De voorzitter opent de zitting op 30/01/2024 om 19:31.
De gemeenteraad neemt kennis van de ontwerpnotulen, opgesteld door de algemeen directeur, van de vorige vergadering van 19 december 2023.
De gemeenteraadsleden nemen er nota van dat tot het einde van de huidige vergadering opmerkingen kunnen gemaakt worden betreffende de redactie van de notulen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en uitvoeringsbesluiten.
Artikel 170, §4 van de Grondwet.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 met betrekking tot de gemeentefiscaliteit.
Belasting op afgifte van administratieve stukken van 17 december 2019.
De gemeente heft een belasting op de afgifte van administratieve stukken.
Door het invoeren van de elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar, dient het reglement aangepast te worden. Volgens het huidige reglement zouden we voor deze kaartjes telkens 3 euro belasting moeten heffen, echter voor de Belgische kids-ID's wordt geen belasting geheven.
Daarom dient het reglement aangepast te worden zodat ook voor de niet-Belgische -12-jarigen geen belasting die geheven te worden.
De overige belastingen in het reglement blijven ongewijzigd.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een belasting te heffen op de afgifte van administratieve stukken.
Artikel 2: De belasting op de administratieve stukken wordt vastgesteld op de kostprijs aangerekend aan de gemeente, vermeerderd met:
1. voor elektronische identiteitskaarten en elektronische verblijfskaarten, 3,00 euro;
2. voor een eerste duplicaat van elektronische identiteitskaarten en elektronische verblijfskaarten, 5,00 euro;
3. voor elk volgend duplicaat van elektronische identiteitskaarten en elektronische verblijfskaarten, 10,00 euro;
4. voor een spoedprocedure van elektronische identiteitskaarten en elektronische verblijfskaarten, 10,00 euro;
5. voor een kids-ID of elektronisch verblijfsdocument voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar, gratis;
6. voor een eerste duplicaat van een kids-ID, 5,00 euro; 2/2
7. voor elk volgend duplicaat van een kids-ID, 10,00 euro;
8. voor een spoedprocedure van kids-ID, 10,00 euro;
9. voor een papieren identiteitsbewijs voor niet-Belgische kinderen jonger dan 12 jaar, 1,20 euro;
10. voor het duplicaat van een attest van verlies/diefstal van een identiteitskaart, 5,00 euro
11. voor een paspoort, 10,00 euro
12. voor een rijbewijs, 6,00 euro
13. voor een internationaal rijbewijs, 4,00 euro
14. voor een huwelijk, het afleveren van een huwelijksboekje, 25,00 euro
15. voor de administratie van een huwelijk 30,00 euro
16. voor een huwelijk voltrokken op zaterdag: bijkomende kost 50,00 euro
17. voor een gelijkvormig afschrift, 3,00 euro
18. voor een eerste voornaamswijziging, gratis
19. voor een volgende voornaamwijziging, 200,00 euro
20. voor het afleveren van documenten buiten de diensturen, waarvoor een personeelslid wordt opgeroepen, 30,00 euro
Het decreet van bescherming van namen van openbare wegen en pleinen van 28 januari 1977.
Het decreet houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen van 1 juli 1987.
Het decreet houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen van 4 februari 1997.
Het decreet houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen van 29 november 2002.
Het samenwerkingsakkoord van 22 januari 2016 tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest met betrekking tot de eenmaking van de wijze waarop gerefereerd wordt aan adressen en de koppeling van adresgegevens (B.S. van 15 februari 2016).
Er dient een straatnaam gekozen te worden voor de aangelegde weg tussen de Patrijzenlaan en de Boslaan. De aanvraag werd ingediend door Exit bvba.
Op 24 april 2018 keurde de gemeenteraad het wegenisdossier goed.
Op 8 mei 2018 verleende het college van burgemeester een schepenen een voorwaardelijke stedenbouwkundige vergunning (SV 2017131 - 4051bis). De weg moet nog voorlopig en definitief opgeleverd worden. De eigenaars zijn hiervan op de hoogte (zie ook OMV/2023/33/VV - OMV_2023030067).
Op 26 september 2023 werd 'Valkenlaan' voorlopig goedgekeurd door de gemeenteraad.
Op 16 oktober 2023 gaf de cultuurraad een gunstig advies omtrent de voorlopig goedgekeurde straatnaam.
Van 11 oktober 2023 tot en met 9 november 2023 werd er een openbaar onderzoek gehouden, er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Artikel 1: De gemeenteraad aanvaardt 'Valkenlaan' als definitieve straatnaam voor de aangelegde weg tussen de Patrijzenlaan en de Boslaan.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen treedt op 1 januari 2024 ook een nieuw toewijzingsmodel in werking. De Vlaamse overheid schetste een kader waarmee de
toewijzingsraden van de woonmaatschappijen aan de slag gegaan zijn om tot een concrete invulling te komen.
In bijlage een korte schets van het traject dat de toewijzingsraad in 2023 doorlopen heeft.
De toewijzingsraad heeft op basis van het nieuwe regelgevend kader een ontwerp van toewijzingsreglement opgemaakt. Hierbij was lokaal maatwerk mogelijk voor enerzijds het instellen van een strengere lokale bindingsvoorwaarde (pijler 1) en anderzijds voor het afbakenen van specifieke doelgroepen (pijler 3).
De nieuwe standaard "langdurige woonbinding" is reeds strenger dan de huidige. Er wordt dan ook voor gekozen om geen strengere woonbinding op te nemen. Er is daarnaast gekozen om de huidige specifieke doelgroepen te behouden.
Het nieuwe toewijzingssysteem zal geëvalueerd worden waarna eventuele aanpassingen kunnen gebeuren. De toewijzingsraad komt in 2024 minstens 4 keer samen om een puntensysteem binnen pijler 2 uit te werken. De toewijzingsraad gaat ook het toewijzingssysteem rond pijler 2 (versnelde toewijzing) en pijler 3 (lokale doelgroepen) evalueren.
De woonmaatschappij zal de gemeente op de hoogte brengen van de beslissingen met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2). In bijlage de aanpak hierrond.
In bijlage het ontwerp van toewijzingsreglement dat door de gemeenteraad dient goedgekeurd te worden.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het ontwerp van toewijzingsreglement Dijledal goed. Voor Oud-Heverlee wordt het diensthoofd sociale dienst of plaatsvervanger aangeduid in de plaats van schepen Jos Rutten.
Artikel 173, van de Grondwet;
Artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
De beslissing van de gemeenteraad van 28 februari 2023 "Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement".
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Oud-Heverlee de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
Een verwerkingsovereenkomst werd afgesloten na de gemeenteraadsbeslissing van 28/02/2023 tot aansluiting Vastgoedinformatieplatform en met het positief advies van de DPO ontvangen op 31/01/2023.
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;
Artikel 2 - Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Oud-Heverlee een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi .
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
• externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3, 8°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
• Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022.
• lokale overheden, als vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
• gerechtelijke overheden;
• hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;
• politiezones als vermeld in artikel 9 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag Retributiebedrag per kadastraal perceel
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet 90 EUR
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Artikel 5 - Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Oud-Heverlee en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Oud-Heverlee wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Oud-Heverlee en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Oud-Heverlee via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt alle eerdere retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Decreet lokaal bestuur en uitvoeringsbesluiten.
Gemeenteraadsbeslissing van 26 mei 2020 betreffende het reglement gemeentelijke uitleendienst.
Af en toe worden de gemeentelijke diensten gevraagd of er een uitleendienst van containers bij evenementen bestaat. Gezien de gemeente geen containers bij evenementen uitleent, worden de organisatoren gevraagd om dit zelf te regelen (bv via privé afval inzamelaars). De huurkosten van een afvalcontainer voor 1 dag zijn te hoog voor kleine evenementen georganiseerd door verenigingen. Daarom steken vrijwilligers van de verenigingen het afval van een evenement in hun eigen restafvalcontainer. Dan betalen ze zelf het afval van de gemeenschap terwijl ze zich net vrijwillig hebben ingezet voor de gemeenschap. Bijgevolg: Frustraties
Bovendien blijft er na sommige grotere evenementen die buiten doorgaan afval liggen of wordt het zelfs in zwerfvuil zakken gestoken.
Met het oog op striktere bepalingen voor afvalbeheer legt EcoWerf meer nadruk op sorteereilandjes (er wordt gewerkt aan een nieuwe type sorteereilanden, de eerste prototype wordt verwacht in 2024). De sorteereilanden kunnen ontleend worden van EcoWerf of de gemeentes deze in eigen beheer kan hebben. Het gemeentelijk magazijn is te klein om sorteereilandjes te beheren en de gemeentelijke evenementen zijn veelal niet groot genoeg om verschillende eilandjes te zetten. Daarom overwegen we om te werken met uitleencontainers.
EcoWerf stelt voor om uitleencontainers (die gechipt zijn op de gemeente als uitleencontainers) te leveren aan het gemeentelijke magazijn. De gemeente zelf bepaalt hoeveel en welke maat containers ze wil en de gemeente is verantwoordelijk voor het beheer van deze containers (leveren naar de evenementen en terug naar het magazijn, op de straat buiten zetten voor de tweewekelijkse ophaling). Ook de beslissing of we de kosten van het afval al dan niet doorrekenen bepalen de gemeenten zelf. Het is alvast digitaal opvolgbaar na iedere ophaling.
In de vergadering van 10 mei 2023 heeft de gemeentelijke Milieuadviesraad een eventuele ontlening voor evenementen besproken en vonden het voorstel goed; het risico van zwerfvuil/sluikstort is groter bij evenementen zonder een container. De Milieuadviesraad zou wel graag de container ontlening ook voor de binnen evenementen zien. Wat op zich kan en volgens het reglement perfect mogelijk is.
Toevoeging aan uitleendienst in Oud-Heverlee
Vanuit onvrede uit de evenementensector werd een nieuwe toevoeging onderzocht rond afvalverwerking.
Momenteel dienen alle evenementen hun eigen afval te verwerken. Ofwel door dit in hun eigen containers thuis te sorteren, of door een externe afvalverwerking te laten komen. Dus of de kostprijs gaat heel hoog, of de vrijwilligers moeten er zelf voor opdraaien en dit komt op hun persoonlijke diftar factuur.
Bijgevolg willen we, net als vele buurgemeenten reeds doen, een aantal evenementencontainers aanschaffen bij EcoWerf en mee in de uitleen steken. Die samen worden geleverd met tafels, stoelen of ander groot materiaal.
Aangezien het probleem van het afvalbeheer het meest acuut is bij openluchtevenementen (sinds enkele jaren zijn er bijvoorbeeld geen grote problemen met het afvalbeheer bij de evenementen in Roosenberg), wordt voorgesteld in eerste instantie om de containers in te schakelen voor openlucht evenementen en als het goed werkt uit te breiden naar indoor evenementen.
We stellen de aanschaf voor van volgende evenementencontainers:
Alle containers moeten van een slot voorzien worden en worden gechipt en getraceerd als "evenementencontainers".
Procedure bij uitlening:
1) Aanvraag en levering van containers
Dienst vrije tijd:
De technische dienst:
2) Betaling
Als Diftar gemeente betalen wij, als gemeente, zelf geen rechtstreekse aanbiedingskosten voor onze containers, maar we betalen wel een deel van alle kosten (op basis van het totale gewicht van afval opgehaald op ons grondgebied door EcoWerf) en ook een vaste jaarlikse kost van 17.09 euro per elke gemeentelijke container. Om bronsortering te faciliteren, stellen we voor dat elke erkende vereniging van de gemeente Oud-Heverlee containers voor een openluchtevenementen in onze gemeente kan ontlenen met de volgende voorwaarde:
Dienst vrije tijd:
Dienst milieu ondersteunt de dienst vrije tijd met de volgende informatie:
Dienst financiën factureert de verenigingen na het evenement voor het opgehaalde afval.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het reglement voor uitleen evenementenmateriaal goed:
Reglement Uitleen Materiaal Evenementen – Gemeente Oud-Heverlee
Het gemeentebestuur wil bijdragen tot een optimale werking van organisaties, verenigingen, diensten en instellingen door materiële en logistieke ondersteuning aan te bieden.
Het evenementenmateriaal is beschikbaar voor erkende verenigingen, buurtcomités en scholen van Oud-Heverlee.
Artikel 1: Aanvrager
Door de gemeente Oud-Heverlee wordt materiaal voor ontlening ter beschikking gesteld aan:
Artikel 2: Aanvragen
De aanvragen gebeuren digitaal via de reservatiemodule op www.oud-heverlee.be.
De aanvragen worden in volgorde van ontvangst behandeld. De vastlegging is slechts definitief na bevestiging door de dienst vrije tijd.
Een aanvraag mag maximaal 1 jaar op voorhand ingediend worden en moet minstens 3 weken voor de activiteit ingediend worden.
Artikel 3: Afhalen/leveren en ophalen
Met betrekking tot de levering van materialen dient men zich te schikken naar de onderrichtingen van de dienst infrastructuur.
Het materiaal kan enkel geleverd en opgehaald worden tijdens de werkuren van de dienst infrastructuur. Het materiaal wordt geleverd, niet geplaatst.
De plaats van levering van materialen dient binnen de gemeentegrenzen te vallen.
Na de activiteit zorgt de ontlener ervoor dat het materiaal in dezelfde staat en schikking verzameld wordt op de centrale plaats van levering met het oog op de ophaling door de dienst infrastructuur.
Het toegestane materiaal dat niet afgehaald werd op de afgesproken datum kan verder worden uitgeleend.
Artikel 4: Controle
Bij het afhalen/leveren gaat de ontlener de goede staat van de materialen na.
Indien door de ontlener geen bemerkingen worden gesignaleerd, dan zullen bij inlevering eventuele defecten en kosten aan de materialen voor rekening van de ontlener zijn.
Artikel 5: Gebruik
Tijdens de uitlening moet de gebruiker de volgende richtlijnen naleven:
Het niet naleven van deze laatste verplichting kan met zich meebrengen dat de uitleen van materialen aan de betrokken vereniging in de toekomst wordt geweigerd.
Artikel 6: Schade, verlies en diefstal
De ontlener is volledig verantwoordelijk voor eventuele beschadiging, diefstal of verlies van het ontleende materiaal.
Bij beschadiging, diefstal of verlies moet de ontlener de volgende procedure naleven:
Het gemeentebestuur kan de kosten die voortvloeien uit de schade (andere dan slijtage), de diefstal of het verlies van de uitgeleende voorwerpen terugvorderen van de ontlener (zelfs indien deze niet zelf verantwoordelijk is voor de schade, het verlies of de diefstal) via facturatie.
Gestolen of beschadigde materialen die dienen vervangen te worden, mogen in samenspraak met de dienst vrije tijd door de gebruiker zelf worden aangekocht en overgedragen aan de gemeente. De kwaliteit van het materiaal dient minstens gelijkwaardig te zijn.
De waardebepaling van de voorwerpen is opgenomen in een overzichtslijst, vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 7: Retributie en extra prestaties
§ 1 extra prestaties geleverd door het gemeentepersoneel
Extra gepresteerde werkuren, als gevolg van niet nageleefde afspraken, zullen aangerekend worden volgens de tarieven bepaald in het in voege zijnde retributiereglement voor tussenkomst door de gemeentelijke diensten voor prestaties voor rekening van derden. Het materiaal dat niet wordt geleverd door de dienst infrastructuur wordt afgehaald en teruggebracht op eigen kosten en risico, dit gebeurt op de overeengekomen tijdstippen met de dienst vrije tijd.
§ 2 retributie bij de ontlening van afvalcontainers
Artikel 8: Aansprakelijkheid
De gemeente Oud-Heverlee kan niet aansprakelijk worden gesteld voor ongevallen of eventuele andere schadelijke gevolgen die zouden voortvloeien uit het gebruik van het ontleende materiaal.
Artikel 9: Uitzonderingen
Het college van burgemeester en schepenen kan, mits gemotiveerd besluit, afwijkingen toestaan op bovenstaande bepalingen.
In uitzonderlijke omstandigheden kan het college van burgemeester en schepenen een verstrekte toestemming herroepen en/of het uitgeleende materiaal terugvorderen. Het college motiveert deze beslissing.
Artikel 10: Aanvaarding reglement
Door het ontlenen van materiaal van de uitleendienst aanvaardt de ontlener de bepalingen van dit reglement na te leven.
Dit reglement treedt in werking op 1 februari 2024 en vervangt het reglement gemeentelijke uitleendienst van 26 mei 2020.
[1] Buurtcomité: een vereniging van inwoners van de gemeente die buurtgerichte activiteiten organiseert die open staan voor alle bewoners van een bepaalde buurt, straat of een gedeelte ervan (minimum 10 gedomicilieerde gezinnen).
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van Open Vld, Tom Teck en An Geets aan de gemeenteraadsagenda van 30 januari 2024 toegevoegd.
Na de vernieuwing van de Waversebaan is er een mindervalide parking verdwenen tussen de vijver en de Maurits Noëstraat (tegenover brasserie Saint Jean). Er werd ons gemeld dat er regelmatig te weinig parkeerplaatsen zijn. Ook is er in de onmiddellijke omgeving geen alternatief. De parkeerplaats tegenover de Bleu Blanc is reeds een grote afstand met veel hindernissen voor mindervaliden.
Op basis van het handboek toegankelijkheid publieke gebouwen dienen er 6% plaatsen voorbehouden te worden voor mindervaliden als er 5 tot 100 parkeerplaatsen zijn. Het gaat hier niet meteen over een publiek gebouw maar wel over een publieke plaats.
Vandaag zijn er 41 parkeerplaatsen, waarvan er 1 voorzien is voor mindervaliden (zie bijlage). Volgens de 6% norm zouden dat er 2,45 moeten zijn.
PRO OH stelt voor om opnieuw een mindervalide parking aan te leggen op de 1e parkeerplaats tegenover brasserie Saint Jean.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft opdracht aan het schepencollege om zo snel mogelijk een mindervalide parking te voorzien op de parking langs de Maurits Noëstraat tegenover brasserie Saint Jean.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 30 januari 2024 toegevoegd.
Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir versterkt het asbest actieplan om Vlaanderen tegen 2040 asbestveilig te maken. De minister trok de voorbije twee jaar een recordbedrag van 124 miljoen euro uit om te investeren in asbestafbouw.
Die ingreep is nodig , want er zit nog steeds teveel asbest in onze gebouwen. Zo kreeg afgelopen jaar 41 procent van alle gebouwen die een asbestattest lieten opmaken het label “niet asbestveilig”.
Het bijstellen van het actieplan moet dat cijfer tegen 2040 reduceren tot nul.
Daarnaast schenkt het actieplan ook bijzondere aandacht aan minderjarigen.
Jeugdlokalen en – voorzieningen zullen versneld asbestveilig worden gemaakt , dit omdat kinderen gevoeliger zijn aan asbest.
Vraag
Is er al een inventaris van het asbest in de jeugdlokalen in onze gemeente?
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 4:47 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 30 januari 2024 toegevoegd.
Op de GR dd. 26 september 2023 werd reeds aangehaald dat er voor het station van SJW een parkeerverbod zou gelden. Dit als voorbereiding op de inrichting van het stationsplein als levendige en multimodale verblijfsruimte en om een meer veilige situatie te creëren.
Sedert 8 januari 2024 is dit parkeerverbod in voege.
In de pers lezen we tevens het volgende :"Deze projecten kaderen binnen een ruimere ambitie, zoals ons Beleidsplan Ruimte voor Vlaams-Brabant en het project Regionet Leuven”, om de hoge woondruk te bundelen in de kernen en deze te laten samengaan met een uitbouw van voorzieningen en een opwaardering van de publieke ruimte. Sterke kernen trekken immers kleinhandel aan”, Volgens Ann Schevenels, gedeputeerde voor ruimtelijke planning en economie.
De parking aan het station stond voor het parkeerverbod steeds vol met wagens van omwonenden en gebruikers van het openbaar vervoer. Vaak stond er eveneens een lijnbus dubbel geparkeerd om de gebruiker te laten opstappen of om er te rusten wanneer deze geen dienst had. Dit zorgde inderdaad voor onveilige situaties . Maar waar verwacht de meerderheid dat deze wagens zich nu moeten parkeren? De overige parkeerplaatsen worden volop benut door omwonenden, er worden parkeerplaatsen voorbehouden voor de deelauto's en de Lijnbus die geen dienst heeft, neemt nu ook enkele parkeerplaatsen in. We zien tegenwoordig dat heel wat gebruikers nu de parkeerplaatsen van Den Bakker en de Post gebruiken.
Vanuit deze observaties hebben we enkele vragen.
Vragen
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 7:32 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 30 januari 2024 toegevoegd.
Vragen
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 14:44 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 30 januari 2024 toegevoegd.
Wij lezen in het verslag van Wegen en verkeer dat het schepencollege eenzijdig de beslissing genomen heeft om toch eenrichtingsverkeer toe te passen in de Banhagestraat.
Deze eenrichting zal van de Bierbeekstraat richting de Duivenstraat lopen zo lezen wij.
Vragen
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 21:15 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van Open Vld, Tom Teck en An Geets aan de gemeenteraadsagenda van 30 januari 2024 toegevoegd.
We begrijpen dat er nieuws is ivm de aanleg van een opvangbekken in de Banhagestraat. Op de website van Agenschap Wegen en Verkeer staat het volgende:
Update 30/11/2023: Het studiebureau heeft op vraag van Aquafin een nieuw ontwerp voorgesteld. Dat ontwerp sluit beter op de wensen aan van iedereen in de omgeving. In het voorjaar van 2024 wordt de omgevingsvergunning aangevraagd. In de huidige planning kunnen de werken in het voorjaar 2025 van start gaan. De verdere communicatie van dit project zal worden opgenomen door Aquafin wanneer de werken effectief starten. Het overzicht van de werken van Aquafin is hier te vinden.
De website van AWV vermeldt ook dat de gemeente Oud-Heverlee beslist heeft om na de werken de Banhagestraat als dan nog éénrichting te maken.
Het openbaar onderzoek voor het vorig voorstel, waarbij men van plan was de Banhagestraat fysiek te versmallen, liep einde 2021. Er zijn ongeveer 80 bezwaarschriften ingediend waarbij vooral de invoering van de éénrichting fel gecontesteerd werd.`
Het onderwerp is blijkbaar ook besproken op het Schepencollege van 5 december 2023 en daaruit blijkt dat de gemeente betrokken is geweest bij de opmaak van de nieuwe plannen.
Vragen
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 21:15 van de opname (samen met het vorige punt).
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van Open Vld, Tom Teck en An Geets aan de gemeenteraadsagenda van 30 januari 2024 toegevoegd.
De hevige sneeuwval in de tweede helft van week 3 van 2024 heeft tot veel werk geleid voor de gemeente en het betrokken personeel was letterlijk dag en nacht in de weer om de wegen sneeuwvrij te maken en we willen onze appreciatie daarvoor uitspreken.
Op de website van de gemeente staat het volgende voor wat betreft de prioriteiten bij het sneeuwruimen:
We hanteren een vaste strooiroute. In eerste instantie strooien we op de hoofd- en doorgangswegen, de wegen die gebruikt worden door het openbaar vervoer, de schoolomgevingen en de bruggen. Pas nadat deze wegen sneeuw- en ijsvrij gemaakt zijn, komen indien noodzakelijk andere wegen aan de beurt.
De Herpendaalstraat, een belangrijke as voor fietsers, is pas geruimd na 2 dagen waarschijnlijk omdat deze straat niet geklasseerd staat als hoofd- of doorgangsweg. Deze weg wordt wel veelvuldig gebruikt door de fietsende schoolgaande jeugd. Ook de brug over de autostrade op de Geldenaaksebaan, die deel uitmaakt van de drukke fietsroute naar Leuven vanuit Haasrode, weliswaar op het grondgebied van Leuven, werd pas laat geruimd.
Vragen
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 29:45 van de opname.
De voorzitter sluit de zitting op 30/01/2024 om 20:14.
Namens gemeenteraad,
Marijke Pertz
algemeen directeur
Adinda Claessen
voorzitter van de gemeenteraad