Tue 27/05/2025 - 19:30 vergaderzaal Meerdael
De gemeenteraad neemt kennis van de ontwerpnotulen, opgesteld door de algemeen directeur, van de vorige vergadering van 29 april 2025.
De gemeenteraadsleden nemen er nota van dat tot het einde van de huidige vergadering opmerkingen kunnen gemaakt worden betreffende de redactie van de notulen.
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van de gouverneur.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om de volgende mandatarissen aan te duiden om te zetelen in de respectievelijke gemeenteraadscommissies tijdens de legislatuur 2025-2030 en duidt eveneens de voorzitters aan:
Algemene commissie: politie, brandweer, personeelszaken, kerkfabrieken, financiën, informatie en ICT.
Voorzitter: Jenna Auwerx
Club CD&V (2): Kris Debruyne en Annick Minnoye
N-VA (2): Maggy Steeno en Mark Binon
Pro-OH (1): Jenna Auwerx
Samen (Groen+Vooruit) (2): Mattias Bouckaert en Adinda Claessen
Red Oud-Heverlee (1): Bart Ponsaerts
Commissie Mens: onderwijs, sport, cultuur, erfgoed, toerisme, gezin en kinderopvang, jeugd, lokale economie, gelijke kansenbeleid en werkgelegenheid, welzijn en sociale zaken, ontwikkelingssamenwerking, dierenwelzijn.
Voorzitter: Arnout Arts
Club CD&V (2): Arnout Arts en Annick Minnoye
N-VA (2): Maggy Steeno en Mark Binon
Pro-OH (1): Fien Gilias
Samen (Groen+Vooruit) (2): Jos Rutten en Wim Aertsen
Red Oud-Heverlee (1): Jean Louis Vertongen
Commissie Ruimte: ruimtelijke ordening, patrimonium, openbare werken, mobiliteit, milieu en klimaat en wonen.
Voorzitter: Maggy Steeno
Club CD&V (2): Kris Debruyne en Arnout Arts
N-VA (2): Maggy Steeno en Mark Binon
Pro-OH (1): Jenna Auwerx
Samen (Groen+Vooruit) (2): Hanna Van Steenkiste en Adinda Claessen
Red Oud-Heverlee (1): Alexander Binon
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de agendapunten van de algemene vergadering van 25 juni 2025 van IGS Hofheide goed te keuren.
Agenda:
Artikel 2: De gemeenteraad heeft mevrouw Annick Minnoye aangeduid als vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven, verkort “Hofheide” voor de legislatuur 2025-2030.
Artikel 3: De gemeenteraad besluit het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de administratieve taken rond de vertegenwoordiging en een afschrift van de beslissing(en) over te maken aan de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer, Hofheide.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de agendapunten van de algemene vergadering van EthiasCo cvba goed te keuren.
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
2. Goedkeuring van de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2024 en bestemming van het resultaat (inclusief de toekenning van het dividend)
3. Kwijting aan de bestuurders
4. Kwijting aan de commissaris
5. Statutaire benoemingen - Client Board
Artikel 2: De gemeenteraad besluit de heer Patrice Lemaitre af te vaardigen als stemgerechtigd vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergadering van EthiasCo cvba op 12 juni 2025 en hem op te dragen de agendapunten van de algemene vergadering goed te keuren.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de agenda van de algemene vergadering van 27 juni 2025 van de intergemeentelijke vereniging IGO goed te keuren.
Agenda:
1. Goedkeuring verslag buitengewone Algemene Vergadering van 21/3/2025
2. Aanstelling van de commissaris-revisor Vyvey & Co
3. Goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2024, inclusief kwijting aan bestuurders en commissaris-revisor) (document 1 en bijlagen)
4. Goedkeuring rapportage kostendelende vereniging IGO div jaar 2024 (document 2)
5. Aanstelling leden van het algemeen comité (document 3)
• Voor gemeente Begijnendijk:
o Effectief lid: David Janssens
o Plaatsvervanger: Bob Michiels
• Voor OCMW Begijnendijk
o Effectief lid: Dirk Goossens
o Plaatsvervanger: Ann Danckers
• Voor gemeente Hoegaarden
o Effectief lid: Loes Ginckels
6. Varia
Artikel 2: De gemeenteraad besluit de heer Wim Aertsen voor te dragen als afgevaardigde voor de algemene vergadering.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om geen vertegenwoordiger af te vaardigen voor de algemene vergaderingen maar het aandeelhouderschap nog niet op te zeggen.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit onderstaande beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 mei te bekrachtigen.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen besluit om Tom Teck en Adinda Claessen af te vaardigen voor de bijzondere algemene vergadering van 21 mei 2025 van het Regionaal Landschap Dijleland.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen verleent aan voornoemde personen de volmacht om wat betreft de dagorde, te beraadslagen, te stemmen en de voorgestelde beslissingen te amenderen of te verwerpen.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen laat deze beslissing bekrachtigen op de eerstvolgende gemeenteraad.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2025 goed te keuren:
Artikel 2: De gemeenteraad besluit om Jenna Auwerx te mandateren om op de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3: De gemeenteraad besluit om het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de agenda van de algemene vergadering van 25 juni 2025 van WZZ De Kouter goed te keuren.
Artikel 2: De gemeenteraad besluit Jos Rutten aan te duiden als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om het mandaat van de heer Patrice Lemaitre voor de algemene vergadering van 25 juni 2025 van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening te bepalen en hem opdracht te geven om de agendapunten goed te keuren:
Artikel 2: De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om deze beslissing ter kennis te brengen aan de Gemeentelijke Holding NV in vereffening.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om de samenstelling en het huishoudelijk reglement van de verkeersraad voor de periode 2025-2030 goed te keuren.
ADVIESRAAD VOOR VERKEERSBELEID
OUD-HEVERLEE
HUISHOUDELIJK REGLEMENT
1. Oprichting
De adviesraad voor verkeersbeleid draagt de naam “Verkeersraad Oud-Heverlee”. Het is een door de gemeenteraad erkende raad die onafhankelijk advies uitbrengt. De verkeersraad heeft zijn zetel in het gemeentehuis, Gemeentestraat 2, 3054 Oud-Heverlee.
Dit reglement bevat zowel de statuten als het huishoudelijk reglement van de verkeersraad.
2. Doelstellingen
De verkeersraad heeft als doel het bevorderen van de verkeersveiligheid en de
verkeersleefbaarheid op het grondgebied van de gemeente Oud-Heverlee via
samenwerking en overleg met de gemeente.
Om deze doelstelling te bereiken zal de verkeersraad op vraag van het gemeentebestuur of op eigen initiatief adviezen uitbrengen over aangelegenheden betreffende verkeersveiligheid of verkeersleefbaarheid.
3. Samenstelling van de verkeersraad
De gemeentelijke verkeersraad Oud-Heverlee is samengesteld uit stemgerechtigde en
niet-stemgerechtigde leden. Ieder lid kan een plaatsvervanger aanduiden.
a. Stemgerechtigde leden zijn:
Omwille van de werkbaarheid van de verkeersraad, wordt het aantal stemgerechtigde leden beperkt tot maximaal 25.
b. Niet-stemgerechtigde leden zijn:
c. Deskundigen.
De verkeersraad kan ten allen tijde deskundigen uitnodigen om de vergadering bij te wonen met raadgevende stem.
d. De afgevaardigden van de raden en verenigingen (stemgerechtigde leden) dienen aan volgende voorwaarden te voldoen:
- gemandateerd lid te zijn van de raad of organisatie die men vertegenwoordigt;
- geen politiek mandaat uitoefenen in de gemeente;
- slechts één vereniging of organisatie vertegenwoordigen in de verkeersraad.
e. De natuurlijke personen met hoofdverblijfplaats in de gemeente (stemgerechtigde leden), vermeld onder a., dienen aan volgende voorwaarde te voldoen:
- geen politiek mandaat uitoefenen in de gemeente.
4. Procedures
a. De voorzitter en ondervoorzitter
De voorzitter en de ondervoorzitter zullen gekozen worden uit de stemgerechtigde leden. Dit zal gebeuren tijdens de installatievergadering.
De taak van de voorzitter omvat:
- voorzitten van de vergaderingen van de gemeentelijke verkeersraad;
- opstellen van de agenda in samenspraak met de secretaris;
- ondertekenen van de adviezen en de uitgaande briefwisseling;
- contact met het gemeentebestuur onderhouden;
- waken over dialoog met de GECORO.
De taak van de ondervoorzitter omvat het vervangen van de voorzitter bij diens afwezigheid.
b. Secretariaat
De stemgerechtigde leden duiden in hun midden een secretaris aan, welke het secretariaat zal waarnemen. Dit omvat o.m. het opstellen van het verslag van de vergadering. De secretaris van de verkeersraad maakt het verslag uiterlijk 20 kalenderdagen na de vergadering over aan de gemeente.
c. Einde lidmaatschap
De verkeersraad wordt om de 6 jaar, na de installatie van de nieuwe gemeenteraad, vernieuwd. Het lidmaatschap van de verkeersraad is geldig tot uiterlijk 6 maanden na de start van de nieuwe bestuursperiode. Het lidmaatschap is hernieuwbaar.
Mocht de samenstelling van de verkeersraad na de start van de nieuwe bestuursperiode om één of andere reden worden uitgesteld, dan blijven de oude leden in functie tot de nieuwe samenstelling op de gemeenteraad is goedgekeurd.
d. Ontslag
Aan het mandaat van stemgerechtigd lid komt een einde door:
e. Wijziging statuten en huishoudelijk reglement
Een voorstel van wijziging gebeurt bij meerderheid van stemmen, wanneer minstens tweederde van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig is.
Bij ontstentenis hiervan, wordt de stemming verschoven naar de volgende vergadering. Op die volgende vergadering kan er steeds, ongeacht het aantal aanwezigen, geldig gestemd worden. Het voorstel tot wijziging wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Een voorstel tot wijziging van het reglement moet door de vorige vergadering zelf op de agenda geplaatst zijn.
5. Inzage.
De leden van de verkeersraad hebben inzagerecht in de documenten die door het gemeentebestuur ter beschikking van de verkeersraad zijn gesteld of die door de verkeersraad zelf zijn opgesteld.
Wanneer de leden dit inzagerecht wensen uit te oefenen op een ander tijdstip dan tijdens de vergadering van de verkeersraad, m.n. tijdens de openingsuren van de gemeentelijke diensten, richten zij hiertoe een schriftelijke aanvraag (brief, fax of mail) aan de algemeen directeur of zijn vervanger.
6. Vergaderingen
De verkeersraad vergadert minstens 2 maal per jaar. Hij wordt bijeengeroepen door de voorzitter.
De voorzitter is verplicht de verkeersraad binnen de maand bijeen te roepen indien 1/3 van de stemgerechtigde leden van de verkeersraad of het college van burgemeester en schepenen hierom verzoeken. De bijeenroeping gebeurt schriftelijk, minstens acht dagen voor de vergadering. De uitnodiging vermeldt plaats, datum en uur en de agenda van de vergadering.
Ieder lid kan punten aan de agenda van de raad toevoegen door dit agendapunt met toelichting schriftelijk mee te delen aan de voorzitter uiterlijk één week voor de vergadering.
De adviezen en voorstellen worden aangenomen met een gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.
7. Relatie met gemeentebestuur
Indien de verkeersraad door de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen om advies verzocht wordt, brengt de verkeersraad binnen de twee maanden een gemotiveerd advies uit. Deze termijn kan op uitdrukkelijk verzoek van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen verkort worden voor dossiers waarbij externe deadlines van toepassing zijn (b.v. deadlines, gesteld door de hogere overheid ingevolge vigerende wetgeving). De gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen informeren tevens binnen een termijn van twee maanden de verkeersraad op gemotiveerde wijze over het gevolg dat aan dit advies werd gegeven.
Indien het advies van de verkeersraad op eigen verzoek is gegeven, beschikt de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen over een termijn van drie maanden om een gemotiveerd standpunt mee te delen.
Wanneer er zich binnen de vermelde termijnen schoolvakanties bevinden, wordt de duur van de termijn telkens verlengd met de duur van de schoolvakantie en met een maximum van één maand.
De gemeente biedt logistieke ondersteuning aan de verkeersraad:
Uitnodigingen voor de vergaderingen zullen door de gemeente verstuurd worden. De secretaris van de verkeersraad maakt de noodzakelijke gegevens voor de uitnodigingen (datum, plaats en agenda) minstens 15 dagen vóór de vergadering over aan de gemeente.
Het verslag van de vergadering zal tevens door de gemeente verstuurd worden.
Dit verslag wordt binnen de vier weken via de gemeente toegezonden aan alle leden van de verkeersraad. Adviezen en voorstellen worden onverwijld overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen.
Goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van.
Namens de Gemeenteraad:
Op last:
De algemeen directeur, De Voorzitter van de gemeenteraad,
Marijke Pertz Kris Debruyne
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het bestek, en de raming goed voor de herwerkte opdracht ”Aankoop multifunctionele werktuigdrager en toebehoren”, opgesteld door de dienst infrastructuur.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek met nummer 2025/WERKTUIGDRAGER en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming van deze aankoop bedraagt €98.000,00 exclusief btw ofwel €118.580,00 inclusief 21% btw.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De gemeenteraad besluit opdracht te geven om de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking op te starten.
Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van dit dossier.
Artikel 5: De uitgaven voor deze opdracht worden voorzien in het meerjarenplan MJP000246 (Rollend materieel - gemeenschapsgoederen).
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de voorgestelde grondafstand van 1a10ca goed.
Artikel 2: De zone die zal worden afgestaan zoals weergegeven op het Verkavelingsplan Nieuwe Toestand opgenomen in de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2024167672 dient kosteloos aan de gemeente afgestaan te worden en op gelijk niveau gebracht met de bestaande wegenis en/of vrijgemaakt van alle obstakels en beplantingen. De kosten van de akte van de notaris vallen ten laste van de aanvrager.
Artikel 3: Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsvergunningsdecreet.
Artikel 4: Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:
• wanneer de omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2024167672 (OMV/2024/163/VV) ingediend voor de aanvraag tot het afsplitsen van twee loten voor open bebouwing van één bebouwd en drie onbebouwde percelen op het terrein gelegen Vlierbeekstraat 1, 3052 Oud-Heverlee, kadastraal bekend: afdeling 3 sectie A nrs. 233F2, 233M, 233P en 233Y niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd;
• wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
Artikel 5: De gemeenteraad duidt de burgemeester en algemeen directeur aan tot het ondertekenen van de akte van de grondafstand.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist het hiernavolgend retributiereglement voor de inzameling asbest aan huis goed te keuren:
Artikel 1: De gemeenteraad beslist dat het gemeentebestuur een retributie heft op de verkoop van kuubzakken en plaatzakken en inzameling via containers voor het inzamelen van asbestleien en/of -platen.
Artikel 2:
§1. De gemeenteraad beslist dat volgende retributie bedragen worden gehanteerd:
• kuubzak (1 m³): 30 euro
• plaatzak (1 m³): 30 euro
• container: 170 euro
§2. Er kunnen jaarlijks maximum acht kuubzakken of acht plaatzakken (of een combinatie van zakken beperkt tot acht stuks) per adres aangekocht worden of maximum twee containers per adres gereserveerd worden. Hierbij zijn twee veiligheidskits en het ophalen van de kuub- of plaatzakken/containers aan huis inbegrepen.
Artikel 3: De gemeenteraad beslist dat volgende procedure wordt gevolgd voor aankoop van de recipiënten voor de ophaling aan huis:
1. Inwoner vult een webformulier in of belt naar de Groene Lijn van EcoWerf;
2. Asbestcoach neemt telefonisch contact op met de inwoner en maakt een afspraak voor een huisbezoek;
3. De asbestcoach geeft ter plaatse informatie over veilige afbraak, verkoopt de zakken of boekt de containers aan de inwoner en maakt een afspraak voor ophaling;
4. De inwoner vult de zak(ken)/container(s) korte tijd voor de ophaaldag;
5. EcoWerf komt de zak(ken)/container(s) ophalen op de vooraf afgesproken ophaaldag.
Artikel 4:De gemeenteraad beslist dat EcoWerf wordt gemachtigd om de retributies, zoals vermeld in artikel 2, te innen. De wijze van betaling gebeurt uitsluitend op de door EcoWerf voorgeschreven wijze, met name via Bancontact bij aflevering van de zakken.
Artikel 5: De gemeenteraad beslist dat dit reglement het bestaande vervangt vanaf 1 juni 2025 en is geldig tot 31 maart 2026.
Artikel 2: Op onderhavig besluit zijn de bepalingen van het algemeen bestuurlijk toezicht, opgenomen in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, van toepassing.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist dat de lijst met beheersoverdrachten aan EcoWerf van 25 mei 2021 wordt uitgebreid met een beheersoverdracht voor:
Artikel 2: De gemeenteraad beslist om deze beheersoverdracht te laten ingaan vanaf 1 oktober 2025.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging middels het bezorgen van de gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de jaarrekening van interlokale vereniging “Sportregio Dijle & Hageland” betreffende werkjaar 2024 goed.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt de begroting van interlokale vereniging “Sportregio Dijle & Hageland” betreffende werkjaar 2025 goed.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de afsprakennota goed:
DOMEINCONCESSIE INZAKE GEBRUIK KLIMBOMEN IN HET ZOETWATERPARK
Tussen de ondergetekenden:
1) De Gemeente Oud-Heverlee, met zetel op het gemeentehuis te Gemeentestraat 2, 3054 Oud-Heverlee ingeschreven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen onder nummer 0207.523.679,
Vertegenwoordigd door haar College van Burgemeester en Schepenen, waarvoor optreden:
- De heer Bart Clerckx, burgemeester,
- Mevrouw Marijke Pertz, algemeen directeur,
ondergetekende enerzijds en hierna genoemd “de Gemeente”, of de “concessiegever”,
EN
2) ‘The Shelter (A-Worx) naamloze vennootschap, met maatschappelijke zetel te Stationsstraat 13, 3060 Korbeek-Dijle, ingeschreven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen onder nummer 0458.888.786, en hier overeenkomstig haar statuten rechtsgeldig vertegenwoordigd :
ondergetekende anderzijds en hierna genoemd “The Shelter” of “de concessionaris”,
wordt overeengekomen wat volgt:
VOORAFGAANDE VERKLARINGEN
De Gemeente treedt hier enkel op als eigenaar van de in concessie gegeven goederen.
De Gemeente Oud-Heverlee is eigenaar van het park gelegen te Maurits Noëstraat 15, 3050 Oud-Heverlee, kadastraal gekend te afdeling 1 sectie D nrs. 28G, 47T, 12Y en 47R met een oppervlakte van 24.000 m².
OVEREENKOMST
De Gemeente geeft onder de hierna vermelde voorwaarden in concessie aan de concessionaris, die dit uitdrukkelijk aanvaardt:
De klimbomen in het Zoetwaterpark, gelegen te Maurits Noëstraat 15, 3050 Oud-Heverlee, kadastraal gekend te afdeling 1 sectie D perceel 28G, met een oppervlakte van 3.700m² in het blauw op het plan dat in Bijlage 1 wordt gevoegd (hierna genoemd ‘het in concessie gegeven goed’).
Het in concessie gegeven goed wordt in zijn huidige staat met alle zichtbare en niet-zichtbare gebreken in concessie gegeven.
De concessionaris verklaart het onroerend goed te hebben bezocht en dit te aanvaarden in de staat waarin het zich bevindt.
VOORWAARDEN
Artikel 1 – Bestemming en gebruik
De concessionaris zal het in concessie gegeven goed uitsluitend gebruiken om (commerciële) activiteiten te organiseren met de aanwezige klimbomen.
De (commerciële) activiteiten met de klimbomen dienen te worden georganiseerd tussen 8u en 20u.
De (commerciële) activiteiten waarbij men ook de publieke sportinfrastructuur gebruikt, kunnen in de week worden georganiseerd, met uitzondering woensdagnamiddag vanaf 12u tijdens het schooljaar en het weekend. De publieke sportinfrastructuur blijft ten allen tijde toegankelijk voor parkbezoekers.
De concessionaris zal de bestemming van het in concessie gegeven goed niet mogen wijzigen zonder uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van de Gemeente.
Artikel 2 – Wederprestatie concessionaris
De Gemeente heeft de mogelijkheid om drie keer gratis gebruik te maken van het aanbod, inclusief begeleiding, van The Shelter met de klimbomen, namelijk voor de activiteiten Zoet Water Zomert, De Buitenspeeldag en De scholensportdag.
Artikel 3 – Voorschriften inzake gezondheid van de klimbomen
Het gebruik van niet permanente klimgrepen en veiligheidsmateriaal in de bomen is toegestaan. Het gebruik van ander materiaal is niet toegelaten om negatieve effecten op de bomen te vermijden.
Rondom de stammen van de klimbomen kan bodemverdichting optreden, wat invloed kan hebben op de gezondheid van de boom. Het is daarom aangewezen om de toestand van de bomen goed op te volgen en regelmatig van klimboom te wisselen.
De meest rechtse boom vooraan op de foto (zie Bijlage 2 van huidige overeenkomst) is een markante loofboom en moet met extra aandacht worden opgevolgd.
Artikel 4 – Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid
The Shelter is verantwoordelijk voor de nodige verzekeringen en veiligheidsgaranties, en dit middels de voorlegging van een bewijs van de keuring van de klimbomen en de verzekering van de deelnemers van de (commerciële) activiteiten georganiseerd door de concessionaris.
The Shelter is verantwoordelijk voor het waarborgen dat de klimbomen niet gebruikt kunnen worden zonder begeleiding of buiten de georganiseerde activiteit.
The Shelter is verantwoordelijk voor het proper achterlaten van de omgeving en dient met respect voor het park en de natuur met de omgeving om te gaan. The Shelter is verantwoordelijk voor het meenemen en verwerken van eigen afval.
Iedere aanwending van het in concessie gegeven goed en elke activiteit die plaatsvindt op initiatief van de concessionaris gebeurt op eigen risico van de concessionaris, en deze laatste zal de Gemeente integraal vrijwaren voor alle aansprakelijkheid ten aanzien, ingevolge of naar aanleiding van alle ongevallen, vandalisme of diefstal of enige schade die rechtstreeks of onrechtstreeks te wijten zijn aan het gebruik van het in concessie gegeven goed, ongeacht of die aanspraken gegrond zijn op de aansprakelijkheid wegens fout of op foutloze aansprakelijkheid.
De Gemeente heeft te allen tijde het recht een kopie van de verzekeringspolis en bewijs van betaling van de laatste vervallen premie op te vragen.
Artikel 5 – Duurtijd en evaluatie
Het gebruik van de klimbomen wordt toegestaan voor één zomer, van mei 2025 tot en met oktober 2025, als testperiode. Na deze periode wordt de samenwerking geëvalueerd.
The Shelter krijgt een exclusief recht om gebruik te maken van de klimbomen tijdens de vermelde testperiode. Nadien wordt dit gebruiksrecht in mededinging gesteld.
Artikel 6 – Bijzondere bepalingen
Het is de concessionaris verboden enige reclame, onder welke vorm ook, aan te brengen aan de buitenkant van het goed.
Indien de concessionaris een andere juridische structuur wenst aan te gaan is hij gehouden voorafgaand en schriftelijk daarvan het college van burgemeester en schepenen in kennis te stellen, dat zich daartegen kan verzetten voor zover de belangen van de Gemeente hierdoor op enige manier kunnen geschaad worden .
Artikel 7 – Ontbinding en beëindiging
In volgende gevallen wordt de overeenkomst van rechtswege ontbonden, zonder dat hiertoe een voorafgaande ingebrekestelling is vereist door de Gemeente:
- Ingeval de concessionaris als rechtspersoon ophoudt te bestaan door ontbinding, versmelting of opslorping, tenzij de rechtsopvolger minstens evenwaardige financiële waarborgen biedt.
- indien het gebruik door de concessionaris zou worden stilgelegd voor een onafgebroken periode van meer dan 6 maanden.
In deze gevallen vindt de ontbinding van rechtswege plaats, van zodra de ontbindende voorwaarde is vervuld. Een rechter zal desgevallend enkel dienen vast te stellen dat de in dit artikel uitdrukkelijk voorziene ontbindende voorwaarde vervuld is.
De ontbinding zal in dit geval uitwerking hebben ‘ex nunc’ en de concessionaris zal hiervan bij aangetekend schrijven op de hoogte worden gebracht.
Daarnaast heeft de Gemeente de mogelijkheid om in onderstaande gevallen de overeenkomst éénzijdig en buitengerechtelijk te beëindigen wegens wanprestatie, indien binnen de veertien dagen niet wordt voldaan aan de bij aangetekend schrijven aan de concessionaris betekende ingebrekestelling, zonder dat dit enig recht geeft op schadevergoeding door de concessionaris:
Na het verstrijken van voormelde termijn uit de ingebrekestelling, kan de Gemeente overgaan tot de éénzijdige buitengerechtelijke ontbinding van deze overeenkomst. Deze beslissing dient bij aangetekend schrijven aan de concessionaris worden meegedeeld.
De rechter zal post factum kunnen nagaan of deze wanprestatie voldoende ernstig was om samenwerking uit te sluiten.
De ontbinding zal in dit geval uitwerking hebben ‘ex nunc’.
Bovendien zal, te rekenen vanaf de datum van de ontbinding, voor iedere dag dat de hierbij in concessie gegeven goederen niet vrij ter beschikking worden gesteld van de Gemeente een forfaitaire en vaste vergoeding van 50 euro verschuldigd zijn door de concessionaris, onverminderd het recht van de Gemeente de werkelijk geleden schade te bewijzen wanneer deze groter zou zijn dan voormeld forfait.
Artikel 8 – Overdracht van de domeinconcessie
De concessionaris kan de concessieovereenkomst enkel overdragen mits hiervoor voorafgaandelijk en schriftelijk de toestemming van de Gemeente te hebben gekregen.
Artikel 9 – Non-discriminatie
De concessionaris engageert zich ertoe de non-discriminatie clausule te respecteren en verklaart dat hij:
- geen enkele vorm van discriminatie duldt op grond van geslacht, nationaliteit, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming, leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, taal, huidige of toekomstige gezondheidsbeschouwing, handicap, fysieke of genetische eigenschap of sociale afkomst;
- zich ertoe verbindt toegankelijk te zijn voor iedereen;
- zich ertoe verbindt elk discriminerend gedrag op de werkplaats te voorkomen en indien nodig te bestrijden en bestraffen;
- de wetten of reglementen naleeft die de toepassing van de non-discriminatie en gelijke kansen bevorderen en verdedigen;
- zich ertoe verbindt onderhavige clausule ter kennis te brengen aan zijn leveranciers, medewerkers en leden en ervoor te zorgen dat ook zij die naleven in de bijdrage die zij leveren in de activiteiten van de concessionaris.
Artikel 10 – Splitsbaarheid
De nietigheid van één van de bepalingen van onderhavige overeenkomst, of een deel ervan, tast de geldigheid van de overige bepalingen van deze overeenkomst niet aan, noch van de overeenkomst in haar geheel. Hun afdwingbaarheid blijft onverminderd tot wat wettelijk is toegelaten.
Ingeval van ongeldigheid of niet-afdwingbaarheid van enige bepaling van onderhavige overeenkomst verklaren partijen te goeder trouw te onderhandelen teneinde de betreffende bepaling te vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk hetzelfde effect teweegbrengt als de ongeldige of onafdwingbare bepaling.
Daarnaast verklaren partijen te goeder trouw te onderhandelen teneinde een voor ieder aanvaardbare oplossing te vinden indien zich een situatie voordoet, die niet voorzien is in onderhavige overeenkomst.
Artikel 10 – Slotbepalingen
Huidige overeenkomst is onderhevig aan en dient uitgelegd te worden overeenkomstig het Belgisch Recht.
Ter uitvoering van deze overeenkomst en al haar gevolgen doen de partijen woonstkeuze:
- de Gemeente op het gemeentehuis,
- de concessionaris op diens maatschappelijke zetel.
De partijen zullen proberen om eventuele betwistingen in eerste instantie minnelijk te regelen.
Elk geschil betreffende deze overeenkomst behoort tot de bevoegdheid van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Leuven .
Opgemaakt te Oud-Heverlee, in twee originele exemplaren, elke partij verklaart één exemplaar van deze overeenkomst ontvangen te hebben.
Voor de Gemeente Voor de concessionaris
BIJLAGEN:
Stemming over het amendement:
voor: 3 RED Oud-Heverlee
tegen: 13 PRO OH, Club CD&V
onthouding: 3 Samen
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met de deelname en de voorbereidingen aan de kandidatuur van Leuven & Beyond (LOV2030) voor Europese Culturele Hoofdstad 2030, en zodra de titel behaald, mee te werken gedurende 2026-2033.
Artikel 2: De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de deelname aan de voorbereidingen van de oprichting van een nieuw intergemeentelijk samenwerkingsverband cultuur voor de referentieregio Oost-Brabant.
Artikel 3: De gemeenteraad gaat akkoord om in de meerjarenplanning 2027-2032 een jaarlijks bedrag van 0,675 € per inwoner te voorzien en te oormerken voor deze periode voor de deelname aan de nieuwe IGS Cultuur Oost-Brabant ter ondersteuning van de realisatie van bovenlokale cultuurprojecten in de eigen gemeente en binnen de brede (Europese) programmalijnen human, nature, innovation voor LOV2030.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de nota's informatieveiligheid en veiligheidsplan goed.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit met ingang van 28 mei 2025 toe te treden tot de aankoopcentrale DOKO VZW.
Artikel 2: De gemeenteraad neemt kennis van de statuten van DOKO vzw
Artikel 3: De gemeenteraad machtigt Marijke Pertz, algemeen directeur, als haar strategische inkoper om raamovereenkomsten af te sluiten.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om vanaf dit kalenderjaar in te stappen in het fietsleasingproject voor de personeelsleden van de gemeentelijke basisscholen De Hazensprong en De Lijsterboom en de gemeentelijke academie De Vonk.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt het "fietsbeleid voor personeel in gemeentelijk onderwijs Oud-Heverlee" goed. Dit werd op de agenda geplaats voor onderhandeling met de vakorganisaties op 13 mei 2025. De vakorganisaties verontschuldigden zich en bezorgden geen opmerkingen.
Artikel 3: De gemeenteraad besluit in te tekenen op de raamovereenkomst van DOKO om fietsen ter beschikking te stellen aan haar personeelsleden. DOKO gunde deze deelopdracht aan O2O BV, FARMANSTRAAT 40, 9000 GENT; KBO 0647.825.178.
Artikel 1: De gemeenteraad vraagt het schepencollege de deelname aan Droptimize te heroverwegen.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 42:49 van de opname.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 46:55 van de opname.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 48:31 van de opname.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 52:17 van de opname.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:00:33 van de opname.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:09:20 van de opname.