De gemeenteraad neemt kennis van de ontwerpnotulen, opgesteld door de algemeen directeur, van de vorige vergadering van 24 september 2024.
De gemeenteraadsleden nemen er nota van dat tot het einde van de huidige vergadering opmerkingen kunnen gemaakt worden betreffende de redactie van de notulen.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Jan-Evangelist goed te keuren.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijzigingen 2024 van de kerkfabrieken Sint-Jan-Evangelist te Blanden, Sint-Joris te Sint-Joris-Weert en Onze-Lieve-Vrouw te Haasrode.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Jan-Evangelist te Blanden.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het erkend representatief orgaan en het centraal kerkbestuur.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Joris te Sint-Joris-Weert.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het erkend representatief orgaan en het centraal kerkbestuur.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw te Haasrode.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de stad Leuven, de provinciegouverneur, het erkend representatief orgaan en het centraal kerkbestuur.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Anna te Oud-Heverlee en Sint-Magdalena te Vaalbeek.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het erkend representatief orgaan en het centraal kerkbestuur.
Artikel 1: De gemeenteraad stelt het aangepaste meerjarenplan 2020-2025/ nr. 7, zoals in bijlage toegevoegd, vast.
De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit volgende documenten:
Aanpassing strategische nota
Aanpassing financiële nota
Schema M1: het financiële doelstellingenplan
Schema M2: de staat van het financieel evenwicht
Schema M3: overzicht van de kredieten
Toelichting
Schema T1: Overzicht van ontvangsten en uitgaven naar functionele aard
Schema T2: Overzicht van ontvangsten en uitgaven naar economische aard
Schema T3: Investeringsprojecten
Schema T4: Overzicht van de evolutie van de financiële schulden
Financiële risico’s
Grondslagen en assumpties
Overzicht ramingsverschuivingen investeringen gemeente
Overzicht ramingsverschuivingen exploitatie gemeente
Overzicht ramingsverschuivingen investeringen OCMW
Overzicht ramingsverschuivingen exploitatie OCMW
Motivering van de wijzigingen
Documentatie
Organogram
Personeelsformatie
Overzicht beleidsdomeinen en beleidsvelden
Overzicht van de entiteiten die zijn opgenomen onder de financiële vaste activa
Overzicht jaarlijkse opbrengst per belastingsoort
Overzicht van de werkings- en investeringssubsidies
Overzicht van de doelstellingen, actieplannen en acties
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025/ nr. 7, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn op 12 november 2024, goed.
Artikel 1: De gemeenteraad kent de nominatieve werkings- en investeringssubsidies voor 2025 toe conform de documenten, gehecht in bijlage.
Artikel 1: Er wordt, met ingang van 01 januari 2025, voor een termijn eindigend op 31 december 2025, een gemeentebelasting gevestigd op de "huis-aan-huis" verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten.
Niet-geadresseerd drukwerk is elke publicatie op papier die:
- ertoe strekt bekendheid te geven aan commerciële activiteiten, handelszaken, merknamen, of
- die er op gericht is potentieel cliënteel er toe te bewegen gebruik te maken van diensten en/of producten van de adverteerder.
Onder gelijkgestelde producten wordt onder meer verstaan: alle stalen en reclamedragers, door de adverteerder aangeboden, die diensten, producten of transacties doen gebruiken, verbruiken of aankopen. De opsomming is niet limitatief.
Collectieve adresaanduiding per straat of gedeeltelijke adresvermelding wordt niet beschouwd als zijnde geadresseerd.
Artikel 2: De belasting is verschuldigd door de fysieke persoon of rechtspersoon die de opdracht gaf aan de drukker om te drukken, of die opdracht gaf om het gelijkgestelde product te produceren. Wanneer deze persoon geen aangifte heeft gedaan overeenkomstig artikel 5 of niet gekend is, is de belasting verschuldigd door de persoon die op het drukwerk als verantwoordelijke uitgever wordt vermeld. De drukker en de fysieke of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk of product wordt verspreid, zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
Artikel 3: De belasting wordt vastgesteld op:
- 0,025 euro per verspreid exemplaar beperkt tot eenbladig reclamedrukwerk.
- 0,060 euro per verspreid exemplaar voor alle andere exemplaren.
Als meerbladig reclamedrukwerk wordt beschouwd: het open geplooide reclamedrukwerk dat groter is dan één A4 (29,6 cm x 21 cm).
Het te betalen bedrag wordt bekomen door het in dit artikel vermelde belastingtarief te vermenigvuldigen met het aantal brievenbussen waarover het drukwerk verdeeld wordt.
Het aantal brievenbussen wordt opgevraagd bij Bpost en wordt vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen in het eerste kwartaal van elk jaar.
Artikel 4: Er is een vrijstelling van belasting:
Artikel 5: De belastingplichtige dient met betrekking tot de verspreiding als volgt aangifte te doen bij het gemeentebestuur:
Voor de verspreiding tijdens het eerste kwartaal: aangifte vóór 10 april van het jaar van de verspreiding,
Voor de verspreiding tijdens het tweede kwartaal: aangifte vóór 10 juli van het jaar van de verspreiding,
Voor de verspreiding tijdens het derde kwartaal: aangifte vóór 10 oktober van het jaar van de verspreiding,
Voor de verspreiding tijdens het vierde kwartaal: aangifte vóór 10 januari van het jaar, volgend op het jaar van de verspreiding,
Deze aangifte bevat alle noodzakelijke inlichtingen voor het vestigen van de aanslag en een specimen van het verspreide drukwerk of het gelijkgestelde product. Ze bevat minimaal het volgende:
- Naam, adres en identificatienummer van de belastingplichtige: ondernemingsnummer en/of vestigingsnummer indien een rechtspersoon en rijksregisternummer indien een natuurlijk persoon;
- Datum van verspreiding;
- Aantal verspreide exemplaren en de benaming van het drukwerk of gelijkgesteld product.
Voor de periodieke verspreidingen mag de aangifte voorafgaandelijk gedaan worden voor een periode van hoogstens 1 jaar. Indien er wijzigingen zijn dienen deze doorgegeven te worden ten laatste 5 dagen na verspreiding.
Artikel 6: Bij gebreke aan of bij onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte kan de belastingplichtige ambtshalve belast worden volgens de procedure beschreven in artikel 7 van het decreet van 30 mei 2008.
De belasting ambtshalve wordt berekend volgens het aantal brievenbussen op 1 januari van het aanslagjaar, opgedeeld per deelgemeente, volgens opgave van Bpost en de vaststelling door het college van burgemeester en schepenen.
De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met:
- 20% bij een eerste overtreding
- 100% bij een tweede en volgende overtreding, met dien verstande dat een correcte aangifte gedurende twee opeenvolgende jaren de goede trouw in hoofde van de belastingplichtige volledig herstelt. Het bedrag van deze verhoging wordt eveneens ingekohierd.
Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd, evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen vanaf de derde werkdag die volgt op de verzending van de kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
Artikel 7: Het bedrag van de belasting mag ingekohierd worden vanaf de dag van de verdeling.
Artikel 8: De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat periodiek vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 9: De vestiging, de invordering en de geschillenprocedure gebeuren volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 (en latere wijzigingen) betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.
Artikel 10: De gemeenteraadsbeslissing dd 17 december 2019 houdende de belasting op de verspreiding van niet geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten wordt opgeheven vanaf 1 januari 2025.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te geven aan de volgende agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra van 25 november 2024:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
3. Statutaire benoemingen.
4. Statutaire mededelingen.
Artikel 2: De gemeenteraad besluit om de heer Patrice Lemaître, gemeenteraadslid, aan te duiden als vertegenwoordiger voor de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 25 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) en op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikel 1 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 3: De gemeenteraad besluit om het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda goed van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE van 28 november 2024:
Artikel 2: De gemeenteraad besluit om mevrouw Maggy Steeno, gemeenteraadslid, aan te duiden als vertegenwoordiger voor de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE op 28 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), en op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3: De gemeenteraad beslist om het college van burgemeester en schepenen opdracht te geven om de huidige beslissing van de gemeenteraad uit te voeren en deze ter kennis te brengen aan de opdrachthoudende vereniging PBE, ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het emailadres: vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 1: De gemeenteraad van Oud-Heverlee besluit om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 20 november 2024 van Hofheide, Intergemeentelijke samenwerking voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven goed te keuren:
1. Goedkeuring van het verslag van de gewone algemene vergadering van 27 juni 2024
2. Budget 2025 en meerjarenplanning
3. Varia
Artikel 2: De gemeenteraad besluit aan de heer David Huygens, vertegenwoordiger voor de vergaderingen van Hofheide, mandaat te verlenen om tijdens deze algemene vergadering van Hofheide te handelen en te beslissen conform de beslissing van de gemeenteraad van 26 februari 2019.
Artikel 3: De gemeenteraad besluit om het mandaat van de vertegenwoordiger voor iedere afzonderlijke vergadering opnieuw te bepalen.
Artikel 4: De gemeenteraad besluit om het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de voormelde beslissing en een exemplaar ervan ter kennisgeving over te maken aan het secretariaat van het crematoriumbeheer Hofheide.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Intergemeentelijke Vereniging Interleuven van 11 december 2024 goed te keuren:
Dagorde
Artikel 2: De gemeenteraad besluit om mevrouw Fien Gilias af te vaardigen.
Artikel 3: De gemeenteraad besluit om het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de voormelde beslissing en een exemplaar ervan ter kennisgeving over te maken aan de Intergemeentelijke Vereniging Interleuven.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de heer Mark Binon aan te duiden als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van 20 december 2024 van IGO div.
Artikel 2: De vertegenwoordiger wordt gemandateerd om alle agendapunten op de agenda goed te keuren:
1. Verslag Algemene Vergadering 21-06-2024
2. Begroting 2025 (document 1)
3. Jaarprogramma en toelichting bij begroting 2025 (document 2)
4. Toelichting bij de vernieuwing van de bestuursorganen (document 3)
5. Varia
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van de beslissingen van de gouverneur in verband met de klachten tegen de gemeenteraadsbeslissing van 30 april 2024 en 27 augustus 2024 “Beleidsmatig gewenste ontwikkelingen Oud-Heverlee: goedkeuring”.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt onderstaande politieverordening goed:
Politieverordening betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen
Afdeling 1 – definities en toepassingsgebied
Artikel 1
De definities opgenomen in het Materialendecreet, het VLAREMA en de bijhorende uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing op deze politieverordening.
Artikel 2
Deze politieverordening is van toepassing op de inzameling en het beheer van alle huishoudelijke afvalstoffen.
Deze politieverordening is tevens van toepassing op de inzameling en het beheer van alle met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen die via een gemeentelijke inzameling worden opgehaald, ingezameld of aangeboden.
Afdeling 2 – algemene bepalingen
Artikel 3
Onverminderd de bepalingen opgenomen in artikel 12 § 1 van het Materialendecreet is het verboden huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen achter te laten, op te slaan, aan te bieden, in te zamelen, te storten, te verbranden, te verwerken, te beheren in strijd met de bepalingen opgenomen in deze politieverordening.
Onverminderd de bepalingen opgenomen in artikel 12 §1 van het Materialendecreet is het verboden voor de aanbieders van met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen om deze bedrijfsafvalstoffen op een andere manier aan te bieden bij de gemeentelijke inzameling in strijd met de bepalingen opgenomen in deze politieverordening.
Artikel 4
Het is verboden volgende afvalstoffen aan te bieden bij een gemeentelijke inzameling:
Het is verboden om volgende afvalstoffen aan te bieden bij een gemeentelijke inzameling bestemd voor het selectief inzamelen van afvalstoffen:
Het is verboden om volgende afvalstoffen aan te bieden bij de gemeentelijke inzameling op het recyclagepark:
Artikel 5
De visuele controle op de aanbieding van afvalstoffen bij een gemeentelijke inzameling wordt uitgevoerd door het personeel van de gemeente, door haar intergemeentelijk samenwerkingsverband, door de inzamelaars, afvalstoffenhandelaars of –makelaars die zijn aangesteld door de gemeente of haar intergemeentelijk samenwerkingsverband en door de parkwachter op het recyclagepark ingeval van inzameling op het recyclagepark. Degene die de visuele controle uitoefent mag de aangeboden afvalstoffen controleren en de aanbieders wijzen op foutieve aanbiedingen en de nodige richtlijnen verstrekken.
Artikel 6
§1. Het is verboden om huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen op het grondgebied van de gemeente, tenzij de geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars en –makelaars daarvoor aangewezen zijn door de gemeente of EcoWerf in geval van beheersoverdracht of de geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars en -makelaars hiervoor een toestemming hebben gekregen van de gemeente of EcoWerf.
Alleen de geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars en -makelaars daarvoor aangewezen door de gemeente of EcoWerf of geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars en -makelaars die hiervoor een toestemming hebben gekregen van de gemeente of EcoWerf in geval van beheersoverdracht, mogen huishoudelijke afvalstoffen inzamelen op het grondgebied van de gemeente.
Aanvullend op de bepalingen in het tweede lid mogen metalen door de afvalproducent aangeboden worden rechtstreeks aan de vergunde inrichtingen van verwerkers, inzamelaars, afvalstoffenhandelaars of -makelaars op voorwaarde dat de sorteerverplichting opgenomen in artikel 4.3.1 van het VLAREMA wordt nageleefd en dat de desbetreffende inrichting hoeveelheden rapporteert aan de gemeente. Metalen verpakkingen moeten ingezameld worden conform artikel 22 van dit reglement.
Afvalstoffen die onder een aanvaardingsplicht of vrijwillige terugname vallen kunnen ingezameld worden conform artikel 22 van dit reglement.
§2. Elke inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar die op het grondgebied van de gemeente huishoudelijke afvalstoffen op eigen initiatief wenst in te zamelen moet vooraf een toelating vragen bij de gemeente of EcoWerf in geval van beheersoverdracht. De aanvraag bevat minstens volgende gegevens:
De gemeente of EcoWerf kan schriftelijk toelating geven aan de organisator van de inzameling op voorwaarde dat de organisator per kwartaal en ten laatste anderhalve maand na het verstrijken van het betreffende kwartaal de gegevens met betrekking tot de op het gemeentelijk grondgebied ingezamelde huishoudelijke hoeveelheden tijdens het voorbije kwartaal rapporteert aan de gemeente. De gemeente kan deze toelating eventueel beperken in de tijd.
Wanneer vastgesteld wordt dat de organisator de geldende wettelijke bepalingen en/of de voorwaarden gekoppeld aan de gemeentelijke toelating schendt, kan de gemeente haar toelating opheffen.
§ 3. In afwijking van §2 kunnen scholen en verenigingen die gevestigd zijn in de gemeente zonder toelating van de gemeente of EcoWerf in geval van beheersoverdracht, per kalenderjaar maximum twee verschillende afvalstromen selectief inzamelen mits cumulatief voldaan aan de volgende voorwaarden:
Afdeling 3 – afval van huisdieren
Artikel 7
De eigenaars en houders van huisdieren zijn verplicht te beletten dat de voetpaden en aanpalende huizen, bermen tussen voetpad en rijweg, begraafplaatsen, openbare parken, bossen, tuinen, speelpleinen en andere voor het publiek toegankelijke zones en de fiets- en rijwegen bevuild worden door hun dieren.
Kleine huisdieren mogen zich enkel op de voorziene locaties ontlasten. Indien uitwerpselen terecht komen op de voornoemde plaatsen, is de eigenaar of houder van het dier verplicht deze uitwerpselen te verwijderen en te deponeren in een straatvuilbak of in een speciaal daarvoor voorzien inzamelrecipiënt of moeten de uitwerpselen voldoende verpakt meegegeven worden met de gemeentelijke inzameling van huisvuil.
De voormelde verplichtingen ontslaan de aangelanden echter niet van hun eigen verplichtingen om de openbare weg rein te houden.
De begeleiders van kleine huisdieren zijn verplicht steeds een zakje voor het verwijderen van de uitwerpselen van hun dier in bezit te hebben. Het zakje dient op het verzoek van de toezichthouder getoond te worden.
De bepalingen van artikel 7, lid 1 tot en met 4 zijn niet van toepassing op blindengeleide- en assistentiehonden.
Eigenaars en houders van grote huisdieren zijn verplicht om de uitwerpselen van hun dieren die publiek toegankelijke zones bevuilen, te verwijderen.
Afdeling 4 – reclamedrukwerk en gratis regionale pers
Artikel 8
Het is voor bedelers van reclamedrukwerk en gratis regionale pers verboden om reclamedrukwerk en gratis regionale pers te bedelen in leegstaande panden, op het recyclagepark of op andere plaatsen, dan de brievenbus, tenzij mits toelating van de gemeente.
De gemeente stelt stickers ter beschikking van de inwoners waarop wordt aangegeven dat reclamedrukwerk en/of gratis regionale pers niet gewenst zijn. Het is verboden reclamedrukwerk te deponeren in een brievenbus met een sticker die aangeeft geen reclamedrukwerk, maar wel gratis regionale pers te ontvangen. Het is verboden reclamedrukwerk en gratis regionale pers te deponeren in een brievenbus met een sticker die aangeeft geen reclamedrukwerk en geen gratis regionale pers te willen ontvangen. Indien de gegevens van de bedeler niet gekend zijn, dan zal de verantwoordelijke uitgever als aansprakelijke worden weerhouden. Is er geen verantwoordelijke uitgever vermeld, dan is het bedrijf waarvoor reclame wordt gemaakt of de organisator van de activiteit waarvoor reclame wordt gemaakt, aansprakelijk.
Het is tevens verboden autokaartjes achter te laten op geparkeerde voertuigen.
Afdeling 5 – gebruik ballonnen
Artikel 9
Het oplaten van (helium-) ballonnen is verboden of moet aangevraagd worden aan de gemeente.
Afdeling 6 – zakasbakjes
Artikel 10
Bij roken van tabaksproducten in de openbare ruimte is het verplicht de peuken en assen die daarbij ontstaan, op te vangen in een zakasbakje (een draagbare asbak voor de opvang van peuken en assen van tabaksproducten) of in een daartoe voorzien recipiënt. Het zakasbakje dient op het verzoek van de toezichthouder getoond te worden.
Afdeling 7 – afval op standplaatsen
Artikel 11
De uitbater van een inrichting, zowel permanent (horeca, take away, winkels,…), als tijdelijke (bv. markten, kermissen, braderijen,…), die tabaksproducten, voedingsmiddelen of dranken verkoopt of aanbiedt die buiten de inrichting onmiddellijk kunnen worden verbruikt moet op een behoorlijke wijze, voldoende duidelijk zichtbare en goed bereikbare selectieve inzamelrecipiënten voorzien en in staan voor een correcte inzameling, verwijdering en verwerking van het afval.
De afvalstoffen dienen selectief te worden ingezameld in hun respectievelijke inzamelrecipiënten. Deze inzamelrecipiënten dienen voorzien te zijn van een duidelijk leesbaar opschrift dat aangeeft welke afvalstoffen erin gedeponeerd mogen worden. De nodige maatregelen moeten worden genomen zodat de ingezamelde afvalstoffen maximaal worden hergebruikt of gerecycleerd.
De locatie waar de inzamelrecipiënten geplaatst worden en het aantal inzamelrecipiënten, alsook de aard van de in te zamelen afvalstoffen kunnen door de gemeente bepaald worden.
De uitbater moet de inzamelrecipiënten zelf tijdig ledigen en het inzamelrecipiënt, de standplaats en de onmiddellijke omgeving van de inrichting rein houden. De uitbater ruimt minstens elke openingsdag alle afvalstoffen op die afkomstig zijn van de producten die hij verkocht heeft en dit in een straal van 25 meter vanaf de grens van de inrichting.
Artikel 12
Huisvuil mag niet in een publieke vuilnisbak worden gedeponeerd. Volgende huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden door EcoWerf huis-aan-huis al dan niet op afroep ingezameld:
Volgende huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden door of in opdracht van de gemeente of EcoWerf per wijk of per straat al dan niet via een brengsysteem op korte afstand ingezameld:
Artikel 13
De dagen en uren waarop de inzameling huis-aan-huis, per wijk of per straat wordt georganiseerd, worden bepaald door de gemeente of EcoWerf en gepubliceerd via de afvalkalender en via de website van de gemeente en/of EcoWerf.
Artikel 14
De afvalstoffen moeten aangeboden worden voor de huis-aan-huis inzameling, de inzameling per wijk of per straat in de voorgeschreven inzamelrecipiënten of op een wijze zoals bepaald in deze politieverordening. Afvalstoffen die aangeboden worden op een andere wijze dan bepaald in deze verordening worden niet aanvaard.
De aanbieder sluit het eenmalige inzamelrecipiënt zorgvuldig op de voorziene wijze, (sluiting, trekband, sluitflappen …) zodat het veilig kan opgenomen worden door het personeel van de inzamelaar en geen zwerfvuil veroorzaakt.
De aanbieder biedt het herbruikbaar inzamelrecipiënt aan met een gesloten deksel zodat het op een veilige wijze kan geledigd worden. Het is verboden het afval zodanig aan te drukken in het herbruikbare recipiënt waardoor het recipiënt niet automatisch kan geledigd worden door het ledigingsmechanisme van de inzamelwagen. De aanbieder dient de niet-aanvaarde afvalstoffen of niet geheel geledigde inzamelrecipiënten dezelfde dag nog terug te nemen. De niet-terugname overeenkomstig deze politieverordening wordt beschouwd als sluikstorten.
De aanbieder mag de afvalstoffen voor de huis-aan-huis inzameling ten vroegste vanaf 20.00 uur de dag voor de ophaling en moet ten laatste om 7.00 uur op de dag van de ophaling zijn afvalstoffen buiten plaatsen. In juli en augustus dient dit om 6.00 uur te gebeuren.
De aanbieder plaatst de aangeboden afvalstoffen aan de rand van de openbare weg en voor het betrokken perceel waar de aanbieder gevestigd is zonder het verkeer van voetgangers, fietsers of voertuigen te hinderen. De aanbieder die afgelegen van de openbare weg gevestigd is of die langs wegen, plaatsen of stegen gevestigd is die niet door de wagens van de ophaaldienst bereikbaar zijn, moeten de voorgeschreven inzamelrecipiënten plaatsen langs de dichtst bij zijn perceel grenzende openbare weg of op de door de gemeente of EcoWerf bepaalde plaats. De ophaling huis-aan-huis wordt voorzien op de voor de ophaalwagens toegankelijke straten, wegen en pleinen.
Het is verboden inzamelrecipiënten op het openbaar domein te laten staan. De geledigde inzamelrecipiënten dienen door de aanbieder op de dag van de lediging terug te worden verwijderd van de openbare weg.
Voor volgende afvalstoffen stelt EcoWerf een herbruikbaar inzamelrecipiënt ter beschikking van de inwoners die gebruik maken van de huis-aan-huis-inzameling:
Het herbruikbare inzamelrecipiënt wordt afgeleverd tegen ontvangstbewijs en gekoppeld aan het adres waar het wordt afgeleverd.
Het herbruikbare inzamelrecipiënt blijft eigendom van EcoWerf en wordt slechts voor gebruik aan de inwoners ter beschikking gesteld voor de desbetreffende afvalstoffen.
De inwoners zijn persoonlijk verantwoordelijk voor het deugdelijk gebruik en onderhoud van het herbruikbare inzamelrecipiënt. Onder deugdelijk gebruik wordt begrepen dat het inzamelrecipiënt uitsluitend mag aangewend worden voor de opslag van de desbetreffende afvalstof. In geval van schade, diefstal of verlies stelt de inwoner de gemeente hiervan onmiddellijk in kennis met het oog op de herstelling of de vervanging van het inzamelrecipiënt. De kosten voor de herstelling of vervanging kunnen verhaald worden op de inwoner in geval van oneigenlijk gebruik.
Het herbruikbare inzamelrecipiënt blijft verbonden aan het adres waar hij is afgeleverd. In geval van verhuizing is het de inwoner niet toegestaan om het herbruikbare inzamelrecipiënt mee te nemen naar zijn nieuwe adres.
De inwoners die een inzamelrecipiënt aanbieden voor ophaling zijn verantwoordelijk voor het inzamelrecipiënt en het eventuele zwerfvuil dat hiervan afkomstig is. De inwoners staan zelf in voor het opruimen ervan.
De aanbieder dient er voor te zorgen dat het inzamelrecipiënt zorgvuldig gesloten is en geen scheuren of barsten of lekken vertoont. Het afval dient aangeboden te worden in een toestand die geen risico inhoudt voor de veiligheid en/of gezondheid van de ophaler. Scherpe voorwerpen dienen zodanig verpakt te worden dat ze geen gevaar kunnen opleveren voor de ophaler.
In geval van een foutieve aanbieding van inzamelrecipiënten in appartementsgebouwen of collectieve wooneenheden en de inwoner niet gekend is, dan zal de verantwoordelijke syndicus als aansprakelijke worden weerhouden.
Het is verboden de langs de openbare weg staande inzamelrecipiënten te openen, geheel of gedeeltelijk te ledigen en/of te doorzoeken, met uitzondering van het bevoegde personeel tijdens de uitoefening van hun functie.
Artikel 15
Volgende aanvullende afvalspecifieke bepalingen zijn van toepassing op de gemeentelijke inzameling huis-aan-huis, per wijk of per straat:
1° Het huisvuil wordt minimaal maandelijks huis-aan-huis ingezameld door de inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar aangesteld door de gemeente of haar intergemeentelijk samenwerkingsverband.
Het totale gewicht van het aangeboden inzamelrecipiënt mag niet groter zijn dan 15kg voor een 40 L-container, 50 kg voor een 120 L-container, 80 kg voor een 240 L-container en 360 L-container en 500 kg voor een 1.100 L-container. Indien de container het maximaal toegelaten gewicht overschrijdt, kan deze geweigerd worden. Het maximaal toegelaten gewicht in een ondergrondse sorteerstraat op basis van gewicht, bedraagt 20 kg. Indien het maximaal toegelaten gewicht overschreden wordt, dan kan de storting niet doorgaan en dient de gebruiker het aangeboden afval terug te nemen.
Elke inwoner is verplicht om het herbruikbare inzamelrecipiënt voor huisvuil bestemd voor zijn adres te aanvaarden. De inwoner die het herbruikbare inzamelrecipiënt weigert, en enkel in het geval dat deze afvalstroom niet werd anders gereglementeerd door het lokale bestuur, dient jaarlijks een contract af te sluiten met een inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar die over een toelating beschikt van de gemeente of EcoWerf voor te leggen aan de gemeente voor de ophaling van huisvuil.
2° Het grofvuil wordt minimaal 2 maal per jaar op afroep huis-aan-huis ingezameld door de inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar aangesteld door EcoWerf of EcoWerf zelf. Voor de ophaling op afroep moet vooraf een afspraak gemaakt worden met de vermelding van de op te halen afvalstoffen.
3° Het glas wordt ingezameld in de glascontainers die verspreid staan opgesteld in de gemeente.
Het glas dient afhankelijk van de kleur in de daarvoor voorziene glascontainer gedeponeerd te worden. Het glas dient leeg en voldoende gereinigd te zijn en ontdaan van deksels en doppen. Het is verboden glas te deponeren in de glascontainers tussen 22.00 uur en 07.00 uur.
4° Papier en karton wordt minimaal maandelijks huis-aan-huis ingezameld. Het totale gewicht van het aangeboden inzamelrecipiënt mag niet groter zijn dan 15 kg voor een 40 L-container, 50 kg voor een 120 L-container, 80 kg voor een 240 L-container en 500 kg voor een 1.100 L-container. Indien de container het maximaal toegelaten gewicht overschrijdt, kan deze geweigerd worden. Het maximaal toegelaten gewicht in een ondergrondse sorteerstraat op basis van gewicht, bedraagt 20 kg. Indien het maximaal toegelaten gewicht overschreden wordt, dan kan de storting niet doorgaan en dient de gebruiker het aangeboden afval terug te nemen.
5° Gft-afval wordt minimaal 2-wekelijks huis-aan-huis ingezameld. Het totale gewicht van het aangeboden inzamelrecipiënt mag niet groter zijn dan 15kg voor een 40 L-container, 50 kg voor een 120 L-container en 80 kg voor een 240 L-container. Indien de container het maximaal toegelaten gewicht overschrijdt, kan deze geweigerd worden. Het maximaal toegelaten gewicht in een ondergrondse sorteerstraat op basis van gewicht, bedraagt 20 kg. Indien het maximaal toegelaten gewicht overschreden wordt, dan kan de storting niet doorgaan en dient de gebruiker het aangeboden afval terug te nemen.
6° Het pmd-afval wordt 2-wekelijks huis-aan-huis ingezameld. Het maximale volume van de verpakkingen bedraagt 8 liter. Er mogen geen verpakkingen aan de buitenkant van het inzamelrecipiënt vastgemaakt worden.
7° Textielafval wordt ingezameld in textielcontainers die verspreid staan opgesteld in de gemeente. Textielafval dient aangeboden te worden in een gesloten zak. Het textiel dient proper en droog aangeboden te worden.
8° Herbruikbare goederen worden huis-aan-huis ingezameld op afroep door het door de OVAM erkende kringloopcentrum waarmee de gemeente een overeenkomst heeft afgesloten. Kringloopgoederen komen in aanmerking voor hergebruik voor hun oorspronkelijke doel.
Artikel 16
Het recyclagepark is een inrichting die tot doel heeft de gescheiden inzameling van huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen mogelijk te maken met het oog op de maximale recyclage en nuttige toepassing van deze afvalstoffen.
Het recyclagepark is gelegen te Bierbeekstraat 8b, 3052 Oud-Heverlee, en is toegankelijk voor de inwoners van de gemeente.Dit is toegankelijk op de data en openingsuren opgenomen in de afvalkalender en vermeld op de website van de gemeente of EcoWerf. Buiten de openingsuren is het recyclagepark niet toegankelijk voor personen vreemd aan de dienst. Op het recyclagepark gelden de bepalingen van het huishoudelijk reglement zoals vastgesteld door de gemeente of EcoWerf.
Tijdens de openingsuren is het recyclagepark permanent onder toezicht van de aanwezige parkwachter(s).
Het is de parkwachter toegestaan om de aanbieders van afvalstoffen buiten de omheining te laten wachten indien er zich reeds te veel personen of voertuigen op het recyclagepark bevinden in functie van een goede verkeersregeling op het recyclagepark.
Kinderen jonger dan 12 jaar dienen vergezeld te zijn door een volwassen begeleider.
Het is verboden dieren te laten rondlopen op het recyclagepark.
Het recyclagepark is toegankelijk: te voet, per de fiets of met een (bestel)wagen al niet met aanhangwagen.
De totale lengte van voertuigen mag niet meer dan 9 m bedragen, het totale bruto gewicht van een voertuig met afval, mag niet meer dan 10 ton bedragen. Aanhangwagens afkoppelen en deze zonder voertuig wegen is niet toegestaan.
Tractoren zijn NIET toegelaten op het recyclagepark met uitzondering van:
Artikel 17
Op het recyclagepark mogen de volgende vooraf maximaal gesorteerde huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen aangeboden worden:
Alle afvalstoffen dienen gesorteerd te worden aangeboden teneinde de verblijfsduur van de aanbieder op het recyclagepark te beperken. De snelheid van de voertuigen op het recyclagepark is beperkt tot 5 km/uur. De motor dient stilgelegd te worden bij het lossen van de afvalstoffen. De aanbieders en de ophalers zijn ertoe gehouden de aanwijzingen van de parkwachter te volgen.
De aanbieder deponeert zelf de afvalstoffen in het inzamelrecipiënt dat voorzien is voor de desbetreffende afvalstof. Zodra de afvalstoffen in de daarvoor voorziene container zijn gedeponeerd, mogen deze afvalstoffen niet meer meegenomen worden tenzij door de inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar aangesteld door de gemeente of haar intergemeentelijk samenwerkingsverband4.
Het kga moet afzonderlijk aangeboden worden in een daarvoor geschikt recipiënt. De aanbieder overhandigt zelf het kga aan de parkwachter. Het aangeboden kga wordt zoveel mogelijk in de oorspronkelijke verpakking, inclusief buitenverpakking, aangeboden om de identificatie te vereenvoudigen. Indien nodig brengt de aanbieder zelf de aanduidingen aan over de aard, samenstelling en eventuele gevaren van het kga op de verpakking. De aanbieder dient alle nodige voorzorgsmaatregelen te treffen om het lekken en andere ongewenste effecten van het kga te voorkomen. Injectienaalden, bloedlancetten en pennaalden moeten aangeboden worden in een naaldcontainer.
Tijdens het vervoer en het aanbieden van hechtgebonden asbescement afvalstoffen op het recyclagepark moeten alle maatregelen getroffen worden om het verspreiden van asbestvezels in de omgeving te vermijden. Gooien en breken van hechtgebonden asbestcement is verboden.
De aanbieder brengt hechtgebonden asbestcement volledig verpakt (transparante bouwfolie of plastic zakken van minstens 0.1 mm dik of 100 micron dikte, afgeplakt met stevige tape) naar het recyclagepark. Verpakken op het recyclagepark zelf is niet toegelaten. Onverpakte hechtgebonden asbestcement worden niet aanvaard.
Het verpakkingsmateriaal moet uit doorzichtige folies en zakken bestaan die voldoen aan de vereisten om hechtgebonden asbestcement te verpakken (transparant en minstens 0.1mm of 100 micron dik) . Het verpakte hechtgebonden asbestcement wordt inclusief de verpakking in de container voor hechtgebonden asbestcement gelegd. Het is verboden om de verpakking te openen en/of leeg te maken. De parkwachter is bevoegd om op de correcte aanlevering van hechtgebonden asbestcement toezicht te houden en controle uit te voeren.
Artikel 18
De aanbieders moeten de omgeving van de containers en de overige ruimte van het recyclagepark steeds rein houden. Zij kunnen door de parkwachter verzocht worden het door hen bevuilde terrein te reinigen.
Artikel 19
Bij misbruik kan de toegang tot het recyclagepark door het College van Burgemeester en Schepenen voor bepaalde of onbepaalde tijd ontzegd worden.
Artikel 20
Het is verboden om afvalstoffen te deponeren of achter te laten aan de toegangspoorten of de omheining van het recyclagepark. Het is verboden om afvalstoffen over de omheining van het recyclagepark te gooien. Het is eveneens verboden om afvalstoffen naast het voorziene recipient op het recyclagepark achter te laten. Ook dit wordt aanzien als een vorm van sluikstorten.
Het is verboden op het recyclagepark te roken of om op enige andere wijze vuur te maken. Het is verboden om enige beschadiging aan te brengen aan de omheining, containers, gebouwen, beplantingen of uitrusting van het recyclagepark.
Artikel 21
Afvalstoffen die onder een aanvaardingsplicht vallen kunnen ingezameld worden via een niet-gemeentelijke inzameling op voorwaarde dat de inzameling voldoet aan de geldende wettelijke bepalingen.
Afvalstoffen die vallen onder de terugnameplicht verpakkingsafval kunnen ingezameld worden via een niet-gemeentelijke inzameling op voorwaarde dat de inzameling voldoet aan de geldende wettelijke bepalingen en georganiseerd wordt door de respectievelijke verpakkingsverantwoordelijke of beheerorganisme overeenkomstig de afgeleverde erkenning.
Afvalstoffen die vallen onder een andere vorm van uitgebreide producentenverantwoordelijkheid kunnen ingezameld worden via een niet-gemeentelijke inzameling op voorwaarde dat de inzameling voldoet aan de geldende wettelijke bepalingen conform artikel 3.3.6 van Vlarema.
Afvalstoffen die door de producent, tussenhandelaar of eindverkoper op vrijwillige basis teruggenomen worden kunnen ingezameld worden via een niet-gemeentelijke inzameling op voorwaarde dat de inzameling voldoet aan de geldende wettelijke bepalingen.
Hoofdstuk 5 – inzameling van afvalstoffen buiten de gemeentelijke inzameling
Artikel 22
Inwoners die zich van grote hoeveelheden afvalstoffen willen ontdoen kunnen hiervoor een afzetcontainer huren bij een geregistreerde inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar.
De inwoner die zich wil ontdoen van afvalstoffen via een afzetcontainer, op het openbaar domein, dient hiervoor steeds toelating te vragen aan de gemeente. Het is de inwoner zelf die deze toelating moet aanvragen. Bij zijn aanvraag vermeldt de inwoner uitdrukkelijk de locatie waar en de periode dat de afzetcontainer geplaatst worden. De toelating kan gepaard gaan met een tijdelijk parkeerverbod.
De afzetcontainer op de openbare weg moet voorzien zijn van rode en witte strepen aan de voor- en achterkant en dit over minstens 1 vierkante meter per kant. Een verkeersbord met symbool D1 moet voorzien worden boven de afzetcontainer en een oranjegeel knipperlicht dient aangebracht te worden boven dit verkeersbord.
De toelating moet toegekend zijn, alvorens de afzetcontainer door de geregistreerde inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar mag geleverd worden. De termijnen van deze toelating moeten gerespecteerd worden. Indien de afzetcontainer niet is verwijderd tegen de dag zoals bepaald in de toelatingsbeslissing dan zal de gemeente de inwoner die de aanvraag heeft ingediend hiervoor verantwoordelijk stellen.
Het is verboden containers met bedrijfsafval (type rolcontainer 1.100 l) buiten te plaatsen op het openbaar domein, behalve ten vroegste om 20uur de avond voor de voorziene ophaling. Na lediging moeten de inzamelcontainers dezelfde dag terug verwijderd worden van het openbaar domein.
Artikel 23
Volgende afvalgerelateerde kleine vormen van overlast worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie overeenkomstig artikel 119bis van de Gemeentewet, voor zover de wetten, besluiten, decreten, algemene en provinciale reglementen of verordeningen niet in andere straffen voorzien:
― het achterlaten van maximaal 2 zakken van 60 liter of gelijkaardig volume niet-gevaarlijk huishoudelijk afval;
― het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen in strijd met het politiereglement;
― het achterlaten van zwerfvuil (o.a. sigarettenpeuken, kauwgom, blikjes, wikkels en andere lege verpakkingen);
― het aanbieden van afvalstoffen bij een gemeentelijke inzameling op een wijze die niet overeenstemt met de bepalingen van deze politieverordening;
― het niet naleven van het verbod om reclamedrukwerk en regionale pers te bedelen in leegstaande panden of brievenbussen met een ja/neen- of neen/neen-sticker of op het openbaar domein. Het achterlaten van autokaartjes op geparkeerde voertuigen;
― het niet plaatsen van de nodige inzamelrecipiënten door verkooppunten voor tabaksproducten, drank en voeding bestemd voor onmiddellijke consumptie;
― het niet opruimen, minstens elke openingsdag, van alle afvalstoffen die afkomstig zijn van de producten die de uitbater verkocht heeft en dit in een straal van 25 meter vanaf de grens van de inrichting;
― het niet opruimen van hondenpoep of uitwerpselen van dieren;
― het niet bijhebben, door de begeleiders van kleine huisdieren, van een zakje voor het verwijderen van de uitwerpselen van hun dier;
- het niet bijhebben van een zakasbakje bij het roken in de openbare ruimte op plaatsen waar geen recipiënt is voorzien.
Artikel 24
Alle andere overtredingen op de bepalingen van deze politieverordening worden bestraft met politiestraffen, voor zover wetten, decreten, algemene of provinciale verordeningen op dit vlak geen andere straffen voorzien.
Wanneer een overtreding van een bepaling is begaan met een motorvoertuig wordt bij afwezigheid van de bestuurder de administratieve geldboete ten laste gelegd van de houder van de kentekenplaat van het voertuig. De houder van de kentekenplaat mag met alle middelen aantonen wie op het ogenblik van de feiten met het voertuig reed. Zo de door de houder van de kentekenplaat aangeduide persoon de inbreuk niet weerlegt of ontkent, wordt de administratieve geldboete hem ten laste gelegd.
Artikel 25
Deze verordening zal bekend gemaakt worden overeenkomstig de artikels 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 26
Een afschrift van deze verordening wordt conform artikel 119 van de Nieuwe Gemeentewet, dadelijk toegezonden aan de Deputatie, aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan die van de politierechtbank. Ter kennisgeving zal eveneens een afschrift worden toegezonden aan EcoWerf en de OVAM.
Artikel 27
De gemeenteraadsbeslissing van 1 maart 2023 betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen wordt opgeheven.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt het wegenistracé goed zoals voorzien in het rooilijnplan dat werd ingediend in het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_2023167463 (OMV/2023/175/VV) voor de verkaveling van het binnengebied voor 160 woningen waarvan 32 sociale woningen en bouw van wegenis op de percelen gelegen tussen de Blandenstraat, Milsestraat en Kerkstraat, kadastraal gekend als afdeling 4 sectie C nrs. 16, 17A, 18A, 19N, 19K, 19W, 19P, 19Z, 19V, 20A, 21A, 22P, 22V3, 22Z3, 22B4, 22S4, 48C, 49E2, 49B2, 49D2, 49C2, 49/2 , 49A2, 61D, 61F, 61C, 61E, 61G, 62, 63M, 63N, 64 en 71H4. Aan de verkavelaar worden volgende voorwaarden en lasten opgelegd:
- De aanvrager dient de ondergrondse afvalcontainers te plaatsen conform de normen van Ecowerf;
- De aanvrager dient minimaal 6 elektrische publiek toegankelijke deelwagens te voorzien op de daarvoor aangeduide locaties op het inplantingsplan.
De aanvrager dient minimaal 4 laadpalen met telkens 2 oplaadpunten te voorzien op de daarvoor aangeduide locaties op het inplantingsplan.
De aanvrager staat de eerste 4 jaar garant voor het voorzien van de deelwagens binnen het projectgebied.
Al de deelwagens en laadpalen moeten voorzien worden ten laatste bij definitieve oplevering van het openbaar domein;
- De aanvrager bekijkt met de gemeente of valbescherming ter hoogte van de bufferbekkens nodig is en wordt verplicht om deze aan te brengen waar dit nodig wordt geacht;
- De aanvrager vervangt het hout van de terrassen in het productief landschap door een duurzaam, gerecycleerd materiaal (herbruikte tegels, herbruikte gevelsteen enz.);
- De aanvrager laat een plaatsbeschrijving opmaken van de percelen grenzend aan de aanvraag en dit vóór de aanvang der werken;
- De volgende voetwegdelen worden uit de goedkeuring van het rooilijnplan gesloten:
- De wegeniswerken dienen in eerste fase te worden aangevat en worden afgerond tot voorlopige oplevering alvorens over te gaan tot de verdere realisatie van het project;
- De overdracht van de wegenis is pas mogelijk wanneer de aanvrager volle eigenaar is van de wegenis en hiervan de nodige akten kan voorleggen;
- De aanvrager staat de totale oppervlakte van 38.394m² gratis en voor openbaar nut aan de gemeente af. De verkaveling wordt, voor wat de verkoop of vervreemding van de loten betreft, slechts uitvoerbaar nadat:
- Een attest van bouwrijpheid kan pas worden afgeleverd na voorlopige oplevering van de wegenis;
- Het openbaar domein wordt aangelegd als een woonerf. Er worden nieuwe insteekwegen voorzien, een intern trage wegennet aangelegd, voorzien 53 bezoekersparkeerplaatsen, groen- en watervoorzieningen.
- De wegenis en rioleringswerken, alsook de groene ruimten, speelruimten en wadi’s moeten volledig door de verkavelaar ten laste worden genomen, hierbij inbegrepen de voorzieningen tot afvoer van de oppervlaktewaters;
- De wegenis- en baanbedding en de zone voor openbaar groen moeten kosteloos afgestaan worden aan de gemeente na voltooiing van de werken;
- De verkavelaar moet zorgen dat de leidingen voor gas, water, elektriciteit, teledistributie en telefooninfrastructuur en de openbare verlichting aanwezig zijn, zodat alle kavels zonder uitbreiding van het distributienet op het net kunnen aangesloten worden;
De kosten van de opgelegde werken en de akte van notaris vallen ten laste van de aanvrager.
Artikel 2:
Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsvergunningsdecreet.
Artikel 3:
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:
Artikel 4:
De gemeenteraad duidt de burgemeester en algemeen directeur aan tot het ondertekenen van de akte van de grondafstand.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om duurzaam bouwadvies op basis van plannen en duurzaam renovatieadvies aan huis gratis aan te bieden aan de inwoners van de gemeente.
Artikel 2: De gemeenteraad besluit om de overeenkomst met de provincie Vlaams-Brabant betreffende extra ondersteuning van het duurzaam bouwadvies op basis van plannen en duurzaam renovatieadvies aan huis, goed te keuren.
Artikel 3: De gemeenteraad gaat met een financiële ondersteuning van 50 euro voor een advies op basis van plannen en 75 euro voor een renovatieadvies ter plaatse en hiervoor maximum 1.500,00 euro te voorzien op de gemeentelijke begroting.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om het ontwerp hemelwater- en droogteplan en de bijhorende bijlages goed te keuren.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het nieuw subsidiereglement voor jeugdverenigingen goed, dat inwerking treedt op 1 januari 2025.
WERKINGSTOELAGEN JEUGDWERKINITIATIEVEN
Artikel 1:
Een jeugdwerkinitiatief komt voor werkingstoelagen in aanmerking als het erkend wordt door de jeugdraad als een jeugdwerkinitiatief en erkend wordt door de gemeente als een vereniging van Oud-Heverlee.
Artikel 2 :
Artikel 3 :
Artikel 4 :
Voor jeugdhuizen en speelpleinwerking geldt er een aparte subsidieregeling. Deze worden eerst af getrokken van de totale beschikbare werkingstoelagen. (zie artikel 6 en 7)
De overige werkingstoelagen worden verdeeld onder de andere jeugdwerkinitiatieven op basis van een puntenstelsel.
Het beschikbare bedrag wordt verdeeld over het totale aantal behaalde punten van de jeugdwerkinitiatieven. Dit levert het aantal eurocenten per punt op. Om het bedrag per initiatief te berekenen, vermenigvuldig je het aantal punten van elk initiatief met de waarde van één punt.
Artikel 5 :
De puntenverdeling gebeurt op basis van volgende criteria :
a. Leden :
b. Dagelijkse werking
d. Kwaliteitsvolle of/en ervaren begeleiding
e. Kampen :
f. Bonuspunten:
Jeugdwerkinitiatieven kunnen in aanmerking komen voor extra bonuspunten:
Artikel 6: Jeugdhuizen
Jeugdhuizen ontvangen 5 procent van de totale beschikbare werkingstoelagen indien ze aan de volgende voorwaarden voldoen:
Artikel 7: speelpleinwerking
De erkende speelpleinwerkingen krijgen een toelage van 0.008 procent per dagaanwezigheid (het totale aantal deelnemers van de gemeente Oud-Heverlee) van de totale beschikbare werkingstoelagen met een maximum van 20 procent indien ze aan de volgende voorwaarden voldoen:
Artikel 8:
Na ontvangst van de aanvragen zal de jeugdraad alle aanvragen bespreken en het aantal punten per vereniging omzetten in een bedrag.
De jeugdraad zal iedere vereniging op de hoogte brengen van de haar toegekende bedragen en deze voor uitbetaling doorgeven aan het schepencollege.
Artikel 9 :
Het bedrag van de werkingstoelagen zal in de loop van de maand maart worden uitgekeerd.
Artikel 10:
Dit reglement gaat in vanaf 1 januari 2025 en vervangt vorige reglementen betreffende werkingssubsidie erkende jeugdverenigingen en subsidie kampvervoer. Een afschrift van dit besluit wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Artikel 1 : De gemeenteraad besluit het bestek met nr. 2024/Vrijetijd/omnisportveld en de raming voor de opdracht “Levering en installatie omnisportveld”, opgesteld door de Dienst vrije tijd goed te keuren. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 100.000,00 excl. btw of € 121.000,00 incl. 21% btw.
Artikel 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3 : Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- Dadiplay BV, Keerweg 10 te 9850 Deinze;
- Ijslander, Oude Dijk 10 te NL-8096 RK Oldebroek;
- Velopa, Ambachtenlaan 54 te 3001 Leuven;
- KOMPAN NV, Bosstraat 15 te 8780 Oostrozebeke.
- SITE ASSIST BVBA, Aarschotsesteenweg 94 te 3300 Tienen.
Artikel 4 : De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 28 januari 2025 om 10.00 uur.
Artikel 5 : De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan onder ramingsnummer MJP 511.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist de werkingsmiddelen jeugd, sport en cultuur voor begrotingsjaar 2025 te indexeren, volgens onderstaande tabel (afgeronde bedragen)
jeugd |
32.500 € |
sport |
39.500 € |
cultuur |
20.500 € |
Artikel 2: De gemeenteraad geeft het schepencollege de opdracht deze indexering via verschuivingen tussen budgetsleutels te realiseren.
Artikel 3: De gemeenteraad geeft het schepencollege de opdracht om bij een toekomstige herwerking van de subsidiereglementen een automatische jaarlijkse indexering te voorzien, volgens de gezondheidsindex.
Namens gemeenteraad,
Marijke Pertz
algemeen directeur
Adinda Claessen
voorzitter van de gemeenteraad