Terug
Gepubliceerd op 18/02/2025

Besluit  college van burgemeester en schepenen

do 13/02/2025 - 14:00

581.16 - Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer: 20250214-20250314 - Kerselarenlaan 18 te 3050 Oud-Heverlee - Verlenging nutswerken - BEKRACHTIGING

Aanwezig: Bart Clerckx, burgemeester-voorzitter
Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
Marijke Pertz, algemeen directeur
Juridische gronden

Onverminderd de bepalingen van :

- Het koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid artikel 78.

- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

- Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en de verkeersbelemmeringen op de openbare weg.

- Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

- De algemene omzendbrief nopens de wegsignalisatie.

- De beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2025 aangaande de omschrijving van het begrip dagelijks bestuur.

Feiten en context

Aanvraag voor inname openbaar domein:

Aannemer: Litran nv - 09 371 71 71

Locatie: Kerselarenlaan 18, 3050 Oud-Heverlee

Periode: 14/02/2025 tot en met 14/03/2025

Reden: Verlenging nutswerken

Argumentatie

De dienst infrastructuur heeft advies gegeven.

Aan het college van burgemeester en schepenen wordt voorgesteld om het besluit van de burgemeester van 4 februari 2025 te bekrachtigen.

Besluit

Artikel 1: Op voorwaarde dat:

  • De nodige (veiligheids)instanties in kennis worden gesteld van de genomen maatregelen.
  • De adviezen van andere betrokken actoren in rekening werden gebracht.
  • De inname niet conflicteert met andere innames.

Besluit het college van burgemeester en schepenen volgende tijdelijke maatregelen, zoals vermeld in het afgeleverde advies van de dienst infrastructuur en het besluit van de burgemeester van 4 februari 2025, goed te keuren voor de periode van 14 februari 2025 tot en met 14 maart 2025.:

SIGNALISATIEPLAN:

De gemeente Oud-Heverlee geeft een gunstig advies voor:
De door de aannemer bijgevoegde signalisatieplannen dat integraal deel uit maakt van de signalisatievergunning/politieverordening.

AARD VAN DE INNAMES:
De gemeente Oud-Heverlee geeft een gunstig advies voor de plaatsing van goederen op de openbare weg op voorwaarde dat de inname wordt gesignaleerd door barelen met twee rood/witte regels, voorzien van drie goedwerkende oranje  - gele knipperlichten die zich op ongeveer 1 meter van elkaar bevinden. De inname wordt bijkomend gesignaleerd door een verkeersbord D1 met een diameter van tenminste 0.70m op 45° gericht naar de rijbaan waarlangs het voorbijrijdend verkeer dient te rijden, verlicht met één werkend oranje-geel knipperlicht. De inname wordt zijdelings gesignaleerd door bakens van het gepaste type of door gepaste kegels. Iedere baken of iedere kegel wordt verlicht met één werkend oranje-geel knipperlicht. De doorrijbreedte bedraagt steeds tenminste 3 meter.

BIJKOMENDE VOORWAARDEN:

De buurtbewoners schriftelijk en minstens 5 kalenderdagen op voorhand in kennis stellen van de werken.

De buurtbewoners ter hoogte van de inname dienen schriftelijk en tijdig in kennis te worden gesteld indien hun oprit/garage gedurende de inname niet bereikbaar zou zijn.

Iedere werfzone wordt aan- en afgemeld door verkeersborden A31 en F47 met onderbord ‘verantwoordelijke van de signalisatie’ en diens telefoonnummer.

De doorrijbreedte (rijweg) bedraagt steeds tenminste 3 meter.

De werfzone dient, bij nacht, voldoende verlicht te zijn met goedwerkende oranje – gele knipperlichten.

Artikel 2: De weggebruikers zullen van deze regeling op de hoogte worden gebracht door middel van de verkeersborden voorgeschreven bij Koninklijk Besluit van 1 december 1975, gewijzigd door het Koninklijk Besluit van 27 april 1976 en volgende inzake het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer. Zij zullen door de aanvrager geplaatst en onderhouden worden zoals bepaald in het Ministerieel Besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg. Dit geldt evenzo voor de in dit Ministerieel Besluit vernoemde verlichtingstoestellen.

Artikel 3: De inbreuken op deze verordening zullen worden beteugeld met politiestraffen, voor zover een wet of een algemene- of provinciale verordeningen geen andere straffen voorziet.

Artikel 4: Een afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan de griffie van de politierechtbank van het kanton en aan deze van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement.

Artikel 5: Dit besluit wordt van kracht de dag waarop het bekend is gemaakt en het blijft van kracht tot het einde der werken of evenement.

Artikel 6: Een kopij van dit besluit dient gedurende de volledige duur van de werken of het evenement op de locatie aanwezig te zijn.

Artikel 7: Een aanvraag tot verlenging van de politieverordening dient minstens 1 week op voorhand te worden aangevraagd.

Artikel 8: Onderstaande instanties en/of personen dienen op voorhand door de aanvrager te worden verwittigd: de omwonenden.