De gemeenteraad neemt kennis van de ontwerpnotulen, opgesteld door de algemeen directeur, van de vorige vergadering van 27 mei 2025.
De gemeenteraadsleden nemen er nota van dat tot het einde van de huidige vergadering opmerkingen kunnen gemaakt worden betreffende de redactie van de notulen.
Artikel 1: De voorgelegde jaarrekening 2024 van het kerkbestuur Onze-Lieve-Vrouw te Haasrode wordt gunstig geadviseerd met een exploitatieoverschot van 48.763,00 EUR en een investeringsoverschot van 2.522,00 EUR.
Artikel 2: De voorgelegde jaarrekening 2024 van het kerkbestuur Sint-Anna te Oud-Heverlee en Sint-Magdalena te Vaalbeek wordt gunstig geadviseerd met een exploitatieoverschot van 4.798,79 EUR en een investeringsoverschot van 89.304,81 EUR.
Artikel 3: De voorgelegde jaarrekening 2024 van het kerkbestuur Sint-Joris te Sint-Joris-Weert wordt gunstig geadviseerd met een exploitatietekort van 17.224,57 EUR en een investeringsoverschot van 18.672,09 EUR.
Artikel 4: De voorgelegde jaarrekening 2024 van het kerkbestuur Sint-Jan-Evangelist te Blanden wordt gunstig geadviseerd met een exploitatieoverschot van 20.374,08 EUR en een investeringsoverschot van 2.303,66 EUR.
Artikel 1: De rekening 2024 sluit af met de volgende staat van het evenwicht:
| budgettair resultaat rekening lokaal bestuur Oud-Heverlee | euro |
| I Exploitatiesaldo | 6.473.254 |
| II Investeringssaldo | -8.879.109 |
| III Saldo exploitatie en investeringen | -2.405.855 |
| IV Financieringssaldo | 576.933 |
| V Budgettair resultaat van het boekjaar | -1.828.922 |
| VI Gecumuleerd resultaat vorig boekjaar | 13.996.187 |
| VII Gecumuleerd budgettair resultaat | 12.167.265 |
| IX beschikbaar budgettair resultaat | 12.167.265 |
| autofinancieringsmarge | |
| I Exploitatiesaldo | 6.473.254 |
| II Netto periodieke aflossingen | 1.381.338 |
| III Autofinancieringsmarge | 5.091.916 |
Artikel 2: De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2024 voor het gedeelte van de gemeente vast.
Artikel 1: De rekening 2024 sluit af met de volgende staat van het evenwicht:
| budgettair resultaat rekening lokaal bestuur Oud-Heverlee | euro |
| I Exploitatiesaldo | 6.473.254 |
| II Investeringssaldo | -8.879.109 |
| III Saldo exploitatie en investeringen | -2.405.855 |
| IV Financieringssaldo | 576.933 |
| V Budgettair resultaat van het boekjaar | -1.828.922 |
| VI Gecumuleerd resultaat vorig boekjaar | 13.996.187 |
| VII Gecumuleerd budgettair resultaat | 12.167.265 |
| IX beschikbaar budgettair resultaat | 12.167.265 |
| autofinancieringsmarge | |
| I Exploitatiesaldo | 6.473.254 |
| II Netto periodieke aflossingen | 1.381.338 |
| III Autofinancieringsmarge | 5.091.916 |
Artikel 2: De gemeenteraad keurt het gedeelte van het beleidsrapport - jaarrekening 2024 goed, zoals het vastgesteld werd door de raad voor maatschappelijk welzijn. De jaarrekening wordt digitaal gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het voorstel van het politiecollege van de politiezone Voer en Dijle van 19 mei 2025 goed waarbij de volgende verdeelsleutel wordt vastgelegd en waarbij het aandeel van elke gemeente in de globale gemeentelijke dotatie wordt bepaald:
Politiezone Voer en Dijle - Financiële verdeelsleutel 60/20/20 vanaf 2026
| Simulatie | KULnorm | APB | KI31/12 | %KULnorm | %APB | %KI | 60/20/20 | 60/20/20 |
| vanaf 2026 | t.e.m. 2025 | |||||||
| Bertem | 12 | 5.411.934,43 | 7.671.854,67 | 16,35 | 18,67 | 17,18 | 16,98 | 17,12 |
| Huldenberg | 12,8 | 5.546.061,76 | 6.869.638,16 | 17,44 | 19,13 | 15,38 | 17,37 | 17,42 |
| Oud-Heverlee | 12,9 | 6.348.828,20 | 7.496.439,17 | 17,57 | 21,9 | 16,78 | 18,28 | 18,28 |
| Tervuren | 35,7 | 11.683.865,60 | 22.626.770,33 | 48,64 | 40,3 | 50,66 | 47,37 | 47,18 |
| Totaal | 73,4 | 28.990.689,99 | 44.664.702,33 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Artikel 2: De verdeelsleutel geldt voor de lopende legislatuur en zal in 2031 worden herberekend rekening houdend met de jaren 2025-2030.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om Francis Van Biesbroeck voor te dragen als vertegenwoordiger voor de dienstverlenende vereniging "Interleuven" stuurgroep van IL KDV.
Artikel 2: De gemeenteraad besluit om het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de beslissingen en deze over te maken aan de bestuurder(s) en aan de dienstverlenende vereniging Interleuven.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om het mandaat van de heer Patrice Lemaitre voor de algemene vergadering van 7 juli 2025 van de CVBA Gemeentedienst van België in vereffening (NV Gemeentelijke Holding in vereffening) te bepalen en hem opdracht te geven om de agendapunten goed te keuren:
Artikel 2: De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om deze beslissing ter kennis te brengen aan de CVBA Gemeentedienst van België in vereffening.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de voorgestelde grondafstand van 24,3ca goed.
Artikel 2: De zone die zal worden afgestaan zoals weergegeven op het Inplantingsplan Nieuwe Toestand opgenomen in de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2024145710 dient kosteloos aan de gemeente afgestaan te worden en op gelijk niveau gebracht met de bestaande wegenis en/of vrijgemaakt van alle obstakels en beplantingen. De kosten van de akte van de notaris vallen ten laste van de aanvrager.
Artikel 3: Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsvergunningsdecreet.
Artikel 4: Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:
• wanneer de omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2024145710 (OMV/2025/7/OV) ingediend voor de aanvraag tot het bouwen van een halfopen woning (+ grondafstand) (VCRO art. 4.4.1), gelegen Vlierbeekstraat ZN, 3052 Oud-Heverlee, kadastraal gekend afdeling 3 sectie B nummer 227W niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd;
• wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
Artikel 5: De gemeenteraad duidt de burgemeester en algemeen directeur aan tot het ondertekenen van de akte van de grondafstand.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist de Gecoro opnieuw samen te stellen bestaande uit één voorzitter, vijf deskundigen en vijf plaatsvervangers, vier vertegenwoordigers van de hierna volgende maatschappelijke geledingen en vier vervangers (milieu-natuur, werkgevers-zelfstandigen, vereniging van werknemers, senioren-welzijn). Er wordt tevens een secretaris met vervanger aangeduid.
Artikel 2: De gemeenteraad gaat akkoord met de volgende nieuwe samenstelling van de Gecoro:
| Functie |
Effectief lid |
Plaatsvervanger |
| secretaris |
Nathalie Moens |
|
| voorzitter |
Vincent Vandenbroecke |
Mario Deketelaere |
| deskundige |
Marijke De Meulenaer |
Roger Haest |
| deskundige |
Mario Deketelaere |
Kim Van Tulden |
| deskundige |
Bernd Jost |
Jef Deneut |
| deskundige |
Pascal Salmon | Rudy Delang |
| deskundige |
Hilde Derde | Nog verdere oproep doen |
|
|
||
| milieu-natuur |
Mia Janssen |
Nog verdere oproep doen |
| werkgevers-zelfstandigen |
Eddy Vandezande |
Steven Verbeke |
| werknemers |
Herman Fonck |
Gaston Celen |
| senioren-welzijn |
Renilde Vansina |
Timothy Compernol |
|
|
|
|
Artikel 1: De gemeenteraad wordt in kennis gesteld van de laatste stand van zaken in verband met stortplaats Canivet door schepen Tom Teck.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de seniorenadviesraad als volgt samen te stellen voor de periode 2025-2030:
Leden kerngroep:
| Debraekeleer |
Lieve |
| Dekeyser |
Lieve |
| Deneut |
Jef |
| Vangrimbergen |
Lies |
| Vansina |
Renilde |
Leden algemene vergadering:
| Naam |
Voornaam |
Vereniging / individueel |
| Debraekeleer |
Lieve |
Individueel |
| Dekeyser |
Lieve |
Individueel |
| Deneut |
Jef |
Individueel |
| Vangrimbergen |
Lies |
Individueel |
| Vansina |
Renilde |
Individueel |
| Block |
Chantal |
Individueel |
| Blockx |
Ida |
Individueel |
| Boogaerts |
Leona |
Individueel |
| De Clercq |
Chris |
Individueel |
| Fonck |
Herman |
Individueel |
| Haest |
Roger |
Individueel |
| Lefever |
Martin |
Individueel |
| Janssens |
Kary |
Individueel |
| Martinet |
Nina |
OKRA Blanden, Samana Blanden |
| Meyers |
Henri |
NEOS Oud-Heverlee |
| Pierre |
Frie |
Individueel |
| Rondou |
Denise |
Individueel |
| Simons |
Vic |
Individueel |
| Vandendriessche |
Ingrid |
Individueel |
| Vanderstockt |
Dany |
Samana Blanden |
| Vandevelde |
Marcel |
Individueel |
Leden van ambtswege lid zonder stemrecht:
| Naam |
Voornaam |
|
| Lemaitre |
Patrice |
Schepen senioren |
| Eerlingen |
Tine |
Schepen welzijn |
| Clerckx |
Bart |
Burgemeester |
| Willems |
Tamara |
Administratie gemeente/OCMW – ambtenaar senioren |
Personen die een verslag en uitnodiging ontvangen als voorzitter van een senior-welzijnsvereniging zijn zonder stemrecht:
| Naam |
Voornaam |
|
| Verhoeven |
Ghislaine |
Medevoorzitter Samana Blanden |
| Vanautgaerden |
Bernadette |
Medevoorzitter Samana Blanden |
| Dereymaeker |
Greta |
Voorzitter Samana Oud-Heverlee |
| Vanderperren |
Marie-Louise |
Voorzitter Samana Haasrode |
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de aangepaste statuten van de gemeentelijke seniorenraad en keurt dit goed:
DOEL
Artikel 1: De gemeentelijke seniorenadviesraad, seniorenraad genoemd, heeft als opdracht het gemeentelijk beleid dat de senioren aanbelangt, te adviseren. Daartoe betrekt het gemeentebestuur de seniorenraad bij de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van het gemeentelijk seniorenbeleid in de brede zin van het woord.
De seniorenraad heeft daarom tot doel en als opdracht:
De seniorenraad kan alle initiatieven nemen die hij nuttig oordeelt om dit te bevorderen.
SAMENSTELLING
De seniorenraad bestaat uit een algemene vergadering en een dagelijks bestuursorgaan, kerngroep genaamd.
Algemene vergadering
Artikel 2: De algemene vergadering bestaat uit:
Artikel 3: Elk jaar wordt de mogelijkheid geboden aan individuele geïnteresseerden om toe te treden tot de algemene vergadering. Hiertoe verschijnt jaarlijks in de 2de helft van het kalenderjaar een oproep in het Gemeentelijk Informatieblad.
Artikel 4: De leden zoals bedoeld in artikel 2, § 1 en § 2 zijn de stemgerechtigde leden.
Artikel 5: Hoogstens twee derde van de stemgerechtigde leden is van hetzelfde geslacht.
Artikel 6: Voorwaarden voor toetreding zijn:
Artikel 7: Personen met een politiek mandaat (leden van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen en de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst) kunnen de vergaderingen bijwonen als waarnemer zonder stemrecht.
Artikel 8: Het mandaat van de stemgerechtigde leden wordt vastgesteld per gemeentelijke legislatuur, met dien verstande dat de zetelende seniorenraad in functie blijft tot de dag van de installatie van de nieuwe raad.
Artikel 9: Aan het mandaat van stemgerechtigde leden komt een vroegtijdig einde door overlijden, vrijwillig ontslag of door het niet meer woonachtig zijn in de gemeente.
Kerngroep
Artikel 10: De kerngroep heeft als opdracht de algemene vergadering voor te bereiden, de genomen beslissingen uit te voeren en de adviezen aan de bevoegde instanties over te maken. De kerngroep vergadert zo dikwijls als nodig. De vergaderingen van de kerngroep zijn niet openbaar.
Artikel 11: De kerngroep bestaat uit maximaal 6 leden aangeduid door de algemene vergadering. De voorzitter, ondervoorzitter en secretaris maken automatisch deel uit van de kerngroep. Kandidaten voor de kerngroep moeten zich, uiterlijk twee weken voor de verkiezing, schriftelijk melden bij de ambtenaar voor senioren
Artikel 12: De aanstelling vindt om de drie jaar plaats, beginnende met de start van de nieuwe gemeentelijke legislatuur en aan het begin van het vierde jaar. Zittende leden van de kerngroep kunnen zich opnieuw kandidaat stellen voor een volgende bestuursperiode van drie jaar
WERKING
Artikel 13: Functies
§ 1: De voorzitter, ondervoorzitter en secretaris worden verkozen door de stemgerechtigde leden van de algemene vergadering
§ 2: Kandidaten voor de functie van voorzitter, ondervoorzitter en secretaris moeten zich, uiterlijk twee weken voor de verkiezing, schriftelijk melden bij de ambtenaar voor senioren
§ 3: De verkiezing vindt om de drie jaar plaats, beginnende met de start van de nieuwe gemeentelijke legislatuur en aan het begin van het vierde jaar. Indien tijdens de mandaatperiode de voorzitter of ondervoorzitter ontslag neemt wordt er een vervanger verkozen voor de rest van de mandaatperiode
§ 4: Zittende voorzitter, ondervoorzitter en secretaris kunnen zich opnieuw kandidaat stellen voor een volgende bestuursperiode van drie jaar.
Artikel 14: Vergaderingen
§ 1: De seniorenraad vergadert minimaal 4 x per jaar. De uitnodiging met agenda wordt tijdig voor de vergadering door de secretaris per mail verstuurd.
§ 2: De seniorenraad kan op eigen initiatief voor alle geïnteresseerden open vergaderingen, werkgroepen of activiteiten organiseren i.s.m. andere verenigingen of adviesraden.
§ 3: Leden van de algemene vergadering kunnen schriftelijk, per mail of mondeling een agendapunt laten toevoegen op de agenda van de algemene vergadering.
Artikel 15: Besluitvorming
§ 1: De seniorenraad streeft naar een zo breed mogelijke consensus bij het nemen van beslissingen. Is consensus niet mogelijk, dan beslist de seniorenraad met een gewone meerderheid.
§ 2: Om geldig advies te geven, moet minstens de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig zijn. Als dit aantal niet wordt bereikt, wordt binnen de veertien dagen een buitengewone algemene vergadering samengeroepen die beslist ongeacht het aantal aanwezige leden.
§ 3: Elk lid beschikt over één stem. Er wordt niet gestemd bij volmacht.
Artikel 16: Adviezen
De seniorenraad brengt advies uit op verzoek van het lokaal bestuur of op eigen initiatief.
§ 1: De schriftelijke adviesvraag van het college van burgemeester en schepenen bevat een duidelijke omschrijving van de adviesvraag, een opgave van de wettelijke en financiële of budgettaire randvoorwaarden en een opgave van de uiterste datum van inlevering van het advies. De seniorenraad streeft om binnen uiterlijk 8 weken een schriftelijk gemotiveerd advies te verlenen.
§ 2: De seniorenraad kan op eigen initiatief een advies uitbrengen. Het schriftelijk advies is duidelijk omschreven en gemotiveerd. Het gemeentebestuur geeft aan de raad een gemotiveerd schriftelijk antwoord binnen een termijn van ten hoogste acht weken
AFVAARDIGING – WERKGROEPEN – OPEN VERGADERINGEN
Artikel 17: De seniorenraad kan, via eigen afgevaardigden, deel uitmaken van andere gemeentelijke en regionale adviesraden. Hij neemt hiertoe zelf de nodige initiatieven.
Artikel 18: Als bepaalde thema’s dit vereisen kunnen experts uitgenodigd worden of thematische werkgroepen opgericht worden. Deze kunnen een thema voorbereiden of inhoudelijk uitwerken. Tijdens de algemene vergadering staat een terugkoppeling van de werkgroep(en) op de agenda.
Artikel 19: Rond bepaalde thema’s kunnen open vergadering georganiseerd worden.
ONDERSTEUNING
Artikel 20: Het lokaal bestuur ondersteunt de seniorenraad door:
§ 1: Budgetten in te schrijven in de meerjarenplanning voor de werking van de seniorenraad en zijn initiatieven
§ 2: Administratieve en logistieke ondersteuning door de gemeentelijke diensten te leveren
§ 3: Te voorzien in vorming voor de leden
§ 4: De leden worden via de gemeentelijke polis ‘lichamelijke ongevallen’ verzekerd voor deelname aan de vergaderingen alsook voor deelname aan externe organen zoals hierboven vermeld.
STATUTENWIJZIGING
Artikel 21: Een statutenwijziging kan worden aangevraagd mits een akkoord van tenminste de helft plus één van de stemgerechtigde leden van de algemene vergadering. De statuten kunnen enkel gewijzigd worden mits uitdrukkelijke vermelding ervan op de agenda. Deze wijziging wordt voorbereid door de kerngroep en wordt, na goedkeuring door de algemene vergadering, overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen. De algemene vergadering vraagt het college van burgemeester en schepenen om de gewijzigde statuten ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit toe te treden tot de raamovereenkomst “Raamovereenkomst No-code generiek dossieropvolgingssysteem voor lokale besturen 2020/006” die door VERA als aankoopcentrale werd toegewezen aan: Skryv & Vanden Broele (BE 0554.768.734, Stationsstraat 34, 9280 Lebbeke).
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit opdracht te geven aan de monumentenploeg van IGO, of soortgelijke aanbieder, om alle oorlogserfgoed in de gemeente terug in goede staat te herstellen.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om de visienota sociaal wonen te respecteren, en een programma van 8 sociale woningen te realiseren op de OCMW-grond in de Korbeekdamstraat.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om alle oude fietsenrekken in de gemeente te vervangen door “nietjes”.
Artikel 2: Indien er nieuwe fietsenparkings komen, worden enkel nog type nietjes geplaatst.
Stemming over amendement ingediend door schepen Patrice Lemaitre: 17 stemmen voor.
Amendement: Artikel 1: Het gemeentebestuur engageert zich duurzaam en circulair te bouwen in samenspraak met de architecten en binnen de budgettaire mogelijkheden.
Stemming over voorstel SAMEN:
Tegen: Club CD&V (5), N-VA (3), PRO OH (3), Red Oud-Heverlee (3), voor: Samen (3).
Het voorstel wordt niet goedgekeurd.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit het ambitieniveau in het GRO vast te leggen op beter. Voor minstens 30 % van de criteria wordt ‘uitstekend’ behaald.
Artikel 2: Het gemeentebestuur wenst dat de filosofie van circulair bouwen maximaal wordt doorgetrokken in alle fases van het bouwproject.
Artikel 3: Het gemeentebestuur legt op dat er een TOTEM-analyse gebeurt van het ontwerp, om de totale milieu-impact van de gebruikte materialen in beeld te brengen.
Artikel 1: De gemeenteraad wenst dat in de uitrol van het nieuwe schoolgebouw er een coöperatief hernieuwbaar energieproject gerealiseerd wordt.
Artikel 1: De gemeenteraad wenst dat in het ontwerp van beide nieuwe scholen het openstellen van de speelplaatsen voor de buurt mogelijk maakt in weekends en schoolvakanties.
Artikel 1: De gemeenteraad vraagt directie en leerkrachtenteam om de waardevolle visie op co-teaching verder uit te werken in een stabiel model over alle leerjaren, gekoppeld aan een duidelijke en consistente keuze over maximaal werkbare klasgroepen. Deze info is noodzakelijk voor een juiste dimensionering van de school.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om voor 1 september 2025 een eerste herinrichting van de parking Verbindingsstraat te doen, om de verkeerscirculatie duidelijk te organiseren en visualiseren, voor alle weggebruikers.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om vanaf 1 september 2025 een proefopstelling uit te voeren met dynamisch éénrichtingsverkeer in de Banhagestraat, zoals voorgesteld door Interleuven. De mobiliteitsambtenaar krijgt de opdracht om verdere modaliteiten uit te werken (duur, evaluatiecriteria, …).
Artikel 1: De gemeenteraad stelt de beslissing van het college om de verkeerslichten te verwijderen minstens zes maanden uit. De gemeenteraad vraagt een bijkomende analyse van de problematiek, de mogelijke oplossingen en de nodige flankerende maatregelen.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:07:37 van de opname.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit een systematische opvolging van de waterkwaliteit van de Vaalbeek te installeren, door 2 x per jaar meerdere staalnames te doen of een samenwerking te zoeken met een andere partner om de nodige staalnames te nemen.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:12:38 van de opname.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit een prijsvraag te lanceren om voor deze diensten een alternatief te onderzoeken om zo de afhankelijkheid af te bouwen.
Artikel 1: De gemeenteraad vraagt Interleuven om over te gaan tot handhaving van omgevingsvergunning 233/AB/1 02591 /03, en elke andere stedenbouwkundige vergunning afgeleverd voor het perceel sinds 1995.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:17:40 van de opname.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:26:08 van de opname.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:28:02 van de opname.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:29:44 van de opname.
Namens gemeenteraad,
Marijke Pertz
algemeen directeur
Kris Debruyne
voorzitter van de gemeenteraad