Terug
Gepubliceerd op 01/02/2022

Besluit  gemeenteraad

di 25/01/2022 - 19:30

520.01 - Protocol inzake elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen EcoWerf en de gemeente

Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
Bart Clerckx, burgemeester
Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Sarah D'Hertefelt, Mark Binon, Josien Van Dyck, Fien Gilias, David Huygens, Diana Bulens, Bram Holemans, Gerrit Versyck, raadsleden
Marijke Pertz, algemeen directeur
Verontschuldigd: Frieda Vandevoorde, raadslid
Juridische gronden

Het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer en latere wijzigingen, artikel 8;

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikelen 40-41,

Het decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);

De Algemene Verordening Gegevensbescherming van 27 april 2016.

Feiten en context

EcoWerf heeft op basis van de beraadslaging (machtiging) Nr. 32/2006 van 29 november 2006 van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de daaropvolgende uitbreidingen toegang tot de gegevens van het rijksregister voor de doeleinden bepaald in deze machtigingen.

In het kader van een efficiënte en burgergerichte dienstverlening bij de opstart van de diensten geleverd door EcoWerf is het nodig dat er een snelle gegevensuitwisseling bij een verhuis plaatsvindt. Hiervoor is de machtiging ontoereikend doordat de gegevens niet snel genoeg aangeleverd worden. Om de efficiënte dienstverlening te bereiken is de relevante gegevensuitwisseling tussen de gemeente en EcoWerf wenselijk in het kader van hetgeen hierna omschreven wordt.

Hiervoor dient overeenkomstig artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol afgesloten te worden tussen EcoWerf en de gemeenten met betrekking tot de elektronische mededeling van persoonsgegevens. Dit protocol wordt bekendgemaakt op de website van alle partijen.

Dit is een protocol in twee richtingen:

De gemeente deelt de relevante persoonsgegevens bij verhuis (binnen de gemeente / nieuwe inwoners) met EcoWerf om de opstart van de diensten door EcoWerf aan de betrokken inwoners mogelijk te maken.

Ecowerf deelt gegevens over de aanrekening met de gemeente om sociale correcties (kortingen of vrijstellingen) omwille van medische of andere redenen toe te laten. Het behoort tot de autonomie van de gemeente om al dan niet sociale correcties in te voeren.

In de voorbereiding van het protocol is uitvoerig overleg geweest tussen EcoWerf, de DPO van EcoWerf en externe DPO’S. Het protocol is dan ook het resultaat van het overleg met als gevolg dat zowel de DPO van EcoWerf als de DPO’s van VERA een gunstig advies zullen verlenen aan het protocol.

Argumentatie

ADVIES DPO m.b.t. het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens aan tussen EcoWerf en het lokaal bestuur van OUD-HEVERLEE

Dit advies is het advies zoals vereist door  (art. 8 §1 derde alinea en §3 eGov-decreet).

Conclusie

Geen bezwaar tegen het ondertekenen van het ontwerp-protocol zoals verstuurd op 30/11/2021

 

Acties voor [OUD-HEVERLEE]

-       publicatie van protocol zoals ondertekend op de website van OUD-HEVERLEE (zie hfdst.3 art. 8 eGov-decreet)

-       vermelden van het protocol en haar vindplaats in de brieven aan de betrokken burgers (zie art. E ontwerp-protocol)

-       opvolgen van het correct naleven van de beveiliging bij de verzending van de gegevens (enkel doorgifte via beveiligd platform van EcoWerf)

-       opvolgen van de data set, zodat die niet meer bevat dan wat relevant is voor de ondersteuning van de uitvoering van het Diftar reglement

-       nakijken en desgevallend aanpassen van de instructies aan het personeel dat bij de verwerking betrokken is

-       de verwerking moet worden opgenomen in het verwerkingsregister (art. 30 AVG)

 

Achtergrond

OK

Het lokaal bestuur van OUD-HEVERLEE en EcoWerf wisselen gegevens uit in het kader van het Diftar reglement. Het lokaal bestuur geeft gegevens van verhuizers door aan EcoWerf ten einde de opstart van de diensten door EcoWerf aan de betrokken inwoners zo snel mogelijk te initiëren. EcoWerf deelt de gegevens over de aanrekening met de gemeente om sociale correcties toe te laten.

Om zo’n uitwisseling van gegevens mogelijk te maken is een protocol tussen de betrokken instanties vereist.

Protocol nodig

OK

Elke elektronische mededeling van persoonsgegevens door een instantie naar een andere instantie of naar een externe overheid vereist een protocol, gesloten tussen de betreffende instanties. [artikel 8, §1, eerste alinea van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer (“eGov-decreet”)] De mededeling van persoonsgegevens vereist geen protocol indien het informatieveiligheidscomité (…) bevoegd is om met betrekking tot die mededeling een beraadslaging te verlenen.

Het lijkt ons correct dat een protocol nodig is.

We hebben er geen weet van dat de uitzondering van toepassing zou zijn.

DPO’s aangesteld

OK

Conform artikel 37 van de AVG wijst iedere instantie die persoonsgegevens verwerkt, een functionaris voor gegevensbescherming aan. (…) Als de instantie een beroep doet op een verwerker (…) wijst de verwerker eveneens een functionaris voor gegevensbescherming aan. (art 9 eGov-decreet)

Er zijn DPO’s aangesteld voor:

-       Verwerkingsverantwoordelijken

  • EcoWerf: via Interleuven
  • Lokaal bestuur OUD-HEVERLEE: via IT-Punt

 

Doeleinde(n)

OK

(…) De functionaris voor gegevensbescherming adviseert de verwerkingsverantwoordelijke welke soorten persoonsgegevens voor welke specifieke doeleinden kunnen worden meegedeeld tussen entiteiten binnen de betreffende instantie (…). (art. 8 §3 eGov-decreet).

Dit is naar voldoening uiteengezet in het ontwerp-protocol (art. 2), [maar moet uiteraard wel worden bewaakt].

 

Data set

OK

(…) De functionaris voor gegevensbescherming adviseert de verwerkingsverantwoordelijke welke soorten persoonsgegevens (…) kunnen worden meegedeeld tussen entiteiten binnen de betreffende instantie en op welke manier die mededeling gebeurt. (art. 8 §3 eGov-decreet).

Dit is naar voldoening uiteengezet in het ontwerp-protocol (art. 2), [maar moet uiteraard wel worden bewaakt].

 

Mededelingswijze

OK

(…) De functionaris voor gegevensbescherming adviseert de verwerkingsverantwoordelijke (…) en op welke manier die mededeling gebeurt. (art. 8 §3 eGov-decreet).

Dit is naar voldoening uiteengezet in het ontwerp-protocol (art. 2), [maar moet uiteraard wel worden bewaakt].

Overdracht van de dataset gebeurt via een beveiligd platform in beheer van EcoWerf. Er moet op toegezien worden dat elke overdracht via dit platform gebeurt.

Risico voor de data subjecten

OK

De DPO beoordeelt of “de mededeling, gelet op onder meer de aard, de omvang, de context en de doeleinden van de mededeling, waarschijnlijk een hoog risico inhoudt voor de rechten en vrijheden van natuurlijke personen wiens gegevens zouden worden meegedeeld. (art. 8 §3 eGov-decreet).

Het risico voor de rechten en vrijheden van de data subjecten is, gelet op onder meer de aard, de omvang, de context en de doeleinden van de mededeling, o.i. eerder medium.

DPIA (art. 35 AVG)

OK

De voorgenomen verwerking vereist o.i. geen DPIA (cf. art. 35 AVG).

Advies VTC (art. 8 §3 eGov-decreet)

OK

De voorgenomen mededeling vereist o.i. geen advies van de VTC.

Volledig

OK

Zijn alle vereiste vermeldingen uit artikel 8 §1 eGov-decreet aanwezig?

Ja, er wordt zelfs in de titels van de artikels verwezen naar de litterae van het artikel 8§1.

1° de identificatie van de verwerkingsverantwoordelijken

Art. 2

2° de doeleinden waarvoor de persoonsgegevens worden medegedeeld

Art. 2

3° de categorieën en omvang van de medegedeelde persoonsgegevens conform het proportionaliteitsbeginsel

Art. 3

4° de categorieën van ontvangers en derden die mogelijks de gegevens eveneens verkrijgen

Art. 4

5° de wettelijke basis van zowel de mededeling als de inzameling van de gegevens

Art. 2

6° de beveiligingsmaatregelen van de mededeling, rekening houdend met de stand van de techniek, de uitvoeringskosten, alsook met de aard, de omvang, de context en de verwerkingsdoeleinden en de qua waarschijnlijkheid en ernst uiteenlopende risico's voor de rechten en vrijheden van personen

Art. 6

7° de periodiciteit van de mededeling

Art. 5

8° de duur van de mededeling

Art. 5

9° de sancties in geval van niet-naleving van het protocol

Art. 9

10° de beschrijving van de precieze doeleinden waarvoor de gegevens oorspronkelijk werden ingezameld door de instantie die beheerder is van de gevraagde gegevens

Art. 2

11° ingeval van latere verwerking van de ingezamelde gegevens, vermelding van de verenigbaarheidsanalyse van de doeleinden van deze verwerking met het doeleinde waarvoor de gegevens aanvankelijk zijn verzameld overeenkomstig artikel 6, lid 4, van de algemene verordening gegevensbescherming

Art. 2

12° afspraken omtrent de garantie van de kwaliteit van de gegevens en in voorkomend geval de eerbiediging van het wettelijk kader dat de toegang tot de authentieke gegevensbron regelt

Art. 7

13° specifieke maatregelen die de gegevensmededeling omkaderen zoals de keuze van het formaat van de mededeling, de logging van de toegangen zodat men kan controleren wie wanneer toegang had tot welke gegevens en waarom en de invoering van een verwijzingsrepertorium in het geval van een automatische mededeling van de wijzigingen aan de gegevens

Art. 6

 

Transparantieverplichtingen

OK

Het protocol wordt gesloten (…) en wordt vervolgens onmiddellijk bekendgemaakt op de website van alle betrokken instanties. (art. 8 §1 derde alinea eGov-decreet).

Dit is naar voldoening geregeld in het ontwerp-protocol, [maar moet uiteraard wel worden uitgevoerd].

Verwerkingsregister

OK

De verwerkingsverantwoordelijke moet een register van verwerkingen bijhouden (art. 30 AVG).

De verwerking bestaat al enkele jaren, en is mee opgenomen in het verwerkingsregister. Dit protocol houdt een regularisatie van een bestaande gegevensuitwisseling in.

Andere opmerkingen

NVT

 

Publieke stemming
Aanwezig: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Sarah D'Hertefelt, Mark Binon, Josien Van Dyck, Fien Gilias, David Huygens, Diana Bulens, Bram Holemans, Gerrit Versyck, Marijke Pertz
Voorstanders: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Sarah D'Hertefelt, Mark Binon, Josien Van Dyck, Fien Gilias, David Huygens, Diana Bulens, Bram Holemans, Gerrit Versyck
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: De gemeenteraad keurt het protocol inzake de gegevensuitwisseling met EcoWerf goed.

PROTOCOL VOOR DE ELEKTRONISCHE MEDEDELING VAN PERSOONSGEGEVENS TUSSEN ECOWERF EN GEMEENTE Oud-Heverlee

in het kader van de verwerking van persoonsgegevens door de lokale besturen en de intercommunale EcoWerf met het oog op het beheren van afval.

 

Dit protocol wordt gesloten conform artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.

 

TUSSEN

EcoWerf, intergemeentelijk Milieubedrijf Oost-Brabant, hier vertegenwoordigd door Jonathan DE WITTE, algemeen directeur, ingeschreven in het KBO met ondernemingsnummer 0862.492.920 waarvan de administratieve zetel zich bevindt te Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven

hierna: “INSTANTIE 1” of EcoWerf;

 

EN

De gemeente Oud-Heverlee met zetel te Gemeentestraat 2, 3054 Oud-Heverlee, vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen, voor wie tekenen: de burgemeester en de algemeen directeur in uitvoering van het gemeenteraadsbesluit van 25 januari 2025, ingeschreven in het KBO met nummer 0207.523.679  waarvan de administratieve zetel zich bevindt te Gemeentestraat 2, 3054 Oud-Heverlee

 

hierna: “INSTANTIE 2” of gemeente;

INSTANTIE 1 en INSTANTIE 2 worden hieronder ook wel afzonderlijk aangeduid als een “partij” of gezamenlijk als de “partijen”;

 

NA TE HEBBEN UITEENGEZET

  1. De gemeente Oud-Heverlee is een lokale overheid waarvan de werking is vastgelegd in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna DLB).
  2. EcoWerf is een opdrachthoudende intercommunale vereniging met rechtspersoonlijkheid waarvan de werking is vastgelegd in het DLB die de taken aangaande afvalbeheer uitvoert conform het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen en andere relevante decretale en reglementaire bepalingen.
  3. De gemeente Oud-Heverlee is vennoot van EcoWerf en heeft aan EcoWerf bij gemeenteraadsbeslissing beheersoverdrachten gedaan in kader van haar afvalbeleid.
  4. EcoWerf heeft op basis van de beraadslaging (machtiging) Nr 32 / 2006 van 29 november 2006 van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de daaropvolgende uitbreidingen toegang tot de gegevens van het rijksregister voor de doeleinden bepaald in deze machtigingen. In het kader van een efficiënte en burgergerichte dienstverlening bij de opstart van de diensten geleverd door EcoWerf is het nodig dat er een snelle gegevensuitwisseling bij een verhuis plaatsvindt. Hiervoor is de machtiging ontoereikend doordat de gegevens niet snel genoeg aangeleverd worden. Om de efficiënte dienstverlening te bereiken is de relevante gegevensuitwisseling tussen de gemeente en EcoWerf wenselijk in kader van hetgeen hierna omschreven wordt.
  5. De partijen wensen overeenkomstig artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol te sluiten met betrekking tot de elektronische mededeling van persoonsgegevens. Dit protocol wordt bekendgemaakt op de website van alle partijen.
  6. Dit is een protocol in twee richtingen:
    1. De gemeente deelt de relevante persoonsgegevens bij verhuis (binnen de gemeente / nieuwe inwoners) met EcoWerf om de opstart van de diensten door EcoWerf aan de betrokken inwoners mogelijk te maken.
    2. Ecowerf deelt gegevens over de aanrekening met de gemeente om sociale correcties (kortingen of vrijstellingen) omwille van medische of andere redenen toe te laten. Het behoort tot de autonomie van de gemeente om al dan niet sociale correcties in te voeren.
  7. De functionaris voor gegevensbescherming van EcoWerf heeft op 26/11/2021 advies met betrekking tot een ontwerp van dit protocol gegeven.
  8. De functionaris voor gegevensbescherming van de gemeente heeft op 2/12/2021 advies met betrekking tot een ontwerp van dit protocol gegeven.

WORDT OVEREENGEKOMEN WAT VOLGT:

Artikel 1: Onderwerp

In dit protocol worden de voorwaarden en modaliteiten van de elektronische mededeling van de persoonsgegevens zoals omschreven in artikel 3 tussen partijen uiteengezet.

Artikel 2: Rechtvaardigingsgronden van zowel de mededeling als de inzameling van de persoonsgegevens

EcoWerf, als opdrachthoudende vereniging zal de gegevens ontvangen en verwerken om te voldoen aan een wettelijke verplichting die op de verwerkingsverantwoordelijke rust (artikel 6, lid 1, c AVG), dit om de haar toevertrouwde doelen te bereiken:

-          afvalpreventie

-          afvalinzameling

-          afvalverwerking

-          afvalaanrekening

De gemeente heeft de opgevraagde gegevens oorspronkelijk verzameld voor inschrijving in het bevolkingsregister, maar krijgt inzage in de verrijkte lijst met aanrekeningen om sociale correcties door middel van kortingen of vrijstellingen toe te laten.

Artikel 3: De gevraagde persoonsgegevens en de categorieën en omvang van de gevraagde persoonsgegevens conform het proportionaliteitsbeginsel

In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de verschillende persoonsgegevens die worden meegedeeld, alsook de verantwoording van de proportionaliteit en de bewaartermijn van de gegevens.

Het betreft geen persoonsgegevens als vermeld in artikel 9 en/of 10 van de algemene verordening gegevensbescherming.

Gegevens

  1. naam en voornaam;
  2. hoofdverblijfplaats;
  3. gezinssamenstelling;
  4. geboortedatum;
  5. rijksregisternummer;
  6. Bedragen gemeentelijke tussenkomst (sociale correctie)

Proportionaliteit

Minimale gegevens om de voornoemde doelen van EcoWerf alsmede de doelen van de betrokken gemeente mogelijk te maken. Voor het gebruik van gegevens van het rijksregister is er een machtiging.

- Zonder de relevante gegevensuitwisseling is het voor EcoWerf niet mogelijk om voor de nieuwe inwoners het nodige te  doen om de dienstverlening zoals het aanmaken van een gebruiker, het voorzien van recipiënten,… op te starten.

- Zonder de relevante gegevensuitwisseling is het voor de gemeente niet mogelijk om sociale correcties toe te kennen aan een gebruiker of gezin waardoor hun fiscale en/of sociale beleid niet uitgevoerd kan worden.

Bovenstaande zijn de minimale gegevens om de voornoemde doelen van EcoWerf alsmede de doelen van de gemeente mogelijk te maken. Voor het gebruik van gegevens van het rijksregister is er een machtiging bekomen door EcoWerf.

De meegedeelde gegevens zullen door EcoWerf gedurende 10 jaar na de laatste aanrekening worden bijgehouden om eventuele betwisting mogelijk te maken. EcoWerf is in zijn hoedanigheid van opdrachthoudende intercommunale vereniging de  verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens die ze op basis van deze bepaling heeft ontvangen.

Artikel 4: De categorieën van ontvangers en derden die mogelijks de gegevens eveneens verkrijgen

De gemeente zal de meegedeelde persoonsgegevens in het kader van de in artikel 2, 2°, vooropgestelde finaliteiten enkel kunnen meedelen aan de medewerker(s) van de dienst die door de gemeente is aangewezen om de taken zoals opgesomd in artikel 3 te volbrengen.

Ecowerf zal de ontvangen persoonsgegevens enkel gebruiken voor de doelen opgesomd in artikel 2.

Personeelsleden van de gemeente en van EcoWerf krijgen slechts toegang tot de informatie noodzakelijk voor de uitvoering van de taken die bij hun functie horen.

Elke eventuele mededeling van de gevraagde persoonsgegevens aan een derde partij door één van de partijen moet voorafgaandelijk aan de andere partij worden gemeld en moet uiteraard in overeenstemming zijn met de relevante wet- en regelgeving inzake de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens.

Beide partijen engageren zich om de functionarissen up-to-date te houden.

Artikel 5. Periodiciteit van de mededeling en de duur van de mededeling

De persoonsgegevens zullen per nieuwe inwoner na inschrijving en bij wijziging als het gaat over gezinssamenstelling, verblijfplaats of naam onmiddellijk worden overgemaakt door de gemeente. EcoWerf deelt jaarlijks via beveiligde weg de lijsten met aanrekeningen in het kader van de sociale correctie.

De mededeling van de persoonsgegevens gebeurt zolang dit protocol geldt overeenkomstig artikel 11 omdat de mededeling van de persoonsgegevens zal plaatsvinden voor zolang er sprake is van een samenwerkingsovereenkomst tussen EcoWerf en de gemeente.

Artikel 6: Beveiligingsmaatregelen

Volgende maatregelen worden getroffen ter beveiliging van de mededeling van de persoonsgegevens, vermeld in artikel 3:

De gemeente en EcoWerf treffen in overleg met de eigen functionaris van de gegevensbescherming alle passende organisatorische en technische beveiligingsmaatregelen ter beveiliging van de ontvangen persoonsgegevens bij verdere verwerking. Waaronder minstens volgende:

  • Software up-to-date;
  • antivirusgebruik;
  • firewall;
  • beveiligde gegevensopslag;
  • back-ups;
  • vertrouwelijkheid van medewerkers en/of beroepsgeheim;
  • veilige persoonlijke wachtwoorden;
  • toegangen tot MijnEcoWerf opnemen in de ‘uitprocedure’ bij veranderen van functie;
  • beperking van toegang tot gegevens door autorisatie en authenticatie;
  • richtlijnen over het verwerken van persoonsgegevens;
  • privacy-bewustzijn.

Beide partijen moeten kunnen aantonen dat de in dit artikel opgesomde maatregelen werden getroffen.

In het geval de gemeente of EcoWerf voor de verwerking van persoonsgegevens die het voorwerp zijn van voorliggend protocol, beroep doet op een verwerker (of meerdere verwerkers) doet de gemeente uitsluitend beroep op verwerkers die afdoende garanties bieden met betrekking tot het toepassen van passende technische en organisatorische maatregelen opdat de verwerking aan de vereisten van de algemene verordening gegevensbescherming voldoet en de bescherming van de rechten van de betrokkene is gewaarborgd. De gemeente sluit in voorkomend geval met alle verwerkers een verwerkersovereenkomst, volgens de VVSG-standaard, in overeenstemming met artikel 28 van de algemene verordening gegevensbescherming en een geheimhoudingsovereenkomst met de betrokken medewerkers van deze verwerkers.

Partijen bezorgen elkaar het overzicht van de verwerkers die de gevraagde gegevens verwerken, en actualiseren dit overzicht zo nodig.

Artikel 7: Kwaliteit van de persoonsgegevens

Zodra de partijen één of meerdere foutieve, onnauwkeurige, onvolledige, ontbrekende, verouderde of overtollige gegevens in de persoonsgegevens, vermeld in artikel 3, vaststelt (al dan niet op basis van een mededeling van de betrokkene), meldt zij dat onmiddellijk aan de andere partij.

Artikel 8: Sanctie bij niet-naleving

Onverminderd haar recht om een schadevergoeding te vorderen en in afwijking van artikel 5, 2°, kunnen partijen dit protocol middels eenvoudige kennisgeving en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling eenzijdig beëindigen indien één van de partijen deze persoonsgegevens verwerkt in strijd met hetgeen bepaald is in dit protocol, met de algemene verordening gegevensbescherming of met andere relevante wet- of regelgeving inzake de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens.

Artikel 9: Meldingsplichten

Partijen engageren zich in het licht van artikel 33 van de algemene verordening gegevensbescherming om elkaar via de functionarissen voor gegevensbescherming zonder onredelijke vertraging op de hoogte te stellen van elk gegevenslek dat zich voordoet betreffende de meegedeelde gegevens met impact op beide partijen en in voorkomend geval onmiddellijk gezamenlijk te overleggen teneinde alle maatregelen te nemen om de gevolgen van het gegevenslek te beperken en te herstellen. De partijen verschaffen elkaar alle informatie die ze nuttig of nodig achten om de beveiligingsmaatregelen te optimaliseren.

Partijen brengen elkaar onmiddellijk op de hoogte van wijzigingen van wetgeving met impact op voorliggend protocol, zoals de finaliteit, proportionaliteit, frequentie, duurtijd enz. en in voorkomend geval van wijzigingen omtrent de verwerkers.

Artikel 10: Toepasselijk recht en geschillenbeslechting

Dit protocol wordt beheerst door het Belgisch recht.

Alle geschillen die voortvloeien uit of verband houden met dit protocol worden beslecht door de bevoegde rechtbank in Leuven.

Artikel 11: Inwerkingtreding en opzegging

Dit protocol treedt in werking op de datum van ondertekening. 

Partijen kunnen na onderling overleg dit protocol ten allen tijde schriftelijk opzeggen.

Het protocol eindigt tevens van rechtswege wanneer er geen rechtsgrond meer bestaat voor de gevraagde doorgifte van persoonsgegevens.

 

Opgemaakt te Leuven op  ……………

 

Namens EcoWerf                                              Namens de gemeente

 

Jonathan DE WITTE
Algemeen directeur

Bart CLERCKX
Burgemeester

 

  

Marijke PERTZ
Algemeen directeur

Artikel 2: De gemeenteraad machtigt de burgemeester en algemeen directeur om het protocol in naam en voor rekening van het gemeentebestuur te ondertekenen.

Artikel 3: De beslissing wordt ter kennis gebracht van EcoWerf.