Terug
Gepubliceerd op 14/05/2025

Besluit  college van burgemeester en schepenen

do 08/05/2025 - 14:00

581.15 - Mobiliteit - tijdelijke politieverordening op het wegverkeer - aanpassingen aan het openbaar domein - wegversmallingen en verkleinen van de zone 30 in de Maurits Noëstraat ter hoogte van Pragen

Aanwezig: Bart Clerckx, burgemeester-voorzitter
Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
Marijke Pertz, algemeen directeur
Juridische gronden

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en uitvoeringsbesluiten.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 en uitvoeringsbesluiten.

De beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2025 aangaande de omschrijving van het begrip dagelijks bestuur.

Onverminderd de bepalingen van :

- Het koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid artikel 78.

- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

- Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en de verkeersbelemmeringen op de openbare weg.

- Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

- De algemene omzendbrief nopens de wegsignalisatie.


Feiten en context

Tijdens het dienstoverleg Mobiliteit van 13 januari 2025 werd de staat van de wegversmallingen gelegen op de Maurits Noëstraat besproken:

  • tussen het kasteel van Harcourt en het gehucht Pragen, voor huisnummer 73. 
  • tussen het gehucht Pragen en vijver nummer 5, voor de Meerdaalweg.

De eerste van de twee versmallingen wordt regelmatig kapotgereden en is niet optimaal gelegen. Bovendien, is door de schade, de signalisatie van de versmalling momenteel nog maar voor de helft aanwezig wat zorgt voor verwarrende situaties.

De tweede van de versmallingen wordt ook regelmatig aangereden en moet vaak hersteld worden. 

 

Er zijn echter ook voordelen van de versmallingen in de Maurits Noëstraat:

  • De versmallingen zijn gelegen op één van de drukste route van de gemeente, ook heel bekend als sluiproute voor de oost-west verbinding naar de afrit complex van de E40 in Bertem in geval van files op de E40 tussen Boutersem en Heverlee.
  • In combinatie met andere maatregelen (bij voorbeeld andere wegversmallingen, de flitspaal van de Onze-Lieve-Vrouwstraat, de zone 30 van het Zoet Water, de zone 30 van het gehucht Pragen) heeft de aanwezigheid van de versmallingen een ontmoedigend effect op het sluipverkeer.
  • De versmallingen werden geplaatst om het veiliger te maken voor het verkeer door twee locaties te beschermen tegen de snelheid van gehaaste automobilisten: het gehucht Pragen en de gevaarlijke s-bocht gelegen tussen vijvers 4 en 5.

Zie ook bewonersbrief van de inwoners van Pragen dd. 24/11/2018.

 

Volgende tellingen werden uitgevoerd in de Maurits Noëstraat, ter hoogte van huisnummer 69-71, halverwege tussen de versmalling en de S-bocht:

  • In september 2019 toen er nog geen versmalling aanwezig was komende van Vaalbeek en toen het snelheidsregime nog  50 km/u was.
  • In oktober 2019, na de plaatsing van de wegversmalling met nog altijd een snelheidsregime van 50 km/u.
  • In februari 2025, na de invoering van een zone 30.

Tellingen MNstraat huisnummer 69-71

Vd richting Zoet Water

V85 richting Zoet Water

Vd richting Vaalbeek

V85 richting Vaalbeek

September 19 (geen versmalling en 50 km/u)

57 

64

51

58

Oktober 19 (versmalling en 50 km/u)

47

53

48

54

Februari 25 (versmalling en zone 30)

43

51

45

52

Vd = gemiddelde snelheid in km/u

V85 = snelheid (in km/u) gerespecteerd door 85 % van het verkeer


Uit dit tabel is de conclusie duidelijk : de aanwezigheid van een wegversmalling heeft een groot effect op de snelheid van het verkeer. Vooral in de richting van het Zoet Water (- 10 km/u gemiddeld) (het verkeer komende van Vaalbeek moet voorrang verlenen en is daardoor meer geimpacteerd door de wegversmalling).

De invoering van de zone 30 heeft dit effect nog extra gestimuleerd. 

De waarden blijven nochtans nog steeds te hoog voor een zone 30. De uitvoering van de versmalling is niet optimaal.

 

Het gemeentebestuur heeft ook gevraagd om de zone 30 aan te passen (verkleinen) in de Maurits Noëstraat, ter hoogte van het gehucht Pragen, om het overeen te laten komen met de nieuwe versmallingen.

Argumentatie

Gezien de huidige staat van de versmallingen en het stelselmatig aanrijden ervan, wordt voorgesteld om deze versmallingen te verwijderen.

De dienst infrastructuur stelt voor, als definitieve oplossing, om te werken met bloembakken om eenzijdige versmallingen te creëren ter hoogte van het gehucht Pragen :

  • een van die bloembakken wordt geplaatst in de Maurits Noëstraat, ter hoogte van huisnummer 71, ongeveer 150 meter voor de s-bocht komende van Vaalbeek ;
  • de andere wordt geplaatst in de Maurits Noëstraat, ter hoogte van huisnummer 26, ongeveer 100 meter voor de s-bocht komende van het Zoet Water.

Zie voorstel in bijlage.

Ter info, vorig jaar was de prijs bloembakken (Ecoo Quercus, kunstofrecyclage - 700 mm lang x 1000 mm breed x 600 mm hoog) van 414 € excl. BTW per stuk.

 

Wat de zone 30 betreft, wenst de dienst infrastructuur enkele basispunten te herinneren.

In het algemeen, heeft een zone 30 veel voordelen, zowel voor de verkeersveiligheid maar ook voor de verkeersleefbaarheid :

1. Verhoogde verkeersveiligheid

  • Minder ernstige ongevallen, vooral met kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers. Bij voorbeeld, met een ongeval op 50 km/u tussen een auto en een voetganger is de overlevingskans van een voetganger van 15 %. Aan 30 km/u stijgt de overlevingskans naar 85 %. Significant meer.

2. Verhoogde verkeersleefbaarheid

  • Minder verkeerslawaai: Langzamer rijdend verkeer veroorzaakt minder geluidsoverlast, wat de levenskwaliteit van de bewoners ten goede komt.
  • Meer ruimte voor sociale interactie: Een zone 30 creëert een rustiger en veiliger straatbeeld, wat bewoners kan aanmoedigen om vaker buiten te komen en de openbare ruimte te gebruiken, bijvoorbeeld voor kinderen om te spelen of mensen om te wandelen.

3. Bescherming van kwetsbare weggebruikers

  • Kinderen en ouderen bewegen zich vaker te voet of met de fiets. Een zone 30 biedt hen meer veiligheid en vermindert de kans op gevaarlijke verkeerssituaties.
  • Fietsers en voetgangers: Een lagere snelheid vermindert de kans op conflicten tussen gemotoriseerd verkeer en zwakkere weggebruikers, waardoor wandelen en fietsen veiliger en aantrekkelijker wordt.

In een landelijke gemeente zoals Oud-Heverlee waar doorgaand verkeer soms een probleem kan vormen, kan een zone 30 bijdragen aan het behouden van de dorpskarakteristiek en de rust, terwijl de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid verbeteren voor de bewoners en de actieve weggebruikers.

De dienst infrastructuur beseft wel dat de handhaving moeilijk is maar een uitgebreide zone 30 is ook een signaal voor het gemotoriseerd verkeer : “hier wordt er niet te snel gereden”. En zelfs indien de 30 km/u niet perfect wordt gerespecteerd wordt er opgemerkt dat de snelheid wel lager is in een zone 30 dan in een zone 50 waar sommige bestuurders het aanvaardbaar vinden om tot 55-60 km/u te rijden tenzij het veel minder het geval is in een zone 30.

Voor al die redenen pleit de dienst infrastructuur voor het behouden van de zone 30 zoals het nu is.

Desalniettemin, zou het bestuur toch willen ingrijpen in de Maurits Noëstraat, ter hoogte van de S-bocht in Pragen, is de zone 30 inderdaad moeilijk te laten respecteren door de breedte van de baan en de aanwezigheid van gescheiden en verhoogde fietspaden.

Hier zouden we de zone 30 kunnen beperken aan de S-bocht zelf, tussen de nieuwe voorziene eenzijdige versmallingen, dus tussen huisnummers 26 en 71.

De Steenbergstraat zou dan uit de zone 30 vallen en terug naar een snelheidsregime van 70 km/u gaan tenzij anders aangeduid (bord C43 – 30 of 50 km/u, 30 km/u is in dit geval aangeraden). Ook op het kruispunt met de Steenbergstraat, moeten er twee borden C43 (50 km/u) geplaatst worden om te zorgen dat snelheidsregime van de Maurits Noëstraat 50 km/u wordt en niet 70 km/u.

 

 

Een voorstel van informatiebrief naar de bewoners van het gehucht Pragen is ook in bijlage te vinden, ter goedkeuring.

Besluit

 

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen keurt onderstaande aanpassingen aan het openbaar domein voorgesteld voor uitvoering in vanaf 01 juni 2025, goed:

 

  • Het plaatsen van twee nieuwe bloembakken om eenzijdige versmallingen te creëren ter hoogte van het gehucht Pragen :

    • een van die bloembakken wordt geplaatst in de Maurits Noëstraat, ter hoogte van huisnummer 71, ongeveer 150 meter voor de s-bocht komende van Vaalbeek. 
    • de andere wordt geplaatst in de Maurits Noëstraat, ter hoogte van huisnummer 26, ongeveer 100 meter voor de s-bocht komende van het Zoet Water.
  • Het verwijderen van twee wegversmallingen gelegen op de Maurits Noëstraat:

    • tussen het kasteel van Harcourt en het gehucht Pragen, voor huisnummer 73. 
    • tussen het gehucht Pragen en vijver nummer 5, voor de Meerdaalweg.

 

Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen keurt onderstaande aanpassingen aan de snelheidsregime voor de Maurits Noëstraat, ter hoogte van het gehucht Pragen, goed, voor uitvoering vanaf 01 juni 2025 :

  • De borden F4a en F4b worden verplaatst ter hoogte van huisnummers 71 et 26 om de zone 30 te verkleinen ;
  • een bord C43 (30 km/u) wordt toegevoegd in het begin van de Steenbergstraat ;
  • twee borden C43 (50 km/u) worden toegevoegd in de Maurits Noëstraat, ter hoogte van de Steenbergstraat, telkens na het kruispunt.


Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen keurt de informatiebrief ter aandacht van de bewoners van het gehucht Pragen goed.

Artikel 4: De inbreuken op deze verordening zullen worden beteugeld met politiestraffen, voor zover een wet of een algemene- of provinciale verordeningen geen andere straffen voorziet.

Artikel 5: Een afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan de griffie van de politierechtbank van het kanton en aan deze van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement.