Terug
Gepubliceerd op 29/08/2025

Besluit  raad voor maatschappelijk welzijn

di 26/08/2025 - 20:00

61 - Reglement Mobitwin (Minder Mobielen Centrale) - goedkeuring

Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
Bart Clerckx, burgemeester
Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Bart Ponsaerts, raadsleden
Marijke Pertz, algemeen directeur
Juridische gronden

Het decreet lokaal bestuur.

Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2019 om een nieuwe overeenkomst met vzw Mobiel aan te gaan betreffende aangepast vervoer voor personen met beperkte mobiliteit.

Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 november 2019 om in te stappen in het proefproject van de Provincie Vlaams Brabant rond de uitbouw van een minder mobielen centrale in Oud-Heverlee.

Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 februari 2020 houdende de goedkeuring van het  gebruikersreglement ‘Minder Mobielen Centrale’ , inclusief de goedkeuring om de kosten voor de extra verzekering lichamelijke schade chauffeurs op zich te nemen en  de lidgelden 2020 en 2021 van de gebruikers.

Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 augustus 2022 houdende de goedkeuring van het aangepaste gebruikersreglement ‘Minder Mobielen Centrale'.

Feiten en context

De Minder Mobielen Centrale (MMC)/ Mobitwin (naamswijziging) is een lokaal en sociaal vervoer, wat zorgt voor verbinding tussen mensen. Enthousiaste vrijwilligers rijden met hun eigen wagen personen van en naar een bestemming. 

De doelgroep is:

•Personen met verminderde mobiliteit
•Niet rolstoel gebonden
•Geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer
•Woonachtig te Oud-Heverlee
 
Voorstel wijzigingen in reglement:

Naamswijziging MMC naar Mobitwin

Mpact, de organisatie achter het systeem, heeft ervoor gekozen om de naam van de Minder Mobielen Centrale (MMC) te veranderen naar Mobitwin. Deze nieuwe naam past beter bij het huidige aanbod en bij de werking over heel Vlaanderen. De nadruk ligt op het idee van mobiliteit in duo – dus iemand die iemand anders helpt zich te verplaatsen.

Mpact is een organisatie die zich inzet voor duurzame en gedeelde mobiliteit. Ze ondersteunen niet alleen Mobitwin, maar ook andere initiatieven zoals carpoolen, autodelen, en vervoersoplossingen voor mensen die minder mobiel zijn. Ze helpen lokale besturen, organisaties en burgers om mobiliteit op een sociale en milieuvriendelijke manier te organiseren.

Na een jaarlijks evaluatiemoment met de vrijwilligers, input van Mpact en feedback van de leden stellen we de volgende aanpassingen voor in het gebruikersreglement:

  • Wijziging lidgeld

We stellen voor om het lidgeld aan te passen. De afgelopen jaren is het lidgeld niet geïndexeerd, terwijl er ondertussen belangrijke investeringen zijn gedaan, onder andere in de veiligheid van de online planningstool die ritten koppelt aan chauffeurs. het huidige lidgeld bedraagt 12 euro per lid per kalenderjaar. Mpact adviseert een verhoging naar 18 euro aangezien we per lid vanaf 2026 9 euro (inschrijving na 1 juli bedraagt 4,50 euro) betalen aan hun.

Na vergelijking met de Mobitwin Centrales in omliggende gemeenten, stellen wij voor om het jaarlijkse lidgeld vast te leggen op 16 euro per persoon. Dit bedrag ligt in lijn met het regionale gemiddelde en houdt rekening met de noden van de dienst en de betaalbaarheid voor onze gebruikers. Voor koppels en samenwonenden (twee personen gedomicilieerd op hetzelfde adres) voorzien we een voordeeltarief van 25 euro per kalenderjaar.

Om nieuwe leden niet te ontmoedigen om later in het jaar toe te treden, willen we bovendien een aangepast tarief hanteren voor wie instapt vanaf 1 juli: 8 euro per persoon en 12,50 euro per koppel of samenwonenden (twee personen gedomicilieerd op hetzelfde adres). Op deze manier zorgen we voor een eerlijke en duurzame bijdrage van onze leden en kunnen we blijven investeren in een veilige en efficiënte dienstverlening.

  • Aanpassing gebruiksvoorwaarden: meer flexibiliteit voor onze leden

Om onze dienst beter af te stemmen op de noden van onze gebruikers, stellen we een versoepeling van de huidige beperkingen voor.

- Tot nu toe konden leden maximaal twee ritten per week aanvragen. We stellen voor om dit aantal op te trekken naar drie ritten per week. Eén rit blijft daarbij gedefinieerd als een volledige verplaatsing heen en terug. Er zijn voldoende chauffeurs om aan de aanvragen te voldoen en we willen de gebruikers uit hun isolement halen.

- Daarnaast willen we ook de huidige afstandsbeperking van 30 kilometer opheffen. In de praktijk blijkt dit vaak te beperkend voor gebruikers die iets verder gelegen medische afspraken, boodschappen of sociale bezoeken willen plannen. Door deze beperking los te laten, vergroten we de toegankelijkheid en het comfort voor wie onze dienstverlening nodig heeft.

- Gebruikers die over een parkeerkaart bezitten, kunnen deze kaart gebruiken tijdens de rit van Mobitwin. Zij dienen dit op voorhand door te geven.

- Sommige zorginstellingen of diensten hebben een eigen vervoersdienst. Mobitwin is aanvullend en bedoeld voor wie geen ander vervoer heeft. We voeren geen ritten uit naar zorginstellingen of diensten die een eigen vervoersdienst aanbieden.

- We blijven inzetten op samenwerking met andere lokale partners inzake mobiliteit: zo kunnen ritten voor de riskja's van 'Iedereen wind in de haren' aangevraagd worden via de dispatching van Mobitwin. Rolstoelgebonden gebruikers (ook personen met een plooibare rolstoel) kunnen geen gebruik maken van Mobitwin. Deze personen verwijzen we door naar vzw Mobiel. Vzw Mobiel is onze lokale partner, op basis van een samenwerkingsovereenkomst, inzake mobiliteit voor rolstoelgebonden vervoer.

Argumentatie

Met deze wijzigingen willen we onze dienstverlening:

- klantvriendelijker maken en tegelijk werkbaar houden voor alle betrokkenen

- toegankelijker maken voor gebruikers (oa invoering voordeeltarieven)

- financieel gezond houden

We benadrukken dat onze chauffeurs altijd zelf beslissen of ze een rit aanvaarden of niet. Deze aanpassing verandert niets aan hun vrijwillige inzet en keuzevrijheid. De planning blijft dus steeds in overleg en op basis van beschikbaarheid.

De dienstverlening en nodige aanpassingen blijven passen binnen het concept en visie van Mobitwin alsook binnen de visie van het lokaal bestuur inzake zorgzame gemeente om vlotte mobiliteit te garanderen aan personen met een verminderde mobiliteit. Het zorgt tevens voor een warme verbinding en sociale contacten tussen inwoners (vrijwilligers, gebruikers).

Financiële gevolgen

Vanaf 2025 kan het jaarlijkse lidgeld voor onze Mobitwin-centrale 16 euro per persoon (of 25 euro per koppel) bedragen. Van dit bedrag gaat 9 euro rechtstreeks naar Mpact, de overkoepelende organisatie die instaat voor o.a. de technische ondersteuning, verzekering en het gebruik van de centrale online planningstool.

De resterende 7 euro per lid blijft lokaal beschikbaar. Deze kleine marge wordt zorgvuldig ingezet voor:

  • werkingskosten van de dienst,
  • promotie- en communicatiemateriaal,
  • organisatie van infosessies en vergaderingen,
  • wervingscampagnes voor nieuwe chauffeurs en gebruikers.

Daarnaast is er binnen het gemeentelijke meerjarenplan een budget voorzien om de dienst structureel te ondersteunen. Deze combinatie van lidgelden en gemeentelijke middelen zorgt ervoor dat we Mobitwin ook in de toekomst kwalitatief en betaalbaar kunnen blijven aanbieden aan wie minder mobiel is.

Communicatie

De gebruikers krijgen het vernieuwde regelement per post opgestuurd.

Het aangepaste gebruikersreglement zal gepubliceerd worden op de gemeentelijke website

De vrijwilligers worden op de hoogte gesteld van de wijzigingen via een vergadering en een mail mailing. 

Publieke stemming
Aanwezig: Kris Debruyne, Bart Clerckx, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Bart Ponsaerts, Marijke Pertz
Voorstanders: Bart Clerckx, Kris Debruyne, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Bart Ponsaerts
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: De OCMW-raad besluit het gebruikersreglement goed te keuren:

REGLEMENT VOOR GEBRUIKERS

MOBITWIN Centrale Oud-Heverlee


Doelgroep

Mobitwin Centrale biedt vervoer aan inwoners van Oud-Heverlee met een verminderde mobiliteit (omwille van fysieke en/of mentale beperkingen), die niet rolstoelgebonden zijn en voor bepaalde verplaatsingen geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer.

 

Ritaanvraag

  • Ritten moeten ten laatste twee werkdagen op voorhand aangevraagd worden. Bij voorkeur gebeurt de aanvraag zo snel mogelijk.
  • Een rit kan enkel worden aangevraagd via de Mobitwin Centrale :
    • Telefonisch: werkdagen van 9u tot 12u via 016/388 898
    • Via e-mail: mmc@oud-heverlee.be
    • In het weekend en op feestdagen worden de aanvragen niet behandeld.
  • Ritten kunnen niet rechtstreeks bij chauffeurs worden aangevraagd,
  • Elke aanvraag voor een rit wordt behandeld de gebruiker krijgt een bevestiging wanneer de rit wordt ingepland.
  • Het aantal ritten per gebruiker is beperkt tot maximum drie per week. Eén rit blijft daarbij gedefinieerd als een volledige verplaatsing heen en terug.
  • Bij de aanvraag wordt door de gebruiker aangegeven of een hulpmiddel (bijv. rollator) wordt meegenomen, en/of er een parkeerkaart voor personen met een handicap aanwezig is.
  • Een aangevraagde rit garandeert geen uitvoering. Indien een bevestigde rit wegens uitzonderlijke omstandigheden niet kan doorgaan, wordt er contact opgenomen en waar mogelijk wordt een alternatieve oplossing gezocht.
  • De rit verloopt zoals afgesproken en bevestig. Er kunnen geen wijzigingen worden aangebracht via de chauffeur (zoals andere bestemming, tijdstip of extra passagiers).

Taken van de chauffeur

  • Chauffeurs en behandelaars van aanvragen zijn vrijwilligers.
  • De chauffeur vervoert gebruikers van deur tot deur en biedt indien gevraagd hulp bij in- en uitstappen en bij het uitladen van boodschappen.
  • Indien vooraf gemeld bij de ritaanvraag, kan de chauffeur bij ziekenhuisbezoek tot aan het onthaal begeleiden.

Ritprijs

  • Lidgeld per kalenderjaar (1 januari – 31 december):
    • Alleenstaande: €16
    • Koppel (twee personen gedomicilieerd op hetzelfde adres): €25
    • Bij instap na 1 juli: €8 (alleenstaande) of €12,50 (koppel)
  • Kilometervergoeding: €0,40/km
    • De afstand wordt berekend vanaf het vertrek van de woonplaats van de chauffeur tot diens thuiskomst.
  • Wachtvergoeding: Vanaf 15 minuten na aankomst op bestemming geldt €5 per begonnen uur, met een maximum wachttijd van 2 uur. Een wachtvergoeding voor  is een vergoeding die de chauffeur- vrijwilliger ontvangt voor de tijd die hij of zij moet wachten tijdens een rit. Deze vergoeding is bedoeld om de tijd van de vrijwilliger te compenseren bijvoorbeeld bij een doktersbezoek of een andere afspraak.
  • Minimumvergoeding: Elke rit telt voor minimaal 10 km, ook als de rit korter is → minimumprijs €4.
    • Voor kortere ritten wordt verwezen naar vzw Wind in de Haren (gratis riksjavervoer), aan te vragen op dezelfde manier als een gewone rit.
  • Extra kosten zoals parkeergeld zijn ten laste van de gebruiker.
  • Betaling gebeurt cash aan de chauffeur. Voorzie voldoende en gepast geld. De chauffeur overhandigt een ontvangstbewijs.
  • Bij meerdere gebruikers in één voertuig is het aan de gebruikers om te regelen hoe ze de kosten verdelen. De rit kost evenveel ongeacht de aantal gebruikers. Indien meerdere gebruikers meerijden moet dit bij gemeld worden bij de aanvraag van de rit.
  • Tijdens vervoer geldt de door het OCMW afgesloten aanvullende verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid.
  • Begeleiders mogen gratis mee, mits vooraf aangemeld bij de dispatching. Begeleiders, die geen lid zijn, zijn niet verzekerd.

 

Annulatie of wijziging van rit

Een bevestigde rit moet tijdig worden geannuleerd of gewijzigd, zodat de chauffeur vóór vertrek verwittigd kan worden. Contact opnemen met:

  • Werkdagen 9u–12u: dispatching 016/388 898
  • Werkdagen 12u–16u30: Verantwoordelijke Mobitwin Centrale bij het OCMW

016/388 899

  • Na 16u30 / weekend / feestdag: Noodnummer 016/394 101

Bij laattijdige annulatie worden de geplande kilometers aangerekend. Bij laattijdige annulatie(s), zonder overmacht of gezondheidsredenen, zal een bijkomende administratieve kost van €25 opgelegd worden door het OCMW.

 

Lidmaatschap aanvragen

  • Aanvragen gebeuren via het OCMW (telefoon, e-mail, e-loket of huisbezoek).
  • Bij een huisbezoek wordt nagegaan of de aanvrager binnen de doelgroep valt. Vervolgens wordt een overeenkomst ondertekend waarin volgende elementen opgenomen zijn:
    • Persoonsgegevens
    • Contactpersoon/-personen
    • Lidmaatschap Mpact/Mobitwin Centrale
    • Verklaring op eer i.v.m. beperkte mobiliteit
    • Akkoord met betaling (lidgeld, km-vergoeding, wachtvergoeding)
    • Toestemming verwerking persoonsgegevens (GDPR)
    • Informatie over begeleiding en hulpmiddelen

  

Lidmaatschap hernieuwen of stopzetten

Het lidmaatschap wordt afgesloten voor onbepaalde duur. Stopzetten kan op elk moment via contact met de verantwoordelijke.

Alternatieve vervoersmogelijkheden

De Mobitwin Centrale doet geen vervoer naar zorginstellingen of diensten die een eigen vervoersdienst aanbieden. Mobitwin Centrale is aanvullend en bedoeld voor wie geen ander vervoer heeft.

Mobitwin werkt samen met Iedereen Wind in de Haren, waarbij mensen gratis kunnen meerijden in een elektrische riksja. Deze ritten kunnen worden aangevraagd via Mobitwin Centrale.

 

Bijkomende bepalingen

  • Rolstoelen (ook plooibare) worden niet vervoerd. Voor rolstoelvervoer: contacteer vzw Mobiel via 016/205383.
  • Zelfstandig in- en uitstappen is vereist (eventueel met hulp van chauffeur).
  • Minderjarigen moeten begeleid worden door een ouder of voogd. Voor kinderen
  • Mobitwin Centrale doet geen verhuizingen en vervoert geen grote of zware aankopen.
  • De gebruiker dient tijdig klaar te staan bij ophaling.
  • De chauffeur blijft ten alle tijden baas in eigen wagen.
  • Huisdieren zijn niet toegelaten, behalve bij uitzonderlijke toelating en mits geschikt transportmiddel.
  • Kosten door het niet naleven van de afspraken zijn ten laste van de gebruiker.
  • Mobitwin Centrale en de chauffeur behouden zich het recht voor om ritten of lidmaatschap te weigeren bij:
    • Oneigenlijk gebruik of misbruik
    • Storend of ongepast gedrag
    • Wanbetaling