De voorzitter opent de zitting op 25/10/2022 om 19:25.
De OCMW-raad neemt kennis van de ontwerpnotulen, opgesteld door de algemeen directeur, van de vorige vergadering van 27 september 2022.
De raadsleden nemen er nota van dat tot het einde van de huidige vergadering opmerkingen kunnen gemaakt worden betreffende de redactie van de notulen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet en uitvoeringsbesluiten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
De omzendbrief van de Vlaamse regering KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 betreffende de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
De omzendbrief van de Vlaamse regering KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025/1 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee, goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 15 december 2020.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025/2 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee, goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 26 oktober 2021.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025/3 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee, goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 21 december 2021.
Het oorspronkelijk meerjarenplan 2020-2025 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 17 december 2019. Het meerjarenplan vormt de basis voor het beleid gedurende 6 jaar. De eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025/1 werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 15 december 2020. De tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025/2 werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2021. De derde aanpassing van het meerjarenplan werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 december 2021.
Omdat het vroegere jaarlijkse budget in het meerjarenplan geïntegreerd is moet het meerjarenplan minimaal jaarlijks aangepast worden om de kredieten van het volgende boekjaar vast te stellen. In dezelfde aanpassing kunnen ook de kredieten van het lopende boekjaar gewijzigd worden.
In deze aanpassing van het meerjarenplan worden de kredieten van 2022 aangepast. Waar nodig worden eveneens de ramingen voor 2023 tot en met 2025 aangepast.
De aanpassing van het meerjarenplan omvat de wijzigingen van de strategische nota, de aanpaste financiële nota, de aangepaste toelichting, de motivering van de wijzigingen en documentatie.
De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd aangepast meerjarenplan, maar hebben elk hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn dienen eerst het eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vast te stellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing definitief is vastgelegd.
Het managementteam heeft op 19 oktober 2022 gunstig advies uitgebracht over de ontwerp aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025/ nr. 4 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee.
De ontwerp aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025/ nr. 4 werd tevens goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 04 oktober 2022.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het aangepaste meerjarenplan 2020-2025/ nr. 4, zoals in bijlage toegevoegd, vast.
De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit volgende documenten:
Aanpassing strategische nota
Aanpassing financiële nota
Schema M1: het financiële doelstellingenplan
Schema M2: de staat van het financieel evenwicht
Schema M3: overzicht van de kredieten
Toelichting
Schema T1: Overzicht van ontvangsten en uitgaven naar functionele aard
Schema T2: Overzicht van ontvangsten en uitgaven naar economische aard
Schema T3: Investeringsprojecten
Schema T4: Overzicht van de evolutie van de financiële schulden
Financiële risico’s
Grondslagen en assumpties
Overzicht ramingsverschuivingen investeringen gemeente
Overzicht ramingsverschuivingen investeringen OCMW
Overzicht ramingsverschuivingen exploitatie gemeente
Overzicht ramingsverschuivingen exploitatie OCMW
Motivering van de wijzigingen
Documentatie
Organogram
Personeelsformatie
Overzicht beleidsdomeinen en beleidsvelden
Overzicht van de entiteiten die zijn opgenomen onder de financiële vaste activa
Overzicht jaarlijkse opbrengst per belastingsoort
Overzicht van de werkings- en investeringssubsidies
Overzicht van de doelstellingen, actieplannen en acties
Decreet Lokaal Bestuur.
Het lidmaatschap van de gemeente Oud-Heverlee bij de Intergemeentelijke Vereniging Interleuven.
De OCMW-raadsbeslissing van 26 februari 2019 waarbij mevrouw Fien Gilias werd aangeduid als gemeentelijk vertegenwoordiger voor de Intergemeentelijke Vereniging Interleuven voor de ganse legislatuur.
De brief van 10 oktober 2022 met de uitnodiging en documentatie voor de buitengewone en gewone algemene vergadering van 18 januari 2023.
Artikel 1: De OCMW-raad besluit om de agendapunten van de buitengewone en gewone algemene vergadering van Intergemeentelijke Vereniging Interleuven van 18 januari 2023 goed te keuren:
Dagorde
Aansluitend op de buitengewone algemene vergadering zal de gewone algemene vergadering doorgaan.
Dagorde
Artikel 2: De OCMW-raad besluit om mevrouw Fien Gilias, vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van de Intergemeentelijke Vereniging Interleuven, af te vaardigen voor de buitengewone en gewone algemene vergadering van 18 januari 2023.
Artikel 3: De OCMW-raad besluit om het vast bureau te belasten met de uitvoering van de voormelde beslissing en een exemplaar ervan ter kennisgeving over te maken aan de Intergemeentelijke Vereniging Interleuven.
Decreet lokaal bestuur art. 218. §2.
De algemeen directeur - in overleg met het managementteam – is verantwoordelijk voor de organisatiebeheersing en dient hierover jaarlijks te rapporteren.
Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
De algemeen directeur kan het beheer, de uitvoering en de opvolging toevertrouwen aan een medewerker.
Maandelijks wordt aan het MAT gerapporteerd over
Algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het bestuur (College van Burgemeester en Schepenen, Vast Bureau, Gemeenteraad en OCMW-raad).
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van de rapportering organisatiebeheersing opgesteld door de algemeen directeur:
- vastgelegde acties en maatregelen
De voorzitter sluit de zitting op 25/10/2022 om 19:31.
Namens raad voor maatschappelijk welzijn,
Marijke Pertz
algemeen directeur
Adinda Claessen
voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn