Feiten en context
In het kader van de nieuwe verkeersleefbaarheidsplannen worden, om de verkeersveiligheid te verbeteren, een reeks maatregelen voorgesteld. Een van deze maatregelen is het instellen van uitgebreide zones 30 in de gemeente.
Duidelijke en logische snelheidsregimes over het volledige grondgebied dragen de voorkeur: 50 kilometer per uur op doorgangswegen (met uitzonderingen voor lokale situaties zoals bij voorbeeld een schoolomgeving of een dorpscentrum), 30 kilometer per uur op alle andere wegen.
Voordelen van een zone 30 :
In zones met gemengd verkeer verhoogt een regime van 30 kilometer per uur merkbaar de veiligheid voor voetgangers en fietsers. Door de kortere remafstand van een wagen bij 30 km/u is het risico op zware verwondingen drie keer kleiner. Het risico op een dodelijk ongeval vermindert zelfs met een factor 6, vergeleken met 50km/u.
Het gebruik van minder vervuilende vervoersmodi wordt aangenamer en veiliger gemaakt en kan zo toenemen ten koste van het autogebruik. Dit leidt op zijn beurt tot een lager verbruik en dus minder CO2 uitstoot.
Bovendien, vermindert een zone 30 het sluipverkeer in de zone, wat zorgt voor minder hinder (trillingen en geluidsoverlast) en dus een hogere verkeersleefbaarheid.
Het is ook bewezen door studies dat het verkeer even vlot blijft rijden in een zone 30 dan in een snelheidsregime van 50 km/u.
Argumentatie
Er wordt voorgesteld om een uitgebreide zone 30 in te stellen in deelgemeenten Oud-Heverlee, Vaalbeek, Blanden en Haasrode (zie documenten in bijlage) met verkeersborden F4a (begin zone) en F4b (einde zone) op volgende locaties.
Om het aantal nodige palen te verminderen, stelt de dienst infrastructuur voor om gebruik te maken van Artikel 6.7.5.3 van het ministerieel besluit van 10 oktober 1976 die toelaat dat beide borden (F4a en F4b) ruggelings op één paal mogen geplaatst worden. De borden F4a (begin zone) moeten wel altijd aan de rechter kant van de straat geplaatst worden.
Oud-Heverlee
- Maurits Noëstraat, net voor de zaal Roosenberg, waar de huidige snelheidsregime van 30 km/u van toepassing is
- Waversebaan, net na de ingang van de parking van ANB, waar de huidige snelheidsregime van 30 km/u van toepassing is
- Ophemstraat, ter hoogte van huisnummer 21, waar de huidige snelheidsregime van 30 km/u van toepassing is
- Waversebaan, net voor het Wilgenhof
- Don Boscolaan, begin van de straat komende van de Ophemstraat
- Rozenbergstraat, begin van de straat komende van de Ophemstraat
- Bogaardenstraat, net na het kruispunt met de Ophemstraat, richting Station Oud-Heverlee
- Rozenbergstraat, begin van de straat komende van de Waversebaan
- Kloosterdreef, begin van de straat komende van de Waversebaan
- Korbeekdamstraat, begin van de straat komende van de Waversebaan, richting station
- Ruitersweg, begin van de straat komende van de Waversebaan
- Dorpsstraat, begin van de straat komende van de Waversebaan, aan de Letterberg
- Vaalbeekstraat, begin van de straat komende van de Waversebaan, richting dorpscentrum (huidige situatie)
- Boslaan, begin van de straat komende van de Waversebaan, richting dorpscentrum (huidige situatie)
- Dorpsstraat, begin van de straat komende van de Waversebaan aan de apotheek
- Winkelweg, begin van de straat komende van de Waversebaan
- Boslaan, begin van de straat komende van de Waversebaan, richting bos
- Boslaan, begin van de straat komende van het bos
- Jozef Vandezandestraat, begin van de straat komende van de Waversebaan
- Blokkenstraat, begin van de straat komende van de Waversebaan
- Fonteinstraat, net voor het kruispunt met de Blokkenstraat, komende van Leuven
- op de spoorwegbrug, net na het kruispunt met de Fonteinstraat, richting Hazenfonteinstraat
- Hazenfonteinstraat, begin van de straat, komende van het bos onder de brug van de E40
- Maurits Noëstraat, net voor het kruispunt met de Steenbergstraat, komende van het Zoet Water
- Pragenweg, komende van het bos, net voor de eerste huizen
- Maurits Noëstraat, net voor de huisnummer 73, komende van Vaalbeek
- Sint-Joris-Weertstraat, begin van de straat komende van de Maurits Noëstraat
- Monarkenweg, voor het kruispunt met de Sint-Joris-Weertstraat komende van het bos
- Sint-Joris-Weertstraat, voor het kruispunt met de Monarkenweg, komende van het bos
De huidige variabele zone 30 op de Waversebaan blijft onveranderd.
Gezien deze straten doodlopend zijn en om het aantal borden en palen te verminderen, wordt er voorgesteld om in het begin van volgende straten te werken met borden C43 met een snelheidsregime van 30 km/u :
- Dennelaan
- Vesaliusstraat
- Graetboslaan
- Beukendreef
- Vaalbeekstraat, richting bos
- Pragenstraat, richting bos
- Eikenlaan
- Sint-Annastraat
- Korbeekdamstraat, richting bos
- Leibeekstraat
- Justin Scheepmanstraat, richting bos
- Meerdaalweg
Deze straten zijn in het rood gemarkeerd op het plan in bijlage, behalve de Justin Scheepmansstraat, buiten beeld.
De Mogelijkheid om niks aan te passen voor deze straten bestaat ook. Dan zouden de huidige regels van toepassing blijven (70 km/u buiten bebouwde kom en 50 km/u binnen bebouwde kom). Zo sparen we nog meer palen en borden. De Dienst infrastructuur vindt deze oplossing aanvaardbaar gezien deze straten doodlopend zijn en, door hun profiel, geen overdreven snelheden permitteren.
Er wordt ook voorgesteld om 6 vignetten verkeersborden "Zone 30" in thermoplast aan te kopen om die te laten plaatsen bij het begin van de nieuwe uitgebreide zone 30 op de volgende locaties :
- in de Fonteinstraat
- in de Bogaardenstraat
- in de Waversebaan (twee keer voor het kruispunt met de Maurits Noëstraat)
- in de Maurits Noëstraat (voor het kruispunt met de Waversebaan)
- in de Ophemstraat (voor het kruispunt met de Waversebaan)
Haasrode, Blanden en Vaalbeek
- Oud-Heverleestraat, komende van het bos, voor de eerste huizen
- Grezstraat, begin van de straat komende van het bos, kant Heverlee bos, voor de eerste huizen
- Grezstraat, begin van de straat, na het kruispunt met de Maurits Noëstraat, richting Gemeentehuis
- Gemeentestraat, begin van de straat, na het kruispunt met de Maurits Noëstraat
- Groenendaalstraat, begin van de straat, na het kruispunt met de Onze-Lieve-Vrouwstraat, richting bos
- Prosperdreef, begin van de straat, na het kruispunt met de Onze-Lieve-Vrouwstraat, richting bos (huidige situatie)
- Diewegstraat, begin van de straat, komende van de Naamsesteenweg (huidige situatie)
- Prosperdreef, na het kruispunt met de Langestraat, richting Vaalbeek (huidige situatie)
- Banhagestraat, begin van de straat, komende van de Bierbeekstraat
- Duivenstraat, begin van de straat, komende van de Naamsesteenweg
- Banhagestraat, net na het bord "bebouwde kom" komende van de Parnassusbergdreef
- Vinkenbosstraat, net na het bord "Blanden - bebouwde kom" komende van het Engels kerkhof (huidige situatie)
- Duivenstraat, voor het kruispunt met de Zavelstraat, komende van de Damendreef
- Duivenstraat, begin van de straat komende van de Expresweg
- Bovenbosstraat, begin van de straat komende van de Expresweg
- Wijnberstraat, begin van de straat, komende van de Bierbeekstraat
- Bovenbosstraat, begin van de straat komende van de Haasroodsestraat
- Slagbaan, begin van de straat, komende van de Blandenstraat
- Kerkstraat, begin van de straat, komende van de Blandenstraat
- Hogewinkelstraat, begin van de straat komende van de Blandenstraat
- Zwarte Poelstraat, begin van de straat komende van de Blandenstraat
- Graumereweg, voor het kruispunt met de Konijnenhoekstraat
- Blandenstraat, ter hoogte van voetweg 71 (huidige situatie)
- Blandenstraat, net voor het kruispunt met de Huffelstraat, komende van de Parkstraat (huidige situatie)
- Uitbatingsweg, begin van de straat, komende van de Parkstraat
- Herpendaalstraat, begin van de straat, komende van de Parkstraat
- Dassenstraat, net voor het kruispunt met de Herpendaalstraat en de Armand Verheydenstraat, komende van Bierbeek
- De Betstraat, op het bord "Haasrode - begin bebouwde kom" (huidige situatie)
- Bergenstraat, voor de eerste huizen komende van Bierbeek
- Boetsenberg, ter hoogte van de ingang van de parking, richting dorp
- Milsestraat, net na het bos, ter hoogte van huisnummer 8
- Bergenstraat, begin van de straat, komende van de Kartuizerstraat
- Alphonse Nijsstraat, begin van de straat, komende van de Kartuizerstraat
- Alex Vermaelenstraat, begin van de straat, komende van het bos
- Alex Vermaelenstraat, begin van de straat, komende van de Bierbeekstraat
- Rooikapelstraat, begin van de straat, komende van het bos, net voor de boerderij
- Rooikapelstraat, begin van de straat, komende van de Bierbeekstraat
- Interleuvenstraat, begin van de straat, komende van de Bierbeekstraat
- Kouterstraat, begin van de straat, komende van de Bierbeekstraat
- Kouterstraat, begin van de straat, komende van de Blandenstraat
- Korenbloemlaan, begin van de straat, komende van de Haasroodsestraat
- Korenbloemlaan, begin van de straat, komende van de Bierbeekstraat
- Bierbeekstraat, na het kruispunt met de Wijnbergstraat, komende van Haasrode
- Bierbeekstraat, begin van de straat, komende van de Expresweg
- Lijsterstraat, begin van de straat, komende van de Naamsesteenweg (huidige situatie)
De huidige variabele zone 30 op de Bierbeekstraat, ter hoogte van de school in Blanden, wordt permanent.
De Kartuizerstraat, richting voetbal na het kruispunt met de Bergenstraat, is een "zone fietstraat" en er geldt al een snelheidsregim van 30 km/u per definitie. Het is dus daar niet nodig een extra borden F4a en F4b te voorzien.
Gezien deze straten doodlopend zijn en om het aantal borden en palen te verminderen, wordt er voorgesteld om in het begin van volgende straten te werken met borden C43 met een snelheidsregime van 30 km/u :
- Heuvelstraat
- Stosbergstraat
- Brainestraat (huidige situatie)
- Kloostedreef
- Grezstraat, richting Meerdaalwoud
Deze straten zijn in het rood gemarkeerd op het plan in bijlage.
Er wordt ook voorgesteld om 3 vignetten verkeersborden "Zone 30" in thermoplast aan te kopen om die te laten plaatsen bij het begin van de nieuwe uitgebreide zone 30 op de volgende locaties :
- in de Blandenstraat (twee keer)
- in de Dassenstraat
Deze maatregel wordt genomen om de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid te verbeteren in deelgemeenten Oud-Heverlee, Vaalbeek, Blanden en Haasrode
De verkeersraad werd geraadpleegd en heeft positief geadviseerd over het voorstel tijdens de sessie van 15 februari 2023.