De voorzitter opent de zitting op 25/01/2022 om 19:28.
De gemeenteraad neemt kennis van de ontwerpnotulen, opgesteld door de algemeen directeur, van de vorige vergadering van 21 december 2021.
De gemeenteraadsleden nemen er nota van dat tot het einde van de huidige vergadering opmerkingen kunnen gemaakt worden betreffende de redactie van de notulen.
Artikel 134 § 1 en artikel 135, § 2 van de Nieuwe Gemeentewet.
Decreet Lokaal Bestuur.
Ministerieel besluit van 13 maart 2020 houdende de afkondiging van de federale fase betreffende de coördinatie en het beheer van de crisis covid-19.
Ministerieel besluit van 18 oktober 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus covid-19 te beperken.
Besluit burgemeester van 27 oktober 2020.
Gemeenteraadsbeslissing van 10 november 2020: Besluit burgemeester - politieverordening organisatie zittingen van de bestuursorganen van gemeente en OCMW.
Artikel 1: Ingevolge de gemeenteraadsbeslissing van 10 november 2020 Besluit burgemeester - politieverordening organisatie zittingen van de bestuursorganen van gemeente en OCMW worden de gemeenteraad en OCMW-raad van 25 januari 2022 georganiseerd via Teams. De raadsleden nemen digitaal deel aan de vergadering en de openbaarheid van de vergadering wordt gegarandeerd doordat pers en publiek deze vergaderingen kunnen volgen via Livestream.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 14 december 2012.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 betreffende de vaststelling van de modellen van de boekhouding van de eredienst, gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 februari 2013.
De omzendbrief BB2013/1 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de eredienst.
Het decreet over het lokaal bestuur en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet en uitvoeringsbesluiten.
De beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2019 betreffende het meerjarenplan 2020-2025 van het kerkbestuur Sint-Jan-Evangelist.
De beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2019 betreffende het meerjarenplan 2020-2025 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee.
De beslissing van de gemeenteraad van 15 december 2020 betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025/1 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee.
De beslissing van de gemeenteraad van 26 oktober 2021 betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025/2 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee.
De beslissing van de gemeenteraad van 21 december 2021 betreffende de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025/3 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee.
In de beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2019 betreffende het meerjarenplan van de kerkfabriek Sint-Jan-Evangelist werd het volgende vermeld: "Artikel 3: Voor de jaren 2022 en 2025 vertoont de Z-waarde m.b.t. de investeringen telkens een tekort van 20.000,00 euro. Dit is het gevolg van ingeschreven investeringsuitgaven m.b.t. erelonen en ontwerp-uitgaven voor de woning van de bedienaar van de eredienst (MAR 4122). In het meerjarenplan staan tegenover deze investeringsuitgaven geen investeringsontvangsten. In de strategische nota is vermeld dat deze erelonen worden verrekend bij de eindafrekening van de restauratie, voorzien in 2026. Aangezien volgens het boekhoudreglement de Z-waarde (het algemeen resultaat van investeringen) groter of gelijk aan nul moet zijn, zal in de loop van 2020 of 2021 een meerjarenplanwijziging vereist zijn zodat dit investeringsresultaat (Z-waarde) in evenwicht komt."
Het centraal kerkbestuur van Oud-Heverlee heeft op 27 oktober 2021 een wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Jan-Evangelist ingediend.
De gemeenteraad dient een beslissing te nemen omtrent het meerjarenplan binnen een termijn van 100 dagen. Deze termijn start na de ontvangst van het advies van het representatief orgaan. Tegen de beslissing van de gemeenteraad kan beroep ingesteld worden bij de provinciegouverneur, binnen een termijn van 30 dagen die ingaat op de dag van de ontvangst van het betrokken gemeenteraadsbesluit.
De gemeenteraad kan 3 mogelijke beslissingen nemen: het meerjarenplan goedkeuren, niet goedkeuren of aanpassen aan wat in het gemeenschappelijk overleg werd besproken.
Het representatief orgaan heeft op 15 november 2021 een gunstig advies verleend.
De voorgelegde meerjarenplanwijziging is het gevolg van de gemeenteraadsbeslissing van 17 december 2019 om het oorspronkelijk ingediende meerjarenplan 2020-2025 aan te passen. Het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek omvat onderstaande exploitatie- en investeringstoelagen, gevraagd aan de gemeente. Er zijn geen wijzigingen aan de exploitatietoelagen.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
oorspronkelijke exploitatietoelage in MJP KF (dec 2019) |
14.644,94 | 23.317,33 | 23.699,25 | 24.086,93 | 24.480,42 |
oorspronkelijke investeringstoelage |
25.000,00 | 84.693,00 | 57.911,00 | 20.000,00 | 20.000,00 |
Wijziging investeringstoelage | - | - | 10.000,00 | -15.000,00 | -10.000,00 |
Nieuwe investeringstoelage in MJP wijziging KF | 25.000,00 | 84.693,00 | 67.911,00 | 5.000,00 | 10.000,00 |
2025 | totaal 2020-2025 | |
oorspronkelijke exploitatietoelage in MJP KF (dec 2019) | 24.879,81 | 135.108,68 |
investeringstoelage | 156.593,62 | 364.197,62 |
Wijziging investeringstoelage | 15.000,00 | 0,00 |
Nieuwe investeringstoelage in MJP wijziging KF | 171.593,62 | 364.197,62 |
De gemeenteraad stelde op 17 december 2019 vast dat voor de jaren 2022 en 2025 de Z-waarde m.b.t. de investeringen een tekort vertoont van telkens 20.000,00 EUR. Hierdoor was een meerjarenplanwijziging vereist zodat het investeringsresultaat (Z-Waarde) in evenwicht komt.
De kerkfabriek heeft de volgende aanpassingen uitgevoerd:
investeringsontvangsten 2022 | oorspronkelijk |
gewijzigd |
verschil |
3100- toelage hoofdgebouw eredienst 3120- toelage woning bedienaar eredienst |
10.000,00 47.911,00 |
0,00 67.911,00 |
-10.000,00 20.000,00 |
investeringstoelage gemeente | 57.911,00 | 67.911,00 | +10.000,00 |
investeringsontvangsten 2023 | oorspronkelijk |
gewijzigd |
verschil |
3100- toelage hoofdgebouw eredienst 3120- toelage woning bedienaar eredienst |
10.000,00 10.000,00 |
5.000,00 0,00 |
-5.000,00 -10.000,00 |
investeringstoelage gemeente | 20.000,00 | 5.000,00 | -15.000,00 |
investeringsontvangsten 2024 | oorspronkelijk |
gewijzigd |
verschil |
3100- toelage hoofdgebouw eredienst 3120- toelage woning bedienaar eredienst |
10.000,00 10.000,00 |
5.000,00 5.000,00 |
-5.000,00 -5.000,00 |
investeringstoelage gemeente | 20.000,00 | 10.000,00 | -10.000,00 |
investeringsontvangsten 2025 | oorspronkelijk |
gewijzigd |
verschil |
3100- toelage hoofdgebouw eredienst 3120- toelage woning bedienaar eredienst |
10.000,00 146.593,62 |
5.000,00 166.593,62 |
-5.000,00 20.000,00 |
investeringstoelage gemeente | 156.593,62 | 171.593,62 | +15.000,00 |
Tijdens het overleg voorafgaand aan de opmaak van het meerjarenplan werden de bedragen van de gemeentelijke toelage te voorzien in het meerjarenplan overeengekomen. Met deze correctie aan het meerjarenplan blijft de totale gemeentelijke investeringstoelage in het meerjarenplan ongewijzigd.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Jan-Evangelist goed te keuren.
Decreet Lokaal Bestuur
Gemeenteraadsbeslissing van 27 juni 2017 betreffende de goedkeuring reglement voor het toekennen van de eretitel van ere-gemeenteraadslid van de gemeente Oud-Heverlee
De gemeenteraad kan aan de gewezen gemeenteraadsleden van de gemeente Oud-Heverlee de toelating verlenen om de titel van ere-gemeenteraadslid te dragen, wanneer zij tenminste 18 jaar gezeteld hebben in de gemeenteraad, en zij van onberispelijk gedrag zijn geweest.
De eretitel van het ambt mag niet gevoerd worden gedurende de periode dat het mandaat werkelijk wordt uitgeoefend. De eretitel geeft in principe geen recht op vergoedingen of voorrechten.
Mevrouw Rita Decock komt in aanmerking voor de eretitel van ere-gemeenteraadslid en voldoet aan de gestelde voorwaarden. Zij zetelde onafgebroken vanaf 22 januari 2001 tot 6 januari 2019 als gemeenteraadslid.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit aan mevrouw Rita Decock de eretitel van ere-gemeenteraadslid toe te kennen.
Het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer en latere wijzigingen, artikel 8;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikelen 40-41,
Het decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);
De Algemene Verordening Gegevensbescherming van 27 april 2016.
EcoWerf heeft op basis van de beraadslaging (machtiging) Nr. 32/2006 van 29 november 2006 van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de daaropvolgende uitbreidingen toegang tot de gegevens van het rijksregister voor de doeleinden bepaald in deze machtigingen.
In het kader van een efficiënte en burgergerichte dienstverlening bij de opstart van de diensten geleverd door EcoWerf is het nodig dat er een snelle gegevensuitwisseling bij een verhuis plaatsvindt. Hiervoor is de machtiging ontoereikend doordat de gegevens niet snel genoeg aangeleverd worden. Om de efficiënte dienstverlening te bereiken is de relevante gegevensuitwisseling tussen de gemeente en EcoWerf wenselijk in het kader van hetgeen hierna omschreven wordt.
Hiervoor dient overeenkomstig artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol afgesloten te worden tussen EcoWerf en de gemeenten met betrekking tot de elektronische mededeling van persoonsgegevens. Dit protocol wordt bekendgemaakt op de website van alle partijen.
Dit is een protocol in twee richtingen:
De gemeente deelt de relevante persoonsgegevens bij verhuis (binnen de gemeente / nieuwe inwoners) met EcoWerf om de opstart van de diensten door EcoWerf aan de betrokken inwoners mogelijk te maken.
Ecowerf deelt gegevens over de aanrekening met de gemeente om sociale correcties (kortingen of vrijstellingen) omwille van medische of andere redenen toe te laten. Het behoort tot de autonomie van de gemeente om al dan niet sociale correcties in te voeren.
In de voorbereiding van het protocol is uitvoerig overleg geweest tussen EcoWerf, de DPO van EcoWerf en externe DPO’S. Het protocol is dan ook het resultaat van het overleg met als gevolg dat zowel de DPO van EcoWerf als de DPO’s van VERA een gunstig advies zullen verlenen aan het protocol.
ADVIES DPO m.b.t. het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens aan tussen EcoWerf en het lokaal bestuur van OUD-HEVERLEE
Dit advies is het advies zoals vereist door (art. 8 §1 derde alinea en §3 eGov-decreet).
Conclusie |
Geen bezwaar tegen het ondertekenen van het ontwerp-protocol zoals verstuurd op 30/11/2021 |
Acties voor [OUD-HEVERLEE] |
- publicatie van protocol zoals ondertekend op de website van OUD-HEVERLEE (zie hfdst.3 art. 8 eGov-decreet) - vermelden van het protocol en haar vindplaats in de brieven aan de betrokken burgers (zie art. E ontwerp-protocol) - opvolgen van het correct naleven van de beveiliging bij de verzending van de gegevens (enkel doorgifte via beveiligd platform van EcoWerf) - opvolgen van de data set, zodat die niet meer bevat dan wat relevant is voor de ondersteuning van de uitvoering van het Diftar reglement - nakijken en desgevallend aanpassen van de instructies aan het personeel dat bij de verwerking betrokken is - de verwerking moet worden opgenomen in het verwerkingsregister (art. 30 AVG) |
Achtergrond |
OK |
Het lokaal bestuur van OUD-HEVERLEE en EcoWerf wisselen gegevens uit in het kader van het Diftar reglement. Het lokaal bestuur geeft gegevens van verhuizers door aan EcoWerf ten einde de opstart van de diensten door EcoWerf aan de betrokken inwoners zo snel mogelijk te initiëren. EcoWerf deelt de gegevens over de aanrekening met de gemeente om sociale correcties toe te laten.
Om zo’n uitwisseling van gegevens mogelijk te maken is een protocol tussen de betrokken instanties vereist.
Protocol nodig |
OK |
Elke elektronische mededeling van persoonsgegevens door een instantie naar een andere instantie of naar een externe overheid vereist een protocol, gesloten tussen de betreffende instanties. [artikel 8, §1, eerste alinea van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer (“eGov-decreet”)] De mededeling van persoonsgegevens vereist geen protocol indien het informatieveiligheidscomité (…) bevoegd is om met betrekking tot die mededeling een beraadslaging te verlenen.
Het lijkt ons correct dat een protocol nodig is.
We hebben er geen weet van dat de uitzondering van toepassing zou zijn.
DPO’s aangesteld |
OK |
Conform artikel 37 van de AVG wijst iedere instantie die persoonsgegevens verwerkt, een functionaris voor gegevensbescherming aan. (…) Als de instantie een beroep doet op een verwerker (…) wijst de verwerker eveneens een functionaris voor gegevensbescherming aan. (art 9 eGov-decreet)
Er zijn DPO’s aangesteld voor:
- Verwerkingsverantwoordelijken
Doeleinde(n) |
OK |
(…) De functionaris voor gegevensbescherming adviseert de verwerkingsverantwoordelijke welke soorten persoonsgegevens voor welke specifieke doeleinden kunnen worden meegedeeld tussen entiteiten binnen de betreffende instantie (…). (art. 8 §3 eGov-decreet).
Dit is naar voldoening uiteengezet in het ontwerp-protocol (art. 2), [maar moet uiteraard wel worden bewaakt].
Data set |
OK |
(…) De functionaris voor gegevensbescherming adviseert de verwerkingsverantwoordelijke welke soorten persoonsgegevens (…) kunnen worden meegedeeld tussen entiteiten binnen de betreffende instantie en op welke manier die mededeling gebeurt. (art. 8 §3 eGov-decreet).
Dit is naar voldoening uiteengezet in het ontwerp-protocol (art. 2), [maar moet uiteraard wel worden bewaakt].
Mededelingswijze |
OK |
(…) De functionaris voor gegevensbescherming adviseert de verwerkingsverantwoordelijke (…) en op welke manier die mededeling gebeurt. (art. 8 §3 eGov-decreet).
Dit is naar voldoening uiteengezet in het ontwerp-protocol (art. 2), [maar moet uiteraard wel worden bewaakt].
Overdracht van de dataset gebeurt via een beveiligd platform in beheer van EcoWerf. Er moet op toegezien worden dat elke overdracht via dit platform gebeurt.
Risico voor de data subjecten |
OK |
De DPO beoordeelt of “de mededeling, gelet op onder meer de aard, de omvang, de context en de doeleinden van de mededeling, waarschijnlijk een hoog risico inhoudt voor de rechten en vrijheden van natuurlijke personen wiens gegevens zouden worden meegedeeld. (art. 8 §3 eGov-decreet).
Het risico voor de rechten en vrijheden van de data subjecten is, gelet op onder meer de aard, de omvang, de context en de doeleinden van de mededeling, o.i. eerder medium.
DPIA (art. 35 AVG) |
OK |
De voorgenomen verwerking vereist o.i. geen DPIA (cf. art. 35 AVG).
Advies VTC (art. 8 §3 eGov-decreet) |
OK |
De voorgenomen mededeling vereist o.i. geen advies van de VTC.
Volledig |
OK |
Zijn alle vereiste vermeldingen uit artikel 8 §1 eGov-decreet aanwezig?
Ja, er wordt zelfs in de titels van de artikels verwezen naar de litterae van het artikel 8§1.
1° de identificatie van de verwerkingsverantwoordelijken |
Art. 2 |
2° de doeleinden waarvoor de persoonsgegevens worden medegedeeld |
Art. 2 |
3° de categorieën en omvang van de medegedeelde persoonsgegevens conform het proportionaliteitsbeginsel |
Art. 3 |
4° de categorieën van ontvangers en derden die mogelijks de gegevens eveneens verkrijgen |
Art. 4 |
5° de wettelijke basis van zowel de mededeling als de inzameling van de gegevens |
Art. 2 |
6° de beveiligingsmaatregelen van de mededeling, rekening houdend met de stand van de techniek, de uitvoeringskosten, alsook met de aard, de omvang, de context en de verwerkingsdoeleinden en de qua waarschijnlijkheid en ernst uiteenlopende risico's voor de rechten en vrijheden van personen |
Art. 6 |
7° de periodiciteit van de mededeling |
Art. 5 |
8° de duur van de mededeling |
Art. 5 |
9° de sancties in geval van niet-naleving van het protocol |
Art. 9 |
10° de beschrijving van de precieze doeleinden waarvoor de gegevens oorspronkelijk werden ingezameld door de instantie die beheerder is van de gevraagde gegevens |
Art. 2 |
11° ingeval van latere verwerking van de ingezamelde gegevens, vermelding van de verenigbaarheidsanalyse van de doeleinden van deze verwerking met het doeleinde waarvoor de gegevens aanvankelijk zijn verzameld overeenkomstig artikel 6, lid 4, van de algemene verordening gegevensbescherming |
Art. 2 |
12° afspraken omtrent de garantie van de kwaliteit van de gegevens en in voorkomend geval de eerbiediging van het wettelijk kader dat de toegang tot de authentieke gegevensbron regelt |
Art. 7 |
13° specifieke maatregelen die de gegevensmededeling omkaderen zoals de keuze van het formaat van de mededeling, de logging van de toegangen zodat men kan controleren wie wanneer toegang had tot welke gegevens en waarom en de invoering van een verwijzingsrepertorium in het geval van een automatische mededeling van de wijzigingen aan de gegevens |
Art. 6 |
Transparantieverplichtingen |
OK |
Het protocol wordt gesloten (…) en wordt vervolgens onmiddellijk bekendgemaakt op de website van alle betrokken instanties. (art. 8 §1 derde alinea eGov-decreet).
Dit is naar voldoening geregeld in het ontwerp-protocol, [maar moet uiteraard wel worden uitgevoerd].
Verwerkingsregister |
OK |
De verwerkingsverantwoordelijke moet een register van verwerkingen bijhouden (art. 30 AVG).
De verwerking bestaat al enkele jaren, en is mee opgenomen in het verwerkingsregister. Dit protocol houdt een regularisatie van een bestaande gegevensuitwisseling in.
Andere opmerkingen |
NVT |
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het protocol inzake de gegevensuitwisseling met EcoWerf goed.
PROTOCOL VOOR DE ELEKTRONISCHE MEDEDELING VAN PERSOONSGEGEVENS TUSSEN ECOWERF EN GEMEENTE Oud-Heverlee
in het kader van de verwerking van persoonsgegevens door de lokale besturen en de intercommunale EcoWerf met het oog op het beheren van afval.
Dit protocol wordt gesloten conform artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
TUSSEN
EcoWerf, intergemeentelijk Milieubedrijf Oost-Brabant, hier vertegenwoordigd door Jonathan DE WITTE, algemeen directeur, ingeschreven in het KBO met ondernemingsnummer 0862.492.920 waarvan de administratieve zetel zich bevindt te Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven
hierna: “INSTANTIE 1” of EcoWerf;
EN
De gemeente Oud-Heverlee met zetel te Gemeentestraat 2, 3054 Oud-Heverlee, vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen, voor wie tekenen: de burgemeester en de algemeen directeur in uitvoering van het gemeenteraadsbesluit van 25 januari 2025, ingeschreven in het KBO met nummer 0207.523.679 waarvan de administratieve zetel zich bevindt te Gemeentestraat 2, 3054 Oud-Heverlee
hierna: “INSTANTIE 2” of gemeente;
INSTANTIE 1 en INSTANTIE 2 worden hieronder ook wel afzonderlijk aangeduid als een “partij” of gezamenlijk als de “partijen”;
NA TE HEBBEN UITEENGEZET
WORDT OVEREENGEKOMEN WAT VOLGT:
Artikel 1: Onderwerp
In dit protocol worden de voorwaarden en modaliteiten van de elektronische mededeling van de persoonsgegevens zoals omschreven in artikel 3 tussen partijen uiteengezet.
Artikel 2: Rechtvaardigingsgronden van zowel de mededeling als de inzameling van de persoonsgegevens
EcoWerf, als opdrachthoudende vereniging zal de gegevens ontvangen en verwerken om te voldoen aan een wettelijke verplichting die op de verwerkingsverantwoordelijke rust (artikel 6, lid 1, c AVG), dit om de haar toevertrouwde doelen te bereiken:
- afvalpreventie
- afvalinzameling
- afvalverwerking
- afvalaanrekening
De gemeente heeft de opgevraagde gegevens oorspronkelijk verzameld voor inschrijving in het bevolkingsregister, maar krijgt inzage in de verrijkte lijst met aanrekeningen om sociale correcties door middel van kortingen of vrijstellingen toe te laten.
Artikel 3: De gevraagde persoonsgegevens en de categorieën en omvang van de gevraagde persoonsgegevens conform het proportionaliteitsbeginsel
In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de verschillende persoonsgegevens die worden meegedeeld, alsook de verantwoording van de proportionaliteit en de bewaartermijn van de gegevens.
Het betreft geen persoonsgegevens als vermeld in artikel 9 en/of 10 van de algemene verordening gegevensbescherming.
Gegevens |
|
Proportionaliteit |
Minimale gegevens om de voornoemde doelen van EcoWerf alsmede de doelen van de betrokken gemeente mogelijk te maken. Voor het gebruik van gegevens van het rijksregister is er een machtiging. - Zonder de relevante gegevensuitwisseling is het voor EcoWerf niet mogelijk om voor de nieuwe inwoners het nodige te doen om de dienstverlening zoals het aanmaken van een gebruiker, het voorzien van recipiënten,… op te starten. - Zonder de relevante gegevensuitwisseling is het voor de gemeente niet mogelijk om sociale correcties toe te kennen aan een gebruiker of gezin waardoor hun fiscale en/of sociale beleid niet uitgevoerd kan worden. |
Bovenstaande zijn de minimale gegevens om de voornoemde doelen van EcoWerf alsmede de doelen van de gemeente mogelijk te maken. Voor het gebruik van gegevens van het rijksregister is er een machtiging bekomen door EcoWerf.
De meegedeelde gegevens zullen door EcoWerf gedurende 10 jaar na de laatste aanrekening worden bijgehouden om eventuele betwisting mogelijk te maken. EcoWerf is in zijn hoedanigheid van opdrachthoudende intercommunale vereniging de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens die ze op basis van deze bepaling heeft ontvangen.
Artikel 4: De categorieën van ontvangers en derden die mogelijks de gegevens eveneens verkrijgen
De gemeente zal de meegedeelde persoonsgegevens in het kader van de in artikel 2, 2°, vooropgestelde finaliteiten enkel kunnen meedelen aan de medewerker(s) van de dienst die door de gemeente is aangewezen om de taken zoals opgesomd in artikel 3 te volbrengen.
Ecowerf zal de ontvangen persoonsgegevens enkel gebruiken voor de doelen opgesomd in artikel 2.
Personeelsleden van de gemeente en van EcoWerf krijgen slechts toegang tot de informatie noodzakelijk voor de uitvoering van de taken die bij hun functie horen.
Elke eventuele mededeling van de gevraagde persoonsgegevens aan een derde partij door één van de partijen moet voorafgaandelijk aan de andere partij worden gemeld en moet uiteraard in overeenstemming zijn met de relevante wet- en regelgeving inzake de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens.
Beide partijen engageren zich om de functionarissen up-to-date te houden.
Artikel 5. Periodiciteit van de mededeling en de duur van de mededeling
De persoonsgegevens zullen per nieuwe inwoner na inschrijving en bij wijziging als het gaat over gezinssamenstelling, verblijfplaats of naam onmiddellijk worden overgemaakt door de gemeente. EcoWerf deelt jaarlijks via beveiligde weg de lijsten met aanrekeningen in het kader van de sociale correctie.
De mededeling van de persoonsgegevens gebeurt zolang dit protocol geldt overeenkomstig artikel 11 omdat de mededeling van de persoonsgegevens zal plaatsvinden voor zolang er sprake is van een samenwerkingsovereenkomst tussen EcoWerf en de gemeente.
Artikel 6: Beveiligingsmaatregelen
Volgende maatregelen worden getroffen ter beveiliging van de mededeling van de persoonsgegevens, vermeld in artikel 3:
De gemeente en EcoWerf treffen in overleg met de eigen functionaris van de gegevensbescherming alle passende organisatorische en technische beveiligingsmaatregelen ter beveiliging van de ontvangen persoonsgegevens bij verdere verwerking. Waaronder minstens volgende:
Beide partijen moeten kunnen aantonen dat de in dit artikel opgesomde maatregelen werden getroffen.
In het geval de gemeente of EcoWerf voor de verwerking van persoonsgegevens die het voorwerp zijn van voorliggend protocol, beroep doet op een verwerker (of meerdere verwerkers) doet de gemeente uitsluitend beroep op verwerkers die afdoende garanties bieden met betrekking tot het toepassen van passende technische en organisatorische maatregelen opdat de verwerking aan de vereisten van de algemene verordening gegevensbescherming voldoet en de bescherming van de rechten van de betrokkene is gewaarborgd. De gemeente sluit in voorkomend geval met alle verwerkers een verwerkersovereenkomst, volgens de VVSG-standaard, in overeenstemming met artikel 28 van de algemene verordening gegevensbescherming en een geheimhoudingsovereenkomst met de betrokken medewerkers van deze verwerkers.
Partijen bezorgen elkaar het overzicht van de verwerkers die de gevraagde gegevens verwerken, en actualiseren dit overzicht zo nodig.
Artikel 7: Kwaliteit van de persoonsgegevens
Zodra de partijen één of meerdere foutieve, onnauwkeurige, onvolledige, ontbrekende, verouderde of overtollige gegevens in de persoonsgegevens, vermeld in artikel 3, vaststelt (al dan niet op basis van een mededeling van de betrokkene), meldt zij dat onmiddellijk aan de andere partij.
Artikel 8: Sanctie bij niet-naleving
Onverminderd haar recht om een schadevergoeding te vorderen en in afwijking van artikel 5, 2°, kunnen partijen dit protocol middels eenvoudige kennisgeving en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling eenzijdig beëindigen indien één van de partijen deze persoonsgegevens verwerkt in strijd met hetgeen bepaald is in dit protocol, met de algemene verordening gegevensbescherming of met andere relevante wet- of regelgeving inzake de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens.
Artikel 9: Meldingsplichten
Partijen engageren zich in het licht van artikel 33 van de algemene verordening gegevensbescherming om elkaar via de functionarissen voor gegevensbescherming zonder onredelijke vertraging op de hoogte te stellen van elk gegevenslek dat zich voordoet betreffende de meegedeelde gegevens met impact op beide partijen en in voorkomend geval onmiddellijk gezamenlijk te overleggen teneinde alle maatregelen te nemen om de gevolgen van het gegevenslek te beperken en te herstellen. De partijen verschaffen elkaar alle informatie die ze nuttig of nodig achten om de beveiligingsmaatregelen te optimaliseren.
Partijen brengen elkaar onmiddellijk op de hoogte van wijzigingen van wetgeving met impact op voorliggend protocol, zoals de finaliteit, proportionaliteit, frequentie, duurtijd enz. en in voorkomend geval van wijzigingen omtrent de verwerkers.
Artikel 10: Toepasselijk recht en geschillenbeslechting
Dit protocol wordt beheerst door het Belgisch recht.
Alle geschillen die voortvloeien uit of verband houden met dit protocol worden beslecht door de bevoegde rechtbank in Leuven.
Artikel 11: Inwerkingtreding en opzegging
Dit protocol treedt in werking op de datum van ondertekening.
Partijen kunnen na onderling overleg dit protocol ten allen tijde schriftelijk opzeggen.
Het protocol eindigt tevens van rechtswege wanneer er geen rechtsgrond meer bestaat voor de gevraagde doorgifte van persoonsgegevens.
Opgemaakt te Leuven op ……………
Namens EcoWerf Namens de gemeente
Jonathan DE WITTE |
Bart CLERCKX |
|
Marijke PERTZ |
Artikel 2: De gemeenteraad machtigt de burgemeester en algemeen directeur om het protocol in naam en voor rekening van het gemeentebestuur te ondertekenen.
Artikel 3: De beslissing wordt ter kennis gebracht van EcoWerf.
Op 28 oktober 2021 werd door betrokkenen, een omgevingsvergunningsaanvraag tot het verbouwen en uitbreiden van de eengezinswoning (met grondafstand) gelegen te Ijzerenwegstraat 29, 3051 Oud-Heverlee ingediend.
De aanvraag werd volledig en ontvankelijk verklaard op datum van 8 november 2021.
Het dossier ging in openbaar onderzoek van 10 november 2021 tot en met 9 december 2021. Binnen deze periode werden geen bezwaarschriften ingediend.
De uiterlijke beslissingsdatum voor dit dossier is 22 april 2022.
De gemeenteraad dient in zitting van 25 januari 2022 een uitspraak te doen inzake de voorgestelde zaak van de wegen.
Als bijlage kan het voorwaardelijk gunstig advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar op datum van 10 januari 2022 teruggevonden worden.
Een definitieve uitspraak over de vergunbaarheid (en onder welke voorwaarden) van het project door het college van burgemeester en schepenen dient te gebeuren nadat het dossier werd voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeentelijk omgevingsambtenaar adviseert om de voorliggende aanvraag goed te keuren (zie verslag GOA in de bijlage).
Artikel 47 van het Omgevingsvergunningsbesluit stelt dat de gemeenteraad kennis dient te nemen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. In haar verslag van 10 januari 2022 heeft de gemeentelijke omgevingsambtenaar vermeld dat er geen bezwaren ingediend werden.
De aanvraag omvat het verbouwen en uitbreiden van de eengezinswoning (met grondafstand) gelegen te Ijzerenwegstraat 29, 3051 Oud-Heverlee.
De Ijzerenwegstraat die er momenteel is (thv het goed van de aanvraag) langs de spoorweg, ligt volledig op privé-eigendom: deels op perceel 58R2 en deels op het grenzende perceel 57K. Op de atlas der buurtwegen is er geen enkele melding van deze weg, enkel voor de Ijzerenwegstraat tussen de Beekstraat en de Overwegstraat bestaat er info op de atlas der buurtwegen. Daar het niet duidelijk is waar de eigenlijke perceelsgrens ligt (kadastergegevens en GRB zijn niet sluitend en wettelijk), is het moeilijk om aan te geven welke zone er dient afgestaan te worden. Dit geldt voor al de woningen met huisnummers 21-23-25-27-29-31 en perceel 59D van dit deel van de Ijzerenwegstraat. Gelet op deze onduidelijkheden heeft het college van burgemeester en schepenen op datum van 22 juni 2021 beslist om zelf een landmeter aan te stellen om dit deel van de Ijzerenwegstraat en de aanpalende percelen te laten opmeten.
Het voorstel van de landmeter is om in te nemen tot de punten 1-2-3-4-5-6-7-8 (zie opmetingsplan). Gezien het lot 7, langs de spoorweg, waarschijnlijk in zijn geheel zal overgenomen worden lijkt het de dienst Infrastructuur echter niet opportuun om van de woningen 27 tem 31 zoveel af te nemen. Het voorstel van de dienst Infrastructuur is om vanaf punt 12 over een breedte van 8.00m en evenwijdig met de gevels van de woningen 25-27 de toekomstige rooilijn te plaatsen. Voor perceel nr 29 is de inname (grondafstand) alsook voor de andere woningen kleiner. De bedoelde lijn is aangeduid in het rood.
De dienst Ruimtelijke Ordening volgt het advies van de dienst Infrastructuur en wenst een grondafstand op te leggen tot aan de rode lijn op het plan (zie uitleg hierboven).
Voor Ijzerenwegstraat 29 zal het rode vlakje op plan_grondafstand_kleur.pdf ingenomen worden. De gele vlakjes worden pas ingenomen indien er een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend wordt door de eigenaars.
De gemeenteraad dient een besluit te nemen over de zaak van de wegen. Indien deze niet wordt toegevoegd aan de omgevingsvergunningsaanvraag, kan er geen geldige omgevingsvergunning worden afgeleverd (artikel 31 van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning).
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de voorgestelde grondafstand ter hoogte van de Ijzerenwegstraat 29, zoals voorzien in rode kleur op plan_grondafstand_kleur, opgesteld door landmeter-expert An Stappers, goed.
Artikel 2: De strook grond (39ca) voor de desbetreffende woning zoals weergegeven op detail IMG-20220121-WA0000.jpg dient kosteloos aan de gemeente afgestaan te worden en op gelijk niveau gebracht met de bestaande wegenis en/of vrijgemaakt van alle obstakels en niet-natuurlijke beplantingen. De kosten van de opgelegde werken en de akte van notaris vallen ten laste van de aanvrager.
Artikel 3: De gemeenteraad duidt de burgemeester en algemeen directeur aan tot het ondertekenen van de akte van grondafstand.
Op 28 juni 2022 werd bij de gemeente Oud-Heverlee een omgevingsvergunningsaanvraag tot het afbreken van woning en bijgebouw nr. 2, het afbreken van woning en bijgebouwen nrs. 4/4A, het bouwen van 12 appartementen in twee volumes met ondergrondse parking met grondafstand te Verbindingsstraat 2, 4 en 4A, 3053 Haasrode, ingediend.
De aanvraag werd volledig en ontvankelijk verklaard op datum van 13 augustus 2021.
Het dossier ging in openbaar onderzoek van 23 augustus 2021 tot en met 21 september 2021. Binnen deze periode werden geen bezwaarschriften ingediend.
De uiterlijke beslissingsdatum voor dit dossier is 25 januari 2022.
De gemeenteraad dient in zitting van 25 januari 2022 een uitspraak te doen inzake de voorgestelde zaak van de wegen.
Als bijlage kan het voorwaardelijk gunstig advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar op datum van 13 januari 2022 teruggevonden worden.
Een definitieve uitspraak over de vergunbaarheid (en onder welke voorwaarden) van het project door het college van burgemeester en schepenen dient te gebeuren nadat het dossier werd voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeentelijk omgevingsambtenaar adviseert om de voorliggende aanvraag goed te keuren (zie verslag GOA in de bijlage).
De aanvraag omvat de grondafstand, met een oppervlakte van 1639 m² van een deel van perceel 99M om op te nemen in het openbaar domein, om een veilige verbinding te creëren voor de school- en sportsite ten zuiden van de voorliggende aanvraag en de sportsite te kunnen uitbreiden met een gemeenschappelijk park.
De gemeenteraad dient een besluit te nemen over de zaak van de wegen. Indien deze niet wordt toegevoegd aan de omgevingsvergunningsaanvraag, kan er geen geldige omgevingsvergunning worden afgeleverd (artikel 31 van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning).
Voorstel amendement schepen Hanna Van Steenkiste:
Artikel 3: WOON real estate NV, de aanvrager van de omgevingsvergunning, stelt in een later aangeleverd plan voor om een groter stuk af te staan aan de gemeente om op te nemen in het openbaar domein onder ontbindende voorwaarde van het verkrijgen van een definitieve vergunning. Het gaat om het in het blauw aangeduide stuk op het toegevoegde plan van 50m2. De gemeenteraad gaat in op dit voorstel.
Artikel 34: De gemeenteraad duidt de burgemeester en algemeen directeur aan tot het ondertekenen van de akte van grondafstand
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de voorgestelde grondafstand met oppervlakte van 1639 m² op het perceel 99M, aangeduid in het geel op het plan 'grondafstand' ter hoogte van de Verbindingsstraat 4A, 3053 Haasrode goed.
Artikel 2: Het deel van het perceel 99M zoals weergegeven op het plan inzake de grondafstand opgenomen in de omgevingsvergunningsaanvraag dient kosteloos aan de gemeente afgestaan te worden. De strook grond naast de toegangsweg dient over de breedte van de afgestane strook (vanaf de Verbindingsstraat tot op het einde van het bouwperceel) naast de toegangsweg naar de parking te worden vrijgemaakt van alle obstakels en niet-natuurlijke beplantingen. Het stuk achteraan perceel 99M (naast de vrijgemaakte toegangsstrook) dient vrijgemaakt te worden van alle onnatuurlijke obstakels. De kosten van de opgelegde werken en de akte van notaris vallen ten laste van de aanvrager.
Artikel 3: WOON real estate NV, de aanvrager van de omgevingsvergunning, stelt in een later aangeleverd plan, voor om een groter stuk af te staan aan de gemeente om op te nemen in het openbaar domein onder ontbindende voorwaarde van het verkrijgen van een definitieve vergunning. Het gaat om het in het blauw aangeduide stuk op het toegevoegde plan van 50m2. De gemeenteraad gaat in op dit voorstel.
Artikel 4: De gemeenteraad duidt de burgemeester en algemeen directeur aan tot het ondertekenen van de akte van grondafstand.
Het Decreet Lokaal Bestuur en uitvoeringsbesluiten.
Het Bestuursdecreet en uitvoeringsbesluiten.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
De beslissing van de gemeenteraad van 29 januari 2019 aangaande de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 juni 1991 betreffende de aanstelling van bvba Studiekantoor Kockaerts, als ontwerper voor de opdracht "Herinrichting dorpskern Oud-Heverlee". De Waversebaan maakt deel uit van de opdracht.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 maart 2019 betreffende het geven van de opdracht aan het studiebureau voor de heraanleg van de Waversebaan van aan de Dorpsstraat tot aan de Witte Bomendreef.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van gemeenteraadslid Paul Vleminckx aan de gemeenteraadsagenda van 25 januari 2022 toegevoegd.
Overeenkomstig de actie opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 heeft het Studiekantoor Kockaerts een dossier opgemaakt voor de heraanleg van de Waversebaan van aan de Wittebomendreef tot aan de dorpskern van Oud-Heverlee. Ingevolge de opmerkingen komende van de politiezone, de verkeersraad, de gemeenteraadscommissie, ANB, de PSG van 26/02/2021, de inwoners, alsook ingevolge de opmaak van een Masterplan voor de heraanleg van de site Zoet Water en de komst van de Okay, werden de plannen aangepast. De werken worden indicatief geraamd 1.932.696,76 euro incl. BTW, waarvan het deel niet subsidieerbare wegeniswerken 1.187.813,98 euro bedraagt, en het deel subsidieerbare fietspaden 744.882,78 euro incl. BTW bedraagt.
Recent heeft volgend overleg plaatsgevonden met betrekking tot de aangepaste plannen:
Volgende timing wordt voorzien:
Tijdens de PSG van 18 november 2021 werden onder meer volgende opmerkingen geformuleerd:
In navolging van de vergadering van de PSG heeft MOW nog een schematisch alternatief voorstel overgemaakt aan de gemeente met de vraag dit scenario minstens te onderzoeken, zie mail gevoegd in bijlage.
Ingevolge de opmerkingen geformuleerd tijdens de PSG van 18 november 2021 werden de plannen herwerkt door het Studiekantoor Kockaerts. alle opmerkingen werden weerhouden met uitzondering van deze aangaande de aanleg van gescheiden fietspaden ter hoogte van het Zoet Water en de inplanting van langse parkeerplaatsen ter hoogte van de Okay.
Ter hoogte van de Okay wordt een Hoppinpunt ingericht, en in het kader van autodelen is het gewenst te voorzien in haakse parkeerplaatsen plan versie 3.3a. Deze zijn makkelijker inrij baar voor minder geoefende of slechts sporadische chauffeurs. Het voorstel van de langse parkeerplaatsen, zie weergave in plan 3.3b wordt niet weerhouden;
Voor wat betreft de opmerking aangaande het voorzien van een gescheiden fietspad en het afzien van gemengd verkeer ter hoogte het Zoet Water, alsook het voorstel overgemaakt door MOW aan de gemeente, wordt opgemerkt dat de herwerking van het plan ter hoogte van het Zoet Water het resultaat is van advies van de Politiezone, de verkeersraad, een studiebureau mobiliteit, en gedragen is door zowel bestuur, bevolking, verkeersraad en handelaars in de omgeving. De bedoeling is net het meest gevaarlijke kruispunt verkeersveiliger te maken en tegemoet te komen aan onderstaande ambities:
i. Verkeersveiligheid
ii. Plein-karakter: uitstraling recreatiezone Zoet Water
Het bestuur acht het eveneens moeilijk haalbaar om innemingen te doen ter hoogte van een handelszaak. Uit het overleg met ANB is eveneens gebleken dat verder opschuiven naar de vijver noch wenselijk is vanuit natuurstandpunt, noch haalbaar is technisch gezien.
Voor wat betreft de opmerkingen heeft werd een bijkomend advies ingewonnen bij politiezone Vodi en bij het studiebureau: zie bijlage. Kort samengevat:
Vanwege de aanwezige bushalten en gezien de voetgangers in deze toeristische zone ook de nodige aandacht en veiligheid verdienen, heeft men de volgende breedten aan beide zijden van de rijweg minimaal nodig, nml. 1,50 m voor het voetpad, tevens 1,50 m voor het fietspad, de verbrede borduur voor de bushalte, een rijweg van min. 6,00 meter zonder teveel afbuiging want dan kan een gelede bus niet rijden zonder over de middellijn te komen.
Vanaf de linkerhoek van de voorgevel van de handelswoning nr. 266 heeft men dus volgende ruimte nodig: Voetpad 1,50 m + fietspad 1,50 m + borduur 0,20 m + rijweg 6,00 m + borduur 0,20 m + fietspad 1,50 m + Voetpad 1,50 m + grondkeermuur 0,30 m = 12,70 m minimaal vereist.
De huidige aanwezige vrije ruimte tussen de linkerhoek van de voorgevel van nr.265 en het talud van het wandelpad van de vijver van het Zoetwater bedraagt nu slechts 10,60 m wat dus betekent dat men 2,10 m in het talud moet ingraven.
Tevens ligt het fietspad tegen de rijweg en vanwege plaatsgebrek, kan men geen bus perron aanleggen en moeten de passagiers van de bus op- en afstappen op het fietspad.
Als men een bushalte zou maken thv het brasserie St. Jean dient de dennenboom weggenomen en bijkomende onteigeningen te doen. Zelfs om reeds een 1,50 meter breed voetpad aan te leggen aan het zebrapad tussen St. Jean en de bestaande parking langs de Ophemstraat, moeten nu reeds onteigeningen gebeurden aan de zijde St. Jean.
gemengd verkeer biedt ten opzichte van gescheiden fietspaden ook enkele voordelen zoals het vermijden van dode hoekongevallen en ongevallen door slechte zichtbaarheid, en omdat de fietser een grotere manoevervrijheid heeft wanneer hij zich mee in het gemengd verkeer begeeft
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de herwerkte plannen van de heraanleg van de Waversebaan van aan de Witte Bomendreef tot aan de Dorpsstraat alsook de indicatieve raming ten bedrage van 1.932.696,76 euro incl. BTW, waarvan het deel niet subsidieerbare wegeniswerken 1.187.813,98 euro bedraagt, en het deel subsidieerbare fietspaden 744.882,78 euro incl. BTW bedraagt, goed onder volgende voorwaarden:
Artikel 2: De kredieten voor deze opdracht zijn voorzien in de begroting van dit en de komende jaren onder de actie AC000049 -- Verder werken aan de heraanleg en het verkeersveiliger maken van de as Sint-Joris-Weert - Leuven: Waversebaan, budgetsleutel 2240000/PATR/0200 -- Wegen - Aanschaffingswaarde/Wegen en budgetsleutel 2022/1500000/PATR/0200 -- Investeringssubsidies en -schenkingen in kapitaal met vordering op korte termijn - Nominaal bedrag van de subsidie of waarde van de schenking/Wegen.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van dit dossier.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van gemeenteraadslid Paul Vleminckx aan de gemeenteraadsagenda van 25 januari 2022 toegevoegd.
Op basis van artikel 5.6.6 §2 van de Vlaamse Codex ruimtelijke ordening wordt het advies van de gemeenteraad van Oud-Heverlee gevraagd inzake de aanvraag tot principieel akkoord voor het woonuitbreidingsgebied ‘Haasrode Centrum’ te Oud-Heverlee. Volgens vermeld artikel is dit advies bindend in zoverre het negatief is.
Situering van het plangebied
Het woonuitbreidingsgebied Haasrode-Centrum is gelegen tussen de Blandenstraat, Kerkstraat en Milsestraat. Dit gebied is omgeven door bebouwing en sluit direct aan bij het centrumgebied van Haasrode. De bestaande bebouwing langs de omliggende straten bestaat voornamelijk uit vrijstaande en/of geschakelde bebouwing.
Beschrijving van het voorgenomen planningsinitiatief
De aanvraag tot principieel akkoord wordt ingediend met het oog op de gefaseerde invulling van het woonuitbreidingsgebied Haasrode-Centrum. Voorliggend PRIAK omvat enkel de eerste fase, waarbij invulling wordt gegeven aan een gebied van 7,14ha. In deze eerste fase worden in totaal 160 wooneenheden voorzien in diverse typologieën: 42 rijwoningen met parkeerhaven, 24 (half)open woningen met carport, 20 terpwoningen met parkeerhaven, 14 halfopen woningen met parkeerhaven, 38 appartementen met ondergrondse parkeergarage en 22 sociale appartementen met bovengronds parkeren.
De tweede fase van de ontwikkeling van het woonuitbreidingsgebied bestaat uit twee van elkaar gescheiden gebieden die aansluiten op de eerste fase van de ontwikkeling (zie aanduiding op plan hieronder). Het gebied aan de noordzijde heeft een oppervlakte van 0,95 ha en het gebied aan de zuidwestelijke zijde heeft een oppervlakte van ongeveer 1,03ha. De totale oppervlakte bedraagt 1,98ha. Voor beide deelgebieden van deze tweede fase is nog geen inrichtingsplan opgemaakt. De tweede fase is niet omvat in voorliggende aanvraag tot PRIAK.
Uittreksel uit het masterplan ‘Haasrode centrum’, p. 50
Het is belangrijk dat bij de ontwikkeling van fase 1 de latere ontwikkeling van fase 2 mogelijk blijft. Het inrichtingsvoorstel voor de eerste fase houdt daarom rekening met de toekomstige tweede fase van de ontwikkeling. De wegenis binnen de eerste fase van de ontwikkeling is zo voorzien dat het aansluiten van de deelgebieden in de tweede fase van de ontwikkeling eenvoudig kan gebeuren. De deelgebieden sluiten aan op de voorziene wegenis in eerste fase of kunnen ontsloten worden mits het doortrekken van de wegenis.
Het planningsinitiatief gaat voor het WUG uit van een woondichtheid van 20-25 woningen per hectare en een sociale last van 20%.
Context principieel akkoord
De gemeentebesturen staan voor een grote uitdaging: inzetten op kernverdichting en daarbij de open ruimte vrijwaren. Vanuit het beleidskader ruimte Vlaanderen en het beleidsplan in opmaak van de provincie Vlaams-Brabant is de visie duidelijk: de grootste kernen dienen de grootste verdichting op te nemen, en dit op een kwalitatieve manier zodat er een kernversterking doorgevoerd wordt waarbij wonen, voorzieningen en kwalitatieve buitenruimten in evenwicht zijn.
Haasrode is het hoofddorp van Oud-Heverlee. De ontwikkeling van het woonuitbreidingsgebied staat dan ook al vele jaren op de agenda.
Op 9 maart 2006 werd door de Deputatie op basis van de omzendbrief R0/2002103 van 25 oktober 2002 in verband met ‘het opmaken van een gemeentelijke woonbehoeftestudie en het ontwikkelen van woonuitbreidingsgebieden met of zonder woonbehoeftestudie' een principieel akkoord verleend voor de ontwikkeling van de eerste fase van het woonuitbreidingsgebied Haasrode Centrum. Dit akkoord omvat 60 woongelegenheden, waarvan 50% voor sociale huisvesting, waarvan minstens de helft sociale huurwoningen dienen te zijn (15 woningen). Volgende aandachtspunten werden opgegeven:
Dit principieel akkoord werd tot op heden niet uitgevoerd.
Op 10 januari 2013 werd door de Deputatie een PRIAK in de zin van artikel 5.6.6, § 2, Vlaamse Codex RO verleend, onder volgende specifieke voorwaarden:
Op grond van het PRIAK zijn ontwerpoefeningen gemaakt die echter onvoldoende konden inspelen op de uitdagingen van Haasrode, onder meer op het vlak van het versterken van het openbaar groen, het voorzien in kwalitatieve verdichting zonder de eigenheid van het dorp te verliezen, het realiseren van openbare ruimten en het aanzwengelen van een duurzame mobiliteit. Het principieel akkoord van januari 2013 werd bijgevolg tot op heden niet uitgevoerd.
In 2019 werd een nieuw inrichtingsvoorstel ingediend. Dit voorstel kon het huidige bestuur niet overtuigen omwille van het grote aandeel wegenis en verharding en de beperkte publieke groenruimte en voorzieningen. Het gemeentebestuur besliste daarom in 2020 een masterplan te laten opmaken. Hoewel de invulling van het woonuitbreidingsgebied de hoogste prioriteit had, werd een overkoepelende visie voor heel Haasrode als onderzoeksvraag gesteld.
Het ontwerpend onderzoek voor het woonuitbreidingsgebied werd mee geïncorporeerd in een algemene ontwerpopdracht via het team Vlaams Bouwmeester, waarbij het gemeentebestuur specifiek voor het WUG als eis meegaf dat de invulling dient bij te dragen aan een attractieve, leefbare dorpskern en dat de ontwikkeling moet aansluiten op de bestaande kwaliteiten en die waar mogelijk versterken. Binnen deze opdracht is een masterplan voor de invulling van het WUG opgemaakt, waarbij de nadruk ligt op het behoud en de versterking van een groen-blauw netwerk met trage verbindingen en een klimaatrobuuste publieke ruimte. Wonen dient te gebeuren volgens toekomstgerichte verkavelingsprincipes die inzetten op kwalitatieve en selectieve verdichting. Binnen het conceptuele onderzoek is een participatietraject doorlopen. Resultaat is het masterplan: ‘Een ruimtelijke visie voor de dorpskern van Haasrode en een inrichtingsplan voor het woonuitbreidingsgebied’ (zie bijlage).
Het masterplan kadert binnen de beleidsdoelstellingen van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen. De strategische visie Beleidsplan Ruimte Vlaanderen introduceert met de 10 kernkwaliteiten een kader voor een kwaliteitsvolle inrichting en een optimaal beheer van de omgeving: 1) gedeeld en meervoudig ruimtegebruik, 2) robuustheid en aanpasbaarheid, 3) klimaatbestendigheid, 4) inclusief samenleven, 5) herkenbaarheid, leesbaarheid en aantrekkelijkheid, 6) gezondheid, 7) erfgoed en landschappen, 8) energetische aspecten, 9) economische vitaliteit, 10) biodiversiteit, ecologische samenhang en bodemkwaliteit. Bij de opmaak van een visie voor het woonuitbreidingsgebied ‘Haasrode centrum’ zijn de beleidsdoelstellingen van het BRV maximaal gerespecteerd.
Ingevolge het geschetste traject wordt een nieuw PRIAK aangevraagd. De nieuw vooropgestelde invulling is als bijlage 1 aan de aanvraag toegevoegd.
Inpassing in het lokaal woonbeleid
Volgens artikel 5.5.6. §2 van de Vlaamse Codex ruimtelijke ordening dient de deputatie te bevestigen dat de vooropgestelde ontwikkeling ingepast kan worden in het lokaal woonbeleid, zoals vormgegeven in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan en desgevallend in andere openbare beleidsdocumenten.
Het ruimtelijk structuurplan Oud-Heverlee stelt voor de kern Haasrode dat woonuitbreidingsgebieden kunnen ontwikkeld worden na het aantonen van de ontwikkelingsbehoefte, hetzij door privaat initiatief hetzij door openbaar initiatief, hetzij door de combinatie van beide. Daarbij moet voldoende aandacht uitgaan naar een gedifferentieerd aanbod van woongelegenheden zodat een geografisch gespreide, sociale mix wordt gerealiseerd. De woonprogrammatie legt de ontwikkelingsmogelijkheden van de gebieden vast. Het woonuitbreidingsgebied Haasrode wordt hierin aangeduid voor de invulling van de woonbehoefte van 60 woningen op korte termijn (2010). Het resterende deel wordt opgenomen als te reserveren tot na de planperiode 2006-2016. De overige 25 wooneenheden die op korte termijn (2010) noodzakelijk zijn, worden voorzien als serviceflats die verbonden zijn aan de woon- en zorgcampus die ontwikkeld wordt in het woonuitbreidingsgebied 'De Kouter'.
Met het oog op de toekomstige ontwikkeling van Haasrode centrum werd het masterplan ‘Een ruimtelijke visie voor de dorpskern van Haasrode en een inrichtingsplan voor het woonuitbreidingsgebied’ opgemaakt. Het WUG Haasrode centrum is één van de deelgebieden waarvoor in het masterplan een visie is uitgewerkt. De invulling van het WUG Haasrode centrum zoals voorgesteld in voorliggende PRIAK is uitgewerkt conform de ambities en doelstellingen van het masterplan: 1) het groen-blauwe netwerk als structurerend element voor de inrichting met aandacht voor de waterhuishouding, het realiseren van een centraal park en doordacht gekozen trage verbindingen, 2) gevarieerd wonen in het park, in aansluiting op de bestaande bebouwing, met een mix aan typologieën voor diverse doelgroepen, 3) stimuleren van een duurzame mobiliteit waarbij traag verkeer op de eerste plaats komt, het gebied autoluw wordt gemaakt en groen ingerichte parkeerclusters worden voorzien.
De voorziene toekomstige invulling past aldus binnen de visie op het lokaal woonbeleid van de gemeente.
Overzicht van de bebouwbare woongebieden (binnengebieden, onbebouwde percelen) in de omgeving en de haalbaarheid van de ontwikkeling ervan
Het masterplan ‘Een ruimtelijke visie voor de dorpskern van Haasrode en een inrichtingsplan voor het woonuitbreidingsgebied’ omvat naast het deelgebied WUG Haasrode centrum nog een ander deelgebied dat voor woonontwikkeling in aanmerking komt, nl. deelgebied Kerkeveld. Dit is een gebied met een totale oppervlakte van 0,96ha dat ruimte biedt aan een 30-tal wooneenheden met diverse typologieën. Het gebied is voor een deel in eigendom van de gemeente (huidige bibliotheek en oud gemeentehuis van Haasrode). Het overige deel is van een private partij. De gemeente onderzocht de haalbaarheid van een ontwikkeling op deze site in het masterplan Haasrode centrum. Er zijn nog geen concrete plannen voor het activeren van dit gebied op korte termijn.
In de inventaris onbebouwde percelen in eigendom van (semi-)publieke besturen, zijn volgende percelen, gelegen in de buurt van het WUG Haasrode centrum, opgenomen:
Deel-gemeente |
Ligging |
Afd. |
Sect. |
Kad. nummer |
Ligging gewestplan |
Opp. (m²) |
Eigenaar |
Haasrode |
Dassenstraat |
4 |
A |
212e en 212f |
woongebied met land. Kar. |
875 |
Dijledal |
Haasrode |
Herpendaalstr. |
4 |
A |
220 A |
deels woongebied met land. kar. |
2.295 |
OCMW Oud-Heverlee |
Dassenstraat: dit perceel ligt in woongebied ten noordoosten van het centrum van de woonkern Haasrode. Er zijn 3 huurwoningen gepland. De Raad van Bestuur van Dijledal heeft op dinsdag 5 oktober 2021 de gunning voor de sociale huurwoningen in de Ophemstraat (gelegen nabij de kern van Oud-Heverlee) en Dassenstraat goedgekeurd. Dit gecombineerd project omvat de nieuwbouw van 3 eengezinswoningen in de Ophemstraat en 3 eengezinswoningen in de Dassenstraat te Oud-Heverlee.
Herpendaalstraat: dit perceel ligt tussen vrijstaande woningen en voor het deel aan de straat in landelijk woongebied. Het is ook zeer diep met een 2/3 van het perceel in landbouwgebied, hetgeen slechts een 4-tal sociale huurwoningen mogelijk maakte. Door optimalisatie van de inplanting kunnen 6 sociale huurwoningen worden gerealiseerd.
Bij besluit van de gemeenteraad 23 november 2017 werd principieel beslist een deel van de eigendom van het OCMW gelegen aan de Herpendaalstraat in erfpacht te geven aan Dijledal voor de realisatie van sociale woningen.
Op datum van 16 oktober 2018 werd door het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning verleend voor het bouwen van 6 sociale woningen (bekend onder nr. OMV/2018/50/OV).
Op datum van 29 september 2020 werd door het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning verleend voor het bouwen van 6 sociale woningen (bekend onder nr. OMV/2020/72/OV).
Op datum van 27 oktober 2020 werd door het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning verleend voor een verkaveling van 2 loten met groepswoningbouw voor 6 woningen op lot 1, Herpendaalstraat nummers 12/12A/14/14A/16/16A.
Bij besluit van de gemeenteraad van 9 november 2021 werd beslist om een akte van erfpacht aan Dijledal te verlijden.
De planning en de realiseerbaarheid van het bindend sociaal objectief en de eventuele interferentie van de in de aanvraag voorgestelde ontwikkeling met het (sociaal) woonbeleid.
In voorliggende aanvraag worden 22 sociale appartementen voorzien. Daarnaast dienen, om conform de visie in het masterplan voor het centrum van Haasrode aan een sociale last van 20% te geraken, bijkomend 10 sociale woningen te worden voorzien. Er zijn 2 groepen van telkens 10 terpwoningen voorzien in het inrichtingsplan. Hiervan is minimum 1 groep voorzien als sociale huurwoningen. De realisatie daarvan dient in overleg te gebeuren met de sociale huisvestingsmaatschappij.
De huidige distance-to-target t.o.v. het BSO, enkel rekening houdende met de gerealiseerde sociale huurwoningen, bedraagt 75: t.o.v. de nulmeting zijn 8 extra huurwoningen aangeboden door SVK en werden 16 sociale huurwoningen gerealiseerd.
Wanneer verder rekening wordt gehouden met de percelen opgenomen in het actieprogramma waarvoor concrete plannen bestaan, zijnde in totaal 20 sociale huurwoningen (3 in de Ophemstraat, 3 in de Dassenstraat, 6 in de Herpendaalstraat, 8 in de Korbeekdamstraat), daalt het tekort tot 55. In deze aanvraag tot principieel akkoord dienen 32 sociale woningen voor de eerste fase te worden voorzien (zijnde 20% van het totaal van 160 wooneenheden). De ontwikkeling van het woonuitbreidingsgebied Haasrode centrum draagt daarmee bij aan het wegwerken van het tekort aan sociale huurwoningen in de gemeente. Na realisatie van het project, zullen nog minstens 23 huurwoningen gerealiseerd moeten worden binnen het kader van het huidige bindend sociaal objectief.
FORMELE STELLINGNAME over het al dan niet ontwikkelen van het woonuitbreidingsgebied Haasrode Centrum te Haasrode.
De ontwikkeling van het gebied is kernversterkend en inbreidingsgericht. Het gebied bevindt zich in de kern van Haasrode, geselecteerd als hoofddorp in het Ruimtelijk structuurplan Vlaams-Brabant.
Het wonen dient in het hoofddorp prioritair te worden gestimuleerd met aandacht voor de differentiatie van het woningaanbod. De woonkwaliteit dient maximaal te worden ondersteund.
Nieuwe woonontwikkelingen zullen steeds afgestemd worden op de schaal van de kern waarbij het te ontwikkelen gebied behoort.
De aansnijding van het woonuitbreidingsgebied wordt ondersteund vanuit het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan dat van kracht is vanaf 10 maart 2011 en rekening houdt met de planperiode 2006-2016. Het woonuitbreidingsgebied ‘Haasrode centrum’ is in het GRS aangeduid als strategisch project:
“De gemeente wenst dit project te realiseren, rekening houdend met volgende randvoorwaarden:
Het GRS voorziet de realisatie van 60 woningen op een oppervlakte van 2,4ha (zijnde een dichtheid van 25 won/ha) voor de korte termijn (tot 2010). Het resterende deel van het woonuitbreidingsgebied Haasrode wordt in het GRS opgenomen als te reserveren tot na de planperiode 2006-2016.
Rekening houdend met de vooropgestelde dichtheid van 25 woningen/ha, komen we op een totaal van maximaal 178 wooneenheden voor de eerste fase van de ontwikkeling van het woonuitbreidingsgebied ‘Haasrode centrum’ (7,14ha in oppervlakte). Het realiseren van 160 wooneenheden, zoals voorzien in voorliggende aanvraag tot PRIAK, sluit aan bij de in het GRS vooropgestelde woningdichtheid en is dus verantwoordbaar.
Volgens het Beleidsplan Ruimte dat in opmaak is door de provincie Vlaams-Brabant zal de kern van Haasrode in de periode 2015-2030 met 10% groeien. Volgens de provinciale verdeling (richtcijfers) moeten er in Haasrode tegen 2030 minimaal ongeveer 190 wooneenheden bijkomend gerealiseerd worden om de provinciale woonbehoefte te kunnen opvangen. Voorliggende aanvraag tot PRIAK draagt daar in belangrijke mate aan bij.
Van de 160 wooneenheden die in voorliggende aanvraag tot PRIAK worden voorzien, zijn er 32 (20%) voorbehouden als sociale huurwoningen. Daarmee voldoet het inrichtingsvoorstel aan de ambities die op vlak van sociale woningen werden opgenomen in het masterplan ‘Haasrode centrum’. Zoals hierboven reeds gesteld, draagt de ontwikkeling van het woonuitbreidingsgebied Haasrode centrum ook in belangrijke mate bij aan het wegwerken van het tekort aan sociale huurwoningen in de gemeente. Dit tekort bedraagt vandaag 55 wooneenheden en zal door realisatie van de sociale huurwoningen via voorliggende aanvraag tot PRIAK dalen tot 23 wooneenheden.
Op basis van voorgaande motivatie kan ingestemd worden met de aanvraag tot principieel akkoord met het oog op de gefaseerde invulling van het woonuitbreidingsgebied Haasrode, met de realisatie van 160 wooneenheden in de eerste fase.
Bij de aanvraag werd een gedetailleerd inrichtingsvoorstel gevoegd. Om een kwalitatieve invulling van het woonuitbreidingsgebied te garanderen dienen bijkomend volgende elementen in rekening te worden gebracht:
Raadslid Patrice Lemaitre:
Namens de gezamenlijke oppositie willen we het volgende besluit voorleggen ivm dit agendapunt:
Feiten en context
Het punt ivm een nieuw Principieel Akkord (PRIAK) voor het binnengebied van Haasrode is op het allerlaatste ogenblik toegevoegd door de meerderheid aan de agenda van deze gemeenteraad van 25 januari 2022 zonder enige voorafgaande bespreking.
Dit houdt in dat de gemeenteradsleden geen tijd hebben gehad om dit dossier grondig te bestuderen of voor te bereiden.
In het PRIAK wordt er voorgesteld om 160 bijkomende woongelegendheden te creëren en is er ook sprake van een aantal appartementen. Het betreft hier dus een zeer belangrijk dossier voor de toekomst van de fusiegemeente en Haasrode in het bijzonder.
Het PRIAK is een niet openbare procedure zonder formele inspraakmogelijkheden voor de inwoners.
Bovendien is het PRIAK nooit besproken geweest op een gemeenteraadscommissie "Ruimte."
Verder blijkt uit de documenten die aan de gemeenteraad voorgelegd zijn dat het dossier klaar was in oktober 2021 en ook dat het al voor gelegd is aan de provincie, die de gemeente er op gewezen heeft dat een advies van de gemeenteraad nodig was.
Het is belangrijk dat dit dossier op een grondige en gedegen wijze kan besproken worden in de gemeenteraad. Dit is niet mogelijk binnen het heel korte tijdsbestek dat de meerderheid de gemeenteraad oplegt.
Voorstel tot besluit: De gemeenteraad beslist om het punt "Advies gemeente inzake PRIAK Haasrode" niet te behandelen op de gemeenteraad van 25 januari 2022 en het voor te leggen aan de gemeenteraad van februari of maart 2022 bij voorkeur na het eerst besproken te hebben op een gemeenteraadscommisie "Ruimte".
Schepen Mattias Bouckaert: de meerderheid deelt de mening dat het een belangrijk dossier is. We kunnen het wel behandelen. Gelet op het belang van het dossier hebben we immers precies een reeds lang voortraject gelopen met de Toekomstvisie Haasrode, dat precies over dit woonuitbreidingsgebied gaat. Inwoners, gemeenteraad, gecoro, ... zijn betrokken geweest en hebben alle informatie gekregen. Dit PRIAK volgt de bepalingen van de Toekomstvisie. In september is de Toekomstvisie goedgekeurd. In oktober heeft Durabrik een aanvraag PRIAK bij de provincie ingediend. Die heeft advies gevraagd aan de gemeente, die binnen de gestelde termijn een advies via de gemeenteraad moet verlenen. Er is een uitgebreid en kwalitatief proces doorlopen en dit PRIAK blijft trouw aan dat proces en resultaten.
Raadslid Patrice Lemaitre: de samenwerkingsovereenkomst is nieuw. Wat is de uiterste termijn voor het advies?
Schepen Mattias Bouckaert: dat was 14 januari 2022.
Schepen Jos Rutten voegt toe dat dit PRIAK een nodige stap is in aanloop van de omgevingsvergunning, aanpassingen kunnen nog steeds gevraagd worden in de eigenlijke procedure van omgevingsvergunningsaanvraag.
Stemming voorstel gezamenlijke oppositie: Neen 15 stemmen (CD&V, Groen en Vooruit), Ja stemt Open-VLD en N-VA en Tom Teck. Het voorstel wordt niet goedgekeurd.
Voorstel gezamenlijke oppositie (niet goedgekeurd):
De gemeenteraad beslist om het punt "Advies gemeente inzake PRIAK Haasrode" niet te behandelen op de gemeenteraad van 25 januari 2022 en het voor te leggen aan de gemeenteraad van februari of maart 2022 bij voorkeur na het eerst besproken te hebben op een gemeenteraadscommisie "Ruimte".
Voorstel besluit college (goedgekeurd):
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot principieel akkoord voor Haasrode centrum door Durabrik.
Artikel 2: De gemeenteraad verleent een voorwaardelijk gunstig advies over de voorliggende aanvraag tot PRIAK.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 25 januari 2022 toegevoegd.
Al enige tijd is er sprake van een MasterPlan voor de containerparken in onze buurt.
Er was een voorstel voor gebruik van de Kraaiberg in Bierbeek. Tijdens de gemeenteraad van december stelden we de vraag naar de stand van zaken. We vernamen toen dat er een probleem is in de onderhandelingen met eigenaar en NMBS voor gebruik dan de grond aldaar.
Nu lezen we in de notulen van het college dat er een vergadering geweest is met EcoWerf, waarbij onze gemeente het voorstel deed om het containerpark te ontwikkelen op de site “Stort van Canivet”.
We wezen er de vorige gemeenteraden reeds op dat op dat stort radioactief afval werd gestort in de jaren 80. Het stort is inderdaad afgedekt met een dikke kleilaag, waardoor de radioactiviteit die vrijkomt, onder de grens ligt. We danken ook de schepen voor de uitvoerige uitleg hierover in het infoblad.
Uit ons dossier blijkt dat op die site geen activiteit mag plaatsvinden en alles tweejaarlijks moet gecontroleerd worden.
We namen dan ook met verbazing kennis van het voorstel van Oud-Heverlee om daar een recyclagepark te organiseren! Omwille van de volksgezondheid vragen we om die site gerust te laten en het voorstel in te trekken!
Schepen Jos Rutten: voorstel van gemeentebestuur voor nieuwe formulering van artikel 1 van voorstel tot besluit N-VA (toevoeging onderlijnd stuk).
Artikel 1: De gemeenteraad besluit dat er op basis van de huidige informatie geen recyclagepark kan komen komt op de Canivet site in Haasrode.
De raadsleden gaan hiermee ter zitting akkoord.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit dat er op basis van de huidige informatie geen recyclagepark komt op de Canivet site in Haasrode.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 25 januari 2022 toegevoegd.
Maanden keken we hoopvol uit naar de wegenwerken op de Naamsesteenweg.
De weg was immers onveilig en toe aan vernieuwing.
Sinds half december is de steenweg terug berijdbaar voor fietsers en auto’s.
Ook hier zien we dat een ingreep problemen creëert in plaats van ze op te lossen.
We stellen vast dat de aangebrachte wegmarkering een onveilige situatie creëert.
Komende uit Heverlee richting Blanden is er een stippellijn waar men mag inhalen tot net voor de kop van de heuvel, waar het wegdek recent niet vernieuwd is. Men ziet het verkeer komende uit Blanden niet aankomen bij het inhalen. Dit is een levensgevaarlijke situatie!
Artikel 1: De gemeenteraad geeft opdracht aan de schepen om, in het belang van de veiligheid van de weggebruikers, een overleg te plannen met AWV en Leuven om de wegmarkering aan te passen.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 25 januari 2022 toegevoegd.
Aan de school in Blanden staan 2 elektronische borden die de snelheid aangeven.
Alhoewel het college het voortdurend heeft over de veiligheid en sensibilisering voor een veilig verkeer, zien we toch dat een bord reeds enkele weken niet werkt.
Schoolomgevingen zijn voor ons belangrijke zones, we dringen er dan ook op aan om het bord onmiddellijk te herstellen of te vervangen.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist met het oog op de heropstart van de scholen, dat de elektronische borden in de schoolomgeving gecontroleerd worden en zo nodig hersteld of vervangen. Intussen werken de borden opnieuw MAAR we vragen toch dat in de toekomst de borden sneller zouden hersteld worden!
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 25 januari 2022 toegevoegd.
De broedperiode van de Torenvalk loopt van april tot juni. Verleden jaar waren er 2 nesten in de pastorie, blijkbaar hebben 2 torenvalken daar gebroed.
Dit jaar zou het festival van Viva Blanne doorgaan in die broedperiode. Een festival dat veel bijval kent en zeker in deze tijd belangrijk is, gezien de beperking in de sociale contacten.
Anderzijds vinden wij als N-VA het dierenwelzijn ook belangrijk.
Daarom stellen we voor opdat het ene het andere niet zou verhinderen, om 2 nestkasten te plaatsen in de toren.
We vrezen immers dat Natuurpunt bezwaar zal uiten tegen het festival als er torenvalken aan het broeden zijn. Daarom vragen we aan het bestuur om proactief in te grijpen en nestkastjes te plaatsen in de kerktoren, gericht naar De Kouter.
We hopen alzo dat de torenvalken hun weg vinden en dat Viva Blanne kan doorgaan!
Artikel 1: De gemeenteraad besluit met het oog op het dierenwelzijn om voor het broedseizoen twee nestkastjes te plaatsen in de kerktoren van Blanden voor de torenvalken.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van Open Vld aan de gemeenteraadsagenda van 25 januari 2022 toegevoegd.
Sinds 17 januari 2022 zijn de wegenwerken aan de Leuvensestraat begonnen. De Weertsedreef is daarom een belangrijk alternatief tussen Sint-Joris-Weert en Haasrode/Blanden. Op de gemeenteraad van 26 oktober 2021 is er unaniem beslist om de slechte toestand van de Weertsedreef aan te pakken door de vele putten langs de weg op te vullen. Dit is tot op heden nog niet uitgevoerd.
Artikel 1: De gemeenteraad vraagt dat het nodige zo snel mogelijk gedaan wordt om de putten langs de Weertsedreef op te vullen om er voor te zorgen dat er op een veilige manier kan gereden worden.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 25 januari 2022 toegevoegd.
De werken aan de Leuvensestraat zouden starten op 17/01/2022.
Door deze werken zal Sint-Joris Weert een tijd geïsoleerd liggen in onze gemeente.
Er is maar één alternatief en dat is de Weertsedreef, maar deze wordt geregeld afgesloten.
De burgemeester beloofde tijdens een gemeenteraad echter dat de Weertsedreef als enige verbindingsweg, niet zou afgesloten worden zolang de werken duren aan de Leuvensestraat.
We stellen echter vast dat de staat van deze weg ondermaats en zelfs onveilig is. Dit zowel voor fietsers als voor automobilisten.
Vragen:
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:38:35 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 25 januari 2022 toegevoegd.
Ook onze gemeente, in het bijzonder Sint-Joris Weert, Neerveldstraat-Kauwereelstraat, en de Ophemstraat, kreeg het, tijdens de zware regenbuien in de maand juli, door wateroverlast hard te verduren.
We brachten dit punt ter sprake tijdens de gemeenteraad van 31/08/2021. We stelden toen meerdere vragen over de communicatie met de buurgemeenten, alsook hadden we vragen rond preventieve acties om dergelijke rampen te vermijden.
We kregen tijdens die gemeenteraad heel wat technische en nuttige informatie. Maar we vernamen toen ook dat er overleg is geweest, over de taalgrens heen, alsook met de gouverneur. Graag hadden we meer info gekregen over het verdere verloop.
In de nieuwsbrief van de gemeente lezen we ook dat de wateroverlast erkend is als ramp en men een dossier kan indienen. Ook hier hadden wij enkele vragen bij.
Vragen:
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:45:08 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 25 januari 2022 toegevoegd.
Een nieuw jaar, een nieuwe start, om te wandelen en te lopen , kortom om te bewegen in de gezonde buitenlucht. De natuur en ons bos zijn ons uithangbord en visitekaartje, niet alleen voor vele bezoekers maar ook voor de eigen inwoners, wij allen toeven er graag. Aan Stormvogels Haasrode, bij de ingang van het bos, is de infoportiek totaal verwaarloosd. Er is ook met verf op geklad (zie foto als bijlage). Er hangt een infobrief met data m.b.t. de jacht aan de buitenzijde, wat gemakkelijk weg te nemen is.
Het bos beschikt ook over een Fit-O-Meter. Is deze nog steeds goed toegankelijk en dus operationeel?
Vragen:
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 2:00:10 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van Open Vld aan de gemeenteraadsagenda van 25 januari 2022 toegevoegd.
In het kader van de opdracht “Klooster Vaalbeek: ruimtelijke en financiële haalbaarheidsstudie” werd een bestek opgesteld door de ontwerper. De uitgave voor deze opdracht werd geraamd op € 30.000,00 excl. btw of € 36.300,00 incl. 21% btw.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 21 september 2021 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 21 september 2021 om de plaatsingsprocedure te starten en 8 architectenbureaus uit te nodigen om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure. Er werd slecht één offerte ontvangen. Op voorstel van de ontwerper heeft het het college van burgemeester en schepenen de opdracht gegund aan die ene firma (op basis van de “beste prijskwaliteitsverhouding”).
Uit het lastenboek blijkt dat “de gemeente een deel van de site van het klooster te Vaalbeek (in essentie het kerkgebouw en de noordelijke vleugel van het klooster) wenst te verwerven, om dat deel van de site met de gebouwen zelf te herwaarderen voor culturele functies, in het bijzonder voor ruimten voor de Academie De Vonk en voor lokale verenigingen (kunst en cultuur). De site moet het culturele epicentrum worden van de gemeente. Na een eerste toets van de inpassing van het programma van de muziekacademie, blijkt de beschikbare ruimte mogelijk ongeschikt en ontoereikend te zijn. Daartoe besliste het College van Burgemeester en Schepenen te onderzoeken of een uitbreiding van het volume, in de vorm van een optopping van de noordelijke vleugel met 1 volwaardige bouwlaag nodig is en desgevallend haalbaar is zowel financieel als naar ruimtelijke ordening toe (zowel het agentschap natuur en bos als het agentschap onroerend erfgoed zullen bevraagd moeten worden). Zo wenst het college te komen tot een compact, multifunctionele invulling van ruimtes/programma van eisen en in functie daarvan kunnen beslissen welke zone door de gemeente aangekocht moet worden.”
Vragen:
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 2:01:36 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van Open Vld aan de gemeenteraadsagenda van 25 januari 2022 toegevoegd.
Op 25 november 2021 is er een bewonersoverleg geweest met een aantal vertegenwoordigers van het schepencollege rond de plannen voor een buurtwinkel Okay aan de Waversebaan.
Daar zijn onder andere de volgende punten besproken geweest:
Er is verduidelijking geven:
Blijkbaar blijven er toch nog veel openstaande vragen.
Vragen:
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 2:22:22 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van Open Vld aan de gemeenteraadsagenda van 25 januari 2022 toegevoegd.
De prijzen voor gas en elektriciteit zijn de laatste weken enorm gestegen.
Vragen:
gemeente
OCMW
4. Kan er een overzicht gegeven worden hoeveel gezinnen in Oud-Heverlee op het OCMW beroep doen omdat ze moeilijkheden hebben om hun energie factuur te betalen?
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 2:42:15 van de opname.
De voorzitter sluit de zitting op 25/01/2022 om 22:18.
Namens gemeenteraad,
Marijke Pertz
algemeen directeur
Adinda Claessen
voorzitter van de gemeenteraad