Tue 29/11/2022 - 19:30 Meerdael
De gemeenteraad neemt kennis van de ontwerpnotulen, opgesteld door de algemeen directeur, van de vorige vergadering van 25 oktober 2022.
De gemeenteraadsleden nemen er nota van dat tot het einde van de huidige vergadering opmerkingen kunnen gemaakt worden betreffende de redactie van de notulen.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt, overeenkomstig artikel 332,§1, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur, kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee.
Artikel 1 - Algemeen
Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen omvatten:
- alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen, …), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten, …) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof;
- alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg. Deze worden eveneens aanzien als nutsvoorzieningen.
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de stad/gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van gemeente.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Artikel 2 - Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Artikel 3 - Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de stad/gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,5 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast., naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente.
Artikel 4 – Inning
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Artikel 5 – Definitief karakter
Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit het huishoudelijk reglement schoolopvang aan te passen. Tegelijk worden enkele praktische wijzigingen doorgevoerd:
SCHOOLOPVANG
OUD-HEVERLEE
HUISHOUDELIJK REGLEMENT
Inhoud
1. Algemeen
1.1 Inleiding.
1.2 Organiserend bestuur.
1.3 Doelgroep omschrijving.
1.4 Openingsuren.
1.5 Inschrijven voor de opvang.
1.5.1 Reguliere schooldagen.
1.5.2 Pedagogische studiedagen.
1.6 Verzekering.
1.7 Klachtenbehandeling.
2. Intern werkingskader
2.1 Principes m.b.t. pedagogisch beleid.
2.2 Principes m.b.t. de samenwerking met de ouders.
3. Wederzijdse afspraken tussen de ouders en de schoolopvang
3.1 Afspraken i.v.m. breng en haal momenten.
3.2 Afspraken i.v.m. versnaperingen.
3.3 Afspraken i.v.m. kleding en verzorging.
3.4 Opvang van een ziek kind.
3.5 Regeling als een kind ziek wordt of een ongeval krijgt tijdens de opvang.
3.6 Medicatie.
3.7 Naleving van de wet op bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
4. Geldelijke bepalingen
4.1 Gezinsbijdragen.
4.2 Aanpassing van de gezinsbijdragen.
4.3 Verminderde gezinsbijdragen.
4.3.1 Gezinskorting.
4.3.2 Sociaal tarief.
4.4 Administratiebijdrage.
4.5 Facturatie.
4.5.1 Procedure niet-betaalde facturen.
4.6 Fiscale attesten.
5. Allerlei
5.1 Klachtenbehandeling.
5.2 Telefoonnummers.
Schoolopvang Oud-Heverlee, verder de 'schoolopvang' genoemd, wordt georganiseerd voor de kinderen van de volgende basisscholen:
- Gemeentelijke basisschool De Hazensprong Haasrode,
- Gemeentelijke basisschool De Lijsterboom Blanden.
verder de 'participerende scholen' genoemd.
Meer concrete informatie vindt u verder in dit reglement.
Het gemeentebestuur van Oud-Heverlee organiseert de schoolopvang in de participerende scholen.
Contactpersonen:
Gemeentelijke coördinator:
Secretariaat gemeente Oud-Heverlee:
Tel: 016/38.88.28
Fax: 016/38.88.09
E-mail: onderwijs@oud-heverlee.be
Website: www.oud-heverlee.be
Lokale coördinator:
Voor Haasrode: Directeur Cindy Borgers
A. Verheydenstraat 19, 3053 Oud-Heverlee
Tel: 016 39 41 70 – Lagere school
Tel: 016 39 41 75 - Kleuterschool
E-mail: gbshaasrode@dehazensprong.be
Voor Blanden: Directeur Hans Vanden Brande
Bierbeekstraat 4, 3052 Oud-Heverlee
Tel: 016 39 41 50 - Lagere school
Fax: 016 39 41 59
Tel: 016 39 41 55 - Kleuterschool
E-mail: secretariaat@delijsterboom.be
Bevoegde schepen voor kinderopvang en onderwijs:
Katrien Timmermans,
Tel: 0478 98 25 76
E-mail: katrien.timmermans@oud-heverlee.be
Afhankelijk van waar een kind school loopt en van de leeftijd, kan het terecht in één van de schoolopvang locaties.
In het kwartier voor en na de schooluren zorgen de leerkrachten van de school zelf voor de bewaking van de kinderen, aansluitend daarop start de schoolopvang. Tijdens het schooljaar wordt op alle schooldagen schoolopvang georganiseerd voor en/of na de schooluren in de lokalen van de school of in de nabije omgeving ervan.
Onze locaties zijn geopend vanaf 7u 's morgens tot een kwartier voor de aanvang van de lessen en vanaf een kwartier na het einde van de lessen tot maximaal 18u van maandag tem vrijdag.
Uren schoolopvang:
- voorschools: 7u tem 8.30u
- naschools: 15.45u tem 18u
- woensdagnamiddag: 12.20u tem 18u
Om gebruik te kunnen maken van de schoolopvang is het nodig dat het kind beschikt over een streepjescode. Die code wordt door de school aangemaakt en aan je kind(eren) toegewezen. Deze code wordt bij elk brengen en ophalen gescand door de begeleiding. De school zal je informeren over de manier waarop je de streepjescode voor je kind(eren) kan aanvragen.
Door het aanvragen van de streepjescode verklaren de ouders kennis genomen te hebben van dit huishoudelijk reglement en ermee akkoord te gaan.
Om praktische redenen moet er tijdig ingeschreven worden voor schoolopvang op pedagogische studiedagen (minimum 2 dagen voor de pedagogische studiedag). Meer informatie hierover krijgt u hierover via de scholen.
De gemeente Oud-Heverlee heeft een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid voor de kinderen en het personeel. Er is ook een verzekering tegen lichamelijke ongevallen voor de kinderen tijdens hun verblijf in de schoolopvang. De polissen kunnen worden ingekeken bij de gemeentelijke coördinator.
Aangifte van schadegevallen of ongevallen gebeurt bij de de gemeente Oud-Heverlee, via het secretariaat. De aangifte moet binnen de drie werkdagen gebeuren, zodat de verzekeringsinstelling op de hoogte gebracht kan worden.
Als u vragen of opmerkingen hebt, laat ons dat dan weten. Spreek erover met de begeleid(st)er of de schooldirecteurs. De opvang is er op de allereerste plaats voor uw kind en uzelf. We willen onze werking zoveel mogelijk afstemmen op uw vragen en noden. Waar nodig, zoeken wij naar oplossingen, verbeterpunten of een nieuwe aanpak. Neem gerust de tijd voor een babbel met de begeleid(st)ers. Zij zullen u graag informeren over de opvang en de kinderen.
Als u niet tevreden bent, kan u uw klacht schriftelijk of digitaal melden aan de gemeente of de school (zie pagina 3). Elke klacht zal discreet behandeld worden.
Het opvangproject wil optimale kansen bieden aan elk kind in de opvang. Dit betekent dat we rekening houden met wat uw kind aankan.
Aangezien buitenschoolse opvang tot de vrije tijd behoort, kunnen de kinderen zich bij ons ontspannen en zelf bepalen wat ze willen spelen, voor zover de infrastructuur en de inrichting dit toelaten.
De kinderen kunnen in de opvang hun huiswerk maken in een aangepaste en rustige omgeving, maar er wordt geen huiswerkbegeleiding aangeboden. De kinderen worden gemotiveerd om hun huiswerk te maken maar zij worden hier niet toe verplicht. De begeleiding kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud van de huistaken.
Wij vinden het ook zinvol dat de kinderen de kans krijgen binnen de opvang zichzelf te zijn in hun sociale relaties. Het belang van een verdraagzaam en geweldloos gedrag staat daarbij centraal.
De begeleiding gaat informeel en persoonlijk met de kinderen om. Waar nodig worden duidelijke en consequente grenzen getrokken en afspraken gemaakt.
Wij hebben een beleid omtrent preventie, detectie en aanpak van grensoverschrijdend gedrag. Hieronder verstaan wij: "elk bedreigend of gewelddadig gedrag met zowel actieve of passieve betrokkenheid van het kind, van lichamelijke, emotionele en/of seksuele aard, en dit door een volwassene die in een vertrouwens- en/of gezagsrelatie staat waardoor schade wordt berokkend of dreigt te worden berokkend aan het kind." Elk signaal en/of vermoeden van grensoverschrijdend gedrag t.a.v. een kind in de kinderopvangvoorziening kan u steeds melden aan de lokale coördinator. Elke melding wordt ernstig genomen, onderzocht en opgevolgd.
We willen ouders zoveel mogelijk informeren over de schoolopvang. Dit gebeurt grotendeels via de website en via mail of brief.
Daarnaast zijn ook al uw suggesties over de werking en het beleid welkom. Deze zullen met de nodige aandacht behandeld worden. Zie ook 1.7. Klachtenbehandeling.
Tijdens de dagelijkse breng- en haal momenten, staan ook onze begeleid(st)ers open voor al uw vragen. Neem gerust de tijd voor een praatje.
Alle algemene afspraken werden opgenomen in dit huishoudelijke reglement. Wanneer u uw kind inschrijft, verklaart u hiermee akkoord te gaan.
De kinderen moeten 's morgens tot binnen begeleid worden en 's avonds moeten ze in de schoolopvang opgehaald worden. Daarbij moet, omwille van de veiligheid van de kinderen, de aanwezigheid van elk kind steeds digitaal bevestigd worden door de ophaler.
In al de opvangvestigingen wordt het registratiesysteem van Count-e gebruikt. De aanwezige kinderen worden geregistreerd door het scannen van een unieke streepjescode. Breng daarom deze code steeds mee naar elk breng en haal moment. Wanneer u de aanwezigheid van uw kind niet digitaal bevestigt, zal de volledige opvangtijd aangerekend worden.
Gelieve de openingsuren van de schoolopvang strikt te respecteren.
Uiteraard kan het uitzonderlijk eens gebeuren dat u niet tijdig in de schoolopvang geraakt. Wij vragen u dan de schoolopvang begeleiding hiervan telefonisch, voor 18u, op de hoogte te brengen.
De opvang zal na sluitingstijd als volgt aangerekend worden:
1ste keer te laat ophalen: 2,5 euro per 15 minuten en per kind
2de keer te laat ophalen: 5 euro per 15 minuten en per kind
3de keer of meer te laat ophalen: 10 euro per 15 minuten en per kind.
Bij herhaaldelijk laattijdig afhalen zullen wij u vragen een andere opvangmogelijkheid voor uw kind te zoeken die beter aansluit bij uw noden.
Onder geen enkel beding mogen de kinderen de opvang zelfstandig verlaten zonder expliciete toestemming van de ouders.
Wij vragen u ook mee te delen aan wie de opvangkosten gefactureerd moeten worden.
Op woensdagmiddag brengen de kinderen hun lunchpakket mee.
Tijdens pedagogische studiedagen vragen wij u om de kinderen speelkleding aan te doen die aan de weersomstandigheden is aangepast (liefst gemarkeerd met naam). Zorg bij slecht weer ook altijd voor regenkledij en bij warm weer voor een petje en zonnecrème.
Kinderen die naar de schoolopvang komen, moeten zindelijk zijn. In samenspraak met de lokale coördinator kunnen uitzonderlijk afspraken worden gemaakt voor een korte overgangsfase. Wij vragen u om in dat geval ook reservekleding mee te geven.
Wanneer uw kind luizen heeft, vragen wij u de schoolopvang hiervan onmiddellijk op de hoogte te brengen zodat ook de andere ouders geïnformeerd kunnen worden. U moet dan ook onmiddellijk een gepaste behandeling starten. Informatie over de verschillende behandelingsmethodes tegen luizen kan u bij de lokale coördinator of in de schoolopvang krijgen.
Om zowel uw kind als de andere kinderen en de begeleiding te beschermen, vragen we u om ons te informeren over alle, ook niet onmiddellijk zichtbare, medische problemen. Zo kunnen we beter de mogelijke gevaren inschatten en met de nodige waakzaamheid handelen.
Kinderen die te ziek zijn om naar school te gaan, zijn ook te ziek om naar de opvang te komen.
Kinderen die volgende ziektetekens vertonen worden niet toegelaten in de opvang:
- diarree: lopende of waterige ontlasting met koorts of bloederige ontlasting (losse stoelgang is geen reden tot weigering)
- braken: met algemeen ziek zijn; oppassen voor uitdroging
- zeer zware hoest (neusloop en hoest zonder algemeen ziek zijn is geen reden tot weigering)
- koorts (meer dan 38,5°) gepaard met keelpijn, braken, diarree, oorpijn, prikkelbaarheid, verwardheid of rode uitslag
- elk kind dat niet kan deelnemen aan de normale activiteiten van de school of de opvang wegens ziektetoestand
Als uw kind tijdens de opvang ziek wordt, zal de begeleid(st)er contact met u opnemen.
Samen wordt dan naar een passende oplossing gezocht. Meestal zullen wij u vragen om uw kind zo snel mogelijk op te halen. Indien dat niet mogelijk is of indien de situatie het vereist, doen we een beroep op een huisdokter. In eerste instantie proberen we uw eigen huisarts te bereiken; als dat niet lukt, contacteren we een andere geneesheer. Bij zeer ernstige noodsituaties verwittigen we de hulpdiensten.
Zie ook paragraaf "verzekering" onder het hoofdstuk "Algemeen".
In principe worden er geen geneesmiddelen toegediend. We raden u aan om uw huisarts te vragen geneesmiddelen voor te schrijven die u 's morgens en 's avonds zelf kunt toedienen.
Medische gegevens kunnen enkel opgevraagd worden onder de verantwoordelijkheid van een arts. Administratieve en sociale gegevens worden opgevraagd onder de verantwoordelijkheid van de gemeente.
Overeenkomstig de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer hebt u als ouder recht op toegang tot de administratieve gegevens die uw kind, uzelf of uw gezin betreffen en kunt U de verbetering ervan vragen.
Onze medewerkers delen geen informatie over uw kind of zijn/haar verblijf mee aan derden. Zij nemen de nodige discretie in acht.
Soms worden er tijdens de activiteiten foto's genomen in de opvang. Het gebeurt dat ook uw kind op de foto staat. De foto's kunnen gebruikt worden voor publicatie in een krant, een folder, de website, enz. … Indien u niet wenst dat uw kind herkenbaar voorkomt op de foto, moet u ons hiervan schriftelijk op de hoogte brengen.
De gezinsbijdrage dekt alle verblijfskosten. Uw kind brengt een eigen lunchpakket mee voor woensdagmiddag.
Waar uw kind ook opgevangen wordt, overal worden dezelfde tarieven aangerekend.
De gezinsbijdragen worden berekend op basis van de aanwezigheidsduur van uw kind.
Indien er meerdere kinderen uit één gezin worden afgehaald, dan geldt de afhaaltijd van het eerste kind voor alle anderen mits het afhalen van de anderen kinderen gebeurt binnen een tijdsspanne van 10 minuten.
De gezinsbijdrage ten laste van de ouders wordt vastgesteld op 1,18 euro per begonnen half uur en per kind.
De gezinsbijdrage ten laste van de ouders, voor de opvang tijdens een pedagogische studiedag, wordt vastgesteld op 7,57 euro voor een halve dag en 15,11 euro voor een hele dag en dit per kind.
Op volgende momenten wordt de schoolopvang aangerekend:
Voorschools |
Naschools (ma, di, do,vrij) |
Naschools (woe) |
7u - 8.30u |
15.45u - 18u |
12.20u - 18u |
Kinderen die na 8.15u in de opvang komen worden per kwartier of 0,59 euro gefactureerd.
De naschoolse opvang start om 15.45 uur, maar er zal pas vanaf 16.00 uur gefactureerd worden.
De gezinsbijdragen zijn fiscaal aftrekbaar.
In de laatste schoolweek van de maand april van het lopende jaar ontvangt u een fiscaal attest met de vermelding van alle betaalde gezinsbijdragen van het voorbije jaar. Dit fiscaal attest laat u toe de opvangkosten in uw belastingaangifte in mindering te brengen.
Elke aanpassing van de gezinsbijdragen wordt u vooraf gemeld.
Als meerdere kinderen van hetzelfde gezin tijdens een dagdeel van de schoolopvang gelijktijdig aanwezig zijn op dezelfde opvanglocatie, geldt vanaf het eerste kind:
0,45 euro per begonnen kwartier
0,90 euro per begonnen half uur
5,68 euro voor een halve dag
11,33 euro voor een hele dag
U kunt sociaal tarief aanvragen bij de lokale coördinator. U bezorgt hiervoor uw meest recente aanslagbiljet of kortingskaart 'verhoogde' tegemoetkoming'. Het toekennen van een sociaal tarief gebeurt op jaarbasis. U dient dus jaarlijks de meest recente documenten aan ons te bezorgen.
Indien u uw aanslagbiljet niet bezorgt, wordt uw tarief veranderd naar het normale tarief totdat u het gewenste bewijs bezorgt.
U komt in aanmerking indien uw gezamenlijk belastbaar gezinsinkomen onder de grensbedragen van het RVV - statuut ligt. Deze grensbedragen worden elk jaar op 1 januari geïndexeerd. We hanteren vanaf januari 2015 de nieuwe grenswaarden en zullen hierbij steeds rekening houden met het voordeel van de klant.
Voor meer info kunt u terecht bij de lokale coördinator.
Het sociaal tarief bedraagt:
0,30 euro per begonnen kwartier
0,60 euro per begonnen half uur
3,79 euro voor een halve dag en
7,56 euro voor een hele dag.
Wij vragen een maandelijkse betaling van de gezinsbijdragen.
Indien de betaling niet tijdig (vóór de vervaldag vermeld op de factuur) gebeurt, wordt er een herinneringsbrief verstuurd.
Bij uitblijven van betaling na deze herinneringsbrief zal u aangetekend een waarschuwing tot dwangbevel ontvangen.
Indien de factuur dan nog niet betaald wordt, zijn wij verplicht om uw dossier over te maken aan een gerechtsdeurwaarder.
Bij betalingsmoeilijkheden raden wij u aan om zo snel mogelijk contact op te nemen met de gemeente.
Als u na verschillende aanmaningen niet betaalt en het nalaat een regeling te treffen, zullen maatregelen worden overwogen zoals uw kind(eren) in de opvang te weigeren.
De kosten voor de opvang van kinderen tot 12 jaar in een erkende locatie zijn fiscaal aftrekbaar, met een maximum van 14,00 euro per dag per kind. Dit attest bezorgen we u in de laatste schoolweek van de maand april.
Indien u vragen of opmerkingen heeft, laat dit aan ons weten. Spreek onze begeleid(st)ers of lokale coördinatoren aan. We willen onze werking zoveel mogelijk afstemmen op uw vragen en noden. Samen met u gaan we op zoek naar oplossingen, verbeterpunten of een andere aanpak.
Indien u niet tevreden bent, kan u uw klacht schriftelijk overmaken aan de Gemeente of schooldirecteur (zie gegevens onder punt 1.2)
Elke klacht wordt discreet behandeld.
De schoolopvang kan u bereiken via onderstaande telefoonnummer:
Opvanglocatie |
Telefoonnummer |
De Hazensprong - lagere school |
016 39 41 77 |
De Hazensprong - kleuterschool |
016 39 41 78 |
De Lijsterboom - lagere school |
0492 34 14 34 |
De Lijsterboom - kleuterschool |
0492 34 40 62 |
De gemeentelijke coördinator, kan u bereiken via:
Tel.: 016/38.88.28
E-mail: onderwijs@oud-heverlee.be
Alle informatie en dit huishoudelijk reglement is eveneens terug te vinden op www.oud-heverlee.be.
Artikel 2: Dit reglement vervangt het reglement van 27 augustus 2019.
Artikel 3: Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2023.
Artikel 1: Bij de organisatie van vrijetijdsactiviteiten worden deelnamegelden geïnd.
Deze deelnamegelden worden gebaseerd op de organisatiekost, maar worden bewust laagdrempelig gehouden. De gemeentelijke vrijetijdsactiviteiten dienen niet winstgevend te zijn, doch dient er een gezond evenwicht te zijn tussen inkomsten en uitgaven.
Artikel 2: De retributie voor de deelname aan activiteiten (voorstellingen, concerten, workshops, lezingen,…) wordt vastgelegd op de kostprijs van de activiteit, met een minimum van 0 euro en een maximum van 25 euro/activiteit/dag. Het bedrag van deze bijdrage, alsook de wijze van inning en eventuele kortingen per bijkomend gezinslid wordt voorafgaand aan iedere activiteit vastgelegd door het college van burgemeester en schepenen en dit op advies van de gemeentelijke diensten.
Artikel 3: De retributie voor de deelname aan lessenreeksen (sport, kunst, toneel,…) wordt vastgelegd op de kostprijs van de activiteit, met een minimum van 0 euro en een maximum van 10 euro/les verrekend over het aantal lessen in de reeks. Het bedrag van deze bijdrage, alsook de wijze van inning en eventuele kortingen per bijkomend gezinslid wordt voorafgaand aan iedere activiteit vastgelegd door het college van burgemeester en schepenen en dit op advies van de gemeentelijke diensten.
Artikel 4: De retributie voor de deelname aan vakantieaanbod wordt vastgelegd als volgt:
§1. Lagere school
|
|
5 dagen |
4 dagen |
3 dagen |
Inwoner Oud-Heverlee of eigen personeel |
1e kind |
80,00 EUR |
64,00 EUR |
48,00 EUR |
|
Per bijkomend kind zelfde gezin |
75,00 EUR |
60,00 EUR |
45,00 EUR |
Niet inwoner |
1e kind |
100,00 EUR |
80,00 EUR |
60,00 EUR |
|
Per bijkomend kind zelfde gezin |
95,00 EUR |
76,00 EUR |
57,00 EUR |
§2. Kleuters
|
|
5 dagen |
4 dagen |
3 dagen |
Inwoner Oud-Heverlee of eigen personeel |
1e kind |
60,00 EUR |
48,00 EUR |
36,00 EUR |
|
Per bijkomend kind zelfde gezin |
55,00 EUR |
44,00 EUR |
33,00 EUR |
Niet inwoner |
1e kind |
80,00 EUR |
64,00 EUR |
48,00 EUR |
|
Per bijkomend kind zelfde gezin |
75,00 EUR |
60,00 EUR |
45,00 EUR |
Artikel 5: Alle pashouders met kansentarief van de UITPAS LEUVEN kunnen, conform het reglement van de UITPAS LEUVEN, deelnemen aan 20% van de vastgelegde tarieven.
Artikel 6: Indien de activiteit, om welke reden dan ook, wordt afgelast door de gemeentelijke dienst, dan wordt de integrale som terugbetaald.
Artikel 7: Wijzigingen en annuleringen voor activiteiten of lessenreeksen zijn mogelijk tot uiterlijk 10 dagen voor de aanvang.
Artikel 8: Wijzigingen en annuleringen voor het vakantieaanbod zijn mogelijk tot uiterlijk 10 dagen voor de aanvang. Bij annulering zal de helft van het betaalde bedrag teruggestort worden.
Artikel 9: Na voorleggen van een medisch attest waaruit blijkt dat de deelnemer niet in staat is om deel te nemen aan de activiteiten zal het volledige inschrijvingsbedrag terugbetaald worden, tenzij de activiteit of activiteitenreeks reeds gestart is, dan kan er enkel een terugbetaling voorzien worden overeenkomstig de niet deelgenomen dagen.
Artikel 10: Alle voorafgaande hiermee verband houdende beslissingen worden opgeheven.
Artikel 11: Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Artikel 1
Fluvius krijgt van de gemeente de opdracht en de bevoegdheid om alle premiereglementen, die verband houden met een rationeel watergebruik bij de eindklanten, volledig te beheren, wat onder meer inhoudt:
Artikel 2
Fluvius zal op geregelde tijdstippen (minstens 1x / kwartaal) een lijst bezorgen van de uitgekeerde premies in de gemeente rekening houdend met de rechten van de betrokkenen en regels van de AVG. De gemeente kan – indien zij dit wenst - zelf een bijkomende aanvullende premie uitkeren waarbij gelijkaardige voorwaarden gehanteerd worden als in het Fluvius-reglement. Dit overzicht bevat de gegevens die Fluvius gebruikt heeft voor het uitbetalen van de premie(s) rationeel watergebruik, nl. naam en adres van de klant, de benaming van de premie, het uitgekeerde premiebedrag, de kosten die de klant gemaakt heeft en eventuele bijlagen gevoegd bij de aanvraag.
Artikel 3
De bestaande gemeentelijke subsidiereglementen betreffende door Fluvius toe te kennen premies voor hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen voor hemelwater, groendaken en/of afkoppeling van hemelwater worden opgeheven met ingang van 1 januari 2023. De gemeentelijke subsidiereglementen voor toekennen van eigen aanvullende premies voor vernoemde voorzieningen kunnen blijven behouden.
Artikel 4
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.
Artikel 5
Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie) op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 1: de begunstigden die recht hebben op een premie rationeel watergebruik van Fluvius hebben recht op een aanvullende gemeentelijke premie:
- voor een infiltratievoorziening : een aanvullende premie van 250 EUR.
- voor gescheiden afvoer: een aanvullende premie van 250 EUR en voor zij die recht hebben op verhoogde tegemoetkoming, van 390 EUR.
- voor hemelwaterput en- aansluitingen: een aanvullende premie voorziet van 250 EUR voor een hemelwaterput met aansluiting van minstens 1 WC én 2 bijkomende aftappunten, waarvan minstens één ander dan een (buiten)kraan (wasmachine, 2de WC,…).
Artikel 2: aan de hand van de periodieke rapportering van Fluvius aan de gemeente over de door Fluvius uitgekeerde premies, bepaalt het college van burgemeester en schepenen wie recht heeft op bovenstaande aanvullende premies.
Artikel 3: Het Besluit gemeenteraad van 31 mei 2011 Premie RWG Riobra en het besluit gemeenteraad 12 november 2013 Hernieuwing gemeentelijke subsidiereglement voor hemelwaterinstallaties en infiltratievoorzieningen voor woningen en lokalen van verenigingen houden op te bestaan per 1 januari 2023.
Artikel 4: Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.
Artikel 5: overgangsbepaling: Het besluit gemeenteraad 12 november 2013 Hernieuwing gemeentelijke subsidiereglement voor hemelwaterinstallaties en infiltratievoorzieningen voor woningen en lokalen van verenigingen is nog van toepassing op de aanvragen die administratief afgehandeld werden in 2022 (tem de controle van de uitvoering). Aanvragen gedaan in 2022 waarvan de controle der uitvoering nog niet in 2022 kon gebeuren, vallen onder toepassingsgebied van dit nieuwe reglement.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om artikel 8 en 9 van het belastingreglement bijkomende wooneenheden en kavels als volgt aan te passen:
Artikel 8 : Vrijstellingen
§1 Sociale huisvestingsmaatschappijen
Sociale huisvestingsmaatschappijen zijn niet onderworpen aan deze belasting voor de bijkomende wooneenheden en kavels die ze realiseren in het kader van hun wettelijke opdracht om sociale woningen te realiseren.
§ 2 Vrijstelling voor realisatie sociale huurwoningen die meetellen voor het bindend sociaal objectief
De belasting is niet verschuldigd wanneer een aantal sociale woningen wordt gerealiseerd die meetelt voor het bindend sociaal objectief. Dat aantal is gelijk aan of meer dan 20% van de bijkomende kavels en/of wooneenheden begrepen in de omgevingsvergunningsaanvraag. Deze bijkomende sociale woningen moeten niet gerealiseerd worden binnen het project waarvoor de omgevingsvergunning wordt aangevraagd. Het is ook mogelijk de sociale woningen te realiseren in een ander project (binnen een gestelde termijn) of een bestaande woning hiervoor aan te wenden op voorwaarde van een overeenkomst met de gemeente.
De aanvrager van de omgevingsvergunning moet desgevallend een overeenkomst met een sociale huisvestingsmaatschappij en/of sociaal verhuurkantoor bezorgen aan de gemeente voor de verlening van de vergunning in eerste aanleg door de gemeente. De overeenkomst met het sociaal verhuurkantoor heeft een duurtijd van minstens 18 jaar.
Indien het vooropgesteld percentage van 20% uit het eerste lid niet bereikt wordt om een volledige vrijstelling te bekomen, zullen de sociale wooneenheden die op deze manier gerealiseerd worden, niet meegeteld worden voor het berekenen van de belasting zoals bedoeld in artikel 4 en 5. Echter, indien deze sociale woningen worden gerealiseerd in uitvoering van een overeenkomst met de gemeente zoals bedoeld in artikel 9 § 2, tellen ze wel mee voor de berekening van de belasting en voor de 20% bedoeld in het eerste lid.
Artikel 9: Terugbetaling van de belasting
§ 1 Verval, weigering, intrekking of opheffing van de vergunning
De belasting wordt terugbetaald wanneer de belastingplichtige aantoont dat de vergunning is vervallen of wanneer hij aantoont dat de vergunning door de deputatie definitief is geweigerd. Een weigering is definitief vanaf de datum waarop in laatste administratieve aanleg beslist werd om de vergunning niet af te leveren. Met een definitieve weigering wordt gelijkgesteld, de definitieve intrekking of opheffing van de vergunning.
§ 2 Bindend sociaal objectief – realisatie sociale woningen binnen de drie jaar na afleveren omgevingsvergunning in eerste aanleg.
Als de belastingplichtige aantoont dat het in artikel 8 § 2 bedoelde aantal sociale woningen werd gerealiseerd binnen de drie jaar na het verlenen van de omgevingsvergunning in eerste aanleg, zal de belasting terugbetaald worden. Deze belasting wordt gedeeltelijk terugbetaald wanneer er toepassing wordt gemaakt van artikel 8 § 2, 3de lid. De belastingplichtige die van deze mogelijkheid wil gebruik maken, sluit voor de aanvang van de werken in het kader van de verleende omgevingsvergunning in eerste aanleg een overeenkomst af met de gemeente. Binnen de gestelde termijn levert hij het bewijs van realisatie van de sociale woningen.
Artikel 2: Deze wijzigingen gaan van kracht vanaf 1 december 2022 en zijn van toepassing op de reeds verleende omgevingsvergunningsaanvragen waarvan de werken in uitvoering daarvan nog niet zijn aangevangen, gezien ze de aanvragers ten goede komen.
Artikel 3: De gemeenteraad keurt de gecoördineerde versie van het reglement in bijlage goed.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om mevrouw Hanna Van Steenkiste te mandateren om de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van EcoWerf, Intergemeentelijke milieubedrijf Oost-Brabant van 14 december 2022 goed te keuren
1. Samenstelling bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering 22/06/2022
3. Activiteitenplan 2023
4. Budgetten en werkingsbijdragen 2023
5. Opvraging gemeentelijke bijdrage werkingskosten 2023 (statuten art. 15.2) – gemeentelijke bijdrage werkingskosten 2023 omzetten naar kapitaal (statuten art. 15.2)
6. Diversen:
6.1. Eventuele bestuurswissels
6.2. …
Artikel 2: De gemeenteraad besluit om mevrouw Katrien Timmermans aan te duiden als plaatsvervanger.
Artikel 3: De gemeenteraad besluit om het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit en met het in kennis stellen daarvan aan EcoWerf.
Artikel 1: De gemeenteraad van Oud-Heverlee besluit om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van 21 december 2022 van Hofheide, Intergemeentelijke samenwerking voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven goed te keuren:
Artikel 2: De gemeenteraad besluit aan de heer David Huygens, vertegenwoordiger voor de vergaderingen van Hofheide, mandaat te verlenen om tijdens deze algemene vergadering van Hofheide te handelen en te beslissen conform de beslissing van de gemeenteraad van 26 februari 2019.
Artikel 3: De gemeenteraad besluit om het mandaat van de vertegenwoordiger voor iedere afzonderlijke vergadering opnieuw te bepalen.
Artikel 4: De gemeenteraad besluit om het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de voormelde beslissing en een exemplaar ervan ter kennisgeving over te maken aan het secretariaat van het crematoriumbeheer Hofheide.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de heer Mark Binon aan te duiden als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van 16 december 2022 van IGO div, tenzij hij niet aanwezig kan zijn, dan zal mevrouw Fien Gilias optreden als vertegenwoordiger van de gemeente.
Artikel 2: De vertegenwoordiger wordt gemandateerd om alle agendapunten op de agenda van de algemene vergadering van 16 december 2022 van IGO div goed te keuren:
1. Goedkeuring verslag AV 24.06.2022
2. Goedkeuring begroting 2023 (document 1)
3. Goedkeuring jaarprogramma en toelichting bij begroting 2023 (document 2)
4. Aanstelling nieuw lid van het algemeen comité
5. Aanstelling nieuwe bestuurder cluster Holsbeek - Lubbeek voor de periode april 2023-maart 2025
6. Varia
Artikel 1: De gemeenteraad besluit om Gerrit Versyck als vertegenwoordiger van de gemeente Oud-Heverlee aan te duiden voor de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Cipal op 15 december 2022.
Artikel 2: De gemeenteraad besluit om het mandaat voor de algemene vergadering van 15 december 2022 vast te stellen en de vertegenwoordiger opdracht te geven de agendapunten goed te keuren.
1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemers
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2023
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Artikel 3: Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 4: De gemeenteraad besluit om het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de oproeping voor de algemene vergadering van 7 december 2022 die een agenda met volgende punten bevat:
1. Kennisname van het afschrift van de notulen van de algemene vergadering van 30 juni 2022
Bijlage 1: Afschrift van de notulen van de vergadering van 30 juni 2022
2. Stand van zaken woonzorgzone: informatie aan de leden
3. Goedkeuring begroting 2023
Bijlage 2a: Meerjarenplan 2023-2033 en begroting 2023 (excel-bestand)
Bijlage 2b: Nota toelichting meerjarenplan 2023-2033 en begroting 2023
Voorstel van beslissing: De raad van bestuur stelt voor de begroting voor het boekjaar 2023, alsook het meerjarenplan 2023-2033 goed te keuren.
4. Herbenoeming van Dominiek Beelen als bestuurder
De mandaattermijn van bestuurder Dominiek Beelen loopt ten einde. Zijn mandaat op voordracht van Foyer de Lork vzw dient na 6 jaar hernieuwd te worden.
Voorstel van beslissing: De raad van bestuur stelt op voordracht van Foyer de Lork vzw de herbenoeming voor van Dominiek Beelen als bestuurder en dit opnieuw voor een periode van 6 jaar.
5. Varia
Artikel 2: De gemeenteraad besluit Fien Gilias aan te duiden als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van 7 december 2022 en aan betrokkene het mandaat te verlenen om de agendapunten van de algemene vergadering goed te keuren.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het Agentschap Binnenlands Bestuur om niet op te treden in het kader van dit dossier aangezien de gemeente autonoom beslist over de inrichting van de straten/verkeersafwikkeling op haar grondgebied rekening houdende met de geldende regelgeving, evenals van de geformuleerde aandachtspunten.
Artikel 1: Voor Project 23.332 "Afkoppelen langsgrachten Expresweg" worden de samenwerkingsovereenkomst tussen de Gemeente Oud-Heverlee - Aquafin nv - AWV en de addendum bij de overeenkomst van 11 juli 2018 omtrent de studie Gemeente Oud-Heverlee - Aquafin nv - AWV - Arcadis Belgium NV, goedgekeurd.
Artikel 2: De goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst en addendum bij de samenwerkingsovereenkomst houdt tevens de goedkeuring studieopdracht MLO 23.332 Afkoppelen langsgrachten Expresweg tussen Aquafin nv - Arcadis Belgium NV en de toewijzing van de veiligheidscoördinatie aan Veto en Partners, in.
Artikel 3: Aquafin nv wordt aangeduid om in gezamenlijke naam bij de procedure, bij de sluiting en de uitvoering van de opdracht als "opdrachtgevend bestuur" op te treden.
Artikel 4: De beheersovereenkomst tussen de gemeente Oud-Heverlee en AWV voor wat betreft het onderhoud van het bufferbekken Banhagestraat wordt goedgekeurd.
Artikel 5: De kredieten voor dit project zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder de actie AC000056 -- Afkoppeling langsgrachten Expresweg onder de sleutel 2022/2240000/PATR/0200 -- Wegen /Wegen.
Artikel 6: Aquafin nv en AWV worden van dit besluit op de hoogte gesteld, op het openblik dat het openbaar onderzoek start, wordt een informatievergadering georganiseerd door Aquafin en AWV.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt betreffende het project "E314 Wilsele – Aarschot: aanleggen van een spitsstrook. Fase 3: realisatie spitsstrook", de "BIJAKTE 2 Oud-Heverlee" tussen de TM BAM contractors – Viabuild, het Vlaamse Gewest en de gemeente Oud-Heverlee, de bijakte van samenwerkingsovereenkomst genaamd "GeluidsschermE40-OudHeverlee", goed.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken van de burgemeestersconvenant.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft opdracht aan het schepencollege om jaarlijks via het Rode Kruis een EHBO-cursus aan te bieden voor alle inwoners van Oud-Heverlee.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft aan het schepencollege de opdracht om een parkeerverbod in te voeren langs beide kanten van de Milsestraat ter hoogte van ‘De Deugniet’. Dit gaat over een 2-tal parkeerplaatsen die wegvallen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft aan het schepencollege de opdracht om het plaatsen van een spiegel op het kruispunt Steenbergstraat / Maurits Noestraat te onderzoeken en terug te koppelen naar de gemeenteraad.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft de opdracht aan het schepencollege om de gracht achter het bufferbekken van Blanden te laten herprofileren tegen eind februari 2023, zodat de tuinen niet meer overstromen en het water vlotter kan afvloeien.
naar aanleiding van de bespreking tijdens de gemeenteraad wordt overeengekomen dat Tom Teck met Bart Clerckx en de technische dienst ter plaatse gaat om eventuele maatregelen te bepalen. Er wordt niet gestemd over het voorstel.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:43:10 van de opname.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:50:30 van de opname.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 2:02:18 van de opname.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 2:07:19 van de opname.
Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 2:11:59 van de opname.