Decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure voor provincie- en gemeentebelastingen van 30 mei 2008 en latere wijzigingen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Decreet op begraafplaatsen en de lijkbezorging van 16 januari 2004
Omzendbrief BA-2006/03 van 10 maart betreffende de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten
Besluit van de Vlaamse Regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van de begraafplaatsen en crematoria
Gemeenteraadsbeslissing van 24 september 2013 betreffende het retributie- en belastingreglement op de lijkbezorging en de begraafplaatsen van de gemeente Oud-Heverlee
De bestaande reglementen zijn dringend aan een update toe, ze dateren nog van 2013.
De reglementering rond de begraafplaatsen is een zeer complexe en gevoelige materie, het is daarom van belang een duidelijk reglement te voorzien om zoveel mogelijk discussie te vermijden.
Artikel1.- De gemeenteraad besluit met ingang van 27 juni 2022 dat alle vorige gemeenteraadsbeslissingen worden opgeheven met betrekking tot retributie en belastingen op begraafplaatsen, en vervangen door onderhavig reglement.
RETRIBUTIEREGLEMENT
Begraving in gewone grond conform het huishoudelijk reglement is gratis.
CONCESSIES
Artikel 2.- Er worden alleen concessies verleend voor 20 jaar. Voor alle vormen van begraving-bijzetting is een concessie mogelijk.
Artikel 2.1.- De retributie voor nieuwe concessies wordt vastgesteld als volgt:
a) een 20-jarige grondconcessie voor 1 lichaam: 500,00 euro
b) een 20-jarige grond- of kelderconcessie voor maximum 2 lichamen of urnen: 750,00 euro
c) een 20-jarige columbariumconcessie voor 1 urne: 400,00 euro
d) een 20-jarige columbariumconcessie voor maximum 2 urnen: 650,00 euro
e) begraven in een concessie-urnenveld voor 20 jaar voor 1 urne: 400,00 euro
f) een 20-jarige urnenveldconcessie voor maximum 2 urnen: 650,00 euro
g) een 20-jarige urnenveldconcessie voor maximum 3 urnen: 800 euro
h) begraven in een kinderperceel in Blanden of Sint-Joris-Weert voor kinderen tot 18 jaar voor 20 jaar voor 1 lichaam: 500,00 euro
i) begraven in een kinderperceel in Blanden of Sint-Joris-Weert voor kinderen tot 18 jaar voor 20 jaar voor 2 lichamen: 750,00 euro
j) begraven in het sterretjesperceel in Blanden of Sint-Joris- Weert voor 20 jaar 1 lichaam of 1 urne van een levenloos geboren of levenloos aangegeven kind of voor 1 urne voor kinderen tot 18 jaar : 400,00 euro
k) begraven in het sterretjesperceel in Blanden of Sint-Joris- Weert voor 20 jaar voor 2 urnen van een levenloos geboren of levenloos aangegeven kind of voor 2 urne voor kinderen tot 18 jaar: 650,00 euro
Artikel 2.2.- De retributie voor hernieuwing van de concessies wordt vastgesteld als volgt:
a) een 20-jarige grondconcessie voor 1 lichaam: 200,00 euro
b) een 20-jarige grond- of kelderconcessie voor 2 of meer lichamen of urnen: 300,00 euro
c) een 20-jarige columbariumconcessie voor 1 urne: 150,00 euro
d) een 20-jarige columbariumconcessie voor maximum 2 urnen: 250,00 euro
e) begraven in een 20-jarige urnenveldconcessie voor 1 urne: 150,00 euro
f) begraven in een 20-jarige urnenveldconcessie voor maximum 2 urnen: 250,00 euro
g) begraven in een 20-jarige urnenveldconcessie voor maximum 3 urnen: 350,00 euro
h) begraven in een kinderperceel in Blanden of Sint-Joris-Weert voor kinderen tot 18 jaar voor 50 jaar voor 1 lichaam: gratis
i) begraven in een kinderperceel in Blanden of Sint-Joris-Weert voor kinderen tot 18 jaar voor 50 jaar voor 2 lichamen: gratis
j) begraven in het sterretjesperceel in Blanden of Sint-Joris- Weert voor 50 jaar 1 lichaam of 1 urne van een levenloos geboren of levenloos aangegeven kind of voor 1 urne voor kinderen tot 18 jaar : gratis
k) begraven in het sterretjesperceel in Blanden of Sint-Joris- Weert voor 50 jaar voor 2 urnen van een levenloos geboren of levenloos aangegeven kind of voor 2 urnen voor kinderen tot 18 jaar: gratis
Artikel 2.3.- Hernieuwing van concessies
a. Hernieuwing vóór het verstrijken van de termijn
De concessies kunnen op uitdrukkelijke aanvraag vóór het verstrijken van de termijn hernieuwd worden.
De hernieuwing bedraagt telkens 20 jaar.
Na het overlijden van de concessiehouder kan elke natuurlijke persoon of rechtspersoon een aanvraag tot hernieuwing doen.
De concessiehernieuwingen worden verleend door het college van burgemeester en schepenen.
De concessiehernieuwingen worden toegestaan onder de voorwaarden die vastgesteld zijn in het desbetreffende huishoudelijk reglement, het politiereglement en het retributiereglement, die gelden op het ogenblik van de aanvraag tot hernieuwing. In geval van een bijzetting en de looptijd van de concessie bedraagt op dat moment geen 10 jaar meer, zal het graf blijven bestaan tot 10 jaar na de laatste bijzetting, ongeacht of de looptijd van de concessie in de tussentijd verstrijkt.
b. Hernieuwing zonder bijzetting
De opeenvolgende hernieuwingen kunnen ingediend worden vóór de bepaalde tijd verstreken is.
c. Hernieuwing met bijzetting
De concessie kan op uitdrukkelijke aanvraag voor een nieuwe periode worden hernieuwd naar aanleiding van elke nieuwe bijzetting in de concessie.
Indien er van de mogelijkheid tot hernieuwing van de concessie bij een bijzetting geen gebruik wordt gemaakt én de looptijd van de concessie op dat moment geen 10 jaar meer bedraagt, zal het graf blijven bestaan tot 10 jaar na de laatste bijzetting, ongeacht of de looptijd van de concessie in de tussentijd verstrijkt.
Werd er geen aanvraag om hernieuwing ingediend voor het vervallen van de concessie, dan vervalt de concessie. Een aanvraag tot hernieuwing van de concessie kan niet meer ingediend worden na het verstrijken van de termijn van de oorspronkelijke concessie of de hernieuwingen ervan.
Tevens is geen enkele nieuwe teraardebestelling toegestaan na het verstrijken van die termijn. In geval van een hernieuwing van een concessie (al dan niet met bijzetting) vóór het verstrijken ervan, moet het verschuldigde bedrag door de gemeente herberekend worden, rekening houdend met resterende aantal jaren in de bestaande concessie. Dit bedrag wordt berekend als volgt:
Formule:
Aantal verstreken jaren___________________ X prijs concessie = bedrag hernieuwing
Totaal aantal jaren van de nieuwe conc.termijn (20)
GEDENKPLAATJE STROOIWEIDE
Artikel 3.- De echtgeno(o)t(e), de partner, een bloed- of aanverwant van de overledene, wiens as op de strooiweide van het gemeentelijk kerkhof verstrooid werd, kan een aanvraag indienen voor het aanbrengen van een naamplaatje op de gedenkzuil van de strooiweide. De gemeente zorgt voor het aanmaken en het plaatsen. De retributie bedraagt 50,00 euro.
HERDENKINGSPLAATJE HERDENKINGSZUIL WEGGENOMEN GRAVEN
Artikel 4: De echtgeno(o)t(e), de partner, een bloed- of aanverwant van de overledene, wiens graf werd weggenomen, kan een aanvraag indienen voor het aanbrengen van een naamplaatje op de herdenkingszuil van de weggenomen graven. De gemeente zorgt voor het aanmaken en het plaatsen. De retributie bedraagt 50,00 euro.
GRAFKELDERS
Artikel 5.- Grafkelders dewelke door het gemeentebestuur geplaatst of in eigen beheer zijn, kunnen in gebruik genomen worden bij de aanvang van een nieuwe concessie voor een retributiebedrag van 420,00 euro per twee kelders, plaatsing inbegrepen. Dit bedrag wordt vermeerderd met het retributiebedrag van een nieuwe concessie vermeld in artikel 2.1.
RETRIBUTIE-INVORDERING
Artikel 6.- Elke verschuldigde retributie dient bij het indienen van de aanvraag onmiddellijk te worden voldaan. Bij gebrek aan betaling in der minne zal elke retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden Bij niet betwiste vordering kan artikel 94,2° van het gemeentedecreet worden toegepast.
INWONERS
Artikel 7.- Als inwoner van de gemeente, voor toepassing van dit reglement, worden aanzien:
a) alle personen ingeschreven in de gemeente Oud-Heverlee;
b) de personen die krachtens hun persoonlijk statuut vrijgesteld zijn van inschrijving in de gemeentelijke registers en die werkelijk in de gemeente verblijven;
c) alle personen die gedurende een periode van minimum 25 jaar gedomicilieerd zijn geweest in de gemeente Oud-Heverlee;
BELASTINGSREGLEMENT
NIET-INWONERS
Artikel 8.- Niet-inwoners kunnen ingevolge hun overlijden in de gemeente of mits een uitzonderlijke toelating van de burgemeester, wegens hun bijzondere relatie met de gemeente, toelating krijgen om er begraven, bijgezet of uitgestrooid te worden. Mits betaling van een belasting voor niet-inwoners van 250,00 euro voor elke begraving, bijzetting of uitstrooiing. Deze belasting is verschuldigd bovenop de retributie van een eventuele concessie.
ONTGRAVING – ONTZETTING - HERBESTEMMING
Artikel 9.- Er is een belasting verschuldigd van 100,00 euro voor ontgraving, ontzetting of herbestemming van een graf of urne.
De belasting is verschuldigd door degene die de machtiging tot ontgraven vraagt.
Alle bijkomende kosten zijn ten laste van de aanvrager.
Er is geen belasting verschuldigd voor de ontgravingen-ontzettingen die:
- worden verricht in uitvoering van rechterlijke beslissingen;
- ambtshalve of omwille van het openbaar belang door de gemeente worden verricht.
BELASTING - INVORDERING
Artikel 10.- Elke verschuldigde belasting wordt contant betaald. Bij gebrek aan betaling, wordt de belasting ingekohierd en is ze onmiddellijk eisbaar.
Artikel 11.- De belastingplichtige kan een bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaarschrift moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk worden ingediend, en worden gemotiveerd. De indiening kan gebeuren door verzending of door overhandiging. Deze indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven.
Artikel 12.- Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van de wet van 30 mei 2008, zijn de bepalingen van titel VII, hoofdstukken 1,3,4,6 t.e.m. 9 bis van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en de artikelen 126 tot 175 van het uitvoeringsbesluit van dit Wetboek van toepassing voor zover zij met name niet de belastingen op de inkomsten betreffen.
Artikel 13.- Wetswijzigingen en/of nieuwe decreten zullen dit reglement automatisch aanpassen.
Artikel 14.- Een afschrift van dit besluit wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.