Terug gemeenteraad

Tue 25/06/2024 - 19:30 Meerdael

Goedkeuring ontwerp notulen

  • Goedkeuring ontwerp notulen

    De gemeenteraad neemt kennis van de ontwerpnotulen, opgesteld door de algemeen directeur, van de vorige vergadering van 28 mei 2024.

    De gemeenteraadsleden nemen er nota van dat tot het einde van de huidige vergadering opmerkingen kunnen gemaakt worden betreffende de redactie van de notulen.

Openbaar

Normaal

Financien

  • Artikel 1: De rekening 2023 sluit af met de volgende staat van het evenwicht:

     

    budgettair resultaat rekening lokaal bestuur Oud-Heverlee  euro
    I Exploitatiesaldo 6.791.433 
    II Investeringssaldo -5.562.030 
    III Saldo exploitatie en investeringen 1.229.403
    IV Financieringssaldo -201.878 
    V Budgettair resultaat van het boekjaar 1.027.525 
    VI Gecumuleerd resultaat vorig boekjaar 12.968.661 
    VII Gecumuleerd budgettair resultaat 13.996.187 
    IX beschikbaar budgettair resultaat 13.996.187 
       
    autofinancieringsmarge  
    I Exploitatiesaldo 6.791.433
    II Netto periodieke aflossingen 1.357.922 
    III Autofinancieringsmarge 5.433.511 

     

    Artikel 2: De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2023 voor het gedeelte van de gemeente vast. 

    Artikel 3: De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken van de acties van het meerjarenplan op datum 31 december 2023.

  • Artikel 1: De rekening 2023 sluit af met de volgende staat van het evenwicht:

     

    budgettair resultaat rekening lokaal bestuur Oud-Heverlee  euro
    I Exploitatiesaldo 6.791.433 
    II Investeringssaldo -5.562.030 
    III Saldo exploitatie en investeringen 1.229.403
    IV Financieringssaldo -201.878 
    V Budgettair resultaat van het boekjaar 1.027.525 
    VI Gecumuleerd resultaat vorig boekjaar 12.968.661 
    VII Gecumuleerd budgettair resultaat 13.996.187 
    IX beschikbaar budgettair resultaat 13.996.187 
       
    autofinancieringsmarge  
    I Exploitatiesaldo 6.791.433
    II Netto periodieke aflossingen 1.357.922 
    III Autofinancieringsmarge 5.433.511 

     

    Artikel 2: De gemeenteraad keurt het gedeelte van het beleidsrapport - jaarrekening 2023 goed, zoals het vastgesteld werd door de raad voor maatschappelijk welzijn. De jaarrekening wordt digitaal gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.

  • Artikel 1: De gemeenteraad beslist de investeringstoelage van 171.593,62 euro aan de kerkfabriek Blanden die in het meerjarenplan van het lokaal bestuur in 2025 voorzien is, over te hevelen naar 2024. Hiertoe zal meerjarenplannummer  MJP000526 voor dit bedrag tijdelijk in overschrijding gezet worden. In de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan van het lokaal bestuur in november 2024 zullen de investeringskredieten voor de investeringstoelage aan de kerkfabriek Blanden voor 2024 verhoogd worden met 171.593,62 euro en investeringskredieten voor 2025 verlaagd worden met hetzelfde bedrag. Over het volledige meerjarenplan blijft de totaliteit van de investeringskredieten ongewijzigd.

    Artikel 2: De gemeenteraad beslist, teneinde een oplossing te bieden voor het tijdelijk liquiditeitstekort van de kerkfabriek Blanden, een renteloos overbruggingskrediet toe te staan van 200.000,00 euro, overeenkomstig de te ontvangen toelage van de Vlaamse overheid. Het overbruggingskrediet zal door de kerkfabriek uitsluitend aangewend worden voor de betaling van de facturen met betrekking van de restauratie van de pastorij. Het bedrag zal gestort worden op rekeningnummer BE37 0011 4573 7728 van de kerkfabriek Blanden. Het zal door de kerkfabriek terugbetaald worden onmiddellijk na de ontvangst van de toelage van de Vlaamse overheid. Deze beslissing zal budgettair verwerkt worden in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan van het lokaal bestuur in november 2024. 

Secretariaat

  • Artikel 1: De gemeenteraad besluit de agenda van de algemene vergadering van 26 juni 2024 van WZZ De Kouter goed te keuren.

    1. Kennisname van het afschrift van de notulen van de algemene vergadering van 6 december 2023
    2. Stand van zaken werking woonzorgzone: informatie aan de leden – mondelinge toelichting door de raad van bestuur
    3. Afsluiting boekjaar 2023 – toelichting door de raad van bestuur
    a. Jaarrekening en jaarverslag (Bijlage 2 en 3)
    b. Verslag commissaris (Bijlage 4)
    4. Goedkeuring jaarrekening boekjaar 2023
    5. Herbenoeming bestuurder
    6. (Her)benoeming commissaris
    7. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

    Artikel 2: De gemeenteraad besluit Patrice Lemaitre aan te duiden als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering. 

  • Artikel 1: De gemeenteraad verleent z’n akkoord met de ontvangst van de voorgenomen uitkering van een interimdividend van PBE in natura ten belope van 2.191.079,04 euro, door middel van de overdracht van een schuldvordering van PBE op CREADIV.  

    Artikel 2: De gemeenteraad verleent z’n goedkeuring om bij ontvangst van het interimdividend van PBE: 

    (i)     het deel van de Schuldvordering PBE dat uitgekeerd werd aan de gemeente, wetende een schuldvordering van 2.191.079,04 euro ten opzichte van CREADIV (de “Schuldvordering Gemeente”), integraal in natura in te brengen in het kapitaal van CREADIV in ruil voor  8.871  nieuwe aandelen uitgegeven door CREADIV; 

    (ii)   met betrekking tot de Schuldvordering Gemeente geen enkele verrichting anders dan de inbreng vermeld onder punt (i) uit te voeren. 

    Artikel 3: De gemeenteraad verleent z’n goedkeuring aan de volgende punten van de Buitengewone Algemene Vergadering m.b.t. inbreng in natura: 

    (i)     Kennisname van de verslagen:

    1. Het bijzonder verslag van de raad van bestuur van 14 mei 2024 opgesteld overeenkomstig artikel 7:179, § 1, eerste lid juncto artikel 7:197, § 1, eerste lid van het wetboek van vennootschappen en verenigingen (hierna WVV) aangaande de inbreng in natura met uitgifte van aandelen vermeld onder agendapunt 1.
    2. Het verslag van de commissaris van de Vennootschap opgesteld overeenkomstig artikel 7:179, § 1, tweede lid juncto artikel 7:197, § 1, tweede lid WVV aangaande de inbreng in natura met uitgifte van aandelen vermeld onder agendapunt 1.

    (ii)   Inbreng in natura met uitgifte van aandelen

    1. Verhoging van het kapitaal van de Vennootschap door een bijkomende inbreng in natura van schuldvorderingen, welke wordt gewaardeerd op vierendertig miljoen honderdeenenzeventigduizend  eenentwintig euro en (€ 34.171.021), tegen vergoeding van honderdachtendertigduizend driehonderdvierenveertig  (138.344) nieuwe aandelen, zonder nominale waarde, met dezelfde rechten als de thans bestaande aandelen en deelnemend in de winst vanaf de aanvang van het lopende boekjaar;
    2. Inschrijving op de nieuw uit te geven aandelen en volstorting van de nieuwe aandelen.
    3. Vaststelling van de verwezenlijking van de inbreng in natura en van de uitgifte van nieuwe aandelen.

    (iii) Aanpassing van de statuten overeenkomstig de te nemen resoluties.

    Machtiging aan de bestuurders tot uitvoering van de genomen beslissingen en opdracht aan ondergetekende notaris om de coördinatie van de statuten op te maken en neer te leggen.

    (iv)  Bijzondere volmacht.

     

    Artikel 4: De gemeenteraad stelt dhr. Stefan Himpens, secretaris van de Buitengewone Algemene Vergadering aan als haar bijzondere gemachtigde om afzonderlijk op te treden en met recht tot indeplaatsstelling. De gemeenteraad draagt de aangeduide bijzonder gemachtigde op om zijn stemgedrag tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering van CREADIV op 16 september 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden en waarbij de agendapunten niet wijzigen) af te stemmen op deze beslissing van de gemeenteraad. 

Infrastructuur

  • Artikel 1: De gemeenteraad keurt het instellen van een parkeerverbod (parkeren en stilstaan) op de Expresweg (N25) tussen de lichten "Château de Namur" in Blanden en de afrit complex van de E40 in Haasrode, in beide richtingen en tussen de lichten "Château de Namur" en de Lijsterstraat, in beide richtingen.

    Het parkeerverbod wordt voorzien door verkeersborden E3 over de hele lengte van het tracé tussen referentiepunten 3.3 en 5.3 en tussen referentie punten 5.4 en 5.8.

    De markering wordt aangebracht overeenkomstig de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 en het Ministerieel Besluit van 1 oktober 1976.

    Artikel 2: Het reglement treedt in werking vanaf 1 september 2024. De documenten worden overgemaakt ter kennisgeving aan de Vlaamse Overheid, Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare werken en aan de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.

  • Artikel 1: de gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed:

    Samenwerkingsovereenkomst betreffende de overheidsopdracht ‘passende beoordeling recreatieve verbinding Hazenfonteinstraat – Willem de Croylaan’

     

    Tussen:

     

    1. de gemeente Oud-Heverlee, gevestigd te Gemeentestraat 2, 3054 Oud-Heverlee, met KBO-nummer: 0207.523.679, en vertegenwoordigd door Bart CLERCKX, burgemeester, en Marijke PERTZ, algemeen directeur,

     

    hierna genoemd ‘de gemeente Oud-Heverlee’ ;

     

    1. de stad Leuven, gevestigd te Professor Roger Van Overstraetenplein 1, 3000 Leuven, met KBO-nummer 0207.521.503, en vertegenwoordigd door de gemeenteraad, voor wie optreden Mohamed RIDOUANI, burgemeester, en Geertrui VANLOO, algemeen directeur,

     

    hierna genoemd ‘de stad Leuven’ ;

     

     

    hierna gezamenlijk ‘de Partijen’ genoemd;

     

    Voorafgaandelijk:

    Overwegende dat verbinding tussen de Hazenfonteinstraat en de De Croylaan, parallel aan de spoorlijn, werd opgenomen als een onderdeel van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. Bovenlokale fietsroutes zijn routes voor fietsverplaatsingen voor woon-werk-, woon-school-, woon-winkelverkeer en recreatief verkeer.

     

    Overwegende dat de stad Leuven de verbinding in het gemeentelijk structuurplan selecteert als een missing link in haar gewenst bovenlokaal fietsroutenetwerk. Ook het masterplan voor de campus Arenberg (2021) neemt de verbinding op in haar gewenst fietsroutenetwerk.

     

    Overwegende dat het maken van deze verbinding werd opgenomen in het meerjarenplan van de gemeente Oud-Heverlee om zo een veiligere, vlakke en vooral kortere doorsteek tussen OH en Leuven te voorzien voor fietsers richting campus KULeuven en de W. De Croylaan, als ook de creatie van een extra wandellus.

     

    Overwegende de adviesvraag die op 30 maart 2022 gesteld werd aan de afdeling Adviezen, Vergunningen, Erkenningen en Subsidies (AVES) van het Agentschap voor Natuur en BOS (ANB). Er werd hierbij om advies gevraagd over het voorstel om de Hazenfonteinstraat door te trekken richting Leuven als een recreatieve route voor fietsers en voetgangers om aan te sluiten op de Willem de Croylaan. Het betreft de aanleg van een onverhard, niet verlicht en verhoogd pad op of tegen de spoorwegberm (in functie van de hoogte van de berm en de afstand tot de sporen). 

     

    Overwegende dat AVES op 26 april 2022 een negatief advies uitbracht omdat er onvoldoende informatie beschikbaar was om een betekenisvolle aantasting van de instandhoudingsdoelstellingen van de speciale beschermingszone en onvermijdbare en onherstelbare schade aan VEN-gebied uit te sluiten.  Hierbij werd aangegeven dat volgende zaken verder uitgewerkt dienen te worden om de impact op SBZ en VEN-gebied te kunnen inschatten:

    -       Noodzaak van en alternatieven voor het fietspad

    -       Liggingsplan en technische plannen van het pad

    -       Opmaak van een Passende beoordeling/verscherpte natuurtoets

     

    Gelet op de nota van de gemeente Oud-Heverlee waarin de volgende argumenten te lezen staan:

    Het strategisch project Walden heeft tot doelstelling om het open ruimtenetwerk te versterken. Naast het uitzetten van een overkoepelende gebiedsvisie en de opstart van een bovenlokaal voorbeeldproject, besliste de stuurgroep Walden op 28 oktober 2021 om reeds concreet aan de slag te gaan in 4 afgebakende gebieden. De omgeving van de E40 werd hierin meegenomen. Met dit project willen de partners van het strategisch project Walden het open ruimtenetwerk in de directe omgeving van de E40 versterken. De snelweginfrastructuur vormt een breuk binnen de landschappelijke structuur opgebouwd uit de valleien van de Voer en Dijle, de tussenliggende plateau’s en het Heverleebos. Via een gebiedsgerichte geïntegreerde aanpak wordt de open ruimte versterkt en de infrastructuur geïntegreerd in het landschap.

    Concreet zetten we in op:

    • de ontwikkeling van een samenhangend ecologische netwerk langs en dwars op/onder de E40;

    • versterking van het blauw en groen netwerk in de stadsrand;

    • een aantal missing links in het langzaam verkeersnetwerk.

    Volgende deelprojecten geven vorm aan deze doelstelling:

    1. Integratie lopende projecten

    Via de integratie van lopende of op te starten projecten zetten we in op de gefaseerde ontwikkeling van de bos- en natuurverbinding tussen de Voervallei, het Egenhovenbos, de Dijlevallei en het Heverleebos. Dit zijn lopende projecten.

    1. Nieuwe groene parel aan het Voerpad

    Nieuwe groene parel aan het Voerpad De Voer is één van de valleistructuren die het Zoniënwoud en het Heverleebos ecologisch met elkaar verbinden (Brabantse Wouden). De boscomplexen die in deze vallei gesitueerd zijn, dragen hier in belangrijke mate toe bij en versterken de woonkwaliteit van de dorpskernen. Parallel aan de Voer bevindt zich het Voerpad (voor lokaal gebruik). Het project zet in op het versterken van de ecologische verbindingen parallel aan en dwars op de Voervallei door de ontwikkeling van een bos als ecologische stapsteen en de creatie van meer ruimte voor water. Het bos fungeert tevens als geluidsbuffer tussen de E40 en de nabijgelegen kern Verona. Door een beperkte verwerving wordt de laatste ontbrekende schakel van het Voerpad gerealiseerd.

    1. Ruimte voor faunapassage

    De E40 en E314 doorsnijden verschillende belangrijke openruimtestructuren. Het betreft de valleien van Voer en Dijle en het Egenhoven- en Heverleebos. Verschillende onderdoorgangen dragen bij tot een functionele verbinding tussen beide zijden voor de waterloop en de mobiliteit (zowel langzaam verkeersverbindingen als deze voor gemotoriseerd verkeer). In de Prioriteitenatlas Ontsnippering voor Vlaanderen wordt de omgeving aangehaald als een groot knelpunt. Waar het ruimtelijk en constructief mogelijk is, zetten de partners met dit project in op de inrichting van faunapassages binnen de bestaande onderdoorgangen en bij nieuw te realiseren bruggen/tunnels over/onder de E40. Op deze manier creëren we waardevolle 6 verbindingen voor diverse diersoorten en populaties tussen deze belangrijke natuurgebieden en habitatten (ontsnipperingsdoelstelling Brabantse Wouden). Door de afstemming van de inrichting op de aanwezige populaties en de te plaatsen wildrasters en geluidsschermen, worden hierdoor ongevallen door aanrijding op de autosnelweg vermeden. Voor de geleiding naar deze nieuwe en de bestaande passages worden de geplande rasters ingezet

    1. Herintegratie voormalige camping Camargue

    De voormalige camping Camargue bevindt zich in natuurgebied in de Dijlevallei. Het perceel maakt deel uit van het Vlaams Ecologisch Netwerk en Vogelrichtlijngebied. De omliggende inheemse alluviale bossen zijn biologisch zeer waardevol. Aansluitend bevindt zich een waterwinning. Het perceel zelf bevindt zich hierdoor in de beschermingszone 2. Het Agentschap voor Natuur en Bos verwerft dit perceel met als doel om dit te ontharden en bebossen. Mogelijkheden tot bijkomende waterbuffering en infiltratie worden hierbij onderzocht. De partners zetten in op een verdere integratie door enerzijds het stimuleren van de vergroening van de parking van het uitvaartcentrum Coorevits-Dijleland. Anderzijds wordt in overleg met De Watergroep de mogelijkheden bekeken tot opmaak van een beheerplan voor het waterwingebied en een overeenkomst waarbij een natuurpartner dit beheer opneemt.

    1. Groen en blauwe dooradering stadsrand Leuven

    Met dit project willen de partners via onthardings- en vergroeningsmaatregelen de groen en blauwe dooradering van de (woon)wijken in Heverlee faciliteren en de ruimte klimaatbestendig en (maatschappelijk) duurzaam inrichten. Het doel hierbij is de zuidelijke stadsrand van Leuven in te schakelen binnen het grotere groene en blauwe netwerk en zo onder andere de doelen uit SP Walden, Brabantse Wouden en Leuven2030 te realiseren. Het project beslaat twee deelprojecten die aansluiten op bestaande initiatieven en hieraan een extra dimensie toevoegen. Het betreft ingrepen in enerzijds de tuinwijk Ter Elst met een dichtere bebouwing en een waardevolle erfgoedstructuur en anderzijds de ruime bosrand die meer een woonparkstructuur heeft.

     

    De initiële bedoeling was om de  opname van de missing link Hazenfonteinstraat – De Croylaan als 6de deelproject op te nemen, maar daar is tot nog toe geen volledige consensus over.

    Het voorstel is om de volgende aanpak te lanceren:

    1. De nieuwe projecten (projecten 2, 3, 4, 5 en het project missing link Hazenfonteinstraat – De Croylaan) van het bovenlokaal project schakelruimte E40 wordt als 1 (samenhangend) dossier beschouwd.
    2. Een passende beoordeling en een verscherpte natuurtoets worden opgesteld voor het geheel van de 4 nieuwe projecten en het project missing link Hazenfonteinstraat. De kans is dan veel kleiner dat het totaalproject
    1. een betekenisvolle aantasting inhoudt van de Europese natuurdoelstellingen (de missing link is namelijk gelegen binnen de perimeter van habitatrichtlijngebied),
    2. leidt tot onvermijdbare en onherstelbare schade (de missing link is namelijk gelegen binnen het VEN – Vlaams Ecologisch Netwerk).

     

    Gelet op de keuze voor de missing link langs de spoorlijn zal de impact op de Europese habitats vooral een impact zijn op elzenbroekbos. Een aandachtpunt is bijgevolg om bij bosuitbreiding in de projecten 2, 3, 4 en 5 aandacht te schenken aan elzenbroekbos.

    De aanleg van de missing link zal mogelijk leiden tot het verdwijnen van ca. 1000 m2 waardevolle vegetaties. Het is dus een uitdaging om binnen het bestaand VEN gebied dat ook delen van het Arenbergpark omvat om in samenwerking met de KUL enkele aren bijkomende natuur te voorzien, en dit ook op te nemen in project 5.

     

    Overwegende de beslissing van het College van burgemeester en schepenen van Oud-Heverlee om Interleuven aan te stellen voor het opstellen van een passende beoordeling / verscherpte natuurtoets.

     

    Overwegende de beslissing van het College van burgemeester en schepenen van de stad Leuven van 8 september 2023 om mee te werken aan het initiatief van gemeente Oud-Heverlee voor een passende beoordeling voor de fietsverbinding Hazenfonteinstraat - de Croylaan.

     

    Overwegende dat deze ‘missing link’ een afstand van 520m heeft. De meest zuidelijke 170 m (33%) bevindt zich op het grondgebied van de gemeente Oud-Heverlee. De noordelijke 350 m (67%) ligt op het grondgebied van de stad Leuven.

     

    Om deze redenen wordt overeengekomen wat volgt :

    Art. 1. Voorwerp en doelstelling van deze overeenkomst.

    1.1. Voorwerp van deze overeenkomst.

    Deze overeenkomst heeft betrekking op de samenwerking tussen de Partijen in het kader van de opmaak van een passende beoordeling voor de recreatieve verbinding Hazenfonteinstraat – Willem de Croylaan.

    1.2. Doelstellingen van deze overeenkomst.

    Deze overeenkomst heeft als doelstelling het aanbesteden en uitvoeren van de opdracht  tot opmaak van een passende beoordeling voor de recreatieve verbinding Hazenfonteinstraat – Willem de Croylaan. Deze omvat:

    -       het onderzoek naar de noodzaak van en alternatieven voor het fietspad;

    -       de opmaak van het liggingsplan en technische plannen van het pad en alle voorbereidend werk dat hiervoor noodzakelijk is;

    -       de opmaak van een Passende beoordeling/verscherpte natuurtoets.

     

    Art. 2. Verbintenissen van alle partijen.

     

    §1. De opdrachten voortvloeiend uit deze overeenkomst zijn occasionele gezamenlijke opdrachten in toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

    De Partijen – die conform artikel 4 van deze overeenkomst de opdracht financieren – duiden de gemeente Oud-Heverlee aan om namens hen op te treden als aanbestedende overheid voor het aanbesteden en uitvoeren van de opdracht  tot opmaak van een passende beoordeling voor de recreatieve verbinding Hazenfonteinstraat – Willem de Croylaan. 

    §2. De Partijen verbinden er zich toe om alle nuttige informatie waarover zij beschikken, van juridische of feitelijke aard, ter beschikking te stellen van de gemeente Oud-Heverlee.

     

    Art. 3. Verbintenissen van de gemeente Oud-Heverlee.

    §1. De gemeente Oud-Heverlee staat in voor de toekenning van de opdracht  tot opmaak van een passende beoordeling voor de recreatieve verbinding Hazenfonteinstraat – Willem de Croylaan aan Interleuven.

    §2. De leidend ambtenaar wordt aangesteld door de gemeente Oud-Heverlee.

    §3. De leidend ambtenaar zorgt voor een tussentijdse afstemming met AVES tijdens de opmaak van de studie.

    §4. Indien zich tijdens de uitvoering belangrijke wijzigingen aan de overheidsopdracht opdringen, vraagt de leidend ambtenaar onverwijld advies aan de andere Partijen.

    §5. Op basis van het eindresultaat vraagt de gemeente Oud-Heverlee advies aan bij AVES.

    Art. 4. Bepalingen inzake financiële verplichtingen.

    §1. Het beschikbaar budget voor de opdracht  tot opmaak van een passende beoordeling voor de recreatieve verbinding Hazenfonteinstraat – Willem de Croylaan bedraagt maximaal € 5000 incl. btw. Dit budget wordt verdeeld op basis van de lengte van het ontbrekende tracé in beide gemeenten. Concreet:

    -       170 m  of 33% van de lengte van het ontbrekende tracé bevindt zich op het grondgebied van de gemeente Oud-Heverlee

    -       350 m of 67% van de lengte van het ontbrekende tracé ligt op het grondgebied van de stad Leuven.

    §3. De Partijen waken erover dat het beschikbaar budget niet wordt overschreden.

    §4. De Partijen reserveren de nodige financiële middelen voor de uitvoering van deze deelopdracht en de coördinatie ervan.

    §5. Elke partij betaalt zijn aandeel afzonderlijk aan Interleuven.

    §6. Alle vermelde bedragen in deze overeenkomst zijn inclusief btw waar toepasselijk.

    Art. 5. Rapportering.

    §1. De leidend ambtenaar organiseert overlegmomenten met de dienstverlener zoals overeengekomen bij de gunning. 

    §2. De leidend ambtenaar organiseert opvolgingsvergaderingen.

    §3. De logistieke kosten verbonden aan de overlegmomenten bedoeld in dit artikel worden in onderling overleg verdeeld tussen de Partijen.

    Art. 6. Intellectuele rechten.

    §1. De aanbestedende overheid maakt afspraken met Interleuven met betrekking tot de intellectuele eigendom.

    §2. In deze afspraken wordt rekening gehouden met de volgende elementen:

    a)     Alle uitgangsproducten, tussenproducten en eindproducten voor deze opdracht worden bij de oplevering gemeenschappelijke eigendom van de Partijen.

    b)     Aan de Partijen wordt het recht van reproductie, adaptatie, vertaling en publicatie toegekend.

    c)     Aan de Partijen wordt het recht toegekend om de producten aan derden mee te delen.

    Art. 7. Communicatie en publiciteit.

    § 1. De Partijen vermelden het logo van de andere Partijen:

    1. op iedere informatiedrager over deze overeenkomst. Een informatiedrager kan bijvoorbeeld zijn: een advertentie, een audiovisuele boodschap, een affiche, een brochure, een website...;
    2. in iedere correspondentie over deze overeenkomst.

    § 2. De logo’s blijven eigendom van de Partijen. Elk logo is wettelijk beschermd door het auteursrecht. Onverminderd § 1, is elk ander gebruik van het logo van een andere partij verboden zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming.

    § 3. De Partijen engageren zich om elk contact met de media en elke externe communicatie (website, sociale media, …) in verband met het voorwerp van de samenwerkingsovereenkomst te laten voorafgaan door onderling overleg tussen de Partijen.

    § 4. Vrijgave van de uitgangsproducten, tussenproducten en/of eindproducten, evenals communicatie hierover naar derden toe, is enkel toegestaan na akkoord van de Partijen.

    Art. 8. Inwerkingtreding, duur en einde van deze overeenkomst.

    § 1. Deze overeenkomst treedt in werking op de datum van de laatste goedkeuring en eindigt bij de oplevering van de opdracht. De stad Leuven bezorgt de goedkeuringen per mail aan de gemeente Oud-Heverlee ten laatste veertien kalenderdagen na de goedkeuring.

    § 2. Deze overeenkomst kan enkel in onderling akkoord te allen tijde worden beëindigd.

    Art. 9. Geschillenregeling.

    §1. De Partijen verbinden zich ertoe om steeds in alle geschillen waarin één van de Partijen in het kader van de deelopdracht en uitvoering van de raamovereenkomst betrokken raakt, vrijwillig tussen te komen. Voor zover de Partijen geen tegenstrijdige belangen hebben, verbinden zij zich ertoe om gezamenlijk op te treden en een zelfde advocaat te nemen, onder voorbehoud van goedkeuring door de verzekeraars van de Partijen.

    § 2. Op deze overeenkomst is het Belgisch recht van toepassing.

    § 3. Voor de geschillen tussen de Partijen met betrekking tot deze overeenkomst, zijn uitsluitend de rechtbanken van het arrondissement Leuven bevoegd.

    § 4. De Partijen bezorgen elkaar alle inlichtingen die nodig of nuttig zijn i.k.v. van eventuele gerechtelijke procedures met derden.

    § 5. Aansprakelijkheden die voortvloeien uit deze overeenkomst, worden door alle Partijen in verhouding tot hun aandeel verdeeld. Indien de aansprakelijkheid aan één partij is toe te wijzen, vrijwaart deze de andere Partijen.

    Art. 10. Bijlagen.

    Volgende bijlagen worden bij deze overeenkomst gevoegd en maken er integraal deel van uit:

    1. 220330_adviesvraag missing link Hazenfonteinstraat_De Croylaan
    2. 22-205830 nieuwe recreatieve route Hazenfonteinstraat Leuven_Advies ANB

     

     

Extra

Bijkomende punten gemeenteraad

  • Artikel 1: de gemeenteraad besluit deze intentieverklaring goed te keuren:

    From Oost-Brabant with LOV

     

    Intentieverklaring

     

    In 2030 heeft Oost-Brabant met de stad Leuven een kandidaat Europese Culturele Hoofdstad. De kandidatuur gaat nadrukkelijk uit vanuit Leuven & Beyond en beslaat de hele referentieregio Oost-Brabant.

     

    Leuven neemt in deze regio als provinciehoofdstad een bijzondere plaats in. Uitdagingen waar onze regio voor staat, kunnen met de steun van Leuven in een nieuwe plooi vallen. Denk maar aan wegtrekkende dienstverleners, verouderende bevolking, vereenzaming, mobiliteitsarmoede. Omgekeerd kunnen oplossingen voor uitdagingen waar de stad mee worstelt net in de regio worden gevonden. Woningdruk, ruimtegebrek, verkeerscongestie, klimaatuitdagingen, gespecialiseerde werkkrachten.

     

    We geloven in onze regio heel sterk in de kracht van samenwerking. We delen een gezamenlijk verleden en werken aan een gedeelde toekomst. We bouwen verder op een lange traditie van culturele samenwerking. Daarom scharen de 32 gemeenten uit onze regio zich achter de kandidatuur van Leuven als Europese Culturele Hoofdstad in 2030.

     

    Het binnenhalen van de titel en het gezamenlijk uitwerken van een breed cultureel programma in de regio voor het titeljaar, bieden niet alleen een opportuniteit voor het sociale en culturele leven in onze regio, maar hebben ook een positieve communicatieve, strategische en economische impact.

     

    We willen samenwerken en radicaal nieuwe verbindingen aangaan, over gemeentegrenzen en sectoren heen vanuit de culturele en artistieke ambitie van LOV2030. We zijn ervan overtuigd dat de regio Oost-Brabant bijzondere troeven heeft op het vlak van het culturele leven, het cultureel erfgoed en de openbare ruimte. We bouwen nieuwe samenwerkingen uit en gaan op zoek naar nieuwe synergieën om het rijke culturele en artistieke leven en erfgoed in onze regio te versterken.

     

    We beschouwen dit niet als een one-shot programma of actie. We omarmen het proces van LOV2030 vanaf vandaag naar 2030 en grijpen de kans om samen een culturele langetermijn strategie voor de regio uit te werken, als legacy voor het project, en als springplank naar 2040 en 2050.

     

    We werken mee op diverse vlakken:

    • Het parcours vanaf 2024 tot 2030
    • Het artistieke programma
    • De Europese dimensie
    • Financieel engagement

     

    Met de regio engageren we ons om, als Leuven aangeduid wordt als Europese Culturele Hoofdstad 2030, over de periode van 2025 tot 2033 een gezamenlijk budget van 3 miljoen euro bij mekaar te brengen om cultuurprojecten in onze regio te realiseren die passen binnen het parcours van Europese Culturele Hoofdstad 2030. Elke gemeente oormerkt daartoe gemiddeld 0,67€/inwoner, over de periode van 2025-2033.

     

    Daarnaast zal elke gemeente vanuit haar reguliere middelen met de lokale culturele instellingen (bibliotheek, academie, cultuurcentrum…), scholen en verenigingen verdere activiteiten op haar grondgebied opzetten, die het culturele en sociale leven bevorderen en een artistieke dynamiek teweeg brengen.

     

    Samen werken we zo aan een sterke culturele en verbindende regio Oost-Brabant en aan een sterke kandidatuur voor Leuven als Europese Culturele Hoofdstad 2030. We lov 2030.

  • Artikel 1: De gemeenteraad vraagt dat het college een infomoment organiseert en verlengt de periode van openbaar onderzoek.

  • Artikel 1: De gemeenteraad geeft opdracht aan het college om voor de aanvang van de vakantiemaand juli, een deftig fietsenrek te plaatsen op de parking.

  • Artikel 1: De gemeenteraad investeert zo vlug mogelijk (termijn?) in de aankoop van AED toestellen.

  • Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 53:58 van de opname.

  • Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 54:54 van de opname.

  • Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:01:22 van de opname.

  • Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:03:28 van de opname.

  • Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:09:29 van de opname.

  • Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:12:49 van de opname.

Hoogdringend

Bijkomende punten gemeenteraad

  • Vraag publiek

    Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:14:31 van de opname.