) meer dan de 50 kg en niet meer dan 100 kg (incl.) is.
  • Per ontlening is er een retributie van 50 euro indien het gewicht van alle afval (rest en gft samen) meer dan de 100 kg en niet meer dan 200 kg (incl.) is.
  • Per ontlening is er een retributie van 80 euro indien het gewicht van alle afval (rest en gft samen) meer dan de 200 kg.

Dienst vrije tijd:

  • houdt een register bij van de voorbij evenementen en van de containers die zijn uitgeleend
  • noteert na elke relevante afvalophaling de ingezamelde gewicht van restafval en GFT (statistiek beschikbaar via het digitale loket van EcoWerf)
  • informeert de organisatoren over het ingezameld gewicht van restafval en GFT
  • informeert de dienst financiën over welke verenigingen en voor welke bedrag moet gefactureerd worden 

Dienst milieu ondersteunt de dienst vrije tijd met de volgende informatie:

  • statistiek van het ingezameld gewicht

Dienst financiën factureert de verenigingen na het evenement voor het opgehaalde afval.

Publieke stemming
Aanwezig: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Josien Van Dyck, Fien Gilias, David Huygens, Diana Bulens, Bram Holemans, Gerrit Versyck, An Geets, Marijke Pertz
Voorstanders: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, David Huygens, Diana Bulens, Bram Holemans, Gerrit Versyck, An Geets
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: De gemeenteraad keurt het reglement voor uitleen evenementenmateriaal goed:


Reglement Uitleen Materiaal Evenementen – Gemeente Oud-Heverlee

Het gemeentebestuur wil bijdragen tot een optimale werking van organisaties, verenigingen, diensten en instellingen door materiële en logistieke ondersteuning aan te bieden.

Het evenementenmateriaal is beschikbaar voor erkende verenigingen, buurtcomités en scholen van Oud-Heverlee.

Artikel 1: Aanvrager

Door de gemeente Oud-Heverlee wordt materiaal voor ontlening ter beschikking gesteld aan:

  • gemeentelijke diensten en gemeentelijke adviesraden;
  • erkende verenigingen uit de gemeente;
  • scholen uit de gemeente;
  • buurtcomités[1].

Artikel 2: Aanvragen

De aanvragen gebeuren digitaal via de reservatiemodule op www.oud-heverlee.be.

De aanvragen worden in volgorde van ontvangst behandeld. De vastlegging is slechts definitief na bevestiging door de dienst vrije tijd.

Een aanvraag mag maximaal 1 jaar op voorhand ingediend worden en moet minstens 3 weken voor de activiteit ingediend worden. 

Artikel 3: Afhalen/leveren en ophalen

Met betrekking tot de levering van materialen dient men zich te schikken naar de onderrichtingen van de dienst infrastructuur.

Het materiaal kan enkel geleverd en opgehaald worden tijdens de werkuren van de dienst infrastructuur. Het materiaal wordt geleverd, niet geplaatst.

De plaats van levering van materialen dient binnen de gemeentegrenzen te vallen.

Na de activiteit zorgt de ontlener ervoor dat het materiaal in dezelfde staat en schikking verzameld wordt op de centrale plaats van levering met het oog op de ophaling door de dienst infrastructuur.

Het toegestane materiaal dat niet afgehaald werd op de afgesproken datum kan verder worden uitgeleend.

Artikel 4: Controle

Bij het afhalen/leveren gaat de ontlener de goede staat van de materialen na.

Indien door de ontlener geen bemerkingen worden gesignaleerd, dan zullen bij inlevering eventuele defecten en kosten aan de materialen voor rekening van de ontlener zijn.

Artikel 5: Gebruik

Tijdens de uitlening moet de gebruiker de volgende richtlijnen naleven:

  • hij moet voor het uitgeleende materiaal zorgen als een goede huisvader;
  • hij moet de verstrekte gebruiksaanwijzingen strikt opvolgen;
  • hij mag het geleende materiaal in geen geval overdragen, uitlenen of ter beschikking stellen van derden of voor privéaangelegenheden gebruiken.

Het niet naleven van deze laatste verplichting kan met zich meebrengen dat de uitleen van materialen aan de betrokken vereniging in de toekomst wordt geweigerd. 

Artikel 6: Schade, verlies en diefstal

De ontlener is volledig verantwoordelijk voor eventuele beschadiging, diefstal of verlies van het ontleende materiaal.

Bij beschadiging, diefstal of verlies moet de ontlener de volgende procedure naleven:

  • op de eerst volgende werkdag moet de ontlener de gemeentelijke uitleendienst op de hoogte brengen van de problemen;
  • in geval van diefstal wordt daarvan onmiddellijk aangifte gedaan bij de politie, een dubbel van het proces-verbaal wordt zo vlug mogelijk aan de gemeentelijke uitleendienst bezorgd.

Het gemeentebestuur kan de kosten die voortvloeien uit de schade (andere dan slijtage), de diefstal of het verlies van de uitgeleende voorwerpen terugvorderen van de ontlener (zelfs indien deze niet zelf verantwoordelijk is voor de schade, het verlies of de diefstal) via facturatie. 

Gestolen of beschadigde materialen die dienen vervangen te worden, mogen in samenspraak met de dienst vrije tijd door de gebruiker zelf worden aangekocht en overgedragen aan de gemeente. De kwaliteit van het materiaal dient minstens gelijkwaardig te zijn.

De waardebepaling van de voorwerpen is opgenomen in een overzichtslijst, vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen. 

Artikel 7: Retributie en extra prestaties

§ 1 extra prestaties geleverd door het gemeentepersoneel

Extra gepresteerde werkuren, als gevolg van niet nageleefde afspraken, zullen aangerekend worden volgens de tarieven bepaald in het in voege zijnde retributiereglement voor tussenkomst door de gemeentelijke diensten voor prestaties voor rekening van derden. Het materiaal dat niet wordt geleverd door de dienst infrastructuur wordt afgehaald en teruggebracht op eigen kosten en risico, dit gebeurt op de overeengekomen tijdstippen met de dienst vrije tijd.

§ 2 retributie bij de ontlening van afvalcontainers

  • De afvalcontainers worden gratis geleverd en opgehaald.
  • Pmd en papier worden gratis verwerkt.
  • Voor restafval en gft ontvangt de aanvrager een factuur van de gemeente Oud-Heverlee ten bedrage van:
  • Per ontlening is er een retributie van 15 euro indien het gewicht van alle afval (rest en gft samen) tot de 50 kg (incl.) is.
  • Per ontlening is er een retributie van 30 euro indien het gewicht van alle afval (rest en gft samen) meer dan de 50 kg en niet meer dan 100 kg (incl.) is.
  • Per ontlening is er een retributie van 50 euro indien het gewicht van alle afval (rest en gft samen) meer dan de 100 kg en niet meer dan 200 kg (incl.) is.
  • Per ontlening is er een retributie van 80 euro indien het gewicht van alle afval (rest en gft samen) meer dan de 200 kg.

Artikel 8: Aansprakelijkheid

De gemeente Oud-Heverlee kan niet aansprakelijk worden gesteld voor ongevallen of eventuele andere schadelijke gevolgen die zouden voortvloeien uit het gebruik van het ontleende materiaal.

Artikel 9: Uitzonderingen

Het college van burgemeester en schepenen kan, mits gemotiveerd besluit, afwijkingen toestaan op bovenstaande bepalingen.

In uitzonderlijke omstandigheden kan het college van burgemeester en schepenen een verstrekte toestemming herroepen en/of het uitgeleende materiaal terugvorderen. Het college motiveert deze beslissing.

Artikel 10: Aanvaarding reglement

Door het ontlenen van materiaal van de uitleendienst aanvaardt de ontlener de bepalingen van dit reglement na te leven.

Dit reglement treedt in werking op 1 februari 2024 en vervangt het reglement gemeentelijke uitleendienst van 26 mei 2020.

[1] Buurtcomité: een vereniging van inwoners van de gemeente die buurtgerichte activiteiten organiseert die open staan voor alle bewoners van een bepaalde buurt, straat of een gedeelte ervan (minimum 10 gedomicilieerde gezinnen).