Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
Decreet Lokaal bestuur.
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968
Artikel 7 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Koninklijk Besluit van 01 december 1975 houdende de aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg
Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009
Onderhavig aanvullend reglement heeft uitsluitend betrekking op de gemeentewegen voor gemotoriseerd verkeer
Onderhavig aanvullend reglement heeft geen betrekking op de gewestwegen, parkwegen, specifieke landbouwwegen en trage wegen.
In het kader van de nieuwe verkeersleefbaarheidsplannen worden, om de verkeersveiligheid te verbeteren, een reeks maatregelen voorgesteld.
Een van deze maatregelen betreft het instellen van eenrichtingsverkeer in de volgende straten :
- Brainestraat in Blanden ;
- Milsestraat in Haasrode.
Deze maatregelen worden in eerste instantie getest via proefprojecten van zes maanden, vanaf september 2022 tot en met februari 2023 en verlengd tot en met 31 augustus en daarna tot 15 november 2023.
Er wordt voorgesteld om de bovenvermelde maatregelen in de Brainestraat om te zetten in een definitief reglement.
Eenrichtingsverkeer in de Brainestraat in Blanden
Deze maatregel werd getest van zuid naar noord of, in andere woorden, van de Onze-Lieve-Vrouwstraat naar de Naamsesteenweg.
Het aanpassen van de rijrichting in de Brainestraat heeft meerdere voordelen:
- het gaat de situatie voor fietsers veiliger maken (minder wagens die van Naamsesteenweg afdraaien en fietspad kruisen). Bij de heraanleg van de Naamsesteenweg werd deze overgang bijkomend geaccentueerd ;
- de vaak genegeerde voorrang van rechts met de Kloosterweg verdwijnt ;
- het sluipverkeer van de E40 dat doorsteekt via de Duivenstraat en de Brainestraat wordt zo ontmoedigd ;
- zo houden we het doorgaand verkeer maximaal op de hoofdwegen die gericht zijn ervoor (met aparte fiets en voetpaden en bredere rijweg) zoals de Naamsesteenweg en de Onze-Lieve-Vrouwstraat.
Tellingen (zie bijlage) hebben getoond dat
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het instellen van een eenrichtingsverkeer in de Brainestraat goed.
Deze maatregelen worden bevestigd door middel van volgende signalisatie :
In de Brainestraat :
- Bord C43-30 en bord F19 met onderbord M5 in het begin van de straat komende van de Onze-Lieve-Vrouwstraat ;
- het plaatsen van twee bloembakken om een centrale vernauwing te creëren in het begin van de straat, na de eerste oprit ;
- verschillende parkeervakken werden getekend in de straat ;
- Bord C43-30 en bord C1 met onderbord M3 in het begin van de straat komende van de Naamsesteenweg, na het kruispunt met de Kloosterweg, met een bloembak aan de zijkant ;
De markering wordt aangebracht overeenkomstig de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 en het Ministerieel Besluit van 1 oktober 1976.
Artikel 3: Het reglement treedt in werking vanaf één december 2023. De documenten worden overgemaakt ter kennisgeving aan de Vlaamse Overheid, Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare werken en aan de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.