Terug
Gepubliceerd op 22/12/2023

Besluit  gemeenteraad

di 19/12/2023 - 19:30

575 - Mobiliteit - Voorlopige vaststelling rooilijn gedeeltelijke opheffing gemeenteweg 36, kadastraal gekend als afdeling 5 sectie B nummers 456C en 457X2

Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
Bart Clerckx, burgemeester
Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, David Huygens, Diana Bulens, Bram Holemans, Gerrit Versyck, An Geets, raadsleden
Marijke Pertz, algemeen directeur
Verontschuldigd: Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, raadsleden
Juridische gronden

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Decreet Gemeentewegen van 3 mei 2019.

Feiten en context

Betrokkenen dienden op 17 augustus 2023 een aanvraag tot opheffing in van volgende gemeenteweg:

Gemeenteweg 36 gelegen tussen de Kaubergstraat en het kruispunt van de Heidestraat en de Leuvensestraat, lopend over de percelen in eigendom van betrokkenen aan de Heidestraat nummers 2 en 12.

Betrokken kadastrale percelen:

5de Afdeling, Sectie B, nummer 456C
5de Afdeling, Sectie B, nummer 457X2

Inhoud van het verzoekschrift:

- Gemeenteweg 36 op het vermelde tracé is ook in de herinnering van de vorige eigenaars van de percelen niet meer in gebruik geweest, geen enkele inwoner van Sint-Joris-Weert weet nog dat de gemeenteweg ooit werd gebruikt.

- In de onmiddellijke omgeving zijn andere gemeentewegen afgeschaft geweest (bij de bovenbuur en op de voormalige verkaveling van het OCMW).

- Er zijn immers voldoende beter uitgeruste en veilige wegen:

In plaats van de reeds lang onzichtbare gemeenteweg te nemen, kan men de Heidestraat nemen om de verbinding te maken tussen de Kaubergstraat en de Leuvensestraat. Dit is veel veiliger want dit traject is ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en is verhard, verlicht en slechts licht hellend.

De gemeenteweg is niet praktisch in gebruik: hij heeft een steile helling met een steile talud op een bepaalde plaats met een groot hoogteverschil. Dit is voor fietsers en voetgangers zelfs gevaarlijk.

- Indien de gemeenteweg zou open gesteld worden, moet er heel wat groenvoorziening verdwijnen zoals een lange, hoge en brede laurierhaag en verschillende grote bomen. Ook voor de waterhuishouding zou dit nefast zijn.

De discussie omtrent dit tracé van gemeenteweg 36 sleept al enkele jaren aan en dient opgelost te worden. Aangaande de gerechtelijke uitspraak vragen betrokkenen aan het gemeentebestuur een dading uit te werken, waarbij betrokkenen:

-  de gerechtskosten (geraamd op 3.000 EUR),

- de kosten voor het opstellen van een grafisch plan en berekening van de meerwaarde door een landmeter

- alsook het betalen van de meerwaarde zelf,

op zich nemen.

Argumentatie

Het college stelde naar aanleiding van het verzoekschrift landmeter SPC aan. De landmeter maakte:

1. Een grafisch plan waarop is aangeduid:

- de op te heffen gemeenteweg

- de kadastrale gegevens, ook van de aanpalende percelen

- de naam van de eigenaars van de aanpalende kadastrale percelen

2. Een schattingsverslag met de berekening van de waardevermeerdering van de gronden waarop de gemeenteweg verdwijnt ten gevolge van de opheffing.

Betrokkenen verklaarden zich akkoord met de betaling van de waardevermeerdering.  

De opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel en stoelt op een gegronde motivatie, de opheffing van de gemeenteweg houdt rekening met de principes zoals opgenomen in artikel 4 van het decreet gemeentewegen omdat:

- Gemeenteweg 36 op het vermelde tracé reeds lange tijd niet meer in gebruik is, wat blijkt uit een juridisch dispuut tussen betrokkenen en gemeente dat dateert van eind jaren 1990.

- In de onmiddellijke omgeving zijn andere gemeentewegen afgeschaft geweest (bij de bovenbuur en op de voormalige verkaveling van het OCMW).

- Er zijn voldoende beter uitgeruste en veilige wegen. 

In plaats van de reeds lang onzichtbare gemeenteweg te nemen, kan men de Heidestraat nemen om de verbinding te maken tussen de Kaubergstraat en de Leuvensestraat. Dit is veel veiliger want dit traject is ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en is verhard, verlicht en slechts licht hellend.

De gemeenteweg is niet praktisch in gebruik: hij heeft een steile helling met een steile talud op een bepaalde plaats met een groot hoogteverschil. Dit is voor fietsers en voetgangers zelfs gevaarlijk.

De verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangrenzende percelen wordt dus in acht genomen bij deze opheffing. Ook werd de veiligheid van de zachte weggebruiker in acht genomen.

- Indien de gemeenteweg zou open gesteld worden, moet er heel wat groenvoorziening verdwijnen zoals een lange, hoge en brede laurierhaag en verschillende grote bomen. Ook voor de waterhuishouding zou dit nefast zijn.

Om bovenstaande redenen gebeurt de opheffing in het algemeen belang.

Publieke stemming
Aanwezig: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, David Huygens, Diana Bulens, Bram Holemans, Gerrit Versyck, An Geets, Marijke Pertz
Voorstanders: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, David Huygens, Diana Bulens, Bram Holemans, Gerrit Versyck, An Geets
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1:  De gemeenteraad gaat principieel akkoord om de gemeenteweg 36 gedeeltelijk op te heffen zoals aangeduid op het ontwerp-rooilijnplan (grafisch plan).

Artikel 2: De gemeenteraad stelt het ontwerp-rooilijnplan (grafisch plan) voorlopig vast.

Artikel 3: De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met het organiseren van het openbaar onderzoek over de aanpassing van de Atlas van de Buurtwegen en het bijhorende ontwerp van rooilijnplan (grafisch plan).

Artikel 4: De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde meerwaarde zoals bepaald door artikel 28§2, Gemeentewegendecreet.

Artikel 5: De gemeenteraad maakt deze beslissing als volgt bekend:

- aanplakking aan het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het op te heffen wegdeel 

- een bericht op de website van de gemeente of in het gemeentelijk infoblad;

- een bericht in het Belgisch Staatsblad;

- een afzonderlijke mededeling die met een beveiligde zending wordt gestuurd naar de woonplaats van de eigenaars van de onroerende goederen die zich bevinden in het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan;

- een afzonderlijke mededeling aan de deputatie en het departement Mobiliteit en Openbare werken;

- een afzonderlijke mededeling aan de beheerders van de aansluitende openbare wegen;

- een afzonderlijke mededeling aan de maatschappijen van openbaar vervoer...