Terug raad voor maatschappelijk welzijn

Tue 25/06/2024 - 20:00 Meerdael

Goedkeuring ontwerp notulen

  • Goedkeuring ontwerp notulen

    De OCMW-raad neemt kennis van de ontwerpnotulen, opgesteld door de algemeen directeur, van de vorige vergadering van 28 mei 2024.

    De raadsleden nemen er nota van dat tot het einde van de huidige vergadering opmerkingen kunnen gemaakt worden betreffende de redactie van de notulen.

Openbaar

Financien

  • Artikel 1: De rekening 2023 sluit af met de volgende staat van het evenwicht:

     

    budgettair resultaat rekening lokaal bestuur Oud-Heverlee  euro
    I Exploitatiesaldo 6.791.433 
    II Investeringssaldo -5.562.030 
    III Saldo exploitatie en investeringen 1.229.403
    IV Financieringssaldo -201.878 
    V Budgettair resultaat van het boekjaar 1.027.525 
    VI Gecumuleerd resultaat vorig boekjaar 12.968.661 
    VII Gecumuleerd budgettair resultaat 13.996.187 
    IX beschikbaar budgettair resultaat 13.996.187 
       
    autofinancieringsmarge  
    I Exploitatiesaldo 6.791.433
    II Netto periodieke aflossingen 1.357.922 
    III Autofinancieringsmarge 5.433.511 

     

    Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de jaarrekening 2023 voor het gedeelte van het OCMW vast. 

OCMW

Secretariaat

  • Artikel 1: De OCMW-raad besluit de agenda van de algemene vergadering van 26 juni 2024 van WZZ De Kouter goed te keuren.

    1. Kennisname van het afschrift van de notulen van de algemene vergadering van 6 december 2023
    2. Stand van zaken werking woonzorgzone: informatie aan de leden – mondelinge toelichting door de raad van bestuur
    3. Afsluiting boekjaar 2023 – toelichting door de raad van bestuur
    a. Jaarrekening en jaarverslag (Bijlage 2 en 3)
    b. Verslag commissaris (Bijlage 4)
    4. Goedkeuring jaarrekening boekjaar 2023
    5. Herbenoeming bestuurder
    6. (Her)benoeming commissaris
    7. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

    Artikel 2: De OCMW-raad besluit Kris Debruyne aan te duiden als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering. 

Bijkomende punten gemeenteraad

  • Artikel 1:

    Tussen

    OCMW Oud-Heverlee met maatschappelijke zetel gelegen te Gemeentestraat 10 3054 Oud-Heverlee. en met ondernemingsnummer 0212.207.096 ,vertegenwoordigd door Bart Clerckx, burgemeester en Marijke Pertz algemeen directeur;       

    Hierna: “OCMW ” 

    en

    Woonmaatschappij Dijledal  met maatschappelijke zetel gelegen te Vaartkom 1 b, 3000 Leuven en met ondernemingsnummer 0400 634 447, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Erik Thora, directeur;

    Hierna: “Dijledal”

     

    wordt de volgende samenwerking overeengekomen:

     

     

    Artikel 1: Kader

    De persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de behandeling van dossiers van (potentiële) kandidaat-huurders van een sociale woning worden vanaf 01/01/2024[1] opgenomen in een centraal inschrijvingsregister (CIR) in plaats van in de decentrale registers van de verschillende woonmaatschappijen[2].  Kandidaat huurders die op de wachtlijst voor een sociale woning staan in het centraal inschrijvingsregister, moeten hun dossier bevestigen en actualiseren vanaf 18/03/2024 bij de bevoegde woonmaatschappij. De Woonmaatschappij Dijledal moet alle kandidaat-huurders op zijn wachtlijst per brief verwittigen zodat zij op de hoogte zijn om hun dossier na te kijken en eventueel aan te vullen en gegevens op te laden indien nodig. De kandidaat-huurder krijgt hiervoor vanaf de postdatum van de brief van de Woonmaatschappij Dijledal 30 dagen tijd. Als er geen tijdige bevestiging van de kandidaat-huurder is, zal de Woonmaatschappij Dijledal ook een herinneringsbrief sturen met een termijn van 15 dagen. Bevestigt een kandidaat-huurder het dossier dan niet of voldoet hij niet aan de inschrijvingsvoorwaarden dan wordt de kandidaat geschrapt en staat hij/zij/hun niet langer op de wachtlijst. De aanmelding moet bij voorkeur digitaal via itsme of elektronische identiteitskaart gebeuren. Als mensen het antwoordstrookje terugbezorgen kan een aanvraag op papier gebeuren.

     

     

    Artikel 2: Voorwerp overeenkomst

    OCMW wenst “Dijledal” te ondersteunen zodat kandidaat-huurders binnen de voorziene termijn hun aanvraag voor een sociale woning bevestigd en/of geactualiseerd hebben in het centraal inschrijvingsregister .

     

    Artikel 3: Doelgroep

    Kandidaat-huurders die zich kandidaat hebben gesteld voor een sociale woning bij een Woonmaatschappij, én die hun actualisatie en/of bevestiging in het centraal inschrijving register niet tijdig afgerond hebben, nadat zij een eerste keer zijn aangeschreven door de woonmaatschappij.

     

    OCMW  filtert op basis van het rijksregisternummer de cliënten van het OCMW eruit. OCMWzal deze cliënten contacteren. OCMW  bezorgt de overige persoonsgegevens van de kandidaat-huurders aan subverwerker.

     

     

     

    Artikel 4: Persoonsgegevens

    Om de kandidaat-huurders van de doelgroep (artikel 3) te contacteren worden volgende persoonsgegevens bezorgd aan OCMW :  

     

    • Rijksregisternummer van de kandidaat-huurder
    • Naam en voornaam van de kandidaat-huurder
    • Adres van de kandidaat-huurder
    • Telefoonnummer van de kandidaat-huurder
    • E-mail adres van de kandidaat-huurder

     

    Het OCMW zal deze cliënten contacteren. 

    Artikel 5: Verantwoordelijkheden inzake deze Verwerking van Persoonsgegevens

    Iedere verwerking van Persoonsgegevens krachtens deze Overeenkomst zal gebeuren conform de Wetgeving inzake de bescherming van persoonsgegevens.

    “Dijledal” bepaalt “waarom” en “hoe” deze Persoonsgegevens moeten worden verwerkt.

    “OCMW ” treedt hierdoor op als verwerker van Dijledal en zal samen met Dijledal een verwerkingsovereenkomst afsluiten.

    “OCMW ” voert deze ondersteuning uit conform de voorwaarden bepaalt in artikel 3 en 4 van deze overeenkomst.

    Als er nog andere subverwerkers worden betrokken vraagt “OCMW ………. ” vooraf de goedkeuring van “Dijledal”. “OCMW ………. ” sluit met elk van de subverwerkers een subverwerkingsovereenkomst af.

     

    Artikel 6: Naleving van de overeenkomst

    Als de overeenkomst door de partijen onvoldoende wordt nageleefd, melden de vertegenwoordigers van de partijen dit aan de ondertekenaars van het document.

     

    De ondertekenaars van dit document stellen alles in het werk om in onderling overleg de samenwerking terug op het niveau van de overeengekomen afspraken te brengen.

     

    Als de ondertekenaars van dit document niet tot een akkoord komen, zullen zij hun standpunt motiveren in een formeel schrijven.

     

    Als na dit schrijven nog steeds geen akkoord kan worden bereikt, kan in onderling overleg besloten worden om de overeenkomst niet verder te zetten.

    Artikel 7: Duur en opzegging

    De samenwerking die in deze overeenkomst wordt beschreven start op datum van de meest recente datum van de ondertekening en loopt tot 15 november 2024. Tegen deze datum worden de bezorgde persoonsgegevens gewist.

     

     

    Opgemaakt te Oud-Heverlee, op …. (datum), in evenveel exemplaren als er partijen zijn

     



    [2] Artikel 163 van het decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen vervangt artikel 6.5 van de Vlaamse Codex Wonen over de decentrale registers.

     

    Artikel 2: Verwerkersovereenkomst

    VERWERKINGSOVEREENKOMST[1]

     

     

    tussen

    Woonmaatschappij Dijledal  met maatschappelijke zetel gelegen te Vaartkom 1 b, 3000 Leuven en met ondernemingsnummer 0400 634 447, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Erik Thora, algemeen directeur ;

     

    Contactgegevens organisatie: Kasper Van Rompay, kasper.vanrompay@dijledal.be

    Contactgegevens DPO: Dirk De Bot, dirk@dps4u.be

     

     

    Hierna: de “Verwerkingsverantwoordelijke”;

    en

    OCMW Oud-Heverlee

     

    Contactgegevens organisatie: dpo@oud-heverlee.be

    Contactgegevens DPO: Jill Muller (dpo@oud-heverlee.be)

     

    Hierna: de “Verwerker”;

    De Verwerkingsverantwoordelijke en de Verwerkers worden hieronder ook wel afzonderlijk aangeduid als een “Partij” of gezamenlijk als de “Partijen”;

     

     

     

    na te hebben uiteengezet

     

    1. Op heden hebben OCMW  en de woonmaatschappij Dijledal een overeenkomst (opgesomd in bijlage 1) gesloten met betrekking tot het ondersteunen van kandidaat huurders van een sociale woning bij het bevestigen en actualiseren van hun inschrijving voor een sociale woning in het centraal inschrijvingsregister, hierna genoemd de Opdracht;

     

     

    1. In het kader van deze overeenkomst zal de Verwerker bepaalde Persoonsgegevens Verwerken in opdracht en voor rekening van de Verwerkingsverantwoordelijke;

     

    De partijen wensen nu hun afspraken met betrekking tot de uitvoering en organisatie van deze Verwerking van Persoonsgegevens te formaliseren in deze Verwerkingsovereenkomst, die integraal deel uitmaakt van voornoemde dienstverleningsovereenkomst.

     

    wordt overeengekomen wat volgt

     

    Artikel 1: Definities

     

    Begrippen die in deze Verwerkingsovereenkomst met hoofdletter worden gebruikt, moeten worden geïnterpreteerd zoals in dit artikel of elders in de Verwerkingsovereenkomst gedefinieerd. 

     

    AVG

    Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);

     

    Betrokkene

    De geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon op wie een Persoonsgegeven betrekking heeft;

     

    Datalek

    Een inbreuk op de beveiliging die per ongeluk of op onrechtmatige wijze leidt tot de vernietiging, het verlies, de wijziging of de ongeoorloofde verstrekking van of de ongeoorloofde toegang tot doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwerkte gegevens;

     

    Derden

    Elke natuurlijke persoon, rechtspersoon, overheidsinstantie, dienst of ander orgaan andere dan de Verwerker, de Verwerkingsverantwoordelijke en hun personeelsleden of aangestelden;

     

    Opdracht

    De opdracht zoals omschreven in bijlage 1;

     

     

    Persoonsgegevens

     

     

     

    Unierechtelijke of lidstaatrechtelijke bepaling

    Alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon, zoals ook gedefinieerd in artikel 4, 1) AVG, die de Verwerker in het kader van de Opdracht Verwerkt;

     

    Een bepaling opgelegd door Unierechtelijke of (EU) lidstaatrechtelijke wetgeving;                                      

     

    Verwerken / Verwerking

    Elke bewerking of geheel van bewerkingen met betrekking tot Persoonsgegevens of een geheel van Persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens, zoals ook gedefinieerd in artikel 4, 2) AVG;

     

    Verwerkings-
    overeenkomst

    Deze overeenkomst.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Artikel 2: Voorwerp (art. 28, lid 3 en 4 AVG)

     

    2.1.             De Verwerker Verwerkt Persoonsgegevens voor de Verwerkingsverantwoordelijke uitsluitend zoals omschreven in de Opdracht en overeenkomstig de in deze Overeenkomst vastgelegde verplichtingen.  De Opdracht wordt nader omschreven in bijlage 1.

     

    2.2.             Elke Verwerking anders dan omschreven in de Opdracht is strikt verboden, met inbegrip van de doorgifte van Persoonsgegevens aan Derden, een derde land of een internationale organisatie, behoudens indien één van de hieronder opgesomde voorwaarden vervuld is:

    -          de Verwerkingsverantwoordelijke heeft schriftelijke instructies gegeven om bijkomende Verwerkingen uit te voeren; of

    -          een Unierechtelijke of lidstaatrechtelijke bepaling verplicht de Verwerker tot deze bijkomende Verwerking.  De Verwerker zal de Verwerkingsverantwoordelijke desgevallend binnen een redelijke termijn voorafgaand aan de bijkomende Verwerking op de hoogte stellen van voornoemd wettelijk voorschrift, tenzij die wetgeving deze kennisgeving om gewichtige redenen van algemeen belang verbiedt.  Als de Verwerker een verzoek krijgt om Persoonsgegevens ter beschikking te stellen door een daartoe bevoegde instantie overeenkomstig een Unierechtelijke of lidstaatrechtelijke bepaling, beoordeelt zij eerst of het verzoek bindend is en of zij op grond van gedrags- en beroepsregels aan het verzoek moet voldoen. Als er geen strafrechtelijke of andere juridische belemmeringen zijn, dan stelt de Verwerker de Verwerkingsverantwoordelijke op de hoogte van het verzoek. De Verwerker doet dat binnen een termijn dat het voor de Verwerkingsverantwoordelijke mogelijk is om eventuele rechtsmiddelen tegen de verstrekking van de Persoonsgegevens in te stellen.

     

    2.3.             De Verwerker stelt de Verwerkingsverantwoordelijke onmiddellijk in kennis indien naar zijn mening een instructie inbreuk oplevert op de AVG of op andere Unierechtelijke of lidstaatrechtelijke bepalingen inzake gegevensbescherming.

     

    Artikel 3: Duur (art. 28, lid 3, g)

     

    3.1.             Loopt samen met de Opdracht beschreven in punt A.

     

    3.2.             Artikels 3.3, 5, 6, 7, 9 en 12 blijven van kracht na beëindiging van de Verwerkingsovereenkomst.

     

    3.3.             Na beëindiging van de Verwerkingsovereenkomst dient de Verwerker aan de Verwerkingsverantwoordelijke zonder onredelijke vertraging, en onverwijld op verzoek, een kopie te bezorgen van alle Persoonsgegevens die door haar in het kader van de Opdracht Verwerkt worden, in gestructureerd, gangbaar en machine leesbaar formaat.  Als alle Persoonsgegevens zijn bezorgd, stelt de Verwerker onmiddellijk een einde aan elke verwerking van de Persoonsgegevens en vernietigt hij elke kopie en back-up van de Persoonsgegevens die hij nog zou bezitten, tenzij opslag van de Persoonsgegevens Unierechtelijk of lidstaatrechtelijk is verplicht.

     

     

     

     

    Artikel 4: Beveiliging (art. 32 AVG)

     

    4.1.             De Verwerker treft alle passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen die nodig zijn om de Persoonsgegevens te beveiligen, rekening houdend met de stand van de techniek en de kost voor beveiliging, alsook met de aard, de omvang, de context en de verwerkingsdoeleinden en de qua waarschijnlijkheid en ernst uiteenlopende risico's voor de rechten en vrijheden van personen.  In het bijzonder zal de Verwerker de Persoonsgegevens beveiligen tegen vernietiging, verlies, vervalsing, niet toegelaten verspreiding of toegang en elke andere vorm van onwettige Verwerking.  De minimale maatregelen die worden getroffen, worden in bijlage 2 toegevoegd.

     

    4.2.             De Verwerker wijst een functionaris voor gegevensbescherming aan en heeft tenminste een actueel veiligheidsbeleid- en plan.

     

    Artikel 5: Vertrouwelijkheid (art. 29 AVG)

     

    5.1.             De Verwerker verbindt zich er uitdrukkelijk toe het vertrouwelijk karakter en de veiligheid van de Persoonsgegevens die zij in het kader van de Opdracht Verwerkt, te waarborgen.

     

    5.2.             De Verwerker maakt zich sterk dat alle personeelsleden of aangestelden die toegang hebben tot de Persoonsgegevens het vertrouwelijk karakter en de veiligheid van deze Persoonsgegevens zullen respecteren.  De Verwerker zal erop toezien dat personeelsleden of aangestelden enkel toegang verkrijgen tot Persoonsgegevens nadat ze behoorlijk gebonden zijn door een wettelijke of contractuele vertrouwelijkheidsverplichting.

     

    Artikel 6: Onderaanneming en subverwerkers (art. 28 lid 4 AVG)

     

    6.1.             Het is aan de Verwerker toegestaan andere verwerkers aan te stellen om Persoonsgegevens in het kader van de Opdracht te Verwerken (hierna: de “Subverwerker”).  De Verwerkingsverantwoordelijke gaat akkoord met de lijst van Subverwerkers opgesomd in bijlage 3. Binnen een redelijke termijn voor het aannemen van een andere Subverwerker licht de Verwerker de Verwerkingsverantwoordelijke in over de toevoeging of verandering.  De Verwerkingsverantwoordelijke kan vervolgens bezwaar maken tegen het aannemen van de voorgestelde Subverwerker.

     

    6.2.             Extern ingehuurde medewerkers worden voor deze Verwerkingsovereenkomst niet als Subverwerker beschouwd. De Verwerker zal er op toezien dat deze extern ingehuurde medewerkers dezelfde vertrouwelijkheidsclausule, zoals beschreven in artikel 5 van deze Verwerkingsovereenkomst naleven zoals dit voor de eigen werknemers van de Verwerker het geval is.

     

    6.3.             De Verwerker en de Subverwerker sluiten een overeenkomst waarin dezelfde verplichtingen inzake gegevensbescherming opgelegd worden als die welke in de voorliggende Verwerkingsovereenkomst zijn opgenomen.  De Verwerker zal de Subverwerkers ook dezelfde geheimhoudingsverplichting als deze die op haar rust opleggen middels een vertrouwelijkheidsovereenkomst.  De Verwerker zal op eenvoudig verzoek van de Verwerkingsverantwoordelijke het nodige bewijs voorleggen om aan te tonen dat de overeenkomsten met haar Subverwerkers voldoen aan de in dit artikel gestelde voorwaarden.

     

    6.4.             De Verwerker houdt een actueel overzicht bij van de overeenkomsten met Subverwerkers en kan deze binnen redelijke termijn op eenvoudig verzoek bezorgen aan de Verwerkingsverantwoordelijke.

     

    6.5.             Indien een Subverwerker haar gegevensbeschermingsverplichtingen niet vervult, zal de Verwerker volledig aansprakelijk blijven ten opzichte van de Verwerkingsverantwoordelijke voor de naleving van deze verplichtingen.

     

    Artikel 7: Bijstand (art. 28, lid 3, e - f)

     

    7.1.             Algemeen

    De Verwerker zal de Verwerkingsverantwoordelijke alle informatie verstrekken en alle bijstand verlenen die noodzakelijk is en/of die redelijkerwijze mag worden verwacht opdat de Verwerkingsverantwoordelijke in staat zou zijn om haar verplichtingen uit de AVG na te komen én van deze nakoming het bewijs te leveren.

     

    7.2.             Bijstand bij verzoek van een Betrokkene

    De Verwerker verleent aan de Verwerkingsverantwoordelijke door middel van passende technische en organisatorische maatregelen, voor zover mogelijk, bijstand bij het vervullen van diens plicht om verzoeken tot uitoefening van de in hoofdstuk III van de AVG vastgestelde rechten van de betrokkene, te beantwoorden.

     

    Indien een Betrokkene zich rechtstreeks wendt tot de Verwerker om zich te beroepen op één van de rechten die hem ingevolge hoofdstuk III van de AVG zijn toegekend, zal de Verwerker dit onverwijld melden aan de Verwerkingsverantwoordelijke en alleen tegemoet komen aan het verzoek van de Betrokkene na schriftelijk akkoord van de Verwerkingsverantwoordelijke.

     

    7.3.             Bijstand bij Datalekken

    De Verwerker verbindt zich ertoe elk Datalek en alle ernstige pogingen tot onrechtmatige of ongeautoriseerde Verwerkingen of toegangen tot Persoonsgegevens zonder onredelijke vertraging, en uiterlijk 24 uur na kennisname, te melden aan de Verwerkingsverantwoordelijke conform artikel 33.3 van de AVG. De Verwerker zal alle maatregelen treffen die redelijkerwijs nodig zijn om (verdere) schending van de beveiligingsmaatregelen en eventuele schade te voorkomen of te beperken en zal aan de Verwerkingsverantwoordelijke alle informatie die ze nuttig of nodig acht, verschaffen.

     

    Rekening houdend met de aard van de Verwerking en de hem ter beschikking staande informatie, verleent de Verwerker bovendien bijstand aan de Verwerkingsverantwoordelijke bij het nakomen van diens verplichtingen betreffende:

    -       het melden van een Datalek aan de toezichthoudende autoriteit conform artikel 33 van de AVG;

    -       het mededelen van een Datalek aan de betrokkene conform artikel 34 van de AVG.

     

    Het is de Verwerker evenwel niet toegestaan om het Datalek zelf te melden aan de GBA of de mededeling aan de betrokkene zelf te verrichten. Dit is uitsluitend de bevoegdheid van de Verwerkingsverantwoordelijke.

     

    7.4.             Andere bijstandsverplichtingen

    De Verwerker zal - rekening houdend met de aard van de Verwerking en de hem ter beschikking staande informatie – de Verwerkingsverantwoordelijke bijstand verlenen bij het nakomen van diens verplichtingen betreffende:

     

    -       het beveiligen van de verwerking conform artikel 32 van de AVG;

    -       het uitvoeren van een gegevensbeschermingseffectbeoordeling conform artikel 35 van de AVG;

    -       het voorafgaand aan een voorgenomen verwerking raadplegen van de  toezichthoudende autoriteit, wanneer dit na een gegevensbeschermingseffectbeoordeling nodig zou blijken, conform artikel 36 van de AVG.

     

    Artikel 8: Plaats van Verwerking (art. 3, art. 28, lid 3))

     

    De Verwerker Verwerkt de Persoonsgegevens alleen binnen de Europese Economische Ruimte, tenzij hierover met de Verwerkingsverantwoordelijke andere afspraken zijn gemaakt. Deze afspraken leggen de Partijen gezamenlijk schriftelijk vast.

    Artikel 9: Controle (art. 28, lid 3, h)

     

    9.1.             De Verwerkingsverantwoordelijke of zijn daartoe aangestelde heeft op elk ogenblik het recht om de naleving van deze Verwerkingsovereenkomst te controleren. Daartoe heeft zij het recht om zich ter plaatse te begeven in de lokalen of plaatsen waar de Verwerker de Verwerking uitvoert. De Verwerkingsverantwoordelijke zal de Verwerker minstens tien dagen voorafgaand aan het uitvoeren van de controle schriftelijk inlichten. De Verwerkingsverantwoordelijke zal de controles, tenzij dwingend anders vereist, enkel op werkdagen tijdens kantooruren uitvoeren.

     

    9.2.             Op eenvoudig verzoek van de Verwerkingsverantwoordelijke is de Verwerker ertoe gehouden alle inlichtingen die van toepassing zijn bij de uitvoering van deze Verwerkingsovereenkomst mee te delen en bijstand te verlenen bij het uitvoeren van de audits of bij het vervullen van de verplichting om verzoeken om uitoefening van de in de AVG vastgestelde rechten van de Betrokkene te beantwoorden.

     

    Artikel 10: Aansprakelijkheid (art. 82, lid 2)

     

    10.1.           De Verwerker is aansprakelijk ten aanzien van de Verwerkingsverantwoordelijke voor schade die voortvloeit uit een handeling of een nalatigheid wanneer bij de Verwerking niet is voldaan aan de specifiek tot verwerkers gerichte verplichtingen van de AVG, dan wel uit een handeling of nalatigheid in strijd met de rechtmatige instructies van de Verwerkingsverantwoordelijke.

     

    10.2.           De aansprakelijkheid van de Verwerker is beperkt zoals voorzien in de Opdracht, zonder evenwel afbreuk te doen aan art 82 van de AVG.

     

    Artikel 11: Beëindiging

     

    11.1.           Indien de Verwerker zijn verplichtingen onder deze Verwerkingsovereenkomst niet naleeft, kan de Verwerkingsverantwoordelijke, onverminderd het recht om een schadevergoeding te bekomen, na schriftelijke gemotiveerde ingebrekestelling de Opdracht geheel of gedeeltelijk beëindigen indien de Verwerker nalaat passende maatregelen te treffen.

     

    Artikel 12: Overige

     

    12.1.           Deze Verwerkingsovereenkomst is onderworpen aan het Belgisch recht.  Alle geschillen in verband met deze Verwerkingsovereenkomst, zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar de Verwerkingsverantwoordelijke gevestigd is.

     

    12.2.           Indien een bepaling in de Verwerkingsovereenkomst geheel of gedeeltelijk ongeldig, onwettig of nietig zou worden verklaard, tast dit op geen enkele wijze de geldigheid, wettigheid en toepasbaarheid van de andere bepalingen aan. De Partijen zullen vervolgens te goeder trouw onderhandelen om de ongeldige, onwettige of nietige bepaling te vervangen door een geldige bepaling die zoveel als mogelijk de gevolgen heeft van de ongeldige, onwettige of nietige bepaling.

     

    12.3.           Aanvullingen en wijzigingen op deze Verwerkingsovereenkomst dienen schriftelijk te gebeuren door middel van een addendum dat als bijlage aan deze Verwerkingsovereenkomst zal worden gehecht.

     

     

     

    Deze Verwerkingsovereenkomst werd op [DATUM] te Leuven opgesteld in evenveel exemplaren als er Partijen zijn.  Aan elke Partij wordt één ondertekend exemplaar van de Verwerkingsovereenkomst overhandigd.

     

    Voor de Verwerkingsverantwoordelijke

     

     

     

     

    Erik Thora

    directeur

     

     

    Voor de Verwerker                        

     

    de algemeen directeur                                                                      de voorzitter van het vast bureau

     

     

     

     

     

     

     

                                                                                                  

                                                                          

                                                                                                   Schepen van zorg en welzijn

     

     

     

     


     

     

     

     

    BIJLAGEN

    -          Bijlage 1: omschrijving Opdracht

    -          Bijlage 2: veiligheidsmaatregelen

    -          Bijlage 3: Opsomming van Subverwerkers


     


    BIJLAGE 1

     

    Deze verwerking van persoonsgegevens gebeurt in het kader van de regelgeving inzake huur van sociale woningen, zoals opgenomen in de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (“VCW21”) en het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (“BVCW21”).

    De persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de behandeling van dossiers van (potentiële) kandidaat-huurders van een sociale woning worden vanaf 01/01/2024[2] opgenomen in een centraal inschrijvingsregister (CIR) in plaats van in de decentrale registers van de verschillende woonmaatschappijen[3].  Het agentschap Wonen in Vlaanderen is de verwerkingsverantwoordelijke voor het bijhouden van het CIR[4]. Het agentschap Wonen in Vlaanderen heeft hiervoor een protocol afgesloten met de Woonmaatschappij Dijledal. Kandidaat huurders die op de wachtlijst voor een sociale woning staan in het centraal inschrijvingsregister, moeten hun dossier bevestigen en actualiseren vanaf 18/03/2024. De Woonmaatschappij Dijledal moet alle kandidaat-huurders op zijn wachtlijst per brief verwittigen zodat zij op de hoogte zijn om hun dossier na te kijken en eventueel aan te vullen en gegevens op te laden indien nodig. De kandidaat-huurder krijgt hiervoor vanaf de postdatum van de brief van de Woonmaatschappij Dijledal 30 dagen tijd. Als er geen tijdige bevestiging van de kandidaat-huurder is, zal de Woonmaatschappij Dijledal ook een herinneringsbrief sturen met een termijn van 15 dagen. Bevestigt een kandidaat-huurder het dossier dan niet of voldoet hij niet aan de inschrijvingsvoorwaarden dan wordt de kandidaat geschrapt en staat hij/zij/hun niet langer op de wachtlijst. De aanmelding moet bij voorkeur digitaal via itsme of elektronische identiteitskaart gebeuren. Als mensen het antwoordstrookje terugbezorgen kan een aanvraag op papier gebeuren.

    OCMW ………. zal de kandidaat-huurders die hun aanvraag niet tijdig bevestigd en/of geactualiseerd hebben contacteren om hen hier attent op te maken en hen te helpen bij de bevestiging en actualisatie. Voor het contacteren van de kandidaat-huurders die geen cliënt zijn bij het OCMW zal mogelijk  een subverwerker ………… deze taak op zich nemen.

     

    In het kader van Verwerkingsovereenkomst voert de Verwerker op de onderstaande Persoonsgegevens de Verwerkingen uit waarvan per gegevenssoort de aard van de verwerking, alsmede het doel ervan en de categorieën van betrokkenen worden vermeld.

    Soort persoonsgegeven

    Aard van de verwerking

    Doel van de verwerking

    Categorie(ën) van betrokkenen

    Identificatienummer van het rijksregister

    Verzamelen, opslaan, verwerken, wissen

    Nagaan of de kandidaat-huurders cliënt is van het OCMW

    Kandidaat huurder sociale huisvesting

    Naam en voornamen

    Verzamelen, opslaan, verwerken, wissen

    De kandidaat-huurders die de aanvraag voor inschrijving voor een sociale woning niet tijdig bevestigd of geactualiseerd hebben contacteren om hen hier attent op te maken en hen hierbij te helpen.

    Kandidaat huurder sociale huisvesting

    hoofdverblijfplaats

    Verzamelen, opslaan, verwerken, wissen

    De kandidaat-huurders die de aanvraag voor inschrijving voor een sociale woning niet tijdig bevestigd of geactualiseerd hebben contacteren om hen hier attent op te maken en hen hierbij te helpen.

    Kandidaat huurder sociale huisvesting

    Telefoonnummer

    Verzamelen, opslaan, verwerken, wissen

    De kandidaat-huurders die de aanvraag voor inschrijving voor een sociale woning niet tijdig bevestigd of geactualiseerd hebben contacteren om hen hier attent op te maken en hen hierbij te helpen.

    Kandidaat huurder sociale huisvesting

    mailadres

    Verzamelen, opslaan, verwerken, wissen

    De kandidaat-huurders die de aanvraag voor inschrijving voor een sociale woning niet tijdig bevestigd of geactualiseerd hebben contacteren om hen hier attent op te maken en hen hierbij te helpen.

    Kandidaat huurder sociale huisvesting

    Status kandidaten dossier

    Verzamelen, opslaan, verwerken, wissen

    De kandidaat-huurders die de aanvraag voor inschrijving voor een sociale woning niet tijdig bevestigd of geactualiseerd hebben contacteren om hen hier attent op te maken en hen hierbij te helpen.

    Kandidaat huurder sociale huisvesting


     


    BIJLAGE 2

     

    Technische en Organisatorische maatregelen

     

    Bepalingen art 32 AVG

    Rekening houdend met de stand van de techniek, de uitvoeringskosten, alsook met de aard, de omvang, de context en de verwerkingsdoeleinden en de qua waarschijnlijkheid en ernst uiteenlopende risico's voor de rechten en vrijheden van personen, treffen de verwerkingsverantwoordelijke en de verwerker passende technische en organisatorische maatregelen om een op het risico afgestemd beveiligingsniveau te waarborgen.

    De verwerker is eraan gehouden om maatregelen te treffen die onder meer het volgende kunnen omvatten:

    • de pseudonimisering en versleuteling van persoonsgegevens
    • het vermogen om op permanente basis de vertrouwelijkheid, integriteit, beschikbaarheid en veerkracht van de verwerkingssystemen en diensten te garanderen
    • het vermogen om bij een fysiek of technisch incident de beschikbaarheid van en de toegang tot de persoonsgegevens tijdig te herstellen
    • een procedure voor het op gezette tijdstippen testen, beoordelen en evalueren van de doeltreffendheid van de technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de verwerking

    Technische en organisatorische maatregelen betreffende de interne werking en organisatie van Verwerker.

    A)   Technische en organisatorische maatregelen 

    [Aanduiden in tweede kolom of de maatregel wordt toegepast, eventueel aanvullen indien anders dan omschrijving in derde kolom of schrappen wat niet past]

     

     OK?

     

    ALGEMEEN

    BEVEILIGINGSBELEID EN

    ORGANISATIE VAN

    INFORMATIEBEVEILIGING

    OK

    Verantwoordelijke  voor  informatie  beveiliging: 

    Verwerker  heeft   informatieveiligheidsconsulent   aangesteld   die verantwoordelijk is voor de data beveiliging

    ð  contactgegevens: …

     

     

    OK

    Verantwoordelijke voor gegevensbescherming:

    Verwerker heeft  een  Data  Protection  Security  Officer  aangewezen  die verantwoordelijk is voor het coördineren, opvolgen en controleren van de beveiligingsregels en -procedures.

    ð  Contactgegevens: …

     

     

     

    OK

    Verantwoordelijkheden op vlak van informatiebeveiliging en gegevensbescherming:  De  verantwoordelijkheden  van  de medewerkers van Verwerker zijn formeel gedocumenteerd en gepubliceerd in een privacy- en security policy

     

     

    OK

    Risico analyse, beheer en controle: Verwerker voert periodiek risicoanalyses uit van de genomen beveiligingsmaatregelen en doet controles voor wat betreft de naleving van de verschillende informatiebeveiligingsprocedures

     

     

    PERSONEEL

     

    VEILIG PERSONEELSBELEID

    OK

    Training  over  belang  van  beveiliging  en  omgang  met persoonsgegevens:  

    Verwerker   voorziet opleidingen om alle medewerkers te sensibiliseren voor wat betreft de beveiligingsrichtlijnen- en beveiligingsprocedures en hun rol daarbij.

     

     

    OK

    Toegangsautorisatie:

    Verwerker implementeert en handhaaft een  autorisatiebeheersysteem  dat  de  toegang  controleert  tot systemen die persoonsgegevens bevatten.

     

     

    OK

    Segregatie:

    Verwerker heeft een segregatie ingevoerd om te vermijden dat personen toegang krijgen tot gegevens waarvoor ze geen toegang nodig hebben voor de uitoefening van hun taak.

     

     

    GEBOUW

    FYSIEKE BEVEILIGING

    OK

    Fysieke toegang tot productie- en bureauruimtes:

    Verwerker beperkt de toegang tot haar ruimtes waar persoonsgegevens verwerkt worden in kader van haar opdracht,   strikt   tot   geïdentificeerde   en geautoriseerde   personen.  

     

    Hiervoor   werden   badge-lezers geïnstalleerd, werd de lift uitgerust met codes en werden sloten voorzien op deuren waar nog nodig, dit alles om ongeoorloofde toegang te vermijden.

     

     

    OK

    Beveiliging  van  de  omgeving: 

    Naast  badge-lezers  is  het volledige gebouw uitgerust met

    - camerabewaking

    - een alarm- en branddetectie systeem.

     

    BESCHERMING TEGEN

    ONGEREGELDHEDEN,

    PANNES EN INCIDENTEN

    OK

    Firewall:

    Verwerker is uitgerust met een geavanceerde firewall en controlemechanismen die zijn interne netwerk op gepaste wijze beschermt tegen ongeoorloofde toegang tot zijn interne netwerk.

     

     

    DATA CENTER

     

     

    FYSIEKE BEVEILIGING

    OK

    Fysieke   toegang   tot   het   Data   Center:

    Verwerker centraliseerde alle data die nodig is in kader van haar opdracht in  een  beveiligd  data  center  conform  de industrienormen.  Fysieke  toegang  tot  het  data  center  wordt gecontroleerd / beheerd.

     

     

    OK

    Noodherstel:

    Verwerker beschikt over een noodherstelplan in

    geval van calamiteiten met haar servers  in  het Data Center

    waarop persoonsgegevens staan

     

     

    OK

    Redundantie:

    Verwerker bewaart kopieën van persoonsgegevens alsook haar  gegevensherstelprocedures welke opgeslagen staan in het primaire data center in een tweede data center.  => Deze  kopieën  zijn  extra  versleuteld  met  specifieke encryptie sleutels die enkel nodig zijn indien het primaire data center zou falen.

     

     

     

    DATA

     

     

    DIGITALE GEGEVENS

     

    Versleuteling  van  gegevens: 

    alle  digitale  gegevens  die verwerkt worden door Verwerker in kader van haar opdracht worden centraal in het data center op een versleutelde manier bewaard op de harde schijven

     

     

    OK

    Anti-virus en beveiligingsupdates:

    Verwerker voorziet al zijn systemen van de laatste updates. Beveiligingsupdates worden opgevolgd en geïnstalleerd volgens haar patchmanagementproces

     

     

    OK

    Kwaadaardige Software:

    Verwerker voert anti-malwarecontroles uit om te helpen voorkomen dat kwaadaardige software ongeautoriseerde toegang tot klantengegevens krijgt.

     

     

    OK

    Logging  van  toegangen.

    Verwerker  voorziet  een  continue logging op de server van alle toegangen tot haar systemen die persoonsgegevens  bevatten  met  inbegrip  van welke gebruiker, de tijd en activiteit. Alle logbestanden worden

    gedurende 90 dagen bijgehouden.

     

     

    COMMUNICATIE

     

     

    BEVEILIGDE

    VERBINDINGEN

    OK

    Versleuteling van verbindingen:

    Verwerker maakt gebruikt van  beveiligde  verbindingen  voor  de  toegang  tot  haar gegevens in het datacenter. Alle data die verzonden wordt over publieke netwerken gebeurt dan ook aan de hand van encryptie mechanismen.

    ð  https

    ð  VPN

     

    AUTHENTICATIE

    OK

    Two-factor authenticatie:

    Verwerker maakt gebruik van een combinatie van gebruikers/wachtwoord en een dynamisch token waarvan de geldigheid iedere 30 second vervalt. Wachtwoorden dienen steeds te bestaan uit minimaal acht tekens en zowel uit minimaal één hoofdletter, letter, cijfer.

     

     

     

     

     

    INFORMATIESYSTEMEN

     

     

    ONDERHOUD EN

    EVOLUTIE VAN

    INFORMATIESYSTEMEN

    OK

    Controle over systeem updates en evoluties:

    Verwerker heeft een formeel wijzigingsbeheerproces geïmplementeerd om ervoor te  zorgen  dat  wijzigingen  in  operationele  systemen  en toepassingen plaatsvinden op een gecontroleerde wijze.

     

     

    OK

    Beveiligingsvereisten:

    De vereisten voor de bescherming van gegevens en systemen worden geanalyseerd en gespecificeerd in samenwerking met onze IT leverancier(s).

     

    INCIDENTEN

    OK

    Incident  response:  Verwerker  houdt  een  register  van beveiligingsinbreuken bij met een beschrijving van de inbreuk, het tijdstip, de gevolgen van de inbreuk, de naam van de melder en van degene aan wie de inbreuk werd gemeld.

     

    OK

    Notificatie    van    incidenten:  

    In    geval    van    een gegevensbeveiligingsincident   dat   impact   heeft   op   de vertrouwelijkheid of integriteit van persoonsgegevens van klanten, zal Verwerker, zonder onredelijke vertraging, de verwerkingsverantoordeljke hiervan informeren.


     

    BIJLAGE 3

     Subverwerker 1: Stad Leuven met maatschappelijke zetel gelegen te Professor Van

     Overstraetenplein 1, 3000 Leuven en met ondernemingsnummer 0207.521.503, hierbij

     rechtsgeldig vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen

     voor wie ondertekenen de heer Mohamed Ridouani, burgemeester en mevrouw

     Geertrui Vanloo, algemeen directeur; 

     

    Contactgegevens organisatie: algemeen.directeur@leuven.be

    Contactgegevens DPO: privacy@leuven.be

     

    Subverwerker 2: Zorg Leuven met maatschappelijke zetel gelegen te Andreas Vesaliusstraat 47/1, 3000 Leuven en met ondernemingsnummer 0663.810.590, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door

    Contactgegevens organisatie:

    Contactgegevens DPO:

     

    Subverwerker 3: CEVI/Logins in de applicatie New Horizon met maatschappelijke zetel gelegen te Bisdomplein 3, 9000 Gent met ondernemingsnummer 0860.972.295

     

    Contactgegevens organisatie: helpdesk@logins.be of contactcenter@cevi.be

    Contactgegevens DPO: dpo@cevi.be

     

     



    [1] Template verwerkingsovereenkomst VVSG V 1.0 (22/08/18) (Gebaseerd op de template van de Vlaamse Overheid)

     

    [3] Artikel 163 van het decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen vervangt artikel 6.5 van de Vlaamse Codex Wonen over de decentrale registers.

    [4] Art. 6.3/1, §2, 1° VCW21 duidt als verwerkingsverantwoordelijke de dienst aan die door de Vlaamse Regering belast is met het die conform artikel 6.5, eerste lid VCW21 wordt aan gewezen om het centraal inschrijvingsregister bij te houden. Artikel 105 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 3 juni 2022 houdende diverse maatregelen inzake de herstructurering van het beleidsveld Wonen en tot wijziging van verschillende besluiten over wonen wordt het agentschap Wonen in Vlaanderen aangeduid om het centraal inschrijvingsregister bij te houden.

  • Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn beslist met ingang van 1 juli 2024 het aangepaste reglement rond de toekenning van een sociaal educatieve toelage goed te keuren (wijzigingen onderlijnd):

    Het OCMW voorziet  een toelage per schooljaar voor schoolgaande personen en gezinnen met schoolgaande kinderen die in Oud-Heverlee wonen en beschikken over een beperkt inkomen.

    Artikel 1

    Om recht te hebben op de toelage moet de aanvrage aantonen dat aan volgende voorwaarden voldaan is:

    - alleenstaande of gezin waarvan minimum 1 persoon recht op verhoogde verzekeringstegemoetkoming (RVT) geniet op het moment van de aanvraag; OF

    -alleenstaande of gezin waarvan het recht op verhoogde tegemoetkoming nog niet werd onderzocht door hun mutualiteit maar waarvan de maatschappelijk assistent vaststelt dat het inkomen lager ligt dan het jaarlijks geïndexeerd grensbedrag van de verhoogde tegemoetkoming. Deze gezinnen kunnen slechts éénmaal de sociaal educatieve toelage bekomen op basis van deze toekenningsregel ; OF

    - personen die in budgetbegeleiding, budgetbeheer, schuldbemiddeling en/of collectieve schuldenregeling zijn

    EN 

     - met kinderen die schoolgaand zijn en recht geven op een groeipakket. Vanaf 18 jaar dient er een inschrijvingsbewijs van de school toegevoegd te worden aan de aanvraag. Minstens één ouder/opvoeder moet gedomicilieerd zijn in Oud-Heverlee en het kind of de kinderen minstens 50 % van de tijd in Oud-Heverlee verblijven (dient bewezen te worden aan de hand van een vonnis, een akte of een verklaring op eer indien het kind niet gedomicilieerd is in Oud-Heverlee).OF

    personen die een aanvraag voor zichzelf indienen en ouder zijn dan de groeipakketgerechtigde leeftijd komen in aanmerking wanneer zij een opleiding met voltijds leerplan volgen en een inschrijvingsbewijs van de school toevoegen.

    Artikel 2: De aanvraag kan het ganse schooljaar gebeuren (01/9 tot 30/06) maar er zal maar 1 keer per schooljaar en per aanvrager een toelage toegekend worden.

    Bij co-ouderschap of andere gezinsvormen kan voor hetzelfde kind door alle ouders een aanvraag gedaan worden. 

    Artikel 3:  de personen die voldoen aan de voorwaarden, hebben recht op de volgende tegemoetkoming per betrokkene in het:

    -kleuteronderwijs: €40
    -lager onderwijs: €50 
    -middelbaar onderwijs (volledig leerplan, incl. duaal leren): €85
    -hoger onderwijs (hoger niet-universitair en universitair onderwijs, die beschouwd worden als studies met volledig leerplan (studie van minimum 27 studiepunten). Enkel indien het laatste semester van de studie bestaat uit minder dan 27 studiepunten geldt dit ook indien geattesteerd.): €110