De voorzitter opent de zitting op 30/06/2025 om 19:13.
De gemeenteraad neemt kennis van de ontwerpnotulen, opgesteld door de algemeen directeur, van de vorige vergadering van 27 mei 2025.
De gemeenteraadsleden nemen er nota van dat tot het einde van de huidige vergadering opmerkingen kunnen gemaakt worden betreffende de redactie van de notulen.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 betreffende de vaststelling van de modellen van de boekhouding van de erediensten, gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 februari 2013.
De omzendbrief BB 2013/1 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de eredienst.
Het decreet over het Lokaal Bestuur en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet en uitvoeringsbesluiten.
Het centraal kerkbestuur van Oud-Heverlee heeft op 30 april 2025 de jaarrekeningen over het jaar 2024, gecoördineerd ingediend van de 4 kerkfabrieken.
De gemeenteraad dient advies uit te brengen met betrekking tot de jaarrekeningen van de kerkfabrieken binnen een termijn van 50 dagen die ingaat de dag na het inkomen van de jaarrekeningen bij de gemeenteoverheid (art. 55 §2, 2de alinea van het decreet van 7 mei 2004).
De jaarrekening 2024 van het kerkbestuur Onze-Lieve-Vrouw te Haasrode werd door de kerkraad op 20 januari 2025 goedgekeurd met een exploitatieoverschot van 48.763,00 EUR en een investeringsoverschot van 2.522,00 EUR.
De jaarrekening 2024 van het kerkbestuur Sint-Anna te Oud-Heverlee en Sint-Magdalena te Vaalbeek werd door de kerkraad op 7 april 2025 goedgekeurd met een exploitatieoverschot van 4.798,79 EUR en een investeringsoverschot van 89.304,81 EUR.
De jaarrekening 2024 van het kerkbestuur Sint-Joris te Sint-Joris-Weert werd door de kerkraad op 22 april 2025 goedgekeurd met een exploitatietekort van 17.224,57 EUR en een investeringsoverschot van 18.672,09 EUR.
De jaarrekening 2024 van het kerkbestuur Sint-Jan-Evangelist te Blanden werd door de kerkraad op 11 februari 2025 goedgekeurd met een exploitatieoverschot van 20.374,08 EUR en een investeringsoverschot van 2.303,66 EUR.
Het nazicht van de jaarrekening 2024 van het kerkbestuur Onze-Lieve-Vrouw te Haasrode geeft aanleiding tot 1 opmerking. De hogere exploitatieontvangsten zijn onder andere een gevolg van een laattijdige pacht 2023 en een vroegtijdige ontvangst voor 2025 van de verhuur van de kerktoren. De kerkfabrieken werken met een kasboekhouding, zodoende moeten deze ontvangsten in het jaar 2024 verwerkt worden. Het hogere exploitatieoverschot wordt verwerkt in het volgende budget. Het investeringsoverschot is een gevolg van een vooruitbetaald verzekeringsbedrag.
De investeringstoelagen van de gemeente Oud-Heverlee en stad Leuven bedragen 20.924,14 euro i.p.v. 26.177,64 euro. Er werd 5.253,50 euro verkeerdelijk toegewezen aan MAR 3100. Dit bedrag betreft terugbetalingen van schade door verzekeringen.
Het nazicht van de jaarrekening 2024 van het kerkbestuur Sint-Anna te Oud-Heverlee en Sint-Magdalena te Vaalbeek geeft geen aanleiding tot opmerkingen. Het investeringsoverschot is een voorschot uit het privaat patrimonium.
Het nazicht van de jaarrekening 2024 van het kerkbestuur Sint-Joris te Sint-Joris-Weert geeft geen aanleiding tot opmerkingen. Het negatieve exploitatieresultaat is voornamelijk te wijten aan rubriek D code 13 (privaat patrimonium) met een tekort van 16.099 euro. Dit is te wijten aan uitgevoerde schilderwerken in de residentie Neerveld. Er wordt verwacht dat vanaf 2025 de ontvangsten van deze rubriek zullen stijgen ten gevolge van bijkomende huuropbrengsten. Het investeringsoverschot is een voorschot uit het privaat patrimonium.
Het nazicht van de jaarrekening 2024 van het kerkbestuur Sint-Jan-Evangelist te Blanden geeft geen aanleiding tot opmerkingen. Er zijn minder exploitatieuitgaven in 2024, zodoende is er een hoger overschot van de exploitatietoelage. Het hogere exploitatieoverschot wordt verwerkt in het volgende budget. Het investeringsoverschot is een overschot van 2020 wegens boekingen op verkeerde codes.
Artikel 1: De voorgelegde jaarrekening 2024 van het kerkbestuur Onze-Lieve-Vrouw te Haasrode wordt gunstig geadviseerd met een exploitatieoverschot van 48.763,00 EUR en een investeringsoverschot van 2.522,00 EUR.
Artikel 2: De voorgelegde jaarrekening 2024 van het kerkbestuur Sint-Anna te Oud-Heverlee en Sint-Magdalena te Vaalbeek wordt gunstig geadviseerd met een exploitatieoverschot van 4.798,79 EUR en een investeringsoverschot van 89.304,81 EUR.
Artikel 3: De voorgelegde jaarrekening 2024 van het kerkbestuur Sint-Joris te Sint-Joris-Weert wordt gunstig geadviseerd met een exploitatietekort van 17.224,57 EUR en een investeringsoverschot van 18.672,09 EUR.
Artikel 4: De voorgelegde jaarrekening 2024 van het kerkbestuur Sint-Jan-Evangelist te Blanden wordt gunstig geadviseerd met een exploitatieoverschot van 20.374,08 EUR en een investeringsoverschot van 2.303,66 EUR.
Het decreet over het lokaal bestuur en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet en uitvoeringsbesluiten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Artikel 41, 3° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de beleidsrapporten van het gemeentebestuur.
De jaarrekening dient vastgesteld te worden voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De jaarrekening bevat de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting.
Ingevolge artikel 249 §3 van het decreet lokaal bestuur dienen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn te stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Het ontwerp van de jaarrekening werd besproken op het managementteam van 12 mei 2025 en werd gunstig geadviseerd.
Artikel 1: De rekening 2024 sluit af met de volgende staat van het evenwicht:
| budgettair resultaat rekening lokaal bestuur Oud-Heverlee | euro |
| I Exploitatiesaldo | 6.473.254 |
| II Investeringssaldo | -8.879.109 |
| III Saldo exploitatie en investeringen | -2.405.855 |
| IV Financieringssaldo | 576.933 |
| V Budgettair resultaat van het boekjaar | -1.828.922 |
| VI Gecumuleerd resultaat vorig boekjaar | 13.996.187 |
| VII Gecumuleerd budgettair resultaat | 12.167.265 |
| IX beschikbaar budgettair resultaat | 12.167.265 |
| autofinancieringsmarge | |
| I Exploitatiesaldo | 6.473.254 |
| II Netto periodieke aflossingen | 1.381.338 |
| III Autofinancieringsmarge | 5.091.916 |
Artikel 2: De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2024 voor het gedeelte van de gemeente vast.
Het decreet over het lokaal bestuur en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet en uitvoeringsbesluiten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscysclus van de lokale en provinciale besturen.
Artikel 41, 3° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de beleidsrapporten van het gemeentebestuur.
De jaarrekening dient vastgesteld te worden voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
De jaarrekening bevat de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting.
Ingevolge artikel 249 §3 van het decreet lokaal bestuur dienen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn te stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
Het ontwerp van jaarrekening werd besproken op het managementteam van 12 mei 2025 en werd gunstig geadviseerd.
De jaarrekening is onderworpen aan de goedkeuring van de toezichthoudende overheid.
Artikel 1: De rekening 2024 sluit af met de volgende staat van het evenwicht:
| budgettair resultaat rekening lokaal bestuur Oud-Heverlee | euro |
| I Exploitatiesaldo | 6.473.254 |
| II Investeringssaldo | -8.879.109 |
| III Saldo exploitatie en investeringen | -2.405.855 |
| IV Financieringssaldo | 576.933 |
| V Budgettair resultaat van het boekjaar | -1.828.922 |
| VI Gecumuleerd resultaat vorig boekjaar | 13.996.187 |
| VII Gecumuleerd budgettair resultaat | 12.167.265 |
| IX beschikbaar budgettair resultaat | 12.167.265 |
| autofinancieringsmarge | |
| I Exploitatiesaldo | 6.473.254 |
| II Netto periodieke aflossingen | 1.381.338 |
| III Autofinancieringsmarge | 5.091.916 |
Artikel 2: De gemeenteraad keurt het gedeelte van het beleidsrapport - jaarrekening 2024 goed, zoals het vastgesteld werd door de raad voor maatschappelijk welzijn. De jaarrekening wordt digitaal gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveau's (WGP).
De omzendbrief ZPZ11 van 21 december 2000 betreffende de instelling van de lokale politie, bestuurlijke aspecten.
Het Koninklijk Besluit van 16 november 2001 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van de meergemeentepolitiezone.
De beslissing van het politiecollege van de politiezone Voer en Dijle van 19 mei 2025 waarbij de financiële verdeelsleutel binnen de politiezone wordt voorgesteld.
Dit besluit bepaalt de regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van de meergemeentepolitiezone.
Voor de berekening van de verdeelsleutel werd het gemiddelde voor het K.I en de personenbelasting genomen van de jaren 2019 tot en met 2024
Deze berekening werd voorgelegd aan het politiecollege van de politiezone Voer en Dijle en resulteerde tot volgende verdeelsleutel vanaf 2026:
Politiezone Voer en Dijle - Financiële verdeelsleutel 60/20/20 vanaf 2026
| Simulatie | KULnorm | APB | KI31/12 | %KULnorm | %APB | %KI | 60/20/20 | 60/20/20 |
| vanaf 2026 | t.e.m. 2025 | |||||||
| Bertem | 12 | 5.411.934,43 | 7.671.854,67 | 16,35 | 18,67 | 17,18 | 16,98 | 17,12 |
| Huldenberg | 12,8 | 5.546.061,76 | 6.869.638,16 | 17,44 | 19,13 | 15,38 | 17,37 | 17,42 |
| Oud-Heverlee | 12,9 | 6.348.828,20 | 7.496.439,17 | 17,57 | 21,9 | 16,78 | 18,28 | 18,28 |
| Tervuren | 35,7 | 11.683.865,60 | 22.626.770,33 | 48,64 | 40,3 | 50,66 | 47,37 | 47,18 |
| Totaal | 73,4 | 28.990.689,99 | 44.664.702,33 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het voorstel van het politiecollege van de politiezone Voer en Dijle van 19 mei 2025 goed waarbij de volgende verdeelsleutel wordt vastgelegd en waarbij het aandeel van elke gemeente in de globale gemeentelijke dotatie wordt bepaald:
Politiezone Voer en Dijle - Financiële verdeelsleutel 60/20/20 vanaf 2026
| Simulatie | KULnorm | APB | KI31/12 | %KULnorm | %APB | %KI | 60/20/20 | 60/20/20 |
| vanaf 2026 | t.e.m. 2025 | |||||||
| Bertem | 12 | 5.411.934,43 | 7.671.854,67 | 16,35 | 18,67 | 17,18 | 16,98 | 17,12 |
| Huldenberg | 12,8 | 5.546.061,76 | 6.869.638,16 | 17,44 | 19,13 | 15,38 | 17,37 | 17,42 |
| Oud-Heverlee | 12,9 | 6.348.828,20 | 7.496.439,17 | 17,57 | 21,9 | 16,78 | 18,28 | 18,28 |
| Tervuren | 35,7 | 11.683.865,60 | 22.626.770,33 | 48,64 | 40,3 | 50,66 | 47,37 | 47,18 |
| Totaal | 73,4 | 28.990.689,99 | 44.664.702,33 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Artikel 2: De verdeelsleutel geldt voor de lopende legislatuur en zal in 2031 worden herberekend rekening houdend met de jaren 2025-2030.
Decreet lokaal bestuur.
Artikel 435 van het decreet lokaal bestuur, waaruit blijkt dat de samenstelling en voordrachtregeling van de raad van bestuur in de dienstverlenende vereniging statutair wordt geregeld, met precieze aanduiding van het aantal leden, benoemd overeenkomstig artikel 434 van het decreet lokaal bestuur.
De statuten van Interleuven, vastgesteld door de algemene vergadering van 23 juni 1972 en het laatst gewijzigd bij beslissing van 19 december 2018 van de bijzondere algemene vergadering van Interleuven.
Artikel 18 van de statuten van Interleuven dat bepaalt dat de 15 mandaten van de leden van de raad van bestuur verdeeld worden volgende clusters in deze bepaling opgenomen (één bestuurder voor de cluster Bertem/Oud-Heverlee).
Artikel 21 van de statuten van Interleuven met betrekking tot de leden met raadgevende stem.
Het lidmaatschap van de gemeente Oud-Heverlee bij Interleuven. Interleuven is een dienstverlenende vereniging.
In de stuurgroep van IL KDV is elke deelnemer vertegenwoordigd. De stuurgroep komt minstens 1 maal per jaar samen. Aansluitend aan elke vergadering wordt een receptie aangeboden.
De afvaardiging is van toepassing als bestuur exclusieve dienstverlening afneemt van Interleuven (IL-KDV periode 2025 – 2030). De IL-KDV stuurgroep volgt de gemeenschappelijke dienstverlening en gewenste diensten binnen de specifieke doelstellingen van de ZG IL OA (Zelfstandige Groepering Interleuven Ondersteunende Activiteiten) op. Evalueert de dienstverlening en bespreekt uitbreiding ervan, doet suggesties omtrent uitvoering van de dienstverlening. De IL-KDV stuurgroep neemt kennis van de verdeling van de verstrekte diensten onder de leden. De IL-KDV stuurgroep wordt geïnformeerd over de personeelssamenstelling van het gemeenschappelijk personeel en het gevolgde personeelsbeleid.
Wij vragen dan ook dat u de nodige vertegenwoordigers aanduidt en een plaatsvervanger aanduidt voor de komende legislatuur.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om Francis Van Biesbroeck voor te dragen als vertegenwoordiger voor de dienstverlenende vereniging "Interleuven" stuurgroep van IL KDV.
Artikel 2: De gemeenteraad besluit om het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de beslissingen en deze over te maken aan de bestuurder(s) en aan de dienstverlenende vereniging Interleuven.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Decreet van 6 juli 2001 houdende intergemeentelijke samenwerking.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2025 houdende de aanduiding van de gemeentelijke vertegenwoordiging op de algemene vergaderingen van de verschillende maatschappijen/intercommunales.
De uitnodiging van 12 juni 2025 van CVBA Gemeentedienst van België in vereffening voor de algemene vergadering op maandag 7 juli 2025 om 14 uur.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om het mandaat van de heer Patrice Lemaitre voor de algemene vergadering van 7 juli 2025 van de CVBA Gemeentedienst van België in vereffening te bepalen en hem opdracht te geven om de agendapunten goed te keuren:
Artikel 2: De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om deze beslissing ter kennis te brengen aan de CVBA Gemeentedienst van België in vereffening.
Decreet lokaal bestuur.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Op 14 januari 2025 werd door betrokkene 1 en betrokkene 2, een omgevingsvergunningsaanvraag tot het bouwen van een halfopen woning (+ grondafstand) (VCRO art. 4.4.1), ingediend. De aanvraag werd volledig en ontvankelijk verklaard op 25 maart 2025.
Het dossier ging in openbaar onderzoek van 3 april 2025 tot en met 2 mei 2025. Binnen deze periode werden geen bezwaarschriften ingediend.
De uiterlijke beslissingsdatum voor dit dossier is 6 september 2025.
De gemeenteraad dient in zitting van 30 juni 2025 een uitspraak te doen inzake de voorgestelde zaak van de wegen.
Als bijlage kan het voorwaardelijk gunstig advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 5 juni 2025 teruggevonden worden.
Een definitieve uitspraak over de vergunbaarheid (en onder welke voorwaarden) van het project door het college van burgemeester en schepenen dient te gebeuren nadat het dossier werd voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeentelijk omgevingsambtenaar adviseert om de voorliggende aanvraag goed te keuren (zie verslag GOA in de bijlagen).
Artikel 47 van het Omgevingsvergunningsbesluit stelt dat de gemeenteraad kennis dient te nemen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. In haar verslag van 5 juni 2025 heeft de gemeentelijke omgevingsambtenaar vermeld dat er geen bezwaren ingediend werden.
De aanvraag omvat het bouwen van een halfopen woning (+ grondafstand) (VCRO art. 4.4.1), gelegen Vlierbeekstraat ZN, 3052 Oud-Heverlee, kadastraal gekend afdeling 3 sectie B 227 W.
De aanvraag omvat een grondafstand, waarbij een strook van circa 1,82m breed met een oppervlakte van 24,3ca wordt overgedragen voor opname in het voorliggende openbaar domein.
De gemeenteraad dient een besluit te nemen over de zaak van de wegen. Indien deze niet wordt toegevoegd aan de omgevingsvergunningsaanvraag, kan er geen geldige omgevingsvergunning worden afgeleverd (artikel 31 van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning).
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de voorgestelde grondafstand van 24,3ca goed.
Artikel 2: De zone die zal worden afgestaan zoals weergegeven op het Inplantingsplan Nieuwe Toestand opgenomen in de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2024145710 dient kosteloos aan de gemeente afgestaan te worden en op gelijk niveau gebracht met de bestaande wegenis en/of vrijgemaakt van alle obstakels en beplantingen. De kosten van de akte van de notaris vallen ten laste van de aanvrager.
Artikel 3: Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsvergunningsdecreet.
Artikel 4: Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:
• wanneer de omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2024145710 (OMV/2025/7/OV) ingediend voor de aanvraag tot het bouwen van een halfopen woning (+ grondafstand) (VCRO art. 4.4.1), gelegen Vlierbeekstraat ZN, 3052 Oud-Heverlee, kadastraal gekend afdeling 3 sectie B nummer 227W niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd;
• wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
Artikel 5: De gemeenteraad duidt de burgemeester en algemeen directeur aan tot het ondertekenen van de akte van de grondafstand.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening inzake de samenstelling Gecoro.
Besluit van de Vlaamse regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.
Het gemeenteraadsbesluit van 25 september 2001.
Het gemeenteraadsbesluit van 27 augustus 2013 houdende de samenstelling van de Gecoro (periode 2013-2018).
Het gemeenteraadsbesluit van 12 november 2013 houdende een aanvullende beslissing inzake de samenstelling van de Gecoro.
Het gemeenteraadsbesluit van 18 februari 2014 houdende het huishoudelijk reglement Gecoro.
Het gemeenteraadsbesluit van 27 augustus 2019 houdende de samenstelling van de Gecoro (periode 2019-2024).
Het gemeenteraadsbesluit van 18 februari 2020 houdende de aanvullende beslissing inzake de samenstelling van de Gecoro (periode 2019-2024).
Het gemeenteraadsbesluit van 13 oktober 2020 houdende de aanpassing van het huishoudelijk reglement van de Gecoro (periode 2019-2024).
Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2020 houdende de aanvullende beslissing inzake de samenstelling van de Gecoro (periode 2019-2024).
De Gecoro dient opnieuw te worden samengesteld gezien de nieuwe legislatuur 2025-2030. De oude Gecoro blijft werkzaamheden uitvoeren zolang geen andere Gecoro is samengesteld.
Voor de kandidaturen werd een oproep gedaan in het gemeentelijk infoblad van november en december 2024.
Voor de verschillende maatschappelijke geledingen binnen de Gecoro wordt verwezen naar de gemeenteraadsbeslissing van 25 september 2001. Hierin werd vermeld dat de volgende geledingen aangeduid werden: milieu-natuur / werkgevers-zelfstandigen-handelaars / werknemers / senioren-welzijn / jeugd-cultuur.
In het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening lezen we echter dat in een gemeente met meer dan 10 000 en niet meer dan 30 000 inwoners minstens 4 verschillende maatschappelijke geledingen opgeroepen moeten worden om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de gemeentelijke of intergemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
We lezen ook het volgende:
Voor de toepassing van het eerste tot het vierde lid worden in ieder geval volgende maatschappelijke geledingen als onderling verschillend beschouwd:
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer milieu- en natuurverenigingen;
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van werkgevers of zelfstandigen met uitsluiting van verenigingen van handelaars of landbouwers;
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van handelaars;
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van landbouwers;
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van werknemers.
Hieruit blijkt dat we onze maatschappelijke geledingen moeten aanpassen. Het is niet mogelijk werkgevers, zelfstandigen en handelaars te laten vallen onder dezelfde maatschappelijke geleding. We passen aan naar: werkgevers-zelfstandigen.
Aangezien we bovenstaande 5 maatschappelijke geledingen opgeroepen hebben, maar (net als de voorbije periode) amper kandidaten ontvangen hebben voor de maatschappelijke geleding jeugd-cultuur, wensen we enkel een vertegenwoordiger aan te duiden voor volgende 4 maatschappelijke geledingen: milieu-natuur / werkgevers-zelfstandigen / werknemers / senioren-welzijn. Hierbij passen we dus de gemeenteraadsbeslissing van 25 september 2001 aan.
Het vereiste aantal leden van de Gecoro is afhankelijk van het inwoneraantal van de gemeente (art. 1.3.3, §3, VCRO). Het aantal omvat de vertegenwoordigers van de maatschappelijke geledingen, maar uiteraard ook de deskundigen.
Onze gemeente telt tussen de 10.000 en 30.000 inwoners en dient bijgevolg minimum 9 en maximum 13 leden te tellen en voor elk effectief lid dient een plaatsvervanger aangeduid te worden, behalve voor de voorzitter. De gemeente wenst 10 effectieve leden en 9 plaatsvervangende leden, aan te stellen, als zijnde de Gecoro. Eén vierde moeten deskundigen zijn. De overige leden zijn vertegenwoordigers van de voornaamste maatschappelijke geledingen binnen de gemeente.
De regelingen inzake evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen, vermeld in artikel 304, § 3, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zijn van overeenkomstige toepassing op de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. Hierin vinden we terug dat ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren van hetzelfde geslacht is.
Een aantal leden uit de Gecoro (legislatuur tem 2024) hebben zich opnieuw kandidaat gesteld. Het betreft Bernd Jost, Eddy Vandezande, Herman Fonck, Hilde Derde, Jef Deneut, Marijke De Meulenaer, Mario De Ketelaere, Mia Janssen, Pascal Salmon, Renilde Vansina, Timothy Compernol en Vincent Van Den Broecke. Een aantal nieuwe kandidaturen zijn voortgevloeid uit de oproep in het infoblad.
De samenstelling van de Gecoro is de taak van het college en de gemeenteraad. De gemeenteraad beslist welke maatschappelijke geledingen binnen de gemeente worden opgeroepen om één of meer vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de Gecoro. Verder beslist zij over de samenstelling van de commissie. Het college is bevoegd voor het aanschrijven van de verenigingen en het voorbereiden van de beslissingen van de gemeenteraad.
De gemeenteraad kan na de gemeenteraadsverkiezingen een volledig nieuwe Gecoro samenstellen volgens de procedures en de richtlijnen die in het Decreet en het uitvoeringsbesluit werden vastgelegd. Als de gemeenteraad vindt dat de bestaande Gecoro representatief is en blijft voor de diverse maatschappelijke geledingen binnen de gemeente, dan is er geen reden om aan het bestaande evenwicht te raken. De gemeenteraad moet dit wel bevestigen.
De Gecoro betreft een apolitiek orgaan. Een lid van het college of de gemeenteraad mag/kan niet zetelen in de Gecoro van zijn eigen gemeente.
Volgende kandidaturen werden ontvangen:
Deskundigen (waaronder 1 voorzitter en 1 ondervoorzitter te kiezen):
Bernd Jost
Hilde Derde
Jef Deneut (tevens voorgedragen door vzw Geschied- en Heemkundige Kring Oud-Heverlee)
Kim Van Tulden
Marijke De Meulenaer
Mario De Ketelaere
Pascal Salmon
Roger Haest
Rudy Delang
Vincent Van Den Broecke
Maatschappelijke geledingen:
1) milieu-natuur
Mia Janssen - voorgedragen voor milieu-natuur
Geen plaatsvervanger voorgesteld
2) werkgevers-zelfstandigen
Eddy Vandezande - voorgedragen door VOKA maatschappelijke geleding werkgevers-zelfstandigen-handelaars
Steven Verbeke - heeft ervaring als ondernemer/werkgever, niet specifiek voorgedragen vanuit een maatschappelijke geleding
3) werknemers
Herman Fonck - voorgedragen door ACV verbond Leuven-maatschappelijke geleding werknemers
Gaston Celen - plaatsvervanger voorgesteld vanuit het ACV
4) senioren-welzijn
Renilde Vansina - voorgedragen vanuit seniorenraad -maatschappelijke geleding senioren-welzijn
Timothy Compernol - heeft een huidige functie in de zorgsector, niet voorgedragen vanuit een maatschappelijke geleding
5) jeugd-cultuur
Jan Meertens - niet specifiek voorgedragen vanuit een maatschappelijke geleding- link met jeugd-cultuur werd onvoldoende gemotiveerd.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist de Gecoro opnieuw samen te stellen bestaande uit één voorzitter, vijf deskundigen en vijf plaatsvervangers, vier vertegenwoordigers van de hierna volgende maatschappelijke geledingen en vier vervangers (milieu-natuur, werkgevers-zelfstandigen, vereniging van werknemers, senioren-welzijn). Er wordt tevens een secretaris met vervanger aangeduid.
Artikel 2: De gemeenteraad gaat akkoord met de volgende nieuwe samenstelling van de Gecoro:
| Functie |
Effectief lid |
Plaatsvervanger |
| secretaris |
Nathalie Moens |
|
| voorzitter |
Vincent Vandenbroecke |
Mario Deketelaere |
| deskundige |
Marijke De Meulenaer |
Roger Haest |
| deskundige |
Mario Deketelaere |
Kim Van Tulden |
| deskundige |
Bernd Jost |
Jef Deneut |
| deskundige |
Pascal Salmon | Rudy Delang |
| deskundige |
Hilde Derde | Nog verdere oproep doen |
|
|
||
| milieu-natuur |
Mia Janssen |
Nog verdere oproep doen |
| werkgevers-zelfstandigen |
Eddy Vandezande |
Steven Verbeke |
| werknemers |
Herman Fonck |
Gaston Celen |
| senioren-welzijn |
Renilde Vansina |
Timothy Compernol |
|
|
|
|
Artikel 1: De gemeenteraad wordt in kennis gesteld van de laatste stand van zaken in verband met stortplaats Canivet door schepen Tom Teck.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en uitvoeringsbesluiten.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 en uitvoeringsbesluiten.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 oktober 1997 betreffende de oprichting van de gemeentelijke seniorenadviesraad.
De gemeenteraad staat in voor de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. Aan het begin van een nieuwe gemeentelijke bestuursperiode worden de adviesraden opnieuw samengesteld.
De installatievergadering van de seniorenadviesraad heeft op 4 februari 2025 plaatsgevonden.
In bijlage van dit agendapunt is het verslag van deze vergadering terug te vinden alsook de samenstelling voor de periode 2025 - 2030.
Tijdens de algemene vergadering van de seniorenadviesraad van 4 februari 2025 werden de kandidaturen voorgelegd.
Iedereen voldoet aan de voorwaarden gesteld in de statuten van de seniorenadviesraad dd 28 oktober 1997.
Het dagelijks bestuur wordt momenteel 'kerngroep' genoemd.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de seniorenadviesraad als volgt samen te stellen voor de periode 2025-2030:
Leden kerngroep:
| Debraekeleer |
Lieve |
| Dekeyser |
Lieve |
| Deneut |
Jef |
| Vangrimbergen |
Lies |
| Vansina |
Renilde |
Leden algemene vergadering:
| Naam |
Voornaam |
Vereniging / individueel |
| Debraekeleer |
Lieve |
Individueel |
| Dekeyser |
Lieve |
Individueel |
| Deneut |
Jef |
Individueel |
| Vangrimbergen |
Lies |
Individueel |
| Vansina |
Renilde |
Individueel |
| Block |
Chantal |
Individueel |
| Blockx |
Ida |
Individueel |
| Boogaerts |
Leona |
Individueel |
| De Clercq |
Chris |
Individueel |
| Fonck |
Herman |
Individueel |
| Haest |
Roger |
Individueel |
| Lefever |
Martin |
Individueel |
| Janssens |
Kary |
Individueel |
| Martinet |
Nina |
OKRA Blanden, Samana Blanden |
| Meyers |
Henri |
NEOS Oud-Heverlee |
| Pierre |
Frie |
Individueel |
| Rondou |
Denise |
Individueel |
| Simons |
Vic |
Individueel |
| Vandendriessche |
Ingrid |
Individueel |
| Vanderstockt |
Dany |
Samana Blanden |
| Vandevelde |
Marcel |
Individueel |
Leden van ambtswege lid zonder stemrecht:
| Naam |
Voornaam |
|
| Lemaitre |
Patrice |
Schepen senioren |
| Eerlingen |
Tine |
Schepen welzijn |
| Clerckx |
Bart |
Burgemeester |
| Willems |
Tamara |
Administratie gemeente/OCMW – ambtenaar senioren |
Personen die een verslag en uitnodiging ontvangen als voorzitter van een senior-welzijnsvereniging zijn zonder stemrecht:
| Naam |
Voornaam |
|
| Verhoeven |
Ghislaine |
Medevoorzitter Samana Blanden |
| Vanautgaerden |
Bernadette |
Medevoorzitter Samana Blanden |
| Dereymaeker |
Greta |
Voorzitter Samana Oud-Heverlee |
| Vanderperren |
Marie-Louise |
Voorzitter Samana Haasrode |
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (art 304) en uitvoeringsbesluiten.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 en uitvoeringsbesluiten.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 oktober 1997 betreffende de oprichting van de gemeentelijke seniorenadviesraad.
De algemene vergadering van de seniorenraad van 3 juni 2025 betreffende de goedkeuring aangaande de aanpassing van de statuten van de seniorenraad.
De gemeenteraad staat in voor de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. De seniorenraad werd op 4 februari 2025 opnieuw geïnstalleerd.
De huidige statuten zijn sinds de oprichting van de seniorenadviesraad in 1997 niet meer herzien en sluiten niet meer aan bij onze huidige werking van de seniorenraad. Er staan nog oude benamingen in vermeld, het dagelijks bestuur is bijvoorbeeld ondertussen veranderd van benaming. Het dagelijks bestuur van de seniorenraad noemt nu kerngroep. Ook de flexibiliteit om de kerngroep te laten wijzigen is groter geworden. De seniorenraad stelt voor om deze groep niet per legislatuur aan te stellen maar per 3 jaar. Hiermee wilt men de continuering en motivatie om lid te worden van de kerngroep verhogen.
In bijlage van dit agendapunt werden de oude statuten bijgevoegd alsook de nieuwe aangepaste statuten.
De aangepaste statuten werden voorgelegd aan de algemene vergadering van de seniorenraad dd. 3 juni 2025. Ze werden besproken en unaniem goedgekeurd na 2 aanpassingen zoals omschreven in het verslag van de algemene vergadering dd 3 juni 2025.
Na ruim 28 jaar is een herziening van de huidige statuten van de seniorenraad aanbevolen. De werking is geëvolueerd en de seniorenraad wilt dit graag opnemen in de aangepaste statuten. In de aangepaste statuten is er tevens een duidelijker overzicht hoe de seniorenraad werkt: doel, samenstelling, afvaardigingen, ondersteuning vanuit de gemeente, ... en werden oude benamingen verwijderd of aangepast.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de aangepaste statuten van de gemeentelijke seniorenraad en keurt dit goed:
DOEL
Artikel 1: De gemeentelijke seniorenadviesraad, seniorenraad genoemd, heeft als opdracht het gemeentelijk beleid dat de senioren aanbelangt, te adviseren. Daartoe betrekt het gemeentebestuur de seniorenraad bij de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van het gemeentelijk seniorenbeleid in de brede zin van het woord.
De seniorenraad heeft daarom tot doel en als opdracht:
De seniorenraad kan alle initiatieven nemen die hij nuttig oordeelt om dit te bevorderen.
SAMENSTELLING
De seniorenraad bestaat uit een algemene vergadering en een dagelijks bestuursorgaan, kerngroep genaamd.
Algemene vergadering
Artikel 2: De algemene vergadering bestaat uit:
Artikel 3: Elk jaar wordt de mogelijkheid geboden aan individuele geïnteresseerden om toe te treden tot de algemene vergadering. Hiertoe verschijnt jaarlijks in de 2de helft van het kalenderjaar een oproep in het Gemeentelijk Informatieblad.
Artikel 4: De leden zoals bedoeld in artikel 2, § 1 en § 2 zijn de stemgerechtigde leden.
Artikel 5: Hoogstens twee derde van de stemgerechtigde leden is van hetzelfde geslacht.
Artikel 6: Voorwaarden voor toetreding zijn:
Artikel 7: Personen met een politiek mandaat (leden van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen en de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst) kunnen de vergaderingen bijwonen als waarnemer zonder stemrecht.
Artikel 8: Het mandaat van de stemgerechtigde leden wordt vastgesteld per gemeentelijke legislatuur, met dien verstande dat de zetelende seniorenraad in functie blijft tot de dag van de installatie van de nieuwe raad.
Artikel 9: Aan het mandaat van stemgerechtigde leden komt een vroegtijdig einde door overlijden, vrijwillig ontslag of door het niet meer woonachtig zijn in de gemeente.
Kerngroep
Artikel 10: De kerngroep heeft als opdracht de algemene vergadering voor te bereiden, de genomen beslissingen uit te voeren en de adviezen aan de bevoegde instanties over te maken. De kerngroep vergadert zo dikwijls als nodig. De vergaderingen van de kerngroep zijn niet openbaar.
Artikel 11: De kerngroep bestaat uit maximaal 6 leden aangeduid door de algemene vergadering. De voorzitter, ondervoorzitter en secretaris maken automatisch deel uit van de kerngroep. Kandidaten voor de kerngroep moeten zich, uiterlijk twee weken voor de verkiezing, schriftelijk melden bij de ambtenaar voor senioren
Artikel 12: De aanstelling vindt om de drie jaar plaats, beginnende met de start van de nieuwe gemeentelijke legislatuur en aan het begin van het vierde jaar. Zittende leden van de kerngroep kunnen zich opnieuw kandidaat stellen voor een volgende bestuursperiode van drie jaar
WERKING
Artikel 13: Functies
§ 1: De voorzitter, ondervoorzitter en secretaris worden verkozen door de stemgerechtigde leden van de algemene vergadering
§ 2: Kandidaten voor de functie van voorzitter, ondervoorzitter en secretaris moeten zich, uiterlijk twee weken voor de verkiezing, schriftelijk melden bij de ambtenaar voor senioren
§ 3: De verkiezing vindt om de drie jaar plaats, beginnende met de start van de nieuwe gemeentelijke legislatuur en aan het begin van het vierde jaar. Indien tijdens de mandaatperiode de voorzitter of ondervoorzitter ontslag neemt wordt er een vervanger verkozen voor de rest van de mandaatperiode
§ 4: Zittende voorzitter, ondervoorzitter en secretaris kunnen zich opnieuw kandidaat stellen voor een volgende bestuursperiode van drie jaar.
Artikel 14: Vergaderingen
§ 1: De seniorenraad vergadert minimaal 4 x per jaar. De uitnodiging met agenda wordt tijdig voor de vergadering door de secretaris per mail verstuurd.
§ 2: De seniorenraad kan op eigen initiatief voor alle geïnteresseerden open vergaderingen, werkgroepen of activiteiten organiseren i.s.m. andere verenigingen of adviesraden.
§ 3: Leden van de algemene vergadering kunnen schriftelijk, per mail of mondeling een agendapunt laten toevoegen op de agenda van de algemene vergadering.
Artikel 15: Besluitvorming
§ 1: De seniorenraad streeft naar een zo breed mogelijke consensus bij het nemen van beslissingen. Is consensus niet mogelijk, dan beslist de seniorenraad met een gewone meerderheid.
§ 2: Om geldig advies te geven, moet minstens de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig zijn. Als dit aantal niet wordt bereikt, wordt binnen de veertien dagen een buitengewone algemene vergadering samengeroepen die beslist ongeacht het aantal aanwezige leden.
§ 3: Elk lid beschikt over één stem. Er wordt niet gestemd bij volmacht.
Artikel 16: Adviezen
De seniorenraad brengt advies uit op verzoek van het lokaal bestuur of op eigen initiatief.
§ 1: De schriftelijke adviesvraag van het college van burgemeester en schepenen bevat een duidelijke omschrijving van de adviesvraag, een opgave van de wettelijke en financiële of budgettaire randvoorwaarden en een opgave van de uiterste datum van inlevering van het advies. De seniorenraad streeft om binnen uiterlijk 8 weken een schriftelijk gemotiveerd advies te verlenen.
§ 2: De seniorenraad kan op eigen initiatief een advies uitbrengen. Het schriftelijk advies is duidelijk omschreven en gemotiveerd. Het gemeentebestuur geeft aan de raad een gemotiveerd schriftelijk antwoord binnen een termijn van ten hoogste acht weken
AFVAARDIGING – WERKGROEPEN – OPEN VERGADERINGEN
Artikel 17: De seniorenraad kan, via eigen afgevaardigden, deel uitmaken van andere gemeentelijke en regionale adviesraden. Hij neemt hiertoe zelf de nodige initiatieven.
Artikel 18: Als bepaalde thema’s dit vereisen kunnen experts uitgenodigd worden of thematische werkgroepen opgericht worden. Deze kunnen een thema voorbereiden of inhoudelijk uitwerken. Tijdens de algemene vergadering staat een terugkoppeling van de werkgroep(en) op de agenda.
Artikel 19: Rond bepaalde thema’s kunnen open vergadering georganiseerd worden.
ONDERSTEUNING
Artikel 20: Het lokaal bestuur ondersteunt de seniorenraad door:
§ 1: Budgetten in te schrijven in de meerjarenplanning voor de werking van de seniorenraad en zijn initiatieven
§ 2: Administratieve en logistieke ondersteuning door de gemeentelijke diensten te leveren
§ 3: Te voorzien in vorming voor de leden
§ 4: De leden worden via de gemeentelijke polis ‘lichamelijke ongevallen’ verzekerd voor deelname aan de vergaderingen alsook voor deelname aan externe organen zoals hierboven vermeld.
STATUTENWIJZIGING
Artikel 21: Een statutenwijziging kan worden aangevraagd mits een akkoord van tenminste de helft plus één van de stemgerechtigde leden van de algemene vergadering. De statuten kunnen enkel gewijzigd worden mits uitdrukkelijke vermelding ervan op de agenda. Deze wijziging wordt voorbereid door de kerngroep en wordt, na goedkeuring door de algemene vergadering, overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen. De algemene vergadering vraagt het college van burgemeester en schepenen om de gewijzigde statuten ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en wijzigingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het besluit van de provincieraad van Vlaams-Brabant van 30 mei 2000 tot oprichting van VERA als autonoom provinciebedrijf.
Art. 4 en 5 van de beheersovereenkomst van VERA zoals goedgekeurd door de provincieraad van 17 december 2013, waarbij de dienstverlening die VERA ontwikkelt en aanbiedt als doel heeft e-government te helpen realiseren bij lokale besturen, bovenlokaal is en ondersteunend met het oog op de verbetering van de samenwerking tussen de besturen in de provincie Vlaams-Brabant en gericht op het creëren van schaalvoordelen.
VERA schreef een bestek uit met toepassing van de openbare procedure en met als onderwerp “Raamovereenkomst No-code generiek dossieropvolgingssysteem voor lokale besturen 2020/006” als een overheidsopdracht voor diensten dat zowel Belgisch als Europees gepubliceerd werd op 3 juli 2020.
VERA nam in de aankondiging en in het lastenboek op dat APB VERA Steunpunt e-government als aankoopcentrale met aanvullende aankoopactiviteiten handelt. Deze aankoopcentrale fungeert als tussenpersoon door het sluiten van raamovereenkomsten die door de aanbestedende overheden kunnen worden gebruikt (artikel 47, §1, alinea 2 van de wet overheidsopdrachten). De deelnemende instantie dient zelf nog een overeenkomst te sluiten met de gekozen leverancier.
Deze opdracht omvat het leveren van diensten onder de vorm van een zogeheten no-code of lowcode platform dat lokale besturen in staat stelt om zelfstandig binnen een SaaS-platform meerdere eenvoudige dienstverlenings- en ondersteuningsprocessen te digitaliseren, zodat de dossiers die ertoe behoren efficiënt kunnen worden afgehandeld en opgevolgd.
Het betreft een overeenkomst tegen prijslijst die samengesteld is op basis van eenheidsprijzen.
De raamovereenkomst kan jaarlijks worden opgezegd mits motivatie en het respecteren van de opzegtermijn. Onverminderd de toepassing van de in de wetgeving op de overheidsopdrachten bepaalde dwangmaatregelen kan de opdracht van rechtswege worden ontbonden of de uitvoering ervan door alle rechtsmiddelen worden doorgevoerd indien de opdrachtgever in gebreke blijft inzake de naleving van de voorgeschreven verplichtingen.
Volgende instanties kunnen afnemen van deze raamovereenkomst zonder dat er een afnameplicht bestaat :
• Lokale overheden (gemeentebesturen, OCMW’s, gemeentescholen, hulpverleningszones,
politiezones, culturele centra, gemeenschapscentra, bibliotheken, autonome
gemeentebedrijven, intercommunales, interlokale verenigingen, VZW’s, de
samenwerkingsvormen, vermeld in deel 3, titel 3, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur; de intergemeentelijke onderwijsvereniging, vermeld in het decreet van 28 november 2008 betreffende de intergemeentelijke onderwijsvereniging; de welzijnsverenigingen, vermeld in deel 3, titel 4, hoofdstuk 2, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur; de autonome verzorgingsinstellingen, vermeld in deel 3, titel 4, hoofdstuk 3, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur; de verzelfstandigde agentschappen die opgericht zijn door een gemeente;) in de provincie Vlaams-Brabant die toegetreden zijn tot een door VERA opgericht samenwerkingsverband, hierna verder genaamd ‘virtuele centrumstad’ of samenwerking. De leden van de interlokale vereniging IT-punt. Meer info kan je vinden op: https://www.it-punt.be/it-punt-in-het-kort
• VERA Autonoom provinciebedrijf
• Provinciebestuur Vlaams-Brabant inclusief provinciale VZW's, provinciale scholen en de
verzelfstandigde agentschappen die opgericht zijn door deze provincie
Plaats van dienstverlening: Bij de verschillende deelnemende instanties in de provincie Vlaams-Brabant die zijn bepaald bij ‘Doelgroep’ in het lastenboek.
De opdracht betreft een overheidsopdracht in de zin van artikel 2, 17° van de wet van 17 juni 2016, die niet geplaatst wordt in de vorm van afzonderlijke percelen en aldus voor het geheel wordt toegewezen aan één inschrijver, met name aan Skryv & Vanden Broele (BE 0554.768.734, Stationsstraat 34, 9280 Lebbeke).
VERA heeft als autonoom provinciebedrijf een overheidsstatuut, vastgesteld bij de provinciewet (art. 114 quinquies) en het provinciedecreet (art. 225-237), waaruit volgt dat de activiteiten van VERA kaderen in een opdracht van openbaar belang en VERA onderworpen is aan de wet op de overheidsopdrachten.
De overheidsopdracht “Raamovereenkomst No-code generiek dossieropvolgingssysteem voor lokale besturen 2020/006” werd uitgeschreven namens andere besturen, zoals vermeld in de Belgische en Europese publicatie.
Het voorwerp van deze overheidsopdracht is een overeenkomst tegen prijslijst die samengesteld is op basis van eenheidsprijzen.
VERA heeft de analyse gemaakt en de leverancier geselecteerd die de interessantste aanbieding heeft tegen de beste prijs, kwaliteit en service, op alle hierbij betrokken gebieden.
De gemeente wil in het kader van het vernieuwen van haar e-loket diensten aan de burger maximaal inzetten op het automatiseren van de achterliggende processen.
Dit raamcontract geeft de gemeente de mogelijkheid efficiënter en geautomatiseerd aanvragen te verwerken waardoor het merendeel van aangevraagde attesten ook onmiddellijk aan de burger beschikbaar gesteld kan worden.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit toe te treden tot de raamovereenkomst “Raamovereenkomst No-code generiek dossieropvolgingssysteem voor lokale besturen 2020/006” die door VERA als aankoopcentrale werd toegewezen aan: Skryv & Vanden Broele (BE 0554.768.734, Stationsstraat 34, 9280 Lebbeke).
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 30 juni 2025 toegevoegd.
Op 11 november herdenkt de gemeente steevast de gesneuvelden uit eerste en tweede wereldoorlog. In onze gemeente zijn er op verschillende plaatsen herdenkingsmonumenten, o.a. op begraafplaatsen. Op de begraafplaats in Oud-Heverlee is de gedenkplaat in slechte staat (zie foto).
Artikel 1: De gemeenteraad besluit opdracht te geven aan de monumentenploeg van IGO, of soortgelijke aanbieder, om alle oorlogserfgoed in de gemeente terug in goede staat te herstellen.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 30 juni 2025 toegevoegd.
Op 12 juni besliste het vast bureau om het programma voor sociale woningbouw in de Korbeekdamstraat te verlagen. Deze beslissing is niet in lijn met de visienota sociaal wonen. Een inplanting met 8 wooneenheden is ruimtelijk goed onderzocht en onderbouwd. Een project van 8 woningen is financieel ook haalbaarder dan een project met 6 woningen, m.a.w. de kostprijs van 6 woningen ligt per woning hoger dan de kostprijs per woning in het geval van woningen die in grotere hoeveelheid gebouwd worden. Een hogere kostprijs per woning, houdt een hogere kostprijs in voor Dijledal, dat dient bijgepast te worden met extra belastingsgeld.
Door de stilzwijgende weigering van vergunning voor WUG haasrode, met 32 sociale woningen, is het bindend sociaal objectief verder af dan ooit. Door bijkomend nog het programma op de eigen gronden te verlagen, maakt men wel zeer duidelijk dat er geen intentie is om het bindend sociaal objectief te respecteren.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om de visienota sociaal wonen te respecteren, en een programma van 8 sociale woningen te realiseren op de OCMW-grond in de Korbeekdamstraat.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 30 juni 2025 toegevoegd.
We zien aan ‘t Zoet Water dat er nog type “oude” fietsenrekken geplaatst worden. Deze zijn niet gebruiksvriendelijk: de meeste fietsbanden passen er niet in en je kan je fiets niet degelijk vastmaken aan een vast verankerd rek. De meeste verzekeringen beschouwen dit verwerpen dit soort fietsenrek als “de fiets werd vastgemaakt aan een vast object”.
We vragen dan ook om dit type fietsenrekken systematisch te vervangen. Voorts vragen we om in de toekomst nog enkel de zgn. “nietjes” te plaatsen.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om alle oude fietsenrekken in de gemeente te vervangen door “nietjes”.
Artikel 2: Indien er nieuwe fietsenparkings komen, worden enkel nog type nietjes geplaatst.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 30 juni 2025 toegevoegd.
Op de commissie Mens van 17 juni werd de visie van het schoolbestuur op het nieuwbouwproject toegelicht. Het is opvallend dat in deze visienota er geen ambitie wordt geformuleerd inzake duurzaam bouwen. Er zijn natuurlijk al normen vanuit de subsidiërende overheid, die een evident minimum vormen. Een belangrijkste instrument op dit vlak is “GRO”, dat ook door AGION wordt naar voor geschoven. GRO is een Belgische tool die de professionals van de bouwsector in heel de levenscyclus van hun projecten begeleidt om de duurzaamheid te maximaliseren.
GRO is een hulpmiddel voor de communicatie, de opvolging en de beoordeling van de duurzaamheidsambities. Men onderscheidt drie ambitie-niveau’s: goed, beter, uitstekend.
‘Beter’ is ambitieuzer dan het wettelijke minimum. In zijn totaliteit staat ‘beter’ voor een duurzaam gebouw in de holistische zin. Een brede waaier van criteria moet immers ‘beter’ zijn om in totaliteit ‘beter’ dan goed te scoren.
Binnen scholenbouw is er een toenemende aandacht voor circulair bouwen, getuige de recente “Gids voor circulaire scholenbouw”. Deze basisvisie kan maximaal doorgetrokken worden in dit project. Het is evident ook één van de peilers binnen het GRO-kader. Circulair bouwen dient doorgetrokken worden in al de fases van het bouwproject.
Stemming over amendement ingediend door schepen Patrice Lemaitre: 17 stemmen voor.
Amendement: Artikel 1: Het gemeentebestuur engageert zich duurzaam en circulair te bouwen in samenspraak met de architecten en binnen de budgettaire mogelijkheden.
Stemming over voorstel SAMEN:
Tegen: Club CD&V (5), N-VA (3), PRO OH (3), Red Oud-Heverlee (3), voor: Samen (3).
Het voorstel wordt niet goedgekeurd.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit het ambitieniveau in het GRO vast te leggen op beter. Voor minstens 30 % van de criteria wordt ‘uitstekend’ behaald.
Artikel 2: Het gemeentebestuur wenst dat de filosofie van circulair bouwen maximaal wordt doorgetrokken in alle fases van het bouwproject.
Artikel 3: Het gemeentebestuur legt op dat er een TOTEM-analyse gebeurt van het ontwerp, om de totale milieu-impact van de gebruikte materialen in beeld te brengen.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 30 juni 2025 toegevoegd.
Op de commissie Mens van 17 juni werd de visie van het schoolbestuur op het nieuwbouwproject toegelicht. In het Lokaal Energie en Klimaatpact engageerde de gemeente zich tot minstens één project rond lokale energiegemeenschappen te realiseren. De bouw van een nieuwe school biedt hiertoe een opportuniteit.
Amendement ingediend door Tom Teck:
Artikel 1: De gemeenteraad vraagt aan het schepencollege om de voor- en nadelen te onderzoeken van een coöperatief hernieuwbaar energieproject m.b.t. de nieuwe schoolgebouwen.
Stemming amendement: 17 stemmen voor.
Artikel 1: De gemeenteraad wenst dat in de uitrol van het nieuwe schoolgebouw er een coöperatief hernieuwbaar energieproject gerealiseerd wordt.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 30 juni 2025 toegevoegd.
Op de commissie Mens van 17 juni werd de visie van het schoolbestuur op het nieuwbouwproject toegelicht. Multifunctioneel gebruik van de nieuwe gebouwen en de nieuwe turnzaal krijgt daarbij terecht veel aandacht. Ook de speelplaatsen kunnen 365 dagen per jaar een aangename, veilige speel- en ontmoetingsplek zijn voor kinderen.
Artikel 1: De gemeenteraad wenst dat in het ontwerp van beide nieuwe scholen het openstellen van de speelplaatsen voor de buurt mogelijk maakt in weekends en schoolvakanties.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 30 juni 2025 toegevoegd.
Het gemeentebestuur onderschrijft de keuze van het schoolteam voor co-teaching. We erkennen de waardevolle mogelijkheden van differentiatie en het verrijkende van nauwe samenwerking tussen leerkrachten. We wensen deze visie dan ook stabiel en betrouwbaar te realiseren over alle klassen. Dat vraagt ook een visie op op werkbare klasgroepen.
De Hazesprong vraagt met volgende argumenten om van 27 naar 24 kinderen per klasgroep te gaan. “door het aantal leerlingen per geboortejaar te verlagen, kunnen leerkrachten zich beter concentreren op de behoeften van elke leerling, wat leidt tot een meer persoonlijke en effectieve leeromgeving”. (...) Het verlagen van het aantal leerlingen per klas draagt bij aan het optimaliseren van de interactie leerkracht-leerling en het verhogen van de kwaliteit van het onderwijs”.
Co-teaching in kleine groepen heeft evident gelijkaardige effecten. Het is dan echter essentieel om het model betrouwbaar over alle leerjaren heen te kunnen realiseren. Pas dan kan je spreken over een sterk verankerd pedagogisch concept voor de hele school.
Momenteel kan co-teaching sterk wisselend gerealiseerd worden: van helemaal niet (zesde leerjaar), tot een beetje (+6u, 3de leerjaar) tot helemaal wel (1ste en 2de leerjaar). Dergelijke sterk wisselende invulling van coteaching is een belangrijke belemmering, zowel voor kinderen als leerkrachten:
We nodigen directie en leerkrachtenteam dan ook uit om een stabiele schoolorganisatie uit te tekenen voor alle leerjaren, gebaseerd op een doordachte capaciteitsbepaling, zodat het waardevolle model van co-teaching steeds gegarandeerd kan worden, in gelijke mate, in alle jaren.
Artikel 1: De gemeenteraad vraagt directie en leerkrachtenteam om de waardevolle visie op co-teaching verder uit te werken in een stabiel model over alle leerjaren, gekoppeld aan een duidelijke en consistente keuze over maximaal werkbare klasgroepen. Deze info is noodzakelijk voor een juiste dimensionering van de school.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 30 juni 2025 toegevoegd.
Vanaf 1 september 2025 zal er een proefproject lopen rond schoolstraat in Haasrode. Uit de ervaring in Sint-Joris-Weert leerden we inderdaad dat deze maatregel de veiligheid van voetgangers en fietsers vergroot en zo het aantal kinderen dat te voet/met de fiets naar school doet toenemen. We onderschrijven ten volle die doelstelling. De parking in de Verbindingstraat zal daarbij een belangrijke rol spelen. Het is dan ook noodzakelijk om de verkeerscirculatie op de parking beter te organiseren, en verkeerstromen duidelijker te scheiden.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om voor 1 september 2025 een eerste herinrichting van de parking Verbindingsstraat te doen, om de verkeerscirculatie duidelijk te organiseren en visualiseren, voor alle weggebruikers.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 30 juni 2025 toegevoegd.
Op de gemeenteraad van 25 februari 2025 agendeerden we de verkeersituatie in de Banhagestraat. Er was toen reeds een duidelijk advies van de mobiliteitsambtenaar: “Gezien de gevaarlijke situatie aan het kruispunt met de Bierbeekstraat en de breedte van de Banhagestraat op dat punt, wordt nadrukkelijk geadviseerd een permanent éénrichtingsverkeer te voorzien in de Banhagestraat, minimaal tot aan de brug met de Expresweg”. Deze optie werd ook uitgebreid besproken op de gemeenteraad van 23 november 2021.
Ondertussen bevestigt ook de mobiliteitsstudie van Interleuven de gevaarlijke situatie, en de wenselijkheid van minstens dynamisch eenrichtingsverkeer: “Rekening houdend met de verkeersveiligheid van de stappende en fietsende kinderen in de omgeving van de Banhagestraat is het invoeren van een (al dan niet permanent) eenrichtingsverkeer op deze straat sterk aangeraden. De Banhagestraat is een smalle straat die door veel fietsers en voetgangers wordt gebruikt, onder andere door ouders die hun kinderen naar de school brengen. Eenrichtingsverkeer is kansrijk en zou de doorstroming verbeteren en het aantal conflicten tussen verschillende weggebruikers verminderen”.
Het beste moment om de verkeersituatie rond een school aan te pakken is evident 1 september. Zo vermijden we aanpassingen tijdens het schooljaar, wat verwarrend is voor jonge weggebruikers.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om vanaf 1 september 2025 een proefopstelling uit te voeren met dynamisch éénrichtingsverkeer in de Banhagestraat, zoals voorgesteld door Interleuven. De mobiliteitsambtenaar krijgt de opdracht om verdere modaliteiten uit te werken (duur, evaluatiecriteria, …).
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 30 juni 2025 toegevoegd.
We lezen in het college van 5 juni de beslissing om de verkeerslichten aan beide basisscholen in Oud-Heverlee te verwijderen. De lichtenregeling is een gekend en oud zeer. In het octopus-plan dat de gemeente in 2021 liet opmaken, zien we dit knelpunt al opgenomen. Er zijn argumenten zeker ook argumenten voor een oversteekplaats zonder verkeerslichten. Het vraagstuk verdient dus een genuanceerde behandeling, zoals al gebeurde in de ouderraad, waar pro’s en contra’s worden afgewogen.
In elk relevant beleidsdocument (o.a. afwegingskader oversteekplaatsen, werkboek schoolomgeving) wordt echter ook gewaarschuwd dat kinderen moeilijk de snelheid van aankomende voertuigen kunnen inschatten. Bij buitenschoolse activiteiten steken kinderen ook over zonder gemachtigd opzichter in de buurt. Een verkeerslicht creëert voor jonge weggebruikers een duidelijke situatie.
In het octopusplan is het wegnemen van de verkeerslichten niet opgenomen. Men wijst eerder in de richting van voorzien van extra verkeerslicht aan de overzijde, zodat er een groen-licht voor automobilisten kan ingevoerd worden.
We willen vragen om in dit dossier te vertragen en een grondige analyse van de situatie te doen. We vragen ook bijkomend advies van de dienst verkeer van de politiezone in te winnen. Een grondige analyse omvat minstens
- snelheidsmetingen 24/24. Er gaan immers ook buitenschoolse activiteiten door, kinderen steken niet alleen over op momenten dat er een toezichter staat.
- kostprijs aanpassen lichtregeling
- bevraging van alle ouders + dialoogmoment
Indien men de verkeerslichten wenst weg te nemen, is het belangrijk om ook alle mogelijke flankerende maatregelen te onderzoeken, om de snelheid in de schoolomgeving structureel te verlagen. We denken aan vragen als:
- wordt de zone 30 dan permanent ?
- is gezien de schoolomgeving een verhoogde inrichting van de waversebaan mogelijk?
- op welke plaatsen zijn er nu al gemachtigd opzichters, op welke momenten ? Is het haalbaar dit op de drie oversteken te doen ?
Artikel 1: De gemeenteraad stelt de beslissing van het college om de verkeerslichten te verwijderen minstens zes maanden uit. De gemeenteraad vraagt een bijkomende analyse van de problematiek, de mogelijke oplossingen en de nodige flankerende maatregelen.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 30 juni 2025 toegevoegd.
Uit het burgeronderzoek ‘watermonsters’ bleek de waterkwaliteit van de Vaalbeek slecht te scoren. Ook het slib van het Zoet Water bleek sterker vervuild met onder meer PCB dan oorspronkelijk ingeschat. Recent deed de Milieu-adviesraad aangifte tegen onbekenden in verband met de vervuiling van slib in Zoet Water (zie foto).
Vragen
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:07:37 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 30 juni 2025 toegevoegd.
Uit het burgeronderzoek ‘watermonsters’ bleek de waterkwaliteit van de Vaalbeek slecht te scoren. Ook het slib van het Zoet Water bleek sterker vervuild met onder meer PCB dan oorspronkelijk ingeschat. Recent deed de Milieu-adviesraad aangifte tegen onbekenden in verband met de vervuiling van slib in Zoet Water (zie foto).
Artikel 1: De gemeenteraad besluit een systematische opvolging van de waterkwaliteit van de Vaalbeek te installeren, door 2 x per jaar meerdere staalnames te doen of een samenwerking te zoeken met een andere partner om de nodige staalnames te nemen.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 30 juni 2025 toegevoegd.
De gemeentelijke diensten zijn sterk afhankelijk van de diensten van Cipal-Schaubreock. Oorspronkelijk was dit een samenwerkingsverband van gemeentebesturen. De financieel economische tijd bracht in weekendkrant van 15 juni 2025 uit dat Cipal NV overgenomen werd. Het bedrijf is nu in privé handen. Men waarschuwt expliciet voor grote prijsstijgingen. In de verkoopscataloog werden aan investeerders grote winstmarges beloofd. Deze overname gebeurde achter de schermen, zonder melding aan de lokale besturen.
Vragen
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:12:38 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 30 juni 2025 toegevoegd.
De gemeentelijke diensten zijn sterk afhankelijk van de diensten van Cipal-Schaubroeck. Oorspronkelijk was dit een samenwerkingsverband van gemeentebesturen. De financieel economische tijd bracht in weekendkrant van 15 juni 2025 uit dat Cipal NV overgenomen werd. Het bedrijf is nu in privé handen. Men waarschuwt expliciet voor grote prijsstijgingen. In de verkoopscataloog werden aan investeerders grote winstmarges beloofd. Deze overname gebeurde achter de schermen, zonder melding aan de lokale besturen.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit een prijsvraag te lanceren om voor deze diensten een alternatief te onderzoeken om zo de afhankelijkheid af te bouwen.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 30 juni 2025 toegevoegd.
De gemeente is bevoegd voor de stedenbouwkundige handhaving. De vergunning voor de uitbating uit 2003 bevat enkele duidelijke voorwaarden
Er wordt ook getwijfeld of de destijds afgeleverde vergunning volstaat om een goede afdeklaag te voorzien, omdat opvulling met klei niet voorzien is. Wanneer het ophogen niet op een voldoende manier plaats vindt met het geëigende materiaal, zal altijd een uitloging van verontreinigende stoffen blijven plaats vinden. Het is dan ook in elk geval belangrijk om voortijdig aandacht te schenken aan het correct aanbrengen van een geschikte afdeklaag.
Het gemeentebestuur weigerde eerdere aanvragen van de uitbater (o.a. 2001) omdat er een te hoge ophoging werd aangevraagd. Ook later waren er nog aanvragen om bijkomende volumes grond te mogen storten, in de vorm van een geluidsmuur (2006-2007). Er was dus een duidelijke wens bij de uitbater om meer te verhogen.
In het beleidsplan omgevingshandhaving van de gemeente Oud-Heverlee is het opvolgen van reliëfwijzigingen één van de prioriteiten. Het lijkt dan ook wenselijk na te gaan of de voorwaarden uit de omgevingsvergunning gerespecteerd werden.
Artikel 1: De gemeenteraad vraagt Interleuven om over te gaan tot handhaving van omgevingsvergunning 233/AB/1 02591 /03, en elke andere stedenbouwkundige vergunning afgeleverd voor het perceel sinds 1995.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 30 juni 2025 toegevoegd.
Op 10 juni 2025 vond een overleg plaats tussen onder meer OVAM, de Watergroep, de gemeente OH en de stad Leuven over de stand van zaken van de PFASverontreinigingen en andere verontreinigingen ter hoogte van de waterwinning Abdij van het Park.
De vorige legislatuur zijn alle vergunningen, attesten en andere procedures rond Canivet uitgezocht en is er beslist om alle documenten van Canivet transparant op de website te plaatsen.
Op 20 januari 2023 werd de burgemeester OH op de hoogte gebracht van de aanmaning door OVAM aan eigenaar tot opmaak beschrijvend bodemonderzoek voor bodemverontreiniging met PFAS. 1 van de belangrijkste elementen in de mail betrof onder meer “ De eigenaar moet het beschrijvend bodemonderzoek door de bodemsaneringsdeskundige, via het e-loket, uiterlijk laten indienen voor 15 januari 2025.
Vragen
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:17:40 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 30 juni 2025 toegevoegd.
De voorbije maand werden er verkeersmetingen gedaan in Waversebaan.
Vragen
Wat zijn de belangrijkste tendenzen in deze metingen?
Welke lessen trekt het gemeentebestuur hieruit voor de heraanleg van de Waversebaan?
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:26:08 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 30 juni 2025 toegevoegd.
In kader van opmaak van meerjarenplan vroeg het college
Vraag
We vragen een toelichting van die ramingen.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:28:02 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 30 juni 2025 toegevoegd.
Op de gemeenteraad van februari kwamen de werken aan de zaal Den Boogaard aan bod. Er werd ondertussen niet meer over deze werken gecommuniceerd in de gemeenteraad.
Vragen
Klopt het dat de oplevering plaats vindt op 17 augustus 2025 ?
Wat is de stand van zaken inzake minwerken/meerwerken ?
Wat is de impact van de toepassing van de bouwindex, wanneer men situatie ‘bouwindex maart 2025’ hanteert in plaats van de bouwindex op moment van gunning (januari 2024) ?
De gemeente stelde een raadsman aan om na te gaan hoe men zich kan verhouden ten opzichte van de aanzienlijke vertraging, die alleen al door indexering een belangrijke meerkost kan betekenen. Welk standpunt heeft het college hierrond ondertussen ingenomen (indien wenselijk kan dit punt in besloten zitting behandeld worden) ? Pro memorie: Op 29 januari 2024 gaf de gemeente bevel van aanvang der werken voor de nieuwe zaal Den Boogaard. In het bestek was een duidelijke uitvoeringstermijn opgenomen van 150 dagen.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:29:44 van de opname.
De voorzitter sluit de zitting op 30/06/2025 om 21:05.
Namens gemeenteraad,
Marijke Pertz
algemeen directeur
Kris Debruyne
voorzitter van de gemeenteraad