Terug
Gepubliceerd op 27/03/2025

Besluit  gemeenteraad

di 25/03/2025 - 19:30

581.115 - Gemeentelijk aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer betreffende het afbakenen van het verboden toegang in de Pastoor Tilemansstraat met uitzondering voor plaatselijk verkeer

Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
Bart Clerckx, burgemeester
Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
Marijke Pertz, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
Juridische gronden

Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
Decreet Lokaal bestuur.
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968
Artikel 7 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Koninklijk Besluit van 01 december 1975 houdende de aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg
Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009

Het koninklijk besluit van 12 maart 2023 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

De beslissing van het schepencollege van 20 februari 2025.

Feiten en context

De dienst infrastructuur heeft de laatste jaren een aantal metingen in de Pastoor Tilemansstraat uitgevoerd.  

In totaal, zijn er sinds 2014 een aantal tellingen uitgevoerd geweest in de Pastoor Tilemansstraat: een reeks met het oog op het sluipverkeer sinds de invoering van het eenrichtingsverkeer in de Beekstraat en een reeks metingen ter hoogte van de Sylvie Bollenstraat met het oog op de snelheid van de voertuigen.  

Zie document in bijlage met een samenvatting van de metingen en grafieken die de evolutie tonen.  

Uit die metingen blijkt het dat :  

  • het verkeer is, op dag basis, duidelijk toegenomen sinds de invoering van het eenrichtingsverkeer in de Beekstraat in september 2022.
  • deze evolutie is verspreid tijdens de dag en is niet te merken in de piekmomenten. 
  • de snelheid van het gemotoriseerd verkeer in de straat, ter hoogte van de Sylvie Bollenstraat, is met gemiddeld 14 km/u gedaald tussen 2014 en 2025.

Verkeer   

Uit de metingen, uitgevoerd in het begin van de straat, komende van de Beekstraat, blijkt het dat het verkeer toegenomen is in de Pastoor Tilemansstraat, van 90 (2014) à 130 (2022, voor het instellen van eenrichting in de Beekstraat) gemotoriseerde voertuigen per dag tot ongeveer 200 voertuigen per dag (3 keer gemeten) sinds de invoering van het eenrichtingsverkeer in de Beekstraat. De laatste telling van januari 2025 is de hoogste sinds de metingen met 243 voertuigen per dag.  

De piekmomenten zijn onveranderd gebleven met ongeveer 30 à 40 gemotoriseerde voertuigen per uur in het drukste uur van de dag.  

Gezien dat de straat een vijftigtal woonheden, een school en een huisartspraktijk bevat, kan geconcludeerd worden dat het verkeer zeker toegenomen is maar in een nog aanvaardbare proportie.  

Volgens de drempelwaarden die de gemeente hanteert (die strenger zijn dan de waarden gehanteerd door de meeste studiebureaus) voor een straat als de Pastoor Tilemanstraat, is de situatie onleefbaar vanaf 250 gemotoriseerde voertuigen per uur in de piekmomenten.  

Met 243 gemotoriseerde voertuigen per dag en ongeveer 35 à 40 gemotoriseerde voertuigen per uur, worden deze waarden verre van bereikt. 

 

Snelheid

De dienst infrastructuur heeft de snelheid ter hoogte van de Sylvie Bollenstraat 5 keer gemeten sinds 2014.  

Uit die metingen blijkt dat de snelheid met 10 km/u (14 km/u volgens de metingen van januari 2025) gedaald is tussen 2014 en 2025. Over die periode heen zijn gefaseerd een zone 30 en een schoolstraat ingesteld in de Pastoor Tilemansstraat.  

De gemiddelde snelheid van het gemotoriseerd verkeer is gedaald van 46 km/u (Juni 2014) naar 32 km/u (januari 2025).  

De V85 (snelheid gerespecteerd door 85 % van de voertuigen) is van 54 km/u naar 40 km/u gedaald. 

Dat zijn heel positieve resultaten qua snelheidsvermindering. Maar een V85 van 40 km/u blijft te hoog voor een zone 30.

Argumentatie

Toelichting van sommige regels rond het C3 bord

C3 = verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder

C3 met onderbord "Uitgezonderd plaatselijk verkeer" = openbare weg die slechts toegankelijk is voor de voertuigen van de bewoners van die straat en van hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen; ook voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters, hebben er zonder uitzondering toegang.  

Situatie in de Pastoor Tilemansstraat

Sinds de invoering van een schoolstraat in de Pastoor Tilemansstraat in het schooljaar 2020-2021, geldt het verkeersbord C3 de facto alleen tijdens de aangeduide uren van de schoolstraat. De situatie met een algemeen verboden toegang in de Pastoor Tilemansstraat, met uitzondering voor plaatselijk verkeer, is dus niet meer van toepassing.

Inderdaad, C3 borden met uitzondering voor plaatselijk verkeer zijn momenteel op volgende locaties aanwezig :

  • In de Reigerstraat, komende van de Leuvensestraat
  • In de Pastoor Tilemansstraat, komende van de Leuvensestraat
  • In de Ijzerenwegstraat, ter hoogte van de Pastoor Tilemansstraat, richting Reigerstraat

De zone die voorbehouden was voor plaatselijk verkeer is dus niet meer volledig afgebakend in de Pastoor Tilemansstraat.

Met een bijkomend bord C3 + onderbord "Uitgezonderd plaatselijk verkeer" in de Pastoor Tilemansstraat, na de Overwegstraat, komende van de Beekstraat, is in theorie de Pastoor Tilemansstraat beschermd tegen sluipverkeer en is de zone voorbehouden voor plaatselijk verkeer opnieuw volledig afgebakend.

Zie zone in het geel in bijlage.

Publieke stemming
Aanwezig: Kris Debruyne, Bart Clerckx, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Marijke Pertz
Voorstanders: Bart Clerckx, Kris Debruyne, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: De gemeenteraad beslist een aanvullend reglement op te maken om een verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder te voorzien in de volgende zone met uitzondering voor plaatselijk verkeer :

De zone begint op volgende kruispunten : 

  • In de Reigerstraat, komende van de Leuvensestraat
  • In de Pastoor Tilemansstraat, komende van de Leuvensestraat
  • In de Ijzerenwegstraat, ter hoogte van de Pastoor Tilemansstraat, richting Reigerstraat
  • in de Pastoor Tilemansstraat, na de Overwegstraat, komende van de Beekstraat

Deze ingreep wordt gerealiseerd door het plaatsen van een verkeersbord C3 met een onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" in de Pastoor Tilemansstraat na het kruispunt met de Overwegstraat, komende van de Beekstraat gezien de twee andere locaties zijn al voorzien met een verkeersbord C3 met een onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer".

De markering wordt aangebracht overeenkomstig de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 en het Ministerieel Besluit van 1 oktober 1976.

Artikel 2: Het reglement treedt in werking vanaf 01 april 2025. De documenten worden overgemaakt ter kennisgeving aan de Vlaamse Overheid, Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare werken en aan de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.