Terug
Gepubliceerd op 09/05/2025

Notulen  gemeenteraad

di 25/03/2025 - 19:30 vergaderzaal Meerdael
Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
Bart Clerckx, burgemeester
Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
Marijke Pertz, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 25/03/2025 om 18:13.

  • Goedkeuring ontwerp notulen

    • Goedkeuring ontwerp notulen

      Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
      Bart Clerckx, burgemeester
      Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
      Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
      Marijke Pertz, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
      Publieke stemming
      Aanwezig: Kris Debruyne, Bart Clerckx, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Marijke Pertz
      Voorstanders: Bart Clerckx, Kris Debruyne, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      De gemeenteraad neemt kennis van de ontwerpnotulen, opgesteld door de algemeen directeur, van de vorige vergadering van 25 februari 2025.

      De gemeenteraadsleden nemen er nota van dat tot het einde van de huidige vergadering opmerkingen kunnen gemaakt worden betreffende de redactie van de notulen.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Financien

        • 58 - Aanwijzing provinciale ambtenaar voor het opleggen van gemeentelijke administratieve geldboetes

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Juridische gronden

          Artikel 6, §§2 en 3 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;  

          Artikelen 1, §2 en 2, §1 van het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; 

          Het positief advies van de Procureur des Konings te Leuven van 13 augustus 2024 omtrent de aanstelling van Eline Parys als sanctionerend ambtenaar; 

          Het positief advies van de Procureur des Konings te Halle-Vilvoorde van 19 juli 2024 omtrent de aanstelling van Eline Parys als sanctionerend ambtenaar;  

          Het provincieraadsbesluit van Vlaams-Brabant van 24 september 2024 waarbij Eline Parys als provinciaal sanctionerend ambtenaar wordt aangesteld.

          Feiten en context

          Overwegende dat de provincie een dienstverlenende opdracht heeft naar de gemeenten toe en zij een ambtenaar ter beschikking kan stellen; 

          Overwegende dat Greet Van Eygen, Veerle Dedobbeleer, Naomi Cornelissen en Christel Deroost reeds als provinciaal sanctionerende ambtenaren werden aangesteld. 

          Overwegende dat de procedure enige juridische kennis vereist enerzijds en anderzijds een afwikkeling op provinciaal niveau een eenvormige en neutrale beoordeling waarborgt; 

          Overwegende dat het wenselijk is een provinciaal ambtenaar te belasten met het opleggen van de gemeentelijke administratieve geldboetes omdat enerzijds er in de gemeente geen geschikte ambtenaar is en anderzijds dergelijk personeelslid meer expertise kan ontwikkelen;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Debruyne, Bart Clerckx, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Marijke Pertz
          Voorstanders: Bart Clerckx, Kris Debruyne, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1: De gemeenteraad wijst mevrouw Eline Parys aan als ambtenaar belast met het opleggen van administratieve geldboetes.

          Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, aan de juridische dienst van de provincie Vlaams-Brabant, aan de voorzitter van het politiecollege en aan de procureur des Konings te Leuven.

        • 58 - Aanwijzing provinciale ambtenaar voor het opleggen van gemeentelijke administratieve geldboetes voor overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103 vastgesteld met automatisch werkende toestellen

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Juridische gronden

          Artikelen 3, 6 §§2 en 3 en 23 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; 

          Artikelen 1, §2 en 2, §1 van het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; 

          Het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in de uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; 

          Het koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen; 

          Gelet op het positief advies van de Procureur des Konings te Leuven van 13 augustus 2024 omtrent de aanstelling van Eline Parys als sanctionerend ambtenaar; 

          Gelet op het positief advies van de Procureur des Konings te Halle-Vilvoorde van 19 juli 2024 omtrent de aanstelling van Eline Parys als sanctionerend ambtenaar;  

          Gelet op het provincieraadsbesluit van Vlaams-Brabant van 24 september 2024 waarbij Eline Parys als provinciaal sanctionerend ambtenaar wordt aangesteld.

          Feiten en context

          Overwegende dat de provincie een dienstverlenende opdracht heeft naar de gemeenten toe en zij ambtenaren ter beschikking kunnen stellen; 

          Overwegende dat Greet Van Eygen, Veerle Dedobbeleer, Naomi Cornelissen en Christel Deroost reeds als provinciaal sanctionerende ambtenaren werden aangesteld. 

          Overwegende dat de procedure enige juridische kennis vereist enerzijds en anderzijds een afwikkeling op provinciaal niveau een eenvormige en neutrale beoordeling waarborgt; 

          Overwegende dat het wenselijk is een provinciaal ambtenaar te belasten met het opleggen van de gemeentelijke administratieve geldboetes omdat enerzijds er in de gemeente geen geschikte ambtenaar is en anderzijds dergelijk personeelslid meer expertise kan ontwikkelen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Debruyne, Bart Clerckx, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Marijke Pertz
          Voorstanders: Bart Clerckx, Kris Debruyne, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1: De gemeenteraad wijst mevrouw Eline Parys, ambtenaar bij de provincie Vlaams-Brabant, aan als ambtenaar belast met het opleggen van administratieve geldboetes voor overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen zoals opgenomen in de gelijknamige politieverordening van de gemeente Oud-Heverlee van 3 maart 2020.

          Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt gezonden aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, aan de juridische dienst van de provincie Vlaams-Brabant, aan de voorzitter van het politiecollege en aan de procureur des Konings te Leuven.

      • Secretariaat

        • 901 - Dienstverlenende vereniging Cipal - Bijzondere algemene vergadering van 31 maart 2025 - bepaling van het mandaat

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Juridische gronden

          Decreet lokaal bestuur en in het bijzonder art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad

          Deel 3, titel 3 van het DLB inzake de intergemeentelijke samenwerking en meer bepaald art. 445 dat bepaalt dat er, in geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden, binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering moet worden bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan. 

          De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal”). 

          De statuten van Cipal. 

          De raadsbeslissing van 28 januari 2025 waarbij Jenna Auwerx werd aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente en Fien Gilias als plaatsvervanger.

          De oproeping tot de bijzondere algemene vergadering van Cipal van 31 maart 2025 met de volgende agendapunten: 

          1. Benoeming van de leden van de raad van bestuur
          2. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen tot aanduiding van een lid van de raad van bestuur met raadgevende stem en bepaling van de rangorde
          3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering


          De toelichtende nota van Cipal bij de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van 31 maart 2025. 

          Artikel 30 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten dat de voorwaarden m.b.t. de toepassing van de in-house-uitzondering bepaalt.

          Argumentatie

          Overwegende dat het belangrijk is dat de deelnemers van Cipal ook tijdens deze legislatuur beroep kunnen doen op de in-house-uitzondering en derhalve opdrachten kunnen toevertrouwen aan Cipal/C-smart (bv. inzake GAS- en informatieveiligheidsdienstverlening) zonder dat de formele aanbestedingsprocedure moet worden gevoerd. 

          Overwegende dat de in-house-uitzondering o.m. inhoudt dat er sprake moet zijn van een ‘gezamenlijke controle’, hetgeen concreet betekent dat de besluitvormingsorganen van Cipal moeten worden samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemers waarbij individuele vertegenwoordigers verscheidene of alle deelnemers kunnen vertegenwoordigen. 

          Gelet op het volgende voorstel van gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders: 

          Gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders

           

          • Brughmans Bart, schepen Brasschaat
          • Iacopucci Pietro, schepen Waregem
          • Mannaert Dieter, schepen Dendermonde
          • Meynen Dymfna, schepen Hasselt
          • Nies Peter, wnd. burgemeester Kinrooi
          • Paredis Tine, schepen Vilvoorde
          • Pletincx Sven, schepen Halle
          • Sauwens Johan, gemeenteraadslid Bilzen-Hoeselt
          • Slootmans Ronny, burgemeester Sint-Katelijne-Waver
          • Vancraeyenest Lawrence, schepen Edegem
          • Vandeweerd Sofie, burgemeester Dilsen-Stokkem
          • Vandromme Jeroen, burgemeester Houthulst
          • Van Goubergen Inge, schepen Vosselaar
          • Verheyen Kelly, schepen Turnhout
          • Wijckmans Dieter, gemeenteraadslid Rumst

           

          Overwegende dat deze gezamenlijke voordrachtlijst tot stand kwam na een uitgebreide consultatie- en overlegronde door de uittredende voorzitter van Cipal.

          Overwegende dat bij de opmaak van deze gezamenlijke voordrachtlijst o.m. rekening gehouden werd met de decretale en statutaire bepalingen, geografische verdeling, bevolkingscijfers (inwonersaantallen van de aangesloten gemeenten), politieke verdeling (systeem D’Hondt), genderratio, continuïteit/vernieuwing binnen de raad van bestuur.

          Rekening houdend dat de stad Vilvoorde het dichtste bij de gemeente Oud-Heverlee ligt.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Debruyne, Bart Clerckx, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Marijke Pertz
          Voorstanders: Bart Clerckx, Kris Debruyne, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1: De  gemeenteraad keurt de voormelde gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders goed.

          Artikel 2: De gemeenteraad duidt uit de lijst van 15 kandidaat-bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan: Paredis Tine, schepen Vilvoorde

          Artikel 3: De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering wordt gemandateerd om op de bijzondere algemene vergadering van Cipal van 31 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

          Artikel 4: De gemeenteraad besluit om het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

      • Infrastructuur

        • 865.1 - SP Walden: bestek Fase 1 werken aan de vijvers: ontslibben, vervangen monniken, aanleggen tijdelijke dijk en afwerken oevers en rietzones

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Juridische gronden

          Decreet lokaal bestuur.

          Feiten en context

          Binnen het Strategisch Project Walden loopt het deelproject rond de herinrichting van de vijvers van het Zoet Water. 

          Dit bestek bevat fase 1: in grote lijnen het ontslibben, vervangen van monniken, aanleggen van een tijdelijke dijk en afwerken oevers en rietzones.

          Argumentatie

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het bestek goed te keuren: 

          https://we.tl/t-zAG14X2O50  

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Debruyne, Bart Clerckx, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Marijke Pertz
          Voorstanders: Bart Clerckx, Kris Debruyne, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1: De gemeenteraad keurt het bestek Fase 1 van de werken aan de vijvers, met name in grote lijnen het ontslibben, vervangen van monniken, aanleggen van een tijdelijke dijk en afwerken oevers en rietzones goed. De blijvende toegankelijkheid van de M. Noëstraat is erg belangrijk, bij de uitvoering van de werken dient hierover nauw overleg met de dienst infrastructuur van de gemeente te gebeuren.

        • 581.115 - Gemeentelijk aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer betreffende het afbakenen van het verboden toegang in de Pastoor Tilemansstraat met uitzondering voor plaatselijk verkeer

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Juridische gronden

          Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
          Decreet Lokaal bestuur.
          Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968
          Artikel 7 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980
          Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
          Koninklijk Besluit van 01 december 1975 houdende de aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg
          Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
          Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
          Omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009

          Het koninklijk besluit van 12 maart 2023 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

          De beslissing van het schepencollege van 20 februari 2025.

          Feiten en context

          GR 29/04/2025: correctie op de notulen

          De gemeenteraad besluit de volgende opmerking van raadslid Mattias Bouckaert op te nemen in de notulen:

          Correctie agendapunt GR/2025/106 - gemeentelijk aanvullend reglement Pastoor Tilemanstraat.

          Bij het opvragen van de resultaten van 2014 bleek er een fout in de verwerking, door het samenvoegen van 2 metingen. De correcte resultaten voor 2014 geven een gemiddelde snelheid lag in 2014 op 38 km/u. Bij de meest recente meting in januari 2025 lag de algemene gemiddelde snelheid rond 36 km/u. De vermelde 32 km/u verwijst naar de gemiddelde snelheid in één rijrichting, enkel voor wagens. Ze geeft dus geen representatief beeld.
          In de tekst 'feiten en context' wordt dan ook ten onrechte gesteld: De gemiddelde snelheid daalde van 46 km/u in 2014 naar 32 km/u bij de laatste meting in 2025.
          - de gemiddelde snelheid in 2014 bedroeg 38 km/u
          - de gemiddelde snelheid in beide rijrichtingen, voor alle soorten gemotoriseerde voertuigen, bedroeg 36 km/u.

           

           

          De dienst infrastructuur heeft de laatste jaren een aantal metingen in de Pastoor Tilemansstraat uitgevoerd.  

          In totaal, zijn er sinds 2014 een aantal tellingen uitgevoerd geweest in de Pastoor Tilemansstraat: een reeks met het oog op het sluipverkeer sinds de invoering van het eenrichtingsverkeer in de Beekstraat en een reeks metingen ter hoogte van de Sylvie Bollenstraat met het oog op de snelheid van de voertuigen.  

          Zie document in bijlage met een samenvatting van de metingen en grafieken die de evolutie tonen.  

          Uit die metingen blijkt het dat :  

          • het verkeer is, op dag basis, duidelijk toegenomen sinds de invoering van het eenrichtingsverkeer in de Beekstraat in september 2022.
          • deze evolutie is verspreid tijdens de dag en is niet te merken in de piekmomenten. 
          • de snelheid van het gemotoriseerd verkeer in de straat, ter hoogte van de Sylvie Bollenstraat, is met gemiddeld 14 km/u gedaald tussen 2014 en 2025.

          Verkeer   

          Uit de metingen, uitgevoerd in het begin van de straat, komende van de Beekstraat, blijkt het dat het verkeer toegenomen is in de Pastoor Tilemansstraat, van 90 (2014) à 130 (2022, voor het instellen van eenrichting in de Beekstraat) gemotoriseerde voertuigen per dag tot ongeveer 200 voertuigen per dag (3 keer gemeten) sinds de invoering van het eenrichtingsverkeer in de Beekstraat. De laatste telling van januari 2025 is de hoogste sinds de metingen met 243 voertuigen per dag.  

          De piekmomenten zijn onveranderd gebleven met ongeveer 30 à 40 gemotoriseerde voertuigen per uur in het drukste uur van de dag.  

          Gezien dat de straat een vijftigtal woonheden, een school en een huisartspraktijk bevat, kan geconcludeerd worden dat het verkeer zeker toegenomen is maar in een nog aanvaardbare proportie.  

          Volgens de drempelwaarden die de gemeente hanteert (die strenger zijn dan de waarden gehanteerd door de meeste studiebureaus) voor een straat als de Pastoor Tilemanstraat, is de situatie onleefbaar vanaf 250 gemotoriseerde voertuigen per uur in de piekmomenten.  

          Met 243 gemotoriseerde voertuigen per dag en ongeveer 35 à 40 gemotoriseerde voertuigen per uur, worden deze waarden verre van bereikt. 

           

          Snelheid

          De dienst infrastructuur heeft de snelheid ter hoogte van de Sylvie Bollenstraat 5 keer gemeten sinds 2014.  

          Uit die metingen blijkt dat de snelheid met 10 km/u (14 km/u volgens de metingen van januari 2025) gedaald is tussen 2014 en 2025. Over die periode heen zijn gefaseerd een zone 30 en een schoolstraat ingesteld in de Pastoor Tilemansstraat.  

          De gemiddelde snelheid van het gemotoriseerd verkeer is gedaald van 46 km/u (Juni 2014) naar 32 km/u (januari 2025).  

          De V85 (snelheid gerespecteerd door 85 % van de voertuigen) is van 54 km/u naar 40 km/u gedaald. 

          Dat zijn heel positieve resultaten qua snelheidsvermindering. Maar een V85 van 40 km/u blijft te hoog voor een zone 30.

           

          Argumentatie

          Toelichting van sommige regels rond het C3 bord

          C3 = verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder

          C3 met onderbord "Uitgezonderd plaatselijk verkeer" = openbare weg die slechts toegankelijk is voor de voertuigen van de bewoners van die straat en van hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen; ook voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters, hebben er zonder uitzondering toegang.  

          Situatie in de Pastoor Tilemansstraat

          Sinds de invoering van een schoolstraat in de Pastoor Tilemansstraat in het schooljaar 2020-2021, geldt het verkeersbord C3 de facto alleen tijdens de aangeduide uren van de schoolstraat. De situatie met een algemeen verboden toegang in de Pastoor Tilemansstraat, met uitzondering voor plaatselijk verkeer, is dus niet meer van toepassing.

          Inderdaad, C3 borden met uitzondering voor plaatselijk verkeer zijn momenteel op volgende locaties aanwezig :

          • In de Reigerstraat, komende van de Leuvensestraat
          • In de Pastoor Tilemansstraat, komende van de Leuvensestraat
          • In de Ijzerenwegstraat, ter hoogte van de Pastoor Tilemansstraat, richting Reigerstraat

          De zone die voorbehouden was voor plaatselijk verkeer is dus niet meer volledig afgebakend in de Pastoor Tilemansstraat.

          Met een bijkomend bord C3 + onderbord "Uitgezonderd plaatselijk verkeer" in de Pastoor Tilemansstraat, na de Overwegstraat, komende van de Beekstraat, is in theorie de Pastoor Tilemansstraat beschermd tegen sluipverkeer en is de zone voorbehouden voor plaatselijk verkeer opnieuw volledig afgebakend.

          Zie zone in het geel in bijlage.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Debruyne, Bart Clerckx, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Marijke Pertz
          Voorstanders: Bart Clerckx, Kris Debruyne, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1: De gemeenteraad beslist een aanvullend reglement op te maken om een verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder te voorzien in de volgende zone met uitzondering voor plaatselijk verkeer :

          De zone begint op volgende kruispunten : 

          • In de Reigerstraat, komende van de Leuvensestraat
          • In de Pastoor Tilemansstraat, komende van de Leuvensestraat
          • In de Ijzerenwegstraat, ter hoogte van de Pastoor Tilemansstraat, richting Reigerstraat
          • in de Pastoor Tilemansstraat, na de Overwegstraat, komende van de Beekstraat

          Deze ingreep wordt gerealiseerd door het plaatsen van een verkeersbord C3 met een onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" in de Pastoor Tilemansstraat na het kruispunt met de Overwegstraat, komende van de Beekstraat gezien de twee andere locaties zijn al voorzien met een verkeersbord C3 met een onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer".

          De markering wordt aangebracht overeenkomstig de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 en het Ministerieel Besluit van 1 oktober 1976.

          Artikel 2: Het reglement treedt in werking vanaf 01 april 2025. De documenten worden overgemaakt ter kennisgeving aan de Vlaamse Overheid, Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare werken en aan de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.

        • 261.8 - Aankoop multifunctionele werktuigdrager en toebehoren - Goedkeuring lastvoorwaarden, gunningswijze en raming

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Juridische gronden

          De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en uitvoeringsbesluiten.
          Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 en uitvoeringsbesluiten.
          Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet) en artikel 43.
          Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
          De beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2025 aangaande de omschrijving van het begrip dagelijks bestuur.

          Feiten en context

          Door de permanente uitbreiding van het groen op de eigendom van de gemeente (ontharding, ingroening, bijkomend groen langsheen wegen, aanleg van perken) neemt het groenonderhoud gestadig toe. De multifunctionele werktuigdrager zal dan ook in hoofdzaak ingeschakeld worden als voertuig binnen de groenploeg en past binnen de omschakeling naar een meer extensief groenonderhoud waaronder maaibeheer. Het onderhoud van grachten, taluds en houtkanten/haagmassieven, alsook het uitvoeren van veiligheidsmaaibeurten, nu allen manueel uitgevoerd, kan aldus machinaal op een efficiëntere wijze uitgevoerd worden met aanzienlijke tijdswinsten tot gevolg.

          Het toestel kan ook gebruikt worden door de andere ploegen volgens de noodwendigheden mits het huren van bijkomende toebehoren.

          Argumentatie

          De dienst infrastructuur stelt voor een opdracht “Aankoop multifunctionele werktuigdrager en toebehoren” op te starten via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Hiertoe is een bestek opgemaakt met nummer INFRA/2025/WERKTUIGDRAGER. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De totale geraamde uitgave bedraagt ± €98.000,00 exclusief btw of €118.580,00 inclusief 21% btw. 

          Financiële gevolgen

           

          Actie: Overig beleid

           

          MJP000246

          Budgetsleutel

          2024/2430000/ALG BES/0119/001TD000 rollend materieel - gemeenschapsgoederen

          Voorzien bedrag

          447.033,79 euro

          Reeds vastgelegd bedrag

          193.016,49 euro

          Nog beschikbaar bedrag

          254.017,30 euro

          Benodigd bedrag (volgens raming)

          118.580,00 euro

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Debruyne, Bart Clerckx, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Marijke Pertz
          Voorstanders: Bart Clerckx, Kris Debruyne, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1: De gemeenteraad keurt het bestek, en de raming goed voor de opdracht ”Aankoop multifunctionele werktuigdrager en toebehoren”, opgesteld door de dienst infrastructuur.

          De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming van deze aankoop bedraagt €98.000,00 exclusief btw ofwel €118.580,00 inclusief 21% btw.

          Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Artikel 3: De gemeenteraad besluit opdracht te geven om de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking op te starten.

          Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van dit dossier. 

          Artikel 5: De uitgaven voor deze opdracht worden voorzien in het meerjarenplan MJP000246 (Rollend materieel - gemeenschapsgoederen).

        • 865.1 - Toekenning exclusiviteit voor bepaalde dienstverlening aan de zelfstandige groepering 'Interleuven ondersteunende activiteiten'.

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Juridische gronden

          Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur; 

          De thans van kracht zijnde statuten van INTERLEUVEN zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad d.d. 08-08-2023 onder nummer 23100403;

          Het besluit van 22 mei 2019 van de raad van bestuur van INTERLEUVEN inhoudende het voorstel tot aanpassing van de statuten van INTERLEUVEN en de omschrijving van de diensten waarop de deelnemers beroep kunnen doen in het kader van wederzijdse exclusiviteit;

          Het besluit van 11 september 2019 van de gemeenteraad waarbij werd beslist akkoord te gaan met de voorgestelde aanpassingen in de statuten en in de bijlagen;

          Het besluit van 11 september 2019 van de bijzondere algemene vergadering van INTERLEUVEN waarbij de statutenwijziging werd goedgekeurd;

          Feiten en context

          Volgens de  lijst bij de statuten van INTERLEUVEN blijkt dat :

          1.1.        Ontwerp en opvolging van infrastructuurwerken

          1.2.        Ontwerp en opvolging van gebouwen

          1.4.        Veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking bij gebouwen

          kan worden gerealiseerd.

          Argumentatie

          De gemeente kan als deelnemer van INTERLEUVEN als dienstverlenende vereniging en als deelnemer van de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’ beroep doen op de diensten van haar intercommunale, alsook op deze diensten dewelke in exclusiviteit worden aangeboden;

          De zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’ is bij de uitvoering van deze diensten in opdracht van een deelnemer er zelf toe gehoudenom de overheidsopdrachtenwetgeving na te leven;

          Daarenboven is in de statuten van INTERLEUVEN een vergoedingssysteem voorzien waarbij op transparante basis de kosten kunnen worden toegewezen;

          Er zal inzonderheid bij exclusiviteit worden gewerkt op basis van een kosten- en expertisedelend principe waarbij in artikel 14.2 van de statuten uitdrukkelijk wordt bepaald: “De kosten verbonden aan de exclusieve dienstverlening, zoals omschreven in art. 3 worden verrekend aan de deelnemers op basis van het kosten- en expertisedelend principe. Voor de aanrekening van de prestaties verleend in het kader van de wederzijdse exclusiviteit, zal gewerkt worden met een open boekhouding”;

          Het systeem van de open boekhouding laat toeom permanent de kosten van het project op te volgen;

          De uurlonen voor de personeelsleden worden door de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’ op basis van de reële kostprijs als volgt bepaald (toestand op 01-03-2025):

          –      Algemeen projectleider/specialist-expert: 133,00  euro (basis na de komma 132,82 euro)

          -      Projectleider: 118,00 euro (basis na de komma 117,85 euro)

          -      Projectmedewerker - expert: 109,00 euro (basis na de komma 108,50 euro)

          -      Projectmedewerker: 97,00 euro (basis na de komma 97,27 euro)

          De hier opgegeven uurlonen zijn gekoppeld aan de indexaanpassing van de lonen zoals toepasselijk in de openbare sector. Alle andere kosten, zoals BTW, verplaatsingskosten, uitrustingskosten, ... zijn begrepen in deze uurprijs.

          De uurlonen worden telkens berekend op een cijfer na de komma waarna overgegaan wordt tot afronding op het lagere of hogere eenheidscijfer. Bij een volgende indexering wordt terug uitgegaan van het vorige, na de komma bekomen cijfer, zodat telkens een correcte berekening van de uurtarieven plaatsvindt.

          Het afsluiten van deze exclusiviteitsovereenkomst heeft tevens tot gevolg dat de gemeente zich ertoe verbindt om voor de diensten dewelke in deze overeenkomst worden omschreven, uitsluitend een beroep te doen op de diensten van de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’, en dit voor een welomschreven periode dewelke echter de duur van zes jaar niet mag overschrijden;

          De gemeente kan aldus kiezen om voor de betrokken diensten een beroep te doen op de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’, dan wel om deze diensten zelf uit te oefenen, doch ziet hierbij wel af van de mogelijkheid om de dienst, gedurende de looptijd van de exclusiviteit, te laten uitvoeren door derden;

          De gemeenteraad beperkt de duurtijd van de betrokken diensten  tot en met 31-12-2025 met dien verstande dat opdrachten dewelke werden toegekend vóór het verstrijken van voormelde periode zullen worden afgewerkt onder het systeem van de exclusieve dienstverlening;

          Voor de uitvoering van deze exclusieve taken wordt gewerkt overeenkomstig in bijlage toegevoegde samenwerkingsovereenkomst.

          De gemeenteraad echt het aangewezenom voornoemde diensten aan de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’ bij exclusiviteit toe te kennen;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Debruyne, Bart Clerckx, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Marijke Pertz
          Voorstanders: Bart Clerckx, Kris Debruyne, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Maggy Steeno, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Annick Minnoye, Jenna Auwerx
          Tegenstanders: Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Wim Aertsen, Jean Louis Vertongen
          Resultaat: Met 13 stemmen voor, 6 stemmen tegen
          Besluit

          Artikel 1:  De gemeenteraad beslist de volgende diensten, zoals voorzien in de bijlagen van de statuten van INTERLEUVEN,  in exclusiviteit toe te kennen aan de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’ met ingang van 01-04-2025 tot en met 31-12-2025, met dien verstande dat opdrachten die werden toegekend vóór het verstrijken van voormelde periode, zullen worden afgewerkt onder het systeem van de exclusieve dienstverlening :

          1.1.        Ontwerp en opvolging van infrastructuurwerken

          1.2.        Ontwerp en opvolging van gebouwen

          1.4.        Veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking bij gebouwen

          Artikel 2:  De uitvoering van deze exclusieve diensten gebeurt overeenkomstig de in bijlage toegevoegde samenwerkingsovereenkomst, die wordt goedgekeurd.

          Artikel 3:  Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het uitvoeren van huidige beslissing.

    • Extra

      • Bijkomende punten gemeenteraad

        • Bijkomend agendapunt: Nieuwe school Blanden (SAMEN)

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 25 maart 2025 toegevoegd.

          Momenteel zijn er in Haasrode en Blanden 522 kinderen tussen 3 tot en met 11 jaar (cijfers van 2024). In 2019 waren er nog 592 potentiële leerlingen. In  Blanden is voor de nieuwbouw van de school al een uitbreiding gevraagd van 292 leerlingen naar 400 plaatsen. Daar voegt het schepencollege nu recent nog een uitbreiding  in Haasrode aan toe, van 337 leerlingen naar 475 plaatsen. Dat geeft een geplande capaciteit van  875 plaatsen voor 522 potentiële leerlingen uit de gemeente. 

          We merken dat het college zelf vast stelt dat de eerdere aanstelling van Interleuven op 17/12/2024 niet geldig was. De overeenkomst exclusieve dienstverlening met Interleuven omvatte immers niet de dienst ‘ontwerpen van gebouwen’. Men probeert dit op deze gemeenteraad op een twijfelachtige manier te verhelpen, door een exclusieve overeenkomst voor 8 maanden te verbreden. 

          Uit navraag bij meerdere ouders in de school van Blanden leren we dat er momenteel nog geen schriftelijke communicatie geweest is naar ouders. Er is geen info-avond gepland. Gezien de lopende haalbaarheidsstudie en de geplande mobiliteitstudie lijkt het ons evident om nu al ouders te betrekken, in een vroeg stadium. Het zou jammer zijn om inspraak te organiseren op het einde van het ontwerpproces, en zo de input te beperken tot ‘commentaar geven op plannen die eigenlijk liefst niet meer al te veel veranderen’. Ouders willen ook zelf actief meedenken in een bouwcomité, wat enkel valt toe te juichen. 

          We hernemen daarom volgende punten.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Debruyne, Bart Clerckx, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Marijke Pertz
          Voorstanders: Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Wim Aertsen, Jean Louis Vertongen
          Tegenstanders: Bart Clerckx, Kris Debruyne, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Maggy Steeno, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Annick Minnoye, Jenna Auwerx
          Resultaat: Met 6 stemmen voor, 13 stemmen tegen
          Besluit

          Stemming over amendementen ingediend door Katrien Timmermans:

           

          Artikel 1: De gemeenteraad besluit alle ouders schriftelijk te informeren en een eerste informatie/inspraak-avond te organiseren.

          amendement: De gemeenteraad vraag het College van Schepenen en Burgemeester om de participatie van de ouders te organiseren via de ouderraad, in samenspraak met de directie en de leerkrachten, en vraagt ten gepaste tijde hiertoe een overleg te organiseren. 

          Stemming: Voor: Club CD&V, PRO OH en N-VA (13) / Tegen: Red Oud-Heverlee en Samen (6)

          Het amendement wordt goedgekeurd.

           

          Artikel 3: De gemeenteraad besluit  om voor 30 april een commissie onderwijs bijeen te roepen om het thema demografie en gewenste capaciteit in de scholen onderbouwd te bespreken.

          amendement: De gemeenteraad vraag het College van Schepenen en Burgemeester om voor de zomervakantie een gemeenteraadscommissie bijeen te roepen om de gewenste capaciteit in de scholen van Haasrode en Blanden te bespreken.

          Stemming: Voor: iedereen.

          Het amendement wordt goedgekeurd.


          Stemming over de vier artikelen ingediend door Samen: 

          Tegen: Club CD&V, PRO OH en N-VA (13), voor: Red Oud-Heverlee en Samen (6)

          Artikel 1: De gemeenteraad besluit alle ouders schriftelijk te informeren en een eerste informatie/inspraak-avond te organiseren. 

          Artikel 2: de gemeenteraad ondersteunt als inrichtende macht de oprichting van een bouwcomité, in samenspraak met de ouderraad, om ouders die dat wensen intensiever te betrekken. 

          Artikel 3: De gemeenteraad besluit  om voor 30 april een commissie onderwijs bijeen te roepen om het thema demografie en gewenste capaciteit in de scholen onderbouwd te bespreken.

          Artikel 4: De gemeenteraad besluit om de aanstelling van Interleuven ongedaan te maken en een nieuwe ontwerper aan te stellen via een openbare procedure.  

           

          Goedgekeurde tekst:

          Artikel 1: De gemeenteraad vraag het College van Schepenen en Burgemeester om de participatie van de ouders te organiseren via de ouderraad, in samenspraak met de directie en de leerkrachten, en vraagt ten gepaste tijde hiertoe een overleg te organiseren. 

          Artikel 2: De gemeenteraad vraag het College van Schepenen en Burgemeester om voor de zomervakantie een gemeenteraadscommissie bijeen te roepen om de gewenste capaciteit in de scholen van Haasrode en Blanden te bespreken.

        • Bijkomend agendapunt: Beperkte verbeteringswerken voor de Waversebaan (SAMEN)

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 25 maart 2025 toegevoegd.

          Op 6 februari besprak het schepencollege de herinrichting van de Waversebaan. Nog twee zones op deze cruciale verkeersas wachten op een heraanleg: Van blokkenstraat tot brug E40 (Heverlee, ongeveer 450m) en van witte bomendreef tot reigerstraat (ongeveer 700m).  

          We lezen over deze herinrichting: “Om deze reden lijkt het wenselijk de werken vooralsnog te beperken in omvang tot verbeteringswerken ten behoeve van het comfort van zowel het gemotoriseerd verkeer als van  de actieve weggebruiker, en die binnen een redelijke termijn en tegen een aanvaardbare kostprijs kunnen worden uitgevoerd”. De keuze voor zo’n beperkte renovatie betekent meteen ook dat men tot 500.000 euro subsidie voor fietspaden laat liggen. “Beperkte verbeteringswerken” zoals het afschrappen van betonplaten en voorzien van een dun laagje asfalt hebben meestal maar een beperkte levensduur, zoals de staat van de Waversebaan treffend illustreert. Een grondige heraanleg, waarbij betonplaten worden vervangen door asfalt, verminderde sterk de geluidsvervuiling. “Beperkte verbeteringswerken” betekent vermoedelijk ook dat men te weinig ruimte voorziet voor voetgangers en fietsers.

          Men verdedigt de keuze voor deze beperkte verbeteringswerken o.a. door te verwijzen naar de ligging van het tracé in natuurgebied, wat bijkomende verharding moeilijk maakt. Het subsidie-reglement vraagt in principe fietspaden van 2 meter, om in te spelen om de steeds bredere waaier van fietsen met diverse formaten en snelheden, die elkaar vlot moeten kunnen kruisen. 

          Deze keuze van het college verbaast ons.

          • In de zone Blokkenstraat-Brug E40 gaat het om een tracé dat maar beperkt raakt aan natuurgebied. Ongeveer 66 % (ruwe raming) valt buiten natuurgebied. Slechts twee kleinere stukken van het tracé, samen ongeveer 150 meter, raken langs één zijde aan natuurgebied. (zie bijlage 1).
          • In de zone Witte-Bomendreef - Reigerstraat werd er vorige legislatuur reeds 177 meter fietspad aangelegd in natuurgebied, nl. zone van Zoet Water tot Witte Bomendreef. Dit vroeg evident zorgvuldig overleg met Agentschap Natuur en Bos, maar bleek niet onmogelijk. (zie bijlage 2)
          • De provincie Vlaams-Brabant heeft in eerdere overlegmomenten steeds aangegeven dat men bereid is om redelijke afwijkingen van breedte van fietspaden toe te staan. Het Agentschap Natuur en Bos kan mogelijk openstaan voor compenserende, onthardingsmaatregelen op andere locaties. Het lijkt ons in elk geval van goed bestuur te getuigen om de lat voldoende hoog te leggen, zowel op ontwerp-niveau (voldoende brede fietspaden, duurzame en geluidsluwe wegbekleding) als op subsidie-niveau.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Debruyne, Bart Clerckx, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Marijke Pertz
          Voorstanders: Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Wim Aertsen, Jean Louis Vertongen
          Tegenstanders: Bart Clerckx, Kris Debruyne, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Maggy Steeno, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Annick Minnoye, Jenna Auwerx
          Resultaat: Met 6 stemmen voor, 13 stemmen tegen
          Besluit

          Artikel 1: De gemeenteraad besluit een overleg in te plannen met provincie Vlaams-Brabant en Agentschap Natuur en bos rond fietspad-subsidie, vertegenwoordigers van het schepencollege en vertegenwoordigers van de gemeenteraad. De voorzitter van de gemeenteraad wordt aangeduid om hiervoor initiatief te nemen.

        • Bijkomend agendapunt: Kadastraal inkomen: verlenging (SAMEN)

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 25 maart 2025 toegevoegd.

          Op 5 november 2019 keurde de gemeenteraad een overeenkomst met IGO goed om een actualisatie van de kadastraal inkomens door te voeren. Er werd een schatter aangesteld, samen met de gemeente Boortmeerbeek en Hoegaarden. Dit project draagt in belangrijke mate bij aan een eerlijke fiscaliteit. Uit de meest recente evaluatie (april 2024) bleek er nog een aanzienlijk aantal woning te controleren. De 85 reeds gekende herschattingen betekenen jaarlijks een meeropbrengst van 14.892 €.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Debruyne, Bart Clerckx, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Marijke Pertz
          Resultaat: Met 19 niet gestemd
          Besluit

           

          Stemming over amendement ingediend door Patrice Lemaitre:

          Voor: Club CD&V, PRO OH en N-VA (13) / Tegen: Samen (6)

           

          Artikel 1: De gemeenteraad besluit het project “aanwijzend schatter kadastraal inkomen” in samenwerking met IGO te verlengen.

          amendement: De gemeenteraad vraagt het college van Schepenen en Burgemeester om de verlenging van de samenwerking met IGO mbt de kadastrale schatter te onderzoeken in het kader van de opmaak van het nieuwe meerjarenplan.

          Het amendement wordt goedgekeurd.

           

          Artikel 1: De gemeenteraad besluit het project “aanwijzend schatter kadastraal inkomen” in samenwerking met IGO te verlengen.


          Goedgekeurde tekst:

          Artikel 1: De gemeenteraad vraagt het college van Schepenen en Burgemeester om de verlenging van de samenwerking met IGO mbt de kadastrale schatter te onderzoeken in het kader van de opmaak van het nieuwe meerjarenplan.

        • Bijkomend agendapunt: Mobiliteit Pastoor Tilemanstraat (SAMEN)

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 25 maart 2025 toegevoegd.

          Met een breed ondertekende petitie vragen de inwoners van de Pastoor Tilemansstraat al geruime aandacht voor de verkeersveiligheid in hun straat. Als eerste stap werden er heel wat metingen gedaan, op verschillende locaties.

          • De snelheidsmetingen aan het begin van de straat, in de schoolomgeving, na een scherpe bocht, tonen gelukkig lage snelheden
          • De snelheidsgegevens ter hoogte van de Sylvie Bollenstraat geven echter een minder positief beeld. Zelfs wanneer we in deze zone-30 pas snelheden > 40 kilometer als problematisch beschouwen, zijn er veel chauffeurs die hierboven scoren. In de analyse op het schepencollege beperkt men zich tot v85, de snelheid waar 85 % van de bestuurders onder blijft. Dat is echter een erg ruwe indicator. Een preciezere analyse toont duidelijk dat er wel degelijk een snelheidsprobleem is in deze straat. 

          Uit een eigen analyse van snelheidscijfers  leren we dat er aanzienlijk aandeel chauffeurs in overtreding is (> 40 kilometer per uur). Het is belangrijk om met de inwoners van de straat van gedachten te wisselen over mogelijke snelheidsbeperkende maatregelen.

          Cijfers thv Sylvie Bollenstraat

           

          % chauffeurs > 30 km u

          % chauffeurs > 40 km u

          Meting  14 tot 21 januari 2025 (richting OH)

          1077/1442

          74  %

          395/1442

          27 %

          Meting 14 tot 21 januari 2025 (richting school)

          546/871

          62 %

          159/871

          18 %

          Meting 18 tot 24 januari 2024

          (richting OH)

          414/605

          68 %

          152/605

          25 %

          Meting 28 juni 2023 tot 5 juli 2023

          (richting Beekstraat)

          379/489

          77 %

          189/489

          38 %

          Meting 28 juni 2023 tot 5 juli 2023

          (richting OH)

          488/578

          84 %

          269/578

          47 %

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Kris Debruyne, Bart Clerckx, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Marijke Pertz
          Voorstanders: Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Wim Aertsen, Jean Louis Vertongen
          Tegenstanders: Bart Clerckx, Kris Debruyne, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Maggy Steeno, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Annick Minnoye, Jenna Auwerx
          Resultaat: Met 6 stemmen voor, 13 stemmen tegen
          Besluit

          Artikel 1: De gemeenteraad besluit een info-avond te beleggen met de inwoners, waarin de resultaten van de snelheidsmetingen worden teruggekoppeld en het draagvlak voor verschillende mogelijke snelheidsbeperkende maatregelen wordt verkend (bloembakken, versmallingen, verkeerskussen, …).

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Conformiteitsattesten: stand van zaken, opvolging (vraag aan Katrien Timmermans, schepen bevoegd voor wonen) (SAMEN)

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 25 maart 2025 toegevoegd.

          Sinds 26 april 2022 heeft onze gemeente een verordening op conformiteitsattesten. Dat is een belangrijk instrument bij het waken over goede woonkwaliteit, in het bijzonder bij verhuur. Onze gemeente kende bij opmaak van reglement 212 oudere huurwoningen (bouwjaar voor 1960), die voor 2026 een conformiteitsattest moeten hebben bij elke nieuwe verhuring/terbeschikkingsstelling. 

          Vragen:

          1. Hoeveel huurwoningen uit deze groep beschikken momenteel over een conformiteitsattest ?
          2. Er werden 2 woningen niet conform verklaard. Welke vervolgacties/ondersteuning is er voorzien in deze situaties? 
          3. Momenteel (info op de website) moet de verhuurder zelf de aanvraag lanceren. Hoe worden die verhuurders geïnformeerd ? Hoe verloopt de opvolging of verhuurders effectief de stap zetten naar de aanvraag van een attest ? 
          Besluit

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 47:50 van de opname.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Opvolging acties naar De Lijn naar aanleiding van schrappen Lijn 13 (vraag aan Bart Clerckx, bevoegd voor mobiliteit) (SAMEN)

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 25 maart 2025 toegevoegd.

          Op 17/12/2024 nam het college volgende beslissing, naar aanleiding van het schrappen van Lijn 13: “Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de situatie en geeft opdracht aan de dienst infrastructuur om vanaf het begin van volgend jaar aan tafel te zitten met De Lijn, Stad Leuven en de vertegenwoordigers van de Vervoerregio om concrete oplossingen te zoeken ter vervanging van buslijn 13”.

          Vragen:

          1. Welke concrete acties heeft men ondertussen ondernomen ?
          2. Kunnen verslagen, briefwisseling, …. aan de gemeenteraadsleden bezorgd worden ?
          Besluit

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 51:15 van de opname.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Toewijzing van gerenoveerde sociale woningen in bomenwijk (vraag aan Tine Eerlingen, lid toewijzingsraad) (SAMEN)

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 25 maart 2025 toegevoegd.

          Eindelijk werd de uiterst moeizame renovatie van 11 sociale woningen in de bomenwijk afgerond.

          Vragen:

          1. Wat is de impact hiervan op de huidige wachtlijst sociale woningen voor mensen in Oud-Heverlee ?
          2. Hoeveel gezinnen met een link met Oud-Heverlee konden doorstromen ?
          3. Hoeveel toewijzingen van woningen verliepen via peiler 2 (=versnelde toewijzing)
          Besluit

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 54:26 van de opname.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Stand van zaken verkoop Korbeekdamstraat (vraag aan Tine Eerlingen, voorzitter bijzonder comité) (SAMEN)

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 25 maart 2025 toegevoegd.

          We zijn ondertussen 8 maanden na de beslissing van de gemeenteraad (augustus 2024) om het perceel van het OCMW te splitsen en te verkopen, met het oog op een verdere ontwikkeling naar o.a. sociaal wonen. Nog steeds is er geen verkoopsprocdure gestart. Op de gemeenteraad van januari vernamen we ‘dat men er mee bezig is’.

          Vragen:

          1. Welke acties heeft men ondertussen ondernomen ?
          2. Kan het college bevestigen dat men nog steeds werk maakt van deze verkoop, en dat de verkoopsprocedure niet werd stopgezet ? 
          Besluit

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 58:35 van de opname.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: school Blanden (vraag aan Katrien Timmermans bevoegd voor onderwijs en Patrice Lemaitre, bevoegd voor patrimonium) (SAMEN)

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 25 maart 2025 toegevoegd.

          Naar aanleiding van de geplande nieuwbouw hebben we volgende vragen:

          Vragen:

          1. Hoeveel leerlingen waren er per geboortejaar bij de recente telling februari 2024, en hoe evolueerden deze cijfers de voorbije 5 jaar?
          2. Hoeveel nieuwbouw-projecten scholen voltooide Interleuven de voorbije 10 jaar?
          3. Wat was de verhouding ereloon ten opzichte van bouwkost in deze voltooide projecten ? Het ereloon van Interleuven wordt immers niet bepaald als percentage van de bouwkost, maar op grond van uurlonen.
          4. Gezien de hoge inkomsten in het domein patrimonium moet ook Interleuven BTW aanrekenen (informatie uit de algemene vergadering). Welke voordelen ziet het schepencollege dan nog in een constructie met Interleuven ?
          Besluit

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:00:21 van de opname.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: aan de heer F. Vanbiesbroeck over de zitting en het advies van de provinciale omgevingsvergunningscommissie met betrekking tot het Durabrik-project in het WUG in Haasrode (RED OUD-HEVERLEE)

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van RED OUD-HEVERLEE aan de gemeenteraadsagenda van 25 maart 2025 toegevoegd.

          In de collegenotulen van 27.02 staat dat op 18 maart een zitting van de provinciale omgevingsvergunningscommissie plaats zal vinden. De POVC dient advies uit te brengen over het Durabrik project in het WUG. In de collegenotulen staat dat een niet nader genoemde administratief medewerker aan deze vergadering zou deelnemen en niet de bevoegde schepen.

          Vragen:

          1. Klopt dit?
          2. Wat is daar de inhoudelijke reden voor?
          3. Kan de inhoud van deze vergadering meegedeeld worden?
          4. Wanneer zal de POVC haar advies uitbrengen?
          5. Kan dit advies van de POVC binnen de 7 dagen aan de gemeenteraad worden meegedeeld?
          Besluit

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:09:39 van de opname.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: aan de heer F. Vanbiesbroeck over de motivering van het college tot het uitbrengen van ‘geen advies’ aan de deputatie over het Durabrik-project in het WUG in Haasrode (RED OUD-HEVERLEE)

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van RED OUD-HEVERLEE aan de gemeenteraadsagenda van 25 maart 2025 toegevoegd.

          Het antwoord op de vragen en de stemmingen op de vorige gemeenteraden roepen zeer ernstige vragen op.

          Gelet op het feit dat een gemeentebestuur geacht wordt beslissingen te nemen en deze beslissingen afdoende moet motiveren op grond van de motiveringsplicht, stelt zich de vraag wat de precieze motivering is van het college om ‘geen advies’ te geven op de vraag van de deputatie aan het college om advies te geven over het Durabrikproject in het WUG Haasrode?

          Besluit

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:12:45 van de opname.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: aan de heer B. Clerckx over de besprekingen met de heer Vannoppen over het voormalig Franciskanenklooster te Vaalbeek (RED OUD-HEVERLEE)

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van RED OUD-HEVERLEE aan de gemeenteraadsagenda van 25 maart 2025 toegevoegd.

          ‘Geen significant nieuws over het klooster’, verklaarde bevoegd schepen, de heer F. Van Biesbroeck, tot 2 maal toe op de vorige gemeenteraad. De voorbije legislatuur werden nochtans heel wat verregaande besprekingen gevoerd met de heer Vannoppen over het voormalig Franciskanenklooster.

          Wat is daar besproken?

          Besluit

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:14:30 van de opname.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: aan de heer B. Clerckx over het eigenaarschap van het voormalig Franciskanenklooster te Vaalbeek (RED OUD-HEVERLEE)

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van RED OUD-HEVERLEE aan de gemeenteraadsagenda van 25 maart 2025 toegevoegd.

          Vraag:

          Wie is de eigenaar van het voormalig Franciskanenklooster?

          Besluit

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:17:04 van de opname.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: aan de heer B. Clerckx over de niet-bevestiging van de intentie om de lagere school van Blanden naar het voormalig Franciskanenklooster te Vaalbeek over te brengen (RED OUD-HEVERLEE)

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van RED OUD-HEVERLEE aan de gemeenteraadsagenda van 25 maart 2025 toegevoegd.

          In Het Laatste Nieuws van 19 november 2018 stond:

          “De gemeente Oud-Heverlee had plannen om er een school onder te brengen. Het kocht ondertussen een huis aan naast de bestaande GBS De Lijsterbes in Blanden om er meer klassen te maken.

          Sinds 1947 werden er Minderbroeders opgeleid. In de gebouwen van het klooster ontstond ook het kunstcentrum Pro Arte Christiana. De laatste paters vertrokken in 2012 uit het Franciscanerklooster en een klein jaar geleden verkochten ze de gebouwen door aan een investeringsmaatschappij MWM Immo uit Malle, dat nu samen werkt met Vivinvest. Het diende de voorbije jaren als bezinningscentrum La Foresta, in dat kader wordt er nog artistiek les gegeven tot het einde van dit jaar.

          Huidig schepen van ruimtelijke ordening en toekomstig burgemeester Adri Daniëls (CD&V) voerde gesprekken met MWM Immo. “We hadden interesse er om een school onder te brengen. We voerden gesprekken met MWM, maar ze zetten nog geen verdere stappen. Gezien het complex voor openbaar nut zou moeten dienen, houden we de verwikkelingen in het oog. Ondertussen kochten we een huis aan naast de overvolle lagere school om de speelplaats uit te breiden en een extra aantal klassen voor de lagere school te voorzien. Kortom de schoolomgeving moet leefbaarder worden. Voor de bouw is er een aanvraag tot subsidies naar de Vlaamse overheid gestuurd, dat kan jaren duren vooraleer we daar iets van horen. Het is alleszins de bedoeling om deze uitbreiding af te ronden tussen dit en een periode van zes jaar”, stelt Daniëls.”

          Vragen:

          1. Waarom is het nu niet langer de bedoeling de lagere school van Blanden te verhuizen naar het voormalig klooster, daar waar dit in 2018, zowel voor als na verkiezingen uitdrukkelijk wel de bedoeling was (zie onder meer bovenvermelde verklaringen van toenmalig eerste schepen Adri Daniels  in HLN van 19 november 2018)?
          2. Waarom zou in Vaalbeek niet kunnen wat in Herent met de lagere en eerstegraad middelbare school ‘Veld’ wel kan: namelijk de omvorming van een voormalig klooster, dat van de zusters Annonciaden, tot een lagere en eventueel middelbare school?
          Besluit

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:18:19 van de opname.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: aan de heer B. Clerckx hoe op de huidige oppervlakte van de school van Blanden de uitbreiding van het aantal leerlingen, het nodige comfort, speelplaats, groen en sportinfrastructuur kan voorzien worden (RED OUD-HEVERLEE)

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van RED OUD-HEVERLEE aan de gemeenteraadsagenda van 25 maart 2025 toegevoegd.

          Blijkbaar wordt de keuze gemaakt om de school van Blanden ter plaatse te herbouwen. Zo werd alvast meegedeeld in de gemeenteraad en in die zin opdracht gegeven aan Interleuven en werd recent een mobiliteitsstudie besteld bij Interleuven.

          Vraag:

          Hoe denkt het college op deze bijzonder beperkte oppervlakte zonder uitbreidingsmogelijkheden het huidige leerlingenaantal en de in de subsidieaanvraag voorziene toename (minstens 50) van dit leerlingenaantal onder te brengen in voldoende ruime klassen, met een voldoende grote en groene speelplaats en met voldoende sportinfrastructuur? Men moet geen architect zijn om te weten dat dat onmogelijk is op de bestaande oppervlakte met het huidige aantal bouwlagen.

          Besluit

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:23:31 van de opname.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: aan de heer B. Clerckx hoe de huidige verkeersproblemen aan de school van Blanden kunnen opgelost te worden? (RED OUD-HEVERLEE)

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van RED OUD-HEVERLEE aan de gemeenteraadsagenda van 25 maart 2025 toegevoegd.

          Vraag:

          Hoe denkt het college de verkeersproblemen rond de school op te lossen? Er is geen mobiliteitsstudie van bijna € 23.000 nodig om te weten wat de problemen zijn en dat de oplossingen zeer beperkt, zo niet onbestaande zijn.

          Besluit

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:25:55 van de opname.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: aan de heer B. Clerckx welke bestemming en invulling het college aan het voormalige Franciskanenklooster te Vaalbeek wenst te geven (RED OUD-HEVERLEE)

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van RED OUD-HEVERLEE aan de gemeenteraadsagenda van 25 maart 2025 toegevoegd.

          Vraag:

          Welke bestemming en invulling wenst het college aan het voormalige Franciskanenklooster te geven?

          Besluit

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:31:02 van de opname.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: aan de heer B. Clerckx waarom het college afwijkt van een eerder collegebesluit van 13.06.2017 en een omgevingsvergunning aflevert die manifest in strijd is met het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan Heverleebos en Meerdaalwoud en met het Masterplan Brabantse Wouden (RED OUD-HEVERLEE)

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van RED OUD-HEVERLEE aan de gemeenteraadsagenda van 25 maart 2025 toegevoegd.

          Vraag:

          Waarom wijkt het college af van een eerder collegebesluit van 13 juni 2017 dat luidt als volgt: “Het Gewestelijk RUP bepaalt in artikel 5.1 dat de toegelaten handelingen enkel zijn toegelaten voor zover de ruimtelijke samenhang in het gebied, de cultuurhistorische waarden, horticulturele waarden, landschapswaarden en natuurwaarden in het gebied bewaard blijven en de sociale functie niet geschaad wordt. De verdeling van het goed is in strijd met deze bepaling uit het GRUP die een basisvereiste is voor het bekomen van een stedenbouwkundige vergunning.

          Uit inlichtingen ingewonnen bij Ruimte Vlaanderen, Onroerend Erfgoed en het Agentschap Natuur en Bos blijkt dat een mobiliteitsstudie, een natuurstudie en een passende beoordeling moeten opgemaakt worden die als basis moeten dienen voor een globaal 'visie- of masterplan' dat een noodzakelijke voorwaarde is voor het bekomen van een stedenbouwkundige vergunning. Het resultaat van deze studies is bepalend voor de mogelijke ontwikkeling van dit ganse gebied. Een versnippering van de eigendom van het gebied maakt de opmaak van een globaal visieplan of masterplan voor het ganse gebied onmogelijk. Nochtans kan het gebied enkel ontwikkeld worden op voorwaarde dat er een goedgekeurd masterplan bestaat en dat de ontwikkeling volledig past binnen dit plan” en levert het aldus een omgevingsvergunning af die manifest in strijd is met het GRUP Heverleebos en Meerdaalwoud en nu ook met het Masterplan Brabantse Wouden?

           

          Besluit

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:34:32 van de opname.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: aan de heer B. Clerckx waarom het college geen masterplan over het Franciskanenklooster te Vaalbeek wenst op te maken (RED OUD-HEVERLEE)

          Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
          Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Wim Aertsen, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: Jos Rutten, Sarah Haelterman, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van RED OUD-HEVERLEE aan de gemeenteraadsagenda van 25 maart 2025 toegevoegd.

          Vraag 

          Waarom weigert het college, in navolging van de wens van de administraties Ruimte Vlaanderen, Onroerend Erfgoed en het Agentschap Natuur en Bos, een mobiliteitsstudie, natuurstudie, passende beoordeling en globaal 'visie- of masterplan', een noodzakelijke voorwaarde voor het bekomen van een omgevingsvergunning voor het voormalige klooster, te laten opmaken, zoals het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan Heverleebos en Meerdaalwoud vereist?

          Besluit

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:41:17 van de opname.

      • Vragen inwoners

De voorzitter sluit de zitting op 25/03/2025 om 21:16.

Namens gemeenteraad,

Marijke Pertz
algemeen directeur

Kris Debruyne
voorzitter van de gemeenteraad