Terug
Gepubliceerd op 29/08/2024

Notulen  gemeenteraad

di 25/06/2024 - 19:30 Meerdael
Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
Bart Clerckx, burgemeester
Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, raadsleden
Marijke Pertz, algemeen directeur
Verontschuldigd: David Huygens, Bram Holemans, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 25/06/2024 om 19:43.

  • Goedkeuring ontwerp notulen

    • Goedkeuring ontwerp notulen

      Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
      Bart Clerckx, burgemeester
      Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
      Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, raadsleden
      Marijke Pertz, algemeen directeur
      Verontschuldigd: David Huygens, Bram Holemans, raadsleden
      Publieke stemming
      Aanwezig: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, Marijke Pertz
      Voorstanders: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      De gemeenteraad neemt kennis van de ontwerpnotulen, opgesteld door de algemeen directeur, van de vorige vergadering van 28 mei 2024.

      De gemeenteraadsleden nemen er nota van dat tot het einde van de huidige vergadering opmerkingen kunnen gemaakt worden betreffende de redactie van de notulen.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Financien

        • 475.1 - Vaststelling van de jaarrekening over het boekjaar 2023 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee - gedeelte gemeente

          Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
          Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: David Huygens, Bram Holemans, raadsleden
          Juridische gronden

          Het decreet over het lokaal bestuur en uitvoeringsbesluiten.

          Het bestuursdecreet en uitvoeringsbesluiten.

          Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.

          Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.

          Feiten en context

          Artikel 41, 3° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de beleidsrapporten van het gemeentebestuur. 

          De jaarrekening dient vastgesteld te worden voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

          De jaarrekening bevat de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting.

          Ingevolge artikel 249 §3 van het decreet lokaal bestuur dienen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn te stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.

          Het ontwerp van jaarrekening werd besproken op het managementteam van 22 mei 2024 en werd gunstig geadviseerd. Een stand van zaken van de acties van het meerjarenplan per 31 december 2023 werd opgesteld.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, Marijke Pertz
          Voorstanders: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Diana Bulens, Gerrit Versyck
          Onthouders: Tom Teck, Patrice Lemaitre, Fien Gilias, An Geets
          Resultaat: Met 15 stemmen voor, 4 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1: De rekening 2023 sluit af met de volgende staat van het evenwicht:

           

          budgettair resultaat rekening lokaal bestuur Oud-Heverlee  euro
          I Exploitatiesaldo 6.791.433 
          II Investeringssaldo -5.562.030 
          III Saldo exploitatie en investeringen 1.229.403
          IV Financieringssaldo -201.878 
          V Budgettair resultaat van het boekjaar 1.027.525 
          VI Gecumuleerd resultaat vorig boekjaar 12.968.661 
          VII Gecumuleerd budgettair resultaat 13.996.187 
          IX beschikbaar budgettair resultaat 13.996.187 
             
          autofinancieringsmarge  
          I Exploitatiesaldo 6.791.433
          II Netto periodieke aflossingen 1.357.922 
          III Autofinancieringsmarge 5.433.511 

           

          Artikel 2: De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2023 voor het gedeelte van de gemeente vast. 

          Artikel 3: De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken van de acties van het meerjarenplan op datum 31 december 2023.

        • 475.1- Goedkeuring door de gemeenteraad van het gedeelte van de jaarrekening over het boekjaar 2023 zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn

          Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
          Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: David Huygens, Bram Holemans, raadsleden
          Juridische gronden

          Het decreet over het lokaal bestuur en uitvoeringsbesluiten.

          Het bestuursdecreet en uitvoeringsbesluiten.

          Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.

          Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscysclus van de lokale en provinciale besturen.

          Feiten en context

          Artikel 41, 3° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de beleidsrapporten van het gemeentebestuur. 

          De jaarrekening dient vastgesteld te worden voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

          De jaarrekening bevat de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting.

          Ingevolge artikel 249 §3 van het decreet lokaal bestuur dienen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn te stemmen over hun deel van elk beleidsrapport. Nadat de raden zo het beleidsrapport elk voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.

          Het ontwerp van jaarrekening werd besproken op het managementteam van 22 mei 2024 en werd gunstig geadviseerd.

          De jaarrekening is onderworpen aan de goedkeuring van de toezichthoudende overheid.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, Marijke Pertz
          Voorstanders: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1: De rekening 2023 sluit af met de volgende staat van het evenwicht:

           

          budgettair resultaat rekening lokaal bestuur Oud-Heverlee  euro
          I Exploitatiesaldo 6.791.433 
          II Investeringssaldo -5.562.030 
          III Saldo exploitatie en investeringen 1.229.403
          IV Financieringssaldo -201.878 
          V Budgettair resultaat van het boekjaar 1.027.525 
          VI Gecumuleerd resultaat vorig boekjaar 12.968.661 
          VII Gecumuleerd budgettair resultaat 13.996.187 
          IX beschikbaar budgettair resultaat 13.996.187 
             
          autofinancieringsmarge  
          I Exploitatiesaldo 6.791.433
          II Netto periodieke aflossingen 1.357.922 
          III Autofinancieringsmarge 5.433.511 

           

          Artikel 2: De gemeenteraad keurt het gedeelte van het beleidsrapport - jaarrekening 2023 goed, zoals het vastgesteld werd door de raad voor maatschappelijk welzijn. De jaarrekening wordt digitaal gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.

        • 185.3 Kerkfabriek Blanden: restauratie dak, zolder, gevels en buitenschrijnwerk pastorij - overheveling investeringstoelage van 2025 naar 2024 en toekenning overbruggingskrediet ingevolge tijdelijk liquiditeitstekort

          Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
          Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: David Huygens, Bram Holemans, raadsleden
          Juridische gronden

          Het decreet over het lokaal bestuur en uitvoeringsbesluiten.

          Het bestuursdecreet en uitvoeringsbesluiten.

          Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten.

          Het decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004.

          De afsprakennota 2020-2025 tussen de gemeente Oud-Heverlee en de kerkfabrieken, door de gemeenteraad goedgekeurd op 13 oktober 2020, specifiek punt 3.2.§4.

          Het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Jan-Evangelist Blanden.

          Het aangepast meerjarenplan 2020-2025/6 van het lokaal bestuur Oud-Heverlee. 

          Feiten en context

          De opdracht betreffende de restauratie van de zolder, het dak, de gevels en het buitenschrijnwerk van de pastorij te Blanden werd door de kerkfabriek Blanden gegund aan de firma In Re Bo voor het bedrag van 530.999,00 euro BTWe, zijnde 562.858,94 euro BTWi (6%).

          Deze werken zijn momenteel in uitvoering. Ze worden opgevolgd door Architecten Beeck & Hermans BVBA.

          Het project wordt door het Agentschap Onroerend Erfgoed betoelaagd voor 200.000,000 euro.

          Voor de eredienstgebouwen van de kerkfabriek Blanden zijn volgende investeringssubsidies in het meerjarenplan van het lokaal bestuur voorzien (meerjarenplannummer MJP000526):

          2024    
            origineel krediet investeringstoelage 10.000,00
            overdracht 2023 naar 2024 131.116,89
            na verschuiving van kerkfabriek STJW naar kerkfabriek Blanden 85.000,00*
            totaal 2024 226.116,89
          2025 voorziene investeringstoelage 171.593,62

           

          * Aangezien de gemeentelijke investeringstoelage voor de kerkfabriek Blanden niet volstond om dit project te financieren stemde de kerkfabriek van Sint-Joris-Weert er mee in om 85.000,00 euro van de gemeentelijke investeringstoelage voor Sint-Joris-Weert te transfereren naar Blanden. Dit werd in het meerjarenplan van het lokaal bestuur inmiddels uitgevoerd door middel van een verschuiving (collegebeslissing 20 februari 2024).

          In 2024 betaalde de gemeente reeds investeringstoelagen aan de kerkfabriek Blanden ten belope van 202.281,45 euro ingevolge aanvragen n.a.v. vorderingsstaten van de aannemer. Op dit ogenblik is er voor 2024 nog een krediet "gemeentelijke investeringstoelage" beschikbaar van 23.835,44 euro.

          De kerkfabriek meldde aan de gemeente dat de toelage door het Agentschap Onroerende Erfgoed (200.000,00 euro) wellicht in de loop van 2024 uitbetaald worden. Wanneer juist is niet geweten. Anderzijds is het restauratieproject momenteel lopend en ontvangt de kerkfabriek maandelijks vorderingsstaten van de aannemer. 

          De kerkfabriek heeft onvoldoende liquide middelen om de vorderingsstaten van de aannemer verder te kunnen betalen indien zij geen beroep kan doen op de gemeentelijke investeringstoelage.

          Bijgevolg is het noodzakelijk dat de kerkfabriek nu reeds een beroep kan doen op de gemeentelijke toelage van 171.593,62 euro die in het meerjarenplan voorzien is voor 2025.  Hiertoe is het wenselijk dat de gemeenteraad beslist om de investeringstoelage van 171.593,62 euro aan de kerkfabriek Blanden die in het meerjarenplan van het lokaal bestuur in 2025 voorzien is, over te hevelen naar 2024. Hiertoe dient meerjarenplannummer  MJP000526 voor dit bedrag tijdelijk in overschrijding gezet te worden. In de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan in november 2024 zullen de investeringskredieten voor de investeringstoelage aan de kerkfabriek Blanden voor 2024 verhoogd worden met 171.593,62 euro en investeringskredieten voor 2025 verlaagd worden met hetzelfde bedrag. Over het volledige meerjarenplan blijft de totaliteit van de investeringskredieten ongewijzigd.

          Na de overheveling van de kredieten voor de gemeentelijke investeringstoelage zal de kerkfabriek waarschijnlijk nog met een tijdelijk liquiditeitstekort geconfronteerd worden aangezien de timing van de uitbetaling van de toelage door het Agentschap Onroerende Erfgoed onzeker is. De afsprakennota bij het meerjarenplan, door de gemeenteraad goedgekeurd op 13 oktober 2020, vermeldt dat bij belangrijke investeringen waarbij beroep gedaan wordt op betoelaging van de hogere overheid die tot liquiditeitsproblemen kunnen leiden, de gemeente, indien haar liquiditeitstoestand dit toelaat, een renteloze lening kan toestaan aan de kerkfabriek, teneinde interestlasten te vermijden.

          Bijgevolg is het wenselijk dat de gemeente een tijdelijk overbruggingskrediet van 200.000,00 euro aan de kerkfabriek Blanden toestaat, in afwachting van de ontvangst van het Agentschap Onroerend Erfgoed.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, Marijke Pertz
          Voorstanders: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1: De gemeenteraad beslist de investeringstoelage van 171.593,62 euro aan de kerkfabriek Blanden die in het meerjarenplan van het lokaal bestuur in 2025 voorzien is, over te hevelen naar 2024. Hiertoe zal meerjarenplannummer  MJP000526 voor dit bedrag tijdelijk in overschrijding gezet worden. In de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan van het lokaal bestuur in november 2024 zullen de investeringskredieten voor de investeringstoelage aan de kerkfabriek Blanden voor 2024 verhoogd worden met 171.593,62 euro en investeringskredieten voor 2025 verlaagd worden met hetzelfde bedrag. Over het volledige meerjarenplan blijft de totaliteit van de investeringskredieten ongewijzigd.

          Artikel 2: De gemeenteraad beslist, teneinde een oplossing te bieden voor het tijdelijk liquiditeitstekort van de kerkfabriek Blanden, een renteloos overbruggingskrediet toe te staan van 200.000,00 euro, overeenkomstig de te ontvangen toelage van de Vlaamse overheid. Het overbruggingskrediet zal door de kerkfabriek uitsluitend aangewend worden voor de betaling van de facturen met betrekking van de restauratie van de pastorij. Het bedrag zal gestort worden op rekeningnummer BE37 0011 4573 7728 van de kerkfabriek Blanden. Het zal door de kerkfabriek terugbetaald worden onmiddellijk na de ontvangst van de toelage van de Vlaamse overheid. Deze beslissing zal budgettair verwerkt worden in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan van het lokaal bestuur in november 2024. 

      • Secretariaat

        • 901 - WZZ De Kouter - algemene vergadering van 26 juni 2024 - Aanduiding vertegenwoordiger en bepaling van het mandaat

          Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
          Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: David Huygens, Bram Holemans, raadsleden
          Juridische gronden

          Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

          De beslissing van 21 mei 2012:

          - tot oprichting van en toetreding tot de vereniging zonder winstoogmerk ‘Woonzorgzone De Kouter’

          - tot goedkeuring van de oprichtingsakte van de vereniging zonder winstoogmerk ‘Woonzorgzone De Kouter’ (statuten van de vereniging)

          - tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst aangaande het participatieve PPS-project ‘Woonzorgzone De Kouter’ en de bijlagen die er integraal deel van uitmaken.

          Feiten en context

          De raad van bestuur van de vzw woonzorgzone de Kouter heeft besloten om een algemene vergadering bijeen te roepen op 26 juni 2024.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, Marijke Pertz
          Voorstanders: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Diana Bulens, Gerrit Versyck
          Onthouders: Tom Teck, Patrice Lemaitre, Fien Gilias, An Geets
          Resultaat: Met 15 stemmen voor, 4 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1: De gemeenteraad besluit de agenda van de algemene vergadering van 26 juni 2024 van WZZ De Kouter goed te keuren.

          1. Kennisname van het afschrift van de notulen van de algemene vergadering van 6 december 2023
          2. Stand van zaken werking woonzorgzone: informatie aan de leden – mondelinge toelichting door de raad van bestuur
          3. Afsluiting boekjaar 2023 – toelichting door de raad van bestuur
          a. Jaarrekening en jaarverslag (Bijlage 2 en 3)
          b. Verslag commissaris (Bijlage 4)
          4. Goedkeuring jaarrekening boekjaar 2023
          5. Herbenoeming bestuurder
          6. (Her)benoeming commissaris
          7. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

          Artikel 2: De gemeenteraad besluit Patrice Lemaitre aan te duiden als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering. 

        • 901 - Creadiv NV - Buitengewone algemene vergadering van 16 september 2024 - Aanduiding vertegenwoordiger en bepaling van het mandaat

          Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
          Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: David Huygens, Bram Holemans, raadsleden
          Juridische gronden

          Decreet Lokaal Bestuur.

          De gemeenteraadsbeslissing van 26 maart 2019 waarbij de heer Mattias Bouckaert werd aangeduid als gemeentelijk vertegenwoordiger voor Creadiv NV voor de ganse legislatuur.

          Feiten en context

          De gemeente Oud-Heverlee is vennoot van CREADIV NV.

          De mail van CREADIV NV van 3 juni 2024 met de uitnodiging en documentatie voor de buitengewone algemene vergadering van vrijdag 16 september 2024

          De  gemeente heeft haar volmachtdrager reeds aangeduid voor de volledige legislatuur.

           

           

          Om de groeiende instroom van hernieuwbare energie te kunnen opvangen, moet Elia de komende jaren in zijn Belgische en Duitse netwerken een ambitieus investeringsprogramma uitrollen voor de uitbreiding van hoogspanningslijnen en de ontwikkeling van aansluitingen op zee. De Belgische verankering in Elia wordt verzekerd door Publi-T. 

          Het aandeel van de Vlaamse gemeenten in PUBLI-T (60%) zit momenteel verspreid over de Vlaamse distributienetbeheerders (DNB’s), de Vlaamse Energieholding (“VEH”) en enkele Vlaamse gemeenten. Het is de bedoeling om de gemeentelijke belangen te verankeren in 2 “concentratoren”, die het belang op lange termijn kunnen verzekeren in functie van de toekomstige kapitaalbehoeftes van Elia. VEH functioneert al als concentrator voor de belangen in Fluxys via Publigas (14,31%) en wil een gelijkaardige verantwoordelijkheid opnemen binnen Publi-T. 

          VEH bv, met zetel te Noordlaan 9, 8820 Torhout, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0448.632.324 (RPR Gent, afdeling Oostende) fungeert als holding in het Vlaamse energielandschap. Op heden is VEH eigenaar van 79.700 van de in totaal 446.766 aandelen van soort B2 (“B2 Aandelen”) uitgegeven door PUBLI-T, een coöperatieve vennootschap met zetel te Galerie Ravenstein 4 bus 2, 1000 Brussel, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0475.048.986 (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling). De gemeenten hebben reeds een belang in VEH via hun respectievelijke regionale holding (NUHMA AC, EFIN of CREADIV). 

          PBE wenst in het kader van deze operatie zijn aandelen Publi-T (35.938 B2 aandelen) te verkopen aan VEH. Een deel van de aandelen (12.485 aandelen) wordt rechtstreeks verkocht aan VEH (tegen 18.190.343,94 euro cash) en het saldo (23.453 aandelen) wordt verkocht via de regionale holding CREADIV. CREADIV zal de verkregen aandelen vervolgens inbrengen in VEH tegen nieuwe aandelen.[1] Deze inbreng in natura verloopt als volgt: 

          (i)     Provinciale Brabantse Energiemaatschappij, een opdrachthoudende vereniging met zetel te Diestsesteenweg 126, 3210 Lubbeek, België, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0203.563.111 (rechtspersonenregister Leuven) (“PBE”), voornemens om 23.453 B2 Aandelen te verkopen aan CREADIV, een naamloze vennootschap met zetel te Diestsesteenweg 126, 3210 Lubbeek, België, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0472.812.840 (rechtspersonenregister Leuven) (“CREADIV”), waarbij de koopprijs zal blijven openstaan tussen de partijen en een schuldvordering zal vormen van PBE ten opzichte van CREADIV (“Schuldvordering PBE”); 

          (ii)   Volgend op de verwezenlijking van de verkoop, is PBE voornemens om de Schuldvordering PBE uit te keren aan de deelnemende gemeenten, waarbij aan elk van deze deelnemende gemeenten een deel van de betreffende schuldvordering uitgekeerd zal worden overeenkomstig het aantal winstbewijzen van elke gemeente (de “Dividenduitkering”). 

          (iii) Volgend op de Dividenduitkering zijn de deelnemende gemeenten van PBE voornemens om over te gaan tot de inbreng in natura van hun respectievelijk deel van de Schuldvordering PBE in het vermogen van CREADIV in ruil voor nieuwe aandelen uitgegeven door CREADIV. 

          Deze transactie werd toegelicht aan de gemeenteraadsleden via de infosessies van PBE, voorafgaand aan de organisatie van de Algemene Vergadering op 25 juni 2024 waarop de verkoop van de aandelen Publi-T wordt goedgekeurd. 

          Aan de gemeenteraad worden de volgende punten ter goedkeuring voorgelegd:

           

          (i)     Akkoord met ontvangst van de voorgenomen uitkering van een interimdividend van PBE in natura, door middel van de overdracht van een schuldvordering van PBE op CREADIV;

          (ii)   Goedkeuring van de verbintenis om bij ontvangst van de dividenduitkering van PBE, de uitgekeerde schuldvordering in natura in te brengen in het kapitaal van CREADIV;

          (iii) Goedkeuring agenda Buitengewone Algemene Vergadering.

           

          1. A.                 Financiële gevolgen

           

          De gemeente zal het voorschotdividend Publi-T tot en met boekjaar 2024 ontvangen via PBE. Vanaf boekjaar 2025 zal de gemeente het volledige dividend Publi-T ontvangen via CREADIV. CREADIV zal m.b.t. het dividend Publi-T een gelijkaardig dividendbeleid voeren als PBE zodat deze transactie geen wijziging inhoudt op het dividend die de gemeente heeft ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025. 

          De uitkering in natura van PBE bedraagt 34.171.021 euro. Overeenkomstig het aantal winstbewijzen van de gemeente bedraagt het vooropgestelde interimdividend dat de gemeente Oud-Heverlee zal ontvangen 2.191.079,04 euro. 

          Rekening houdende met de inbreng in natura van de Schuldvordering PBE (34.171.021 euro) zal CREADIV 138.344 nieuwe aandelen uitgeven. De nieuwe aandelen zullen recht geven op deelname in de winst van het boekjaar dat een aanvang nam op 1 januari 2024 en afgesloten zal worden op 31 december 2024. De uitgifteprijs bedraagt afgerond 247 euro. Bijgevolg zal gemeente Oud-Heverlee  8.871 nieuwe aandelen ontvangen zonder nominale waarde. 



          [1] De DNB’s Fluvius Limburg en Fluvius West verkopen eveneens hun B2 Aandelen aan VEH onder dezelfde voorwaarden.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, Marijke Pertz
          Voorstanders: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1: De gemeenteraad verleent z’n akkoord met de ontvangst van de voorgenomen uitkering van een interimdividend van PBE in natura ten belope van 2.191.079,04 euro, door middel van de overdracht van een schuldvordering van PBE op CREADIV.  

          Artikel 2: De gemeenteraad verleent z’n goedkeuring om bij ontvangst van het interimdividend van PBE: 

          (i)     het deel van de Schuldvordering PBE dat uitgekeerd werd aan de gemeente, wetende een schuldvordering van 2.191.079,04 euro ten opzichte van CREADIV (de “Schuldvordering Gemeente”), integraal in natura in te brengen in het kapitaal van CREADIV in ruil voor  8.871  nieuwe aandelen uitgegeven door CREADIV; 

          (ii)   met betrekking tot de Schuldvordering Gemeente geen enkele verrichting anders dan de inbreng vermeld onder punt (i) uit te voeren. 

          Artikel 3: De gemeenteraad verleent z’n goedkeuring aan de volgende punten van de Buitengewone Algemene Vergadering m.b.t. inbreng in natura: 

          (i)     Kennisname van de verslagen:

          1. Het bijzonder verslag van de raad van bestuur van 14 mei 2024 opgesteld overeenkomstig artikel 7:179, § 1, eerste lid juncto artikel 7:197, § 1, eerste lid van het wetboek van vennootschappen en verenigingen (hierna WVV) aangaande de inbreng in natura met uitgifte van aandelen vermeld onder agendapunt 1.
          2. Het verslag van de commissaris van de Vennootschap opgesteld overeenkomstig artikel 7:179, § 1, tweede lid juncto artikel 7:197, § 1, tweede lid WVV aangaande de inbreng in natura met uitgifte van aandelen vermeld onder agendapunt 1.

          (ii)   Inbreng in natura met uitgifte van aandelen

          1. Verhoging van het kapitaal van de Vennootschap door een bijkomende inbreng in natura van schuldvorderingen, welke wordt gewaardeerd op vierendertig miljoen honderdeenenzeventigduizend  eenentwintig euro en (€ 34.171.021), tegen vergoeding van honderdachtendertigduizend driehonderdvierenveertig  (138.344) nieuwe aandelen, zonder nominale waarde, met dezelfde rechten als de thans bestaande aandelen en deelnemend in de winst vanaf de aanvang van het lopende boekjaar;
          2. Inschrijving op de nieuw uit te geven aandelen en volstorting van de nieuwe aandelen.
          3. Vaststelling van de verwezenlijking van de inbreng in natura en van de uitgifte van nieuwe aandelen.

          (iii) Aanpassing van de statuten overeenkomstig de te nemen resoluties.

          Machtiging aan de bestuurders tot uitvoering van de genomen beslissingen en opdracht aan ondergetekende notaris om de coördinatie van de statuten op te maken en neer te leggen.

          (iv)  Bijzondere volmacht.

           

          Artikel 4: De gemeenteraad stelt dhr. Stefan Himpens, secretaris van de Buitengewone Algemene Vergadering aan als haar bijzondere gemachtigde om afzonderlijk op te treden en met recht tot indeplaatsstelling. De gemeenteraad draagt de aangeduide bijzonder gemachtigde op om zijn stemgedrag tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering van CREADIV op 16 september 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden en waarbij de agendapunten niet wijzigen) af te stemmen op deze beslissing van de gemeenteraad. 

      • Infrastructuur

        • 581.115 - Gemeentelijk aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer betreffende het instellen van een parkeerverbod langs de Expresweg (N25) in Haasrode en Blanden

          Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
          Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: David Huygens, Bram Holemans, raadsleden
          Juridische gronden

          Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
          Decreet Lokaal bestuur.
          Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968
          Artikel 7 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980
          Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
          Koninklijk Besluit van 01 december 1975 houdende de aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg
          Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
          Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
          Omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009
          Onderhavig aanvullend reglement heeft uitsluitend betrekking op de gemeentewegen voor gemotoriseerd verkeer
          Onderhavig aanvullend reglement heeft geen betrekking op de gewestwegen, parkwegen, specifieke landbouwwegen en trage wegen

          Het koninklijk besluit van 12 maart 2023 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

          Feiten en context

          De gemeente Oud-Heverlee heeft in februari 2024 contact opgenomen met AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) om het parkeren van vrachtwagens op de expresweg (N25) tussen Blanden "Château de Namur" en Haasrode afritcomplex te bespreken.

          Tussen de verkeerslichten "Château de Namur" in Blanden en de afritcomplex van de E40 in Haasrode, in beide richtingen, werd er vastgesteld dat er regelmatig tientallen vrachtwagens geparkeerd staan op de expresweg (N25) : tot 40 à 50 geparkeerde vrachtwagens in de ergste gevallen met als gevolg :

            • Gevaarlijke situaties voor het verkeer
            • Sluikstort
            • Visuele verontreiniging

          Op 5 maart 2024 hebben de dienst infrastructuur, de schepen van mobiliteit en de burgemeester samengezeten met twee vertegenwoordigers van AWV tijdens ons jaarlijks bilateraal overleg. Zie punt 5 van het verslag in bijlage.

          AWV heeft toen het probleem erkend en gesuggereerd om het punt voor het PCV (Provinciale Commissie Verkeersveiligheid) van 30 april 2024 te brengen. 

          Het voorstel werd op het PCV van 30 april 2024 goedgekeurd.

          Argumentatie

          Er wordt voorgesteld om een parkeerverbod (parkeren en stilstaan) in te stellen op de Expresweg (N25) tussen de lichten "Château de Namur" in Blanden en de afrit complex van de E40 in Haasrode, in beide richtingen.

          Er wordt ook voorgesteld om een parkeerverbod in te stellen tussen de lichten "Château de Namur" en de Lijsterstraat, in beide richtingen, om te voorkomen dat de geparkeerde vrachtwagens daar een alternatief vinden om te parkeren. 

          Opmerking Jérôme : Het is daar al theoretisch verboden om te parkeren door de witte arcering en de wegmarkering.

          Het parkeerverbod wordt voorzien door verkeersborden E3 over de hele lengte van het tracé, tussen referentiepunten 3.3 en 5.3 en tussen referentie punten 5.4 en 5.8.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, Marijke Pertz
          Voorstanders: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1: De gemeenteraad keurt het instellen van een parkeerverbod (parkeren en stilstaan) op de Expresweg (N25) tussen de lichten "Château de Namur" in Blanden en de afrit complex van de E40 in Haasrode, in beide richtingen en tussen de lichten "Château de Namur" en de Lijsterstraat, in beide richtingen.

          Het parkeerverbod wordt voorzien door verkeersborden E3 over de hele lengte van het tracé tussen referentiepunten 3.3 en 5.3 en tussen referentie punten 5.4 en 5.8.

          De markering wordt aangebracht overeenkomstig de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 en het Ministerieel Besluit van 1 oktober 1976.

          Artikel 2: Het reglement treedt in werking vanaf 1 september 2024. De documenten worden overgemaakt ter kennisgeving aan de Vlaamse Overheid, Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare werken en aan de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.

        • 865.1 - Samenwerkingsovereenkomst fietsverbinding Hazenfonteinstraat - Willem de Croylaan

          Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
          Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: David Huygens, Bram Holemans, raadsleden
          Juridische gronden

          Decreet lokaal bestuur.

          Feiten en context

          Het meerjarenplan voorziet de actie: We verkennen met de stad Leuven de fietsverbinding tussen het station van Oud-Heverlee naar Heverlee. 

          Argumentatie

          De verbinding tussen de Hazenfonteinstraat en de De Croylaan, parallel aan de spoorlijn, werd opgenomen als een onderdeel van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. Bovenlokale fietsroutes zijn routes voor fietsverplaatsingen voor woon-werk-, woon-school-, woon-winkelverkeer en recreatief verkeer.

           

          De stad Leuven selecteerde de verbinding in het gemeentelijk structuurplan als een missing link in haar gewenst bovenlokaal fietsroutenetwerk. Ook het masterplan voor de campus Arenberg (2021) neemt de verbinding op in haar gewenst fietsroutenetwerk.

           

          Het maken van deze verbinding werd opgenomen in het meerjarenplan van de gemeente Oud-Heverlee om zo een veiligere, vlakke en vooral kortere doorsteek  tussen OH en Leuven te voorzien voor fietsers richting campus KULeuven en de W. De Croylaan, als ook de creatie van een extra wandellus.

           

          De adviesvraag werd op 30 maart 2022 gesteld aan de afdeling Adviezen, Vergunningen, Erkenningen en Subsidies (AVES) van het Agentschap voor Natuur en BOS (ANB). Er werd hierbij om advies gevraagd over het voorstel om de Hazenfonteinstraat door te trekken richting Leuven als een recreatieve route voor fietsers en voetgangers om aan te sluiten op de Willem de Croylaan. Het betreft de aanleg van een onverhard, niet verlicht en verhoogd pad op of tegen de spoorwegberm (in functie van de hoogte van de berm en de afstand tot de sporen). 

           

          AVES heeft op 26 april 2022 een negatief advies uitbracht omdat er onvoldoende informatie beschikbaar was om een betekenisvolle aantasting van de instandhoudingsdoelstellingen van de speciale beschermingszone en onvermijdbare en onherstelbare schade aan VEN-gebied uit te sluiten.  Hierbij werd aangegeven dat volgende zaken verder uitgewerkt dienen te worden om de impact op SBZ en VEN-gebied te kunnen inschatten:

          -       Noodzaak van en alternatieven voor het fietspad

          -       Liggingsplan en technische plannen van het pad

          -       Opmaak van een Passende beoordeling/verscherpte natuurtoets

           

          Het College van burgemeester en schepenen van Oud-Heverlee stelde Interleuven aan  voor het opstellen van een passende beoordeling / verscherpte natuurtoets.

           

          Het College van burgemeester en schepenen van de stad Leuven besloot op 8 september 2023 om mee te werken aan het initiatief van gemeente Oud-Heverlee voor een passende beoordeling voor de fietsverbinding Hazenfonteinstraat - de Croylaan op basis van de overgemaakte nota van de gemeente Oud-Heverlee.

           

          Deze ‘missing link’ heeft een afstand van 520mt. De meest zuidelijke 170 m (33%) bevindt zich op het grondgebied van de gemeente Oud-Heverlee. De noordelijke 350 m (67%) ligt op het grondgebied van de stad Leuven.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, Marijke Pertz
          Voorstanders: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1: de gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed:

          Samenwerkingsovereenkomst betreffende de overheidsopdracht ‘passende beoordeling recreatieve verbinding Hazenfonteinstraat – Willem de Croylaan’

           

          Tussen:

           

          1. de gemeente Oud-Heverlee, gevestigd te Gemeentestraat 2, 3054 Oud-Heverlee, met KBO-nummer: 0207.523.679, en vertegenwoordigd door Bart CLERCKX, burgemeester, en Marijke PERTZ, algemeen directeur,

           

          hierna genoemd ‘de gemeente Oud-Heverlee’ ;

           

          1. de stad Leuven, gevestigd te Professor Roger Van Overstraetenplein 1, 3000 Leuven, met KBO-nummer 0207.521.503, en vertegenwoordigd door de gemeenteraad, voor wie optreden Mohamed RIDOUANI, burgemeester, en Geertrui VANLOO, algemeen directeur,

           

          hierna genoemd ‘de stad Leuven’ ;

           

           

          hierna gezamenlijk ‘de Partijen’ genoemd;

           

          Voorafgaandelijk:

          Overwegende dat verbinding tussen de Hazenfonteinstraat en de De Croylaan, parallel aan de spoorlijn, werd opgenomen als een onderdeel van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. Bovenlokale fietsroutes zijn routes voor fietsverplaatsingen voor woon-werk-, woon-school-, woon-winkelverkeer en recreatief verkeer.

           

          Overwegende dat de stad Leuven de verbinding in het gemeentelijk structuurplan selecteert als een missing link in haar gewenst bovenlokaal fietsroutenetwerk. Ook het masterplan voor de campus Arenberg (2021) neemt de verbinding op in haar gewenst fietsroutenetwerk.

           

          Overwegende dat het maken van deze verbinding werd opgenomen in het meerjarenplan van de gemeente Oud-Heverlee om zo een veiligere, vlakke en vooral kortere doorsteek tussen OH en Leuven te voorzien voor fietsers richting campus KULeuven en de W. De Croylaan, als ook de creatie van een extra wandellus.

           

          Overwegende de adviesvraag die op 30 maart 2022 gesteld werd aan de afdeling Adviezen, Vergunningen, Erkenningen en Subsidies (AVES) van het Agentschap voor Natuur en BOS (ANB). Er werd hierbij om advies gevraagd over het voorstel om de Hazenfonteinstraat door te trekken richting Leuven als een recreatieve route voor fietsers en voetgangers om aan te sluiten op de Willem de Croylaan. Het betreft de aanleg van een onverhard, niet verlicht en verhoogd pad op of tegen de spoorwegberm (in functie van de hoogte van de berm en de afstand tot de sporen). 

           

          Overwegende dat AVES op 26 april 2022 een negatief advies uitbracht omdat er onvoldoende informatie beschikbaar was om een betekenisvolle aantasting van de instandhoudingsdoelstellingen van de speciale beschermingszone en onvermijdbare en onherstelbare schade aan VEN-gebied uit te sluiten.  Hierbij werd aangegeven dat volgende zaken verder uitgewerkt dienen te worden om de impact op SBZ en VEN-gebied te kunnen inschatten:

          -       Noodzaak van en alternatieven voor het fietspad

          -       Liggingsplan en technische plannen van het pad

          -       Opmaak van een Passende beoordeling/verscherpte natuurtoets

           

          Gelet op de nota van de gemeente Oud-Heverlee waarin de volgende argumenten te lezen staan:

          Het strategisch project Walden heeft tot doelstelling om het open ruimtenetwerk te versterken. Naast het uitzetten van een overkoepelende gebiedsvisie en de opstart van een bovenlokaal voorbeeldproject, besliste de stuurgroep Walden op 28 oktober 2021 om reeds concreet aan de slag te gaan in 4 afgebakende gebieden. De omgeving van de E40 werd hierin meegenomen. Met dit project willen de partners van het strategisch project Walden het open ruimtenetwerk in de directe omgeving van de E40 versterken. De snelweginfrastructuur vormt een breuk binnen de landschappelijke structuur opgebouwd uit de valleien van de Voer en Dijle, de tussenliggende plateau’s en het Heverleebos. Via een gebiedsgerichte geïntegreerde aanpak wordt de open ruimte versterkt en de infrastructuur geïntegreerd in het landschap.

          Concreet zetten we in op:

          • de ontwikkeling van een samenhangend ecologische netwerk langs en dwars op/onder de E40;

          • versterking van het blauw en groen netwerk in de stadsrand;

          • een aantal missing links in het langzaam verkeersnetwerk.

          Volgende deelprojecten geven vorm aan deze doelstelling:

          1. Integratie lopende projecten

          Via de integratie van lopende of op te starten projecten zetten we in op de gefaseerde ontwikkeling van de bos- en natuurverbinding tussen de Voervallei, het Egenhovenbos, de Dijlevallei en het Heverleebos. Dit zijn lopende projecten.

          1. Nieuwe groene parel aan het Voerpad

          Nieuwe groene parel aan het Voerpad De Voer is één van de valleistructuren die het Zoniënwoud en het Heverleebos ecologisch met elkaar verbinden (Brabantse Wouden). De boscomplexen die in deze vallei gesitueerd zijn, dragen hier in belangrijke mate toe bij en versterken de woonkwaliteit van de dorpskernen. Parallel aan de Voer bevindt zich het Voerpad (voor lokaal gebruik). Het project zet in op het versterken van de ecologische verbindingen parallel aan en dwars op de Voervallei door de ontwikkeling van een bos als ecologische stapsteen en de creatie van meer ruimte voor water. Het bos fungeert tevens als geluidsbuffer tussen de E40 en de nabijgelegen kern Verona. Door een beperkte verwerving wordt de laatste ontbrekende schakel van het Voerpad gerealiseerd.

          1. Ruimte voor faunapassage

          De E40 en E314 doorsnijden verschillende belangrijke openruimtestructuren. Het betreft de valleien van Voer en Dijle en het Egenhoven- en Heverleebos. Verschillende onderdoorgangen dragen bij tot een functionele verbinding tussen beide zijden voor de waterloop en de mobiliteit (zowel langzaam verkeersverbindingen als deze voor gemotoriseerd verkeer). In de Prioriteitenatlas Ontsnippering voor Vlaanderen wordt de omgeving aangehaald als een groot knelpunt. Waar het ruimtelijk en constructief mogelijk is, zetten de partners met dit project in op de inrichting van faunapassages binnen de bestaande onderdoorgangen en bij nieuw te realiseren bruggen/tunnels over/onder de E40. Op deze manier creëren we waardevolle 6 verbindingen voor diverse diersoorten en populaties tussen deze belangrijke natuurgebieden en habitatten (ontsnipperingsdoelstelling Brabantse Wouden). Door de afstemming van de inrichting op de aanwezige populaties en de te plaatsen wildrasters en geluidsschermen, worden hierdoor ongevallen door aanrijding op de autosnelweg vermeden. Voor de geleiding naar deze nieuwe en de bestaande passages worden de geplande rasters ingezet

          1. Herintegratie voormalige camping Camargue

          De voormalige camping Camargue bevindt zich in natuurgebied in de Dijlevallei. Het perceel maakt deel uit van het Vlaams Ecologisch Netwerk en Vogelrichtlijngebied. De omliggende inheemse alluviale bossen zijn biologisch zeer waardevol. Aansluitend bevindt zich een waterwinning. Het perceel zelf bevindt zich hierdoor in de beschermingszone 2. Het Agentschap voor Natuur en Bos verwerft dit perceel met als doel om dit te ontharden en bebossen. Mogelijkheden tot bijkomende waterbuffering en infiltratie worden hierbij onderzocht. De partners zetten in op een verdere integratie door enerzijds het stimuleren van de vergroening van de parking van het uitvaartcentrum Coorevits-Dijleland. Anderzijds wordt in overleg met De Watergroep de mogelijkheden bekeken tot opmaak van een beheerplan voor het waterwingebied en een overeenkomst waarbij een natuurpartner dit beheer opneemt.

          1. Groen en blauwe dooradering stadsrand Leuven

          Met dit project willen de partners via onthardings- en vergroeningsmaatregelen de groen en blauwe dooradering van de (woon)wijken in Heverlee faciliteren en de ruimte klimaatbestendig en (maatschappelijk) duurzaam inrichten. Het doel hierbij is de zuidelijke stadsrand van Leuven in te schakelen binnen het grotere groene en blauwe netwerk en zo onder andere de doelen uit SP Walden, Brabantse Wouden en Leuven2030 te realiseren. Het project beslaat twee deelprojecten die aansluiten op bestaande initiatieven en hieraan een extra dimensie toevoegen. Het betreft ingrepen in enerzijds de tuinwijk Ter Elst met een dichtere bebouwing en een waardevolle erfgoedstructuur en anderzijds de ruime bosrand die meer een woonparkstructuur heeft.

           

          De initiële bedoeling was om de  opname van de missing link Hazenfonteinstraat – De Croylaan als 6de deelproject op te nemen, maar daar is tot nog toe geen volledige consensus over.

          Het voorstel is om de volgende aanpak te lanceren:

          1. De nieuwe projecten (projecten 2, 3, 4, 5 en het project missing link Hazenfonteinstraat – De Croylaan) van het bovenlokaal project schakelruimte E40 wordt als 1 (samenhangend) dossier beschouwd.
          2. Een passende beoordeling en een verscherpte natuurtoets worden opgesteld voor het geheel van de 4 nieuwe projecten en het project missing link Hazenfonteinstraat. De kans is dan veel kleiner dat het totaalproject
          1. een betekenisvolle aantasting inhoudt van de Europese natuurdoelstellingen (de missing link is namelijk gelegen binnen de perimeter van habitatrichtlijngebied),
          2. leidt tot onvermijdbare en onherstelbare schade (de missing link is namelijk gelegen binnen het VEN – Vlaams Ecologisch Netwerk).

           

          Gelet op de keuze voor de missing link langs de spoorlijn zal de impact op de Europese habitats vooral een impact zijn op elzenbroekbos. Een aandachtpunt is bijgevolg om bij bosuitbreiding in de projecten 2, 3, 4 en 5 aandacht te schenken aan elzenbroekbos.

          De aanleg van de missing link zal mogelijk leiden tot het verdwijnen van ca. 1000 m2 waardevolle vegetaties. Het is dus een uitdaging om binnen het bestaand VEN gebied dat ook delen van het Arenbergpark omvat om in samenwerking met de KUL enkele aren bijkomende natuur te voorzien, en dit ook op te nemen in project 5.

           

          Overwegende de beslissing van het College van burgemeester en schepenen van Oud-Heverlee om Interleuven aan te stellen voor het opstellen van een passende beoordeling / verscherpte natuurtoets.

           

          Overwegende de beslissing van het College van burgemeester en schepenen van de stad Leuven van 8 september 2023 om mee te werken aan het initiatief van gemeente Oud-Heverlee voor een passende beoordeling voor de fietsverbinding Hazenfonteinstraat - de Croylaan.

           

          Overwegende dat deze ‘missing link’ een afstand van 520m heeft. De meest zuidelijke 170 m (33%) bevindt zich op het grondgebied van de gemeente Oud-Heverlee. De noordelijke 350 m (67%) ligt op het grondgebied van de stad Leuven.

           

          Om deze redenen wordt overeengekomen wat volgt :

          Art. 1. Voorwerp en doelstelling van deze overeenkomst.

          1.1. Voorwerp van deze overeenkomst.

          Deze overeenkomst heeft betrekking op de samenwerking tussen de Partijen in het kader van de opmaak van een passende beoordeling voor de recreatieve verbinding Hazenfonteinstraat – Willem de Croylaan.

          1.2. Doelstellingen van deze overeenkomst.

          Deze overeenkomst heeft als doelstelling het aanbesteden en uitvoeren van de opdracht  tot opmaak van een passende beoordeling voor de recreatieve verbinding Hazenfonteinstraat – Willem de Croylaan. Deze omvat:

          -       het onderzoek naar de noodzaak van en alternatieven voor het fietspad;

          -       de opmaak van het liggingsplan en technische plannen van het pad en alle voorbereidend werk dat hiervoor noodzakelijk is;

          -       de opmaak van een Passende beoordeling/verscherpte natuurtoets.

           

          Art. 2. Verbintenissen van alle partijen.

           

          §1. De opdrachten voortvloeiend uit deze overeenkomst zijn occasionele gezamenlijke opdrachten in toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

          De Partijen – die conform artikel 4 van deze overeenkomst de opdracht financieren – duiden de gemeente Oud-Heverlee aan om namens hen op te treden als aanbestedende overheid voor het aanbesteden en uitvoeren van de opdracht  tot opmaak van een passende beoordeling voor de recreatieve verbinding Hazenfonteinstraat – Willem de Croylaan. 

          §2. De Partijen verbinden er zich toe om alle nuttige informatie waarover zij beschikken, van juridische of feitelijke aard, ter beschikking te stellen van de gemeente Oud-Heverlee.

           

          Art. 3. Verbintenissen van de gemeente Oud-Heverlee.

          §1. De gemeente Oud-Heverlee staat in voor de toekenning van de opdracht  tot opmaak van een passende beoordeling voor de recreatieve verbinding Hazenfonteinstraat – Willem de Croylaan aan Interleuven.

          §2. De leidend ambtenaar wordt aangesteld door de gemeente Oud-Heverlee.

          §3. De leidend ambtenaar zorgt voor een tussentijdse afstemming met AVES tijdens de opmaak van de studie.

          §4. Indien zich tijdens de uitvoering belangrijke wijzigingen aan de overheidsopdracht opdringen, vraagt de leidend ambtenaar onverwijld advies aan de andere Partijen.

          §5. Op basis van het eindresultaat vraagt de gemeente Oud-Heverlee advies aan bij AVES.

          Art. 4. Bepalingen inzake financiële verplichtingen.

          §1. Het beschikbaar budget voor de opdracht  tot opmaak van een passende beoordeling voor de recreatieve verbinding Hazenfonteinstraat – Willem de Croylaan bedraagt maximaal € 5000 incl. btw. Dit budget wordt verdeeld op basis van de lengte van het ontbrekende tracé in beide gemeenten. Concreet:

          -       170 m  of 33% van de lengte van het ontbrekende tracé bevindt zich op het grondgebied van de gemeente Oud-Heverlee

          -       350 m of 67% van de lengte van het ontbrekende tracé ligt op het grondgebied van de stad Leuven.

          §3. De Partijen waken erover dat het beschikbaar budget niet wordt overschreden.

          §4. De Partijen reserveren de nodige financiële middelen voor de uitvoering van deze deelopdracht en de coördinatie ervan.

          §5. Elke partij betaalt zijn aandeel afzonderlijk aan Interleuven.

          §6. Alle vermelde bedragen in deze overeenkomst zijn inclusief btw waar toepasselijk.

          Art. 5. Rapportering.

          §1. De leidend ambtenaar organiseert overlegmomenten met de dienstverlener zoals overeengekomen bij de gunning. 

          §2. De leidend ambtenaar organiseert opvolgingsvergaderingen.

          §3. De logistieke kosten verbonden aan de overlegmomenten bedoeld in dit artikel worden in onderling overleg verdeeld tussen de Partijen.

          Art. 6. Intellectuele rechten.

          §1. De aanbestedende overheid maakt afspraken met Interleuven met betrekking tot de intellectuele eigendom.

          §2. In deze afspraken wordt rekening gehouden met de volgende elementen:

          a)     Alle uitgangsproducten, tussenproducten en eindproducten voor deze opdracht worden bij de oplevering gemeenschappelijke eigendom van de Partijen.

          b)     Aan de Partijen wordt het recht van reproductie, adaptatie, vertaling en publicatie toegekend.

          c)     Aan de Partijen wordt het recht toegekend om de producten aan derden mee te delen.

          Art. 7. Communicatie en publiciteit.

          § 1. De Partijen vermelden het logo van de andere Partijen:

          1. op iedere informatiedrager over deze overeenkomst. Een informatiedrager kan bijvoorbeeld zijn: een advertentie, een audiovisuele boodschap, een affiche, een brochure, een website...;
          2. in iedere correspondentie over deze overeenkomst.

          § 2. De logo’s blijven eigendom van de Partijen. Elk logo is wettelijk beschermd door het auteursrecht. Onverminderd § 1, is elk ander gebruik van het logo van een andere partij verboden zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming.

          § 3. De Partijen engageren zich om elk contact met de media en elke externe communicatie (website, sociale media, …) in verband met het voorwerp van de samenwerkingsovereenkomst te laten voorafgaan door onderling overleg tussen de Partijen.

          § 4. Vrijgave van de uitgangsproducten, tussenproducten en/of eindproducten, evenals communicatie hierover naar derden toe, is enkel toegestaan na akkoord van de Partijen.

          Art. 8. Inwerkingtreding, duur en einde van deze overeenkomst.

          § 1. Deze overeenkomst treedt in werking op de datum van de laatste goedkeuring en eindigt bij de oplevering van de opdracht. De stad Leuven bezorgt de goedkeuringen per mail aan de gemeente Oud-Heverlee ten laatste veertien kalenderdagen na de goedkeuring.

          § 2. Deze overeenkomst kan enkel in onderling akkoord te allen tijde worden beëindigd.

          Art. 9. Geschillenregeling.

          §1. De Partijen verbinden zich ertoe om steeds in alle geschillen waarin één van de Partijen in het kader van de deelopdracht en uitvoering van de raamovereenkomst betrokken raakt, vrijwillig tussen te komen. Voor zover de Partijen geen tegenstrijdige belangen hebben, verbinden zij zich ertoe om gezamenlijk op te treden en een zelfde advocaat te nemen, onder voorbehoud van goedkeuring door de verzekeraars van de Partijen.

          § 2. Op deze overeenkomst is het Belgisch recht van toepassing.

          § 3. Voor de geschillen tussen de Partijen met betrekking tot deze overeenkomst, zijn uitsluitend de rechtbanken van het arrondissement Leuven bevoegd.

          § 4. De Partijen bezorgen elkaar alle inlichtingen die nodig of nuttig zijn i.k.v. van eventuele gerechtelijke procedures met derden.

          § 5. Aansprakelijkheden die voortvloeien uit deze overeenkomst, worden door alle Partijen in verhouding tot hun aandeel verdeeld. Indien de aansprakelijkheid aan één partij is toe te wijzen, vrijwaart deze de andere Partijen.

          Art. 10. Bijlagen.

          Volgende bijlagen worden bij deze overeenkomst gevoegd en maken er integraal deel van uit:

          1. 220330_adviesvraag missing link Hazenfonteinstraat_De Croylaan
          2. 22-205830 nieuwe recreatieve route Hazenfonteinstraat Leuven_Advies ANB

           

           

    • Extra

      • Bijkomende punten gemeenteraad

        • Kandidatuur Leuven en regio voor culturele hoofdstad 2030: goedkeuring intentieverklaring

          Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
          Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: David Huygens, Bram Holemans, raadsleden
          Juridische gronden

          Decreet lokaal bestuur.

          Argumentatie

          Leuven is kandidaat culturele hoofdstad 2030 en wenst bij haar kandidatuur de ganse regio te betrekken. Ook onze gemeente wordt gevraagd haar intentie uit te spreken om in de regio samen te werken in dit kader. 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, Marijke Pertz
          Voorstanders: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1: de gemeenteraad besluit deze intentieverklaring goed te keuren:

          From Oost-Brabant with LOV

           

          Intentieverklaring

           

          In 2030 heeft Oost-Brabant met de stad Leuven een kandidaat Europese Culturele Hoofdstad. De kandidatuur gaat nadrukkelijk uit vanuit Leuven & Beyond en beslaat de hele referentieregio Oost-Brabant.

           

          Leuven neemt in deze regio als provinciehoofdstad een bijzondere plaats in. Uitdagingen waar onze regio voor staat, kunnen met de steun van Leuven in een nieuwe plooi vallen. Denk maar aan wegtrekkende dienstverleners, verouderende bevolking, vereenzaming, mobiliteitsarmoede. Omgekeerd kunnen oplossingen voor uitdagingen waar de stad mee worstelt net in de regio worden gevonden. Woningdruk, ruimtegebrek, verkeerscongestie, klimaatuitdagingen, gespecialiseerde werkkrachten.

           

          We geloven in onze regio heel sterk in de kracht van samenwerking. We delen een gezamenlijk verleden en werken aan een gedeelde toekomst. We bouwen verder op een lange traditie van culturele samenwerking. Daarom scharen de 32 gemeenten uit onze regio zich achter de kandidatuur van Leuven als Europese Culturele Hoofdstad in 2030.

           

          Het binnenhalen van de titel en het gezamenlijk uitwerken van een breed cultureel programma in de regio voor het titeljaar, bieden niet alleen een opportuniteit voor het sociale en culturele leven in onze regio, maar hebben ook een positieve communicatieve, strategische en economische impact.

           

          We willen samenwerken en radicaal nieuwe verbindingen aangaan, over gemeentegrenzen en sectoren heen vanuit de culturele en artistieke ambitie van LOV2030. We zijn ervan overtuigd dat de regio Oost-Brabant bijzondere troeven heeft op het vlak van het culturele leven, het cultureel erfgoed en de openbare ruimte. We bouwen nieuwe samenwerkingen uit en gaan op zoek naar nieuwe synergieën om het rijke culturele en artistieke leven en erfgoed in onze regio te versterken.

           

          We beschouwen dit niet als een one-shot programma of actie. We omarmen het proces van LOV2030 vanaf vandaag naar 2030 en grijpen de kans om samen een culturele langetermijn strategie voor de regio uit te werken, als legacy voor het project, en als springplank naar 2040 en 2050.

           

          We werken mee op diverse vlakken:

          • Het parcours vanaf 2024 tot 2030
          • Het artistieke programma
          • De Europese dimensie
          • Financieel engagement

           

          Met de regio engageren we ons om, als Leuven aangeduid wordt als Europese Culturele Hoofdstad 2030, over de periode van 2025 tot 2033 een gezamenlijk budget van 3 miljoen euro bij mekaar te brengen om cultuurprojecten in onze regio te realiseren die passen binnen het parcours van Europese Culturele Hoofdstad 2030. Elke gemeente oormerkt daartoe gemiddeld 0,67€/inwoner, over de periode van 2025-2033.

           

          Daarnaast zal elke gemeente vanuit haar reguliere middelen met de lokale culturele instellingen (bibliotheek, academie, cultuurcentrum…), scholen en verenigingen verdere activiteiten op haar grondgebied opzetten, die het culturele en sociale leven bevorderen en een artistieke dynamiek teweeg brengen.

           

          Samen werken we zo aan een sterke culturele en verbindende regio Oost-Brabant en aan een sterke kandidatuur voor Leuven als Europese Culturele Hoofdstad 2030. We lov 2030.

        • Bijkomend agendapunt: Inspraak en infomoment bij het project Binnengebied Haasrode (N-VA)

          Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
          Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: David Huygens, Bram Holemans, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 25 juni 2024 toegevoegd.

          Momenteel loopt het openbaar onderzoek voor de ontwikkeling van het binnengebied Milsestraat-Blandenstraat-Kerkstraat (Durabrik)

          De schepen van Ruimtelijke Ordening heeft het steeds over inspraak- participatie- infomomenten om master plan Haasrode toe te lichten. Maar in werkelijkheid zien we dat een project waar eerst gekozen werd voor 128 wooneenheden, vervolgens meer dan 160, om nu bij de aanvraag te eindigen bij 150 wooneenheden + kinderkribbe.
          Inwoners in de buurt kregen in het verleden info, maar de gewijzigde plannen zijn nooit toegelicht, zelfs geen inspraak mogelijk, tenzij via bezwaarschrift. Als er zo’n groot project wordt opgezet, is een eerste vereiste dat het gedragen wordt door de buurt en ook moet onderzocht worden of een dorp als Haasrode zo’n plotse toename aankan.

          We hoorden ook het verhaal van een nieuwe inwoner die een woning heeft gekocht, grenzend aan het gebied, en die voor zijn aankoop informeerde bij de gemeente over het project, maar geen bezwaar had. Thans is het project volledig veranderd.

          Een appartement met een hoogte van 14m., met keuze van punt dak of plat dak, verandert het hele uitzicht voor de omwonenden. 
           
          De intentie van de meerderheid indachtig, zie 1ste zin, dringen we dan ook aan op een infomoment, vooraleer het openbaar onderzoek wordt afgesloten.

          Argumentatie

          Voorstel van besluit wordt niet opgesplitst in twee punten (meerderheid tegen minderheid)

          Publieke stemming
          Aanwezig: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, Marijke Pertz
          Voorstanders: Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Fien Gilias, Diana Bulens, An Geets
          Tegenstanders: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Paul Vleminckx, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Gerrit Versyck
          Resultaat: Met 8 stemmen voor, 11 stemmen tegen
          Besluit

          Artikel 1: De gemeenteraad vraagt dat het college een infomoment organiseert en verlengt de periode van openbaar onderzoek.

        • Bijkomend agendapunt: Gebrek aan fietsenstalling aan OHL (N-VA)

          Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
          Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: David Huygens, Bram Holemans, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 25 juni 2024 toegevoegd.

          De parking aan OHL wordt aanzien als een belangrijke onthaalpoort.
          Als we opmerkingen maken inzake de staat van de parking aldaar, wordt steeds verwezen naar verplaatsing met de fiets. We stelden dan ook reeds de vraag naar een aangepaste (deftige) fietsenstalling op de parking (zie foto's). Alhoewel dit werd beloofd, zien we nog steeds geen oplossing. 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, Marijke Pertz
          Voorstanders: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1: De gemeenteraad geeft opdracht aan het college om voor de aanvang van de vakantiemaand juli, een deftig fietsenrek te plaatsen op de parking.

        • Bijkomend agendapunt: AED toestellen ontbreken in sportzalen/sportvelden/scholen/O.C. (N-VA)

          Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
          Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: David Huygens, Bram Holemans, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 25 juni 2024 toegevoegd.

          Elk plots overlijden, dat vermeden had kunnen worden, is er eentje te veel. We vinden het daarom heel belangrijk dat dergelijke toestellen aanwezig zijn op openbare plaatsen. 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, Marijke Pertz
          Voorstanders: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1: De gemeenteraad investeert zo vlug mogelijk (termijn?) in de aankoop van AED toestellen.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Waar is het beeldje naartoe dat zich bevond aan de parochiezaal in Oud-Heverlee? (N-VA)

          Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
          Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: David Huygens, Bram Holemans, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 25 juni 2024 toegevoegd.

          De werken aan de parochiezaal zijn van start gegaan. We lazen dat de inboedel verdeeld werd onder de verenigingen van Oud-Heverlee. In de gevel prijkte een heiligenbeeld (zie foto).

          Vragen

          1. Wat is er gebeurd met het beeld?
          2. Waar bevindt zich het beeld nu?
          3. Krijgt het terug een plaats in het nieuwe gebouw?
          Besluit

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 53:58 van de opname.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Bijen vriendelijke planten (N-VA)

          Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
          Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: David Huygens, Bram Holemans, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van N-VA aan de gemeenteraadsagenda van 25 juni 2024 toegevoegd.

          Op de gemeenteraad van 30/6/2020 stelde gemeenteraadslid Jos Rutten dat er diverse plannen waren om het openbaar domein bijenvriendelijker in te richten- zoals op korte termijn: de omvorming van het kerkhof in Oud-Heverlee, de aanleg van het Park De Kouter, de omvorming van een stuk openbaar domein in de bomenwijk te Oud-Heverlee.

          Vragen

          1. Welke bijenvriendelijke planten zijn er uiteindelijk aangeplant in het park van de Kouter, kun je deze ook in detail bij naam noemen? Welke bomen en struiken en hoeveel? 

          2. Welke bijenvriendelijke planten zijn er aangeplant op het kerkhof van Oud-Heverlee? 

          3. En op het openbaar domein in de bomenwijk te Oud-Heverlee. 

          4. Welke bijenvriendelijke projecten zijn er nu uiteindelijk gerealiseerd en staan nog op de agenda?

          Besluit

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 54:54 van de opname.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Visienota Sociaal Wonen (Open Vld, Tom Teck en An Geets)

          Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
          Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: David Huygens, Bram Holemans, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van Open Vld, Tom Teck en An Geets aan de gemeenteraadsagenda van 25 juni 2024 toegevoegd.

          Oud-Heverlee kampt met een historische achterstand op het vlak van de realisatie van het Bindend Sociaal Objectief. Volgens de visienota van 21/12/2021 moet de gemeente nog een stevige inhaalbeweging maken. Voor de realisatie van de huurwoningen werd uitstel verleend tot 2025.

          Vragen:

          1. Wat is de stand van zaken? 

          2. Hoeveel sociale woningen werden er deze legislatuur effectief gerealiseerd?

          Besluit

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:01:22 van de opname.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Wateroverlast 15/07/2021 (Open Vld, Tom Teck en An Geets)

          Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
          Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: David Huygens, Bram Holemans, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van Open Vld, Tom Teck en An Geets aan de gemeenteraadsagenda van 25 juni 2024 toegevoegd.

          Op 15/07/2021 kampte een groot deel van Sint-Joris-Weert met wateroverlast. In samenwerking met de provinciegouverneur ging het gemeentebestuur op zoek naar oplossingen.

          Vragen:

          1. Wat is de stand van zaken? 

          2. Kunnen de inwoners van Sint-Joris-Weert terug op beide oren slapen?

          Besluit

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:03:28 van de opname.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Aanpak overlast door marters in de gemeenteschool Lijsterboom in Blanden (Open Vld, Tom Teck en An Geets)

          Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
          Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: David Huygens, Bram Holemans, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van Open Vld, Tom Teck en An Geets aan de gemeenteraadsagenda van 25 juni 2024 toegevoegd.

          Er is serieuze overlast door de aanwezigheid van marters in de kleuterschool van de Lijsterboom in Blanden. Die hebben een nest in het dak en het plafond boven de kleuterschool, waar er bovendien asbest aanwezig is. 

          In verschillende klassen zijn er al uitwerpselen en heel wat maden gevonden, afkomstig van prooien, die de marters  meenemen naar hun nest.  Bovendien brengt dit ook de nodige geurhinder met zich mee. En de marters banen zich ook een weg door het asbesten dak. 

          Dit is totaal niet hygienisch en er is eventueel ook een risico van verspreiding van asbest. 

          Dit is een al lang gekend problematiek die onrust veroorzaakt bij leraars, ouders en leerlingen. We hebben begrepen dat er al verschillende instanties langs geweest zijn om te proberen dit op te lossen maar dat dit tot nu toe niet gelukt is. 

          Maar we kunnen voor een oplossing toch niet wachten op de volledige renovatie van de kleuterschool. En het welzijn van de kleuters lijkt ons belangrijker dan dat van een marter.

          Vraag:

          Kan het nodige gebeuren om dit probleem ten gronde en definitief op te lossen en dit op korte termijn, door bijvoorbeeld de marter(s) te  laten vangen en de toegang tot het dak  dicht te laten maken door een gespecialiseerde firma omwille van de asbestproblematiek?

          Besluit

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:09:29 van de opname.

        • Bijkomend agendapunt: Vraag: Gevaarlijke situatie door parkeervakken en wegversmalling op de Waversebaan (Open Vld, Tom Teck en An Geets)

          Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
          Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: David Huygens, Bram Holemans, raadsleden
          Feiten en context

          In toepassing van artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werd dit punt op vraag van Open Vld, Tom Teck en An Geets aan de gemeenteraadsagenda van 25 juni 2024 toegevoegd.

          Bij de heraanleg van de Waversebaan werden er 6 parkeervakken aangelegd (waar meestal wagens geparkeerd staan) ter hoogte van de huisnummers 172 tem 190 (rijrichting Zoete Waters) en 25 meter verder in de andere rijrichting zijn er ter hoogte van de Rijschool 4 parkeervakken aangelegd met aan het begin en het einde een kleine groenzone op de rijweg (zie bijlage).

          We kregen meldingen en klachten over het feit dat bij drukker verkeer deze opstelling leidt tot gevaarlijke situaties en dat de passage moeilijk is omdat de parkeerzones te lang zijn (24 en 36 meter) en ze te dicht bij elkaar liggen. 

          De opzet om de snelheid te remmen net voor de school is natuurlijk goed maar het lijkt er op dat de remedie erger is dan de kwaal die men wil bestrijden.

          Vraag:

          Kan deze opstelling herbekeken worden om de situatie te verbeteren  door ofwel de parkeerzones in te korten, zeker die aan de kant van de Rijschool, ofwel de afstand te vergroten tussen de parkeerzones?

          Besluit

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:12:49 van de opname.

    • Hoogdringend

      • Bijkomende punten gemeenteraad

        • Vraag publiek

          Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
          Bart Clerckx, burgemeester
          Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
          Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Josien Van Dyck, Fien Gilias, Diana Bulens, Gerrit Versyck, An Geets, raadsleden
          Marijke Pertz, algemeen directeur
          Verontschuldigd: David Huygens, Bram Holemans, raadsleden
          Juridische gronden

          Decreet lokaal bestuur.

          Feiten en context

          Betrokkene diende volgende vraag in: zie bijlage

          Besluit

          Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:14:31 van de opname.

De voorzitter sluit de zitting op 25/06/2024 om 20:59.

Namens gemeenteraad,

Marijke Pertz
algemeen directeur

Adinda Claessen
voorzitter van de gemeenteraad