Decreet lokaal bestuur.
Van het kernpartnerschap Brabantse Wouden kreeg de gemeente volgend bericht:
Zoals op de recente Trefdag besproken zien we de besluitvorming door de gemeenten mbt het dossier Nationaal Park Brabantse Wouden, in aanloop naar indiening voor 31 mei 2023, als volgt verlopen in 2 trappen:
Artikel 1: de gemeenteraad neemt akte van volgende bijkomende informatie:
Met in acht name van deze bijkomende informatie keurt de samenwerkingsovereenkomst goed:
Samenwerkingsovereenkomst Nationaal Park Brabantse Wouden
Tussen enerzijds :
de provincie Vlaams-Brabant, vertegenwoordigd door de deputatie, voor wie optreden xxxx, in uitvoering van het besluit van de provincieraad d.d. xxx 2023
hierna genoemd ‘de PROVINCIE';
en
het Agentschap voor Natuur en Bos van de Vlaamse Overheid, vertegenwoordigd door xxx in uitvoering van het besluit van de directieraad d.d. xxx 2023
hierna genoemd ‘het ANB’
en
de Vrienden voor Heverleebos en Meerdaalwoud vzw, gevestigd xxx, en vertegenwoordigd door Jan Horemans en xxx, in uitvoering van het besluit van de Raad van Bestuur d.d. xxx 2023
hierna genoemd ‘de VHM’
en
de Koninklijke Schenking, vertegenwoordigd door Jan Smets, voorzitter, in uitvoering van het besluit van de Raad van Bestuur d.d. xxx 2023
hierna genoemd ‘de KS’
deze partijen hierna samen genoemd ‘de KERNPARTERS’
en anderzijds:
de gemeente Beersel, vertegenwoordigd door de Burgemeester en de Algemeen Directeur, handelend in uitvoering van de beslissing van gemeenteraad d.d. xxx 2023
en
de gemeente Bertem, vertegenwoordigd door de Burgemeester en de Algemeen Directeur, handelend in uitvoering van de beslissing van gemeenteraad d.d. xxx 2023
en
de gemeente Bierbeek, vertegenwoordigd door de Burgemeester en de Algemeen Directeur, handelend in uitvoering van de beslissing van gemeenteraad d.d. xxx 2023
en
de stad Halle, vertegenwoordigd door de Burgemeester en de Algemeen Directeur, handelend in uitvoering van de beslissing van gemeenteraad d.d. xxx 2023
en
de gemeente Hoeilaart, vertegenwoordigd door de Burgemeester en de Algemeen Directeur, handelend in uitvoering van de beslissing van gemeenteraad d.d. xxx 2023
en
de gemeente Huldenberg, vertegenwoordigd door de Burgemeester en de Algemeen Directeur, handelend in uitvoering van de beslissing van gemeenteraad d.d. xxx 2023
en
de gemeente Kortenberg, vertegenwoordigd door de Burgemeester en de Algemeen Directeur, handelend in uitvoering van de beslissing van gemeenteraad d.d. xxx 2023
en
de stad Leuven, vertegenwoordigd door de Burgemeester en de Algemeen Directeur, handelend in uitvoering van de beslissing van gemeenteraad d.d. xxx 2023
en
de gemeente Linkebeek, vertegenwoordigd door de Burgemeester en de Algemeen Directeur, handelend in uitvoering van de beslissing van gemeenteraad d.d. xxx 2023
en
de gemeente Oud-Heverlee, vertegenwoordigd door de Burgemeester en de Algemeen Directeur, handelend in uitvoering van de beslissing van gemeenteraad d.d. xxx 2023
en
de gemeente Overijse, vertegenwoordigd door de Burgemeester en de Algemeen Directeur, handelend in uitvoering van de beslissing van gemeenteraad d.d. xxx 2023
en
de gemeente Sint-Genesius-Rode, vertegenwoordigd door de Burgemeester en de Algemeen Directeur, handelend in uitvoering van de beslissing van gemeenteraad d.d. xxx 2023
en
de gemeente Tervuren, vertegenwoordigd door de Burgemeester en de Algemeen Directeur, handelend in uitvoering van de beslissing van gemeenteraad d.d. xxx 2023
deze partijen hierna samen genoemd ‘de GEMEENTEN’
alle partijen bij deze overeenkomst samen genoemd ‘de PARTIJEN’
Na het volgende te hebben uiteengezet
In het Regeerakkoord 2019-2024 is de oprichting van Nationale parken Vlaanderen en landschapsparken als doelstelling opgenomen. Conform de Beleidsnota Omgeving 2019-2024 richt minister Demir, Vlaams minister bevoegd voor Omgeving, minstens vier Nationale parken op met een unieke belevingswaarde, waarbij natuurwaarden, recreatie en toerisme, landschap en erfgoedwaarden elkaar versterken tegen 2024.
Op 19 april 2021 lanceerde de Vlaamse Overheid de oproep voor kandidaat Nationale Parken en Landschapsparken. Deze oproep vindt ondertussen zijn regelgevend kader in het ontwerp Decreet houdende de Vlaamse Parken en algemene Landschapszorg dd. 23 december 2022.
Op 15 september 2021 werd door de KERNPARTNERS, met steun van de GEMEENTEN en met een steunbrief van ca 40 bondgenoten een kandidatuur Nationaal Park Brabantse Wouden ingediend onder de vorm van een conceptnota.
Uit tien kandidaten werden vervolgens door een onafhankelijke jury 6 kandidaat parken geselecteerd voor indiening van een finale kandidatuur in een tweede ronde. De kandidaat Nationaal Park Brabantse Wouden behoorde daartoe.
Bij Ministerieel besluit werd aan de KERNPARTNERS, via de PROVINCIE, een projectsubsidie toegekend ter ondersteuning van de opmaak van een Masterplan en Operationeel plan, de opmaak van een ondertekende samenwerkingsovereenkomst tussen de KERNPARNTERS van de gebiedscoalitie en de opmaak van de organisatiestructuur inclusief een voorstel voor het parkbureau, in het kader van de kandidatuur Nationaal Park Brabantse Wouden.
Dit Masterplan en Operationeel plan, de samenwerkingsovereenkomst, organisatiestructuur en voorstel van parkbureau moeten worden ingediend uiterlijk 31 mei 2023.
ln deze Overeenkomst willen PARTIJEN de voorwaarden en modaliteiten van hun samenwerking bevestigen.
Definities
Brabantse Wouden – majestueus nationaal park, verder BW afgekort : Het samenhangende gebied van ca 33 000 ha, volledig gelegen op Vlaams grondgebied en gelegen op het grondgebied van 13 gemeenten en van de provincie Vlaams-Brabant. Het omvat namelijk een NATUURKERN, het eigenlijke Nationaal Park in de juridische betekenis waarvoor de erkenning wordt aangevraagd, binnen een ruime LANDSCHAPPELIJKE ZONE, die niet tot het Nationaal Park in de juridische zin behoort. Dit gebied vormt het voorwerp van deze overeenkomst.
Omwille van de landschappelijke samenhang en ecologische integriteit is het de ambitie delen van Wallonië en van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te laten aansluiten bij dit Nationaal Park. Dit vereist een gebiedswerking in de beide andere gewesten, zo mogelijk een (gedeeltelijke) erkenning als Nationaal Park in die gewesten of, bij gebrek daaraan, een voldoende hoog beschermingsniveau voor de NATUURKERN. Deze overeenkomst omvat geen bepalingen over deze intergewestelijke ambitie. Voor deze intergewestelijke ambitie wordt een afzonderlijke intentieovereenkomst afgesloten tussen de 3 gewesten en 2 betrokken provinciebesturen.
Masterplan : Visiedocument gedragen door de partners, waaronder minstens de deelnemers aan deze samenwerkingsovereenkomst, omvattend:
Parkbureau : De rechtspersoon zonder winstuitkeringsoogmerk aan wie het management van BW wordt toegewezen.
Parkteam : Het personeelsteam aangesteld en tewerkgesteld door en werkend in opdracht van het PARKBUREAU. De Vlaamse overheid voorziet vanaf de opstart, na erkenning, in een substantiële bijdrage in de financiering van het personeel en de werking, namelijk voor een vaste equipe van 3 VTE aangevuld met een variabele equipe van max. 3 VTE (mits onderbouwing in het MASTERPLAN). Binnen het MASTERPLAN zullen van bij de aanvang 6 VTE worden gevraagd en verantwoord aangezien het parkteam zal werken binnen de volledige BW.
Deze equipe kan bijkomend worden aangevuld met terbeschikkingstellingen vanuit Vlaamse of provinciale entiteiten, of via projectmatige of andere vormen van externe financiering.
Financiering : De subsidie die Vlaanderen bij erkenning van het Nationaal Park aan de werking van het PARKBUREAU zal toekennen, zijnde maximaal 608.000 € (bij volledige aanvaarding van de 6 gevraagde VTE voor het PARKTEAM).
Natuurkern : Vormt het hart van BW en is ook het Nationaal Park in zijn juridische betekenis waarvoor de erkenning wordt aangevraagd. Het bestaat uit meerdere deelkernen met volgende bestemming volgens Gewestplan: natuurgebied en reservaatgebied, bosgebied, parkgebied, buffergebied, valleigebied of waterweg, militair domein of een gelijkwaardige bestemming op basis van een goedgekeurd Ruimtelijke Uitvoeringsplan (RUP) of is aangeduid als speciale beschermingszone (SBZ).
Landschappelijke zone : Het deel van BW dat niet behoort tot de NATUURKERN en dat geen statuut Nationaal Park heeft en dat bestaat uit landbouwgebieden, bewoond weefsel, ... en dat een voedende, beschermde, bufferende en verbindende matrix vormt voor en tussen de onderdelen van de NATUURKERN. Het MASTERPLAN zal belangrijke doelstellingen en projecten omvatten voor deze zone. Binnen deze zone duiden we Zoekzones voor Natuurontwikkeling en Verbindende Landschappen aan met oog op buffering en uitbreiding respectievelijk verbinding van de deelzones van de NATUURKERN. De inspanningen op vlak van versterking van natuur en aanleg van nieuwe natuur worden binnen deze beide zones en binnen de NATUURKERN geconcentreerd.
Partners : Actoren, andere dan de PARTIJEN bij deze overeenkomst, wiens medewerking nuttig is voor de realisatie van de doelstellingen van BW en die betrokken zullen worden in themagroepen, projectgroepen, de stuurgroep en algemene vergadering.
Artikel 1. Voorwerp van deze overeenkomst.
De samenwerkingsovereenkomst is een voorwaarde voor de erkenningsaanvraag voor het Nationaal Park Brabantse Wouden.
Deze samenwerkingsovereenkomst (hierna, SO) regelt de samenwerking tussen de PARTIJEN in aanloop naar de erkenning van het Nationaal Park door de Vlaamse Overheid en de daarop volgende oprichting van het PARKBUREAU en meer bepaald:
Artikel 2. hoofddoelstellingen voor Brabantse Wouden en werkwijze
2.1 Samenhang en ondeelbaarheid
PARTIJEN erkennen de samenhang en integriteit van BW, bestaande uit de NATUURKERN met een oppervlakte van ca 10 000 ha, en de LANDSCHAPPELIJKE ZONE errond (ca 23 000 ha) die een voedende, beschermende, bufferende en verbindende functie heeft en een multifunctionele rol vervult (wonen, werken, recreëren). De kaart in bijlage I geeft indicatief het onderscheid tussen beide zones weer.
PARTIJEN wensen samen te werken voor het volledige gebied (33 000 ha) en daarvoor één ondeelbaar MASTERPLAN op te maken en één enkele bestuursstructuur op te zetten zonder afbreuk te doen aan de eigenheid en specifieke aanpak in beide deelzones.
PARTIJEN benoemen, na erkenning door de Vlaamse Regering, het volledige BW in externe communicatie “Brabantse Wouden, majestueus Nationaal Park” terwijl strikt genomen enkel de NATUURKERN met een oppervlakte van ca 10 000 ha de erkenning Nationaal Park zal genieten.
2.2. Rechtsgevolgen
PARTIJEN bevestigen dat de erkenning als Nationaal Park of de werking van het PARKBUREAU geen verplichtingen of geen beperkende maatregelen genereert bovenop de vigerende regelgeving voor de houders van zakelijke rechten binnen BW of voor de gebruikers ervan, behoudens anders overeengekomen.
PARTIJEN bevestigen dat de erkenning als Nationaal Park door de Vlaamse Regering, de werking van een PARKBUREAU en de uitvoering van het MASTERPLAN nooit afbreuk kunnen doen aan de autonome beheerbevoegdheid van de terreinbeheerders in de ruime zin van het woord.
Binnen de NATUURKERN zijn het ANB, de KS en de VHM in beheerde oppervlakte de belangrijkste natuurbeheerders. Zij engageren zich positief in BW maar worden zoals alle andere terreinbeheerders in hun volledige autonomie bevestigd zoals voorgaande alinea bepaalt.
2.3. Gemeentelijke en provinciale autonomie
PARTIJEN bevestigen dat de erkenning als Nationaal Park door de Vlaamse Regering, de werking van een PARKBUREAU en de uitvoering van het MASTERPLAN nooit afbreuk kunnen doen aan de gemeentelijke bevoegdheden, opdrachten of autonomie. Het PARKBUREAU houdt bij het vervullen van haar opdrachten rekening met het lokaal beleid, dat autonoom gevoerd wordt door de GEMEENTEN.
PARTIJEN bevestigen dat de erkenning als Nationaal Park door de Vlaamse Regering, de werking van een PARKBUREAU en de uitvoering van het MASTERPLAN nooit afbreuk kunnen doen aan de provinciale bevoegdheden, opdrachten of autonomie. Het PARKBUREAU houdt bij het vervullen van haar opdrachten rekening met het lokaal beleid, dat autonoom gevoerd wordt door de PROVINCIE.
2.4 Doelstellingen, Masterplan en Statuut
Onverminderd hetgeen bepaald is in de paragrafen 2.2 en 2.3. onderschrijven de PARTIJEN ten volle de doelstellingen die zullen worden nagestreefd voor BW zoals ze beknopt zijn samengevat in bijlage II. Deze doelstellingen zullen worden uitgewerkt in het MASTERPLAN voor een looptijd van 24 jaar.
Het MASTERPLAN en doelstellingen vormen geen Beleidsmatig Gewenste Ontwikkeling zoals bedoeld in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. Ditzelfde geldt voor alle bijlagen bij het MASTERPLAN.
Voor wat de GEMEENTEN betreft, geeft de gemeenteraad het mandaat aan het College van Burgemeester en Schepenen om het uitgewerkte MASTERPLAN Brabantse Wouden te adviseren.
Voor wat de PROVINCIE betreft, geeft de provincieraad het mandaat aan de deputatie om het uitgewerkte MASTERPLAN Brabantse Wouden te adviseren.
2.5 Programmatorische realisatie
De doelstellingen bedoeld in par. 2.4 zullen programmatorisch worden gerealiseerd door het PARKBUREAU. Het PARKBUREAU heeft dan ook als taak het coördineren, afstemmen en initiëren van initiatieven en projecten in overeenstemming met de doelstellingen uit het MASTERPLAN. Het MASTERPLAN zal een ruim voorstel van projecten omvatten voor de eerste werkperiode van 6 jaar.
2.6 Financiering projecten
De gefaseerde opstart van projecten is afhankelijk van het aantrekken van financiering en cofinanciering. Onderhavige overeenkomst impliceert geen enkel engagement tot cofinanciering door de PARTIJEN mbt deze projecten.
Voor projecten die de bevoegdheden van de GEMEENTEN raken staat het de GEMEENTEN vrij al dan niet deel te nemen aan deze projecten.
2.7 Efficiënte samenwerking met PARTNERS
Met het oog op een maximale efficiëntie zal het PARKBUREAU waar mogelijk steeds beroep doen op de capaciteit van PARTNERS. Zodoende dienen in het PARKTEAM slechts die capaciteiten te worden ontwikkeld die niet kunnen geboden worden door PARTNERS en kan een maximale complementariteit en hefboom ten aanzien van de bestaande werkingen en partnerschappen worden bereikt.
2.8 Reciproke exclusiviteit
Het gebruik van de naam Nationaal Park Vlaanderen, Nationaal Park op zichzelf of als onderdeel van een ander onderscheidingsteken is via de regelgeving voorbehouden aan de door de Vlaamse Regering erkende Vlaamse parken en daaraan verbonden parkbureaus.
Net zoals het BW geen beleidsmatige noch juridische verantwoordelijkheden namens de PARTIJEN kan opnemen, dragen de PARTIJEN ook de verantwoordelijkheid om namens het BW te spreken over aan de rechtspersoon.
PARTIJEN verklaren dat de Raad van Bestuur exclusiviteit heeft om over en namens het BW te spreken. Verdere afspraken over communicatie met verwijzing naar het BW door PARTIJEN worden in de Raad van Bestuur gemaakt.
Artikel 3. principieel akkoord tot toetreding tot het nationaal parkbureau brabantse wouden
3.1 Toetreding PARTIJEN tot rechtspersoon
De PARTIJEN verklaren zich principieel akkoord binnen de 6 maand na erkenning van het Nationaal Park toe te treden tot de op te richten rechtspersoon zonder winstoogmerk PARKBUREAU.
3.2 Toetreding PARTNERS tot rechtspersoon
De PARTIJEN kunnen in onderling overleg PARTNERS uitnodigen toe te treden tot de op te richten rechtspersoon zonder winstoogmerk PARKBUREAU.
Elke uitgenodigde PARTNER die wenst toe te treden tot de rechtspersoon zal uitdrukkelijk, schriftelijk de doelstellingen van het BW zoals opgenomen in het Masterplan moeten onderschrijven voorafgaand aan de toetreding. Deze PARTNERS zullen een zetel opnemen in de Algemene Vergadering van het PARKBUREAU zodra zij toegetreden zijn.
Artikel 4. Het budgettair engagement en inspanningsverbintenissen van partijen
4.1 Financiële verantwoording maximaal PARKTEAM bij opstart
Het MASTERPLAN zal een verantwoording omvatten voor een volledige invulling van het PARKTEAM met 6 VTE bij opstart en een onderbouwing voor de FINANCIERING door Vlaanderen ten belope van 608.000 €.
4.2 Cofinanciering door GEMEENTEN
De GEMEENTEN zullen bij erkenning van het Nationaal Park voorzien in een jaarlijkse cofinanciering voor het PARKTEAM via een subsidie aan het PARKBUREAU. Deze cofinanciering bedraagt over de GEMEENTEN heen gemiddeld 10.000 €/gemeente/jaar maar is gedifferentieerd over de GEMEENTEN volgens een afgerond tarief. Dat afgerond tarief met 6 klassen is gebaseerd op een combinatie van het oppervlakteaandeel van de gemeenten binnen de BW én van het volledige inwoneraantal van de betreffende gemeenten.
Deze cofinanciering van de GEMEENTEN, volgt onderstaand tarief :
2 500 € : Linkebeek
5 000 € : Bertem, Bierbeek, Hoeilaart
7 500 € : Huldenberg, Kortenberg, Oud-Heverlee, Sint-Genesius-Rode
12 500 € : Beersel, Overijse, Tervuren
15 000 € : Halle
30 000 € : Leuven
Voor een totaal van € 130.000.
Deze cofinanciering geldt per kalenderjaar vanaf 01.01.2024.
4.3 Cofinanciering door PROVINCIE
De PROVINCIE voorziet bij erkenning van het BW in een cofinanciering van 76.000 € per jaar.
Deze cofinanciering geldt per kalenderjaar vanaf 01.01.2024.
4.4. Doel van de cofinanciering
De cofinanciering door de GEMEENTEN en de PROVINCIE getuigt van hun engagement voor het BW en is vereist om een volwaardige werking van het PARKTEAM met 6 personen te financieren.
Alle middelen die daarvoor niet vereist zijn, worden gebruikt voor cofinanciering van projecten met Vlaamse of Europese of externe financiering die alle GEMEENTEN ten goede komen en waarover beslist wordt in de Algemene Vergadering.
4.5 Inspanningsverbintenissen van de KERNPARTNERS
De terreinbeherende kernpartners, ANB, KS en VHM, engageren zich als Sterkste Schouders hetgeen impliceert dat zij zich engageren voor de kwantitatieve en kwalitatieve doelstellingen die Vlaanderen stelt inzake beheer van de NATUURKERN op basis van een beheerplan type III of IV.
De PROVINCIE zal zich inspannen voor de doelstellingen op vlak van ruimte en omgeving, leefmilieu, landschap en erfgoed, landbouw en toerisme, in het bijzonder binnen de LANDSCHAPPELIJKE ZONE.
De VHM zal zich inspannen om als leadpartner te fungeren bij de verdere uitbouw van de vrijwilligerswerking in de Brabantse Wouden en bij het betrekken van middenveldorganisaties als PARTNER.
Artikel 5. afspraken op vlak van bestuur van bw
5.1 Algemene Vergadering rol
Onverminderd hetgeen bepaald is in art 2.2 en art 2.3. zal binnen het PARKBUREAU de inhoudelijke besluitvorming over de doelstellingen (bedoeld in art 2.4) en over de projecten (bedoeld in art 2.5) en de inhoudelijke sturing van het PARKTEAM statutair worden voorbehouden aan de Algemene Vergadering van de rechtspersoon.
Verder vervult de Algemene Vergadering alle verplichtingen die de wet op de vennootschappen aan haar toebedeelt en vormt zij aldus het hoogste besluitvormingsorgaan van het PARKBUREAU.
De Algemene Vergadering wordt halfjaarlijks georganiseerd en tussentijds op vraag van 1/4e van de leden.
5.2. Algemene Vergadering samenstelling
Tot de Algemene Vergadering behoren alle PARTIJEN van deze overeenkomst, te weten de KERNPARTNERS, de KS en de GEMEENTEN en alle PARTNERS die voldoen aan de bepalingen in 3.2.
Niet limitatief kan het gaan om landbouworganisaties, natuurorganisaties, erfgoedverenigingen, streek-verenigingen, ..
Voor wat de PARTIJEN betreft, is de samenstelling van de Algemene Vergadering als volgt :
Het voorzitterschap van de Algemene Vergadering wordt waargenomen door de Provinciale gedeputeerde bevoegd voor Leefmilieu.
Deelname aan de Algemene Vergadering is steeds onbezoldigd.
5.3. Raad van Bestuur rol
De Raad van de Bestuur van de rechtspersoon is verantwoordelijk voor de administratieve werking van het PARKBUREAU en de administratieve sturing van het PARKTEAM.
De Raad van Bestuur vergadert 8 maal per jaar, maar kan een aantal (max 4) vergaderingen delegeren aan het Dagelijks Bestuur.
De Raad van Bestuur kan in haar midden een Dagelijks Bestuur aanwijzen voor de dagelijkse opvolging en zo de vergaderdruk verlichten voor de Raad van Bestuur.
5.4. Raad van Bestuur samenstelling
De Raad van Bestuur bestaat uit .
Eén van de beide ANB-vertegenwoordigers zit de vergaderingen van de Raad van Bestuur voor.
Deelname aan de Raad van Bestuur is steeds onbezoldigd.
5.5. Dagelijks Bestuur samenstelling
Het Dagelijks Bestuur bestaat uit 4 leden met telkens 1 vertegenwoordiger voor het ANB, de PROVINCIE en de VHM en 1 vertegenwoordiger namens de GEMEENTEN.
Deelname aan het Dagelijks Bestuur is steeds onbezoldigd.
5.6. Stuurgroep rol
De Stuurgroep verzekert de inbreng van alle PARTNERS, middenveldorganisaties en derden die zich positief willen engageren voor BW. Zij maakt een synthese van alle inbreng in tijdelijke en permanente, thematische of projectmatige werkgroepen die binnen BW functioneren.
Elke administratie of organisatie die dat wenst kan zich laten vertegenwoordigen in de Stuurgroep voor zover hij/zij een positieve bijdrage wenst te leveren aan het park.
De Stuurgroep bereidt de inhoudelijke agenda van de Algemene Vergadering voor.
De Stuurgroep vergadert bijgevolg in regel 2 keer per jaar.
5.7. Stuurgroep samenstelling
Alle PARTNERS worden uitgenodigd voor elke vergadering van de Stuurgroep, net als alle organisaties en administraties die zich daartoe hebben aangemeld.
Een vertegenwoordiger van VHM zit de vergaderingen van de Stuurgroep voor.
Deelname aan de Stuurgroep is steeds onbezoldigd.
5.8 Uittrede, intrede of wijziging perimeter
Bij wens tot uittreding van GEMEENTEN, eventuele fusies van GEMEENTEN, eventuele wens tot toetreding van omliggende gemeenten of andere wijzigingen die een impact kunnen hebben op de perimeter van het BW of op de cofinanciering bedoeld in art. 4.2 komt het de Algemene Vergadering toe hierover afspraken te maken.
Artikel 6. Duurtijd en omzetting van deze overeenkomst
Deze overeenkomst treedt in werking bij de ondertekening van alle PARTIJEN en loopt tot de oprichting van het PARKBUREAU. Dit is uiterlijk 6 maanden, tenzij een uitzondering wordt toegestaan door de bevoegde Minister, na de beslissing tot erkenning als Nationaal Park.
De principes van deze overeenkomst zullen bij oprichting van het PARKBUREAU worden omgezet in de statuten van de rechtspersoon, in een huishoudelijk reglement voor de organen en – in zoverre vereist - een nieuwe overeenkomst tussen PARTIJEN en PARTNERS.
Artikel 7. Te goeder trouw
PARTIJEN verbinden zich ertoe om te goeder trouw te handelen en in het bijzonder om alle overeenkomsten, documenten en akten uit te voeren en om alle redelijke handelingen te stellen of stappen te ondernemen die nodig of nuttig zijn voor de uitvoering te goeder trouw van deze overeenkomst.
Opgemaakt te Leuven in 17 exemplaren