Het decreet lokaal bestuur.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2019 om een nieuwe overeenkomst met vzw Mobiel aan te gaan betreffende aangepast vervoer voor personen met beperkte mobiliteit.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 november 2019 om in te stappen in het proefproject van de Provincie Vlaams Brabant rond de uitbouw van een minder mobielen centrale in Oud-Heverlee.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 februari 2020 houdende de goedkeuring van het gebruikersreglement ‘Minder Mobielen Centrale’ , inclusief de goedkeuring om de kosten voor de extra verzekering lichamelijke schade chauffeurs op zich te nemen en de lidgelden 2020 en 2021 van de gebruikers.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 augustus 2022 houdende de goedkeuring van het aangepaste gebruikersreglement ‘Minder Mobielen Centrale'.
De Minder Mobielen Centrale (MMC)/ Mobitwin (naamswijziging) is een lokaal en sociaal vervoer, wat zorgt voor verbinding tussen mensen. Enthousiaste vrijwilligers rijden met hun eigen wagen personen van en naar een bestemming.
De doelgroep is:
Naamswijziging MMC naar Mobitwin
Mpact, de organisatie achter het systeem, heeft ervoor gekozen om de naam van de Minder Mobielen Centrale (MMC) te veranderen naar Mobitwin. Deze nieuwe naam past beter bij het huidige aanbod en bij de werking over heel Vlaanderen. De nadruk ligt op het idee van mobiliteit in duo – dus iemand die iemand anders helpt zich te verplaatsen.
Mpact is een organisatie die zich inzet voor duurzame en gedeelde mobiliteit. Ze ondersteunen niet alleen Mobitwin, maar ook andere initiatieven zoals carpoolen, autodelen, en vervoersoplossingen voor mensen die minder mobiel zijn. Ze helpen lokale besturen, organisaties en burgers om mobiliteit op een sociale en milieuvriendelijke manier te organiseren.
Na een jaarlijks evaluatiemoment met de vrijwilligers, input van Mpact en feedback van de leden stellen we de volgende aanpassingen voor in het gebruikersreglement:
We stellen voor om het lidgeld aan te passen. De afgelopen jaren is het lidgeld niet geïndexeerd, terwijl er ondertussen belangrijke investeringen zijn gedaan, onder andere in de veiligheid van de online planningstool die ritten koppelt aan chauffeurs. het huidige lidgeld bedraagt 12 euro per lid per kalenderjaar. Mpact adviseert een verhoging naar 18 euro aangezien we per lid vanaf 2026 9 euro (inschrijving na 1 juli bedraagt 4,50 euro) betalen aan hun.
Na vergelijking met de Mobitwin Centrales in omliggende gemeenten, stellen wij voor om het jaarlijkse lidgeld vast te leggen op 16 euro per persoon. Dit bedrag ligt in lijn met het regionale gemiddelde en houdt rekening met de noden van de dienst en de betaalbaarheid voor onze gebruikers. Voor koppels en samenwonenden (twee personen gedomicilieerd op hetzelfde adres) voorzien we een voordeeltarief van 25 euro per kalenderjaar.
Om nieuwe leden niet te ontmoedigen om later in het jaar toe te treden, willen we bovendien een aangepast tarief hanteren voor wie instapt vanaf 1 juli: 8 euro per persoon en 12,50 euro per koppel of samenwonenden (twee personen gedomicilieerd op hetzelfde adres). Op deze manier zorgen we voor een eerlijke en duurzame bijdrage van onze leden en kunnen we blijven investeren in een veilige en efficiënte dienstverlening.
Om onze dienst beter af te stemmen op de noden van onze gebruikers, stellen we een versoepeling van de huidige beperkingen voor.
- Tot nu toe konden leden maximaal twee ritten per week aanvragen. We stellen voor om dit aantal op te trekken naar drie ritten per week. Eén rit blijft daarbij gedefinieerd als een volledige verplaatsing heen en terug. Er zijn voldoende chauffeurs om aan de aanvragen te voldoen en we willen de gebruikers uit hun isolement halen.
- Daarnaast willen we ook de huidige afstandsbeperking van 30 kilometer opheffen. In de praktijk blijkt dit vaak te beperkend voor gebruikers die iets verder gelegen medische afspraken, boodschappen of sociale bezoeken willen plannen. Door deze beperking los te laten, vergroten we de toegankelijkheid en het comfort voor wie onze dienstverlening nodig heeft.
- Gebruikers die over een parkeerkaart bezitten, kunnen deze kaart gebruiken tijdens de rit van Mobitwin. Zij dienen dit op voorhand door te geven.
- Sommige zorginstellingen of diensten hebben een eigen vervoersdienst. Mobitwin is aanvullend en bedoeld voor wie geen ander vervoer heeft. We voeren geen ritten uit naar zorginstellingen of diensten die een eigen vervoersdienst aanbieden.
- We blijven inzetten op samenwerking met andere lokale partners inzake mobiliteit: zo kunnen ritten voor de riskja's van 'Iedereen wind in de haren' aangevraagd worden via de dispatching van Mobitwin. Rolstoelgebonden gebruikers (ook personen met een plooibare rolstoel) kunnen geen gebruik maken van Mobitwin. Deze personen verwijzen we door naar vzw Mobiel. Vzw Mobiel is onze lokale partner, op basis van een samenwerkingsovereenkomst, inzake mobiliteit voor rolstoelgebonden vervoer.
Met deze wijzigingen willen we onze dienstverlening:
- klantvriendelijker maken en tegelijk werkbaar houden voor alle betrokkenen
- toegankelijker maken voor gebruikers (oa invoering voordeeltarieven)
- financieel gezond houden
We benadrukken dat onze chauffeurs altijd zelf beslissen of ze een rit aanvaarden of niet. Deze aanpassing verandert niets aan hun vrijwillige inzet en keuzevrijheid. De planning blijft dus steeds in overleg en op basis van beschikbaarheid.
De dienstverlening en nodige aanpassingen blijven passen binnen het concept en visie van Mobitwin alsook binnen de visie van het lokaal bestuur inzake zorgzame gemeente om vlotte mobiliteit te garanderen aan personen met een verminderde mobiliteit. Het zorgt tevens voor een warme verbinding en sociale contacten tussen inwoners (vrijwilligers, gebruikers).
Vanaf 2025 kan het jaarlijkse lidgeld voor onze Mobitwin-centrale 16 euro per persoon (of 25 euro per koppel) bedragen. Van dit bedrag gaat 9 euro rechtstreeks naar Mpact, de overkoepelende organisatie die instaat voor o.a. de technische ondersteuning, verzekering en het gebruik van de centrale online planningstool.
De resterende 7 euro per lid blijft lokaal beschikbaar. Deze kleine marge wordt zorgvuldig ingezet voor:
Daarnaast is er binnen het gemeentelijke meerjarenplan een budget voorzien om de dienst structureel te ondersteunen. Deze combinatie van lidgelden en gemeentelijke middelen zorgt ervoor dat we Mobitwin ook in de toekomst kwalitatief en betaalbaar kunnen blijven aanbieden aan wie minder mobiel is.
De gebruikers krijgen het vernieuwde regelement per post opgestuurd.
Het aangepaste gebruikersreglement zal gepubliceerd worden op de gemeentelijke website
De vrijwilligers worden op de hoogte gesteld van de wijzigingen via een vergadering en een mail mailing.
Artikel 1: De OCMW-raad besluit het gebruikersreglement goed te keuren:
REGLEMENT VOOR GEBRUIKERS
MOBITWIN Centrale Oud-Heverlee
Doelgroep
Mobitwin Centrale biedt vervoer aan inwoners van Oud-Heverlee met een verminderde mobiliteit (omwille van fysieke en/of mentale beperkingen), die niet rolstoelgebonden zijn en voor bepaalde verplaatsingen geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer.
Ritaanvraag
Taken van de chauffeur
Ritprijs
Annulatie of wijziging van rit
Een bevestigde rit moet tijdig worden geannuleerd of gewijzigd, zodat de chauffeur vóór vertrek verwittigd kan worden. Contact opnemen met:
016/388 899
Bij laattijdige annulatie worden de geplande kilometers aangerekend. Bij laattijdige annulatie(s), zonder overmacht of gezondheidsredenen, zal een bijkomende administratieve kost van €25 opgelegd worden door het OCMW.
Lidmaatschap aanvragen
Lidmaatschap hernieuwen of stopzetten
Het lidmaatschap wordt afgesloten voor onbepaalde duur. Stopzetten kan op elk moment via contact met de verantwoordelijke.
Alternatieve vervoersmogelijkheden
De Mobitwin Centrale doet geen vervoer naar zorginstellingen of diensten die een eigen vervoersdienst aanbieden. Mobitwin Centrale is aanvullend en bedoeld voor wie geen ander vervoer heeft.
Mobitwin werkt samen met Iedereen Wind in de Haren, waarbij mensen gratis kunnen meerijden in een elektrische riksja. Deze ritten kunnen worden aangevraagd via Mobitwin Centrale.
Bijkomende bepalingen