De toepasselijke bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
De omzendbrief KBBJ/ABB 2026/2 van 20 maart 2026 betreffende de gemeentefiscaliteit;
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen;
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);
Het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval van 16 september 2016, zoals gewijzigd;
Het besluit van de gemeenteraad van 25 mei 2021 betreffende de verlenging van EcoWerf en de beheersoverdrachten aan EcoWerf voor de inzameling van verschillende afvalfracties en voor de exploitatie van het recyclagepark.
De gemeente is toegetreden tot het DifTar-systeem voor zowel de huis-aan-huisinzameling in containers als de inzameling via het recyclagepark.
De uitbating van het recyclagepark binnen de gemeente is geautomatiseerd, waarbij bezoekers worden geïdentificeerd aan de hand van de elektronische identiteitskaart of een toegangskaart.
De kosten voor de inzameling van afval wegen aanzienlijk door op de gemeentelijke financiën.
De gemeentelijke inkomsten en uitgaven dienen in evenwicht te zijn.
De kosten voor de huis-aan-huisinzameling en de inzameling via het recyclagepark worden bijgevolg verhaald op de aanbieders via een contantbelasting.
De invoering van een gedifferentieerde contantbelasting laat de gemeente toe het principe "de vervuiler betaalt" toe te passen, met als doel afvalvoorkoming prioriteit te geven en daarnaast hergebruik en recyclage van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen te stimuleren.
De automatische indexering in dit reglement gebeurt conform de aanbevelingen uit de omzendbrief van 15 februari 2019 betreffende de gemeentelijke fiscaliteit, meer bepaald punt 1.7.3 "Aandachtspunten van administratief-bestuurlijke aard", onder de titel "Transparantie en duidelijkheid van de regelgeving".
Artikel 1: De gemeenteraad beslist volgend reglement goed te keuren.
Artikel 2:
§ 1. Er wordt een contant belasting gevestigd voor:
1° de huis-aan-huisinzameling van het huisvuil, het pmd-afval, het gft-afval, het papier en karton , snoeihout en groot selectief afval (en het gelijkaardig bedrijfsafval);
2° de inzameling via sorteerstraten.
3° de inzameling van op het recyclagepark aangeboden afvalstoffen;
§ 2. Definities algemeen:
1° Aansluitpunt (ASP):
1) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente met een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van inschrijving in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister van de gemeente huishoudelijk afval kan aanbieden.
2) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van een machtiging van de gemeente huishoudelijk afval kan aanbieden.
3) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente waarin een instelling van openbaar nut, een school, een vereniging die deel uitmaakt van de gemeentelijke cultuur-, sport- , jeugd-, senioren- of milieuraad, gevestigd is, die op basis van een machtiging van de gemeente huishoudelijk afval kan aanbieden (vergelijkbaar bedrijfsafval).
4) Iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente met een commerciële functie, waarin beroepsactiviteiten worden ontplooid (vrij beroep, handel, zorgactiviteiten,…) die op basis van de inschrijving in het bevolkingsregister/handelsregister van de gemeenten huishoudelijk afval kan aanbieden (vergelijkbaar bedrijfsafval).
5) Voorschottendrempels worden mede toegekend op aansluitpuntniveau. Tarieven worden toegekend op basis van het aansluitpunttype. Dit volgens volgend overzicht:
| Aansluitpuntniveau |
Aansluitpunttype |
| Particulieren |
Inwoner: geregistreerd Inwoner: 2de verblijf Inwoner: sociale bewoning Gemeenschap |
| Niet-particulieren |
Bedrijf (KMO) Scholen Verenigingen |
| Overheid |
Andere overheid |
| Gemeentelijke overheid |
Gemeentelijke dienst |
Waarbij:
Het aansluitpuntniveau “gemeentelijke overheid” betreft een aansluitpunt, aangeduid door het lokaal bestuur, dat niet onderhevig is aan heffing van contantbelastingen.
2° Aorta: de databank waarin EcoWerf per gezin of per onderneming registreert:
Voor elk gezin of elke onderneming zoals omschreven in dit reglement is een registratie verplicht en is maximaal één registratie mogelijk.
Per gezin of per onderneming in het bedieningsgebied wordt in Aorta een formulier aangemaakt. Het formulier omvat voor het gezin of de onderneming de vermelding van de referentiepersoon, het adres, een bankrekeningnummer, een detail van de diensten waarvan gebruik kan worden gemaakt, een rekenstaat, het rijksregisternummer of nummer van het vreemdelingenregister van de referentiepersoon, het ondernemingsnummer en het EcoWerf-klantnummer. Er wordt geregistreerd of het formulier wordt aangemaakt voor een gezin, een tweede verblijf (met een ander verzendadres), een gemeenschap of voor een onderneming, vereniging, school, gemeentelijke overheid of andere overheid. Indien de referentiepersoon bereid is deze gegevens te verstrekken, vermeldt het formulier ook één telefoonnummer/gsm-nummer en een e-mailadres van het gezin of de onderneming.
Op basis van het bedrag van de rekenstaat in de databank en in functie van de beschikbare diensten wordt bepaald of aan de belastingplichtige betalingsuitnodigingen verstuurd worden en of de belastingplichtige in de voorwaarden verkeert om dienstverlening inzake inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval te ontvangen.
De gegevens van Aorta kunnen door EcoWerf worden aangewend voor het versturen van betalingsuitnodigingen t.a.v. de referentiepersoon.
Wanneer niet langer beroep wordt gedaan op enige dienst inzake verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en gelijkaardig bedrijfsafval wegens verhuis of overlijden, en dit door de gemeente gemeld wordt aan EcoWerf, zal EcoWerf de afvalcontainers blokkeren, de toegangskaart blokkeren of niet langer een toegangsmachtiging aan de identiteitskaart verlenen. Op vraag van de burger kan het eventuele onbestede tegoed op het rekeningnummer van de referentiepersoon terugbetaald worden.
3° DifTar-rekening: de individuele rekening die per gezin of per onderneming in de databank wordt bijgehouden en waarop afzonderlijk worden ingeschreven:
De rekenstaat geeft op elk ogenblik getrouw weer wat de schuld of het tegoed is van het gezin of de onderneming.
4° Gebruikersgroep: een selectie van aansluitpunten die op basis van het domicilieadres geselecteerd worden, een elektronische toegangskaart toegewezen krijgen (of via eID) en op deze wijze toegang krijgen tot een sorteerstraat en/of recyclagepark(en).
5° Ondergrondse afvalcontainer: een ondergronds inzamelrecipiënt, voorzien van een inwerpzuil met, afhankelijk van de aangeboden fractie een aangepaste inwerpopening.
6° Referentiepersoon: de meerderjarige persoon die in Aorta als referentiepersoon voor het gezin of de onderneming wordt vermeld. Als de registratie gebeurt:
7° Recyclagepark: een bij toepassing van VLAREMA vergunde inrichting waar particulieren en eventueel ook bedrijven onder toezicht van op vastgestelde dagen en uren bepaalde gesorteerde huishoudelijke afvalstoffen en eventueel met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen kunnen deponeren.
8° Sorteerstraat: een combinatie van (ondergrondse) afvalcontainers ten behoeve van de inzameling van de fracties restafval, pmd, gft en papier & karton. Dit zowel ter vervanging als aanvullend aan de reguliere huis-aan-huis inzameling.
9° Toegangskaart: een elektronische kaart die wordt uitgereikt aan onderstaande doelgroepen:
- niet-particulieren: op naam van de referentiepersoon;
- in de gemeente gedomicilieerde inwoners die niet over een elektronische identiteitskaart beschikken: op naam van de referentiepersoon;
- particulieren met een tweede verblijf in de gemeente die geen rijksregisternummer hebben: op naam van de referentiepersoon;
- particulieren die gebruik maken van een ondergrondse sorteerstraat/afvalcontainer: op naam van de referentiepersoon;
- Particulieren die gebruik wensen te maken van het recyclagepark: op naam van de referentiepersoon.
§ 3. Definities afvalfracties:
1° Afgedankte elektrische en elektronische apparaten (aeea): https://www.ecowerf.be/sorteerregels-elektro
2° Asbestcement: https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-asbestcement
3° Boomstronken: https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-boomstronken
4° Cellenbeton: https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-cellenbeton
5° E.P.S.: https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-eps-piepschuim
6° Frituurolie en afgelaten motorolie: https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-frituurvetten-en-olien en https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-smeerolie
7° Gips: https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-gips
8° Glas: https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-hol-glas en https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-vlak-glas
9° Gras- en bladafval: https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-gras-en-bladeren
10° Groente-, fruit- en tuinafval (gft): https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-groente-fruit-en-tuinafval
11° Grofvuil: https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-grofvuil
12° Harde plastics: https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-harde-plastics
13° Herbruikbare goederen: https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-geefpunt
14° Huishoudelijk restafval: https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-restafval
15° Keramiek: https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-keramiek
16° Klein gevaarlijk afval (kga): https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-kga
17° Kurk: https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-kurk
18° Oude Metalen: https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-oude-metalen
19° Papier en karton: https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-papierkarton
20° Pmd: https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-pmd
21° Houtafval (A en B): https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-a-hout en https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-b-hout
22° Snoeihout: https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-snoeihout
23° Steenafval: https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-steenafval
24° Textiel: https://www.ecowerf.be/sorteerregels/sorteerregels-textiel
25° Landbouwfolie: kuilfolie (zwart/wit/zwart-wit) of rek/wikkelfolie (groen/wit) die wordt gebruikt in het kader van een landbouw, tuinbouw- of veeteeltactiviteit.
26° Groot selectief afval: https://www.ecowerf.be/grofvuil-op-aanvraag
Artikel 3:
De contantbelasting is verschuldigd door de gebruiker op basis van de kostprijs van de specifieke dienstverlening en wordt aangerekend naar gelang van de soort en de hoeveelheid of het gewicht van het afval bij de huis-aan-huis-inzameling, de inzameling via het recyclagepark en de sorteerstraten.
Artikel 4:
§ 1. Huis-aan-huisinzameling
De contantbelasting voor de huis-aan-huis inzameling in functie van de fractie en het volume/gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5 kg nauwkeurig.
a) Huishoudelijk restafval
Inzameling en verwerking
|
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
| Per kg |
0,35 |
0,35 |
| Per aanbieding 40 L-container |
0,69 |
0,69 |
| Per aanbieding 120 L-container |
0,69 |
0,69 |
| Per aanbieding 240 L-container |
1,39 |
1,39 |
| Per aanbieding 360 L-container1 |
2,08 |
2,08 |
| Per aanbieding 1100 L-container |
7,06 |
7,06 |
Gebruiksrecht container per maand
|
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
| 40 L-container |
0,75 |
2,03 |
| 120 L-container |
0,75 |
2,03 |
| 240 L-container |
1,50 |
2,72 |
| 360 L-container |
2,21 |
2,91 |
| 1100 L-container |
4,10 |
7,80 |
Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 50 euro (niet mogelijk op een 40L container)
b) Gft-afval
Inzameling en verwerking
|
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
| Per kg gewogen gft |
0,23 |
0,23 |
Gebruiksrecht container per maand
|
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
| 40 L-container |
0,75 |
2,03 |
| 120 L-container |
0,75 |
2,03 |
| 240 L-container |
1,50 |
2,72 |
Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 50 euro (niet mogelijk op een 40L container)
c) Pmd
|
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
| Per zak van 60 L |
0,15 |
0,15 |
| Per zak van 90 L |
0,20 |
0,20 |
d) Grofvuil (Groot selectief afval)
|
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
| Voorrijkost |
20,00 |
30,00 |
|
|
|
|
| Per begonnen 0,5 m³ |
11,00 |
11,00 |
| 1-persoonsbed |
11,00 |
11,00 |
| 2-persoonsbed |
22,00 |
22,00 |
| Zetel: 1-zit |
11,00 |
11,00 |
| Zetel: 2-zit |
22,00 |
22,00 |
| Zetel: 3-zit |
33,00 |
33,00 |
| Stoel (2 stuks) |
11,00 |
11,00 |
| (Tuin-)tafel |
11,00 |
11,00 |
e) Papier en karton
Gebruiksrecht container per maand
|
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
| 40 L-container |
0,92 |
2,72 |
| 120 L-container2 |
0,92 |
2,72 |
| 240 L-container |
0,92 |
2,72 |
| 500 L-container3 |
2,30 |
3,54 |
| 1100 L-container |
5,05 |
7,80 |
§ 2. Inzameling via sorteerstraat op gewicht
De contantbelasting in functie van het gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen in een sorteerstraat wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5kg nauwkeurig.
|
|
Particulier (euro) |
KMO (euro) |
| Huishoudelijk restafval (kg) |
0,35 |
0,35 |
| Gft (kg) |
0,23 |
0,23 |
| Beheerskost (maand) |
3,56 |
7,13 |
§3. Inzameling via DifTar recyclagepark op volume
De contantbelasting in functie van volume van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen op het recyclagepark wordt hieronder weergegeven.
|
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
| Bezoek aan het reyclagepark |
||
| - Auto, voetganger, fiets |
3,31 |
6,62 |
| - Aanhangwagen |
9,93 |
19,86 |
| - Bestelwagen |
26,47 |
39,71 |
| Vrijgestelde afvalfracties van toegangstarief |
Een voertuig dat enkel asbestcement, kga, aeea, autobanden, kurk, papier en karton en/of matrassen aanlevert |
Een voertuig dat enkel asbestcement, kga, aeea, autobanden, kurk, papier en karton en/of matrassen aanlevert |
| Gratis toegangsbeurten per jaar |
- 4 toegangsbeurten per aansluitpunt - Een personenwagen, fietser of voetganger wordt verrekend als 1 gratis toegangsbeurt - Een bestelwagen kan geen gebruik maken van de gratis beurten - Een aanhangwagen wordt geteld als 3 toegangsbeurten |
|
| Landbouwfolie4 |
|
4,00 per begonnen 0,5m³ |
| Tarief grote hoeveelheden |
Vanaf het 19e bezoek binnen hetzelfde kalenderjaar worden de KMO-tarieven van toepassing op de betrokken particulier |
|
Bijkomend tarief voor grofvuil:
|
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
| Verwerking per begonnen 0,5 m³ |
11,00 |
11,00 |
| of per stuk: |
11,00 |
11,00 |
| 1-persoonsbed |
11,00 |
11,00 |
| 2-persoonsbed |
22,00 |
22,00 |
| Zetel: 1-zit |
11,00 |
11,00 |
| Zetel: 2-zit |
22,00 |
22,00 |
| Zetel: 3-zit |
33,00 |
33,00 |
| Stoel (2 stuks) |
11,00 |
11,00 |
| (Tuin-)tafel |
11,00 |
11,00 |
Artikel 5:
§ 1. De bedragen van de belasting worden jaarlijks ingaande per 1 januari geïndexeerd waarbij het geïndexeerde bedrag afgerond wordt op twee decimalen volgens de rekenkundige afronding (kleiner dan 5 afronding naar beneden, groter of gelijk aan 5, afronding naar boven).
§ 2. De indexering gebeurt op basis van de consumptieprijsindex (basisjaar 2025)
Tarief aanslagjaar = tarief aanslagjaar 2027 ∗ cpi
CPI
Waarbij:
CPI= consumptieprijsindex op datum van 1 juli 2026
cpi= consumptieprijsindex op datum van 1 juli van het aanslagjaar-1
§ 3. De tarieven kunnen echter nooit de maximumtarieven zoals vastgesteld door OVAM overschrijden. Bij overschrijding wordt automatisch het wettelijk vastgelegde maximumtarief gehanteerd.
§ 4. Het tarief per kg gewogen restafval aan huis ingezameld evenals het tarief grofvuil aangeboden op het recyclagepark omvat, onder andere, een doorrekening van de milieuheffing op de verbranding van restafval. De jaarlijkse indexering van deze milieuheffing, zoals gepubliceerd door OVAM, zit vervat in de jaarlijkse indexering van voornoemde tarieven. Indien de Vlaamse overheid beslist om deze milieuheffing forfaitair te verhogen boven op de jaarlijkse indexering, behoudt het lokaal bestuur zich het recht voor om deze forfaitaire verhoging nominaal en zonder marge door te rekenen in het tarief per kg gewogen restafval aan huis ingezameld en in het tarief grofvuil aangeboden op het recyclagepark. Deze forfaitaire verhoging van de tarieven zal ingaan op de ingangsdatum van de verhoging van de milieuheffing.
§ 5. Voor de huis-aan-huisinzameling betreft het de tarieven kg huishoudelijk restafval, kg gft, aanbieding huishoudelijk restafval en gebruiksrecht voor de fracties huishoudelijk restafval, gft en papier en karton.
§ 6. Voor de sorteerstraten betreft het de tarieven kg huishoudelijk restafval, kg gft en beheerskost.
§ 7. Voor het recyclagepark betreft het de tarieven:
- Volume grofvuil (per 0,5m³) en stukprijzen op het volumepark
- Volumetarieven volumepark (voetganger, auto, auto-aanhangwagen, bestelwagen…)
§ 8. Voor de inzameling op afroep betreft het volgende tarieven
- Volume grofvuil (per 0,5m³) en stukprijzen
- Voorrijkost
Artikel 6:
Indien het afval wordt aangeboden door een gezin dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon van het gezin en alle meerderjarige leden van het gezin die in de woongelegenheid van de referentiepersoon verblijven.
Indien het afval wordt aangeboden door een onderneming of vereniging dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon en de onderneming, zijnde iedere natuurlijke – of rechtspersoon die de onderneming uitmaakt of de leden van de vereniging, indien deze geen rechtspersoonlijkheid heeft.
Artikel 7:
§ 1. De personen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven containers zijn de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking verschuldigd op het ogenblik dat de kiepbeweging van de container en het gewicht van het meegegeven afval door de ophaalwagen wordt geregistreerd. De contantbelasting betreffende het gebruik van de container is maandelijks verschuldigd.
§ 2. De gebruiker van de sorteerstraat is de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking van afvalstoffen verschuldigd op het ogenblik dat de gebruiker afvalstoffen aanbiedt aan de ondergrondse afvalcontainer en de elektronische toegangskaart van de gebruiker deze beweging registreert. De contantbelasting betreffende het gebruik van de sorteerstraat is maandelijks verschuldigd.
§ 3. Iedere gebruiker van een container/sorteerstraat dient vooraf een bedrag te storten op de DifTar-rekening. Dit bedrag wordt bepaald op basis van de ter beschikking staande containers of door de afvalhistoriek van de gebruiker.
§ 3.1 Afvalhistoriek < 1 jaar
De gebruiker ontvangt een vast voorschot:
| Aantal en type containers |
Voorschot (euro) |
| 1 of meerdere 40 L-. of 120 L-containers of een particuliere gebruiker van een sorteerstraat en een 240L papier en karton-container |
50,00 |
| per container van 240 L of een niet-particuliere gebruiker van een sorteerstraat |
100,00 |
| per container van 1.100 L of per set van 3 360 L containers |
500,00 |
| per 240L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is |
25,00 |
| per 1100L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is |
75,00 |
§ 3.2. Afvalhistoriek > 1 jaar
De gebruiker ontvangt een voorschot op basis van afvalhistoriek. Dit bedrag is gebaseerd op het geraamde gebruik voor 1 jaar (+ negatieve saldo van de provisie). Volgende verrichtingstypes worden in de berekening opgenomen:
- Gebruiksrecht restafvalcontainer(s)
- Gebruiksrecht gft-container(s)
- Gebruiksrecht papier en karton-container (s)
- Kg restafval
- Kg gft
- Aanbieding restafval
- Storting ondergrondse container (volume)
- Beheerskost ondergrondse container
- Forfaitaire afvalbelasting (indien van toepassing)
§ 3.3. Indien de betalingsuitnodiging op basis van de afvalhistoriek voor volgende aansluitpuntniveaus groter is dan onderstaand maximumbedrag, dan wordt automatisch het maximale bedrag voorgesteld aan de gebruiker. Het betreft volgende maximumbedragen:
§ 3.4. De gebruiker is in de mogelijkheid om het voorschot zelf aan te passen via het platform ‘Mijn EcoWerf’ en dit binnen bepaalde marges.
§ 4. Bij elke registratie van een kiepbeweging en het gewicht van het meegegeven afval of in geval van sorteerstraat bij een gewichtsmeting, zal de contantbelasting, in mindering worden gebracht van het vooraf betaald bedrag. De contantbelasting zal worden afgerond tot op 2 cijfers na de decimaal.
Artikel 8:
§ 1. Iedere referentiepersoon die geregistreerd staat in Aorta beschikt over een DifTar-rekening waarmee voor bepaalde dienstverleningen van EcoWerf betaald kan worden.
Zodra het beschikbare bedrag lager is dan 10,00 euro wordt een betalingsuitnodiging gestuurd naar de referentiepersoon. Het aanzuiveren van de DifTar-rekening is mogelijk door betaling via overschrijving of door betaling met Bancontact in het recyclagepark.
Volgende betalingstermijnen worden gehanteerd:
De containers zullen niet meer geledigd worden of de sorteerstraat zal niet meer toegankelijk zijn van zodra de vervaldatum van de herinnering is verlopen en het beschikbare bedrag lager is dan 0 euro.
Bij afmelding (verhuis, overlijden…) wordt de DifTar-rekening gesloten en wordt het nog beschikbare bedrag teruggestort op rekeningnummer van de begunstigde, tenzij de begunstigde nog een openstaande schuld heeft aan de gemeente. Een eindafrekening wordt afgeleverd aan de begunstigde.
§ 2. Bij een DifTar-volumepark is de contantbelasting verschuldigd door de bezoeker (particulier en KMO) die de afvalstoffen aanbiedt en is betaalbaar, na volumebepaling, via de DifTar-rekening of met de betaalkaart (Bancontact).
Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering nog niet verlopen is, zal de bezoeker van het recyclagepark hierop attent gemaakt worden en nog slechts eenmaal de mogelijkheid hebben om het tarief voor betalende fracties via de DifTar-rekening te betalen. In dit geval zal ook steeds gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld.
Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering is verlopen, zal bij de ingang gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld. Indien het saldo niet wordt aangezuiverd zal de gebruiker geen toegang krijgen tot het betalend gedeelte en zal de uitgang geweigerd worden met de vraag om het openstaande saldo aan te zuiveren. Men zal ook geen gebruik meer kunnen maken van de inzameling op afroep tot het saldo werd aangezuiverd.
§ 3. Voor de vervanging van een verloren, beschadigde en/of gestolen toegangskaart of een extra toegangskaart wordt een bijdrage gevraagd van 10,00 euro. Dit bedrag zal aangerekend worden via de DifTar-rekening.
Niet-inwoners of toekomstige inwoners van de gemeente kunnen, voor het aanbrengen van afval afkomstig vanuit de gemeente, een kaart voor het recyclagepark aanvragen bij het gemeentebestuur. De kaarten worden uitgeleend voor een periode van maximum 6 maanden, tegen een waarborg van 50,00 euro.
Artikel 9:
De contantbelastingen worden zonder uitstel geïnd tegen afgifte van een betalingsbewijs. Als de contantbelasting niet zonder uitstel geïnd kan worden, wordt ze ingekohierd en volgt ze de regels voor een kohierbelasting.
De belasting is persoonsgebonden waardoor de gemeente de mogelijkheid heeft om gebruik te maken van het positief saldo op een ander particulier aansluitpunt betreffende dezelfde persoon/referentiepersoon om het negatief saldo aan te zuiveren, alvorens over te gaan tot inkohiering.
Artikel 10:
De vestiging, de invordering en de geschillenprocedure gebeuren volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 (en latere wijzigingen) betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.
Artikel 11:
Deze belasting zal definitief zijn indien geen tijdige dan wel ontvankelijke bezwaren ingediend werden.
Artikel 12:
Het contantbelastingreglement op de inzameling van huishoudelijk afval huis-aan-huis en op het recyclagepark d.d. 18/11/2025 wordt opgeheven vanaf de inwerkingtreding van dit reglement.
Artikel 13:
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2027.
Artikel 14:
Gelast het College van Burgemeester en Schepenen met de uitvoering van dit besluit.