Terug
Gepubliceerd op 07/02/2024

Besluit  gemeenteraad

di 30/01/2024 - 19:30

484.778.1 - Belasting op de afgifte van administratieve stukken

Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
Bart Clerckx, burgemeester
Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
Francis Van Biesbroeck, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Josien Van Dyck, Fien Gilias, David Huygens, Diana Bulens, Bram Holemans, Gerrit Versyck, An Geets, raadsleden
Marijke Pertz, algemeen directeur
Verontschuldigd: Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Sarah D'Hertefelt, raadsleden
Juridische gronden

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en uitvoeringsbesluiten.

Artikel 170, §4 van de Grondwet.

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 met betrekking tot de gemeentefiscaliteit.

Belasting op afgifte van administratieve stukken van 17 december 2019.

 

Feiten en context

De gemeente heft een belasting op de afgifte van administratieve stukken.

Argumentatie

Door het invoeren van de elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar, dient het reglement aangepast te worden. Volgens het huidige reglement zouden we voor deze kaartjes telkens 3 euro belasting moeten heffen, echter voor de Belgische kids-ID's wordt geen belasting geheven. 

Daarom dient het reglement aangepast te worden zodat ook voor de niet-Belgische -12-jarigen geen belasting die geheven te worden. 

De overige belastingen in het reglement blijven ongewijzigd. 

Publieke stemming
Aanwezig: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Josien Van Dyck, Fien Gilias, David Huygens, Diana Bulens, Bram Holemans, Gerrit Versyck, An Geets, Marijke Pertz
Voorstanders: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, David Huygens, Diana Bulens, Bram Holemans, Gerrit Versyck, An Geets
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: De gemeenteraad besluit voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een belasting te heffen op de afgifte van administratieve stukken.

Artikel 2: De belasting op de administratieve stukken wordt vastgesteld op de kostprijs aangerekend aan de gemeente, vermeerderd met:

1. voor elektronische identiteitskaarten en elektronische verblijfskaarten, 3,00 euro;

2. voor een eerste duplicaat van elektronische identiteitskaarten en elektronische verblijfskaarten, 5,00 euro;

3. voor elk volgend duplicaat van elektronische identiteitskaarten en elektronische verblijfskaarten, 10,00 euro;

4. voor een spoedprocedure van elektronische identiteitskaarten en elektronische verblijfskaarten, 10,00 euro;

5. voor een kids-ID of elektronisch verblijfsdocument voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar, gratis;

6. voor een eerste duplicaat van een kids-ID, 5,00 euro; 2/2

7. voor elk volgend duplicaat van een kids-ID, 10,00 euro;

8. voor een spoedprocedure van kids-ID, 10,00 euro;

9. voor een papieren identiteitsbewijs voor niet-Belgische kinderen jonger dan 12 jaar, 1,20 euro;

10. voor het duplicaat van een attest van verlies/diefstal van een identiteitskaart, 5,00 euro

11. voor een paspoort, 10,00 euro

12. voor een rijbewijs, 6,00 euro

13. voor een internationaal rijbewijs, 4,00 euro

14. voor een huwelijk, het afleveren van een huwelijksboekje, 25,00 euro

15. voor de administratie van een huwelijk 30,00 euro

16. voor een huwelijk voltrokken op zaterdag: bijkomende kost 50,00 euro

17. voor een gelijkvormig afschrift, 3,00 euro

18. voor een eerste voornaamswijziging, gratis

19. voor een volgende voornaamwijziging, 200,00 euro

20. voor het afleveren van documenten buiten de diensturen, waarvoor een personeelslid wordt opgeroepen, 30,00 euro