Terug
Gepubliceerd op 05/04/2023

Besluit  gemeenteraad

di 28/03/2023 - 19:30

581.115 - Gemeentelijk aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer betreffende het instellen van een uitgebreide zone 30 in deelgemeenten Oud-Heverlee, Vaalbeek, Blanden en Haasrode

Aanwezig: Adinda Claessen, voorzitter van de gemeenteraad
Bart Clerckx, burgemeester
Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, schepenen
Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Fien Gilias, Diana Bulens, An Geets, Paul Pues, raadsleden
Marijke Pertz, algemeen directeur
Verontschuldigd: David Huygens, Bram Holemans, Gerrit Versyck, raadsleden
Juridische gronden

Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
Decreet Lokaal bestuur.
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het Koninklijk Besluit van 16 maart 1968
Artikel 7 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Koninklijk Besluit van 01 december 1975 houdende de aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg
Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009
Onderhavig aanvullend reglement heeft uitsluitend betrekking op de gemeentewegen voor gemotoriseerd verkeer
Onderhavig aanvullend reglement heeft geen betrekking op de gewestwegen, parkwegen, specifieke landbouwwegen en trage wegen

Feiten en context

In het kader van de nieuwe verkeersleefbaarheidsplannen worden, om de verkeersveiligheid te verbeteren, een reeks maatregelen voorgesteld. Een van deze maatregelen is het instellen van uitgebreide zones 30 in de gemeente.

Duidelijke en logische snelheidsregimes over het volledige grondgebied dragen de voorkeur: 50 kilometer per uur op doorgangswegen (met uitzonderingen voor lokale situaties zoals bij voorbeeld een schoolomgeving of een dorpscentrum), 30 kilometer per uur op alle andere wegen. 

Voordelen van een zone 30 :

In zones met gemengd verkeer verhoogt een regime van 30 kilometer per uur merkbaar de veiligheid voor voetgangers en fietsers. Door de kortere remafstand van een wagen bij 30 km/u is het risico op zware verwondingen drie keer kleiner. Het risico op een dodelijk ongeval vermindert zelfs met een factor 6, vergeleken met 50km/u.

Het gebruik van minder vervuilende vervoersmodi wordt aangenamer en veiliger gemaakt en kan zo toenemen ten koste van het autogebruik. Dit leidt op zijn beurt tot een lager verbruik en dus minder CO2 uitstoot.

Bovendien, vermindert een zone 30 het sluipverkeer in de zone, wat zorgt voor minder hinder (trillingen en geluidsoverlast) en dus een hogere verkeersleefbaarheid. 

Het is ook bewezen door studies dat het verkeer even vlot blijft rijden in een zone 30 dan in een snelheidsregime van 50 km/u.

 

Argumentatie

Er wordt voorgesteld om een uitgebreide zone 30 in te stellen in deelgemeenten Oud-Heverlee, Vaalbeek, Blanden en Haasrode (zie documenten in bijlage) met verkeersborden F4a (begin zone) en F4b (einde zone) op volgende locaties.

Om het aantal nodige palen te verminderen, stelt de dienst infrastructuur voor om gebruik te maken van Artikel 6.7.5.3 van het ministerieel besluit van 10 oktober 1976 die toelaat dat beide borden (F4a en F4b) ruggelings op één paal mogen geplaatst worden. De borden F4a (begin zone) moeten wel altijd aan de rechter kant van de straat geplaatst worden.

Oud-Heverlee

  1. Maurits Noëstraat, net voor de zaal Roosenberg, waar de huidige snelheidsregime van 30 km/u van toepassing is
  2. Waversebaan, net na de ingang van de parking van ANB, waar de huidige snelheidsregime van 30 km/u van toepassing is
  3. Ophemstraat, ter hoogte van huisnummer 21, waar de huidige snelheidsregime van 30 km/u van toepassing is
  4. Waversebaan, net voor het Wilgenhof
  5. Don Boscolaan, begin van de straat komende van de Ophemstraat
  6. Rozenbergstraat, begin van de straat komende van de Ophemstraat
  7. Bogaardenstraat, net na het kruispunt met de Ophemstraat, richting Station Oud-Heverlee
  8. Rozenbergstraat, begin van de straat komende van de Waversebaan
  9. Kloosterdreef, begin van de straat komende van de Waversebaan
  10. Korbeekdamstraat, begin van de straat komende van de Waversebaan, richting station
  11. Ruitersweg, begin van de straat komende van de Waversebaan
  12. Dorpsstraat, begin van de straat komende van de Waversebaan, aan de Letterberg
  13. Vaalbeekstraat, begin van de straat komende van de Waversebaan, richting dorpscentrum (huidige situatie)
  14. Boslaan, begin van de straat komende van de Waversebaan, richting dorpscentrum (huidige situatie)
  15. Dorpsstraat, begin van de straat komende van de Waversebaan aan de apotheek
  16. Winkelweg, begin van de straat komende van de Waversebaan
  17. Boslaan, begin van de straat komende van de Waversebaan, richting bos
  18. Boslaan, begin van de straat komende van het bos
  19. Jozef Vandezandestraat, begin van de straat komende van de Waversebaan
  20. Blokkenstraat, begin van de straat komende van de Waversebaan
  21. Fonteinstraat, net voor het kruispunt met de Blokkenstraat, komende van Leuven
  22. op de spoorwegbrug, net na het kruispunt met de Fonteinstraat, richting Hazenfonteinstraat
  23. Hazenfonteinstraat, begin van de straat, komende van het bos onder de brug van de E40
  24. Maurits Noëstraat, net voor het kruispunt met de Steenbergstraat, komende van het Zoet Water
  25. Pragenweg, komende van het bos, net voor de eerste huizen
  26. Maurits Noëstraat, net voor de huisnummer 73, komende van Vaalbeek
  27. Sint-Joris-Weertstraat, begin van de straat komende van de Maurits Noëstraat
  28. Monarkenweg, voor het kruispunt met de Sint-Joris-Weertstraat komende van het bos
  29. Sint-Joris-Weertstraat, voor het kruispunt met de Monarkenweg, komende van het bos
De huidige variabele zone 30 op de Waversebaan blijft onveranderd.
 
Gezien deze straten doodlopend zijn en om het aantal borden en palen te verminderen, wordt er voorgesteld om in het begin van volgende straten te werken met borden C43 met een snelheidsregime van 30 km/u :
 
  1. Dennelaan
  2. Vesaliusstraat
  3. Graetboslaan
  4. Beukendreef
  5. Vaalbeekstraat, richting bos
  6. Pragenstraat, richting bos
  7. Eikenlaan
  8. Sint-Annastraat
  9. Korbeekdamstraat, richting bos
  10. Leibeekstraat
  11. Justin Scheepmanstraat, richting bos
  12. Meerdaalweg
Deze straten zijn in het rood gemarkeerd op het plan in bijlage, behalve de Justin Scheepmansstraat, buiten beeld.
 
De Mogelijkheid om niks aan te passen voor deze straten bestaat ook. Dan zouden de huidige regels van toepassing blijven (70 km/u buiten bebouwde kom en 50 km/u binnen bebouwde kom). Zo sparen we nog meer palen en borden. De Dienst infrastructuur vindt deze oplossing aanvaardbaar gezien deze straten doodlopend zijn en, door hun profiel, geen overdreven snelheden permitteren. 
 
Er wordt ook voorgesteld om 6 vignetten verkeersborden "Zone 30" in thermoplast aan te kopen om die te laten plaatsen bij het begin van de nieuwe uitgebreide zone 30 op de volgende locaties : 
  • in de Fonteinstraat
  • in de Bogaardenstraat
  • in de Waversebaan (twee keer voor het kruispunt met de Maurits Noëstraat)
  • in de Maurits Noëstraat (voor het kruispunt met de Waversebaan) 
  • in de Ophemstraat (voor het kruispunt met de Waversebaan)

 

Haasrode, Blanden en Vaalbeek

  1. Oud-Heverleestraat, komende van het bos, voor de eerste huizen
  2. Grezstraat, begin van de straat komende van het bos, kant Heverlee bos, voor de eerste huizen
  3. Grezstraat, begin van de straat, na het kruispunt met de Maurits Noëstraat, richting Gemeentehuis
  4. Gemeentestraat, begin van de straat, na het kruispunt met de Maurits Noëstraat
  5. Groenendaalstraat, begin van de straat, na het kruispunt met de Onze-Lieve-Vrouwstraat, richting bos
  6. Prosperdreef, begin van de straat, na het kruispunt met de Onze-Lieve-Vrouwstraat, richting bos (huidige situatie)
  7. Diewegstraat, begin van de straat, komende van de Naamsesteenweg (huidige situatie)
  8. Prosperdreef, na het kruispunt met de Langestraat, richting Vaalbeek (huidige situatie)
  9. Banhagestraat, begin van de straat, komende van de Bierbeekstraat
  10. Duivenstraat, begin van de straat, komende van de Naamsesteenweg
  11. Banhagestraat, net na het bord "bebouwde kom" komende van de Parnassusbergdreef
  12. Vinkenbosstraat, net na het bord "Blanden - bebouwde kom" komende van het Engels kerkhof (huidige situatie)
  13. Duivenstraat, voor het kruispunt met de Zavelstraat, komende van de Damendreef
  14. Duivenstraat, begin van de straat komende van de Expresweg
  15. Bovenbosstraat, begin van de straat komende van de Expresweg
  16. Wijnberstraat, begin van de straat, komende van de Bierbeekstraat
  17. Bovenbosstraat, begin van de straat komende van de Haasroodsestraat
  18. Slagbaan, begin van de straat, komende van de Blandenstraat
  19. Kerkstraat, begin van de straat, komende van de Blandenstraat
  20. Hogewinkelstraat, begin van de straat komende van de Blandenstraat
  21. Zwarte Poelstraat, begin van de straat komende van de Blandenstraat
  22. Graumereweg, voor het kruispunt met de Konijnenhoekstraat
  23. Blandenstraat, ter hoogte van voetweg 71 (huidige situatie)
  24. Blandenstraat, net voor het kruispunt met de Huffelstraat, komende van de Parkstraat (huidige situatie)
  25. Uitbatingsweg, begin van de straat, komende van de Parkstraat
  26. Herpendaalstraat, begin van de straat, komende van de Parkstraat
  27. Dassenstraat, net voor het kruispunt met de Herpendaalstraat en de Armand Verheydenstraat, komende van Bierbeek
  28. De Betstraat, op het bord "Haasrode - begin bebouwde kom" (huidige situatie)
  29. Bergenstraat, voor de eerste huizen komende van Bierbeek
  30. Boetsenberg, ter hoogte van de ingang van de parking, richting dorp
  31. Milsestraat, net na het bos, ter hoogte van huisnummer 8
  32. Bergenstraat, begin van de straat, komende van de Kartuizerstraat
  33. Alphonse Nijsstraat, begin van de straat, komende van de Kartuizerstraat
  34. Alex Vermaelenstraat, begin van de straat, komende van het bos
  35. Alex Vermaelenstraat, begin van de straat, komende van de Bierbeekstraat
  36. Rooikapelstraat, begin van de straat, komende van het bos, net voor de boerderij
  37. Rooikapelstraat, begin van de straat, komende van de Bierbeekstraat
  38. Interleuvenstraat, begin van de straat, komende van de Bierbeekstraat
  39. Kouterstraat, begin van de straat, komende van de Bierbeekstraat
  40. Kouterstraat, begin van de straat, komende van de Blandenstraat
  41. Korenbloemlaan, begin van de straat, komende van de Haasroodsestraat
  42. Korenbloemlaan, begin van de straat, komende van de Bierbeekstraat
  43. Bierbeekstraat, na het kruispunt met de Wijnbergstraat, komende van Haasrode
  44. Bierbeekstraat, begin van de straat, komende van de Expresweg
  45. Lijsterstraat, begin van de straat, komende van de Naamsesteenweg (huidige situatie)
 
De huidige variabele zone 30 op de Bierbeekstraat, ter hoogte van de school in Blanden, wordt permanent.
 
De Kartuizerstraat, richting voetbal na het kruispunt met de Bergenstraat, is een "zone fietstraat" en er geldt al een snelheidsregim van 30 km/u per definitie. Het is dus daar niet nodig een extra borden F4a en F4b te voorzien.
 
 
Gezien deze straten doodlopend zijn en om het aantal borden en palen te verminderen, wordt er voorgesteld om in het begin van volgende straten te werken met borden C43 met een snelheidsregime van 30 km/u :
 
  1. Heuvelstraat
  2. Stosbergstraat
  3. Brainestraat (huidige situatie)
  4. Kloostedreef
  5. Grezstraat, richting Meerdaalwoud
Deze straten zijn in het rood gemarkeerd op het plan in bijlage.
 
Er wordt ook voorgesteld om 3 vignetten verkeersborden "Zone 30" in thermoplast aan te kopen om die te laten plaatsen bij het begin van de nieuwe uitgebreide zone 30 op de volgende locaties : 
  • in de Blandenstraat (twee keer)
  • in de Dassenstraat
 
 
 
Deze maatregel wordt genomen om de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid te verbeteren in deelgemeenten Oud-Heverlee, Vaalbeek, Blanden en Haasrode

De verkeersraad werd geraadpleegd en heeft positief geadviseerd over het voorstel tijdens de sessie van 15 februari 2023.

Publieke stemming
Aanwezig: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Paul Vleminckx, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Sarah D'Hertefelt, Fien Gilias, Diana Bulens, An Geets, Paul Pues, Marijke Pertz
Voorstanders: Adinda Claessen, Bart Clerckx, Hanna Van Steenkiste, Katrien Timmermans, Jos Rutten, Kris Debruyne, Mattias Bouckaert, Paul Vleminckx, Sarah D'Hertefelt, Paul Pues
Onthouders: Francis Van Biesbroeck, Maggy Steeno, Tom Teck, Patrice Lemaitre, Mark Binon, Fien Gilias, Diana Bulens, An Geets
Resultaat: Met 10 stemmen voor, 8 onthoudingen
Besluit

Artikel 1: De gemeenteraad keurt het instellen van een uitgebreide zone 30 in deelgemeenten Oud-Heverlee, Vaalbeek, Blanden en Haasrode, goed. Op volgende locaties worden verkeersborden F4a en F4b voorzien :

Oud-Heverlee

  1. Maurits Noëstraat, net voor de zaal Roosenberg, waar de huidige snelheidsregime van 30 km/u van toepassing is
  2. Waversebaan, net na de ingang van de parking van ANB, waar de huidige snelheidsregime van 30 km/u van toepassing is
  3. Ophemstraat, ter hoogte van huisnummer 21, waar de huidige snelheidsregime van 30 km/u van toepassing is
  4. Waversebaan, net voor het Wilgenhof
  5. Don Boscolaan, begin van de straat komende van de Ophemstraat
  6. Rozenbergstraat, begin van de straat komende van de Ophemstraat
  7. Bogaardenstraat, net na het kruispunt met de Ophemstraat, richting Station Oud-Heverlee
  8. Rozenbergstraat, begin van de straat komende van de Waversebaan
  9. Kloosterdreef, begin van de straat komende van de Waversebaan
  10. Korbeekdamstraat, begin van de straat komende van de Waversebaan, richting station
  11. Ruitersweg, begin van de straat komende van de Waversebaan
  12. Dorpsstraat, begin van de straat komende van de Waversebaan, aan de Letterberg
  13. Vaalbeekstraat, begin van de straat komende van de Waversebaan, richting dorpscentrum (huidige situatie)
  14. Boslaan, begin van de straat komende van de Waversebaan, richting dorpscentrum (huidige situatie)
  15. Dorpsstraat, begin van de straat komende van de Waversebaan aan de apotheek
  16. Winkelweg, begin van de straat komende van de Waversebaan
  17. Boslaan, begin van de straat komende van de Waversebaan, richting bos
  18. Boslaan, begin van de straat komende van het bos
  19. Jozef Vandezandestraat, begin van de straat komende van de Waversebaan
  20. Blokkenstraat, begin van de straat komende van de Waversebaan
  21. Fonteinstraat, net voor het kruispunt met de Blokkenstraat, komende van Leuven
  22. op de spoorwegbrug, net na het kruispunt met de Fonteinstraat, richting Hazenfonteinstraat
  23. Hazenfonteinstraat, begin van de straat, komende van het bos onder de brug van de E40
  24. Maurits Noëstraat, net voor het kruispunt met de Steenbergstraat, komende van het Zoet Water
  25. Pragenweg, komende van het bos, net voor de eerste huizen
  26. Maurits Noëstraat, net voor de huisnummer 73, komende van Vaalbeek
  27. Sint-Joris-Weertstraat, begin van de straat komende van de Maurits Noëstraat
  28. Monarkenweg, voor het kruispunt met de Sint-Joris-Weertstraat komende van het bos
  29. Sint-Joris-Weertstraat, voor het kruispunt met de Monarkenweg, komende van het bos
 

Haasrode, Blanden en Vaalbeek

  1. Oud-Heverleestraat, komende van het bos, voor de eerste huizen
  2. Grezstraat, begin van de straat komende van het bos, kant Heverlee bos, voor de eerste huizen
  3. Grezstraat, begin van de straat, na het kruispunt met de Maurits Noëstraat, richting Gemeentehuis
  4. Gemeentestraat, begin van de straat, na het kruispunt met de Maurits Noëstraat
  5. Groenendaalstraat, begin van de straat, na het kruispunt met de Onze-Lieve-Vrouwstraat, richting bos
  6. Prosperdreef, begin van de straat, na het kruispunt met de Onze-Lieve-Vrouwstraat, richting bos (huidige situatie)
  7. Diewegstraat, begin van de straat, komende van de Naamsesteenweg (huidige situatie)
  8. Prosperdreef, na het kruispunt met de Langestraat, richting Vaalbeek (huidige situatie)
  9. Banhagestraat, begin van de straat, komende van de Bierbeekstraat
  10. Duivenstraat, begin van de straat, komende van de Naamsesteenweg
  11. Banhagestraat, net na het bord "bebouwde kom" komende van de Parnassusbergdreef
  12. Vinkenbosstraat, net na het bord "Blanden - bebouwde kom" komende van het Engels kerkhof (huidige situatie)
  13. Duivenstraat, voor het kruispunt met de Zavelstraat, komende van de Damendreef
  14. Duivenstraat, begin van de straat komende van de Expresweg
  15. Bovenbosstraat, begin van de straat komende van de Expresweg
  16. Wijnberstraat, begin van de straat, komende van de Bierbeekstraat
  17. Bovenbosstraat, begin van de straat komende van de Haasroodsestraat
  18. Slagbaan, begin van de straat, komende van de Blandenstraat
  19. Kerkstraat, begin van de straat, komende van de Blandenstraat
  20. Hogewinkelstraat, begin van de straat komende van de Blandenstraat
  21. Zwarte Poelstraat, begin van de straat komende van de Blandenstraat
  22. Graumereweg, voor het kruispunt met de Konijnenhoekstraat
  23. Blandenstraat, ter hoogte van voetweg 71 (huidige situatie)
  24. Blandenstraat, net voor het kruispunt met de Huffelstraat, komende van de Parkstraat (huidige situatie)
  25. Uitbatingsweg, begin van de straat, komende van de Parkstraat
  26. Herpendaalstraat, begin van de straat, komende van de Parkstraat
  27. Dassenstraat, net voor het kruispunt met de Herpendaalstraat en de Armand Verheydenstraat, komende van Bierbeek
  28. De Betstraat, op het bord "Haasrode - begin bebouwde kom" (huidige situatie)
  29. Bergenstraat, voor de eerste huizen komende van Bierbeek
  30. Boetsenberg, ter hoogte van de ingang van de parking, richting dorp
  31. Milsestraat, net na het bos, ter hoogte van huisnummer 8
  32. Bergenstraat, begin van de straat, komende van de Kartuizerstraat
  33. Alphonse Nijsstraat, begin van de straat, komende van de Kartuizerstraat
  34. Alex Vermaelenstraat, begin van de straat, komende van het bos
  35. Alex Vermaelenstraat, begin van de straat, komende van de Bierbeekstraat
  36. Rooikapelstraat, begin van de straat, komende van het bos, net voor de boerderij
  37. Rooikapelstraat, begin van de straat, komende van de Bierbeekstraat
  38. Interleuvenstraat, begin van de straat, komende van de Bierbeekstraat
  39. Kouterstraat, begin van de straat, komende van de Bierbeekstraat
  40. Kouterstraat, begin van de straat, komende van de Blandenstraat
  41. Korenbloemlaan, begin van de straat, komende van de Haasroodsestraat
  42. Korenbloemlaan, begin van de straat, komende van de Bierbeekstraat
  43. Bierbeekstraat, na het kruispunt met de Wijnbergstraat, komende van Haasrode
  44. Bierbeekstraat, begin van de straat, komende van de Expresweg
  45. Lijsterstraat, begin van de straat, komende van de Naamsesteenweg (huidige situatie)


 
De huidige variabele zone 30 op de Bierbeekstraat, ter hoogte van de school in Blanden, wordt permanent.
 
De snelheidsregime in de volgende straten wordt aangepast naar 30 km/u met borden C43 :
 
Oud-Heverlee
  1. Dennelaan
  2. Vesaliusstraat
  3. Graetboslaan
  4. Beukendreef
  5. Vaalbeekstraat, richting bos
  6. Pragenstraat, richting bos
  7. Eikenlaan
  8. Sint-Annastraat
  9. Korbeekdamstraat, richting bos
  10. Leibeekstraat
  11. Justin Scheepmanstraat, richting bos
  12. Meerdaalweg

 

Haasrode, Blanden en Vaalbeek

  1. Heuvelstraat
  2. Stosbergstraat
  3. Brainestraat (huidige situatie)
  4. Kloostedreef
  5. Grezstraat, richting Meerdaalwoud

  

De markering wordt aangebracht overeenkomstig de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 en het Ministerieel Besluit van 1 oktober 1976.

Artikel 2: Het reglement treedt in werking vanaf 1 juni 2023. De documenten worden overgemaakt ter kennisgeving aan de Vlaamse Overheid, Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare werken en aan de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.