De voorzitter opent de zitting op 29/11/2022 om 19:32.
De gemeenteraad begint met een minuut stilte naar aanleiding van het overlijden van de heer Frans Rentmeesters, eregemeenteraadslid.
1) Te bespreken - agendapunt raad oktober contantbelastingreglement afvalophaling - recylagepark.
Raadslid Maggy Steeno vroeg ook piepschuim toe te voegen aan de fracties die gratis kunnen gebracht worden naar het recyclagepark. De gemeenteraad besprak dit en staat er principieel positief tegenover, maar besloot eerst advies te vragen hierover aan Ecowerf.
Bespreking standpunt Ecowerf en besluit gemeenteraad. Ecowerf raadt een vrijstelling af omwille van afvaltoerisme.
stemming over voorstel Maggy Steeno om piepschuim aan te leveren aan het reyclageparkt: Onthouden: Fien Gilias, Patrice Lemaitre, Tom Teck en An Geets, Voor: Maggy Steeno, Marc Binon, Francis Van Biesbroeck, Diana Buelens en Bram Holeman; Tegen: Josien Van Dijck, Sarah D'Hertefelt, Gerrit Versyck, David Huygens, Mattias Bouckaert, Kris Debruyne, Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Jos Rutten, Katrien Timmermans. Het voorstel is afgewezen.
2) Te bespreken: aanvullen agendapunt PBE inzake de structuurwijzigingen (fusie Iverlek/PBE)
In een extra Raad van Bestuur van PBE gehouden op 16 november 2022 werd vastgesteld dat verschillende gemeenten overwegen om in hun gemeenteraadsbeslissing inzake de structuurwijzigingen (fusie Iverlek/PBE) voorwaarden op te nemen. De Raad van Bestuur van PBE nam kennis van deze voorwaarden en onderschrijft deze. In uitvoering hiervan stuurde PBE de gemeenten de betreffende voorwaarden en de plaats waar deze in het reeds goedgekeurde gemeenteraadsbesluite kan worden ingevoegd.
Concreet betekent dit dat wordt voorgesteld de gemeenteraadsbeslissing als volgt aan te vullen:
In de 'feiten en context' wordt volgende zin opgenomen worden:
In het besluit wordt volgende aanvulling opgenomen (geel gearceerde tekst):
ARTIKEL 5 [FUSIE DOOR OVERNEMING VAN PBE DOOR IVERLEK MET NAAMSWIJZIGING IN FLUVIUS ZENNE-DIJLE]
Stemming over de toegevoegde tekst: Onthouden: Fien Gilias, Patrice Lemaitre, An Geets en Tom Teck, Voor: Maggy Steeno, Marc Binon, Francis Van Biesbroeck, Diana Buelens en Bram Holeman, Josien Van Dijck, Sarah D'Hertefelt, Gerrit Versyck, David Huygens, Mattias Bouckaert, Kris Debruyne, Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Jos Rutten, Katrien Timmermans. De toevoeging wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt kennis van de ontwerpnotulen, opgesteld door de algemeen directeur, van de vorige vergadering van 25 oktober 2022.
De gemeenteraadsleden nemen er nota van dat tot het einde van de huidige vergadering opmerkingen kunnen gemaakt worden betreffende de redactie van de notulen.
Het decreet over het lokaal bestuur en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet en uitvoeringsbesluiten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder de artikelen 30 tot en met 45.
Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder de artikelen 5 tot en met 8 en 11 tot en met 13.
De beslissing van de gemeenteraad van 28 juni 2022 betreffende de goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee.
Het besluit van de gouverneur van 19 oktober 2022 tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee.
De gemeente ontving op 19 oktober 2022 een brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur, houdende het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee.
Overeenkomstig artikel 332,§1, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur dient dit besluit ter kennis gebracht te worden van de gemeenteraad.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt, overeenkomstig artikel 332,§1, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur, kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee.
Het decreet over het lokaal bestuur en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet en uitvoeringsbesluiten.
Het aangepast meerjarenplan van het lokaal bestuur Oud-Heverlee 2020-2025/nr. 4.
De gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied.
Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.
De gemeente heeft de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen goedgekeurd die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden.
Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten.
Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen moeten ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en daarnaast zijn er een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.
De code werd geactualiseerd naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP...;
Artikel 1 - Algemeen
Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen omvatten:
- alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen, …), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten, …) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof;
- alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg. Deze worden eveneens aanzien als nutsvoorzieningen.
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de stad/gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van gemeente.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Artikel 2 - Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Artikel 3 - Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de stad/gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,5 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast., naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente.
Artikel 4 – Inning
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Artikel 5 – Definitief karakter
Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Het decreet Lokaal Bestuur,
Gemeenteraadsbeslissing van 26 mei 2015 in verband met het digitaliseren van het voor- en naschools toezicht in de GBS Blanden en GBS Haasrode en meer bepaald de goedkeuring van het huishoudelijk reglement.
Gemeenteraadsbeslissing van 4 september 2018 betreffende de aanpassing van het huishoudelijk reglement naar aanleiding van de overschakeling op Count-e.
Gemeenteraadsbeslissing van 27 augustus 2019 betreffende de aanpassing van de tarieven en het bijhorende huishoudelijk reglement.
Doordat Ferm zijn tarieven heeft aangepast, is het opportuun om de tarieven van de scholen aan te passen.
We stellen voor om de gemeentelijke tarieven gelijk te trekken met de tarieven van Ferm.
Huidige tarieven:
tarief vanaf 1/9/2019 |
halve uren |
halve dagen |
hele dagen |
normaal |
1,16 |
7,33 |
14,62 |
gezinskorting |
0,88 |
5,50 |
10,97 |
sociaal tarief |
0,59 |
3,67 |
7,31 |
Voorstel:
tarief vanaf 1/1/2023 |
halve uren |
halve dagen |
hele dagen |
normaal |
1,18 |
7,57 |
15,11 |
gezinskorting |
0,90 |
5,68 |
11,33 |
sociaal tarief |
0,60 |
3,79 |
7,56 |
Artikel 1: De gemeenteraad besluit het huishoudelijk reglement schoolopvang aan te passen. Tegelijk worden enkele praktische wijzigingen doorgevoerd:
SCHOOLOPVANG
OUD-HEVERLEE
HUISHOUDELIJK REGLEMENT
Inhoud
1. Algemeen
1.1 Inleiding.
1.2 Organiserend bestuur.
1.3 Doelgroep omschrijving.
1.4 Openingsuren.
1.5 Inschrijven voor de opvang.
1.5.1 Reguliere schooldagen.
1.5.2 Pedagogische studiedagen.
1.6 Verzekering.
1.7 Klachtenbehandeling.
2. Intern werkingskader
2.1 Principes m.b.t. pedagogisch beleid.
2.2 Principes m.b.t. de samenwerking met de ouders.
3. Wederzijdse afspraken tussen de ouders en de schoolopvang
3.1 Afspraken i.v.m. breng en haal momenten.
3.2 Afspraken i.v.m. versnaperingen.
3.3 Afspraken i.v.m. kleding en verzorging.
3.4 Opvang van een ziek kind.
3.5 Regeling als een kind ziek wordt of een ongeval krijgt tijdens de opvang.
3.6 Medicatie.
3.7 Naleving van de wet op bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
4. Geldelijke bepalingen
4.1 Gezinsbijdragen.
4.2 Aanpassing van de gezinsbijdragen.
4.3 Verminderde gezinsbijdragen.
4.3.1 Gezinskorting.
4.3.2 Sociaal tarief.
4.4 Administratiebijdrage.
4.5 Facturatie.
4.5.1 Procedure niet-betaalde facturen.
4.6 Fiscale attesten.
5. Allerlei
5.1 Klachtenbehandeling.
5.2 Telefoonnummers.
Schoolopvang Oud-Heverlee, verder de 'schoolopvang' genoemd, wordt georganiseerd voor de kinderen van de volgende basisscholen:
- Gemeentelijke basisschool De Hazensprong Haasrode,
- Gemeentelijke basisschool De Lijsterboom Blanden.
verder de 'participerende scholen' genoemd.
Meer concrete informatie vindt u verder in dit reglement.
Het gemeentebestuur van Oud-Heverlee organiseert de schoolopvang in de participerende scholen.
Contactpersonen:
Gemeentelijke coördinator:
Secretariaat gemeente Oud-Heverlee:
Tel: 016/38.88.28
Fax: 016/38.88.09
E-mail: onderwijs@oud-heverlee.be
Website: www.oud-heverlee.be
Lokale coördinator:
Voor Haasrode: Directeur Cindy Borgers
A. Verheydenstraat 19, 3053 Oud-Heverlee
Tel: 016 39 41 70 – Lagere school
Tel: 016 39 41 75 - Kleuterschool
E-mail: gbshaasrode@dehazensprong.be
Voor Blanden: Directeur Hans Vanden Brande
Bierbeekstraat 4, 3052 Oud-Heverlee
Tel: 016 39 41 50 - Lagere school
Fax: 016 39 41 59
Tel: 016 39 41 55 - Kleuterschool
E-mail: secretariaat@delijsterboom.be
Bevoegde schepen voor kinderopvang en onderwijs:
Katrien Timmermans,
Tel: 0478 98 25 76
E-mail: katrien.timmermans@oud-heverlee.be
Afhankelijk van waar een kind school loopt en van de leeftijd, kan het terecht in één van de schoolopvang locaties.
In het kwartier voor en na de schooluren zorgen de leerkrachten van de school zelf voor de bewaking van de kinderen, aansluitend daarop start de schoolopvang. Tijdens het schooljaar wordt op alle schooldagen schoolopvang georganiseerd voor en/of na de schooluren in de lokalen van de school of in de nabije omgeving ervan.
Onze locaties zijn geopend vanaf 7u 's morgens tot een kwartier voor de aanvang van de lessen en vanaf een kwartier na het einde van de lessen tot maximaal 18u van maandag tem vrijdag.
Uren schoolopvang:
- voorschools: 7u tem 8.30u
- naschools: 15.45u tem 18u
- woensdagnamiddag: 12.20u tem 18u
Om gebruik te kunnen maken van de schoolopvang is het nodig dat het kind beschikt over een streepjescode. Die code wordt door de school aangemaakt en aan je kind(eren) toegewezen. Deze code wordt bij elk brengen en ophalen gescand door de begeleiding. De school zal je informeren over de manier waarop je de streepjescode voor je kind(eren) kan aanvragen.
Door het aanvragen van de streepjescode verklaren de ouders kennis genomen te hebben van dit huishoudelijk reglement en ermee akkoord te gaan.
Om praktische redenen moet er tijdig ingeschreven worden voor schoolopvang op pedagogische studiedagen (minimum 2 dagen voor de pedagogische studiedag). Meer informatie hierover krijgt u hierover via de scholen.
De gemeente Oud-Heverlee heeft een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid voor de kinderen en het personeel. Er is ook een verzekering tegen lichamelijke ongevallen voor de kinderen tijdens hun verblijf in de schoolopvang. De polissen kunnen worden ingekeken bij de gemeentelijke coördinator.
Aangifte van schadegevallen of ongevallen gebeurt bij de de gemeente Oud-Heverlee, via het secretariaat. De aangifte moet binnen de drie werkdagen gebeuren, zodat de verzekeringsinstelling op de hoogte gebracht kan worden.
Als u vragen of opmerkingen hebt, laat ons dat dan weten. Spreek erover met de begeleid(st)er of de schooldirecteurs. De opvang is er op de allereerste plaats voor uw kind en uzelf. We willen onze werking zoveel mogelijk afstemmen op uw vragen en noden. Waar nodig, zoeken wij naar oplossingen, verbeterpunten of een nieuwe aanpak. Neem gerust de tijd voor een babbel met de begeleid(st)ers. Zij zullen u graag informeren over de opvang en de kinderen.
Als u niet tevreden bent, kan u uw klacht schriftelijk of digitaal melden aan de gemeente of de school (zie pagina 3). Elke klacht zal discreet behandeld worden.
Het opvangproject wil optimale kansen bieden aan elk kind in de opvang. Dit betekent dat we rekening houden met wat uw kind aankan.
Aangezien buitenschoolse opvang tot de vrije tijd behoort, kunnen de kinderen zich bij ons ontspannen en zelf bepalen wat ze willen spelen, voor zover de infrastructuur en de inrichting dit toelaten.
De kinderen kunnen in de opvang hun huiswerk maken in een aangepaste en rustige omgeving, maar er wordt geen huiswerkbegeleiding aangeboden. De kinderen worden gemotiveerd om hun huiswerk te maken maar zij worden hier niet toe verplicht. De begeleiding kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud van de huistaken.
Wij vinden het ook zinvol dat de kinderen de kans krijgen binnen de opvang zichzelf te zijn in hun sociale relaties. Het belang van een verdraagzaam en geweldloos gedrag staat daarbij centraal.
De begeleiding gaat informeel en persoonlijk met de kinderen om. Waar nodig worden duidelijke en consequente grenzen getrokken en afspraken gemaakt.
Wij hebben een beleid omtrent preventie, detectie en aanpak van grensoverschrijdend gedrag. Hieronder verstaan wij: "elk bedreigend of gewelddadig gedrag met zowel actieve of passieve betrokkenheid van het kind, van lichamelijke, emotionele en/of seksuele aard, en dit door een volwassene die in een vertrouwens- en/of gezagsrelatie staat waardoor schade wordt berokkend of dreigt te worden berokkend aan het kind." Elk signaal en/of vermoeden van grensoverschrijdend gedrag t.a.v. een kind in de kinderopvangvoorziening kan u steeds melden aan de lokale coördinator. Elke melding wordt ernstig genomen, onderzocht en opgevolgd.
We willen ouders zoveel mogelijk informeren over de schoolopvang. Dit gebeurt grotendeels via de website en via mail of brief.
Daarnaast zijn ook al uw suggesties over de werking en het beleid welkom. Deze zullen met de nodige aandacht behandeld worden. Zie ook 1.7. Klachtenbehandeling.
Tijdens de dagelijkse breng- en haal momenten, staan ook onze begeleid(st)ers open voor al uw vragen. Neem gerust de tijd voor een praatje.
Alle algemene afspraken werden opgenomen in dit huishoudelijke reglement. Wanneer u uw kind inschrijft, verklaart u hiermee akkoord te gaan.
De kinderen moeten 's morgens tot binnen begeleid worden en 's avonds moeten ze in de schoolopvang opgehaald worden. Daarbij moet, omwille van de veiligheid van de kinderen, de aanwezigheid van elk kind steeds digitaal bevestigd worden door de ophaler.
In al de opvangvestigingen wordt het registratiesysteem van Count-e gebruikt. De aanwezige kinderen worden geregistreerd door het scannen van een unieke streepjescode. Breng daarom deze code steeds mee naar elk breng en haal moment. Wanneer u de aanwezigheid van uw kind niet digitaal bevestigt, zal de volledige opvangtijd aangerekend worden.
Gelieve de openingsuren van de schoolopvang strikt te respecteren.
Uiteraard kan het uitzonderlijk eens gebeuren dat u niet tijdig in de schoolopvang geraakt. Wij vragen u dan de schoolopvang begeleiding hiervan telefonisch, voor 18u, op de hoogte te brengen.
De opvang zal na sluitingstijd als volgt aangerekend worden:
1ste keer te laat ophalen: 2,5 euro per 15 minuten en per kind
2de keer te laat ophalen: 5 euro per 15 minuten en per kind
3de keer of meer te laat ophalen: 10 euro per 15 minuten en per kind.
Bij herhaaldelijk laattijdig afhalen zullen wij u vragen een andere opvangmogelijkheid voor uw kind te zoeken die beter aansluit bij uw noden.
Onder geen enkel beding mogen de kinderen de opvang zelfstandig verlaten zonder expliciete toestemming van de ouders.
Wij vragen u ook mee te delen aan wie de opvangkosten gefactureerd moeten worden.
Op woensdagmiddag brengen de kinderen hun lunchpakket mee.
Tijdens pedagogische studiedagen vragen wij u om de kinderen speelkleding aan te doen die aan de weersomstandigheden is aangepast (liefst gemarkeerd met naam). Zorg bij slecht weer ook altijd voor regenkledij en bij warm weer voor een petje en zonnecrème.
Kinderen die naar de schoolopvang komen, moeten zindelijk zijn. In samenspraak met de lokale coördinator kunnen uitzonderlijk afspraken worden gemaakt voor een korte overgangsfase. Wij vragen u om in dat geval ook reservekleding mee te geven.
Wanneer uw kind luizen heeft, vragen wij u de schoolopvang hiervan onmiddellijk op de hoogte te brengen zodat ook de andere ouders geïnformeerd kunnen worden. U moet dan ook onmiddellijk een gepaste behandeling starten. Informatie over de verschillende behandelingsmethodes tegen luizen kan u bij de lokale coördinator of in de schoolopvang krijgen.
Om zowel uw kind als de andere kinderen en de begeleiding te beschermen, vragen we u om ons te informeren over alle, ook niet onmiddellijk zichtbare, medische problemen. Zo kunnen we beter de mogelijke gevaren inschatten en met de nodige waakzaamheid handelen.
Kinderen die te ziek zijn om naar school te gaan, zijn ook te ziek om naar de opvang te komen.
Kinderen die volgende ziektetekens vertonen worden niet toegelaten in de opvang:
- diarree: lopende of waterige ontlasting met koorts of bloederige ontlasting (losse stoelgang is geen reden tot weigering)
- braken: met algemeen ziek zijn; oppassen voor uitdroging
- zeer zware hoest (neusloop en hoest zonder algemeen ziek zijn is geen reden tot weigering)
- koorts (meer dan 38,5°) gepaard met keelpijn, braken, diarree, oorpijn, prikkelbaarheid, verwardheid of rode uitslag
- elk kind dat niet kan deelnemen aan de normale activiteiten van de school of de opvang wegens ziektetoestand
Als uw kind tijdens de opvang ziek wordt, zal de begeleid(st)er contact met u opnemen.
Samen wordt dan naar een passende oplossing gezocht. Meestal zullen wij u vragen om uw kind zo snel mogelijk op te halen. Indien dat niet mogelijk is of indien de situatie het vereist, doen we een beroep op een huisdokter. In eerste instantie proberen we uw eigen huisarts te bereiken; als dat niet lukt, contacteren we een andere geneesheer. Bij zeer ernstige noodsituaties verwittigen we de hulpdiensten.
Zie ook paragraaf "verzekering" onder het hoofdstuk "Algemeen".
In principe worden er geen geneesmiddelen toegediend. We raden u aan om uw huisarts te vragen geneesmiddelen voor te schrijven die u 's morgens en 's avonds zelf kunt toedienen.
Medische gegevens kunnen enkel opgevraagd worden onder de verantwoordelijkheid van een arts. Administratieve en sociale gegevens worden opgevraagd onder de verantwoordelijkheid van de gemeente.
Overeenkomstig de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer hebt u als ouder recht op toegang tot de administratieve gegevens die uw kind, uzelf of uw gezin betreffen en kunt U de verbetering ervan vragen.
Onze medewerkers delen geen informatie over uw kind of zijn/haar verblijf mee aan derden. Zij nemen de nodige discretie in acht.
Soms worden er tijdens de activiteiten foto's genomen in de opvang. Het gebeurt dat ook uw kind op de foto staat. De foto's kunnen gebruikt worden voor publicatie in een krant, een folder, de website, enz. … Indien u niet wenst dat uw kind herkenbaar voorkomt op de foto, moet u ons hiervan schriftelijk op de hoogte brengen.
De gezinsbijdrage dekt alle verblijfskosten. Uw kind brengt een eigen lunchpakket mee voor woensdagmiddag.
Waar uw kind ook opgevangen wordt, overal worden dezelfde tarieven aangerekend.
De gezinsbijdragen worden berekend op basis van de aanwezigheidsduur van uw kind.
Indien er meerdere kinderen uit één gezin worden afgehaald, dan geldt de afhaaltijd van het eerste kind voor alle anderen mits het afhalen van de anderen kinderen gebeurt binnen een tijdsspanne van 10 minuten.
De gezinsbijdrage ten laste van de ouders wordt vastgesteld op 1,18 euro per begonnen half uur en per kind.
De gezinsbijdrage ten laste van de ouders, voor de opvang tijdens een pedagogische studiedag, wordt vastgesteld op 7,57 euro voor een halve dag en 15,11 euro voor een hele dag en dit per kind.
Op volgende momenten wordt de schoolopvang aangerekend:
Voorschools |
Naschools (ma, di, do,vrij) |
Naschools (woe) |
7u - 8.30u |
15.45u - 18u |
12.20u - 18u |
Kinderen die na 8.15u in de opvang komen worden per kwartier of 0,59 euro gefactureerd.
De naschoolse opvang start om 15.45 uur, maar er zal pas vanaf 16.00 uur gefactureerd worden.
De gezinsbijdragen zijn fiscaal aftrekbaar.
In de laatste schoolweek van de maand april van het lopende jaar ontvangt u een fiscaal attest met de vermelding van alle betaalde gezinsbijdragen van het voorbije jaar. Dit fiscaal attest laat u toe de opvangkosten in uw belastingaangifte in mindering te brengen.
Elke aanpassing van de gezinsbijdragen wordt u vooraf gemeld.
Als meerdere kinderen van hetzelfde gezin tijdens een dagdeel van de schoolopvang gelijktijdig aanwezig zijn op dezelfde opvanglocatie, geldt vanaf het eerste kind:
0,45 euro per begonnen kwartier
0,90 euro per begonnen half uur
5,68 euro voor een halve dag
11,33 euro voor een hele dag
U kunt sociaal tarief aanvragen bij de lokale coördinator. U bezorgt hiervoor uw meest recente aanslagbiljet of kortingskaart 'verhoogde' tegemoetkoming'. Het toekennen van een sociaal tarief gebeurt op jaarbasis. U dient dus jaarlijks de meest recente documenten aan ons te bezorgen.
Indien u uw aanslagbiljet niet bezorgt, wordt uw tarief veranderd naar het normale tarief totdat u het gewenste bewijs bezorgt.
U komt in aanmerking indien uw gezamenlijk belastbaar gezinsinkomen onder de grensbedragen van het RVV - statuut ligt. Deze grensbedragen worden elk jaar op 1 januari geïndexeerd. We hanteren vanaf januari 2015 de nieuwe grenswaarden en zullen hierbij steeds rekening houden met het voordeel van de klant.
Voor meer info kunt u terecht bij de lokale coördinator.
Het sociaal tarief bedraagt:
0,30 euro per begonnen kwartier
0,60 euro per begonnen half uur
3,79 euro voor een halve dag en
7,56 euro voor een hele dag.
Wij vragen een maandelijkse betaling van de gezinsbijdragen.
Indien de betaling niet tijdig (vóór de vervaldag vermeld op de factuur) gebeurt, wordt er een herinneringsbrief verstuurd.
Bij uitblijven van betaling na deze herinneringsbrief zal u aangetekend een waarschuwing tot dwangbevel ontvangen.
Indien de factuur dan nog niet betaald wordt, zijn wij verplicht om uw dossier over te maken aan een gerechtsdeurwaarder.
Bij betalingsmoeilijkheden raden wij u aan om zo snel mogelijk contact op te nemen met de gemeente.
Als u na verschillende aanmaningen niet betaalt en het nalaat een regeling te treffen, zullen maatregelen worden overwogen zoals uw kind(eren) in de opvang te weigeren.
De kosten voor de opvang van kinderen tot 12 jaar in een erkende locatie zijn fiscaal aftrekbaar, met een maximum van 14,00 euro per dag per kind. Dit attest bezorgen we u in de laatste schoolweek van de maand april.
Indien u vragen of opmerkingen heeft, laat dit aan ons weten. Spreek onze begeleid(st)ers of lokale coördinatoren aan. We willen onze werking zoveel mogelijk afstemmen op uw vragen en noden. Samen met u gaan we op zoek naar oplossingen, verbeterpunten of een andere aanpak.
Indien u niet tevreden bent, kan u uw klacht schriftelijk overmaken aan de Gemeente of schooldirecteur (zie gegevens onder punt 1.2)
Elke klacht wordt discreet behandeld.
De schoolopvang kan u bereiken via onderstaande telefoonnummer:
Opvanglocatie |
Telefoonnummer |
De Hazensprong - lagere school |
016 39 41 77 |
De Hazensprong - kleuterschool |
016 39 41 78 |
De Lijsterboom - lagere school |
0492 34 14 34 |
De Lijsterboom - kleuterschool |
0492 34 40 62 |
De gemeentelijke coördinator, kan u bereiken via:
Tel.: 016/38.88.28
E-mail: onderwijs@oud-heverlee.be
Alle informatie en dit huishoudelijk reglement is eveneens terug te vinden op www.oud-heverlee.be.
Artikel 2: Dit reglement vervangt het reglement van 27 augustus 2019.
Artikel 3: Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2023.
Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder Artikel 40 en Artikel 41,§2, 14°.
Gemeenteraadsbeslissing van 17 december 2019 betreffende reglement “Tarieven vrijetijdsaanbod”.
Om inwoners toegang te geven tot een vrijetijdsaanbod op maat werkt de gemeente jaarlijks een eigen aanbod uit.
Het is billijk een financiële bijdrage per deelnemer te vragen gezien de organisatiekost, voorziening van materiaal, eventuele verplaatsingen of vergoedingen van monitoren of experten. Afhankelijk van de kosten kan deze bijdrage variëren.
Om in te spelen op trends of veranderende prijzen voor lesgevers, accommodaties of (extra) materialen zouden ook de retributietarieven sneller en eenvoudiger gekozen moeten kunnen worden.
Om zoveel mogelijk inwoners van de gemeente de mogelijkheid te bieden om te kunnen deelnemen zal op alle gemeentelijke activiteiten het kansentarief gehanteerd wordt van 20 % van de bepaalde kostprijs. Dit tarief is van toepassing voor wie recht heeft op verhoogde tegemoetkoming via de UITPAS.
Artikel 1: Bij de organisatie van vrijetijdsactiviteiten worden deelnamegelden geïnd.
Deze deelnamegelden worden gebaseerd op de organisatiekost, maar worden bewust laagdrempelig gehouden. De gemeentelijke vrijetijdsactiviteiten dienen niet winstgevend te zijn, doch dient er een gezond evenwicht te zijn tussen inkomsten en uitgaven.
Artikel 2: De retributie voor de deelname aan activiteiten (voorstellingen, concerten, workshops, lezingen,…) wordt vastgelegd op de kostprijs van de activiteit, met een minimum van 0 euro en een maximum van 25 euro/activiteit/dag. Het bedrag van deze bijdrage, alsook de wijze van inning en eventuele kortingen per bijkomend gezinslid wordt voorafgaand aan iedere activiteit vastgelegd door het college van burgemeester en schepenen en dit op advies van de gemeentelijke diensten.
Artikel 3: De retributie voor de deelname aan lessenreeksen (sport, kunst, toneel,…) wordt vastgelegd op de kostprijs van de activiteit, met een minimum van 0 euro en een maximum van 10 euro/les verrekend over het aantal lessen in de reeks. Het bedrag van deze bijdrage, alsook de wijze van inning en eventuele kortingen per bijkomend gezinslid wordt voorafgaand aan iedere activiteit vastgelegd door het college van burgemeester en schepenen en dit op advies van de gemeentelijke diensten.
Artikel 4: De retributie voor de deelname aan vakantieaanbod wordt vastgelegd als volgt:
§1. Lagere school
|
|
5 dagen |
4 dagen |
3 dagen |
Inwoner Oud-Heverlee of eigen personeel |
1e kind |
80,00 EUR |
64,00 EUR |
48,00 EUR |
|
Per bijkomend kind zelfde gezin |
75,00 EUR |
60,00 EUR |
45,00 EUR |
Niet inwoner |
1e kind |
100,00 EUR |
80,00 EUR |
60,00 EUR |
|
Per bijkomend kind zelfde gezin |
95,00 EUR |
76,00 EUR |
57,00 EUR |
§2. Kleuters
|
|
5 dagen |
4 dagen |
3 dagen |
Inwoner Oud-Heverlee of eigen personeel |
1e kind |
60,00 EUR |
48,00 EUR |
36,00 EUR |
|
Per bijkomend kind zelfde gezin |
55,00 EUR |
44,00 EUR |
33,00 EUR |
Niet inwoner |
1e kind |
80,00 EUR |
64,00 EUR |
48,00 EUR |
|
Per bijkomend kind zelfde gezin |
75,00 EUR |
60,00 EUR |
45,00 EUR |
Artikel 5: Alle pashouders met kansentarief van de UITPAS LEUVEN kunnen, conform het reglement van de UITPAS LEUVEN, deelnemen aan 20% van de vastgelegde tarieven.
Artikel 6: Indien de activiteit, om welke reden dan ook, wordt afgelast door de gemeentelijke dienst, dan wordt de integrale som terugbetaald.
Artikel 7: Wijzigingen en annuleringen voor activiteiten of lessenreeksen zijn mogelijk tot uiterlijk 10 dagen voor de aanvang.
Artikel 8: Wijzigingen en annuleringen voor het vakantieaanbod zijn mogelijk tot uiterlijk 10 dagen voor de aanvang. Bij annulering zal de helft van het betaalde bedrag teruggestort worden.
Artikel 9: Na voorleggen van een medisch attest waaruit blijkt dat de deelnemer niet in staat is om deel te nemen aan de activiteiten zal het volledige inschrijvingsbedrag terugbetaald worden, tenzij de activiteit of activiteitenreeks reeds gestart is, dan kan er enkel een terugbetaling voorzien worden overeenkomstig de niet deelgenomen dagen.
Artikel 10: Alle voorafgaande hiermee verband houdende beslissingen worden opgeheven.
Artikel 11: Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Richtlijn 2000/60/EG van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid;
Richtlijn 91/27/EG van 21 mei 1991 inzake de behandeling van stedelijk afvalwater;
Besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne;
Besluit gemeenteraad 12 november 2013 Hernieuwing gemeentelijke subsidiereglement voor hemelwaterinstallaties en infiltratievoorzieningen voor woningen en lokalen van verenigingen
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeente neemt voor de activiteit riolering deel aan de Opdrachthoudende vereniging Riobra.
De statuten van Riobra hebben onder meer als voorwerp:
…
III Riobra mag voorts alle technische, commerciële, administratieve, economische, financiële, sociale en andere verrichtingen doen en deelnemen aan alle bedrijvigheden die met dit voorwerp, zoals beschreven in sub I en II van dit artikel, verband houden.
Deze verrichtingen en bedrijvigheden kan zij ook waarnemen in samenwerking met of door het participeren in andere opdrachthoudende verenigingen of met andere privaat- of publiekrechtelijke rechtspersonen, en in het algemeen door het leveren van diensten en openbare nutsvoorzieningen en door het ter beschikking stellen van knowhow in verband met nutsvoorzieningen, één en ander binnen de beperkingen van het Decreet.
De gemeente heeft aldus de aanleg en het beheer van haar rioleringsnet en de hierbij horende activiteiten toevertrouwd aan Riobra.
De Opdrachthoudende vereniging Riobra doet voor de uitvoering van haar activiteiten een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv [hierna Fluvius].
Fluvius wil in het kader van de rioleringsactiviteiten en in opdracht van deze rioleringsbeheerder een ecologisch ondersteunend beleid voeren om de diverse gebruikers van het rioleringsnet aan te sporen om hemelwater maximaal te hergebruiken en ter plaatse te infiltreren, om hemelwater volledig gescheiden te houden van afvalwater en om te voorkomen dat hemelwater in het rioleringsnet terechtkomt;
Fluvius wil voor al de klanten van de rioleringsnetbeheerders voor wie zij optreedt, een uniform en laagdrempelig premie-aanbod rationeel watergebruik ter beschikking stellen;
Fluvius voorziet per 1 januari 2023 in verschillende premies rationeel watergebruik bij bestaande particuliere woningen, namelijk voor de plaatsing van een hemelwaterput met nuttig gebruik, de plaatsing van een infiltratievoorziening en voor de aanleg van een gescheiden privéwaterafvoerstelsel.
Fluvius streeft naar maximale efficiëntie en administratieve vereenvoudiging bij de uitvoering van deze taak, zowel voor Fluvius zelf als voor de aangesloten gemeenten;
Fluvius zal met ingang van 1 januari 2023 een uniform en vernieuwd premiestelsel voor rationeel watergebruik invoeren, ter vervanging van het actueel bestaand systeem. Specifiek voor de gemeenten die deel uitmaken van RIOBRA, zoals Oud-Heverlee, geldt op vandaag nog een autonoom premiesysteem. Voor onze gemeente zit die vervat in de raadsbeslissing van 12 november 2013. De overgang naar het vernieuwde premiestelsel, zoals door de Raad van Bestuur van RIOBRA aangegeven in zitting van 21 maart 2022, vergt een individuele gemeenteraadsbeslissing om de bevoegdheid tot het toekennen en uitkeren van RWG-premies aan Fluvius toe te vertrouwen.
In het vernieuwde premiestelsel zal Fluvius aan iedere burger die aan de premievoorwaarden voldoet, een premie voor gescheiden afvoer toekennen ten bedrage van 500€, een premie voor een hemelwater- en/of infiltratievoorziening toekennen ten bedrage van max. 250€. Deze premies zullen vanaf 2023 niet langer worden aangerekend op het gemeentelijk investeringsfonds voor riolering, maar worden integraal door Fluvius ten laste genomen vanuit de werkingsmiddelen.
De gemeenten behouden de vrijheid om zelf nog aanvullende premies aan hun inwoners toe te kennen.
Artikel 1
Fluvius krijgt van de gemeente de opdracht en de bevoegdheid om alle premiereglementen, die verband houden met een rationeel watergebruik bij de eindklanten, volledig te beheren, wat onder meer inhoudt:
Artikel 2
Fluvius zal op geregelde tijdstippen (minstens 1x / kwartaal) een lijst bezorgen van de uitgekeerde premies in de gemeente rekening houdend met de rechten van de betrokkenen en regels van de AVG. De gemeente kan – indien zij dit wenst - zelf een bijkomende aanvullende premie uitkeren waarbij gelijkaardige voorwaarden gehanteerd worden als in het Fluvius-reglement. Dit overzicht bevat de gegevens die Fluvius gebruikt heeft voor het uitbetalen van de premie(s) rationeel watergebruik, nl. naam en adres van de klant, de benaming van de premie, het uitgekeerde premiebedrag, de kosten die de klant gemaakt heeft en eventuele bijlagen gevoegd bij de aanvraag.
Artikel 3
De bestaande gemeentelijke subsidiereglementen betreffende door Fluvius toe te kennen premies voor hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen voor hemelwater, groendaken en/of afkoppeling van hemelwater worden opgeheven met ingang van 1 januari 2023. De gemeentelijke subsidiereglementen voor toekennen van eigen aanvullende premies voor vernoemde voorzieningen kunnen blijven behouden.
Artikel 4
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.
Artikel 5
Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie) op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Richtlijn 2000/60/EG van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid;
Richtlijn 91/27/EG van 21 mei 1991 inzake de behandeling van stedelijk afvalwater;
Besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne;
Besluit gemeenteraad van 31 mei 2011 Premie RWG Riobra
Besluit gemeenteraad 12 november 2013 Hernieuwing gemeentelijke subsidiereglement voor hemelwaterinstallaties en infiltratievoorzieningen voor woningen en lokalen van verenigingen.
Besluit gemeenteraad van 29 november 2022 tot invoering van premies rationeel watergebruik via Fluvius.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad besloot over te schakelen naar de door Fluvius voorziene premies rationeel watergebruik bij bestaande particuliere woningen, namelijk voor de plaatsing van een hemelwaterput met nuttig gebruik, de plaatsing van een infiltratievoorziening en voor de aanleg van een gescheiden privéwaterafvoerstelsel vanaf 1 januari 2023.
Fluvius zal met ingang van 1 januari 2023 een uniform en vernieuwd premiestelsel voor rationeel watergebruik invoeren, ter vervanging van het actueel bestaand systeem. Specifiek voor de gemeenten die deel uitmaken van RIOBRA, zoals Oud-Heverlee, geldt op vandaag nog een autonoom premiesysteem voor infiltratie en hemelwatergebruik. Voor onze gemeente zit die vervat in de raadsbeslissing van 12 november 2013. De overgang naar het vernieuwde premiestelsel, zoals door de Raad van Bestuur van RIOBRA aangegeven in zitting van 21 maart 2022, werd door de gemeenteraad goedgekeurd op 29 november 2022.
In het vernieuwde premiestelsel zal Fluvius aan iedere burger die aan de premievoorwaarden voldoet, een premie voor gescheiden afvoer toekennen ten bedrage van 500€, een premie voor een hemelwater- en/of infiltratievoorziening toekennen ten bedrage van max. 250€.
De gemeenten behouden de vrijheid om zelf nog aanvullende premies aan hun inwoners toe te kennen.
Gezien het huidige premietarief voor een infiltratievoorziening in het gemeentelijk reglement 500 EUR bedraagt daar waar Fluvius 250 EUR voorziet, is het aangewezen dat de gemeente een aanvullende premie voorziet van 250 EUR.
Gezien het huidige reglement met betrekking tot gescheiden afvoer een premie voorziet van maximaal 743,75 EUR en voor zij die recht hebben op verhoogde tegemoetkoming, maximaal 884,38 EUR, is het aangewezen dat de gemeente een aanvullende premie voorziet van 250 EUR en voor zij die recht hebben op verhoogde tegemoetkoming, van 390 EUR.
Gezien het huidige premietarief voor hemelwaterput en- aansluitingen in het gemeentelijk reglement, is het aangewezen dat de gemeente een aanvullende premie voorziet van 250 EUR voor een hemelwaterput met aansluiting van minstens 1 WC én 2 bijkomende aftappunten, waarvan minstens één ander dan een (buiten)kraan (wasmachine, 2de WC,…).
Fluvius streeft naar maximale efficiëntie en administratieve vereenvoudiging bij de uitvoering van deze taak, zowel voor Fluvius zelf als voor de aangesloten gemeenten. Fluvius zal op geregelde tijdstippen (minstens 1x / kwartaal) een lijst bezorgen van de uitgekeerde premies in de gemeente rekening houdend met de rechten van de betrokkenen en regels van de AVG. De gemeente kan – indien zij dit wenst - zelf een bijkomende aanvullende premie uitkeren waarbij gelijkaardige voorwaarden gehanteerd worden als in het Fluvius-reglement. Dit overzicht bevat de gegevens die Fluvius gebruikt heeft voor het uitbetalen van de premie(s) rationeel watergebruik, nl. naam en adres van de klant, de benaming van de premie, het uitgekeerde premiebedrag, de kosten die de klant gemaakt heeft en eventuele bijlagen gevoegd bij de aanvraag.
De gemeente kan aan de hand van deze lijsten en bijlagen de aanvullende gemeentelijke premies berekenen en ervoor zorgen dat de begunstigden er van kunnen genieten.
Artikel 1: de begunstigden die recht hebben op een premie rationeel watergebruik van Fluvius hebben recht op een aanvullende gemeentelijke premie:
- voor een infiltratievoorziening : een aanvullende premie van 250 EUR.
- voor gescheiden afvoer: een aanvullende premie van 250 EUR en voor zij die recht hebben op verhoogde tegemoetkoming, van 390 EUR.
- voor hemelwaterput en- aansluitingen: een aanvullende premie voorziet van 250 EUR voor een hemelwaterput met aansluiting van minstens 1 WC én 2 bijkomende aftappunten, waarvan minstens één ander dan een (buiten)kraan (wasmachine, 2de WC,…).
Artikel 2: aan de hand van de periodieke rapportering van Fluvius aan de gemeente over de door Fluvius uitgekeerde premies, bepaalt het college van burgemeester en schepenen wie recht heeft op bovenstaande aanvullende premies.
Artikel 3: Het Besluit gemeenteraad van 31 mei 2011 Premie RWG Riobra en het besluit gemeenteraad 12 november 2013 Hernieuwing gemeentelijke subsidiereglement voor hemelwaterinstallaties en infiltratievoorzieningen voor woningen en lokalen van verenigingen houden op te bestaan per 1 januari 2023.
Artikel 4: Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.
Artikel 5: overgangsbepaling: Het besluit gemeenteraad 12 november 2013 Hernieuwing gemeentelijke subsidiereglement voor hemelwaterinstallaties en infiltratievoorzieningen voor woningen en lokalen van verenigingen is nog van toepassing op de aanvragen die administratief afgehandeld werden in 2022 (tem de controle van de uitvoering). Aanvragen gedaan in 2022 waarvan de controle der uitvoering nog niet in 2022 kon gebeuren, vallen onder toepassingsgebied van dit nieuwe reglement.
Artikel 170, §4 van de Grondwet.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41 en uitvoeringsbesluiten.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Gecodificeerde decreten Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2019, meer bepaald artikelen 4.1.1. en 4.2.4.
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 met betrekking tot de gemeentefiscaliteit.
Besluit gemeenteraad tot invoering van een belasting op bijkomende wooneenheden en bouwkavels van 17 december 2019.
Het belastingreglement bijkomende wooneenheden en bouwkavels is reeds 2 jaar van toepassing, een bijsturing op basis van de ervaringen is wenselijk.
De financiële toestand van de gemeente.
De gemeente wil een eenzijdige financiële belasting opleggen via dit belastingreglement in het kader van de omgevingsvergunning. Deze belasting is gebaseerd op de vaststelling dat de gemeente zowel bij kleine als grote(re) projecten van verkaveling of bijkomende wooneenheden telkens bijkomende taken of dienstverlening moet realiseren. De bijkomende taken omvatten onder meer:
Een belasting op bijkomende wooneenheden en kavels gerechtvaardigd: deze hebben immers tot gevolg dat de gemeente geconfronteerd wordt met bijkomende kosten zoals onderhoud wegeniswerken, kosten afvalverwerking, maar ook het voorzien van voldoende publieke ruimte in domeinen als onderwijs, cultuur, vrije tijd, …, en openbaar groen. Dit dient bovendien allemaal onderhouden te worden. Met deze extra inkomsten kan de gemeente een kwalitatieve omgeving met een voldoende voorzieningenniveau beter garanderen.
We verduidelijken hierbij dat de bouw van een nieuwe woning met 1 wooneenheid op een bestaand perceel niet wordt beschouwd als een bijkomende wooneenheid. De belasting is ook niet verschuldigd voor de eerste wooneenheid op een bijkomende kavel in het geval dat de belasting voor deze bijkomende kavel in toepassing van dit reglement al betaald is.
Deze belasting is gradueel opgevat omdat de bijkomende taken die de gemeenten moet opnemen ten gevolge van het uitvoeren van een project, omvattender en groter zijn naarmate het project groter is (i.e. meer kavels omvat en/of meer wooneenheden omvat). Meer kavels of meer wooneenheden hebben bijgevolg een grotere en meer acute impact op de gemeentelijke taken of dienstverlening met telkens hogere kosten.
Het invoeren van deze belasting is daarnaast een manier om een rem te zetten op de middelgrote verkavelingen en vastgoedontwikkelingen waarbij het landelijk karakter van de gemeente onder druk komt te staan.
In het belastingreglement zijn drie vrijstellingen voorzien:
De uitzondering voorzien in dit reglement voor zorgwonen is gerechtvaardigd omdat een bijkomende wooneenheid voor zorgwonen per definitie tijdelijk is en wordt gecreëerd om tegemoet te komen aan concrete zorgnoden waardoor mensen langer in een woning kunnen blijven wonen in plaats van naar een verzorgingsinstelling te moeten verhuizen. Op die manier wil het gemeentebestuur levenslang (thuis)wonen bevorderen. Het gaat om zorgwonen zoals bedoeld in de Gecodificeerde decreten Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening ("Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening") van 15 mei 2019.
Onder zorgwonen wordt op het moment van inwerkingtreding van dit reglement verstaan : een vorm van wonen waarbij voldaan is aan alle hiernavolgende voorwaarden :
a) in een bestaande woning wordt één ondergeschikte wooneenheid gecreëerd,
b) de ondergeschikte wooneenheid vormt één fysiek geheel met de hoofdwooneenheid,
c) de ondergeschikte wooneenheid, daaronder niet begrepen de met de hoofdwooneenheid gedeelde ruimten, maakt ten hoogste één derde uit van het bouwvolume van de volledige woning,
d) de creatie van de ondergeschikte wooneenheid gebeurt met het oog op het huisvesten van :
1) hetzij ten hoogste twee personen, waarvan ten minste één persoon 65 jaar of ouder is;
2) hetzij ten hoogste twee personen, waarvan ten minste één persoon die hulpbehoevend is. Een hulpbehoevende persoon is een persoon met een handicap, een persoon die in aanmerking komt voor een zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden, een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood of een basisondersteuningsbudget als vermeld in artikel 4, eerste lid, 1°, 2° en 3°, van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming, of een persoon die een behoefte heeft aan ondersteuning om zich in zijn thuismilieu te kunnen handhaven. De kinderen ten laste van de hulpbehoevende persoon worden niet meegerekend bij het bepalen van het maximum van twee personen;
3) hetzij de zorgverlener indien de personen, vermeld in punt 1 of 2, gehuisvest blijven in de hoofdwooneenheid.
e) de eigendom, of ten minste de blote eigendom, op de hoofd- en de ondergeschikte wooneenheid berust bij dezelfde titularis of titularissen.
is gerechtvaardigd omdat het gaat om instellingen die handelen in functie van wettelijke opdracht tot het realiseren van sociale woningen.
De vrijstellingen zoals voorzien in artikel 10 moeten los worden gezien van het opleggen van stedenbouwkundige lasten: ze worden bvb. niet gecompenseerd door extra stedenbouwkundige lasten.
Na een toepassingsperiode van 2 jaar, zijn, op basis van een evaluatie, volgende aanpassingen aan de orde.
1. Uitbreiding mogelijkheid vrijstelling
Tot nog toe was de regeling ontworpen voor ontwikkelaars die sociale huurwoningen willen realiseren via een CBO. Er zijn opmerkingen gekomen van private ontwikkelaars dat er ook andere manieren zijn om een sociale huurwoningen te realiseren, onder mee via een SVK. De mogelijkheden voor het realiseren van sociale huurwoningen worden via deze wijzigingen van het belastingsreglement verruimd. De aanvrager van de omgevingsvergunning is erbij gebaat om meer tijd te krijgen om tot een akkoord te komen met de sociale huisvestingsmaatschappij of sociaal verhuurkantoor. Daarom wordt de mogelijkheid voorzien dat de verschuldigde belasting wordt terugbetaald wanneer de belastingplichtige binnen de drie jaar na het verlenen van de omgevingsvergunning in eerste aanleg aantoont dat sociale woningen werden gerealiseerd. Daartoe gaat de belastingplichtige voor de aanvang van de werken een overeenkomst aan met de gemeente en levert hij het bewijs binnen de gestelde termijn.
2. Er wordt nog een tweede manier voorzien om het realiseren van het Bindend sociaal objectief van de gemeente te faciliteren. De sociale woningen moeten niet gerealiseerd worden binnen het project waarvoor de omgevingsvergunning wordt aangevraagd. Het is ook mogelijk de sociale woningen te realiseren in een ander project (binnen een gestelde termijn) of een bestaande woning hiervoor aan te wenden, evenwel met de randvoorwaarde dat het ander project wordt gerealiseerd op het grondgebied van Oud-Heverlee, om de sociale huurwoningen te kunnen laten meetellen voor het Bindend Sociaal Objectief.
Daartoe worden artikel 8 en artikel 9 aangepast.
Met sociale woningen bedoeld wordt, woningen die meetellen voor het behalen van het bindend sociaal objectief van het lokaal bestuur Oud-Heverlee.
Deze wijzigingen gaan van kracht vanaf 1 december 2022 en zijn van toepassing op de reeds verleende omgevingsvergunningsaanvragen waarvan de werken nog niet zijn aangevangen, gezien ze de aanvragers ten goede komen.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om artikel 8 en 9 van het belastingreglement bijkomende wooneenheden en kavels als volgt aan te passen:
Artikel 8 : Vrijstellingen
§1 Sociale huisvestingsmaatschappijen
Sociale huisvestingsmaatschappijen zijn niet onderworpen aan deze belasting voor de bijkomende wooneenheden en kavels die ze realiseren in het kader van hun wettelijke opdracht om sociale woningen te realiseren.
§ 2 Vrijstelling voor realisatie sociale huurwoningen die meetellen voor het bindend sociaal objectief
De belasting is niet verschuldigd wanneer een aantal sociale woningen wordt gerealiseerd die meetelt voor het bindend sociaal objectief. Dat aantal is gelijk aan of meer dan 20% van de bijkomende kavels en/of wooneenheden begrepen in de omgevingsvergunningsaanvraag. Deze bijkomende sociale woningen moeten niet gerealiseerd worden binnen het project waarvoor de omgevingsvergunning wordt aangevraagd. Het is ook mogelijk de sociale woningen te realiseren in een ander project (binnen een gestelde termijn) of een bestaande woning hiervoor aan te wenden op voorwaarde van een overeenkomst met de gemeente.
De aanvrager van de omgevingsvergunning moet desgevallend een overeenkomst met een sociale huisvestingsmaatschappij en/of sociaal verhuurkantoor bezorgen aan de gemeente voor de verlening van de vergunning in eerste aanleg door de gemeente. De overeenkomst met het sociaal verhuurkantoor heeft een duurtijd van minstens 18 jaar.
Indien het vooropgesteld percentage van 20% uit het eerste lid niet bereikt wordt om een volledige vrijstelling te bekomen, zullen de sociale wooneenheden die op deze manier gerealiseerd worden, niet meegeteld worden voor het berekenen van de belasting zoals bedoeld in artikel 4 en 5. Echter, indien deze sociale woningen worden gerealiseerd in uitvoering van een overeenkomst met de gemeente zoals bedoeld in artikel 9 § 2, tellen ze wel mee voor de berekening van de belasting en voor de 20% bedoeld in het eerste lid.
Artikel 9: Terugbetaling van de belasting
§ 1 Verval, weigering, intrekking of opheffing van de vergunning
De belasting wordt terugbetaald wanneer de belastingplichtige aantoont dat de vergunning is vervallen of wanneer hij aantoont dat de vergunning door de deputatie definitief is geweigerd. Een weigering is definitief vanaf de datum waarop in laatste administratieve aanleg beslist werd om de vergunning niet af te leveren. Met een definitieve weigering wordt gelijkgesteld, de definitieve intrekking of opheffing van de vergunning.
§ 2 Bindend sociaal objectief – realisatie sociale woningen binnen de drie jaar na afleveren omgevingsvergunning in eerste aanleg.
Als de belastingplichtige aantoont dat het in artikel 8 § 2 bedoelde aantal sociale woningen werd gerealiseerd binnen de drie jaar na het verlenen van de omgevingsvergunning in eerste aanleg, zal de belasting terugbetaald worden. Deze belasting wordt gedeeltelijk terugbetaald wanneer er toepassing wordt gemaakt van artikel 8 § 2, 3de lid. De belastingplichtige die van deze mogelijkheid wil gebruik maken, sluit voor de aanvang van de werken in het kader van de verleende omgevingsvergunning in eerste aanleg een overeenkomst af met de gemeente. Binnen de gestelde termijn levert hij het bewijs van realisatie van de sociale woningen.
Artikel 2: Deze wijzigingen gaan van kracht vanaf 1 december 2022 en zijn van toepassing op de reeds verleende omgevingsvergunningsaanvragen waarvan de werken in uitvoering daarvan nog niet zijn aangevangen, gezien ze de aanvragers ten goede komen.
Artikel 3: De gemeenteraad keurt de gecoördineerde versie van het reglement in bijlage goed.
Decreet lokaal bestuur;
De deelname van de gemeente in de opdrachthoudende vereniging EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant;
De statuten van EcoWerf zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 15 december 2021;
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 maart 2019, bekrachtigd door de gemeenteraad van 26 maart 2019, waarbij mevrouw Hanna Van Steenkiste werd aangeduid als gemeentelijk vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van EcoWerf.
Uitnodiging voor de bijzondere algemene vergadering van EcoWerf op 14 december 2022 om 19:30 uur in de kantoren van EcoWerf (vergaderzaal De Vunt), Aarschotsesteenweg 210 te 3012 Leuven.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om mevrouw Hanna Van Steenkiste te mandateren om de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van EcoWerf, Intergemeentelijke milieubedrijf Oost-Brabant van 14 december 2022 goed te keuren
1. Samenstelling bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering 22/06/2022
3. Activiteitenplan 2023
4. Budgetten en werkingsbijdragen 2023
5. Opvraging gemeentelijke bijdrage werkingskosten 2023 (statuten art. 15.2) – gemeentelijke bijdrage werkingskosten 2023 omzetten naar kapitaal (statuten art. 15.2)
6. Diversen:
6.1. Eventuele bestuurswissels
6.2. …
Artikel 2: De gemeenteraad besluit om mevrouw Katrien Timmermans aan te duiden als plaatsvervanger.
Artikel 3: De gemeenteraad besluit om het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit en met het in kennis stellen daarvan aan EcoWerf.
Decreet Lokaal Bestuur.
De deelneming van de gemeente Oud-Heverlee in de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven, verkort "Hofheide"
De gemeenteraadsbeslissing van 28 mei 2019 waarbij de heer David Huygens werd aangeduid als gemeentelijk vertegenwoordiger voor de vergaderingen van de intergemeentelijke samenwerking voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven Hofheide.
De uitnodiging van Hofheide met bijlagen voor de buitengewone algemene vergadering van 21 december 2022 dewelke zal doorgaan in brasserie Hofheide om 20.00 uur.
Het mandaat van de volmachtdrager dient te worden bepaald.
Artikel 1: De gemeenteraad van Oud-Heverlee besluit om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 21 december 2022 van Hofheide, Intergemeentelijke samenwerking voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven goed te keuren:
Artikel 2: De gemeenteraad besluit aan de heer David Huygens, vertegenwoordiger voor de vergaderingen van Hofheide, mandaat te verlenen om tijdens deze algemene vergadering van Hofheide te handelen en te beslissen conform de beslissing van de gemeenteraad van 26 februari 2019.
Artikel 3: De gemeenteraad besluit om het mandaat van de vertegenwoordiger voor iedere afzonderlijke vergadering opnieuw te bepalen.
Artikel 4: De gemeenteraad besluit om het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de voormelde beslissing en een exemplaar ervan ter kennisgeving over te maken aan het secretariaat van het crematoriumbeheer Hofheide.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse regering.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
De wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur
Het bestuursdecreet van 7 december 2018
De gemeenteraadsbeslissing van 26 februari 2019 waarbij de heer Mark Binon werd voorgedragen als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGO div voor de legislatuur 2019-2024.
Het lidmaatschap van gemeente Oud-Heverlee bij IGO div.
De gecoördineerde statuten van IGO div.
Het schrijven van IGO div met de uitnodiging en agenda voor de algemene vergadering van Igo Div op vrijdag 16 december 2022 om 17u30 op IGO div, De Vunt 17, 3220 Holsbeek.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de heer Mark Binon aan te duiden als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van 16 december 2022 van IGO div, tenzij hij niet aanwezig kan zijn, dan zal mevrouw Fien Gilias optreden als vertegenwoordiger van de gemeente.
Artikel 2: De vertegenwoordiger wordt gemandateerd om alle agendapunten op de agenda van de algemene vergadering van 16 december 2022 van IGO div goed te keuren:
1. Goedkeuring verslag AV 24.06.2022
2. Goedkeuring begroting 2023 (document 1)
3. Goedkeuring jaarprogramma en toelichting bij begroting 2023 (document 2)
4. Aanstelling nieuw lid van het algemeen comité
5. Aanstelling nieuwe bestuurder cluster Holsbeek - Lubbeek voor de periode april 2023-maart 2025
6. Varia
Het decreet over het lokaal bestuur en in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat de vertegenwoordigers op de algemene vergadering rechtstreeks door de gemeenteraden aangewezen worden uit hun leden.
De gemeente Oud-Heverlee is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”).
De gemeenteraadsbeslissing van 31 mei 2022 waarbij Gerrit Versyck, gemeenteraadslid, werd aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Oud-Heverlee op alle gewone/buitengewone jaarvergaderingen van de dienstverlenende verenging Cipal tijdens de verdere legislatuur 2019-2024.
De oproeping van 31 oktober 2022 van de dienstverlenende Vereniging Cipal, met bijhorende agenda voor de digitale algemene vergadering van 15 december.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om Gerrit Versyck als vertegenwoordiger van de gemeente Oud-Heverlee aan te duiden voor de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Cipal op 15 december 2022.
Artikel 2: De gemeenteraad besluit om het mandaat voor de algemene vergadering van 15 december 2022 vast te stellen en de vertegenwoordiger opdracht te geven de agendapunten goed te keuren.
1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemers
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2023
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Artikel 3: Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 4: De gemeenteraad besluit om het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
De beslissing van 21 mei 2012:
- tot oprichting van en toetreding tot de vereniging zonder winstoogmerk ‘Woonzorgzone De Kouter’
- tot goedkeuring van de oprichtingsakte van de vereniging zonder winstoogmerk ‘Woonzorgzone De Kouter’ (statuten van de vereniging)
- tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst aangaande het participatieve PPS-project ‘Woonzorgzone De Kouter’ en de bijlagen die er integraal deel van uitmaken.
De raad van bestuur van de vzw woonzorgzone de Kouter heeft besloten om een algemene vergadering bijeen te roepen op 7 december 2022.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de oproeping voor de algemene vergadering van 7 december 2022 die een agenda met volgende punten bevat:
1. Kennisname van het afschrift van de notulen van de algemene vergadering van 30 juni 2022
Bijlage 1: Afschrift van de notulen van de vergadering van 30 juni 2022
2. Stand van zaken woonzorgzone: informatie aan de leden
3. Goedkeuring begroting 2023
Bijlage 2a: Meerjarenplan 2023-2033 en begroting 2023 (excel-bestand)
Bijlage 2b: Nota toelichting meerjarenplan 2023-2033 en begroting 2023
Voorstel van beslissing: De raad van bestuur stelt voor de begroting voor het boekjaar 2023, alsook het meerjarenplan 2023-2033 goed te keuren.
4. Herbenoeming van Dominiek Beelen als bestuurder
De mandaattermijn van bestuurder Dominiek Beelen loopt ten einde. Zijn mandaat op voordracht van Foyer de Lork vzw dient na 6 jaar hernieuwd te worden.
Voorstel van beslissing: De raad van bestuur stelt op voordracht van Foyer de Lork vzw de herbenoeming voor van Dominiek Beelen als bestuurder en dit opnieuw voor een periode van 6 jaar.
5. Varia
Artikel 2: De gemeenteraad besluit Fien Gilias aan te duiden als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van 7 december 2022 en aan betrokkene het mandaat te verlenen om de agendapunten van de algemene vergadering goed te keuren.
Het decreet Lokaal Bestuur en uitvoeringsbesluiten.
Het Bestuursdecreet.
De Tijdelijke politieverordening betreffende het aanbrengen van eenrichtingsverkeer in de Beekstraat, de Brainestraat en de Milsestraat - proefprojecten tussen september 2022 en februari 2023
Na de invoering van de nieuwe verkeersmaatregelen in Sint-Joris-Weert zijn bij het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) twee klachten ingediend door bewoners van de Stationsstraat. Het ABB heeft de gemeente 30 dagen de tijd gegeven om een dossier klaar te maken waarin zij haar antwoord op deze klachten motiveert.
In een antwoord op onze motivatie heeft het ABB ons in een brief laten weten dat zij niet zullen optreden in het kader van dit dossier aangezien de gemeente autonoom beslist over de inrichting van de straten/verkeersafwikkeling op haar grondgebied rekening houdende met de geldende regelgeving. Wel worden er nog een aantal aandachtspunten geformuleerd.
In bijlage zijn de volgende documenten te vinden :
- de politieverordening van 2 augustus 2022 ;
- de opvraging van het ABB ;
- het antwoord van de gemeente ;
- de inhoud van een van de klachten (de twee klachten zijn volgens het ABB gelijkaardig) ;
- de beslissing van het ABB om niet op te treden ;
- de brieven van het ABB naar de klagers.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het Agentschap Binnenlands Bestuur om niet op te treden in het kader van dit dossier aangezien de gemeente autonoom beslist over de inrichting van de straten/verkeersafwikkeling op haar grondgebied rekening houdende met de geldende regelgeving, evenals van de geformuleerde aandachtspunten.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en uitvoeringsbesluiten.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 en uitvoeringsbesluiten.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en wijzigingen.
Aquafin voorziet conform het investeringsprogramma voor 2019 en conform het technisch plan het project 23.332 Afkoppelen langsgrachten Expresweg uit te voeren en heeft hiervoor een overeenkomst afgesloten met het studiebureau Arcadis Belgium NV voor de opmaak van de studie en het ontwerp, en met het studiebureau Veto en Partners voor de veiligheidscoördinatie.
De gemeente Oud-Heverlee heeft beslist om aan de geplande rioleringswerken met bijhorend bufferbekken ook gemeentelijke wegverfraaiing in de Banhagenstraat te koppelen, en deel te nemen aan de realisatie van de buffergracht langs Expresweg voor een aandeel van 22%.
Het Vlaams Gewest (AWV) heeft beslist om deel te nemen aan de realisatie van de buffergracht langs Expresweg voor een aandeel van 78%.
Aangezien de verschillende partijen van oordeel zijn dat de werken en de opdracht in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd, wordt voorgesteld om voor het Project" 23.332 Afkoppelen langsgrachten Expresweg", de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst tussen de Gemeente Oud-Heverlee - Aquafin nv - AWV en de addendum bij de overeenkomst van 11 juli 2018 omtrent de studie Gemeente Oud-Heverlee - Aquafin nv - AWV - Arcadis Belgium NV goed te keuren.
De goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst en addendum bij de samenwerkingsovereenkomst houdt bijgevolg tevens de goedkeuring studieopdracht MLO 23.332 'Afkoppelen langsgrachten Expresweg' tussen Aquafin nv - Arcadis Belgium NV en de toewijzing van de veiligheidscoördinatie aan Veto en Partners, in.
Aquafin nv wordt aangeduid om in gezamenlijke naam bij de procedure, bij de sluiting en de uitvoering van de opdracht als "opdrachtgevend bestuur" op te treden. Facturen worden verzonden rechtstreeks aan de desbetreffende partijen volgens hun respectievelijke aandeel in de werken.
De kredieten voor dit project zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder de actie AC000056 -- Afkoppeling langsgrachten Expresweg onder de sleutel 2022/2240000/PATR/0200 -- Wegen /Wegen.
Aangezien de gemeente Oud-Heverlee het bufferbekken Banhagestraat en de onmiddellijke omgeving ervan zo groen mogelijk wenst, wat als gevolg heeft dat voor het bekken het onderhoud dat standaard door het Gewest voorzien wordt, niet voldoende zal zijn, werd een beheersovereenkomst opgemaakt tussen de gemeente Oud-Heverlee en AWV waarin wordt overeengekomen dat de gemeente Oud-Heverlee het volledige onderhoud van het bufferbekken Banhagestraat ten laste (zoals maaien, snoeien, verwijderen van afval,…) zal nemen.
Actie: AC000056 -- Afkoppeling langsgrachten Expressweg |
|
Ramingsnummer |
MJP000477 |
Budgetsleutel |
2240000/PATR/0200 Wegen - Aanschaffingswaarde/Wegen |
Voorzien bedrag 2022 |
40.000,00 euro |
Reeds vastgelegd bedrag |
0,00 euro |
Nog beschikbaar bedrag |
40.000,00 euro |
Benodigd bedrag werken en erelonen |
40.000,00 euro |
Artikel 1: Voor Project 23.332 "Afkoppelen langsgrachten Expresweg" worden de samenwerkingsovereenkomst tussen de Gemeente Oud-Heverlee - Aquafin nv - AWV en de addendum bij de overeenkomst van 11 juli 2018 omtrent de studie Gemeente Oud-Heverlee - Aquafin nv - AWV - Arcadis Belgium NV, goedgekeurd.
Artikel 2: De goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst en addendum bij de samenwerkingsovereenkomst houdt tevens de goedkeuring studieopdracht MLO 23.332 Afkoppelen langsgrachten Expresweg tussen Aquafin nv - Arcadis Belgium NV en de toewijzing van de veiligheidscoördinatie aan Veto en Partners, in.
Artikel 3: Aquafin nv wordt aangeduid om in gezamenlijke naam bij de procedure, bij de sluiting en de uitvoering van de opdracht als "opdrachtgevend bestuur" op te treden.
Artikel 4: De beheersovereenkomst tussen de gemeente Oud-Heverlee en AWV voor wat betreft het onderhoud van het bufferbekken Banhagestraat wordt goedgekeurd.
Artikel 5: De kredieten voor dit project zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder de actie AC000056 -- Afkoppeling langsgrachten Expresweg onder de sleutel 2022/2240000/PATR/0200 -- Wegen /Wegen.
Artikel 6: Aquafin nv en AWV worden van dit besluit op de hoogte gesteld, op het openblik dat het openbaar onderzoek start, wordt een informatievergadering georganiseerd door Aquafin en AWV.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en uitvoeringsbesluiten inzonderheid artikel 41, 10°, b betreffende de delegatie van bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 en uitvoeringsbesluiten.
De beslissing van de gemeenteraad van 23 november 2021 betreffende "Geluidsschermen E40 te Oud-Heverlee - Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst voor de plaatsing van schermen langs een gewestweg".
Met de samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot het project "De bouw van geluidswerende schermen langs de autosnelweg E40 tussen kilometerpunt 20.250 en 21.025", goedgekeurd tijdens de gemeenteraad van 23 november 2021, verbinden het Vlaams Gewest en de gemeente Oud-Heverlee zich ertoe schermen te bouwen langs gewestwegen, om de geluidshinder die afkomstig is van het wegverkeer, te verminderen en zo de verkeersleefbaarheid te verhogen, op de plaatsen waar het wegverkeerslawaai onvoldoende kan worden verminderd door een stille wegverharding of een snelheidsbeperking.
Het gemeentelijk aandeel in de werken werd geraamd op 92.547,04 excl. BTW, of 111.981,92 euro incl. BTW.
Het Vlaams Gewest heeft voor de werken "E314 Wilsele – Aarschot: aanleggen van een spitsstrook. Fase 3: realisatie spitsstrook" een aannemer aangesteld, TM BAM contractors – Viabuild , met maatschappelijke zetel te 1120 Brussel, Antoon van Osslaan 1, bus 2 vertegenwoordigd voor Stadsbader Contractors bv door Jan Folens Executive Director en voor Viabuild nv door Marc Lauwers, COO. Tijdens deze werken worden tevens de geluidsschermen geplaatst.
Aangezien een deel van de uit te voeren werken voor plaatsing van de geluidsschermen voor rekening van de gemeente Oud-Heverlee dient te worden uitgevoerd, werd een bijakte opgemaakt aan de overeenkomst van het Vlaams Gewest met de aannemer waarin de medefinanciering door de gemeente Oud-Heverlee geregeld wordt.
Actie: AC000100 -- Recurrent beleid |
|
Ramingsnummer |
MJP000478 |
Budgetsleutel |
2250000/PATR/0200 -- Overige infrastructuur betreffende de wegen /Wegen |
Voorzien bedrag 2022 |
112.000,00 euro |
Reeds vastgelegd bedrag |
0,00 euro |
Beschikbaar bedrag |
112.000,00 euro |
Benodigd bedrag |
111.981,92 euro |
Artikel 1: De gemeenteraad keurt betreffende het project "E314 Wilsele – Aarschot: aanleggen van een spitsstrook. Fase 3: realisatie spitsstrook", de "BIJAKTE 2 Oud-Heverlee" tussen de TM BAM contractors – Viabuild, het Vlaamse Gewest en de gemeente Oud-Heverlee, de bijakte van samenwerkingsovereenkomst genaamd "GeluidsschermE40-OudHeverlee", goed.
Toelichting door schepen Jos Rutten.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken van de burgemeestersconvenant.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van Open Vld, Tom Teck en An Geets aan de gemeenteraadsagenda van 29 november 2022 toegevoegd.
Het juist toedienen van eerste hulp wanneer een ongeval gebeurt is essentieel en kan mensenlevens redden. Het is daarom ook van groot belang dat mensen zelfredzaam leren zijn.
In het verleden bood de gemeente via de sportraad EHBO-cursussen aan, maar deze werden niet opengesteld voor alle inwoners. Het Rode Kruis biedt zowel voordrachten (zonder fysieke oefeningen) als cursussen aan, waarbij ze uitleg geven en zo bijdragen tot het mogelijk redden van levens. Het lijkt ons dan ook een goed idee dat de gemeente jaarlijks via het Rode Kruis een sessie organiseert waar burgers vrijblijvend en gratis naartoe kunnen om eerste hulp te leren.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft opdracht aan het schepencollege om jaarlijks via het Rode Kruis een EHBO-cursus aan te bieden voor alle inwoners van Oud-Heverlee.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van Open Vld, Tom Teck en An Geets aan de gemeenteraadsagenda van 29 november 2022 toegevoegd.
De Milsestraat is sinds september enkelrichting geworden om de verkeersveiligheid te verhogen voor de schoolgaande kinderen. Voor de enkelrichting parkeerden de wagens in het laatste stuk van de Milsestraat aan de kant van ‘De Deugniet’ (blauw aangeduid). Door de enkelrichting staan deze wagens nu echter aan de overkant geparkeerd, en staan deze wagens nu ook verder naar de kerk toe geparkeerd (rood aangeduid). Hierdoor is de doorgang op dit punt smaller geworden en is de straat te smal geworden om tegelijk met een wagen en een fiets/voetganger te passeren. Gezien er op dit punt geen voetpad aanwezig is, zorgt dit voor een zeer onveilige situatie voor de zwakke weggebruikers die van school naar huis gaan, onveiliger dan voor de invoering van de enkelrichting. Zie foto's.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft aan het schepencollege de opdracht om een parkeerverbod in te voeren langs beide kanten van de Milsestraat ter hoogte van ‘De Deugniet’. Dit gaat over een 2-tal parkeerplaatsen die wegvallen.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van Open Vld, Tom Teck en An Geets aan de gemeenteraadsagenda van 29 november 2022 toegevoegd.
Bij de heraanleg van de Maurits Noestraat in 2016/2017 werd er een fietspad aangelegd. Het fietspad tussen het Meerdaalhof en de Steenbergstraat ligt naast een berm die gemiddeld anderhalve meter hoog is. Voertuigen die uit de Steenbergstraat rijden zien fietsers niet aankomen. Ze moeten bijna op het fietspad gaan staan om een zicht te krijgen op de fietsers. Dit geeft regelmatig gevaarlijke conflictsituaties. Tot op heden zijn er nog geen ongevallen voorgevallen maar er zijn al tal van near misses met zwaar gefrustreerde/verbouwereerde fietsers tot gevolg. De inwoners van de Steenbergstraat zijn al heel lang vragende partij om een spiegel te krijgen. Ze stoten echter al jaren op een njet van de gemeente.
Er wordt verwezen naar een vonnis van de rechtbank in Brugge om geen spiegels te plaatsen. In de gemeente staan echter tal van spiegels. Als het gemeentebestuur principieel tegen spiegels is waarom werden de bestaande spiegels dan niet weggehaald?
Het enige alternatief om een spiegel te vermijden bestaat erin om de berm over een grotere afstand af te graven zodat er een zicht gecreëerd wordt. Aangezien dit een duur alternatief is dat op privé domein moet gebeuren lijkt de spiegel het goedkoopste alternatief. Zie foto.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft aan het schepencollege de opdracht om het plaatsen van een spiegel op het kruispunt Steenbergstraat / Maurits Noestraat te onderzoeken en terug te koppelen naar de gemeenteraad.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van Open Vld, Tom Teck en An Geets aan de gemeenteraadsagenda van 29 november 2022 toegevoegd.
De beek tussen het bufferbekken van Blanden en de ingebuisde gracht heeft niet over de hele lengte hetzelfde profiel. Hierdoor liepen in juli 2021 de tuinen van de omwonenden onder water.
In oktober 2021 besliste de gemeenteraad om de gracht te herprofileren voor 1 januari. Vijf maanden later stellen we vast dat de gracht nog steeds niet aangepakt is. In mei 2022 werd de beslissing opnieuw bevestigd, maar nog steeds zonder gevolg. We vragen dat de schepencollege dit z.s.m. opneemt zodat verdere wateroverlast vermeden kan worden.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft de opdracht aan het schepencollege om de gracht achter het bufferbekken van Blanden te laten herprofileren tegen eind februari 2023, zodat de tuinen niet meer overstromen en het water vlotter kan afvloeien.
naar aanleiding van de bespreking tijdens de gemeenteraad wordt overeengekomen dat Tom Teck met Bart Clerckx en de technische dienst ter plaatse gaat om eventuele maatregelen te bepalen. Er wordt niet gestemd over het voorstel.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van NV-A aan de gemeenteraadsagenda van 29 november 2022 toegevoegd.
Al de mensen die hier rond de tafel zitten, hebben een hart voor Oud-Heverlee. Een hart voor de inwoners, de infrastructuur, het fijne wonen hier enzovoort. We bekijken het misschien vanuit een ander standpunt, maar onze voornaamste reden om hier te zijn, is onze gemeente met al haar aspecten.
Daarom willen wij ook onze betrokkenheid tonen voor de mensen die zich inzetten voor de inwoners van onze gemeente. Met name de medewerkers van de huishoudelijke dienst van de gemeente.
Vraag:
Wat is de toekomstvisie van de meerderheid betreffende de dienst huishoudhulpen van de gemeente?
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:43:10 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van Open Vld, Tom Teck en An Geets aan de gemeenteraadsagenda van 29 november 2022 toegevoegd.
In het schepencollege van 18/10/2022 werd er een punt behandeld over het opladen van een elektrische wagen op openbaar domein. De betrokken inwoner heeft een rijwoning zonder voortuin. Om zijn elektrische wagen op te laden moet hij een kabel op de stoep leggen. Hij wenst de stoep vrij te laten en vroeg aan het college of een speciale laadpaal/kabelgoottegels mochten geplaatst worden.
Het college weigerde dat de inwoner werken zou uitvoeren op openbaar domein. Er werd echter geen oplossing aangeboden. Aangezien dit probleem ook op tal van andere plaatsen in de gemeente kan voorkomen, is het belangrijk dat er een visie bedacht wordt over hoe dit aangepakt moet worden.
Vragen:
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:50:30 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van Open Vld, Tom Teck en An Geets aan de gemeenteraadsagenda van 29 november 2022 toegevoegd.
Naar aanleiding van een foto van de vleermuisvriendelijke rode verlichting aan de Waversebaan tussen de Wittebomendreef en het Zoet Water, gepost door onze burgemeester op 10 november op Facebook, kwamen er hier veel smalende opmerkingen over.
In een bericht in het Nieuwsblad enkele dagen later op 14 november lazen we dan dat de burgemeester zich verbaasde over het feit dat de verlichting rood was, dat hij dat niet had verwacht en dat hij ervan geschrokken was. Hij verwees daarbij naar de Naamsesteenweg waar de vleermuisvriendelijke verlichting gewoon wit was en hij wil op termijn bekijken of er niet voor een zekere uniformiteit kan gezorgd worden.
Zie foto's.
De Naamsesteenweg is een gewestweg en de Waversebaan is een gemeenteweg die onder de bevoegdheid van de gemeente valt.
Vraag:
Het schepencollege heeft samen met de gemeentelijke diensten de gedetailleerde plannen uitgewerkt voor de vernieuwing van de Waversebaan, inclusief de openbare verlichting, en was opdrachtgever van deze werken aan de Waversebaan. Hoe kan het dan men bij de gemeente niet op de hoogte was van het type verlichting die ging gebruikt worden?
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 2:02:18 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van Open Vld, Tom Teck en An Geets aan de gemeenteraadsagenda van 29 november 2022 toegevoegd.
Op 14 november is fase 3 van de nutswerken gestart op de Waversebaan tussen het kruispunt van de Waversebaan en de Rozenbergstraat. Deze fase zal 3 maanden duren tot midden februari 2023.
Deze werken staan vermeld op de facebookpagina van de gemeente waarbij echter voor de omleiding een link wordt gegeven naar de website van de gemeente en het dan echt zoeken is om de juiste informatie i.v.m. omleidingen te vinden. De nutswerken staan ook vermeld op de app van de gemeente (onder “werken”) maar daarbij verwijst men nog altijd naar de eerste en de tweede fase. Het laatste bericht i.v.m. deze werken dateert al van 16/9/2022. Bovendien werkt de “meer info” link niet. (zie foto's).
Voor de start van de werken was het ook niet duidelijk of de mensen nog toegang zouden hebben tot hun huizen. Het was ook niet duidelijk of de handelszaken, de voetbal en de padel nog wel bereikbaar zouden zijn. Daar had duidelijker over gecommuniceerd moeten worden.
Vragen:
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 2:07:19 van de opname.
In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur wordt dit punt op vraag van Open Vld, Tom Teck en An Geets aan de gemeenteraadsagenda van 29 november 2022 toegevoegd.
Op de gemeenteraad van 28 juni 2022 hebben we de problematiek aangekaart van het feit dat de brandweer van Leuven aan de alarmbel heeft getrokken omdat er slechts veertien brandweerlieden elke dag instaan voor de veiligheid van de ongeveer 250.000 inwoners en studenten van Leuven, Oud-Heverlee, Holsbeek, Bierbeek, Bertem, Lubbeek en Herent, én het UZ Leuven. Zij staan in voor alle grote en kleine incidenten, én het beheer van twee ziekenwagens, de helft van de Leuvense ziekenwagencapaciteit. Ter vergelijking: in Brussel staan ongeveer 200 brandweerlui paraat voor 1,2 miljoen inwoners. Een simpele rekensom leert dat Leuven dus zo’n 40 brandweerlui zou moeten hebben. Dat wil zeggen dat er voor Leuven en de buurgemeenten veel te weinig brandweerlieden zijn.
De beschikbaarheid van een tweede team kan ook niet altijd gegarandeerd worden. Het lijkt er dus op dat de veiligheid van onze burgers niet kan gegarandeerd worden.
We hebben op de gemeenteraad van 27 september 2022 de problematiek nogmaals aangekaart.
Het antwoord dat we in juni en september kregen hebben is: “We zijn er mee bezig want we beseffen dat het urgent is”. In september werd er dan aan toegevoegd dat er voor het einde van het jaar een oplossing zou zijn”.
Vragen:
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 2:11:59 van de opname.
De voorzitter sluit de zitting op 29/11/2022 om 21:22.
Namens gemeenteraad,
Marijke Pertz
algemeen directeur
Adinda Claessen
voorzitter van de gemeenteraad