De voorzitter opent de zitting op 27/05/2025 om 19:25.
De gemeenteraad neemt kennis van de ontwerpnotulen, opgesteld door de algemeen directeur, van de vorige vergadering van 29 april 2025.
De gemeenteraadsleden nemen er nota van dat tot het einde van de huidige vergadering opmerkingen kunnen gemaakt worden betreffende de redactie van de notulen.
Decreet lokaal bestuur.
Besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2025 Toekenning exclusiviteit voor bepaalde dienstverlening aan de zelfstandige groepering 'Interleuven ondersteunende activiteiten'.
Het college ontving van het agentschap binnenlands bestuur volgende klacht van betrokkenen:
Omschrijving klacht:
Op 17/12/2024 besliste het schepencollege van de gemeente Oud-Heverlee het ontwerp van een nieuwe school in Blanden toe te wijzen aan de intercommunale Interleuven. Er werd geen openbare procedure gestart om een ontwerper aan te stellen.
Men motiveert deze beslissing door de exclusieve dienstverleningsovereenkomst die men met de intercommunale heeft. Bij vragen op de gemeenteraad van 25/02/2025 wordt dit standpunt hernomen: de aanstelling is geldig, gebaseerd op de exclusieve dienstverleningsovereenkomst. Bij nazicht blijkt de gemeente Oud-Heverlee niet ingetekend te hebben op het pakket 'ontwerpen van gebouwen' als exclusieve dienstverlening. Nadat het schepencollege hierop attent is gemaakt, agendeert men op
de gemeenteraad van 25/03/2025 een agendapunt: uitbreiding van de exclusieve dienstverlening voor een periode van 8 maanden (1 april 2025 tot 31 december 2025).
Op die manier wil men alsnog een legitimiteit creëren voor het vermijden van een openbare procedure tot aanstellen van een ontwerper. De voorbije jaren heeft de gemeente voor twee grote bouwprojecten wel een openbare procedure laten lopen. Het
is dus duidelijk dat men niet wenste gebruik te maken van de exclusieve dienstverlening 'ontwerpen van gebouwen'.
De statuten van Interleuven (zie bijlage), zoals voorgelegd in 2019 bij het aangaan van exclusieve dienstverleningsovereenkomsten, vermelden duidelijk dat voor de dienst 'ontwerpen van gebouwen' er een periode van 2 tot 6 jaar moet nageleefd worden. Het is logisch dat een exclusieve dienstverlening een zekere termijn hanteert. Men zou anders
makkelijk de wet overheidsopdrachten kunnen ontwijken door gedurende een korte periode een 'exclusieve dienstverlening' af te spreken, om daarna weer volledig vrij te kunnen handelen. De gevraagde langere duur geeft de intercommunale ook voldoende zekerheid om het juiste aantal en profiel medewerkers aan te trekken, in functie van de gevraagde diensten. Een exclusieve dienstverlening van 8 maanden handelt zowel tegen de geest, als tegen de letter van de wet. Hiervoor verwijzen we naar bijlage 1, waarin de minimale termijn van dienstverleningsovereenkomsten wordt gestipuleerd.
Op 3 december 2019 tekende de gemeenteraad van Oud-Heverlee in op volgende diensten, voor een periode 1/1/2020 tot 31/12/2025. De diensten 1.1 ontwerp en opvolging infrastructuur werken en 1.2. ontwerp en on opvolging gebouwen, werden
hierbij niet weerhouden. Het is onmiskenbaar dat de opdracht 'ontwerpen van een nieuwe school' valt onder de dienstverlening zoals beschreven in 1.2.
Weerhouden diensten (nummering zoals in bijlage bij statuten Interleuven)
1.3. Veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking bij infrastructuurwerken
1.5. Technische en administratieve begeleiding, adviseren en coördineren van projecten
2.2. Uitvoering ruimtelijk vergunningenbeleid
2.3. Huis voor omgevingsKwaliteit (ad hoK)
2.4. Adviesverlening ruimtelijke ordening
3.1. Basisondersteuning
3.3. Taakondersteuning
4.2. Geïntegreerde omgevingshandhaving
5.1. Mobiliteitsplanning en onderzoek
5.2. Vervoerregio Leuven
5.3. Adviesverlening mobiliteit
13.1. Begeleiden, opvolgen, adviseren en ondersteunen van de gemeentelijke noodplanning
We vragen dan ook aan het agentschap Binnenlands bestuur om deze onwettige tijdelijke uitbreiding van exclusiviteit te vernietigen, en de gemeente Oud-heverlee aan te manen de ontwerper van de nieuwe school aan te stellen via een openbare
overheidsopdracht.
Bijlagen
2019-10-04 Gemeente Oud-Heverlee en voorstel nieuwe exclusiviteitsovereenkomsten 2020-2025.pdf
De gouverneur besloot als volgt te antwoorde op de klacht:
Ik heb beslist om in dit dossier niet op te treden aangezien de uitbreiding van de wederzijdse exclusiviteit voor de resterende duur van de periode van 6 jaar waarvoor deze exclusiviteit geldt, de wet niet overtreedt, noch het algemeen belang schendt. Ik licht hieronder meer in detail toe hoe ik tot deze beslissing kom. De beslissing van het college van burgemeester en schepenen 17 december 2024 tot aanstelling van Interleuven werd ingetrokken bij beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 maart 2025. Dit onderdeel van de klacht is aldus zonder voorwerp geworden. Het bestuur realiseerde zich immers dat de aanstelling van Interleuven voor de opmaak van een omgevingsvergunning en uitvoeringsdossier voor het AGION-bouwdossier van De Lijsterboom niet paste onder de op dat moment afgesloten exclusiviteitsovereenkomst met Interleuven. Pagina 2 van 3 De gemeenteraad keurde vervolgens op 25 maart 2025 de uitbreiding van de dienstverlening van Interleuven goed zodat bovenstaande taken wel behoren tot deze exclusieve dienstverlening. Het bestuur nam nog geen nieuwe beslissing tot toewijzing van de ontwerpenopdracht. U werpt op dat de statuten van Interleuven vermelden dat voor de betrokken dienst er een periode van 2 tot 6 jaar moet nageleefd worden. U verwijst hiervoor naar een document met titel ‘Bijlage IL-statuten: Gemeente Oud-Heverlee voorstel lijst van de exclusieve diensten (2020-2025)’. Uit het dossier blijkt dat dit niet de tabel is die bij de statutenwijziging werd goedgekeurd. De tabel die als bijlage bij de statuten hoort bepaalt geen minimale afnameperiode. De tabel die u voor ogen heeft, is een voorstel van Interleuven aan de gemeente Oud-Heverlee uit 2019, maar maakt geen deel uit van de statuten van Interleuven. U haalt ook aan dat het een tijdelijke uitbreiding van de exclusieve dienstverlening betreft van slechts 8 maanden, waarna het bestuur weer vrij kan handelen. Dit handelt volgens u zowel tegen de geest, als tegen de letter van de wet. Uit het dossier blijkt evenwel dat het hier niet een tijdelijke uitbreiding betreft, maar een uitbreiding voor de resterende duur van de exclusiviteitsovereenkomst. De statuten bepalen dat de exclusiviteit wordt gegeven voor een periode van maximaal 6 jaar. Uit de stukken van het dossier en het standpunt van het bestuur blijkt dat de huidige exclusiviteitsovereenkomst eindigt op 31 december 2025. Door de uitbreiding van de wederzijdse exclusiviteit voor de resterende duur van de periode van 6 jaar waarvoor de wederzijdse exclusiviteit geldt, heeft het gemeentebestuur de wet niet overtreden, noch het algemeen belang geschonden. Verder bent u van mening dat voor deze ontwerpenopdracht de aanstelling van een ontwerper via een overheidsopdracht de enige mogelijke juridisch juiste manier is. Het bestuur beschikt in deze over de autonomie om te beslissen hoe het de ontwerpenopdracht organiseert, zijnde in eigen beheer, via een overheidsopdracht of indien mogelijk via exclusieve dienstverlening. Het bestuur kan in deze, na de uitbreiding goedgekeurd op de gemeenteraad van 25 maart 2025, opteren voor de toewijzing via exclusieve dienstverlening of de uitvoering in eigen beheer. Op basis van bovenstaande zal ik niet optreden in dit dossier.
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van de gouverneur.
Artikel 27 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, goedgekeurd in zitting van 28 januari 2025.
De gemeenteraad richt drie commissies op die zijn samengesteld uit gemeenteraadsleden.
De commissies hebben als taak het voorbereiden van de besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan de inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.
De volgende commissies worden opgericht: De algemene commissie, de commissie Mens en de commissie Ruimte.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om de volgende mandatarissen aan te duiden om te zetelen in de respectievelijke gemeenteraadscommissies tijdens de legislatuur 2025-2030 en duidt eveneens de voorzitters aan:
Algemene commissie: politie, brandweer, personeelszaken, kerkfabrieken, financiën, informatie en ICT.
Voorzitter: Jenna Auwerx
Club CD&V (2): Kris Debruyne en Annick Minnoye
N-VA (2): Maggy Steeno en Mark Binon
Pro-OH (1): Jenna Auwerx
Samen (Groen+Vooruit) (2): Mattias Bouckaert en Adinda Claessen
Red Oud-Heverlee (1): Bart Ponsaerts
Commissie Mens: onderwijs, sport, cultuur, erfgoed, toerisme, gezin en kinderopvang, jeugd, lokale economie, gelijke kansenbeleid en werkgelegenheid, welzijn en sociale zaken, ontwikkelingssamenwerking, dierenwelzijn.
Voorzitter: Arnout Arts
Club CD&V (2): Arnout Arts en Annick Minnoye
N-VA (2): Maggy Steeno en Mark Binon
Pro-OH (1): Fien Gilias
Samen (Groen+Vooruit) (2): Jos Rutten en Wim Aertsen
Red Oud-Heverlee (1): Jean Louis Vertongen
Commissie Ruimte: ruimtelijke ordening, patrimonium, openbare werken, mobiliteit, milieu en klimaat en wonen.
Voorzitter: Maggy Steeno
Club CD&V (2): Kris Debruyne en Arnout Arts
N-VA (2): Maggy Steeno en Mark Binon
Pro-OH (1): Jenna Auwerx
Samen (Groen+Vooruit) (2): Hanna Van Steenkiste en Adinda Claessen
Red Oud-Heverlee (1): Alexander Binon
Het decreet over het lokaal bestuur.
De gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2004 waarbij het gemeentebestuur besloot om deel te nemen aan de oprichting van de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven, verkort “Hofheide”.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2025 waarbij Annick Minnoye werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen.
De statuten van de opdrachthoudende vereniging “Hofheide”.
De uitnodiging voor de gewone algemene vergadering die plaats vindt in het crematorium Hofheide op woensdag 25 juni 2025 om 20.00 uur.
Documenten ter verduidelijking van de agendapunten:
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de agendapunten van de algemene vergadering van 25 juni 2025 van IGS Hofheide goed te keuren.
Agenda:
Artikel 2: De gemeenteraad heeft mevrouw Annick Minnoye aangeduid als vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven, verkort “Hofheide” voor de legislatuur 2025-2030.
Artikel 3: De gemeenteraad besluit het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de administratieve taken rond de vertegenwoordiging en een afschrift van de beslissing(en) over te maken aan de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer, Hofheide.
Het decreet lokaal bestuur.
Buitengewone algemene vergadering van 27 december 2017 betreffende de statutenwijziging en de overdracht van de verzekeringsactiviteiten 'arbeidsongevallen - wet van 3 juli 1967' aan Ethias nv.
Omvorming tot een coöperatieve vennootschap met de naar EthiasCo cvba, waarvan het maatschappelijk doel niet langer de verzekeringsactiviteit is maar het beheer van de deelneming die zij bezit in de Ethias-groep.
Artikel 23 lid 8 van de statuten van EhiasCo cvba.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2025 waarbij Patrice Lemaitre werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Ethias voor de legislatuur 2025-2030.
De uitnodiging van 23 april 2025 van EthiasCo cvba, tot deelname aan de algemene vergadering van 12 juni 2025.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de agendapunten van de algemene vergadering van EthiasCo cvba goed te keuren.
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
2. Goedkeuring van de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2024 en bestemming van het resultaat (inclusief de toekenning van het dividend)
3. Kwijting aan de bestuurders
4. Kwijting aan de commissaris
5. Statutaire benoemingen - Client Board
Artikel 2: De gemeenteraad besluit de heer Patrice Lemaitre af te vaardigen als stemgerechtigd vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van EthiasCo cvba op 12 juni 2025 en hem op te dragen de agendapunten van de algemene vergadering goed te keuren.
Decreet lokaal bestuur
Gemeenteraadsbesluit van 27 januari 2004 waarbij werd beslist akkoord te gaan met de oprichting van en deelname aan de dienstverlenende vereniging IGO
De oprichting van de dienstverlenende vereniging IGO div op 10 maart 2004
De oprichting van IGO-W vzw op 27 oktober 1998
De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2025 waarbij Wim Aertsen wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de legislatuur 2025 - 2030.
De uitnodiging van 28 april 2025 voor de algemene vergadering van 27 juni 2025.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de agenda van de algemene vergadering van 27 juni 2025 van de intergemeentelijke vereniging IGO goed te keuren.
Agenda:
1. Goedkeuring verslag buitengewone Algemene Vergadering van 21/3/2025
2. Aanstelling van de commissaris-revisor Vyvey & Co
3. Goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2024, inclusief kwijting aan bestuurders en commissaris-revisor) (document 1 en bijlagen)
4. Goedkeuring rapportage kostendelende vereniging IGO div jaar 2024 (document 2)
5. Aanstelling leden van het algemeen comité (document 3)
• Voor gemeente Begijnendijk:
o Effectief lid: David Janssens
o Plaatsvervanger: Bob Michiels
• Voor OCMW Begijnendijk
o Effectief lid: Dirk Goossens
o Plaatsvervanger: Ann Danckers
• Voor gemeente Hoegaarden
o Effectief lid: Loes Ginckels
6. Varia
Artikel 2: De gemeenteraad besluit de heer Wim Aertsen voor te dragen als afgevaardigde voor de algemene vergadering.
Decreet lokaal bestuur.
Decreet van 6 juli 2001 houdende intergemeentelijke samenwerking.
Gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2025 houdende de aanduiding van de gemeentelijke vertegenwoordiging op de algemene vergaderingen van KANVAZ.
De uitnodiging van KANVAZ tot deelname aan de algemene vergadering op 4 juni 2025 om 19 uur.
Met dit schrijven bezorgen we u de volledige jaarrekening, inclusief het verslag van de Raad van Bestuur en commissarisverslag. Tevens bezorgen we het ontwerp van het intern reglement van de Algemene vergadering met het oog op de samenstelling van de Raad van Bestuur met ingang vanaf de algemene vergadering van 4 juni en voor een
periode van maximum 6 jaar.
Agenda
1.Verslag van de Raad van Bestuur boekjaar 31/12/2024
2. Verslag van de commissaris boekjaar 31/12/2024
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2024
4. Bestemming van het resultaat 2024
5. Kwijting te verlenen aan bestuurders Raad van Bestuur en commissaris
6. Uittredende aandeelhouders
7. Goedkeuring ontwerp intern reglement Algemene vergadering
8. Samenstelling Raad van Bestuur
9. Goedkeuring van de notulen van de vergadering
Mogen we u vragen indien u uw voordrachtrecht voor de bestuurder namens de ‘andere aandeelhouders’ wenst uit te oefenen dit per mail kenbaar te maken via e-mail info@kanvaz.be.
De vertegenwoordiger Katrien Timmermans heeft zich verontschuldigd voor de algemene vergadering van 4 juni.
Informatie over de aandelen en het lidmaatschap van KANVAZ.
Zolang de gemeente aandeelhouder is van KANVAZ, worden jullie uitgenodigd op de algemene vergadering en is het aan jullie om te beslissen of jullie deelnemen aan de vergadering of niet.
Het is aan de gemeente te beslissen of jullie aandeelhouder wensen te blijven aangezien jullie gemeente geen deel uitmaakt van het werkingsgebied van KANVAZ.
De woningen die KANVAZ nog in eigendom heeft en vandaag nog verhuurt in Oud-Heverlee, dienen we volgens de regelgeving verplicht uiterlijk 2028 over te dragen aan Dijledal dus daar kunnen jullie zeker van zijn, aandeelhouder of niet.
Indien jullie gemeente niet langer aandeelhouder van KANVAZ wenst te blijven, kan dit op eenvoudig verzoek en zal het gestort aandeel worden teruggestort/betaald.
| Aandeelhouder |
Aantal aandelen KANVAZ |
KANVAZ aantal aandelen op 1/7/2023 |
Nominale waarde 0,10 Eur per aandeel |
Gestort op 31/12/2024 |
Nog te storten op 31/12/2024 |
| Gemeente Oud-Heverlee |
1250 |
1250 |
125,00 |
73,36 |
51,64 |
| Totaal |
1.674.952 |
1.707.902,00 |
170.790,20 |
75.558,13 |
95.232,07 |
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om geen vertegenwoordiger af te vaardigen voor de algemene vergaderingen maar het aandeelhouderschap nog niet op te zeggen.
Decreet lokaal bestuur
Uitnodiging voor de Bijzondere Algemene Vergadering op 21 mei 2025
Gezien het belang van de vergadering vragen wij u met aandrang om aanwezig te zijn of indien u verhinderd bent zeker gebruik te maken van het volmachtformulier zodat er toch geldig kan vergaderd worden.
In bijlage vindt u het huidige overzicht van de kandidaat-bestuurders. Zoals u kan zien, is er zeker in de groepen C & D nog ruimte voor kandidaten (voor deze groepen kunnen er max. 3 bestuursleden/groep verkozen worden). Daarom nog een warme oproep om een kandidaat af te vaardigen.
Agenda Bijzondere Algemene Vergadering:
20u00 : Verwelkoming
20u05 : Bespreking en goedkeuring ontwerpverslag AV 26.03.2025
20u10 : Voorstelling van en stemming over kandidaturen bestuursleden
20u30 : Toelichting bij de Blue Deal-werking van RLD vzw en in het bijzonder de nieuwe projecten die in dit kader in 2025 worden opgestart (door Marjolijn Bloemmen en Stijn Diels):
21u10: Mededeling verkozen bestuursleden
21u15: Rondvraag
21u30: Receptie
Bijlagen:
- Volmachtformulier
- Ontwerpverslag AV 26.03.2025
- Stand van zaken kandidaturen bestuurslid
Artikel 1: De gemeenteraad besluit onderstaande beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 mei te bekrachtigen.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen besluit om Tom Teck en Adinda Claessen af te vaardigen voor de bijzondere algemene vergadering van 21 mei 2025 van het Regionaal Landschap Dijleland.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen verleent aan voornoemde personen de volmacht om wat betreft de dagorde, te beraadslagen, te stemmen en de voorgestelde beslissingen te amenderen of te verwerpen.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen laat deze beslissing bekrachtigen op de eerstvolgende gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur en in het bijzonder art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal”).
De statuten van Cipal.
De raadsbeslissing van 28 januari 2025 waarbij Jenna Auwerx werd aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente en Fien Gilias als plaatsvervanger.
De oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2025.
De documenten en toelichtende nota van Cipal bij de agendapunten van de algemene vergadering.
De voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2025 goed te keuren:
Artikel 2: De gemeenteraad besluit om Jenna Auwerx te mandateren om op de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3: De gemeenteraad besluit om het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De beslissing van 21 mei 2012:
- tot oprichting van en toetreding tot de vereniging zonder winstoogmerk ‘Woonzorgzone De Kouter’
- tot goedkeuring van de oprichtingsakte van de vereniging zonder winstoogmerk ‘Woonzorgzone De Kouter’ (statuten van de vereniging)
- tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst aangaande het participatieve PPS-project ‘Woonzorgzone De Kouter’ en de bijlagen die er integraal deel van uitmaken.
De raad van bestuur van de vzw woonzorgzone de Kouter heeft besloten om een algemene vergadering bijeen te roepen op 25 juni 2025.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de agenda van de algemene vergadering van 25 juni 2025 van WZZ De Kouter goed te keuren.
Artikel 2: De gemeenteraad besluit Jos Rutten aan te duiden als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Decreet van 6 juli 2001 houdende intergemeentelijke samenwerking.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2025 houdende de aanduiding van de gemeentelijke vertegenwoordiging op de algemene vergaderingen van de verschillende maatschappijen/intercommunales.
De uitnodiging van 14 mei 2025 van Gemeentelijke Holding NV in vereffening voor de algemene vergadering op woensdag 25 juni 2024 om 14 uur.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om het mandaat van de heer Patrice Lemaitre voor de algemene vergadering van 25 juni 2025 van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening te bepalen en hem opdracht te geven om de agendapunten goed te keuren:
Artikel 2: De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om deze beslissing ter kennis te brengen aan de Gemeentelijke Holding NV in vereffening.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en uitvoeringsbesluiten.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 en uitvoeringsbesluiten.
De beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2025 aangaande de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur.
De installatievergadering van de verkeersraad heeft op 1 april 2025 plaatsgevonden.
In bijlage is het verslag van deze vergadering te vinden.
In bijlage ook te vinden : de samenstelling en het voorstel van huishoudelijk reglement voor de verkeersraad, periode 2025-2030.
Het reglement werd tijdens de installatievergadering goedgekeurd door de verkeersraad met de volgende aanpassingen :
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om de samenstelling en het huishoudelijk reglement voor de periode 2025-2030 goed te keuren.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om de samenstelling en het huishoudelijk reglement van de verkeersraad voor de periode 2025-2030 goed te keuren.
ADVIESRAAD VOOR VERKEERSBELEID
OUD-HEVERLEE
HUISHOUDELIJK REGLEMENT
1. Oprichting
De adviesraad voor verkeersbeleid draagt de naam “Verkeersraad Oud-Heverlee”. Het is een door de gemeenteraad erkende raad die onafhankelijk advies uitbrengt. De verkeersraad heeft zijn zetel in het gemeentehuis, Gemeentestraat 2, 3054 Oud-Heverlee.
Dit reglement bevat zowel de statuten als het huishoudelijk reglement van de verkeersraad.
2. Doelstellingen
De verkeersraad heeft als doel het bevorderen van de verkeersveiligheid en de
verkeersleefbaarheid op het grondgebied van de gemeente Oud-Heverlee via
samenwerking en overleg met de gemeente.
Om deze doelstelling te bereiken zal de verkeersraad op vraag van het gemeentebestuur of op eigen initiatief adviezen uitbrengen over aangelegenheden betreffende verkeersveiligheid of verkeersleefbaarheid.
3. Samenstelling van de verkeersraad
De gemeentelijke verkeersraad Oud-Heverlee is samengesteld uit stemgerechtigde en
niet-stemgerechtigde leden. Ieder lid kan een plaatsvervanger aanduiden.
a. Stemgerechtigde leden zijn:
Omwille van de werkbaarheid van de verkeersraad, wordt het aantal stemgerechtigde leden beperkt tot maximaal 25.
b. Niet-stemgerechtigde leden zijn:
c. Deskundigen.
De verkeersraad kan ten allen tijde deskundigen uitnodigen om de vergadering bij te wonen met raadgevende stem.
d. De afgevaardigden van de raden en verenigingen (stemgerechtigde leden) dienen aan volgende voorwaarden te voldoen:
- gemandateerd lid te zijn van de raad of organisatie die men vertegenwoordigt;
- geen politiek mandaat uitoefenen in de gemeente;
- slechts één vereniging of organisatie vertegenwoordigen in de verkeersraad.
e. De natuurlijke personen met hoofdverblijfplaats in de gemeente (stemgerechtigde leden), vermeld onder a., dienen aan volgende voorwaarde te voldoen:
- geen politiek mandaat uitoefenen in de gemeente.
4. Procedures
a. De voorzitter en ondervoorzitter
De voorzitter en de ondervoorzitter zullen gekozen worden uit de stemgerechtigde leden. Dit zal gebeuren tijdens de installatievergadering.
De taak van de voorzitter omvat:
- voorzitten van de vergaderingen van de gemeentelijke verkeersraad;
- opstellen van de agenda in samenspraak met de secretaris;
- ondertekenen van de adviezen en de uitgaande briefwisseling;
- contact met het gemeentebestuur onderhouden;
- waken over dialoog met de GECORO.
De taak van de ondervoorzitter omvat het vervangen van de voorzitter bij diens afwezigheid.
b. Secretariaat
De stemgerechtigde leden duiden in hun midden een secretaris aan, welke het secretariaat zal waarnemen. Dit omvat o.m. het opstellen van het verslag van de vergadering. De secretaris van de verkeersraad maakt het verslag uiterlijk 20 kalenderdagen na de vergadering over aan de gemeente.
c. Einde lidmaatschap
De verkeersraad wordt om de 6 jaar, na de installatie van de nieuwe gemeenteraad, vernieuwd. Het lidmaatschap van de verkeersraad is geldig tot uiterlijk 6 maanden na de start van de nieuwe bestuursperiode. Het lidmaatschap is hernieuwbaar.
Mocht de samenstelling van de verkeersraad na de start van de nieuwe bestuursperiode om één of andere reden worden uitgesteld, dan blijven de oude leden in functie tot de nieuwe samenstelling op de gemeenteraad is goedgekeurd.
d. Ontslag
Aan het mandaat van stemgerechtigd lid komt een einde door:
e. Wijziging statuten en huishoudelijk reglement
Een voorstel van wijziging gebeurt bij meerderheid van stemmen, wanneer minstens tweederde van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig is.
Bij ontstentenis hiervan, wordt de stemming verschoven naar de volgende vergadering. Op die volgende vergadering kan er steeds, ongeacht het aantal aanwezigen, geldig gestemd worden. Het voorstel tot wijziging wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Een voorstel tot wijziging van het reglement moet door de vorige vergadering zelf op de agenda geplaatst zijn.
5. Inzage.
De leden van de verkeersraad hebben inzagerecht in de documenten die door het gemeentebestuur ter beschikking van de verkeersraad zijn gesteld of die door de verkeersraad zelf zijn opgesteld.
Wanneer de leden dit inzagerecht wensen uit te oefenen op een ander tijdstip dan tijdens de vergadering van de verkeersraad, m.n. tijdens de openingsuren van de gemeentelijke diensten, richten zij hiertoe een schriftelijke aanvraag (brief, fax of mail) aan de algemeen directeur of zijn vervanger.
6. Vergaderingen
De verkeersraad vergadert minstens 2 maal per jaar. Hij wordt bijeengeroepen door de voorzitter.
De voorzitter is verplicht de verkeersraad binnen de maand bijeen te roepen indien 1/3 van de stemgerechtigde leden van de verkeersraad of het college van burgemeester en schepenen hierom verzoeken. De bijeenroeping gebeurt schriftelijk, minstens acht dagen voor de vergadering. De uitnodiging vermeldt plaats, datum en uur en de agenda van de vergadering.
Ieder lid kan punten aan de agenda van de raad toevoegen door dit agendapunt met toelichting schriftelijk mee te delen aan de voorzitter uiterlijk één week voor de vergadering.
De adviezen en voorstellen worden aangenomen met een gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.
7. Relatie met gemeentebestuur
Indien de verkeersraad door de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen om advies verzocht wordt, brengt de verkeersraad binnen de twee maanden een gemotiveerd advies uit. Deze termijn kan op uitdrukkelijk verzoek van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen verkort worden voor dossiers waarbij externe deadlines van toepassing zijn (b.v. deadlines, gesteld door de hogere overheid ingevolge vigerende wetgeving). De gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen informeren tevens binnen een termijn van twee maanden de verkeersraad op gemotiveerde wijze over het gevolg dat aan dit advies werd gegeven.
Indien het advies van de verkeersraad op eigen verzoek is gegeven, beschikt de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen over een termijn van drie maanden om een gemotiveerd standpunt mee te delen.
Wanneer er zich binnen de vermelde termijnen schoolvakanties bevinden, wordt de duur van de termijn telkens verlengd met de duur van de schoolvakantie en met een maximum van één maand.
De gemeente biedt logistieke ondersteuning aan de verkeersraad:
Uitnodigingen voor de vergaderingen zullen door de gemeente verstuurd worden. De secretaris van de verkeersraad maakt de noodzakelijke gegevens voor de uitnodigingen (datum, plaats en agenda) minstens 15 dagen vóór de vergadering over aan de gemeente.
Het verslag van de vergadering zal tevens door de gemeente verstuurd worden.
Dit verslag wordt binnen de vier weken via de gemeente toegezonden aan alle leden van de verkeersraad. Adviezen en voorstellen worden onverwijld overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen.
Goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van.
Namens de Gemeenteraad:
Op last:
De algemeen directeur, De Voorzitter van de gemeenteraad,
Marijke Pertz Kris Debruyne
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en uitvoeringsbesluiten.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 en uitvoeringsbesluiten.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
De beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2025 aangaande de omschrijving van het begrip dagelijks bestuur.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 maart 2025 aangaande de opdracht "Aankoop multifunctionele werktuigdrager en toebehoren".
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 mei 2025 aangaande de stopzetting van de opdracht "Aankoop multifunctionele werktuigdrager en toebehoren".
Door de permanente uitbreiding van het groen op de eigendom van de gemeente (ontharding, ingroening, bijkomend groen langsheen wegen, aanleg van perken) neemt het groenonderhoud gestadig toe. De multifunctionele werktuigdrager zal dan ook in hoofdzaak ingeschakeld worden als voertuig binnen de groenploeg en past binnen de omschakeling naar een meer extensief groenonderhoud waaronder maaibeheer. Het onderhoud van grachten, taluds en houtkanten/haagmassieven, alsook het uitvoeren van veiligheidsmaaibeurten, nu allen manueel uitgevoerd, kan aldus machinaal op een efficiëntere wijze uitgevoerd worden met aanzienlijke tijdswinsten tot gevolg.
Het toestel kan ook gebruikt worden door de andere ploegen volgens de noodwendigheden mits het huren van bijkomende toebehoren.
Naar aanleiding van de stopzetting van de opdracht “Aankoop multifunctionele werktuigdrager en toebehoren” met besteknummer 2025/INFRA/WERKTUIGDRAGER, goedgekeurd op het college van 8 mei 2025, heeft de dienst infrastructuur een herwerkte versie voor de opdracht "Aankoop multifunctionele werktuigdrager en toebehoren" opgemaakt.
De dienst infrastructuur stelt voor de herwerkte opdracht “Aankoop multifunctionele werktuigdrager en toebehoren” op te starten via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Hiertoe is een bestek opgemaakt met nummer 2025/WERKTUIGDRAGER. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De totale geraamde uitgave bedraagt ± €98.000,00 exclusief btw of €118.580,00 inclusief 21% btw.
| Actie: Overig beleid |
|
|
|
MJP000246 |
| Budgetsleutel |
2024/2430000/ALG BES/0119/001TD000 rollend materieel - gemeenschapsgoederen |
| Voorzien bedrag |
447.033,79 euro |
| Reeds vastgelegd bedrag |
193.016,49 euro |
| Nog beschikbaar bedrag |
254.017,30 euro |
| Benodigd bedrag (volgens raming) |
118.580,00 euro |
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het bestek, en de raming goed voor de herwerkte opdracht ”Aankoop multifunctionele werktuigdrager en toebehoren”, opgesteld door de dienst infrastructuur.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek met nummer 2025/WERKTUIGDRAGER en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming van deze aankoop bedraagt €98.000,00 exclusief btw ofwel €118.580,00 inclusief 21% btw.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De gemeenteraad besluit opdracht te geven om de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking op te starten.
Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van dit dossier.
Artikel 5: De uitgaven voor deze opdracht worden voorzien in het meerjarenplan MJP000246 (Rollend materieel - gemeenschapsgoederen).
Decreet lokaal bestuur.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Op 20 december 2024 werd door betrokkene, een omgevingsvergunningsaanvraag tot het afsplitsen van twee loten voor open bebouwing van één bebouwd en drie onbebouwde percelen (met grondafstand) ingediend.
De aanvraag werd volledig en ontvankelijk verklaard op 4 maart 2025.
Het dossier ging in openbaar onderzoek van 11 maart 2025 tot en met 9 april 2025. Binnen deze periode werden geen bezwaarschriften ingediend.
De uiterlijke beslissingsdatum voor dit dossier is 16 augustus 2025.
De gemeenteraad dient in zitting van 27 mei 2025 een uitspraak te doen inzake de voorgestelde zaak van de wegen.
Als bijlage kan het voorwaardelijk gunstig advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 25 april 2025 teruggevonden worden.
Een definitieve uitspraak over de vergunbaarheid (en onder welke voorwaarden) van het project door het college van burgemeester en schepenen dient te gebeuren nadat het dossier werd voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeentelijk omgevingsambtenaar adviseert om de voorliggende aanvraag goed te keuren (zie verslag GOA in de bijlagen).
Artikel 47 van het Omgevingsvergunningsbesluit stelt dat de gemeenteraad kennis dient te nemen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. In haar verslag van 25 april 2025 heeft de gemeentelijke omgevingsambtenaar vermeld dat er geen bezwaren ingediend werden.
De aanvraag omvat het afsplitsen van twee loten voor open bebouwing van één bebouwd en drie onbebouwde percelen (met grondafstand), gelegen Vlierbeekstraat 1, 3052 Oud-Heverlee, kadastraal gekend afdeling 3 sectie A nummers 233F2, 233M, 233P en 233Y.
De aanvraag omvat een grondafstand, waarbij een strook langs de Vlierbeekstraat, met een oppervlakte van 1a10ca wordt overgedragen voor opname in het voorliggende openbaar domein.
De gemeenteraad dient een besluit te nemen over de zaak van de wegen. Indien deze niet wordt toegevoegd aan de omgevingsvergunningsaanvraag, kan er geen geldige omgevingsvergunning worden afgeleverd (artikel 31 van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning).
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de voorgestelde grondafstand van 1a10ca goed.
Artikel 2: De zone die zal worden afgestaan zoals weergegeven op het Verkavelingsplan Nieuwe Toestand opgenomen in de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2024167672 dient kosteloos aan de gemeente afgestaan te worden en op gelijk niveau gebracht met de bestaande wegenis en/of vrijgemaakt van alle obstakels en beplantingen. De kosten van de akte van de notaris vallen ten laste van de aanvrager.
Artikel 3: Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsvergunningsdecreet.
Artikel 4: Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:
• wanneer de omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2024167672 (OMV/2024/163/VV) ingediend voor de aanvraag tot het afsplitsen van twee loten voor open bebouwing van één bebouwd en drie onbebouwde percelen op het terrein gelegen Vlierbeekstraat 1, 3052 Oud-Heverlee, kadastraal bekend: afdeling 3 sectie A nrs. 233F2, 233M, 233P en 233Y niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd;
• wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
Artikel 5: De gemeenteraad duidt de burgemeester en algemeen directeur aan tot het ondertekenen van de akte van de grondafstand.
Grondwet, artikel 173.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel, 40 §3 en 41, lid 2, 14°.
Ministerieel besluit tot toekenning van een subsidie aan Ecowerf voor een project in het kader van het asbestafbouwbeleid (perceel bronophaling).
De Vlaams minister van Omgeving keurde op 9 december 2022 de projectaanvraag van EcoWerf, intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant; goed om via huis-aan-huis-inzameling de asbestafbouw in Vlaanderen te versnellen.
EcoWerf richtte zich initieel op asbesthoudende golfplaten en leien van particulieren met een maximum van acht platen- of kuubzakken (komt neer op ongeveer 240 m² dak). Om voor grotere oppervlakten te kunnen inzamelen wordt de inzameling per container ook mogelijk gemaakt. Het maximaal beschikbaar aantal containers per adres wordt vastgelegd op twee (komt neer op ongeveer 480 m² dak).
De werkwijze is als volgt:
1) De inwoner vult op de website een formulier in.
2) De asbestcoach contacteert de inwoner en gaat op huisbezoek, bekijkt de situatie ter plaatse, geeft informatie over een veilige afbraak, verkoopt de plaatzakken of reserveert de containers, spreekt een plaats af waar de zakken of containers moeten gezet worden en plant de ophaaldatum in. De inwoners zijn zelf verantwoordelijk voor de vergunning voor inname publiek terrein en de signalisatievergunning, indien de container niet op het eigendom van de burger kan staan. Indien de inwoner het bewijs van de vergunning niet kan voorleggen, wordt de container niet geplaatst.
3) EcoWerf zorgt dat het asbest opgehaald wordt en naar een vergunde verwerker vervoerd wordt.
Particulieren, lokale besturen (eigen patrimonium en sociale huisvesting), verenigingen, landbouwbedrijven, scholen en kmo’s kunnen deelnemen aan het project.
Er wordt een tarief geheven voor natuurlijke personen, rechtspersonen en/of verenigingen die erom verzoeken:
Bij de aankoop van minstens één asbestzak/container zijn twee veiligheidskits inbegrepen.
De organisatie van de dienstverlening kadert in het versneld asbestafbouwbeleid zoals uitgewerkt door de OVAM dat streeft naar een versnelling in de afbouw van alle risicovolle asbesthoudende materialen uit onze leefomgeving binnen het Vlaamse gewest.
De organisatie van de aanvraag en de inzameling van de plaatzakken of kuubzakken en containers voor asbest gebeurt door EcoWerf waarbij de aanvraag- en aanbiedingsvoorwaarden zoals vastgelegd door EcoWerf dienen nageleefd te worden.
EcoWerf versnelt, wegens het ten einde lopen van de subsidiëring op 31/03/2026, in de ophaling van asbest aan huis.
EcoWerf biedt daarom naast de al bestaande inzameling in plaat- en kuubzakken, ook de mogelijkheid om asbest aan te bieden in containers. De inwoners zullen de mogelijkheid hebben om maximaal 2 containers te vullen, dit komt overeen met dakoppervlak van max. 480 m².
De vergoeding voor de inwoner hiervoor werd door OVAM vastgelegd op 170 euro per container. Hiervan kan niet worden afgeweken.
De werkwijze is gelijkaardig aan de huidige werkwijze, alleen zal de ophaling gebeuren via een externe firma die rechtstreeks afvoert naar de stortplaats.
Ten einde de inwoners hiervan gebruik te kunnen laten maken, dient het bestaande retributiereglement aangepast te worden.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist het hiernavolgend retributiereglement voor de inzameling asbest aan huis goed te keuren:
Artikel 1: De gemeenteraad beslist dat het gemeentebestuur een retributie heft op de verkoop van kuubzakken en plaatzakken en inzameling via containers voor het inzamelen van asbestleien en/of -platen.
Artikel 2:
§1. De gemeenteraad beslist dat volgende retributie bedragen worden gehanteerd:
• kuubzak (1 m³): 30 euro
• plaatzak (1 m³): 30 euro
• container: 170 euro
§2. Er kunnen jaarlijks maximum acht kuubzakken of acht plaatzakken (of een combinatie van zakken beperkt tot acht stuks) per adres aangekocht worden of maximum twee containers per adres gereserveerd worden. Hierbij zijn twee veiligheidskits en het ophalen van de kuub- of plaatzakken/containers aan huis inbegrepen.
Artikel 3: De gemeenteraad beslist dat volgende procedure wordt gevolgd voor aankoop van de recipiënten voor de ophaling aan huis:
1. Inwoner vult een webformulier in of belt naar de Groene Lijn van EcoWerf;
2. Asbestcoach neemt telefonisch contact op met de inwoner en maakt een afspraak voor een huisbezoek;
3. De asbestcoach geeft ter plaatse informatie over veilige afbraak, verkoopt de zakken of boekt de containers aan de inwoner en maakt een afspraak voor ophaling;
4. De inwoner vult de zak(ken)/container(s) korte tijd voor de ophaaldag;
5. EcoWerf komt de zak(ken)/container(s) ophalen op de vooraf afgesproken ophaaldag.
Artikel 4:De gemeenteraad beslist dat EcoWerf wordt gemachtigd om de retributies, zoals vermeld in artikel 2, te innen. De wijze van betaling gebeurt uitsluitend op de door EcoWerf voorgeschreven wijze, met name via Bancontact bij aflevering van de zakken.
Artikel 5: De gemeenteraad beslist dat dit reglement het bestaande vervangt vanaf 1 juni 2025 en is geldig tot 31 maart 2026.
Artikel 2: Op onderhavig besluit zijn de bepalingen van het algemeen bestuurlijk toezicht, opgenomen in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, van toepassing.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet);
Besluit van 17 februari 2012 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA) en latere wijzigingen;
Besluit van de Vlaamse Regering van 26 mei 2023 tot vaststelling van het het uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval voor de periode 2023 – 2030 (Lokaal Materialenplan 2023 – 2030).
Besluit van de gemeenteraad van 25 mei 2021 tot verlenging van EcoWerf voor een duur van 18 jaar en de vastgelegde beheersoverdrachten;
De gemeente Oud-Heverlee neemt deel aan de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging EcoWerf, een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid, meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §1, 3° van het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De opdrachthoudende vereniging is een samenwerkingsverband met beheersoverdracht, waaronder wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van de door hen genomen beslissingen in kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de gemeenten zich het recht ontzeggen zelfstandig of met derden dezelfde opdracht uit te voeren.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 25 mei 2021 deed de gemeente geen beheersoverdracht aan EcoWerf voor de uitbating van het recyclagepark onder Diftar-vorm (4.3).
De gemeente Oud-Heverlee beschikt momenteel over één recyclagepark. Het recyclagepark is in beheer van de EcoWerf onder de vorm van een volumepark.
Het recyclagepark van Oud-Heverlee trekt op jaarbasis 1,8 bezoeken per inwoner aan. Bij andere EcoWerf-volumeparken ligt dit gemiddeld op 1,2 bezoeken per inwoner. De gemeente Oud-Heverlee heeft afwijkende tarieven ten opzicht van omliggende gemeenten wat mogelijk niet-inwoners kan aantrekken.
Momenteel beschikt het recyclagepark niet over een toegangscontrole waarbij vastgesteld kan worden of de inwoners daadwerkelijk van de gemeente Oud-Heverlee zijn.
Een DifTarvolume-systeem biedt als voordeel dat toegang wordt verleend op basis van de registratie via eID. Bovendien is het zo mogelijk om gratis beurten op gezinsniveau te verlenen. Betaling van afvalleveringen kunnen via de DifTar (huis-aan-huis) rekening verlopen.
Het college van burgemeester en schepenen wenst een optimale dienstverlening aan haar inwoners te voorzien. De invoering van een geautomatiseerd DifTar-systeem laat de gemeente toe om het principe van “de vervuiler betaalt” toe te passen, waarbij prioriteit wordt verleend aan afvalvoorkoming en slechts in tweede instantie aan het hergebruik en tenslotte aan de recyclage van afvalstoffen.
Er is een meerkost verbonden aan het DifTar-volumesysteem onder de vorm van een vaste werkingsbijdrage die jaarlijks vastgelegd wordt door de algemene vergadering van EcoWerf. De meerkost wordt gecompenseerd door een minderkost aan uitbatingskost en verwerkingskosten. De budgettaire impact zal hierdoor eerder beperkt zijn.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist dat de lijst met beheersoverdrachten aan EcoWerf van 25 mei 2021 wordt uitgebreid met een beheersoverdracht voor:
Artikel 2: De gemeenteraad beslist om deze beheersoverdracht te laten ingaan vanaf 1 oktober 2025.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging middels het bezorgen van de gemeenteraadsbeslissing.
Het Decreet Lokaal Bestuur en uitvoeringsbesluiten.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 houdende de intergemeentelijke samenwerking (samenwerkingsverbanden zonder rechtspersoonlijkheid) en de daaropvolgende wijzigingen;
Gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2017 betreffende de overeenkomst van de oprichting van de interlokale vereniging “Sportregio Dijle & Hageland” .
De Interlokale vereniging "Sportregio Dijle & Hageland' is een belangrijk platform om zaken te organiseren die als gemeente moeilijk te realiseren zijn. Deze interlokale vereniging is in 2018 opgericht tussen de gemeentes Bierbeek, Boutersem, Lubbeek, Bertem, Herent, Kortenberg en Oud-Heverlee. Bertem is ondertussen overgestapt naar een andere Sportregio omwille van geografische redenen.
De jaarrekening en het jaarverslag betreffende werkjaar 2024 en de begroting betreffende werkjaar 2025 (zie bijlage) van interlokale vereniging “Sportregio Dijle & Hageland”, bevinden zich in bijlage.
Tot op de dag van vandaag ontvingen we de factuur van Sportoase voor de familiezwemdagen nog niet. De bedragen hiervan staan nog in het rood, omdat we nog geen definitieve cijfers hebben.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de jaarrekening van interlokale vereniging “Sportregio Dijle & Hageland” betreffende werkjaar 2024 goed.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt de begroting van interlokale vereniging “Sportregio Dijle & Hageland” betreffende werkjaar 2025 goed.
Bestuursdecreet en uitvoeringsbesluiten.
In het verleden werden de bomen die te zien zijn op de bijgevoegde foto al door The Shelter gebruikt als klimbomen.
Met de vernieuwing van het park heeft The Shelter bij de dienst Vrije Tijd de vraag gesteld of ze deze bomen opnieuw mogen gebruiken voor hun activiteiten. Daarnaast vroegen ze ook toestemming om dit te combineren met activiteiten op de aanwezige publiek toegankelijke sportinfrastructuur in het park.
Er werd navraag gedaan bij ANB over de geschiktheid van de bomen en de aandachtspunten bij het gebruik ervan als klimbomen. ANB had hier, mits enkele aandachtspunten, geen bezwaar tegen.
De dienst Vrije Tijd beschouwt het aanbod van klimbomen als een leuke aanvulling op de activiteiten in het park. In de domeinconcessie wordt opgenomen dat we voor gemeentelijke activiteiten drie keer per jaar gratis gebruik kunnen maken van de begeleiding van The Shelter bij de klimbomen, namelijk tijdens de Buitenspeeldag, de Scholensportdag en Zoet Water Zomert.
We geven toestemming aan The shelter om de klimbomen te gebruiken in de zomer van 2025 als testfase. Aangezien dat het om een testperiode gaat en er slechts één vragende partij is voldoet een afsprakennota (hier verwerkt in een domeinconcessie) met goedkeuring van het college en de gemeenteraad.
Als we na evaluatie van de testfase de domeinconcessie willen verlengen, dan gaan we het via onze kanalen moeten aankondigen zodat andere partijen zich ook kandidaat kunnen stellen. We zullen de concessie dan op basis van toewijzingscriteria voor een langere periode aan een partner kunnen toewijzen.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de afsprakennota goed:
DOMEINCONCESSIE INZAKE GEBRUIK KLIMBOMEN IN HET ZOETWATERPARK
Tussen de ondergetekenden:
1) De Gemeente Oud-Heverlee, met zetel op het gemeentehuis te Gemeentestraat 2, 3054 Oud-Heverlee ingeschreven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen onder nummer 0207.523.679,
Vertegenwoordigd door haar College van Burgemeester en Schepenen, waarvoor optreden:
- De heer Bart Clerckx, burgemeester,
- Mevrouw Marijke Pertz, algemeen directeur,
ondergetekende enerzijds en hierna genoemd “de Gemeente”, of de “concessiegever”,
EN
2) ‘The Shelter (A-Worx) naamloze vennootschap, met maatschappelijke zetel te Stationsstraat 13, 3060 Korbeek-Dijle, ingeschreven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen onder nummer 0458.888.786, en hier overeenkomstig haar statuten rechtsgeldig vertegenwoordigd :
ondergetekende anderzijds en hierna genoemd “The Shelter” of “de concessionaris”,
wordt overeengekomen wat volgt:
VOORAFGAANDE VERKLARINGEN
De Gemeente treedt hier enkel op als eigenaar van de in concessie gegeven goederen.
De Gemeente Oud-Heverlee is eigenaar van het park gelegen te Maurits Noëstraat 15, 3050 Oud-Heverlee, kadastraal gekend te afdeling 1 sectie D nrs. 28G, 47T, 12Y en 47R met een oppervlakte van 24.000 m².
OVEREENKOMST
De Gemeente geeft onder de hierna vermelde voorwaarden in concessie aan de concessionaris, die dit uitdrukkelijk aanvaardt:
De klimbomen in het Zoetwaterpark, gelegen te Maurits Noëstraat 15, 3050 Oud-Heverlee, kadastraal gekend te afdeling 1 sectie D perceel 28G, met een oppervlakte van 3.700m² in het blauw op het plan dat in Bijlage 1 wordt gevoegd (hierna genoemd ‘het in concessie gegeven goed’).
Het in concessie gegeven goed wordt in zijn huidige staat met alle zichtbare en niet-zichtbare gebreken in concessie gegeven.
De concessionaris verklaart het onroerend goed te hebben bezocht en dit te aanvaarden in de staat waarin het zich bevindt.
VOORWAARDEN
Artikel 1 – Bestemming en gebruik
De concessionaris zal het in concessie gegeven goed uitsluitend gebruiken om (commerciële) activiteiten te organiseren met de aanwezige klimbomen.
De (commerciële) activiteiten met de klimbomen dienen te worden georganiseerd tussen 8u en 20u.
De (commerciële) activiteiten waarbij men ook de publieke sportinfrastructuur gebruikt, kunnen in de week worden georganiseerd, met uitzondering woensdagnamiddag vanaf 12u tijdens het schooljaar en het weekend. De publieke sportinfrastructuur blijft ten allen tijde toegankelijk voor parkbezoekers.
De concessionaris zal de bestemming van het in concessie gegeven goed niet mogen wijzigen zonder uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van de Gemeente.
Artikel 2 – Wederprestatie concessionaris
De Gemeente heeft de mogelijkheid om drie keer gratis gebruik te maken van het aanbod, inclusief begeleiding, van The Shelter met de klimbomen, namelijk voor de activiteiten Zoet Water Zomert, De Buitenspeeldag en De scholensportdag.
Artikel 3 – Voorschriften inzake gezondheid van de klimbomen
Het gebruik van niet permanente klimgrepen en veiligheidsmateriaal in de bomen is toegestaan. Het gebruik van ander materiaal is niet toegelaten om negatieve effecten op de bomen te vermijden.
Rondom de stammen van de klimbomen kan bodemverdichting optreden, wat invloed kan hebben op de gezondheid van de boom. Het is daarom aangewezen om de toestand van de bomen goed op te volgen en regelmatig van klimboom te wisselen.
De meest rechtse boom vooraan op de foto (zie Bijlage 2 van huidige overeenkomst) is een markante loofboom en moet met extra aandacht worden opgevolgd.
Artikel 4 – Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid
The Shelter is verantwoordelijk voor de nodige verzekeringen en veiligheidsgaranties, en dit middels de voorlegging van een bewijs van de keuring van de klimbomen en de verzekering van de deelnemers van de (commerciële) activiteiten georganiseerd door de concessionaris.
The Shelter is verantwoordelijk voor het waarborgen dat de klimbomen niet gebruikt kunnen worden zonder begeleiding of buiten de georganiseerde activiteit.
The Shelter is verantwoordelijk voor het proper achterlaten van de omgeving en dient met respect voor het park en de natuur met de omgeving om te gaan. The Shelter is verantwoordelijk voor het meenemen en verwerken van eigen afval.
Iedere aanwending van het in concessie gegeven goed en elke activiteit die plaatsvindt op initiatief van de concessionaris gebeurt op eigen risico van de concessionaris, en deze laatste zal de Gemeente integraal vrijwaren voor alle aansprakelijkheid ten aanzien, ingevolge of naar aanleiding van alle ongevallen, vandalisme of diefstal of enige schade die rechtstreeks of onrechtstreeks te wijten zijn aan het gebruik van het in concessie gegeven goed, ongeacht of die aanspraken gegrond zijn op de aansprakelijkheid wegens fout of op foutloze aansprakelijkheid.
De Gemeente heeft te allen tijde het recht een kopie van de verzekeringspolis en bewijs van betaling van de laatste vervallen premie op te vragen.
Artikel 5 – Duurtijd en evaluatie
Het gebruik van de klimbomen wordt toegestaan voor één zomer, van mei 2025 tot en met oktober 2025, als testperiode. Na deze periode wordt de samenwerking geëvalueerd.
The Shelter krijgt een exclusief recht om gebruik te maken van de klimbomen tijdens de vermelde testperiode. Nadien wordt dit gebruiksrecht in mededinging gesteld.
Artikel 6 – Bijzondere bepalingen
Het is de concessionaris verboden enige reclame, onder welke vorm ook, aan te brengen aan de buitenkant van het goed.
Indien de concessionaris een andere juridische structuur wenst aan te gaan is hij gehouden voorafgaand en schriftelijk daarvan het college van burgemeester en schepenen in kennis te stellen, dat zich daartegen kan verzetten voor zover de belangen van de Gemeente hierdoor op enige manier kunnen geschaad worden .
Artikel 7 – Ontbinding en beëindiging
In volgende gevallen wordt de overeenkomst van rechtswege ontbonden, zonder dat hiertoe een voorafgaande ingebrekestelling is vereist door de Gemeente:
- Ingeval de concessionaris als rechtspersoon ophoudt te bestaan door ontbinding, versmelting of opslorping, tenzij de rechtsopvolger minstens evenwaardige financiële waarborgen biedt.
- indien het gebruik door de concessionaris zou worden stilgelegd voor een onafgebroken periode van meer dan 6 maanden.
In deze gevallen vindt de ontbinding van rechtswege plaats, van zodra de ontbindende voorwaarde is vervuld. Een rechter zal desgevallend enkel dienen vast te stellen dat de in dit artikel uitdrukkelijk voorziene ontbindende voorwaarde vervuld is.
De ontbinding zal in dit geval uitwerking hebben ‘ex nunc’ en de concessionaris zal hiervan bij aangetekend schrijven op de hoogte worden gebracht.
Daarnaast heeft de Gemeente de mogelijkheid om in onderstaande gevallen de overeenkomst éénzijdig en buitengerechtelijk te beëindigen wegens wanprestatie, indien binnen de veertien dagen niet wordt voldaan aan de bij aangetekend schrijven aan de concessionaris betekende ingebrekestelling, zonder dat dit enig recht geeft op schadevergoeding door de concessionaris:
Na het verstrijken van voormelde termijn uit de ingebrekestelling, kan de Gemeente overgaan tot de éénzijdige buitengerechtelijke ontbinding van deze overeenkomst. Deze beslissing dient bij aangetekend schrijven aan de concessionaris worden meegedeeld.
De rechter zal post factum kunnen nagaan of deze wanprestatie voldoende ernstig was om samenwerking uit te sluiten.
De ontbinding zal in dit geval uitwerking hebben ‘ex nunc’.
Bovendien zal, te rekenen vanaf de datum van de ontbinding, voor iedere dag dat de hierbij in concessie gegeven goederen niet vrij ter beschikking worden gesteld van de Gemeente een forfaitaire en vaste vergoeding van 50 euro verschuldigd zijn door de concessionaris, onverminderd het recht van de Gemeente de werkelijk geleden schade te bewijzen wanneer deze groter zou zijn dan voormeld forfait.
Artikel 8 – Overdracht van de domeinconcessie
De concessionaris kan de concessieovereenkomst enkel overdragen mits hiervoor voorafgaandelijk en schriftelijk de toestemming van de Gemeente te hebben gekregen.
Artikel 9 – Non-discriminatie
De concessionaris engageert zich ertoe de non-discriminatie clausule te respecteren en verklaart dat hij:
- geen enkele vorm van discriminatie duldt op grond van geslacht, nationaliteit, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming, leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, taal, huidige of toekomstige gezondheidsbeschouwing, handicap, fysieke of genetische eigenschap of sociale afkomst;
- zich ertoe verbindt toegankelijk te zijn voor iedereen;
- zich ertoe verbindt elk discriminerend gedrag op de werkplaats te voorkomen en indien nodig te bestrijden en bestraffen;
- de wetten of reglementen naleeft die de toepassing van de non-discriminatie en gelijke kansen bevorderen en verdedigen;
- zich ertoe verbindt onderhavige clausule ter kennis te brengen aan zijn leveranciers, medewerkers en leden en ervoor te zorgen dat ook zij die naleven in de bijdrage die zij leveren in de activiteiten van de concessionaris.
Artikel 10 – Splitsbaarheid
De nietigheid van één van de bepalingen van onderhavige overeenkomst, of een deel ervan, tast de geldigheid van de overige bepalingen van deze overeenkomst niet aan, noch van de overeenkomst in haar geheel. Hun afdwingbaarheid blijft onverminderd tot wat wettelijk is toegelaten.
Ingeval van ongeldigheid of niet-afdwingbaarheid van enige bepaling van onderhavige overeenkomst verklaren partijen te goeder trouw te onderhandelen teneinde de betreffende bepaling te vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk hetzelfde effect teweegbrengt als de ongeldige of onafdwingbare bepaling.
Daarnaast verklaren partijen te goeder trouw te onderhandelen teneinde een voor ieder aanvaardbare oplossing te vinden indien zich een situatie voordoet, die niet voorzien is in onderhavige overeenkomst.
Artikel 10 – Slotbepalingen
Huidige overeenkomst is onderhevig aan en dient uitgelegd te worden overeenkomstig het Belgisch Recht.
Ter uitvoering van deze overeenkomst en al haar gevolgen doen de partijen woonstkeuze:
- de Gemeente op het gemeentehuis,
- de concessionaris op diens maatschappelijke zetel.
De partijen zullen proberen om eventuele betwistingen in eerste instantie minnelijk te regelen.
Elk geschil betreffende deze overeenkomst behoort tot de bevoegdheid van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Leuven .
Opgemaakt te Oud-Heverlee, in twee originele exemplaren, elke partij verklaart één exemplaar van deze overeenkomst ontvangen te hebben.
Voor de Gemeente Voor de concessionaris
BIJLAGEN:
Besluit (EU) 2017/1545 van het Europees Parlement en de Raad van 13 september 2017 tot wijziging van Besluit nr. 445/2014/EU tot vaststelling van een actie van de Unie voor het evenement “Culturele hoofdsteden van Europa” voor de periode 2020 tot 2033.
Het decreet lokaal bestuur.
Het bovenlokaal cultuurdecreet van 15 juni 2018 en 08 maart 2024.
Er is een intentieverklaring van de gemeenteraad (zitting van 25 juni 2024) over de samenwerking tussen de regio-gemeenten en Leuven, kandidaat Europese Culturele Hoofstad 2030, LOV2030.
Het binnenhalen van de titel en het gezamenlijk uitwerken van een breed cultureel programma in de regio voor het titeljaar, bieden niet alleen een opportuniteit voor het sociale en culturele leven in onze regio, maar hebben ook een positieve communicatieve, strategische en economische impact.
Decretale ontwikkelingen en opportuniteiten: Het nieuwe Bovenlokaalcultuurdecreet heeft als doel om een kwalitatieve, duurzame, diverse en geïntegreerde bovenlokale cultuurwerking uit te bouwen, te stimuleren, te optimaliseren en participatie te bevorderen. Hiervoor mikt het decreet op het ondersteunen en stimuleren van transversale samenwerking, door het lokale cultuurbeleid met elkaar te verbinden en via het creëren van een bovenlokale meerwaarde.
Momenteel zijn er 19 intergemeentelijke samenwerkingen (IGS) erkend door Vlaanderen om dit structureel mogelijk te maken. In Oost-Brabant ontbreekt voorlopig een dergelijke grote structurele samenwerking. Toch hebben de Oost-Brabantse gemeenten een lange traditie van culturele samenwerking via VlaBra’ccent (1999-2019) als bovenlokaal platform en samenwerkingsverband van cultuur- en gemeenschapscentra in Vlaams-Brabant.
IGS als duurzame bovenlokale samenwerking: Ondanks het decretaal wegvallen van de provinciale ondersteuning zijn de cultuur- en gemeenschapscentra blijven inzetten op (projectmatige) samenwerking en is het lokaal cultuurwerk steeds bovenlokaal verbonden gebleven, onder meer via het succesvolle Regio Oo(g)st-project en via de recente projectmatige samenwerkingen rond ‘Met de bib naar buiten’ en het TROOST-Brabant-project. Al deze projecten worden ondersteund en medegefinancierd door de Vlaamse overheid via het bovenlokaal cultuurdecreet, dat ook de IGS-financiering regelt.
Uit voorbereidend onderzoek blijkt een grote vraag naar meer structurele ondersteuning via een gesubsidieerde intergemeentelijke samenwerking m.b.t. lokaal cultuurbeleid en de belangrijkste actoren hierin zoals de bibliotheken, de cultuur- en gemeenschapscentra en de cultuurdiensten. Een dergelijke IGS kan niet alleen projecten initiëren en begeleiden maar ook ondersteunend, coördinerend en stimulerend werken voor alle deelnemende gemeenten. Binnen deze IGS is er ruimte om flexibel te werken en de competenties te bundelen die bij de afzonderlijke gemeenten niet steeds aanwezig (kunnen) zijn. Elke gemeente kan inhoudelijk deelnemen op de wijze die best aansluit bij haar behoeften maar structureel is elke gemeente wel een evenwaardige partner binnen de IGS.
Europa als katalysator: De titel en het concept “Europese Culturele Hoofdstad” is een initiatief van de Europese Unie. In 2030 zal België een Culturele Hoofdstad van Europa nomineren. Initieel waren zes Belgische steden kandidaat, waarvan Brugge, Gent en Kortrijk afvielen in de eerste selectieronde. Leuven, Molenbeek-Brussel en Namen zijn weerhouden kandidaten.
Het verwerven van de titel en het gezamenlijk uitwerken van een breed cultureel programma in de regio in de aanloop naar en in het titeljaar 2030 bieden nieuwe kansen voor het sociale en culturele leven in de regio en voor een grote communicatieve, strategische en economische impact. Voormalige en toekomstige Europese Culturele Hoofdsteden elders in Europa getuigen van een positieve impact voor de bredere regio.
De kandidatuur van Leuven en het brede LOV2030-project is gericht op de regio-werking en vormt een sterke, inhoudelijke hefboom om een structurele bovenlokale cultuurwerking uit te bouwen voor Leuven en de referentieregio Oost-Brabant. De oprichting van de IGS biedt hiervoor de structurele onderbouw en schrijft haar bovenlokale projecten in onder de thema’s van LOV2030: human, nature, innovation. Ze garandeert daarenboven een duurzame werking, ook na 2030. Wanneer, in het slechtste geval, Leuven de titel niet verwerft, blijft de IGS garant voor een structurele samenwerking en gaan de resultaten van de voorbereidende werkzaamheden niet verloren.
Conclusie:
De kandidatuur van de stad Leuven als Europese Culturele Hoofdstad 2030 biedt een unieke opportuniteit om de bovenlokale culturele samenwerking in de referentieregio Oost-Brabant te versterken en deze structureel te verankeren als Intergemeentelijke Samenwerking (IGS) voor cultuur, ondersteund en mede gefinancierd door de Vlaamse overheid.
Met de kandidatuur van Leuven & Beyond als Europese Culturele Hoofdstad is het momentum daar om over te stappen van projectmatige Vlaamse ondersteuning naar structurele Vlaamse ondersteuning. Daarom vragen we een principieel engagement van de Oost-Brabantse gemeenten om deel te nemen in 2025 en 2026 aan de voorbereiding van de oprichting van een nieuwe eigen IGS Cultuur Oost-Brabant in 2027.
Op het burgemeestersoverleg van 28 juni 2024 onderschreven 24 Oost-Brabantse gemeenten de intentie om het eigen cultuurbeleid te versterken door middel van bovenlokale samenwerking via een IGS en om de kandidatuur als Europese Culturele Hoofdstad 2030 te ondersteunen als Leuven & Beyond (LOV2030).
Daarom wordt aan de gemeenten uit Oost-Brabant de bevestiging hiervan via een principieel akkoord voorgelegd. Dit bestaat uit het voorzien van een geoormerkte cofinanciering in de voorziene cultuurbudgetten vanaf 2027 van 0,675 € per inwoner voor de periode 2027 - 2032 voor de deelname aan de IGS en de organisatie van culturele projecten.
Amendement principiële deelname Leuven & Beyond Europees Culturele Hoofdstad 2030 (RED OUD-HEVERLEE)
Feiten en context
Het college besloot op 13.03.2025 met betrekking tot het gevraagde projectbudget van € 40.000 voor Nationaal Park Brabantse Wouden (2026-2031) het volgende:
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de nota van de VZW Nationaal Park Brabantse Wouden Vlaanderen, houdende het voorstel van het opnemen van een projectbudget in het meerjarenplan 2026-2031.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen besluit bij de voorbereidende simulatie van de opmaak van het meerjarenplan 2026-2031 een bedrag van 20.000 euro als projectbudget op te nemen. Of er in het meerjarenplan daadwerkelijk een budget zal opgenomen worden en hoe hoog dit budget zal zijn, zal afhankelijk zijn van de financiële mogelijkheden van het lokaal bestuur die zullen blijken uit het ontwerp van het meerjarenplan.
Dit komt neer op € 20.000/6 = € 3.333,33 jaarlijkse projectsubsidie. De vraag van de vzw Nationaal Park Brabantse Wouden betrof € 40.000/6 of € 6.666,66 jaarlijkse projectsubsidie.
Nochtans is Oud-Heverlee cruciaal gelegen in het Nationaal Park Brabantse Wouden en ontvangt het direct en indirect zeer veel middelen vanuit het Nationaal Park. Bovendien blijkt uit een zeer recente studie (zie onder meer VRT NWS Laat 19 mei) dat investeren in natuur een veelvoud opbrengt.
Het voorstel van beslissing om niet de helft, maar de volledige gevraagde projectsubsidie toe te kennen, werd dan ook volstrekt ongegrond, om financiële drogredenen, weggestemd door de meerderheid.
Blijkbaar is nu plots wel veel meer dan dit vermeend niet beschikbare budget, zijnde ongeveer € 7.425 (= 11.000 inwoners x € 0,675/inwoner), beschikbaar om Leuven financieel te steunen met haar kandidatuur als culturele hoofdstad van Europa. De bewering dat ‘Of er in het meerjarenplan daadwerkelijk een budget zal opgenomen worden en hoe hoog dit budget zal zijn, zal afhankelijk zijn van de financiële mogelijkheden van het lokaal bestuur die zullen blijken uit het ontwerp van het meerjarenplan’, is dus manifest onjuist. Bovendien ontvangt Leuven uit het Gemeentefonds in verhouding bijna 5 x zoveel inkomsten als Oud-Heverlee.
Het komt dan ook gepast voor de voorziene jaarlijkse subsidie van € 0,675 per inwoner te halveren en de andere helft (namelijk € 0,3375 of € 3.712) toe te kennen als budget voor de projectsubsidie aan de vzw Nationaal Park Brabantse Wouden.
Voorstel van amendement:
Artikel 3. De gemeenteraad gaat akkoord om in de meerjarenplanning 2027-2032 2026-2031 een bedrag van 0,3375 euro te voorzien en te oormerken voor deze periode voor de deelname aan de nieuwe IGS Cultuur Oost-Brabant ter ondersteuning van de realisatie van bovenlokale cultuurprojecten in de eigen gemeente en en binnen de brede (Europese) programmalijnen human, nature, innovation voor LOV2030.
(nieuw) Artikel 4. De gemeenteraad gaat akkoord om in de meerjarenplanning 2027-2032 een bedrag van 0,3375 euro per inwoner te voorzien en te oormerken als projectbudget voor de vzw Nationaal Park Brabantse Wouden en deze beslissing ook mee te delen aan de vzw Nationaal Park Brabantse Wouden.
Stemming over het amendement:
voor: 3 RED Oud-Heverlee
tegen: 13 PRO OH, Club CD&V
onthouding: 3 Samen
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met de deelname en de voorbereidingen aan de kandidatuur van Leuven & Beyond (LOV2030) voor Europese Culturele Hoofdstad 2030, en zodra de titel behaald, mee te werken gedurende 2026-2033.
Artikel 2: De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de deelname aan de voorbereidingen van de oprichting van een nieuw intergemeentelijk samenwerkingsverband cultuur voor de referentieregio Oost-Brabant.
Artikel 3: De gemeenteraad gaat akkoord om in de meerjarenplanning 2027-2032 een jaarlijks bedrag van 0,675 € per inwoner te voorzien en te oormerken voor deze periode voor de deelname aan de nieuwe IGS Cultuur Oost-Brabant ter ondersteuning van de realisatie van bovenlokale cultuurprojecten in de eigen gemeente en binnen de brede (Europese) programmalijnen human, nature, innovation voor LOV2030.
Decreet lokaal bestuur.
Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 (de Algemene Verordening Gegevensbescherming, AVG).
Zoals vermeld in Artikel 2 van Decreet over het Lokaal Bestuur:
§ 1. De gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn beogen om op het lokale niveau duurzaam bij te dragen aan het welzijn van de burgers en verzekeren een burgernabije, democratische, transparante en doelmatige uitoefening van hun bevoegdheden.
Ze betrekken de inwoners zo veel mogelijk bij het beleid en zorgen voor openheid van bestuur.
§ 2. De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.
Overeenkomstig artikel 6, § 1, VIII, tweede lid, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen en artikel 46 van de gewone wet van 9 augustus 1980 tot hervorming der instellingen en met toepassing van het subsidiariteitsbeginsel, oefenen de gemeenten ook de bevoegdheden uit die hen door of krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd.
Alleen als dat bij decreet uitdrukkelijk is bepaald, kunnen de provincies de medewerking van de gemeenten regelen.
§ 3. De openbare centra voor maatschappelijk welzijn oefenen de opdrachten, vermeld in artikel 1 en 57 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, uit, alsook de andere aangelegenheden die hen door of krachtens een wet of een decreet worden opgelegd.
Lokale besturen verwerken in het kader van hun taken en verantwoordelijkheden veel informatie, zowel zelf gegenereerd als afkomstig van externe bronnen. Niet al deze informatie mag openbaar zijn, bijvoorbeeld vanwege de bescherming van de privacy van personen of de vertrouwelijke aard van gegevens. Het goed beveiligen van deze informatie is daarom cruciaal om misbruik, cyberaanvallen en datalekken te voorkomen.
Volgens Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 (de Algemene Verordening Gegevensbescherming, AVG) is een belangrijke taak van het lokaal bestuur het beschermen van de grondrechten en fundamentele vrijheden van personen, met name hun recht op privacy en de bescherming van persoonsgegevens. Daarnaast speelt cybersecurity een cruciale rol in het waarborgen van veilige digitale diensten en het beschermen van informatie tegen cyberaanvallen, datalekken en andere bedreigingen. Door informatiebeveiliging en cybersecurity integraal aan te pakken, kunnen lokale besturen zowel de privacy van burgers beschermen als de veerkracht en betrouwbaarheid van hun digitale infrastructuur versterken.
In het kader van de aangehaalde wettelijke verplichtingen werd in samenwerking met de DPO het nieuwe informatieveiligheidsbeleid en veiligheidsplan opgesteld voor de periode 2025-2030. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze goed te keuren.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de nota's informatieveiligheid en veiligheidsplan goed.
Vlaams decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
Het artikel 92 bis § 2, d van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen.
Het decreet van 25 april 2014 houdende de instemming met het samenwerkingsakkoord tussen het Vlaamse Gewest, het Waalse gewest en het Brussels Gewest betreffende de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Het decreet lokaal bestuur.
Instellingen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten worden steeds geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken, er worden meer en meer eisen gesteld op vlak van vakspecifieke kennis.
Samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten kan positieve schaaleffecten en synergieën genereren.
DOKO (Diensten ter Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs), een dienstverlenende VZW heeft een aantrekkelijk aanbod voor onze onderwijsinstellingen.
De dienstverlening van DOKO kan enkel aangeboden worden aan deelnemers van DOKO en is gratis.
Statuten zijn in bijlage toegevoegd.
Aankoopcentrale
De wetgeving overheidsopdrachten brengt heel wat verplichtingen, werk en risico's met zich mee voor besturen die een aankoop willen doen. DOKO wil haar leden hierbij ondersteunen. DOKO neemt onder meer de rol op van aankoopcentrale.
Als aankoopcentrale biedt DOKO aan haar leden raamovereenkomsten aan met betrekking tot leveringen of diensten. Heel concreet betekent dit dat de leden zelf geen aparte plaatsingsprocedure meer moeten doorlopen om in orde te zijn met de wetgeving overheidsopdrachten. DOKO neemt dit zoveel als mogelijk van hen over. Leden kunnen op die manier eenvoudig goederen en diensten aankopen op basis van de raamovereenkomsten afgesloten door DOKO.
Ondersteuning
Gespecialiseerde medewerkers bij DOKO volgen de evoluties in de wetgeving nauwgezet op en informeren hierover op de pro-website. Daarnaast organiseert DOKO vormingen en andere professionaliseringsinitiatieven. Naast deze prioritaire activiteiten en afhankelijk van het aantal beschikbare medewerkers en ruimte in agenda’s levert DOKO ook eerstelijnshulp over de wetgeving overheidsopdrachten.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit met ingang van 28 mei 2025 toe te treden tot de aankoopcentrale DOKO VZW.
Artikel 2: De gemeenteraad neemt kennis van de statuten van DOKO vzw
Artikel 3: De gemeenteraad machtigt Marijke Pertz, algemeen directeur, als haar strategische inkoper om raamovereenkomsten af te sluiten.
Decreet over het lokaal bestuur en uitvoeringsbesluiten.
De beslissing van de gemeenteraad van 29 januari 2019 aangaande de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten voor werken, leveringen, diensten en concessies.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
Algemeen reglement voor de Arbeidsbescherming, Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
Juridische basis fietslease: Omzendbrief omzendbrief PERS/2024/03 van 18/10/2024
2. Toepassingsgebied
De mogelijkheid van fietsleasing geldt voor personeelsleden die een eindejaarstoelage krijgen op basis van het KB van 23 oktober 1979 en die bij het bestuur van één van de volgende instellingen tewerkgesteld zijn:
scholen voor het basis- en secundair onderwijs;
academies voor deeltijds kunstonderwijs;
(…)
Het bestuur is de werkgever van een personeelslid dat werkzaam is binnen één of meerdere instellingen van dat bestuur binnen het onderwijs.
Een personeelslid kan gebruik maken van fietsleasing wanneer het bestuur van een instelling die mogelijkheid voorziet. Het bestuur heeft dus de vrije keuze om al dan niet fietsleasing aan te bieden en onder welke voorwaarden het dat doet.
Het bestuur sluit zelf een overeenkomst af met een fietsleasingmaatschappij. De overheid komt daarin niet tussen.
In het geval een bestuur de mogelijkheid van fietsleasing aanbiedt, is het personeelslid niet verplicht om die mogelijkheid ook effectief te benutten. Een personeelslid kan er ook voor kiezen om de volledige netto eindejaarstoelage te ontvangen.
Wat is fietsleasing?
Fietsleasing is een populair extralegaal voordeel waarbij werknemers een fiets huren via hun schoolbestuur - voor 36 of 48 maanden. Medewerkers kunnen kiezen om een fiets te financieren met hun bruto eindejaar toelage, dus voor aftrek van belastingen en RSZ. Zo komt er een interessant budget vrij om te spenderen aan een fiets.
Naast het fiscaal voordeel genieten werknemers ook van een all-in-leaseformule met dekkingen, onderhoudsbudget en accessoires.
Wat is de rol van het bestuur?
Besturen in het onderwijs krijgen de mogelijkheid om fietsleasing aan te bieden aan een fiscaal en sociaal gunstregime. Dat is geen verplichting.
Het bestuur dat fietsleasing aanbiedt, dient volgende acties te ondernemen:
- het lanceert zelf een overheidsopdracht fietslease
OF
- Het gaat binnen de raamovereenkomst een deelopdracht aan met O2O om fietsen ter beschikking te stellen aan haar personeelsleden. Het bestuur is ‘de leasingnemer’ waaraan de fietsleasingmaatschappij de leasingkost factureert.
Ze tekent hiervoor in op de raamovereenkomst van DOKO waar de leasingkost 1x per jaar zal gefactureerd worden in december zodat scholen niet hoeven te prefinancieren.
Het bestek voor deze raamovereenkomst werd toegevoegd.
- Het stelt een fietsbeleid op voor fietsleasing waarmee het personeelslid akkoord moet gaan, als het een fiets wilt bestellen. Deze regeling werd vastgelegd na onderhandelingen op 13 mei in het bevoegde lokaal comité.
- Het maakt de gegevens aan AGODI/AHOVOKS over om de fietsleasing geldelijk te verwerken bij de berekening van de eindejaarstoelage.
Het bestuur moet de intentieverklaring, d.i. de schriftelijke bevestiging van het personeelslid om het opgegeven bedrag als flexbudget te willen inzetten waarop de eindejaarspremie betrekking heeft begint te lopen, doorgeven aan Agodi (pas 2de semester 2025) .
visum
Gunstig visum VSM/2025/042 van Financieel beheerder van 12 mei 2025
Er dienen geen investeringen gemaakt te worden door het bestuur. Wel zal de dienst financiën enkele financiële verrichtingen dienen uit te voeren. De gemeente dient meerjarenplannummers met exploitatiekredieten voor uitgaven en ontvangsten te voorzien in BBC3.0 (pêr saldo nul). De gemeente ontvangt jaarlijks een factuur van O2O. De gemeente ontvangt jaarlijks tevens van AGODI de storting van de flexbudgetten.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om vanaf dit kalenderjaar in te stappen in het fietsleasingproject voor de personeelsleden van de gemeentelijke basisscholen De Hazensprong en De Lijsterboom en de gemeentelijke academie De Vonk.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt het "fietsbeleid voor personeel in gemeentelijk onderwijs Oud-Heverlee" goed. Dit werd op de agenda geplaats voor onderhandeling met de vakorganisaties op 13 mei 2025. De vakorganisaties verontschuldigden zich en bezorgden geen opmerkingen.
Artikel 3: De gemeenteraad besluit in te tekenen op de raamovereenkomst van DOKO om fietsen ter beschikking te stellen aan haar personeelsleden. DOKO gunde deze deelopdracht aan O2O BV, FARMANSTRAAT 40, 9000 GENT; KBO 0647.825.178.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 27 mei 2025 toegevoegd.
Samen met Aquafin start het RLD vanuit de Blue-Deal opdracht een proefproject op rond het slim sturen van buffervolume bij particuliere regenwaterputten om piekbelasting op het rioolnet en op de waterlopen te verminderen. Deelnemende eigenaars krijgen de dag voor verwachte regenval een signaal om regenwater te benutten, en zo extra ruimte vrij te maken.
De pluviale overstromingskaarten illustreren dat wateroverlast bij regenval een reëel probleem zijn op verschillende locaties in de gemeente. Toch tekende het schepencollege niet in op dit project. Met deze aanpak kan er nochtans zonder grote investeringen en zonder extra ruimtebeslag heel wat extra buffercapaciteit gecreëerd worden. Er wordt een beperkte cofinanciering van de gemeente gevraagd. We stellen vast dat er de voorbije maand - ook al is het meerjarenplan nog steeds niet afgerond - wel al middelen vrij gemaakt konden worden voor LOV2030 (7.000 €, jaarlijks) en de mogelijke oprichting van IOED Brabantse Wouden (11.000 €, jaarlijks). Het is verrassend dat een project dat met weinig extra middelen een reëel probleem aanpakt (wateroverlast) niet gesteund wordt.
Artikel 1: De gemeenteraad vraagt het schepencollege de deelname aan Droptimize te heroverwegen.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 27 mei 2025 toegevoegd.
In de notulen van 8 mei lezen we de beslissing om een proefproject te starten om de zone-30 in Pragen te verkleinen en de wegversmallingen aan te passen. Inwoners worden enkel geïnformeerd over deze beslissing, er is jammer genoeg geen vorm van consultatie.
We missen in dit besluit enkele essentiële eigenschappen van het concept ‘proefproject’.
Vragen
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 42:49 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 27 mei 2025 toegevoegd.
Het schepencollege besliste niet in te tekenen op de oproep ‘natuur in je buurt’. Nochtans zijn er met de aankoop van de camping en rond het Zoet Water heel wat zones die in aanmerking komen voor vergroening en vergroten van de bio-diversiteit. Zo is de gemeente eigenaar van een verloederd bos grenzend aan het Zoet Water-park, waar een interessant project rond kon uitgewerkt worden. Bij de opmaak van het masterplan werd hier al aan gedacht.
Vraag
Waarom werden er geen pistes rond het Zoet Water verder uitgewerkt?
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 46:55 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 27 mei 2025 toegevoegd.
De gemeenteraad besliste in de zitting van 25 oktober 2022 de aankoopoptie te lichten op de woning in de Waversebaan 137. Naast de aankoopsom van 820.000 € ontving de verkoopster ook het gratis genot om tot haar overlijden gratis te mogen wonen. De gemeente staat als nieuwe eigenaar in voor de grote herstellingen en de onderhoudskosten.
Eind 2024/ begin 2025 deed er zich in de woning een probleem voor met de leidingen van de installatie van de centrale verwarming met waterverlies, met een abnormaal waterverbruik als gevolg. De herstellingswerken aan de installatie zijn uitgevoerd door de gemeente.
De bewoonster ontving van De Watergroep een afrekeningsfactuur van 310,90 euro voor de verbruiksperiode 30/11/2024 tot 23/03/2025. De dienst infrastructuur stelde voor om betrokkene hiervoor te vergoeden ten belope van 284 euro (BTWi). De gemeente neemt op die manier 91 % van de waterfactuur ten laste, bovenop gratis wonen en een gratis herstelling.
Vragen
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 48:31 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van SAMEN aan de gemeenteraadsagenda van 27 mei 2025 toegevoegd.
De geschiedenis van het Canivet-stort gaat ondertussen bijna een halve eeuw mee. In de jaren tachtig werd deze site voornamelijk gebruikt als stortplaats voor huishoudelijk afval. In de periode 1983-1984 werd er daarnaast ook afbraakmateriaal gestort afkomstig van gebouwen waar gezuiverd radium werd geconditioneerd voor medische en industriële toepassingen en waar radium werd gewonnen en gezuiverd. Op 19 juni 1987 werd de grond volgestort en afgesloten. De aanwezigheid van vervuiling werd op meerdere momenten gedocumenteerd.
vb. 1996 werd duidelijk vastgesteld dat er ernstige vervuiling aanwezig was: “Omwille van de aanwezigheid van radioaktieve elementen zoals Radium en Radon is het echter verboden om de ondergrond om te woelen (cfr. besluiten geformuleerd door Prof. Schonken). Vandaar dat het uitgesloten is stalen van het aanwezige afval te nemen om het te karakteriseren of onderkenningsboringen op de stortplaats uit te voeren.". (eindrapport van 5 maart 1996)”.
vb. Voor de genormeerde parameters, meer specifiek de zware metalen kwik, nikkel en zink, zijn er ernstige aanwijzingen dat de historische verontreiniging een ernstige bedreiging vormt. Voor de niet-genormeerde parameters, AOX en chloriden, zijn er eveneens ernstige aanwijzingen dat de historische verontreiniging een ernstige bedreiging vormt. Er moet worden overgegaan tot het opmaken van een beschrijvend bodemonderzoek.". (pagina 12 oriënterend bodemonderzoek van 1 februari 2001)
De eigenaar van de canivet-site werd januari 2023 eindelijk door OVAM aangemaand tot het uitvoeren van een beschrijvend bodemonderzoek voor de historische bodemverontreinigingen met zware metalen (ref. 128), met stortparameters (ref. 2), met PFAS (ref. 3) en met pesticiden (ref. 4) in het grondwater vastgesteld op de grond. De eigenaar ging tegen deze beslissing in beroep.
Toenmalig minister Zuhal Demir (NVA) gaf echter op 27/05/2024, 13 dagen voor de Vlaamse verkiezingen van 9 juni 2024, de beroepsindiener gelijk.
Vragen
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 52:17 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van RED OUD-HEVERLEE aan de gemeenteraadsagenda van 27 mei 2025 toegevoegd.
Feiten en context
De stortplaats CANIVET in Haasrode kent een beladen geschiedenis. Sinds eind jaren ‘70 is de site gekend als stortplaats voor huishoudelijk afval én radioactief afbraakmateriaal, waaronder materiaal besmet met radium-226. Tot op vandaag spreekt deze locatie tot de verbeelding van vele inwoners en circuleren er diverse verhalen en vermoedens over de risico’s die de site inhoudt. De bevolking heeft recht op heldere communicatie en transparantie, in plaats van onduidelijkheid over de toestand van deze risicolocatie.
In opdracht van OVAM werd op 31 januari 2001 een oriënterend bodemonderzoek uitgevoerd (dossiernummer 1450). De resultaten van dit onderzoek zijn nooit publiek gemaakt, hoewel het rapport tot duidelijke en verontrustende conclusies komt. Zo stelt het:
“Voor de genormeerde parameters, meer specifiek de zware metalen kwik, nikkel en zink, zijn er ernstige aanwijzingen dat de historische verontreiniging een ernstige bedreiging vormt. Voor de niet-genormeerde parameters, AOX en chloriden, zijn er eveneens ernstige aanwijzingen dat de historische verontreiniging een ernstige bedreiging vormt. Er moet worden overgegaan tot het opmaken van een beschrijvend bodemonderzoek.”
Belangrijk is dat de concentratie van deze metalen in de bodem en het grondwater in de loop der tijd kan toenemen, afhankelijk van geochemische omstandigheden. Inmiddels is dit rapport 24 jaar oud en werd er geen beschrijvend bodemonderzoek uitgevoerd, ondanks het formele advies daartoe. Integendeel, de eigenaar van de site werd in mei 2024 in het gelijk gesteld in beroep door de toenmalige bevoegde minister Zuhal Demir, waardoor verdere opvolging (beschrijvend bodemonderzoek en sanering) werd afgeblokt.
Ondertussen blijven de risico’s bestaan, zowel voor het grondwater als voor mogelijke menselijke blootstelling.
Vragen
1. Tot voor kort stond er op de gemeentelijke website informatie over de geschiedenis van de stortplaats CANIVET. Deze informatie is inmiddels verdwenen.
Kan het schepencollege ervoor zorgen dat deze informatie opnieuw publiek beschikbaar wordt gesteld voor de inwoners van de gemeente?
2. Het oriënterend bodemonderzoek van 31 januari 2001 (OVAM-dossiernummer 1450) bevat belangrijke gegevens over de milieutoestand van het terrein
3. In het verleden werden rond de stortplaats peilputten geplaatst voor grondwatermonitoring.
4. In mei 2024 werd de eigenaar door de toenmalige minister Zuhal Demir vrijgesteld van de verplichting tot verder bodemonderzoek en sanering.
5. Aangezien het terrein zich bevindt in een kwetsbaar waterwingebied, is preventie van essentieel belang.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:00:33 van de opname.
Formulier verstuurd via het Digitaal loket van Gemeente Oud-Heverlee
Titel van het formulier: Vraag aan de gemeenteraad
| Gericht aan: Burgemeester |
| Waarom wordt het bovenste gedeelde van de Kasteelstraat in SJW uitgesloten voor snoeien van bomen en maaien van de berm? |
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:09:20 van de opname.
De voorzitter sluit de zitting op 27/05/2025 om 20:41.
Namens gemeenteraad,
Marijke Pertz
algemeen directeur
Kris Debruyne
voorzitter van de gemeenteraad