Tue 27/06/2023 - 19:30 Meerdael
De gemeenteraad neemt kennis van de ontwerpnotulen, opgesteld door de algemeen directeur, van de vorige vergadering van 30 mei 2023.
De gemeenteraadsleden nemen er nota van dat tot het einde van de huidige vergadering opmerkingen kunnen gemaakt worden betreffende de redactie van de notulen.
Artikel 1: De rekening 2022 sluit af met de volgende staat van het evenwicht:
budgettair resultaat rekening lokaal bestuur Oud-Heverlee | euro |
I Exploitatiesaldo | 3.580.303 |
II Investeringssaldo | -4.399.090 |
III Saldo exploitatie en investeringen | -818.786 |
IV Financieringssaldo | 1.695.009 |
V Budgettair resultaat van het boekjaar | 876.222 |
VI Gecumuleerd resultaat vorig boekjaar | 12.092.439 |
VII Gecumuleerd budgettair resultaat | 12.968.661 |
IX beschikbaar budgettair resultaat | 12.968.661 |
autofinancieringsmarge | |
I Exploitatiesaldo | 3.580.303 |
II Netto periodieke aflossingen | 1.306.382 |
III Autofinancieringsmarge | 2.273.922 |
Artikel 2: De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2022 voor het gedeelte van de gemeente vast.
Artikel 3: De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken van de acties van het meerjarenplan op datum 31 december 2022.
Artikel 1: De rekening 2022 sluit af met de volgende staat van het evenwicht:
budgettair resultaat rekening lokaal bestuur Oud-Heverlee | euro |
I Exploitatiesaldo | 3.580.303 |
II Investeringssaldo | -4.399.090 |
III Saldo exploitatie en investeringen | -818.786 |
IV Financieringssaldo | 1.695.009 |
V Budgettair resultaat van het boekjaar | 876.222 |
VI Gecumuleerd resultaat vorig boekjaar | 12.092.439 |
VII Gecumuleerd budgettair resultaat | 12.968.661 |
IX beschikbaar budgettair resultaat | 12.968.661 |
autofinancieringsmarge | |
I Exploitatiesaldo | 3.580.303 |
II Netto periodieke aflossingen | 1.306.382 |
III Autofinancieringsmarge | 2.273.922 |
Artikel 2: De gemeenteraad keurt het gedeelte van het beleidsrapport - jaarrekening 2022 goed, zoals het vastgesteld werd door de raad voor maatschappelijk welzijn. De jaarrekening wordt digitaal gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het geactualiseerd financieringsplan met betrekking tot de pensioenverzekering 1ste pijler mandatarissen, ontvangen van Belfius Verzekeringen op 3 mei 2023, goed. De dekkingsgraad na 30 jaar ten opzichte van de totale pensioenverplichtingen bedraagt 100%. De aflossingstabel maakt integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Belfius Verzekeringen.
Artikel 3: De bijkomende benodigde kredieten worden voorzien in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan onder meerjarenplannummer MJP000086 (AR 6240000 pensioenen politiek personeel).
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijzigingen 2023 van de kerkfabrieken Sint-Jan-Evangelist te Blanden en Onze-Lieve-Vrouw te Haasrode.
Artikel 1: De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen besluit om het mandaat van de heer Kris Debruyne voor de algemene vergadering van 28 juni 2023 van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening te bepalen en hem opdracht te geven om de agendapunten goed te keuren:
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen besluit om huidige beslissing:
- ter kennis te brengen aan de Gemeentelijke Holding NV in vereffening.
- ter bekrachtiging voor te leggen tijdens de eerstvolgende gemeenteraad.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het rapportageverslag van het Burgemeestersoverleg regionale samenwerking Oost-Brabant.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de agenda goed van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE van 28 augustus 2023:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, en/of openbare verlichting, en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische communicatie-netwerken[2] met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2022, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de (voorlopige) ruilverhouding van de balans afgesloten op 31 december 2022 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
4. Aanvaarding van de uittreding uit Fluvius Zenne-Dijle vanaf 1 januari 2025 voor:
i. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Asse (1730);
ii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[3] verbonden aan de gemeente Beersel (1650);
iii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Dilbeek (1700);
iv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[4] verbonden aan de gemeente Drogenbos (1650);
v. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Galmaarden (1570);
vi. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Gooik (1755);
vii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[5] verbonden aan de gemeente Halle (1500);
viii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Herne (1540);
ix. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[6] verbonden aan de gemeente Kapelle-op-den-Bos (1880);
x. de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[7] verbonden aan de gemeente Kraainem (1950);
xi. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Lennik (1750);
xii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Liedekerke (1770);
xiii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[8] verbonden aan de gemeente Linkebeek (1630);
xiv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[9] verbonden aan de gemeente Londerzeel (1840);
xv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Merchtem (1785);
xvi. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Opwijk (1745);
xvii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Pepingen (1670);
xviii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Roosdaal (1760);
xix. de activiteiten elektriciteit, aardgas, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[10] verbonden aan de gemeente Sint-Genesius-Rode (1640);
xx. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[11] verbonden aan de gemeente Sint-Pieters-Leeuw (1600);
xxi. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Steenokkerzeel (1820);
xxii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[12] verbonden aan de gemeente Ternat (1740);
xxiii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[13] verbonden aan de gemeente Wezembeek-Oppem (1970);
xxiv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[14] verbonden aan de gemeente Zaventem (1930);
xxv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken[15] verbonden aan de gemeente Zemst (1980);
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 2.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
3. Goedkeuring van de statutenwijzigingen van Fluvius Zenne-Dijle.
4. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 2 en 3 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2 en 3 bij authentieke akte te doen vaststellen.
Artikel 2: De gemeenteraad besluit goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle / Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) door overneming inzake de overgang van Fluvius Zenne-Dijle naar Sibelgas van de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van PBE (op 1 januari 2025 Fluvius Zenne-Dijle ingevolge fusie Iverlek-PBE) wordt verzocht de uittreding per 1 januari 2025 van de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst uit Fluvius Zenne-Dijle voor voornoemde respectieve activiteiten te willen aanvaarden.
Kennis te nemen van de ontwerpstatuten van Fluvius Halle-Vilvoorde.
Artikel 3: De gemeenteraad besluit goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen (met inbegrip van de wijzigingen aan het deelnemersregister en de bijlage 1bis) van Fluvius Zenne-Dijle.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle – Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde).
Artikel 4: De gemeenteraad besluit de betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Artikel 5: De gemeenteraad besluit om mevrouw Maggy Steeno, gemeenteraadslid, aan te duiden als vertegenwoordiger voor de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE op 28 augustus 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), en op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 6: De gemeenteraad beslist om het college van burgemeester en schepenen opdracht te geven om de huidige beslissing van de gemeenteraad uit te voeren en deze ter kennis te brengen aan de opdrachthoudende vereniging PBE, ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het emailadres: vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 1: De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen besluit de agenda van de Algemene Vergadering van OFP Prolocus van 23 juni 2023 goed te keuren:
1. Jaarafsluiting 2022 “Afzonderlijk kostenvermogen OFP Prolocus”:
a. Jaarverslag van de Raad van Bestuur aan de Algemene Vergadering.
b. Goedkeuring jaarrekening.
2. Jaarafsluiting 2022 “Geconsolideerd OFP Prolocus”:
a. Jaarverslag van de Raad van Bestuur aan de Algemene Vergadering.
b. Goedkeuring jaarrekening.
3. Kwijting aan de bestuurders voor het boekjaar 2022.
4. Kwijting aan de erkende commissaris voor het boekjaar 2022.
5. Globale financiële rapportering fonds.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen besluit Bart Clerckx af te vaardigen en dit besluit te laten bekrachtigen op de volgende gemeenteraad.
Artikel 1: De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen besluit om volgende personen voor te dragen als kandidaat leden voor de Raad van Bestuur bij de cvba so Dijledal voor de legislatuur 2019-2024:
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen besluit deze beslissing te laten bekrachtigen op de volgende gemeenteraad.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit het huishoudelijk reglement schoolopvang aan te passen. Tegelijk worden enkele praktische wijzigingen doorgevoerd:
SCHOOLOPVANG
OUD-HEVERLEE
HUISHOUDELIJK REGLEMENT
Inhoud
1. Algemeen
1.1 Inleiding.
1.2 Organiserend bestuur.
1.3 Doelgroep omschrijving.
1.4 Openingsuren.
1.5 Inschrijven voor de opvang.
1.5.1 Reguliere schooldagen.
1.5.2 Pedagogische studiedagen.
1.6 Verzekering.
1.7 Klachtenbehandeling.
2. Intern werkingskader
2.1 Principes m.b.t. pedagogisch beleid.
2.2 Principes m.b.t. de samenwerking met de ouders.
3. Wederzijdse afspraken tussen de ouders en de schoolopvang
3.1 Afspraken i.v.m. breng en haal momenten.
3.2 Afspraken i.v.m. versnaperingen.
3.3 Afspraken i.v.m. kleding en verzorging.
3.4 Opvang van een ziek kind.
3.5 Regeling als een kind ziek wordt of een ongeval krijgt tijdens de opvang.
3.6 Medicatie.
3.7 Naleving van de wet op bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
4. Geldelijke bepalingen
4.1 Gezinsbijdragen.
4.2 Aanpassing van de gezinsbijdragen.
4.3 Verminderde gezinsbijdragen.
4.3.1 Gezinskorting.
4.3.2 Sociaal tarief.
4.4 Administratiebijdrage.
4.5 Facturatie.
4.5.1 Procedure niet-betaalde facturen.
4.6 Fiscale attesten.
5. Allerlei
5.1 Klachtenbehandeling.
5.2 Telefoonnummers.
Schoolopvang Oud-Heverlee, verder de 'schoolopvang' genoemd, wordt georganiseerd voor de kinderen van de volgende basisscholen:
- Gemeentelijke basisschool De Hazensprong Haasrode,
- Gemeentelijke basisschool De Lijsterboom Blanden.
verder de 'participerende scholen' genoemd.
Meer concrete informatie vindt u verder in dit reglement.
Het gemeentebestuur van Oud-Heverlee organiseert de schoolopvang in de participerende scholen.
Contactpersonen:
Gemeentelijke coördinator:
Secretariaat gemeente Oud-Heverlee:
Tel: 016/38.88.28
Fax: 016/38.88.09
E-mail: onderwijs@oud-heverlee.be
Website: www.oud-heverlee.be
Lokale coördinator:
Voor Haasrode: Directeur Cindy Borgers
A. Verheydenstraat 19, 3053 Oud-Heverlee
Tel: 016 39 41 70 – Lagere school
Tel: 016 39 41 75 - Kleuterschool
E-mail: gbshaasrode@dehazensprong.be
Voor Blanden: Directeur Hans Vanden Brande
Bierbeekstraat 4, 3052 Oud-Heverlee
Tel: 016 39 41 50 - Lagere school
Fax: 016 39 41 59
Tel: 016 39 41 55 - Kleuterschool
E-mail: secretariaat@delijsterboom.be
Bevoegde schepen voor kinderopvang en onderwijs:
Katrien Timmermans,
Tel: 0478 98 25 76
E-mail: katrien.timmermans@oud-heverlee.be
Afhankelijk van waar een kind school loopt en van de leeftijd, kan het terecht in één van de schoolopvang locaties.
In het kwartier voor en na de schooluren zorgen de leerkrachten van de school zelf voor de bewaking van de kinderen, aansluitend daarop start de schoolopvang. Tijdens het schooljaar wordt op alle schooldagen schoolopvang georganiseerd voor en/of na de schooluren in de lokalen van de school of in de nabije omgeving ervan.
Onze locaties zijn geopend vanaf 7u 's morgens tot een kwartier voor de aanvang van de lessen en vanaf een kwartier na het einde van de lessen tot maximaal 18u van maandag tem vrijdag.
Uren schoolopvang:
- voorschools: 7u tem 8.30u
- naschools: 15.45u tem 18u
- woensdagnamiddag: 12.20u tem 18u
Om gebruik te kunnen maken van de schoolopvang is het nodig dat het kind beschikt over een streepjescode. Die code wordt door de school aangemaakt en aan je kind(eren) toegewezen. Deze code wordt bij elk brengen en ophalen gescand door de begeleiding. De school zal je informeren over de manier waarop je de streepjescode voor je kind(eren) kan aanvragen.
Door het aanvragen van de streepjescode verklaren de ouders kennis genomen te hebben van dit huishoudelijk reglement en ermee akkoord te gaan.
Om praktische redenen moet er tijdig ingeschreven worden voor schoolopvang op pedagogische studiedagen (minimum 2 dagen voor de pedagogische studiedag). Meer informatie hierover krijgt u hierover via de scholen.
De gemeente Oud-Heverlee heeft een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid voor de kinderen en het personeel. Er is ook een verzekering tegen lichamelijke ongevallen voor de kinderen tijdens hun verblijf in de schoolopvang. De polissen kunnen worden ingekeken bij de gemeentelijke coördinator.
Aangifte van schadegevallen of ongevallen gebeurt bij de de gemeente Oud-Heverlee, via het secretariaat. De aangifte moet binnen de drie werkdagen gebeuren, zodat de verzekeringsinstelling op de hoogte gebracht kan worden.
Als u vragen of opmerkingen hebt, laat ons dat dan weten. Spreek erover met de begeleid(st)er of de schooldirecteurs. De opvang is er op de allereerste plaats voor uw kind en uzelf. We willen onze werking zoveel mogelijk afstemmen op uw vragen en noden. Waar nodig, zoeken wij naar oplossingen, verbeterpunten of een nieuwe aanpak. Neem gerust de tijd voor een babbel met de begeleid(st)ers. Zij zullen u graag informeren over de opvang en de kinderen.
Als u niet tevreden bent, kan u uw klacht schriftelijk of digitaal melden aan de gemeente of de school (zie pagina 3). Elke klacht zal discreet behandeld worden.
Het opvangproject wil optimale kansen bieden aan elk kind in de opvang. Dit betekent dat we rekening houden met wat uw kind aankan.
Aangezien buitenschoolse opvang tot de vrije tijd behoort, kunnen de kinderen zich bij ons ontspannen en zelf bepalen wat ze willen spelen, voor zover de infrastructuur en de inrichting dit toelaten.
De kinderen kunnen in de opvang hun huiswerk maken in een aangepaste en rustige omgeving, maar er wordt geen huiswerkbegeleiding aangeboden. De kinderen worden gemotiveerd om hun huiswerk te maken maar zij worden hier niet toe verplicht. De begeleiding kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud van de huistaken.
Wij vinden het ook zinvol dat de kinderen de kans krijgen binnen de opvang zichzelf te zijn in hun sociale relaties. Het belang van een verdraagzaam en geweldloos gedrag staat daarbij centraal.
De begeleiding gaat informeel en persoonlijk met de kinderen om. Waar nodig worden duidelijke en consequente grenzen getrokken en afspraken gemaakt.
Wij hebben een beleid omtrent preventie, detectie en aanpak van grensoverschrijdend gedrag. Hieronder verstaan wij: "elk bedreigend of gewelddadig gedrag met zowel actieve of passieve betrokkenheid van het kind, van lichamelijke, emotionele en/of seksuele aard, en dit door een volwassene die in een vertrouwens- en/of gezagsrelatie staat waardoor schade wordt berokkend of dreigt te worden berokkend aan het kind." Elk signaal en/of vermoeden van grensoverschrijdend gedrag t.a.v. een kind in de kinderopvangvoorziening kan u steeds melden aan de lokale coördinator. Elke melding wordt ernstig genomen, onderzocht en opgevolgd.
We willen ouders zoveel mogelijk informeren over de schoolopvang. Dit gebeurt grotendeels via de website en via mail of brief.
Daarnaast zijn ook al uw suggesties over de werking en het beleid welkom. Deze zullen met de nodige aandacht behandeld worden. Zie ook 1.7. Klachtenbehandeling.
Tijdens de dagelijkse breng- en haal momenten, staan ook onze begeleid(st)ers open voor al uw vragen. Neem gerust de tijd voor een praatje.
Alle algemene afspraken werden opgenomen in dit huishoudelijke reglement. Wanneer u uw kind inschrijft, verklaart u hiermee akkoord te gaan.
De kinderen moeten 's morgens tot binnen begeleid worden en 's avonds moeten ze in de schoolopvang opgehaald worden. Daarbij moet, omwille van de veiligheid van de kinderen, de aanwezigheid van elk kind steeds digitaal bevestigd worden door de ophaler.
In al de opvangvestigingen wordt het registratiesysteem van Count-e gebruikt. De aanwezige kinderen worden geregistreerd door het scannen van een unieke streepjescode. Breng daarom deze code steeds mee naar elk breng en haal moment. Wanneer u de aanwezigheid van uw kind niet digitaal bevestigt, zal de volledige opvangtijd aangerekend worden.
Gelieve de openingsuren van de schoolopvang strikt te respecteren.
Uiteraard kan het uitzonderlijk eens gebeuren dat u niet tijdig in de schoolopvang geraakt. Wij vragen u dan de schoolopvang begeleiding hiervan telefonisch, voor 18u, op de hoogte te brengen.
De opvang zal na sluitingstijd als volgt aangerekend worden:
1ste keer te laat ophalen: 2,5 euro per 15 minuten en per kind
2de keer te laat ophalen: 5 euro per 15 minuten en per kind
3de keer of meer te laat ophalen: 10 euro per 15 minuten en per kind.
Bij herhaaldelijk laattijdig afhalen zullen wij u vragen een andere opvangmogelijkheid voor uw kind te zoeken die beter aansluit bij uw noden.
Onder geen enkel beding mogen de kinderen de opvang zelfstandig verlaten zonder expliciete toestemming van de ouders.
Wij vragen u ook mee te delen aan wie de opvangkosten gefactureerd moeten worden.
Op woensdagmiddag brengen de kinderen hun lunchpakket mee.
Tijdens pedagogische studiedagen vragen wij u om de kinderen speelkleding aan te doen die aan de weersomstandigheden is aangepast (liefst gemarkeerd met naam). Zorg bij slecht weer ook altijd voor regenkledij en bij warm weer voor een petje en zonnecrème.
Kinderen die naar de schoolopvang komen, moeten zindelijk zijn. In samenspraak met de lokale coördinator kunnen uitzonderlijk afspraken worden gemaakt voor een korte overgangsfase. Wij vragen u om in dat geval ook reservekleding mee te geven.
Wanneer uw kind luizen heeft, vragen wij u de schoolopvang hiervan onmiddellijk op de hoogte te brengen zodat ook de andere ouders geïnformeerd kunnen worden. U moet dan ook onmiddellijk een gepaste behandeling starten. Informatie over de verschillende behandelingsmethodes tegen luizen kan u bij de lokale coördinator of in de schoolopvang krijgen.
Om zowel uw kind als de andere kinderen en de begeleiding te beschermen, vragen we u om ons te informeren over alle, ook niet onmiddellijk zichtbare, medische problemen. Zo kunnen we beter de mogelijke gevaren inschatten en met de nodige waakzaamheid handelen.
Kinderen die te ziek zijn om naar school te gaan, zijn ook te ziek om naar de opvang te komen.
Kinderen die volgende ziektetekens vertonen worden niet toegelaten in de opvang:
- diarree: lopende of waterige ontlasting met koorts of bloederige ontlasting (losse stoelgang is geen reden tot weigering)
- braken: met algemeen ziek zijn; oppassen voor uitdroging
- zeer zware hoest (neusloop en hoest zonder algemeen ziek zijn is geen reden tot weigering)
- koorts (meer dan 38,5°) gepaard met keelpijn, braken, diarree, oorpijn, prikkelbaarheid, verwardheid of rode uitslag
- elk kind dat niet kan deelnemen aan de normale activiteiten van de school of de opvang wegens ziektetoestand
Als uw kind tijdens de opvang ziek wordt, zal de begeleid(st)er contact met u opnemen.
Samen wordt dan naar een passende oplossing gezocht. Meestal zullen wij u vragen om uw kind zo snel mogelijk op te halen. Indien dat niet mogelijk is of indien de situatie het vereist, doen we een beroep op een huisdokter. In eerste instantie proberen we uw eigen huisarts te bereiken; als dat niet lukt, contacteren we een andere geneesheer. Bij zeer ernstige noodsituaties verwittigen we de hulpdiensten.
Zie ook paragraaf "verzekering" onder het hoofdstuk "Algemeen".
In principe worden er geen geneesmiddelen toegediend. We raden u aan om uw huisarts te vragen geneesmiddelen voor te schrijven die u 's morgens en 's avonds zelf kunt toedienen.
Medische gegevens kunnen enkel opgevraagd worden onder de verantwoordelijkheid van een arts. Administratieve en sociale gegevens worden opgevraagd onder de verantwoordelijkheid van de gemeente.
Overeenkomstig de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer hebt u als ouder recht op toegang tot de administratieve gegevens die uw kind, uzelf of uw gezin betreffen en kunt U de verbetering ervan vragen.
Onze medewerkers delen geen informatie over uw kind of zijn/haar verblijf mee aan derden. Zij nemen de nodige discretie in acht.
Soms worden er tijdens de activiteiten foto's genomen in de opvang. Het gebeurt dat ook uw kind op de foto staat. De foto's kunnen gebruikt worden voor publicatie in een krant, een folder, de website, enz. … Indien u niet wenst dat uw kind herkenbaar voorkomt op de foto, moet u ons hiervan schriftelijk op de hoogte brengen.
De gezinsbijdrage dekt alle verblijfskosten. Uw kind brengt een eigen lunchpakket mee voor woensdagmiddag.
Waar uw kind ook opgevangen wordt, overal worden dezelfde tarieven aangerekend.
De gezinsbijdragen worden berekend op basis van de aanwezigheidsduur van uw kind.
Indien er meerdere kinderen uit één gezin worden afgehaald, dan geldt de afhaaltijd van het eerste kind voor alle anderen mits het afhalen van de anderen kinderen gebeurt binnen een tijdsspanne van 10 minuten.
De gezinsbijdrage ten laste van de ouders wordt vastgesteld op 1,29 euro per begonnen half uur en per kind.
De gezinsbijdrage ten laste van de ouders, voor de opvang tijdens een pedagogische studiedag, wordt vastgesteld op 8,30 euro voor een halve dag en 16,57 euro voor een hele dag en dit per kind.
Op volgende momenten wordt de schoolopvang aangerekend:
Voorschools |
Naschools (ma, di, do,vrij) |
Naschools (woe) |
7u - 8.30u |
15.45u - 18u |
12.20u - 18u |
Kinderen die na 8.15u in de opvang komen worden per kwartier of 0,65 euro gefactureerd.
De naschoolse opvang start om 15.45 uur, maar er zal pas vanaf 16.00 uur gefactureerd worden.
De gezinsbijdragen zijn fiscaal aftrekbaar.
In de laatste schoolweek van de maand april van het lopende jaar ontvangt u een fiscaal attest met de vermelding van alle betaalde gezinsbijdragen van het voorbije jaar. Dit fiscaal attest laat u toe de opvangkosten in uw belastingaangifte in mindering te brengen.
Elke aanpassing van de gezinsbijdragen wordt u vooraf gemeld.
Als meerdere kinderen van hetzelfde gezin tijdens een dagdeel van de schoolopvang gelijktijdig aanwezig zijn op dezelfde opvanglocatie, geldt vanaf het eerste kind:
0,50 euro per begonnen kwartier
0,99 euro per begonnen half uur
6,23 euro voor een halve dag
12,43 euro voor een hele dag
U kunt sociaal tarief aanvragen bij de lokale coördinator. U bezorgt hiervoor uw meest recente aanslagbiljet of kortingskaart 'verhoogde' tegemoetkoming'. Het toekennen van een sociaal tarief gebeurt op jaarbasis. U dient dus jaarlijks de meest recente documenten aan ons te bezorgen.
Indien u uw aanslagbiljet niet bezorgt, wordt uw tarief veranderd naar het normale tarief totdat u het gewenste bewijs bezorgt.
U komt in aanmerking indien uw gezamenlijk belastbaar gezinsinkomen onder de grensbedragen van het RVV - statuut ligt. Deze grensbedragen worden elk jaar op 1 januari geïndexeerd. We hanteren vanaf januari 2015 de nieuwe grenswaarden en zullen hierbij steeds rekening houden met het voordeel van de klant.
Voor meer info kunt u terecht bij de lokale coördinator.
Het sociaal tarief bedraagt:
0,33 euro per begonnen kwartier
0,66 euro per begonnen half uur
4,15 euro voor een halve dag en
8,29 euro voor een hele dag.
Wij vragen een maandelijkse betaling van de gezinsbijdragen.
Indien de betaling niet tijdig (vóór de vervaldag vermeld op de factuur) gebeurt, wordt er een herinneringsbrief verstuurd.
Bij uitblijven van betaling na deze herinneringsbrief zal u aangetekend een waarschuwing tot dwangbevel ontvangen.
Indien de factuur dan nog niet betaald wordt, zijn wij verplicht om uw dossier over te maken aan een gerechtsdeurwaarder.
Bij betalingsmoeilijkheden raden wij u aan om zo snel mogelijk contact op te nemen met de gemeente.
Als u na verschillende aanmaningen niet betaalt en het nalaat een regeling te treffen, zullen maatregelen worden overwogen zoals uw kind(eren) in de opvang te weigeren.
De kosten voor de opvang van kinderen tot 12 jaar in een erkende locatie zijn fiscaal aftrekbaar, met een maximum van 14,40 euro per dag per kind. Dit attest bezorgen we u in de laatste schoolweek van de maand april.
Indien u vragen of opmerkingen heeft, laat dit aan ons weten. Spreek onze begeleid(st)ers of lokale coördinatoren aan. We willen onze werking zoveel mogelijk afstemmen op uw vragen en noden. Samen met u gaan we op zoek naar oplossingen, verbeterpunten of een andere aanpak.
Indien u niet tevreden bent, kan u uw klacht schriftelijk overmaken aan de Gemeente of schooldirecteur (zie gegevens onder punt 1.2)
Elke klacht wordt discreet behandeld.
De schoolopvang kan u bereiken via onderstaande telefoonnummer:
Opvanglocatie |
Telefoonnummer |
De Hazensprong - lagere school |
016 39 41 77 |
De Hazensprong - kleuterschool |
016 39 41 78 |
De Lijsterboom - lagere school |
0492 34 14 34 |
De Lijsterboom - kleuterschool |
0492 34 40 62 |
De gemeentelijke coördinator, kan u bereiken via:
Tel.: 016/38.88.28
E-mail: onderwijs@oud-heverlee.be
Alle informatie en dit huishoudelijk reglement is eveneens terug te vinden op www.oud-heverlee.be.
Artikel 2: Dit reglement vervangt het reglement van 29 november 2022.
Artikel 3: Dit reglement treedt in werking op 1 september 2023.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit het aanvraagdossier alternatieve leercontext, en het bijhorende toetsingsinstrument, goed te keuren.
Artikel 1: de gemeenteraad keurt onderstaande samenwerkingsovereenkomst goed en het ontwerp van erfpachtovereenkomst die er in kadert. Notaris Gwen Daniëls wordt aangesteld voor het verlijden van de akte.
Deze samenwerkingsovereenkomst (hierna SWO genoemd) wordt afgesloten met het oog op een veilig en boeiend bosbezoek voor recreanten (wandelaars, rolstoelgebruikers, fietsers en spelende kinderen…), om het optimaal functioneren van het recent aangelegde ecoduct ‘Grote Konijnenpijp’ te garanderen en om een aantal goede fietsverbindingen tussen de kernen van de gemeente en de belangrijkste functionele en recreatieve fietsverbindingen te realiseren en goed te onderhouden. Deze SWO is aanvullend op de bestaande SWO tussen het ANB en de gemeente Oud-Heverlee d.d. 28 juni 2016.
Deze SWO is gekaderd in een jarenlange goede samenwerking tussen de gemeente en ANB.
Deze SWO is qua timing gekoppeld aan de voortgang van enkele belangrijke wegenonderhoudswerken in de gemeente en Leuven met impact op de mobiliteit van de inwoners. De SWO voorziet ook in de mogelijkheid van een tijdelijk gebruik van de Weertse Dreef door gemotoriseerd verkeer in 2 richtingen bij noodsituaties en bij noodzakelijke omleidingen.
Deze SWO vermijdt dat een groot aantal van de dreefbomen in de Weertse Dreef zouden moeten worden gekapt als gevolg van beschadiging door het vaak intense autoverkeer.
- het gebruik van de ruiterzone van het ecoduct ‘Grote Konijnenpijp’ voor publieksactiviteiten gericht op educatie en / of duurzame natuurbeleving. Voorbeelden: educatie ivm functioneren van het ecoduct, een eenmalige wandel- of fietstocht. Data in overleg te bepalen, buiten het broedseizoen;
- het gebruik van het ecoduct voor een educatieve of wandelactiviteit voor verenigingen en inwoners van Oud-Heverlee op 3 momenten per jaar. Data in overleg te bepalen, buiten het broedseizoen;
- het gebruik van de Torenvalk en de Speelberg voor activiteiten georganiseerd door de gemeente en dit voor een beperkt aantal momenten per jaar. Voorbeelden: onthaal nieuwe bewoners, buitenspeeldag.
- het indienen van een omgevingsvergunning voor het realiseren van een wandelpad ten oosten van de Heulpoel en het onderzoeken van het verlengen van het bestaande pad tussen de Heulpoel en het Zilvermeer richting Korbeek-Dijle, met een brug over de Dijle;
- de inrichting waaronder de ontslibbing van de vijvers van het Zoet Water. Voorbeeld: het opmaken van gezamenlijke bestekken.
- de uitvoering van het beheersplan OE Zoet Water of in voorkomend geval, het geïntegreerd beheersplan dat dit beheersplan OE vervangt;
- een doordacht globaal parkeerbeleid en de problematiek van de verkeersstromen.
Deze SWO wordt afgesloten voor een periode die gelijk loopt met de looptijd van de erfpachtovereenkomst over de Weertse Dreef. De SWO neemt een aanvang op de eerste dag van de maand volgende op de ondertekening door beide partijen.
Deze SWO wordt op geregelde basis geëvalueerd en minstens om de drie jaar.
Deze SWO is gekoppeld aan de erfpachtovereenkomst zoals bedoeld in engagement 1 van de gemeente.
Een kopij van de erfpachtovereenkomst afgesloten tussen de gemeente en ANB op 28 juni 2016 wordt aan deze overeenkomst toegevoegd en door beide partijen geparafeerd.
Geen van beide partijen is in deze SWO gehouden tot het betalen van een som aan de andere partij. De kosten, lasten, en baten die voortvloeien uit de verbintenissen van deze SWO vallen volledig ten laste van de partij die de verbintenis op zich heeft genomen.
De SWO kan mits akkoord van beide partijen gewijzigd of vroegtijdig beëindigd worden.
Tussen enerzijds
De GEMEENTE OUD-HEVERLEE, vertegenwoordigd door de gemeenteraad in de persoon van de voorzitter van de gemeenteraad, Adinda Claessen en de algemeen directeur, Marijke Pertz, handelend in haar naam en voor haar rekening, overeenkomstig en ter uitvoering van de gemeenteraadsbeslissing genomen op datum van 31 mei 2023 definitief geworden bij ontstentenis van schorsing of vernietiging door de toezichthoudende overheid,
Hierna ‘de erfverpachter’ genoemd,
En anderzijds
Het VLAAMS GEWEST, Beleidsdomein Omgeving, Agentschap voor Natuur en Bos, intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid, waarvan de burelen gevestigd zijn te 1000 Brussel, Herman Teirlinck-gebouw, Havenlaan 88 bus 75, met ondernemingsnummer 0220.819.807 en vestigingsnummer 2199.335.537, vertegenwoordigd door de heer Filiep Cardoen, afdelingshoofd, voor Jos Rutten adjunct-administrateur-generaal, afwezig,
Hierna ‘de erfpachter’ genoemd,
En hierna samen ‘de partijen’ genoemd,
Is overeengekomen wat volgt:
Artikel 1. Voorwerp van de overeenkomst
De erfverpachter verleent aan de erfpachter, die aanvaardt, een recht van erfpacht op de hierna vermelde goederen, aangeduid op het situeringsplan in bijlage:
Wegenis, niet-gekadastreerd, plaatselijk gekend als ‘Weertse Dreef’, over de gehele lengte gesitueerd tussen kadastrale percelen die eigendom zijn van de erfpachter, vanaf de terreinen gekend als ‘onthaalpoort De Speelberg’ tot de gewestweg N25, Naamsesteenweg
De gezamenlijke lengte bedraagt bij benadering 3098 meter. Zie bijlage “situering”.
Artikel 2. Doel van de overeenkomst
Aan de erfpachter wordt een recht van erfpacht verleend met inbegrip van alle zakelijke rechten die op de desbetreffende percelen rusten, en wel met het oog op de realisatie van de samenwerkingsovereenkomst ‘Heverleebos-Meerdaalwoud en Zoet Water, dd 31 mei 2023, zoals afgesloten tussen de partijen.
De erfpachter verbindt zich ertoe zijn beheerdaden te richten op de realisatie van dit doel.
Artikel 3. Toestand
De in artikel 1 van deze overeenkomst vermelde goederen worden in erfpacht gegeven in de staat en de ligging waarin ze zich thans bevinden met de voor- en nadelige, zicht- en onzichtbare, voortdurende en niet-voortdurende, actieve en passieve erfdienstbaarheden die op het goed rusten. De erfpachter heeft het recht de ene in zijn voordeel te doen gelden en zich tegen de andere te verzetten, doch zulks op zijn kosten, lasten en risico, zonder tussenkomst van de erfverpachter en zonder verhaal tegen laatstgenoemde en zonder dat dit beding aan wie dan ook meer rechten zal kunnen verstrekken dan deze gegrond op rechtmatige titels of op de wet.
De erfpachter aanvaardt het erfpachtrecht zonder waarborg van de oppervlakte. Het verschil in oppervlakte zal ten voordele of ten nadele van de erfpachter zijn, ook al bedraagt dit meer dan 1/20ste .
De goederen die het voorwerp uitmaken van deze overeenkomst worden in erfpacht gegeven voor vrij en onbelast van alle lasten en hypotheken van alle aard, de gronden zijn vrij van alle pachtverplichtingen.
Artikel 4. Prijs
Het recht van erfpacht wordt verleend tegen betaling door de erfpachter van een jaarlijkse vergoeding van 1 euro die de erfpachter dient te betalen voor de jaarlijkse vervaldag en voor de eerste maal op 1 maart 2024 door overschrijving op het rekeningnummer. De vergoeding voor de volledige erfpachtperiode is in éénmaal betaalbaar.
IBAN-code : XXX, BIC-code : XXX van de gemeente Oud-Heverlee onder vermelding ‘XXX’.
Artikel 5. Duur
Het recht van erfpacht wordt toegestaan voor een termijn van 99 jaar met ingang op 1 september 2023.
De erfpacht is na het verstrijken van voornoemde termijn, met inachtneming van de wettelijk toegelaten maximumtermijn, verlengbaar bij onderlinge toestemming van de partijen na een besluit in die zin van hun bevoegde organen. De erfpacht kan in geen geval stilzwijgend worden verlengd.
Artikel 6. Bestemming
De erfpachter mag de in artikel 1 van deze overeenkomst vermelde goederen uitsluitend bestemmen zoals beschreven in voormelde Samenwerkingsovereenkomst.
De erfpachter mag, met betrekking tot de in erfpacht gegeven goederen, geen enkel bouwwerk, gebouw, werk of beplanting oprichten, aanbrengen of uitvoeren indien dit niet noodzakelijk of nuttig is voor de realisatie van voornoemde bestemming, of mits uitdrukkelijke toestemming van de erfverpachter.
Tijdens de gehele duur van het recht van erfpacht dient de hierboven vermelde bestemming behouden te blijven behoudens schriftelijke toestemming van de erfverpachter.
Artikel 7. Rechten erfpachter en erfverpachter
De erfpachter is, onder voorbehoud van het in andere relevante artikelen van deze overeenkomst bepaalde, gerechtigd noodzakelijke of nuttige nieuwe gebouwen, werken en beplantingen op te richten en uit te voeren op of aan de in erfpacht gegeven goederen.
De erfverpachter verklaart eenvoudig afstand te doen ten voordele van de erfpachter, die aanvaardt, van het recht van natrekking dat hij bij toepassing van de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek heeft op de gebouwen, bouwwerken en beplantingen die op de in erfpacht gegeven gronden worden opgericht en dit voor de gehele duur van de erfpacht.
De erfpachter mag verder noch de erfpacht zelf, noch de in erfpacht gegeven goederen vermeld in artikel 1 van deze overeenkomst, noch de gebouwen die door hemzelf of voor hemzelf zouden worden opgericht, hypothekeren, vervreemden, er zakelijke rechten of erfdienstbaarheden op vestigen of er daden van beschikking over stellen zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de erfverpachter.
Artikel 8. Belastingen en taksen
Alle belastingen en taksen, van welke aard ook, inclusief de onroerende voorheffing met betrekking tot de in erfpacht gegeven goederen en/of op door de erfpachter opgerichte onroerende goederen, met betrekking tot de bezetting van deze goederen of de activiteit die er door de erfpachter wordt uitgeoefend zijn ten laste van de erfpachter, vanaf de eerste maand volgend op de datum van de authentieke akte.
Artikel 9. Onderhoud, herstellingen, aanpassingen en aansluitingen
De erfpachter is ertoe gehouden de in artikel 1 van deze overeenkomst vermelde goederen, evenals alle door hemzelf of voor hemzelf verwezenlijkte of aangebrachte opstallen van welke aard ook te onderhouden op hun kosten en er alle grote en kleine herstellingen van alle aard uit te voeren.
De erfverpachter is tot geen enkele herstelling gehouden.
De erfverpachter kan evenmin verantwoordelijk worden gesteld voor hinder, schade, afwijkingen, toevallige onderbrekingen enz..., wat ook de oorzaak moge zijn, die zich aan de in erfpacht gegeven goederen zouden kunnen voordoen. De erfpachter is verplicht het geheel in goede staat van onderhoud en herstelling terug te geven aan de erfverpachter bij afloop van het recht van erfpacht.
Alle kosten die voortvloeien uit verbouwingen, herstellingen of uitbreidingen van de in erfpacht gegeven goederen, alsook de kosten die het gevolg zijn van de uitvoering van wettelijke, administratieve of andere voorschriften inzake hygiëne, openbare gezondheid, veiligheid, arbeidsveiligheid of milieuvoorschriften, zijn ten laste van de erfpachter.
Artikel 10. Verzekeringen
De erfpachter staat op eigen kosten in voor het nemen van alle bij wetten, decreten of besluiten van de hogere overheid verplichte verzekeringen met betrekking tot de in erfpacht gegeven goederen en de door of voor henzelf opgerichte gebouwen.
Artikel 11. Hoofdelijkheid – afstand - overdracht - verhuring
De verplichtingen aangegaan door de erfpachter zijn hoofdelijk en ondeelbaar tussen zijn rechthebbenden of rechtsopvolgers uit welken hoofde ook.
De erfpachter mag zijn rechten op deze erfpacht noch geheel noch gedeeltelijk afstaan of overdragen aan derden behoudens na voorafgaande schriftelijke toestemming van de erfverpachter. In geval van afstand of overdracht van de rechten betreffende de erfpacht blijft de erfpachter hoofdelijk borg voor de goede uitvoering van de uit de aanvankelijke erfpacht voortvloeiende verplichtingen.
In geval van afstand of overdracht van het geheel of een gedeelte van de erfpacht onder welke vorm ook of in geval van langdurige verhuring zal de erfpachter in ieder geval al de verplichtingen die op hem rusten krachtens deze overeenkomst en voor zover deze toepasselijk kunnen zijn, op moeten leggen aan degene aan wie wordt afgestaan, overgedragen of verhuurd.
Artikel 12. Einde van de erfpacht
De erfpacht neemt een einde door het verstrijken van de termijn zoals in artikel 5 bepaald en tevens, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, indien en zodra de erfpachter ophoudt te bestaan.
Bij de beëindiging van de erfpacht zoals hoger vermeld, komen de goederen, de gebouwen, de opstallen en alle verbeteringen en aanplantingen die de erfpachter heeft aangebracht of uitgevoerd tijdens de duur van de erfpacht in volle eigendom en zonder dat de erfpachter aanspraak zal kunnen maken op enige vergoeding ter zake, toe aan de erfverpachter, tenzij de erfverpachter er de voorkeur aan geeft deze gebouwen, opstallen, verbeteringen of aanplantingen geheel of gedeeltelijk te laten verwijderen en de goederen terug in hun oorspronkelijke staat te laten herstellen, op kosten van de erfpachter.
De erfpachter kan zich steeds vervroegd vrijmaken van dit recht van erfpacht. In dit geval zal eveneens toepassing gemaakt worden van de bovenstaande bepalingen.
Indien de erfverpachter voor het verstrijken van de in artikel 5 vermelde termijn eenzijdig een einde stelt aan het recht van erfpacht, zonder dat de erfpachter in gebreke is gebleven omdat hij, om reden van algemeen belang of van lokaal belang een andere bestemming wenst te geven aan de onder artikel 1 vermelde goederen, zal de erfverpachter de erfpachter vergoeden voor de door hem opgerichte opstallen zoals gebruikelijk is inzake onteigeningen om reden van openbaar nut, gesteund op een schatting door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Belastingdienst en na afhouding van de door de erfpachter eventueel aan de erfverpachter nog verschuldigde bedragen.
Artikel 13. Sanctie
De erfverpachter heeft het recht om voor de bevoegde rechtbanken de ontbinding van de erfpacht met schadevergoeding te vorderen bij wanprestatie door de erfpachter en bij zware of herhaalde lichte inbreuk door de erfpachter op de verplichtingen die hem bij deze overeenkomst of de erbij horende Samenwerkingsovereenkomst worden opgelegd.
Als zware inbreuken worden zonder dat deze opsomming als limitatief geldt, onder meer beschouwd: de wijziging van de bestemming door de erfpachter, de niet-betaling van de erfpachtvergoeding binnen twee maanden na ingebrekestelling en het gebrekkig onderhoud of herstel van de in erfpacht gegeven goederen, het zonder reden beëindigen of verwaarlozen van de uitoefening van zijn recht of van de overeengekomen exploitatie. Daarnaast zal tevens toepassing gemaakt worden van de bepalingen van de tweede paragraaf van artikel 12.
Artikel 14. Stedenbouw
De erfpachter verbindt er zich toe de stedenbouwkundige voorschriften na te leven. Hij zal niet met de uitvoering van werken beginnen dan nadat zij de nodige vergunningen en goedkeuringen hebben bekomen.
Artikel 15. Milieuwetgeving
De erfverpachter verklaart dat geen zekerheid kan worden gegeven omtrent de mogelijkheid om op of in de in erfpacht gegeven goederen activiteiten uit te oefenen die bij toepassing van het milieuvergunningsdecreet van 28 juni 1985 en zijn uitvoeringsbesluiten vergunningsplichtig zijn. De erfpachter wordt er op gewezen dat op of in de in erfpacht gegeven goederen geen vergunningsplichtige activiteit in voormelde zin mag worden uitgeoefend, zolang de voorgeschreven milieuvergunning niet is verkregen.
De erfverpachter verklaart dat er op het goed, bij zijn weten geen inrichting gevestigd is of was, of geen activiteit wordt of werd uitgevoerd die opgenomen is in de lijst van inrichtingen en activiteiten die bodemverontreiniging kunnen veroorzaken, zoals bedoeld in artikel 6 van het Bodemdecreet.
De erfverpachter verklaart dat de erfpachter voor het sluiten van onderhavige overeenkomst op de hoogte is gebracht van de inhoud van de bodemattesten afgeleverd door OVAM op XXX overeenkomstig artikel 101, paragraaf 1 van genoemd decreet.
Die bodemattesten bepalen XXX
De erfverpachter verklaart met betrekking tot de in erfpacht gegeven goederen geen weet te hebben van bodemverontreiniging die schade kan berokkenen aan de erfpachter of aan derden, of die aanleiding kan geven tot een saneringsverplichting, tot gebruiksbeperkingen of tot andere maatregelen die de overheid in dit verband kan opleggen. De erfverpachter is in geen geval waarborg noch schadevergoeding verschuldigd voor dergelijke gebreken.
Artikel 16. Kosten
Alle kosten en rechten, voortvloeiend uit deze overeenkomst, evenals deze voortvloeiend uit het verlijden van de authentieke erfpachtakte, met inbegrip van de registratierechten, de overschrijvingskosten der hypotheken en andere, vallen ten laste van de erfpachter.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het rooilijnplan inclusief erfdienstbaarheden goed. Er wordt een publieke erfdienstbaarheid van overgang gevestigd voor een oppervlakte van 256,02m². De openbare erfdienstbaarheid blijft eigendom van de aanvrager maar heeft een openbaar karakter.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt de aanleg van (1) het pleintje ter hoogte van lot 5 om de indraai naar de private weg voor de loten 6-11 en de parkeerzone mogelijk te maken, (2) de vier bezoekersparkeerplaatsen in de parkeerzone (lot B), (3) de verzamelplaats voor het afval op de dag van de vuilnisophaling alsook de zone met brievenbussen loten 5 – 11 en (4) een toegangspad van 1,5m breed tot aan de tuinbergingen voorzien achteraan de loten 6 en 7 goed, zoals aangegeven op het bijgevoegd rooilijnplan.
Artikel 3: De aanleg van het pleintje, de bezoekersparkeerplaatsen, de verzamelplaats voor afval en brievenbussen, het toegangspad van 1,5m en de opmaak van de notariële akte zijn ten laste van de bouwheer.
Artikel 4: De gemeenteraad duidt de burgemeester en algemeen directeur aan tot het ondertekenen van de overeenkomst tot vestiging van een erfdienstbaarheid van openbaar nut.
Artikel 5: De gemeenteraad neemt er kennis van dat de ontwikkelaar het voornemen heeft om 2 sociale woningen te realiseren in het WUG Haasrode n.a.v. de belasting bijkomende wooneenheden die van toepassing is op de omgevingsvergunning.
Amendement N-VA bij verkoop restperceel Blandenstraat
Niet onderhouden restperceel. Extra voorwaarden bij verkoop.
De huidige coalitie stelt voor om het restperceel gelegen in de Blandenstraat, naast buurtweg 71, te verkopen aan de betrokken bewoner.
De reden: de huidige woning grenst niet aan het openbaar domein.
We stellen vast dat het bedoelde perceel afgebakend is met een haag.
Deze haag is ongeveer 2m. hoog en hangt over en belet het uitzicht op aankomend auto en fietsverkeer voor de gebruiker van voetweg 71. (zie foto's in bijlage)
Wij vragen dan ook om in deze beslissing een voorwaarde op te nemen:
Artikel 1: vooraleer het restperceel wordt verkocht wordt het gesnoeid
Artikel 2: in de verkoopovereenkomst wordt bepaald hoe hoog de haag mag zijn en snoeiperiodes afgesproken.
Burgemeester Bart Clerckx: akkoord met artikel 1, artikel 2 willen we ook goedkeuren als er kan verwezen worden naar de bepalingen in het veldwetboek en dat we de voorwaarde over de snoeiperiode kunnen laten vallen. N-VA gaat hiermee akkoord.
Raadslid Tom Teck merkt op dat de beslissing best wordt aangevuld zodat perceel 1A wordt opgenomen in het openbaar domein, de gemeenteraad gaat hiermee akkoord.
Stemming over het amendement: iedereen gaat akkoord met aangepaste amendement.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de onderhandse verkoop van het perceeltje 1B op het opmetingsplan en schattingsverslag in bijlage aan betrokkenen, eigenaars van de woning gelegen Blandenstraat 97. De prijs bedraagt 3.105 EUR, verhoogd met de kosten van de opmeting en de opmaak van het schattingsverslag. De kosten voor de opmaak van de notariële akte zijn ten laste van de betrokkenen. Aan notaris Daniëls wordt gevraagd een ontwerpakte op te stellen.
Artikel 2: Vooraleer het perceel wordt verkocht, wordt de haag gesnoeid en in de verkoopakte wordt expliciet opgenomen dat de haag onderhouden moet worden door de eigenaars en maximaal de hoogte mag hebben die bepaald wordt in het veldwetboek.
Artikel 3: Perceel 1A wordt opgenomen in het openbaar domein.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de 2 voorgestelde grondafstanden van 0a81ca en 0a66ca goed. Deze omvatten een strook langs de Bierbeekstraat waarin ook de boom met ronde bank zijn opgenomen van 0a81ca en een deel aan de Lijsterstraat die voornamelijk bestaat uit 3 parkeerplaatsen van 0a66ca.
Artikel 2: De zones die afgestaan worden zals weergegeven op het inplantingsplan landmeter (0a81ca en 0a66ca) opgenomen in de omgevingsvergunningsaanvraag dienen kosteloos aan de gemeente afgestaan te worden en aangelegd volgens de ontwerpplannen bijgevoegd aan het dossier. De kosten van de opgelegde werken en de akte van de notaris vallen ten laste van de aanvrager.
Artikel 3: De aanleg wordt uitgevoerd door de bouwheren en daarna overgedragen. Ook de boom met de ronde bank op de hoek wordt door de aanvrager aangelegd en overgedragen. Het onderhoud van deze zone wordt dan ook overgedragen aan de gemeente.
Artikel 4: De gemeenteraad duidt de burgemeester en algemeen directeur aan tot het ondertekenen van de akte van de grondafstand.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst Streekhuis Dijleland opgesteld tussen RLD vzw en gemeente Oud-Heverlee goed.
Tussen de ondergetekenden:
Gemeente Oud-Heverlee Gemeentestraat 2-10 3054 Oud-Heverlee
Hierna genoemd Gemeente Oud-Heverlee
|
En: Regionaal Landschap Dijleland vzw (de concessiehouder van het gebouw) Streekhuis Dijleland Witte Bomendreef 1, 3050 Oud-Heverlee tel: +32 (0)460 94 97 36 Ondernemingsnummer: 0461.935.675 Hierna genoemd 'RLD vzw’ |
Uitgaande dat
Zijn overeengekomen wat volgt:
Artikel 1: Voorwerp van de overeenkomst
1.1. RLD vzw zal met de steun van gemeente Oud-Heverlee de voormalige boswachterswoning (Witte Bomendreef 1, 3040 Oud-Heverlee) ontwikkelen tot een bezoekerscentrum en Streekhuis, i.s.m. verschillende partners zoals de Vrienden van Heverleebos en Meerdaalwoud, de Geschied & Heemkundige Kring Oud-Heverlee, de Vrienden van de kapel van Steenbergen, het Agentschap voor Natuur en Bos, de provincie Vlaams-Brabant en de Bosgroep Vlaams-Brabant. Naast de huidige partners is het mogelijk dat er in de toekomst nog andere partners mee vorm zullen geven of hun intrek zullen nemen in het Streekhuis.
1.2. RLD vzw zal rond het Streekhuis in Oud-Heverlee projecten uitwerken met als doelstelling om enerzijds verenigingen en overheidsdiensten die in de regio 'Dijleland' actief zijn rond thema's als landschap, bos, natuur, erfgoed, landbouw, klimaat, recreatie en toerisme, eenvoudiger met elkaar in contact te brengen. Dit zal tot een betere samenwerking leiden, alsook het delen en verzamelen van expertise en infrastructuur op deze locatie.
1.3. Het Streekhuis Dijleland zal bemand worden door RLD vzw. Actuele openingsuren zijn te vinden op https://www.rld.be/contact/ (bij opmaak van de overeenkomst van dinsdag tot vrijdag, van 10u00 tot 16u00). Het Streekhuis zal een uithangbord, aanspreekpunt en infocentrum naar het brede publiek worden, ter verhoging van de plattelandsbeleving. Recreanten, toeristen, schoolkinderen, inwoners, etc. worden hier op een duidelijke en vlotte manier geïnformeerd en wegwijs gemaakt over landschap, bos, natuur, erfgoed, landbouw, klimaat, recreatie en toerisme en de prachtige streek waarin ze vertoeven. RLD vzw en de partners zullen regelmatig evenementen, infosessies en cursussen organiseren in de binnen- en buitenruimte van het Streekhuis. De uitbouw van het Streekhuis en het bijhorend infopunt past zich in in de mogelijke verdere uitbouw van nationaal park Brabantse Wouden.
1.4. De buitenruimte van het Streekhuis is, ook buiten de openingsuren, toegankelijk voor recreanten en inwoners en beschikt over een grote picknickbank (ook geschikt voor scholen), een kleinere zitbank, een educatief bijenhotel met infobord, een voormalig bakhuis met kleine serre en een kunstwerk van Ad Wouters. RLD vzw engageert zich om deze buitenruimte net te houden, (bv zwerfvuil opruimen) en te onderhouden (bv maaien).
1.5. RLD vzw engageert zich om de mogelijkheden te onderzoeken rond het herstel van de voormalige bakoven (o.a. zoeken naar financiering via subsidies) en deze bakoven een gemeenschapsondersteunende functie te geven in samenspraak met de eigenaar en de gemeente Oud-Heverlee.
1.6. De gemeente Oud-Heverlee kan 6 keer per jaar gebruik maken van het Streekhuis (bv voor interne vergaderingen). Het betreft volgende ruimtes in Streekhuis Dijleland (Witte Bomendreef 1, 3040 Oud-Heverlee):
- De gelijkvloerse polyvalente zaal
- De gelijkvloerse sanitaire ruimtes
- De keuken
- Wifi
- Buitenruimte
- Parkeerplaats is aan het Streekhuis niet aanwezig, enkel een zone voor laden en lossen (bereikbaar via Witte Bomendreef vanaf kruispunt met Meerdaalweg). Parkeren kan bij zaal De Roosenberg of op een andere gereglementeerde parking langs de Maurits Noëstraat.
- Voor verdere info wordt verwezen naar het zaalreglement (bijgevoegd)
1.7. Het Streekhuis kan daarnaast gebruikt worden i.k.v. initiatieven van de gemeentelijke diensten, namelijk:
- Kunstroute of poëzieroute
- Infoavond over klimaat of duurzaam en natuurinclusief bouwen: het Streekhuis kan hiervoor een demo-rol vervullen wegens de vele zaken die er aanwezig zijn (geïsoleerd met grasisolatie, toiletten op regenwater, ingerichte vleermuiszolder en -kelder, …)
1.8. Het Streekhuis kan gebruikt worden door verenigingen voor activiteiten. Verenigingen uit Oud-Heverlee betalen slechts 30% van de basisonkostenvergoeding.
1.9. Gemeente Oud-Heverlee kan een beperkte hoeveelheid boeken of folders aanbieden (in relatie tot natuur, landschap, toerisme, recreatie en erfgoed) in het onthaal. Afspraken hierrond worden per uitgave gemaakt.
1.10. Het Streekhuis Dijleland geeft hiermee op verschillende vlakken vorm aan het beleidsplan van gemeente Oud-Heverlee, namelijk:
- Het Streekhuis is een aantrekkelijke, groene ontmoetingsplaats, aansluitend op de site Zoet Water, een unieke site waar de gemeente volop inzet op de herinrichting.
- RLD vzw werkt aan meer en betere natuur en de valorisering van het lokale erfgoed en het Streekhuis kan bijkomend een sleutelrol spelen als ontmoetingsplek van diverse partners die hieraan werken (Vrienden van Heverleebos en Meerdaalwoud, Bosgroep Vlaams-Brabant, Agentschap Natuur en Bos, Geschied & Heemkundige Kring Oud-Heverlee, de Vrienden van de kapel van Steenbergen, provincie Vlaams-Brabant, gemeente Oud-Heverlee, Natuurpuntafdelingen, RLD, …). Dit zal tot een betere samenwerking leiden, alsook het delen en verzamelen van expertise en infrastructuur op deze locatie.
- Het Streekhuis is een mooi voorbeeld van een renovatie met aandacht voor energie- en waterbesparing, duurzaamheid, circulair verbouwen en natuurinclusief bouwen. Het kan als locatie worden gebruikt voor infoavonden rond deze thema’s en zo maximaal zijn demo-rol vervullen.
- Het Streekhuis vormt een bijkomende infrastructuur naast de gemeentelijke zaalverhuur en draagt bij aan de ondersteuning van verenigingen en een levendige gemeente. Verenigingen uit Oud-Heverlee betalen slechts 30% van de basisonkostenvergoeding voor andere verenigingen en dit is vergelijkbaar met de prijzen van de gemeentelijke zaalverhuur.
- Het Streekhuis fungeert als infopunt voor wandelaars en fietsers en zet aan tot bewegen in de natuur.
- Het Streekhuis kan door de gemeente of verenigingen ook ingezet worden voor activiteiten die kunst en cultuur stimuleren (bv kunstroute of poëzieroute).
Artikel 2: Bijkomende voorwaarden ten laste van RLD vzw
2.1. RLD vzw is de concessiehouder van Streekhuis Dijleland.
2.2. RLD vzw coördineert de boekingen via info@rld.be.
2.3. RLD vzw voorziet een code van de sleutelkluis voor elk gebruik.
2.4. RLD vzw voorziet volgende faciliteiten:
2.5. RLD vzw laat een poetsfirma om de 2 weken schoonmaken.
2.6. RLD vzw organiseert een jaarlijkse gebruikersvergadering voor evaluatie van de overeenkomst en het gebruik Streekhuis.
Artikel 3: Voorwaarden ten laste van gemeente Oud-Heverlee
3.1. Gemeente Oud-Heverlee betaalt een jaarlijkse ondersteuning van € 2.500 euro per jaar, startend op 01/01/2023 en eindigend in 2025 (verlengbaar indien beide partijen akkoord gaan).
3.2. Gemeente Oud-Heverlee kan boeken/annuleren van Streekhuis via info@rld.be .
3.3. Gemeente Oud-Heverlee respecteert het zaalreglement bij gebruik van het Streekhuis (zie bijlage).
3.4. In alle communicatie van activiteiten in het Streekhuis, wordt ‘Streekhuis Dijleland’ vermeld en wordt vermeld dat er geen parking op de site aanwezig is.
Artikel 4: Duur en beëindiging of wijzigen overeenkomst
4.1. De overeenkomst loopt van 01/01/2023 tot einde van deze legislatuur (2025) en kan nadien verlengd worden bij akkoord van beide partijen.
4.2. Deze overeenkomst houdt van rechtswege op wanneer:
- de concessie afloopt
- RLD ontbonden wordt
- in onderlinge overeenstemming wordt beslist om de overeenkomst te wijzigen of te beëindigen
Artikel 5: Afgeleide rechten en plichten
Noch gemeente Oud-Heverlee, noch RLD vzw kunnen op basis van deze overeenkomst andere rechten en plichten afleiden dan deze vermeld in deze overeenkomst.
Artikel 6: Geschillen
In geval van betwisting zijn de rechtbanken van het arrondissement Leuven bevoegd.
Opgemaakt te Oud-Heverlee, op datum, in 2 exemplaren. Elke partij verklaart één exemplaar te hebben ontvangen.
Namens gemeente Oud-Heverlee Namens Regionaal Landschap Dijleland vzw
Marijke Pertz Adinda Claessen Bart Nevens Jan Verroken
algemeen directeur voorzitter Voorzitter RLD vzw Coördinator RLD vzw
Bijlage: Zaalreglement Streekhuis Dijleland
Algemeen
1) Regionaal Landschap Dijleland vzw stelt de gelijkvloerse, polyvalente ruimte in het Streekhuis Dijleland ter beschikking van particulieren, overheden en verenigingen. De zaal kan gebruikt worden voor de organisatie van vergaderingen, infoavonden, workshops, cursussen.
Fuiven, kansspelen en activiteiten die in strijd zijn met de openbare orde of goede zeden en andere wettelijke bepalingen zijn niet toegelaten. Externe catering (broodjes e.d.) mag aangeleverd of meegebracht worden (zelf te regelen door de organisator / gebruiker).
2) De vzw heeft het recht aangevraagde activiteiten te weigeren.
3) De vzw heeft steeds het recht de verhuurovereenkomst te verbreken of de activiteit te laten stopzetten indien de veiligheid van de locatie of de bezoekers in het gedrang is of als het zaalreglement niet nageleefd wordt. De inrichter kan hiervoor geen schadevergoeding eisen.
4) Doorverhuur aan derden is verboden.
5) In communicatie voor uitnodigen mensen naar de polyvalente zaal, moet de gebruiker steeds verwijzen naar parking bij zaal De Roosenberg of een andere gereglementeerde parking langs de Maurits Noëstraat. Aan het Streekhuis kan de gebruiker enkel laden en lossen (bereikbaar via Witte Bomendreef vanaf kruispunt met Meerdaalweg).
6) Streekhuis Dijleland is verzekerd door de verplichte uitbatings- en objectieve aansprakelijkheidsverzekering. Streekhuis Dijleland is echter niet verantwoordelijk voor ongevallen, noch in de binnenruimte, noch in de buitenruimte.
Aanwezige faciliteiten
1) Capaciteit zaal: 30 personen in tafelopstelling; 40 personen indien enkel stoelen in rijen worden opgesteld.
2) 3 toiletten, waarvan 1 rolstoeltoegankelijk (momenteel nog niet afgewerkt)
3) 15 klaptafels (SODEMATUB 120x60 cm) van 2 personen
4) 40 stoelen
5) Beamer en scherm. De beamer kan gebruikt worden mits vooraf aangevraagd. Eigen laptop dient meegebracht te worden.
6) Er is een systeem voor ophangen tentoonstellingsmateriaal, dit kan vooraf aangevraagd worden.
7) Overzicht mogelijk te gebruiken keukenmateriaal (glazen, borden, tassen, …) is terug te vinden op de inventarislijst in de keuken.
8) Koffiezet, thermos en waterkoker mogen gebruikt worden. De gebruiker brengt zelf koffie, thee, melk en suiker mee of bestelt dit minstens 14 dagen vooraf via info@rld.be (kostprijs nog te bepalen).
9) Fornuis, oven, afwasmachine en kleine witte koelkast in de keuken mogen gebruikt worden. De gebruiker brengt zelf keukenhanddoeken, afwasblokjes en vaatdoeken mee, en neemt ze nadien weer mee naar huis.
10) U mag gebruik maken van de glazen waterflessen. Deze kan u vullen met leidingwater of aan de Minnebron.
Het reserveren en huren
1) De gebruiker reserveert via het secretariaat van Regionaal Landschap Dijleland vzw : info@rld.be en krijgt bevestiging indien de datum en gevraagde tijdstip vrij zijn. Een eventuele optie blijft slechts 3 weken geldig.
2) Reservaties kunnen ten vroegste 6 maanden en ten laatste 2 weken op voorhand vastgelegd worden.
3) De huur en waarborg moeten uiterlijk 14 dagen voor de activiteit gestort worden op rekeningnummer BE14 5230 8096 6783 van Regionaal Landschap Dijleland vzw, met vermelding “Zaalhuur” + naam en datum activiteit. Bij laattijdige betaling komt de reservatie te vervallen.
4) Als de reservering door de gebruiker geannuleerd wordt op minder dan 1 week van de activiteit, zonder gegronde reden, kan een annuleringsvergoeding van 50% van de huurprijs gevraagd worden.
5) In de week na de verhuur maakt Streekhuis Dijleland een inventaris op. Eventuele schade en verdwenen voorwerpen (aankoopwaarde) en het eventuele extra werk van Streekhuis Dijleland worden van de waarborg afgehouden. Het resterende deel wordt binnen de 2 weken teruggestort.
Het gebruik van de zaal en terrein rond het gebouw
1) Zaal, keuken en terrein moeten proper achtergelaten worden.
2) Gedurende de activiteit moeten de nooduitgangen (voordeur zaal en achterdeur keuken) steeds ontsloten worden.
3) De gebruiker is verantwoordelijk voor het inrichten van de zaal. Na afloop van de activiteit moet de zaal teruggezet worden naar de oorspronkelijke inrichting.
4) Alle gebreken die u bij aankomst in de zaal of tijdens de gebruiksperiode opmerkt, meldt u zo spoedig mogelijk via info@rld.be of bij urgente problemen : Jan Verroken 0477 217 478 of Dina Courant 0476 413 406.
5) Er mogen geen punaises, noch plakband op de muren of deuren gebruikt worden. Er is een systeem voor ophangen tentoonstellingsmateriaal, dit kan vooraf aangevraagd worden.
6) Mogelijk hangt er een tentoonstelling in de zaal. Indien de gebruiker dit niet wenst, moet hij dit vooraf melden zodat bekeken kan worden of de tentoonstelling afgehaald en veilig opgeborgen kan worden.
7) De site van Streekhuis Dijleland maakt integraal deel uit van het natuurgebied ‘Meerdaalwoud en Heverleebos’. De gebruiker moet zelf nagaan of er voor zijn activiteit bijkomende toelating nodig is van het Agentschap voor Natuur en Bos en/of de gemeente Oud-Heverlee en vraagt dit tijdig aan indien nodig. Meer info is te vinden op de desbetreffende websites: https://www.oud-heverlee.be/product/1048/aanvraag-evenement en https://www.natuurenbos.be/node/695
8) Licht- en geluidshinder zijn verboden zowel overdag als ’s nachts. Geluidsinstallaties mogen alleen aangewend worden voor achtergrondmuziek en mogen geen luidsprekers bevatten buiten de gebouwen. Uitzonderingen kunnen enkel worden toegestaan bij specifieke evenementen die verbonden zijn aan de natuur- en bosbeleving en dienen voorafgaandelijk en schriftelijk te worden goedgekeurd door Natuurinvest (eigenaar van het gebouw). Het is verboden vuur te maken in of rond het gebouw.
9) In en rond het gebouw geldt een volledig rookverbod.
10) Men gaat spaarzaam om met verlichting en water. Indien de verlichting niet werd gedoofd en verwarmingen niet terug in de oorspronkelijke stand werden gezet, worden de kosten verhaald op de gebruiker, volgens de tarieven toeslag verwarming per uur en toeslag verlichting per uur zoals vermeld op de lijst (Nog op te zoeken).
11) Herstellingen zijn ten laste van RLD vzw, voor zover ze tenminste niet voortvloeien uit een fout of nalatigheid van de gebruiker. Bij fout of nalatigheid door de huurder zal de kost voor herstelling doorgerekend worden aan de huurder. Schade moet steeds meteen gemeld worden via info@rld.be. Bij dringende problemen en indien er geen medewerker in het gebouw aanwezig is, kan er steeds contact opgenomen worden met Jan Verroken 0477 217 478 of Dina Courant 0476 413 406)
12) Bij het beëindigen van de huurperiode, heeft de gebruiker aandacht voor volgende punten:
Tarieven
|
Basisprijs particulieren en bedrijven en verenigingen buiten het Regionale Landschap Dijleland |
Erkende verenigingen uit het Regionale Landschap Dijleland |
Erkende verenigingen uit Oud-Heverlee en AV-leden |
1 dagdeel |
100 |
50 |
30 |
2 dagdelen |
150 |
85 |
50 |
3 dagdelen |
200 |
110 |
65 |
3 dagdelen, vanaf 7de dag |
100 |
50 |
30 |
(De zaal is beschikbaar van 10:00 tot 24:00 tenzij anders overeengekomen. Om 23:00 moeten alle activiteiten beëindigd worden. Tegen 24:00 moet alles opgeruimd zijn en de zaal verlaten).
Een dagdeel duurt van 9u tot 13u, 13u tot 18u of 18u tot 24u.
De prijs voor 2 of 3 dagdelen geldt enkel indien die dagdelen op mekaar aansluiten op dezelfde dag. De prijs voor 3 dagdelen vanaf 7de dag geldt enkel indien alle dagen op mekaar aansluiten.
Sleutels en praktische info
De sleutel is te bekomen via de sleutelkluis waarvoor de gebruiker vooraf de code krijgt van het secretariaat van Regionaal Landschap Dijleland vzw. Korte rondleiding en afspraken mbt gebouw kunnen best vooraf gebeuren na afspraak via info@rld.be.
Na gebruik van de zaal kan de sleutel achtergelaten worden in de sleutelkluis (achteraan gebouw aan het afdak op de muur naast de groene deur.
Naam activiteit:
Datum activiteit:
Naam gebruiker:
Datum reservering:
Handtekening gebruiker:
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met Golazo goed:
SAMENWERKINGSOVEREENKOMST EK/BK GRAVEL 2023
GEMEENTE OUD-HEVERLEE
TUSSEN:
GEMEENTE Oud-Heverlee, Gemeentestraat 2, 3054 Oud-Heverlee, hier vertegenwoordigd door Adinda Claessen, voorzitter gemeenteraad en Marijke Petrz, algemeen directeur, handelend in uitvoering van het besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2023,
Hierna te noemen “GEMEENTE“
EN
GOLAZO SPORTS NV, met maatschappelijke zetel te 3583 Paal-Beringen, Schoebroekstraat 8, BTW BE 0442.115.211, hierbij vertegenwoordigd door de heer Bob Verbeeck, gedelegeerd bestuurder,
Hierna te noemen “GOLAZO”
Waarbij GEMEENTE en GOLAZO hierna ook gezamenlijk “Partijen” of individueel “Partij” worden genoemd.
OVERWEGENDE DAT:
WORDT HET VOLGENDE OVEREENGEKOMEN:
ARTIKEL 1 VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST
GOLAZO staat in voor de algemene organisatie van het Event.
GEMEENTE wordt gastgemeente en lokale partner van het Event, waarbij GEMEENTE een faciliterende en ondersteunende rol op zich zal nemen, volgens de voorwaarden en modaliteiten zoals hieronder omschreven.
GOLAZO zal een beroep mogen doen op derden voor het verwezenlijken van de prestaties, maar zal ten aanzien van GEMEENTE steeds in eigen naam en voor eigen rekening de prestaties uitvoeren.
ARTIKEL 2 VERPLICHTINGEN VAN GOLAZO – RETURN GEMEENTE
GOLAZO waarborgt en garandeert de kwalitatieve en punctuele organisatie van het Event.
GOLAZO zal instaan voor volgende zaken:
Daarnaast garandeert GOLAZO volgende return aan GEMEENTE:
ARTIKEL 3 VERPLICHTINGEN VAN GEMEENTE
GEMEENTE staat in het kader van de organisatie van het Event in voor volgende zaken binnen haar bevoegdheden:
ARTIKEL 4 DUUR
Deze Overeenkomst treedt in werking op de datum van ondertekening door beide Partijen en geldt voor editie 2023 van het Event, om automatisch te eindigen één maand na afloop van het Event.
Vanaf het ingaan van deze Overeenkomst en voor de duur ervan zoals bepaald in de vorige paragraaf, worden door GOLAZO SPORTS op voortdurende wijze prestaties geleverd, waaronder communicatie van het partnership via diverse mediakanalen, creatie van visibiliteitsmaterialen en acties, enz. Derhalve, gelet op de aard van deze Overeenkomst en de eruit voortvloeiende verplichtingen, erkennen en aanvaarden de Partijen een engagement aan te gaan voor een vaste duurtijd, onverminderd de rechten van de Partijen om deze Overeenkomst te beëindigen volgens de modaliteiten van artikel 7.
ARTIKEL 5 WERKINGSTOELAGE, BETALING EN FACTURATIE
5.1 GEMEENTE verbindt zich ertoe om een financiële bijdrage (werkingstoelage) toe te kennen aan GOLAZO voor de ondersteuning van het Event en de algemene werkingskosten, met name een bedrag van 70.000 EUR.
5.2 De GEMEENTE kan sponsors voor het Event aantrekken om (een deel van) de werkingstoelage van 70.000 EUR te dekken.
GOLAZO bezorgt een Event sponsordossier met sponsorformules aan de GEMEENTE. De GEMEENTE respecteert te allen tijde de exclusiviteiten van de sponsors van GOLAZO, Belgian Cycling en de UEC.
De sponsors aangebracht door de GEMEENTE worden gefactureerd door GOLAZO. GOLAZO stelt tevens een contract op met deze sponsors. GOLAZO bezorgt de getekende contracten aan de GEMEENTE.
De GEMEENTE zal GOLAZO inlichten wanneer ze in onderhandeling gaan met een potentiële sponsor. Elke sponsor (en toegekende exclusiviteit) dient voorafgaandelijk te worden goedgekeurd door GOLAZO. GEMEENTE is niet gerechtigd om namens GOLAZO sponsorcontracten af te sluiten, dit gebeurt uitsluitend door GOLAZO.
Op de verkoop van VIP-pakketten door de GEMEENTE krijgt de GEMEENTE een commissie van 10% op de bedragen (excl. btw) gefactureerd aan klanten, d.w.z. op de bedragen in geld gefactureerd (cash fee), met uitsluiting van alle andere eventuele rechten en voordelen (kortingen, ruilproducten of ruildiensten, gratis producten enz.), en effectief betaald door de klanten. GEMEENTE is niet gerechtigd om namens GOLAZO VIP-contracten af te sluiten, dit gebeurt uitsluitend door GOLAZO.
Indien de GEMEENTE meer dan 70.000 EUR aan sponsoringgelden ophaalt, dan zal GOLAZO 25% van alle sponsoring boven de 70.000 EUR afstaan de GEMEENTE om te herinvesteren in een project gelinkt aan de gravelsport. Concreet voorbeeld: de GEMEENTE haalt 80.000 EUR, excl BTW sponsoring op, dan kan de GEMEENTE 2.500 EUR herinvesteren (80.000 EUR – 70.000 EUR = 10.000 EUR, 25% = 2.500 EUR). Voor alle duidelijkheid, de sponsoringgelden zijn de bedragen (excl. btw) gefactureerd aan sponsors, d.w.z. op de bedragen in geld gefactureerd (cash fee), met uitsluiting van alle andere eventuele rechten en voordelen (kortingen, ruilproducten of ruildiensten, gratis producten enz.), en effectief betaald door de sponsors.
5.3 De licentiekost van 4.000 EUR aan Belgian Cycling wordt gedragen door GOLAZO. Indien deze licentiekost door Belgian Cycling aan de GEMEENTE bezorgd wordt dan zal deze in mindering gebracht worden van de financiële bijdrage van de GEMEENTE.
De licentiekost van de UEC (Europese Wielerbond) wordt gedragen door GOLAZO.
5.4 De facturatie door GOLAZO en betaling door GEMEENTE zal gebeuren op het moment dat alle sponsorinkomsten gekend zijn, en met een uiterlijke datum van 1 september 2023. GOLAZO en GEMEENTE maken voorafgaand aan de facturatie een gezamenlijke afrekening in functie van de werkelijke werkingstoelage die GOLAZO zal factureren aan GEMEENTE.
De betaling van de werkingstoelage zal gebeuren door overschrijving van dit bedrag op rekening van GOLAZO, na ontvangst van een factuur die door GOLAZO worden verstuurd. De factuur is betaalbaar binnen 30 dagen na factuurdatum.
ARTIKEL 6 INTELLECTUELE RECHTEN
GEMEENTE erkent dat alle intellectuele eigendomsrechten van het Event, waaronder de woord- en beeldmerken, exclusieve eigendomsrechten van GOLAZO zijn. GOLAZO heeft op zijn beurt een overeenkomst met de UEC en Belgian Cycling.
GEMEENTE heeft gedurende de duur van deze Overeenkomst het recht om de naam van het Event en de Event logos te gebruiken voor haar reclame- & marketingactiviteiten. Alle communicatie uitingen worden steeds ter goedkeuring voorgelegd aan GOLAZO die binnen de 5 werkdagen zal reageren. GEMEENTE zal in elk geval steeds de officiële naam van het Event en de officiële Event logo’s gebruiken.
Ingeval GEMEENTE andere (commerciële) namen of logo’s wil verbinden aan of plaatsen bij de officiële naam en/of logo’s van het Event, dient GEMEENTE hiervoor de voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van GOLAZO te bekomen.
Het is GEMEENTE niet toegestaan om enig intellectueel eigendomsrecht van het Event, anders dan conform de bepalingen zoals vastgelegd in deze Overeenkomst, te gebruiken.
GOLAZO erkent de exclusieve eigendomsrechten van GEMEENTE op diens merknaam en logo. GOLAZO heeft gedurende de duur van deze Overeenkomst het recht om de merknaam en logo van GEMEENTE te gebruiken om haar verplichtingen zoals vastgelegd in deze Overeenkomst na te komen.
ARTIKEL 7 BEËINDIGING VAN DEZE OVEREENKOMST
Elke partij kan deze Overeenkomst per aangetekend schrijven onmiddellijk en zonder rechterlijke tussenkomst beëindigen, onverminderd het recht op schadevergoeding, indien:
a) De andere Partij het faillissement of uitstel van betaling aanvraagt of verkrijgt;
b) De andere Partij een belangrijke contractuele wanprestatie pleegt. Een belangrijke contractuele wanprestatie is iedere schending van een beding van of elk verzuim tot naleving van een verbintenis voortvloeiend uit deze Overeenkomst, dat niet werd gezuiverd binnen 10 dagen na de kennisgeving van de schending of het verzuim per aangetekend schrijven;
c) Een Partij bepaalde uitspraken doen over de andere Partij en/of haar activiteiten die afbreuk (kunnen) doen aan de goede naam en/of reputatie van de andere Partij en/of haar activiteiten.
d) De andere Partij in opspraak komt en hierdoor ernstige schade (kunnen) berokkenen aan de goede naam en/of het imago van de andere Partij.
ARTIKEL 8 OVERMACHT – COVID-19 – DATUMVERSCHUIVING EVENT
8.1. Overmacht
Elke gebeurtenis die plaatsvindt buiten de wil en controle van Partijen en aan dewelke Partijen zich redelijkerwijze niet konden verwachten ten tijde van de sluiting van deze Overeenkomst, maakt een situatie van overmacht uit. Ingeval van overmacht wordt de verplichting tot nakoming van de uit deze Overeenkomst voortvloeiende verplichting(en) geheel of gedeeltelijk voor de betreffende Partij opgeschort voor de duur van de overmacht, zonder dat Partijen over en weer tot enige schadevergoeding ter zake zijn gehouden.
Onder “overmacht” wordt onder meer begrepen (niet-limitatief): instructies, beslissingen of interventies van welke aard dan ook vanwege openbare, administratieve of regelgevende diensten (“fait du Prince”), terrorisme of dreiging met terreur, extreme weersomstandigheden (zoals extreme hitte, onweer, storm, rukwinden, overstromingen etc.), brand, oproer, oorlog of oorlogsdreiging, opstand, overlijden, ziekte, pandemie, epidemie, staat van quarantaine en/of quarantaine maatregel, storingen in een (telecommunicatie) netwerk of verbinding of gebruikte communicatiesystemen, onlusten op de openbare weg, blokkades, stakingen of lock-outs, demonstraties en andere verstorende ongeregeldheden.
8.2. COVID-19
Partijen erkennen dat, naast overmacht zoals bedoeld in art. 8.1, de huidige COVID-19 crisis of een mogelijke heropleving en eventuele nieuwe uitbraken van COVID-19, en de dringende crisismaatregelen die de bevoegde overheid inzake COVID-19 reeds heeft genomen en mogelijks nog zal nemen, eveneens overmacht kan veroorzaken die een invloed kan hebben op de uitvoering van deze Overeenkomst.
8.3. Datumverschuiving
Indien GOLAZO op gelijk welk ogenblik tijdens de duur van deze Overeenkomst redelijkerwijze inschat dat COVID-19, zoals bedoeld in art. 8.2, of een andere epidemie of pandemie of andere factoren van overmacht zoals bedoeld in art. 8.1, een invloed kunnen hebben op de uitvoering van deze Overeenkomst met als gevolg dat het Event op de oorspronkelijk geplande datum geen doorgang zal kunnen vinden, dan zal GOLAZO GEMEENTE daarvan schriftelijk in kennis stellen en trachten, na GEMEENTE te hebben gehoord, een nieuwe datum vast te stellen binnen de 10 maanden vanaf de oorspronkelijk geplande datum, zo mogelijk rekening houdend met de haar kenbare belangen van GEMEENTE. GEMEENTE begrijpt en aanvaardt dat een nieuwe datum zal dienen te worden vastgesteld in overleg met andere partijen (zoals betrokken overheden, gemeenten en organisatie(s)) en rekening houdend met de Golazo Group evenementen kalender. GOLAZO zal de nieuwe datum, zodra bekend, schriftelijk aan GEMEENTE meedelen. Ingeval van dergelijke datumverschuiving zal de duurtijd van deze Overeenkomst automatisch verlengd worden met de duur van de overmachtssituatie of situatie van COVID-19 en blijven alle voorwaarden en verplichtingen van deze Overeenkomst van kracht voor beide Partijen.
ARTIKEL 9 ALTERNATIEF
Ingeval een datumverschuiving van het Event zoals voorzien in artikel 8.3 niet mogelijk is, met als gevolg dat het Event definitief dient te worden geannuleerd, dan wordt voor zover mogelijk een gelijkwaardig alternatief gezocht. In dergelijke gevallen zal dit in samenspraak met GEMEENTE gebeuren.
ARTIKEL 10 AFGELASTING
10.1 Ingeval, wegens overmacht, COVID-19 of omwille van een andere aantoonbare gewichtige reden, komt vast te staan dat het Event niet verplaatst kan worden naar een latere datum, en ingeval de Partijen geen akkoord vinden over een gelijkwaardig alternatief, dan zullen de Partijen m.b.t. de geannuleerde editie van het Event een pro rata afrekening maken. Dit komt erop neer dat hetgeen door GOLAZO op grond van deze Overeenkomst gepresteerd is op het ogenblik van annulatie naar verhouding afgerekend wordt, en derhalve een pro rata deel van de toelage zoals voorzien in artikel 5 door GOLAZO aan de GEMEENTE terugbetaald zal worden, na aftrek van de door GOLAZO reeds gemaakte en bewezen kosten.
10.2 Behoudens hetgeen vooraf is bepaald zullen Partijen geenszins aansprakelijk gehouden kunnen worden voor de gerezen overmacht of COVID-19 en zullen Partijen niet gehouden zijn tot enige schadevergoeding aan elkaar voor enige gevolgschade, gederfde omzet of winst of gemiste kansen voortvloeiend uit de afgelasting van het Event.
ARTIKEL 11 VERTROUWELIJKHEID
11.1 Partijen verbinden zich ertoe geen vertrouwelijke informatie met betrekking tot de activiteiten van de andere Partij, haar bedrijfsplanning, haar cliënten of verbonden vennootschappen te verspreiden zonder schriftelijke en voorafgaande toelating van de andere Partij, noch tijdens de uitvoering van de Overeenkomst noch na de beëindiging ervan. Hetzelfde geldt voor de inhoud van de Overeenkomst en de relaties met derden in het kader van de samenwerking. Als vertrouwelijke informatie wordt ook beschouwd alle informatie waarvan Partijen redelijkerwijs kunnen aannemen dat deze vertrouwelijk is, waarbij inbegrepen informatie waarvan een Partij uitdrukkelijk aangeeft dat deze vertrouwelijk is.
11.2 Partijen moeten de vertrouwelijke informatie die ze van de andere Partij in uitvoering van deze Overeenkomst ontvangen hebben, geheim houden, en mogen de vertrouwelijke informatie enkel gebruiken in het kader van deze Overeenkomst. De Partijen mogen de vertrouwelijke informatie niet aan derden bekendmaken zonder de schriftelijke toelating van de andere Partij.
11.3 De vertrouwelijkheidsverplichting zal blijven bestaan gedurende een periode van vijf (5) jaar na het einde van deze Overeenkomst, ongeacht de oorzaak van de beëindiging van deze Overeenkomst.
11.4 Partijen verbinden er zich toe om de vertrouwelijke informatie niet langer onder zich te houden dan voor het uitvoeren van deze Overeenkomst of wet- en regelgeving redelijkerwijs noodzakelijk is, en de vertrouwelijke informatie, inclusief gemaakte kopieën, onmiddellijk na beëindiging van deze Overeenkomst wederom ter beschikking te stellen van de andere Partij, dan wel deze, na verkregen toestemming, te vernietigen of te verwijderen.
ARTIKEL 12 GOEDE TROUW EN EVENWICHTIGHEID
De Partijen erkennen en bevestigen te goeder trouw te hebben gehandeld bij het onderhandelen en opstellen van deze Overeenkomst, en zij bevestigen hetzelfde principe te zullen respecteren bij de uitvoering ervan.
Voorts erkennen en bevestigen de Partijen over alle bepalingen van de Overeenkomst te hebben onderhandeld en met de concrete omstandigheden rekening te hebben gehouden en elk beding werkelijk te hebben gewild zoals het geschreven is in deze Overeenkomst. De Partijen bevestigen uitdrukkelijk deze Overeenkomst en al haar bepalingen, met inbegrip van de rechten en plichten, als redelijk en evenwichtig te beschouwen.
ARTIKEL 13 ALGEMENE BEPALINGEN
13.1 Deze Overeenkomst, noch de eruit voortvloeiende rechten of verplichtingen mogen geheel of gedeeltelijk worden overgedragen, tenzij met de uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van beide Partijen.
13.2 De Partijen erkennen dat de bepalingen van deze Overeenkomst redelijk en noodzakelijk zijn om de rechtmatige belangen van de Partijen te beschermen. Indien evenwel één van de bepalingen van deze Overeenkomst de wettelijke beperkingen inzake duur, grondgebied of voorwerp of enige andere wettelijke beperkingen zou te boven gaan, dan zal deze bepaling niet nietig zijn maar worden de Partijen geacht een bepaling te zijn overeengekomen in overeenstemming met de maxima toegelaten door het toepasselijke recht en zal de bepaling van deze Overeenkomst die deze beperkingen te boven gaat dienovereenkomstig en automatisch worden aangepast.
Ingeval één van de bepalingen van deze Overeenkomst, of een gedeelte van een bepaling, alsnog nietig zou zijn, zal dit geenszins invloed hebben op de geldigheid van de rest van de bepaling en de andere clausules. De Partijen zullen alles in het werk stellen om, in onderlinge overeenstemming, de nietige clausule te vervangen door een geldige clausule met dezelfde of grotendeels dezelfde economische impact als de nietige clausule.
13.3 Deze Overeenkomst bevat samen met de bijlagen de volledige weergave van de rechten en plichten van Partijen, en treedt in de plaats van alle voorgaande overeenkomsten en voorstellen, mondeling zowel als schriftelijk. Afwijkingen van en aanvullingen op deze Overeenkomst en/of bijlagen zijn slechts geldig indien deze schriftelijk tussen de Partijen zijn overeengekomen.
13.4 Alle kennisgevingen, verzoeken en andere communicatie onder deze Overeenkomst (met uitsluiting van de dagelijkse operationele communicatie) zullen schriftelijk gebeuren via aangetekend schrijven of op enige andere wijze van communicatie gebruikelijk en overeengekomen tussen de Partijen.
13.5 De Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat de ondertekening door een Partij via een scan of gedigitaliseerd beeld van een handtekening (e.g. een scan in PDF-formaat) of een elektronische handtekening (e.g. via DocuSign) dezelfde bindende kracht en uitwerking zal hebben als een originele handtekening voor doeleinden van geldigheid, afdwingbaarheid en toelaatbaarheid. Elke Partij ontvangt een getekend exemplaar van de Overeenkomst. Afgifte van een getekend exemplaar via e-mail of via een systeem van elektronische handtekening zal dezelfde bindende kracht en uitwerking hebben als de afgifte van een origineel fysiek exemplaar.
13.6 Alle bepalingen van de Overeenkomst die uitdrukkelijk zijn aangeduid als de beëindiging (met inbegrip van ontbinding) of het verstrijken van deze Overeenkomst overlevend, evenals alle bepalingen van deze Overeenkomst die de uitvoering of naleving ervan na de beëindiging of het verstrijken van deze Overeenkomst beogen, zullen de beëindiging of het verstrijken van deze Overeenkomst overleven en volledig van kracht blijven.
ARTIKEL 14 BEVOEGDE RECHTBANKEN EN TOEPASSELIJK RECHT
14.1 Op deze Overeenkomst is het Belgische recht van toepassing.
14.2 In geval van geschil met betrekking tot het bestaan, de interpretatie, de uitvoering of de beëindiging van deze Overeenkomst, zijn uitsluitend de rechtbanken van het rechtsgebied van de zetel van GOLAZO bevoegd.
Aldus opgesteld te Oud-Heverlee op 27 juni 2023, in 2 originele exemplaren, elk der Partijen erkennend één origineel exemplaar te hebben ontvangen.
Voor GOLAZO SPORTS NV Voor GEMEENTE
________________________________ ________________________________
Bob Verbeeck Marijke Pertz
________________________________
Adinda Claessen
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het charter jeugdverenigingen, opgesteld door de jeugdraad.
Charter jeugdverenigingen Oud-Heverlee
Als jeugdvereniging willen we een plek zijn waar alle kinderen en jongeren zich welkom voelen, plezier kunnen maken, zichzelf kunnen zijn en zich kunnen ontplooien. Met dit charter willen we gezamenlijk met alle jeugdverenigingen in Oud-Heverlee duidelijk maken welke stappen we zetten om hierover te waken.
Iedereen is welkom - je mag zijn wie je bent
In onze jeugdverenigingen is iedereen welkom zoals hij of zij is. We engageren ons om op te treden tegen elke vorm van discriminatie of uitsluiting omwille van ras, gender, taal, …. . Elke jeugdvereniging heeft een of meerdere duidelijk aanspreekpunten voor ouders en leden, waar je situaties rond pesten, uitsluiting of discriminatie kan melden. Elke jeugdbeweging beslist zelf hoe ze dit verder uitwerkt: vb. Hoofdbegeleiders, volwassen begeleiders, ….
Samen plezier maken staat steeds centraal
Opdrachten en activiteiten zijn er om samen plezier te beleven. Natuurlijk zijn activiteiten soms spannend en uitdagend. Jeugdbewegingen dagen jongeren soms uit om uit hun comfortzone te gaan. Dat hoort erbij ! We motiveren, supporteren, …
Er is in onze jeugdbewegingen echter geen plaats voor dwang en voor activiteiten die pijnlijk of vernederend zijn. Bij elke activiteit, ook bij dooprituelen, respecteren we volgende principes
- Deelnemers kunnen op elk moment nee zeggen als ze iets niet willen doen. Niemand wordt gedwongen tot bepaalde handelingen of deelname aan activiteiten. Er wordt nooit een beperkte subgroep geviseerd, die bepaalde activiteiten moet doen onder druk van/ter vermaak van andere leden of toeschouwers. ‘Nee’ zeggen aan deelname aan een activiteit, mag nooit tot enig negatief gevolg leiden voor de deelnemer of een uitsluiting veroorzaken aan deelname van andere activiteiten.
- Er worden geen opdrachten gegeven waarbij de veiligheid of gezondheid van de deelnemers in gedrang kan komen. Denk aan: hoogtes, scherpe voorwerpen, zwemmen in ijskoud water/onderkoeling, vuur, enz.
- Niemand moet ongepaste lichamelijke aanrakingen doen/ondergaan of zich uitkleden.
- Niemand moet zaken eten die niet bedoeld zijn voor menselijke consumptie
Duidelijke afspraken rond alcohol
Voor leden
Als jeugdbewegingen willen we ons engageren om het wettelijk kader rond alcohol te volgen. De wet legt al sinds 1977 duidelijke leeftijdsgrenzen vast voor verkoop en schenken van alcohol aan jongeren. Alcoholhoudende dranken (bier, wijn...) mogen niet verkocht, geschonken of uitgedeeld worden aan jongeren onder de 16 jaar.Om de gezondheid van minderjarigen te beschermen is het schenken of aanbieden van alcohol aan -16-jarigen ook verboden in privé- of huiselijke kring. Daar hoort het jeugdhuis, de bijeenkomsten van de jeugdbeweging, een weekend of het kamp van een jeugdbeweging ook bij.
Voor leiding:
Als leiding heb je een belangrijke verantwoordelijkheid. Voor je jongeren ben je een rolmodel. Dat betekent dat je bewust omgaat met alcohol, en dat je collega-begeleiders durft aanspreken op overmatig alcohol-gebruik. Je zorgt ervoor dat er binnen de leidinggroep steeds meerdere BOB’s zijn, zodat je indien nodig gasten kan vervoeren (vb. Naar ziekenhuis). Je vervoert nooit leden of mede-begeleiders als je gedronken hebt.
Duidelijke afspaken rond iedere vorm van drug-gebruik
Het bezit en gebruik van eender welke (il)legale drug, ook cannabis, in aanwezigheid van minderjarigen, of het aanzetten tot gebruik door minderjarigen blijft in de huidige wetgeving expliciet vermeld als verzwarende omstandigheid en strafbaar feit. Het bezit of gebruik van eender welke illegale drug tijdens jeugdbewegingsmomenten is dus uitgesloten, zowel voor leden als voor leiding. Ook hier willen we als jeugdbewegingen dit wettelijk kader als duidelijk houvast gebruiken.
Straffen
Soms kan storend gedrag van leden consequenties hebben. Een sanctie mag echter nooit vernederend, pijnlijk of buiten proportie zijn. Zinvolle sancties zijn veelal extra taken of zetten in op herstel van schade.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit dat de Zoete Bron en Frituur, die huren van de gemeente, huurvermindering krijgen zolang de werken duren aan de Waversebaan.
Artikel 2: De gemeenteraad besluit dat handelaars bij de aanvang van wegeniswerken op de hoogte gebracht worden van de eventuele vergoeding die zijn kunnen aanvragen bij Vlaanderen.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit dat organisatoren van evenementen, waarbij er lawaai/muziek zal zijn na 22u ’s avonds, de buurtbewoners, die binnen een straal van 500 meter rond de locatie van het evenement wonen, hierover moeten informeren per brief. Dit zou bij voorkeur moeten gebeuren ten minste één week voor het evenement zal plaatsvinden.
Artikel 2: De gemeenteraad besluit dat alle vergunningen voor evenementen, waarbij er lawaai zal zijn na 22u, gepubliceerd worden op de gemeentelijke website.