Terug
Gepubliceerd op 07/02/2024

Besluitenlijst  gemeenteraad

di 30/01/2024 - 19:30 Meerdael
  • Goedkeuring ontwerp notulen

    • Goedkeuring ontwerp notulen

      Goedgekeurd

      De gemeenteraad neemt kennis van de ontwerpnotulen, opgesteld door de algemeen directeur, van de vorige vergadering van 19 december 2023.

      De gemeenteraadsleden nemen er nota van dat tot het einde van de huidige vergadering opmerkingen kunnen gemaakt worden betreffende de redactie van de notulen.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Financien

        • 484.778.1 - Belasting op de afgifte van administratieve stukken

          Goedgekeurd

          Artikel 1: De gemeenteraad besluit voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een belasting te heffen op de afgifte van administratieve stukken.

          Artikel 2: De belasting op de administratieve stukken wordt vastgesteld op de kostprijs aangerekend aan de gemeente, vermeerderd met:

          1. voor elektronische identiteitskaarten en elektronische verblijfskaarten, 3,00 euro;

          2. voor een eerste duplicaat van elektronische identiteitskaarten en elektronische verblijfskaarten, 5,00 euro;

          3. voor elk volgend duplicaat van elektronische identiteitskaarten en elektronische verblijfskaarten, 10,00 euro;

          4. voor een spoedprocedure van elektronische identiteitskaarten en elektronische verblijfskaarten, 10,00 euro;

          5. voor een kids-ID of elektronisch verblijfsdocument voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar, gratis;

          6. voor een eerste duplicaat van een kids-ID, 5,00 euro; 2/2

          7. voor elk volgend duplicaat van een kids-ID, 10,00 euro;

          8. voor een spoedprocedure van kids-ID, 10,00 euro;

          9. voor een papieren identiteitsbewijs voor niet-Belgische kinderen jonger dan 12 jaar, 1,20 euro;

          10. voor het duplicaat van een attest van verlies/diefstal van een identiteitskaart, 5,00 euro

          11. voor een paspoort, 10,00 euro

          12. voor een rijbewijs, 6,00 euro

          13. voor een internationaal rijbewijs, 4,00 euro

          14. voor een huwelijk, het afleveren van een huwelijksboekje, 25,00 euro

          15. voor de administratie van een huwelijk 30,00 euro

          16. voor een huwelijk voltrokken op zaterdag: bijkomende kost 50,00 euro

          17. voor een gelijkvormig afschrift, 3,00 euro

          18. voor een eerste voornaamswijziging, gratis

          19. voor een volgende voornaamwijziging, 200,00 euro

          20. voor het afleveren van documenten buiten de diensturen, waarvoor een personeelslid wordt opgeroepen, 30,00 euro

      • Ruimtelijke ordening en leefmilieu

        • 501.34 - Definitieve aanvaarding straatnaam voor weg tussen Patrijzenlaan en Boslaan

          Goedgekeurd

          Artikel 1: De gemeenteraad aanvaardt 'Valkenlaan' als definitieve straatnaam voor de aangelegde weg tussen de Patrijzenlaan en de Boslaan.

      • OCMW

        • 61 - Ontwerp toewijzingsreglement Dijledal

          Goedgekeurd

          Artikel 1: De gemeenteraad keurt het ontwerp van toewijzingsreglement Dijledal goed. Voor Oud-Heverlee wordt het diensthoofd sociale dienst of plaatsvervanger aangeduid in de plaats van schepen Jos Rutten.

      • ICT

        • 87 - Ingebruikname Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie – goedkeuring

          Goedgekeurd

          Artikel 1 - Definities

          Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
          1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
          2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
          3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
          4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
          5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
          6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
          7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;

          8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
          9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
          10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
          11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
          12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
          13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
          14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
          15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;

          Artikel 2 - Algemeen

          De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
          In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
          Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Oud-Heverlee een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.

          Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie
          Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
          Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi .
          De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
          Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
          • externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3, 8°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
          • Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022.
          • lokale overheden, als vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
          • gerechtelijke overheden;
          • hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;
          • politiezones als vermeld in artikel 9 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.

          Artikel 4 - Bedrag

          Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
          Voorwerp aanvraag Retributiebedrag per kadastraal perceel
          Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet 90 EUR

          Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.

          Artikel 5 - Inning

          Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.

          Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens

          §1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Oud-Heverlee en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
          Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Oud-Heverlee wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
          De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Oud-Heverlee en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.

          Artikel 7 – Ondertekening

          De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Oud-Heverlee via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.

          Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering

          Dit reglement vervangt alle eerdere retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.

          Artikel 9 - Bekendmaking

          Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

      • Mens

        • 561.1 - Reglement uitleen materiaal evenementen

          Goedgekeurd

          Artikel 1: De gemeenteraad keurt het reglement voor uitleen evenementenmateriaal goed:


          Reglement Uitleen Materiaal Evenementen – Gemeente Oud-Heverlee

          Het gemeentebestuur wil bijdragen tot een optimale werking van organisaties, verenigingen, diensten en instellingen door materiële en logistieke ondersteuning aan te bieden.

          Het evenementenmateriaal is beschikbaar voor erkende verenigingen, buurtcomités en scholen van Oud-Heverlee.

          Artikel 1: Aanvrager

          Door de gemeente Oud-Heverlee wordt materiaal voor ontlening ter beschikking gesteld aan:

          • gemeentelijke diensten en gemeentelijke adviesraden;
          • erkende verenigingen uit de gemeente;
          • scholen uit de gemeente;
          • buurtcomités[1].

          Artikel 2: Aanvragen

          De aanvragen gebeuren digitaal via de reservatiemodule op www.oud-heverlee.be.

          De aanvragen worden in volgorde van ontvangst behandeld. De vastlegging is slechts definitief na bevestiging door de dienst vrije tijd.

          Een aanvraag mag maximaal 1 jaar op voorhand ingediend worden en moet minstens 3 weken voor de activiteit ingediend worden. 

          Artikel 3: Afhalen/leveren en ophalen

          Met betrekking tot de levering van materialen dient men zich te schikken naar de onderrichtingen van de dienst infrastructuur.

          Het materiaal kan enkel geleverd en opgehaald worden tijdens de werkuren van de dienst infrastructuur. Het materiaal wordt geleverd, niet geplaatst.

          De plaats van levering van materialen dient binnen de gemeentegrenzen te vallen.

          Na de activiteit zorgt de ontlener ervoor dat het materiaal in dezelfde staat en schikking verzameld wordt op de centrale plaats van levering met het oog op de ophaling door de dienst infrastructuur.

          Het toegestane materiaal dat niet afgehaald werd op de afgesproken datum kan verder worden uitgeleend.

          Artikel 4: Controle

          Bij het afhalen/leveren gaat de ontlener de goede staat van de materialen na.

          Indien door de ontlener geen bemerkingen worden gesignaleerd, dan zullen bij inlevering eventuele defecten en kosten aan de materialen voor rekening van de ontlener zijn.

          Artikel 5: Gebruik

          Tijdens de uitlening moet de gebruiker de volgende richtlijnen naleven:

          • hij moet voor het uitgeleende materiaal zorgen als een goede huisvader;
          • hij moet de verstrekte gebruiksaanwijzingen strikt opvolgen;
          • hij mag het geleende materiaal in geen geval overdragen, uitlenen of ter beschikking stellen van derden of voor privéaangelegenheden gebruiken.

          Het niet naleven van deze laatste verplichting kan met zich meebrengen dat de uitleen van materialen aan de betrokken vereniging in de toekomst wordt geweigerd. 

          Artikel 6: Schade, verlies en diefstal

          De ontlener is volledig verantwoordelijk voor eventuele beschadiging, diefstal of verlies van het ontleende materiaal.

          Bij beschadiging, diefstal of verlies moet de ontlener de volgende procedure naleven:

          • op de eerst volgende werkdag moet de ontlener de gemeentelijke uitleendienst op de hoogte brengen van de problemen;
          • in geval van diefstal wordt daarvan onmiddellijk aangifte gedaan bij de politie, een dubbel van het proces-verbaal wordt zo vlug mogelijk aan de gemeentelijke uitleendienst bezorgd.

          Het gemeentebestuur kan de kosten die voortvloeien uit de schade (andere dan slijtage), de diefstal of het verlies van de uitgeleende voorwerpen terugvorderen van de ontlener (zelfs indien deze niet zelf verantwoordelijk is voor de schade, het verlies of de diefstal) via facturatie. 

          Gestolen of beschadigde materialen die dienen vervangen te worden, mogen in samenspraak met de dienst vrije tijd door de gebruiker zelf worden aangekocht en overgedragen aan de gemeente. De kwaliteit van het materiaal dient minstens gelijkwaardig te zijn.

          De waardebepaling van de voorwerpen is opgenomen in een overzichtslijst, vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen. 

          Artikel 7: Retributie en extra prestaties

          § 1 extra prestaties geleverd door het gemeentepersoneel

          Extra gepresteerde werkuren, als gevolg van niet nageleefde afspraken, zullen aangerekend worden volgens de tarieven bepaald in het in voege zijnde retributiereglement voor tussenkomst door de gemeentelijke diensten voor prestaties voor rekening van derden. Het materiaal dat niet wordt geleverd door de dienst infrastructuur wordt afgehaald en teruggebracht op eigen kosten en risico, dit gebeurt op de overeengekomen tijdstippen met de dienst vrije tijd.

          § 2 retributie bij de ontlening van afvalcontainers

          • De afvalcontainers worden gratis geleverd en opgehaald.
          • Pmd en papier worden gratis verwerkt.
          • Voor restafval en gft ontvangt de aanvrager een factuur van de gemeente Oud-Heverlee ten bedrage van:
          • Per ontlening is er een retributie van 15 euro indien het gewicht van alle afval (rest en gft samen) tot de 50 kg (incl.) is.
          • Per ontlening is er een retributie van 30 euro indien het gewicht van alle afval (rest en gft samen) meer dan de 50 kg en niet meer dan 100 kg (incl.) is.
          • Per ontlening is er een retributie van 50 euro indien het gewicht van alle afval (rest en gft samen) meer dan de 100 kg en niet meer dan 200 kg (incl.) is.
          • Per ontlening is er een retributie van 80 euro indien het gewicht van alle afval (rest en gft samen) meer dan de 200 kg.

          Artikel 8: Aansprakelijkheid

          De gemeente Oud-Heverlee kan niet aansprakelijk worden gesteld voor ongevallen of eventuele andere schadelijke gevolgen die zouden voortvloeien uit het gebruik van het ontleende materiaal.

          Artikel 9: Uitzonderingen

          Het college van burgemeester en schepenen kan, mits gemotiveerd besluit, afwijkingen toestaan op bovenstaande bepalingen.

          In uitzonderlijke omstandigheden kan het college van burgemeester en schepenen een verstrekte toestemming herroepen en/of het uitgeleende materiaal terugvorderen. Het college motiveert deze beslissing.

          Artikel 10: Aanvaarding reglement

          Door het ontlenen van materiaal van de uitleendienst aanvaardt de ontlener de bepalingen van dit reglement na te leven.

          Dit reglement treedt in werking op 1 februari 2024 en vervangt het reglement gemeentelijke uitleendienst van 26 mei 2020.

          [1] Buurtcomité: een vereniging van inwoners van de gemeente die buurtgerichte activiteiten organiseert die open staan voor alle bewoners van een bepaalde buurt, straat of een gedeelte ervan (minimum 10 gedomicilieerde gezinnen).

    • Extra

      • Bijkomende punten gemeenteraad

        • Bijkomend agendapunt: Mindervalide Parking Zoet Water (Open Vld, Tom Teck en An Geets)

          Goedgekeurd

          Artikel 1: De gemeenteraad geeft opdracht aan het schepencollege om zo snel mogelijk een mindervalide parking te voorzien op de parking langs de Maurits Noëstraat tegenover brasserie Saint Jean.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Inventaris asbest (N-VA)

          Goedgekeurd

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 4:47 van de opname.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Afschaffen parkeerplaatsen station Sint-Joris-Weert (N-VA)

          Goedgekeurd

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 7:32 van de opname.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Gele paaltjes her en der in de gemeente (N-VA)

          Goedgekeurd

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 14:44 van de opname.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Project 23.332 Afkoppelen langsgrachten Expresweg - project 23.332: intrekking lopende vergunningsaanvraag en kennisname herziening plannen (N-VA)

          Goedgekeurd

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 21:15 van de opname.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Stand van zaken dossier aanleg bufferbekken, riolering en ruimen van grachten tussen de Banhagestraat en de Expresweg (Open Vld, Tom Teck en An Geets)

          Goedgekeurd

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 21:15 van de opname (samen met het vorige punt).

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Prioriteiten sneeuwruiming in onze gemeente (Open Vld, Tom Teck en An Geets)

          Goedgekeurd

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 29:45 van de opname.

Namens gemeenteraad,

Marijke Pertz
algemeen directeur

Adinda Claessen
voorzitter van de gemeenteraad