De voorzitter opent de zitting op 28/05/2024 om 19:27.
De gemeenteraad neemt kennis van de ontwerpnotulen, opgesteld door de algemeen directeur, van de vorige vergadering van 30 april 2024.
De gemeenteraadsleden nemen er nota van dat tot het einde van de huidige vergadering opmerkingen kunnen gemaakt worden betreffende de redactie van de notulen.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 betreffende de vaststelling van de modellen van de boekhouding van de erediensten, gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 februari 2013.
De omzendbrief BB 2013/1 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de eredienst.
Het decreet over het Lokaal Bestuur en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet en uitvoeringsbesluiten.
Het centraal kerkbestuur van Oud-Heverlee heeft op 15 april 2024 de jaarrekeningen over het jaar 2023, gecoördineerd ingediend van de 4 kerkfabrieken.
De gemeenteraad dient advies uit te brengen met betrekking tot de jaarrekeningen van de kerkfabrieken binnen een termijn van 50 dagen die ingaat de dag na het inkomen van de jaarrekeningen bij de gemeenteoverheid (art. 55 §2, 2de alinea van het decreet van 7 mei 2004).
De jaarrekening 2023 van het kerkbestuur Onze-Lieve-Vrouw te Haasrode werd door de kerkraad op 22 januari 2024 goedgekeurd met een exploitatieoverschot van 27.637,67 EUR en een investeringstekort van 1.972,66 EUR.
De jaarrekening 2023 van het kerkbestuur Sint-Anna te Oud-Heverlee en Sint-Magdalena te Vaalbeek werd door de kerkraad op 8 april 2024 goedgekeurd met een exploitatieoverschot van 1.425,64 EUR en een investeringsoverschot van 119.852,52 EUR.
De jaarrekening 2023 van het kerkbestuur Sint-Joris te Sint-Joris-Weert werd door de kerkraad op 13 maart 2024 goedgekeurd met een exploitatieoverschot van 1.052,72 EUR en een investeringstekort van 640,17 EUR.
De jaarrekening 2023 van het kerkbestuur Sint-Jan-Evangelist te Blanden werd door de kerkraad op 23 januari 2024 goedgekeurd met een exploitatieoverschot van 16.463,29 EUR en een investeringsoverschot van 4.428,59 EUR.
Het nazicht van de jaarrekening 2023 van het kerkbestuur Onze-Lieve-Vrouw te Haasrode geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
Het nazicht van de jaarrekening 2023 van het kerkbestuur Sint-Anna te Oud-Heverlee en Sint-Magdalena te Vaalbeek geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
Het nazicht van de jaarrekening 2023 van het kerkbestuur Sint-Joris te Sint-Joris-Weert geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
Het nazicht van de jaarrekening 2023 van het kerkbestuur Sint-Jan-Evangelist te Blanden geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
Artikel 1: De voorgelegde jaarrekening 2023 van het kerkbestuur Onze-Lieve-Vrouw te Haasrode wordt gunstig geadviseerd met een exploitatieoverschot van 27.637,67 EUR en een investeringstekort van 1.972,66 EUR.
Artikel 2: De voorgelegde jaarrekening 2023 van het kerkbestuur Sint-Anna te Oud-Heverlee en Sint-Magdalena te Vaalbeek wordt gunstig geadviseerd met een exploitatieoverschot van 1.425,64 EUR en een investeringsoverschot van 119.852,52 EUR.
Artikel 3: De voorgelegde jaarrekening 2023 van het kerkbestuur Sint-Joris te Sint-Joris-Weert wordt gunstig geadviseerd met een exploitatieoverschot van 1.052,72 EUR en een investeringstekort van 640,17 EUR.
Artikel 4: De voorgelegde jaarrekening 2023 van het kerkbestuur Sint-Jan-Evangelist te Blanden wordt gunstig geadviseerd met een exploitatieoverschot van 16.463,29 EUR en een investeringsoverschot van 4.428,59 EUR.
Decreet Lokaal Bestuur.
Het lidmaatschap van de gemeente Oud-Heverlee bij de Intergemeentelijke Vereniging Interleuven.
De gemeenteraadsbeslissing van 26 februari 2019 waarbij mevrouw Fien Gilias werd aangeduid als gemeentelijk vertegenwoordiger voor de Intergemeentelijke Vereniging Interleuven voor de ganse legislatuur.
De brief van 18 april 2024 met de uitnodiging en documentatie voor de algemene vergadering van 19 juni 2024.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om de agendapunten van de algemene vergadering van Intergemeentelijke Vereniging Interleuven van 19 juni 2024 goed te keuren:
Dagorde
Artikel 2: De gemeenteraad besluit om mevrouw Fien Gilias af te vaardigen voor de algemene vergadering.
Artikel 3: De gemeenteraad besluit om het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de voormelde beslissing en een exemplaar ervan ter kennisgeving over te maken aan de Intergemeentelijke Vereniging Interleuven.
Het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 april 2020 betreffende de aanduiding van de vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen en bepaling van het mandaat.
De statuten van TMVS div.
De uitnodiging voor de Algemene Vergadering van TMVS div op 18 juni 2024. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De gemeente Oud-Heverlee is sedert 1 februari 2019 toegetreden tot TMVS div, met CREAT als werk- en merknaam.
TMVS biedt expertise rond aankoop, zodanig dat de wetgeving op overheidsopdrachten wordt gebundeld met interessante aankoopvolumes naar de publieke actoren toe, met als doel de focus op eigen complexe technisch-administratieve en maatschappelijke opdrachten.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering TMVS dv van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5.
a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per
31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2: De gemeenteraad draagt Mattias Bouckaert, vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van TMVS dv vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit zal :
gestuurd worden.
Decreet Lokaal Bestuur.
Het lidmaatschap van de gemeente Oud-Heverlee bij OVSG.
Mail van 2 mei 2024.
Ik nodig u vriendelijk uit voor de jaarlijkse algemene vergadering van OVSG op dinsdag 4 juni 2024, 11.00 uur tot 13.00 uur. De vergadering vindt digitaal plaats via Teams. Inschrijven voor de algemene vergadering kan u bij: jochen.soetens@ovsg.be. Na uw inschrijving ontvangt u een week voor de vergadering een link om de vergadering digitaal te volgen. |
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om de agendapunten van de algemene vergadering van OVSG van 4 juni 2024 goed te keuren:
Dagorde
1. Verslag algemene vergadering 13 juni 2023
2. Financiën OVSG
2.1 Financieel verslag 2023, jaarrekening 2023 en begroting 2024
2.2 Verslag van de revisor
2.3 Kwijting bestuurders en bedrijfsrevisor
3. Vervanging lid Bestuursorgaan
4. Mededelingen en vragen
Artikel 2: De gemeenteraad besluit om mevrouw Katrien Timmermans af te vaardigen voor de algemene vergadering.
Artikel 3: De gemeenteraad besluit om het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de voormelde beslissing en een exemplaar ervan ter kennisgeving over te maken aan OVSG.
Decreet lokaal bestuur.
Gemeenteraadsbeslissing van 26 maart 2019 waarbij mevrouw Hanna Van Steenkiste, schepen, werd aangeduid als gemeentelijk vertegenwoordiger bij De Lijn.
De uitnodiging van 2 mei 2024 voor de algemene vergadering van 28 mei 2024 om 14.00 uur in Lamot Congress and Heritage center, Van Beethovenstraat 8/10, 2800 Mechelen.
Artikel 1: De gemeenteraad bekrachtigt onderstaande beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen besluit de agenda van de algemene vergadering van De Lijn goed te keuren.
1. Verwelkoming en inleiding
2. Mededeling van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van
commissarissen-revisoren
a. beleidsverslag
b. commentaar bij de jaarrekening
c. mededeling van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
d. kennisgeving van de geconsolideerde jaarrekening
3. Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van
commissarissen-revisoren
4. Goedkeuring jaarrekening 2023
5. Kwijting van de uitoefening van het mandaat aan de raad van bestuur en het college van
commissarissen-revisoren voor het boekjaar 2023
6. Varia - rondvraag
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen besluit om mevrouw Hanna Van Steenkiste, schepen aan te duiden als gemeentelijk vertegenwoordiger op de algemene vergadering van de De Lijn, op dinsdag 28 mei 2024 en haar de opdracht te geven haar stemgedrag aan te passen, in toepassing van artikel 2 van de gemeenteraadsbeslissing van 26 maart 2019 en volgens de steminstructies, overgemaakt door De Lijn.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen besluit de huidige beslissing te laten bekrachtigen door de gemeenteraad.
Decreet Lokaal Bestuur.
De deelneming van de gemeente Oud-Heverlee in de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven, verkort "Hofheide"
De gemeenteraadsbeslissing van 28 mei 2019 waarbij de heer David Huygens werd aangeduid als gemeentelijk vertegenwoordiger voor de vergaderingen van de intergemeentelijke samenwerking voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven Hofheide.
De uitnodiging van Hofheide met bijlagen voor de algemene vergadering van 27 juni 2024 die zal doorgaan in het crematorium Hofheide om 20.00 uur.
Het mandaat van de volmachtdrager dient te worden bepaald.
Artikel 1: De gemeenteraad van Oud-Heverlee besluit om de agendapunten van de algemene vergadering van 27 juni 2024 van Hofheide, Intergemeentelijke samenwerking voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven goed te keuren:
Artikel 2: De gemeenteraad besluit aan de heer David Huygens, vertegenwoordiger voor de vergaderingen van Hofheide, mandaat te verlenen om tijdens deze algemene vergadering van Hofheide te handelen en te beslissen conform de beslissing van de gemeenteraad van 26 februari 2019.
Artikel 3: De gemeenteraad besluit om het mandaat van de vertegenwoordiger voor iedere afzonderlijke vergadering opnieuw te bepalen.
Artikel 4: De gemeenteraad besluit om het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de voormelde beslissing en een exemplaar ervan ter kennisgeving over te maken aan het secretariaat van het crematoriumbeheer Hofheide.
Het decreet over het lokaal bestuur en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat de vertegenwoordigers op de algemene vergadering rechtstreeks door de gemeenteraden aangewezen worden uit hun leden.
De gemeente Oud-Heverlee is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”).
De gemeenteraadsbeslissing van 31 mei 2022 waarbij Gerrit Versyck, gemeenteraadslid, werd aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Oud-Heverlee op alle gewone/buitengewone jaarvergaderingen van de dienstverlenende verenging Cipal tijdens de verdere legislatuur 2019-2024.
De oproeping van 3 mei 2024 van de dienstverlenende Vereniging Cipal, met bijhorende agenda voor de (digitale) algemene vergadering van 20 juni 2024.
Alle documenten m.b.t. deze vergadering zijn ter beschikking op de webpagina van de Algemene Vergadering: https://www.c-smart.be/cipal/algemene-vergadering-20-juni-2024/
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om Gerrit Versyck als vertegenwoordiger van de gemeente Oud-Heverlee aan te duiden voor de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Cipal op 20 juni 2024. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 2: De gemeenteraad besluit om het mandaat voor de algemene vergadering van 20 juni 2024 vast te stellen en de vertegenwoordiger opdracht te geven de agendapunten goed te keuren.
1. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
2. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023 met bestemming van het resultaat
3. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur en het verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
4. Kennisname van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2023
5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris van Cipal voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2023
6. Vervanging bestuurder
7. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Artikel 3: De gemeenteraad besluit om het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
De wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur
Het bestuursdecreet van 7 december 2018
De gemeenteraadsbeslissing van 26 februari 2019 waarbij de heer Mark Binon werd voorgedragen als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGO div voor de legislatuur 2019-2024.
Het lidmaatschap van gemeente Oud-Heverlee bij IGO div.
De gecoördineerde statuten van IGO div.
Het schrijven van IGO div met de uitnodiging en agenda voor de algemene vergadering van Igo Div op 21 juni 2024 om 17u30 op IGO div, De Vunt 17, 3220 Holsbeek.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de heer Mattias Bouckaert aan te duiden als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van 21 juni 2024 van IGO div.
Artikel 2: De vertegenwoordiger wordt gemandateerd om alle agendapunten op de agenda goed te keuren:
1. Goedkeuring verslagen AV 15-12-2023
2. Goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2023, inclusief kwijting aan bestuurders en commissarisrevisor) (document 1 en bijlagen)
3. Goedkeuring rapportage kostendelende vereniging IGO div jaar 2023 (document 2)
4. Aanstelling nieuw lid van het algemeen comité • Catharina (Ketty) Vanherle vervangt Peter Loosen (stad Tienen) (document 3)
5. Aanstelling nieuwe leden raad van bestuur a. Greta Veeckmans vervangt Danny Van Goidsenhoven (cluster Tervuren-Huldenberg-OverijseHoeilaart) (document 4)
6. Ter info: bestuurlijke samenwerking tussen IGO div en IGO-W vzw in het kader van sociale economie (document 5)
7. Varia
Decreet lokaal bestuur.
Gemeenteraadsbeslissing van 26 februari 2019 waarbij de heer Jos Rutten, schepen, werd aangeduid als gemeentelijke vertegenwoordiger De Watergroep.
Het bestuur ontving een uitnodiging met bijlagen voor de (digitale) algemene vergadering van De Watergroep op 14 juni 2024 om 10.30 uur.
De bijhorende documenten ter voorbereiding van de algemene vergadering kan u downloaden via www.dewatergroep.be/av2024.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om de heer Jos Rutten, af te vaardigen voor de algemene vergadering van De Watergroep op 14 juni 2024.
Artikel 2: De gemeenteraad besluit de agenda van de algemene vergadering van De Watergroep goed te keuren.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Decreet van 6 juli 2001 houdende intergemeentelijke samenwerking.
De gemeenteraadsbeslissing van 26 maart 2019 houdende de aanduiding van de gemeentelijke vertegenwoordiging op de algemene vergaderingen van de verschillende maatschappijen/intercommunales.
De uitnodiging van 13 mei 2024 van Gemeentelijke Holding NV in vereffening voor de algemene vergadering op woensdag 26 juni 2024 om 14 uur.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om het mandaat van de heer Kris Debruyne voor de algemene vergadering van 26 juni 2024 van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening te bepalen en hem opdracht te geven om de agendapunten goed te keuren:
Artikel 2: De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om deze beslissing ter kennis te brengen aan de Gemeentelijke Holding NV in vereffening.
Het Agentschap Natuur en Bos, de provincie Vlaams-Brabant en de gemeente Oud-Heverlee willen samenwerken in het kader van de herinrichting van de 5 vijvers van het Zoet Water en het in aparte bedding brengen van de Vaalbeek, waterloop van 2e categorie (B2029, VHAG 7090) uit de vijvers van het Zoet Water.
De drie partijen komen overeen bovenvermelde werken, in het algemeen belang, samen te voegen tot één project. Een samenwerkingsovereenkomst werd opgesteld die het volgende regelt:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed:
SAMENWERKINGSOVEREENKOMST VOOR
DE HERINRICHTING VAN DE VIJVERS VAN HET ZOET WATER EN HET IN APARTE BEDDING BRENGEN VAN DE VAALBEEK TE OUD-HEVERLEE
TUSSEN:
hierna genoemd ‘ANB’;
Met KBO-nummer : 0207.523.679, en vertegenwoordigd door Bart CLERCKX, burgemeester, en Marijke PERTZ, algemeen directeur,
hierna genoemd ‘gemeente Oud-Heverlee’;
en vertegenwoordigd door de deputatie, voor wie optreden Bart NEVENS, gedeputeerde voor Waterlopen, en Hilde TORFS, directeur Ruimte, in uitvoering van het besluit van de provincieraad d.d.
2024,
hierna genoemd ‘de Provincie';
hierna genoemd ‘de PVC’;
Gezamenlijk ‘de Partijen’ genoemd;
ARTIKEL. 1. VOORWERP EN DOELSTELLING VAN DEZE OVEREENKOMST.
1.1. Voorwerp van deze overeenkomst.
§ 1. Deze overeenkomst heeft betrekking op de samenwerking tussen de Partijen in het kader van de herinrichting van de 5 vijvers van het Zoet Water en het in aparte bedding brengen van de Vaalbeek, waterloop van 2e categorie (B2029, VHAG 7090) uit de vijvers van het Zoet Water.
§ 2. De Partijen komen overeen bovenvermelde werken, in het algemeen belang, samen te voegen tot één project en de totaliteit van de werken hierna ‘de samengevoegde opdracht’ te noemen.
1.2. Doelstellingen van deze overeenkomst.
Deze overeenkomst regelt:
ART. 2. VERBINTENISSEN VAN ALLE PARTIJEN.
2.1. Algemene verbintenissen
§ 1. De Partijen beslissen om het geïntegreerd ontwerp voor de herinrichting van de 5 vijvers van het Zoet Water en het in aparte bedding brengen van de Vaalbeek dat in opmaak is door het het coördinatieteam van het strategisch project WALDEN als kader te gebruiken voor de inrichtings- en beheerplannen die in navolging hiervan opgemaakt worden.
§ 2. De opdrachten voortvloeiend uit deze overeenkomst zijn occasionele gezamenlijke opdrachten in toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
§ 3. De Partijen duiden het ANB aan om namens hen op te treden als:
§ 4. De partijen verbinden er zich toe om na uitvoering van de werken de wijzigingen inzake eigendomsrecht die het gevolg zijn van de werken voor te leggen aan de bevoegde instanties en meer bepaald het nodige te doen voor:
§ 5. De Partijen verbinden er zich toe om alle nuttige informatie waarover zij beschikken, van juridische of feitelijke aard, ter beschikking te stellen.
§ 6. In het kader van het opgestelde natuurstreefbeeld 3150 op de hengelvijver (Molenvijver) moet rekening gehouden worden met zaken waar niet van afgeweken kan worden. Ten eerste geldt er bijvoederbeperking van 500 gram per visser per dag op vijver 1. Dit is enkel toegelaten tijdens het hengelen. In geen geval kan er bijgevoerd worden wanneer men niet aan het hengelen is. De uit te zetten vissoorten zijn beperkt tot bittervoorn, kroeskarper, blankvoorn, rietvoorn, zeelt, snoek en baars. Dit betekent dat in geen geval bodemwoelende soorten kunnen worden uitgezet zoals karper, brasem of giebel, zelfs niet in het kader van een nabijgelegen visredding. Ten slotte wordt er een maximale visbiomassa van 350 kg/ha ingesteld.
§ 7. De partijen verbinden er zich toe om mee te werken aan de opmaak van een geïntegreerd beheersplan en daarin afspraken op te nemen o.a. inzake het beheer van de monniken en de overlaatzones van de 5 vijvers en de Vaalbeek.
2.2. Verbintenissen inzake de projectorganisatie.
§ 1. Er wordt een kernteam opgericht waarin minimaal alle Partijen en het coördinatieteam van het strategisch project Walden vertegenwoordigd zijn.
§ 2. Het kernteam begeleidt de uitvoering van de samengevoegde opdracht. Het levert input voor de studieopdrachten, maakt concrete afspraken rond de randvoorwaarden, valideert de tussentijdse resultaten en geeft sturing voor de deelopdrachten.
§ 3. Het ontwerp voor de samengevoegde opdracht wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het kernteam.
§ 4. Het kernteam neemt haar beslissingen in onderlinge overeenstemming.
§ 5. De dagelijkse opvolging van de samengevoegde opdracht gebeurt via het kernteam.
2.3. Verbintenissen inzake overheidsopdrachten.
2.3.1. Ontwerp van de opdracht
§ 1. Het ANB staat in voor de opmaak van het ontwerp voor de samengevoegde opdracht. Zij neemt tegenover de gemeente Oud-Heverlee en de Provincie de volledige verantwoordelijkheid voor het ontwerp, de administratieve en technische bepalingen die zij dienaangaande in de opdrachtdocumenten laat inlassen, en alle wijzigingen of aanpassingen die tijdens de uitvoering van de opdracht noodzakelijk blijken en verband houden met de uitvoering van de opdracht, behoudens de wijzigingen en/of aanpassingen en aanvullingen die op vraag van de gemeente Oud-Heverlee of de Provincie worden ingevoegd.
§ 2. Het ontwerp van opdrachtdocumenten wordt 2 maanden op voorhand door het ANB voor goedkeuring aan de gemeente Oud-Heverlee en de Provincie overgemaakt.
2.3.2. Aanbesteding en gunning
§ 1. Als aanbestedende overheid schrijft het ANB de gunningsprocedure uit, staat in voor de opening der offerten, maakt het gunningsverslag op en wijst de opdracht toe. De gunningscommissie voor beoordeling van de offertes bestaat, naast het ANB, uit een medewerker van de provincie, de gemeente en de provinciale visserijcommissie.
§ 2. De aanbestedende overheid zal de kennisgeving van de goedkeuring betekenen nadat de andere Partijen hebben ingestemd met het gunningsvoorstel. Dit gebeurt binnen een termijn van 30 dagen, te rekenen vanaf schriftelijk verzoek ter goedkeuring van de aanbestedende overheid. De verklaring van de andere Partijen houdt in dat zij op ondubbelzinnige wijze akkoord gaan met de financiering van de diensten te hunnen laste en dat zij voor de betaling van hun aandeel de nodige financiële middelen hebben voorzien.
§ 3. Desnoods verzoekt het ANB de dienstverlener om een verlenging van de geldigheidsduur der offerten in afwachting van het akkoord van de andere Partijen. In elk geval geven de andere Partijen dit akkoord binnen de 60 dagen nadat zij hierom schriftelijk werden verzocht. Zo niet kan de partij die verantwoordelijk is voor de vertraging de financiële gevolgen ervan ten laste gelegd worden.
2.3.3. Leiding der werken
§ 1. Het ANB is aanbestedende overheid en duidt bijgevolg de leidend ambtenaar aan. De leiding der werken gebeurt op kosten van de aanbestedende overheid.
§ 2. De leidend ambtenaar neemt de leiding der werken waar. Dit betekent dat hij alleen gemachtigd is om opdrachten te geven aan de opdrachtnemer, proces-verbaal van ingebrekestelling op te maken, proces-verbaal van voorlopige en definitieve oplevering op te maken, de opdracht te schorsen, vorderingsstaten goed te keuren, verrekeningen op te maken en voor te stellen, eventuele maatregelen van ambtswege voor te stellen, enz.
§ 3. De leidend ambtenaar zal desgewenst voorafgaandelijk aan zijn beslissing advies vragen aan de gemeente Oud-Heverlee, de Provincie en de PVC. In elk geval dient elk advies te worden gegeven binnen een termijn die noodzakelijk is voor de vlotte vooruitgang der werken. De leidend ambtenaar bepaalt de adviestermijn.
§ 4. In principe is elk advies bindend. Wanneer de leidend ambtenaar meent dat hierdoor het project in zijn geheel in het gedrang komt, bijvoorbeeld door belangenconflicten en/of onvoorziene omstandigheden (zoals bv. technische moeilijkheden, het uitblijven van beslissingen,…) en de opdracht niet in overeenstemming met de vooropgezette planning kan worden uitgevoerd, zal de leidend ambtenaar deze situatie binnen de twee werkdagen met de vertegenwoordigers van de Partijen bespreken en zullen zij in onderling overleg binnen de twee werkdagen een beslissing proberen te nemen. Komen partijen niet overeen binnen die termijn, dan wordt de leidend ambtenaar bij deze bepaling door hen gemachtigd om een beslissing te nemen in het belang van het project als geheel.
§ 5. De Partijen dragen de volledige verantwoordelijkheid, ook financiële, voor onder meer het tijdig verlenen van dit advies.
2.3.4. Toezicht der werken
§ 1. De aanbestedende overheid staat in voor het dagelijks toezicht van de opdracht en draagt daarvan de kosten. De aanbestedende overheid draagt hiervoor de volledige verantwoordelijkheid en zal hiervoor de gemeente Oud-Heverlee en de Provincie vrijwaren, behoudens voor de bindende adviezen conform artikel 2.3.3.§ 4.
§ 2. De gemeente Oud-Heverlee, de Provincie en de PVC kunnen gemandateerde waarnemers aanstellen die de werken te hunnen laste mee opvolgen.
§ 3. Deze gemandateerde waarnemers kunnen advies geven aan de leidend ambtenaar. Dit advies is eveneens bindend tenzij er tegenstrijdigheden zouden kunnen uit voortvloeien.
§ 4. De gemeente Oud-Heverlee, de Provincie en de PVC dragen de volledige verantwoordelijkheid voor het advies dat hun gemandateerde waarnemers verstrekken.
2.3.5. Wijzigingen tijdens de uitvoering van de opdracht.
§ 1. Indien de aanbestedende overheid tijdens de uitvoering een belangrijke wijziging van de opdracht noodzakelijk acht, wordt vóór de betekening aan de opdrachtnemer de goedkeuring van de gemeente Oud-Heverlee, de Provincie en de PVC bekomen met de vooropgestelde wijzigingen en verrekeningen binnen een redelijke termijn.
2.3.6. Veiligheid
§ 1. De gemeenschappelijke coördinator-verwezenlijking, aangesteld door de aanbestedende overheid, voert tijdens de fase van de verwezenlijking van de samengevoegde opdracht de veiligheidscoördinatie uit.
§ 2. De aanbestedende overheid ziet er op toe dat bij het einde van de opdracht door de coördinator-verwezenlijking de vereiste documenten met betrekking tot de samengevoegde opdrachten overgemaakt worden.
2.3.7. Grondverzet
§ 1. De aanbestedende overheid waakt over de correcte toepassing van de bepalingen van Hoofdstuk X van het Vlarebo, in het bijzonder wat betreft het opstellen en de conformverklaring van een technisch verslag.
2.3.8. Borgtocht
§ 1. De aanbestedende overheid verzoekt de aannemer de borgtocht te stellen. Deze heeft betrekking op de totaliteit der werken.
§ 2. De aanbestedende overheid kan beslag leggen op de volledige som van de borgtocht en deze geheel of gedeeltelijk en in verhouding tot de werkelijke kostprijs aanwenden ten voordele van de Partijen ten aanzien van wie de aannemer tekort geschoten is.
§ 3. De aanwending van de borg zal enkel gebeuren op aanvraag en/of goedkeuring van de betrokken partijen.
§ 4. Indien meerdere partijen schade lijden dient de borg a rato verdeeld te worden van het aandeel van elk van de partijen in de werken.
ART. 3. BEPALINGEN INZAKE FINANCIËLE VERPLICHTINGEN.
§ 1. Op datum van goedkeuring van deze SO werden subsidies verkregen voor uitvoering van de samengevoegde opdracht van 2.507.016,40 euro, inclusief studies. Alle partijen verbinden er zich toe de potenties voor extra subsidieaanvragen te onderzoeken en aan te vragen in functie van de realisatie van de samengevoegde opdracht.
§ 2. De PVC voorziet een forfaitaire bijdrage van 100.000 euro voor uitvoering van de samengevoegde opdracht in functie van maatregelen ten voordele van een natuurlijk visbestand in de Vaalbeek en infrastructuur voor de recreatieve visserij op de hengelvijver.
§ 3. Het ANB, de gemeente Oud-Heverlee en de provincie verbinden er zich toe de cofinanciering voor uitvoering van de samengevoegde opdracht te verdelen op basis van volgende principes:
a) de toegekende subsidies worden maximaal gebruikt in functie van de uitvoering van de samengevoegde opdracht;
b) voor alle algemene werken, zoals voorbereidende werken, de opbouw van de dijk, regie-uren en de veiligheidscoördinatie worden de kosten evenredig verdeeld over de partijen;
c) voor alle overige kosten van werken en studies wordt een verdeelsleutel gehanteerd rekening houdende met de oppervlakte aan eigendom van de partijen.
i. voor alle werken aan de vijvers inclusief het technisch verslag voor het grondverzet, behalve het ruimen van slib, financieren het ANB en de gemeente Oud-Heverlee op basis van de volgende verdeelsleutel. Deze wordt bepaald op basis van de oppervlakteverdeling van de huidige eigendommen, nl:
oppervlakte |
verhouding in % |
||
Oud-Heverlee |
46.814 m² |
37% |
36,68% |
ANB |
80.802,31 m² |
63% |
63,32% |
totaal |
127.616,31m² |
100% |
100,00% |
ii. de gemeente Oud-Heverlee en ANB financieren de recreatieve infrastructuur op hun huidige eigendommen.
iii. voor het ruimen van slib uit de vijvers, worden de reële kosten doorgerekend naar de gemeente Oud-Heverlee en ANB. De verdeling gebeurt bij ontvangst van de vorderingsstaat van de aannemer.
d) de kosten voor de aanleg van de nieuwe bedding van de Vaalbeek worden opgenomen door de provincie Vlaams-Brabant;
e) de nodige studiekosten worden verdeeld volgens de principes zoals bedoeld in c en d behoudens bijkomende studies (bv. Stabiliteitsingenieur), andere dan de benodigde documenten voor de aanvraag van de omgevingsvergunning. Deze bijkomende studies zullen verdeeld worden op basis van de gepresteerde uren per opdrachtgever Zo maakt de bodemstudie deel uit van de vijvers en worden de kosten voor deze studie dus verdeeld volgens de verdeelsleutel van de vijvers.
§ 4. De kosten worden door de Partijen rechtstreeks aan de aannemer betaald. Daartoe zal gewerkt worden met gesplitste facturatie op basis van het aandeel van deze partijen in het ontwerp, zoals nader gespecificeerd in artikel 3 § 2 en § 3.
§ 5. Het ANB, als aanbestedende overheid en leidend ambtenaar, zorgt ervoor dat de opdrachtnemer(s) voor de studies en werken afzonderlijke vorderingsstaten en facturen opmaakt/opmaken. De vorderingsstaten worden ingediend bij het ANB. Het ANB zal in de desbetreffende opdrachtdocumenten bepalen dat de opdrachtnemer(s) kopie van deze correspondentie en vorderingsstaten tegelijkertijd overmaken aan de partijen. De partijen delen daartoe de contactgegevens mee aan het ANB teneinde deze gegevens op te nemen in de opdrachtdocumenten.
§ 6. De partijen maken hun opmerkingen op de vorderingsstaten die betrekking hebben op prestaties ten behoeve van hun gedeelte binnen de daartoe voorziene verificatietermijn over aan zowel de opdrachtnemer(s) als het ANB. Indien geen opmerkingen volgen binnen de gestelde termijn, mag/mogen de opdrachtnemer(s) ervan uitgaan dat de ingediende vorderingsstaten werden goedgekeurd door de partijen. Op basis van deze verificatie zal het ANB aan de opdrachtnemer(s) vragen om de facturen naar de betalingsplichtige Partij(en) te sturen.
§ 7. De principes bepaald onder art. 3 § 3 worden toegepast op de vorderingsstaten en meegedeeld aan de opdrachtnemer ten einde de juiste facturatie per partner op te stellen.
§ 8. In het geval dat er verwijlintresten verschuldigd zijn aan de opdrachtnemer(s) ingevolge een laattijdige behandeling van de vorderingsstaten en/of betaling van de facturen, dan staat iedere Partij afzonderlijk in voor de betaling van het gedeelte waaraan zij ten grondslag ligt.
§ 9. Indien betwistingen rijzen n.a.v. bezwaren die de partijen maken tegen een vorderingsstaat of factuur die ten hare laste is, zullen de Partijen samen met de desbetreffende opdrachtnemer streven naar een oplossing in onderling akkoord teneinde de voortgang van de studies of werken te vrijwaren. Indien een dergelijke oplossing niet mogelijk blijkt of indien geen oplossing kan gevonden worden die de normale voortgang van de werken toelaat, zal de leidend ambtenaar maatregelen nemen die de voortgang van het Project vrijwaren, zonder dat de aanbestedende overheid daarbij kan worden aangesproken (bijvoorbeeld tot betaling van enigerlei vergoeding).
§ 10. De aanbestedende overheid neemt de bepalingen m.b.t. de financiële verplichtingen van de opdrachtnemer op in de opdrachtdocumenten voor de aanstelling.
§ 11. Alle vermelde bedragen in dit document zijn inclusief btw waar toepasselijk.
ART. 4. RAPPORTERING.
§ 1. De aanbestedende overheid rapporteert aan de partijen over de voortgang van de samengevoegde opdracht en de besteding van de financiële middelen. Dit gebeurt schriftelijk na afronding van iedere deelopdracht en wordt via e-mail bezorgd aan de Partijen.
ART. 5. MILIEU EN BODEM.
§ 1. De Partijen verklaren dat er op de grond, waarop deze overeenkomst betrekking heeft, bij hun weten geen risico-inrichting gevestigd is of was, zoals bedoeld in artikel 2, 14° van het Bodemdecreet van 27 oktober 2006.
§ 2. De Partijen vrijwaren elkaar van eventuele nieuwe bodemverontreiniging vreemd aan de activiteiten die het voorwerp vormen van deze overeenkomst.
ART.6. COMMUNICATIE EN PUBLICITEIT.
§ 1. In alle communicatie met betrekking tot de samengevoegde opdracht wordt het logo van alle Partijen en dit van het strategisch project WALDEN vermeld.
§ 2. De logo’s blijven eigendom van de Partijen. Het is wettelijk beschermd door het auteursrecht.
§ 3. Onverminderd § 1, is elk ander gebruik van de logo’s verboden zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van de betrokken partij.
§ 4. Publieksgerichte acties worden voorgelegd aan het kernteam.
§ 5. Elke communicatie en publicatie naar de buitenwereld (o.a. persberichten) over de opdrachten in het kader van deze samenwerkingsovereenkomst gebeurt in gezamenlijk overleg tussen de Partijen.
§ 6. Bij elke vorm van visuele communicatie wordt steeds vermeld dat het project wordt uitgevoerd in het kader van de Blue Deal. Bij elke communicatie en op elk communicatiemiddel wordt aandacht besteed aan het juist gebruik van logo’s en verwijzing naar de subsidieverlenende overheid.
ART. 7. INWERKINGTREDING, DUUR EN EINDE VAN DEZE OVEREENKOMST.
§ 1. Deze overeenkomst treedt in werking na ondertekening door alle partijen.
§ 2. De overeenkomst eindigt 1 jaar na de datum van de definitieve oplevering van de samengevoegde opdracht.
§ 3. Deze overeenkomst kan in onderling akkoord te allen tijde worden beëindigd.
§ 4. De timing van uitvoering van de samengevoegde opdracht volgt de termijnen vastgelegd door de toegekende subsidies (Projectsubsidie Natuur, Levend Water, Erfgoedpremie). Deze kunnen maximaal 1 jaar uitgesteld worden, namelijk maximaal tot oktober 2026. De partijen verbinden zich er toe om deze planning zo nauwgezet mogelijk te volgen. Ten einde tijdig de werken te kunnen afronden, wordt ernaar gestreefd de volgende sleutelmomenten te halen:
ART. 8. GESCHILLENREGELING.
§ 1. Op deze overeenkomst is het Belgisch recht van toepassing.
§ 2. Voor de geschillen tussen de contracterende partijen met betrekking tot deze overeenkomst, zijn uitsluitend de rechtbanken van het arrondissement Leuven bevoegd.
§ 3. De partijen bezorgen elkaar alle inlichtingen die nodig of nuttig zijn i.k.v. eventuele gerechtelijke procedures met derden.
§ 4. Behoudens ingeval van een zware fout of nalatigheid vanwege de aanbestedende overheid, verbinden de partijen zich ertoe om de aanbestedende overheid overeenkomstig haar aandeel in onderhavige overeenkomst te vrijwaren en in alle geschillen vrijwillig tussen te komen. De aanbestedende overheid verstrekt alle inlichtingen ten behoeve van de gerechtelijke procedure.
Opgemaakt in vier originele exemplaren waarvan elke partij erkent er één ontvangen te hebben,
te Leuven op / / .
Voor het AGENTSCHAP VOOR NATUUR EN BOS
Goedele Van der Spiegel
Administrateur-generaal
Voor de GEMEENTE OUD-HEVERLEE
Marijke PERTZ Bart CLERCKX
Algemeen directeur Burgemeester
Voor de PROVINCIE VLAAMS-BRABANT,
Ter uitvoering van de beslissing van de provincieraad van 2024,
Namens de deputatie,
In opdracht van de provinciegriffier, De verslaggever,
Hilde TORFS, Bart NEVENS
Directeur Ruimte Gedeputeerde
Voor de PROVINCIALE VISSERIJCOMMISSIE VLAAMS-BRABANT,
Bart NEVENS
waarnemend voorzitter
Decreet lokaal bestuur.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Op 10 oktober 2023 werd door betrokkene, een omgevingsvergunningsaanvraag tot het bouwen van een woning, het inrichten van de tuin en het voorzien van reliëfwijzigingen (met grondafstand) (VCRO art. 4.4.1) ingediend.
De aanvraag werd volledig en ontvankelijk verklaard op 30 januari 2024.
Het dossier ging in openbaar onderzoek van 6 februari 2024 tot en met 6 maart 2024. Binnen deze periode werden geen bezwaarschriften ingediend.
De uiterlijke beslissingsdatum voor dit dossier is 13 juli 2024.
De gemeenteraad dient in zitting van 28 mei 2024 een uitspraak te doen inzake de voorgestelde zaak van de wegen.
Als bijlage kan het voorwaardelijk gunstig advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 8 mei 2024 teruggevonden worden.
Een definitieve uitspraak over de vergunbaarheid (en onder welke voorwaarden) van het project door het college van burgemeester en schepenen dient te gebeuren nadat het dossier werd voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeentelijk omgevingsambtenaar adviseert om de voorliggende aanvraag goed te keuren (zie verslag GOA in de bijlagen).
Artikel 47 van het Omgevingsvergunningsbesluit stelt dat de gemeenteraad kennis dient te nemen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. In haar verslag van 8 mei 2024 heeft de gemeentelijke omgevingsambtenaar vermeld dat er geen bezwaren ingediend werden.
De aanvraag omvat het bouwen van een woning, het inrichten van de tuin en het voorzien van reliëfwijzigingen (met grondafstand) (VCRO art. 4.4.1), gelegen Meuterweg ZN, 3050 Oud-Heverlee, kadastraal gekend afdeling 1 sectie B nummer 168K.
Volgens verkaveling 233/FL/39, goedgekeurd op 12 december 1968, is er een grondafstand tot 5,50m uit de as van de voorliggende weg vereist. Deze grondafstand werd nooit uitgevoerd. Bijgevolg maakt de grondafstand deel uit van de huidige aanvraag, maar wanneer naar de bestaande toestand gekeken wordt, volstaat een grondafstand van 3,00m uit de as van de voorliggende Meuterweg (60,55m²). Deze strook wordt bijgevolg afgestaan.
De gemeenteraad dient een besluit te nemen over de zaak van de wegen. Indien deze niet wordt toegevoegd aan de omgevingsvergunningsaanvraag, kan er geen geldige omgevingsvergunning worden afgeleverd (artikel 31 van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning).
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de voorgestelde grondafstand van 60,55m² goed.
Artikel 2: De zone die zal worden afgestaan zoals weergegeven op het opmetingsplan met grondafstand, opgenomen in de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023133714 dient kosteloos aan de gemeente afgestaan te worden en op gelijk niveau gebracht met de bestaande wegenis en/of vrijgemaakt van alle obstakels en beplantingen. De kosten van de akte van de notaris vallen ten laste van de aanvrager.
Artikel 3: De gemeenteraad duidt de burgemeester en algemeen directeur aan tot het ondertekenen van de akte van de grondafstand.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 28 mei 2024 toegevoegd.
De vorige legislatuur met N-VA (2012-2018), werd gestart met de sanering van de site OC Blanden en lokalen van de technische dienst. Het gebied is immers vervuild. Bij de eerste onderzoeken stelde men dat er geen vrees moest zijn. Men zou immers de sanering regelen door een bepaalde stof in de grond te persen om zo de schadelijke stoffen te verdunnen. De bewoners in de buurt kregen een brief dat er geen probleem is voor de groenten ed. in de tuin, maar dat er een “pluim verontreiniging is”.
Thans (2024)vernemen we dat Ovam die op haar beurt de firma Esher heeft aangesteld om een bodemonderzoek uit te voeren, bij het afperken van de pluim van de verontreiniging een extra kern heeft aangetroffen. Deze heeft zich vermoedelijk via de riolering verspreid. Ter hoogte van de turnzaal werden verhoogde concentraties in de binnenlucht gemeten. Daarom wenst men bij de bewoners in de omliggende buurt, binnenluchtmetingen uit te voeren om uit te sluiten dat er een veiligheidsrisico is voor de bewoners.
We stellen ons heel wat vragen rond dit dossier omdat er geen communicatie is gevoerd vanuit de gemeente. Ook stellen we ons vragen naar de veiligheid voor scholieren en werknemers van de gemeente.
Ook als we het plannetje van de vervuilde site bekijken, zien we dat het gaat om een zeer uitgebreid gebied: Bierbeekstraat, Lijsterstraat met inclusief de school en een deel van de Banhagestraat.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft opdracht aan het college om dit dossier openbaar te maken, uitleg te geven over de risico’s en een overzicht te geven van de reeds genomen initiatieven.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 28 mei 2024 toegevoegd.
Context : ter hoogte van de nieuwe infrastructuur van de Stormvogels Haasrode is er nog steeds géén minder valide parking aanwezig. Dit terwijl dit bij wet verplicht is.
Meermaals werd dit door de club al aangekaart bij de gemeente maar tot op heden werd daar géén gevolg aan gegeven .
Er zouden zelfs plannen zijn om op de plaats waar de parking moet komen een wadi in te plannen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft opdracht om zo snel mogelijk de minder valide parking aan de nieuwe infrastructuur van de Stormvogels Haasrode te voorzien.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van Open Vld, Tom Teck en An Geets aan de gemeenteraadsagenda van 28 mei 2024 toegevoegd.
De De Betstraat is in slechte staat. PRO OH agendeerde dit op de gemeenteraad van 14 december 2023. Er werd unaniem beslist om de weg volledig te asfalteren tussen de Dalemstraat en de scouts. We waren verheugd dat er aan een oplossing gewerkt zou worden voor de betrokken inwoners en de honderden leden van de scouts.
In de notulen van het schepencollege van 30 april 2024 staat beschreven dat het schepencollege voor deze werken 45.000 euro reserveert. Met een lengte van 260 meter en een geschatte breedte van minstens 2 meter zal er een oppervlakte van 520 m2 verhard worden.
Er dienen echter enkele bedenkingen gemaakt te worden bij deze beslissing (zie foto's):
Artikel 1: De gemeenteraad geeft de opdracht aan het schepencollege om een dwarsrooster te laten plaatsen onderaan de De Betstraat opdat het afstromend water minder wateroverlast zal geven in de aanliggende straten.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van Open Vld, Tom Teck en An Geets aan de gemeenteraadsagenda van 28 mei 2024 toegevoegd.
De De Betstraat is in slechte staat. PRO OH agendeerde dit op de gemeenteraad van 14 december 2023. Er werd unaniem beslist om de weg volledig te asfalteren tussen de Dalemstraat en de scouts. We waren verheugd dat er aan een oplossing gewerkt zou worden voor de betrokken inwoners en de honderden leden van de scouts.
In de notulen van het schepencollege van 30 april 2024 staat beschreven dat het schepencollege voor deze werken 45.000 euro reserveert. Met een lengte van 260 meter en een geschatte breedte van minstens 2 meter zal er een oppervlakte van 520 m2 verhard worden.
Er dienen echter enkele bedenkingen gemaakt te worden bij deze beslissing (zie foto's):
Vragen:
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 31:57 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 28 mei 2024 toegevoegd.
Op de gemeenteraad van 30/6/2020 stelde gemeenteraadslid Jos Rutten dat er diverse plannen waren om het openbaar domein bijenvriendelijker in te richten- zoals op korte termijn: de omvorming van het kerkhof in Oud-Heverlee, de aanleg van het Park De Kouter, de omvorming van een stuk openbaar domein in de bomenwijk te Oud-Heverlee.
Vragen:
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 39:15 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 28 mei 2024 toegevoegd.
De Algemeen Directeur Marijke Pertz beloofde op de gemeenteraad van 27/02/2024 dat de gegevens voor de grote vakantie aan al de politieke partijen gaan doorgestuurd worden.
Vragen:
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 41:30 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 28 mei 2024 toegevoegd.
Samen met meer dan 60 andere organisaties ondertekende Interleuven op maandag 22 april 2024 de nieuwe Green Deal ‘Deelmobiliteit en Wonen’
In de toekomst zou bij een nieuwe woning meteen ook de toegang tot een deelauto of deelfietsen inbegrepen kunnen zijn, omdat een eigen parkeerplaats bij elke woning voorbijgestreefd zou zijn.
Vragen:
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 43:14 van de opname.
De voorzitter sluit de zitting op 28/05/2024 om 20:20.
Namens gemeenteraad,
Marijke Pertz
algemeen directeur
Adinda Claessen
voorzitter van de gemeenteraad