Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit tot vastlegging van de digitale atlas van de gerangschikte onbevaarbare waterlopen en publieke grachten van 7 februari 2023.
Wet betreffende de onbevaarbare waterlopen
De gemeente onderhoudt enkele grachten die nu door de wetwijziging privé zijn geworden en niet in de digitale atlas worden vermeld. Om deze grachten verder te kunnen onderhouden, moet de gemeente ze officieel als publieke grachten aanduiden (procedure met een openbaar onderzoek).
In opdracht van het gemeentebestuur heeft Interleuven een rapport voorbereid voor de erkenning van enkele publieke grachten (zie het rapport in bijlage). Deze grachten werden geïdentificeerd door de gemeentelijke diensten op basis van de ervaring van de onderhoudsnoden. Het gaat om 1.032 m grachten die moeten opgewaardeerd worden van private grachten naar publieke grachten.
Het openbaar onderzoek heeft plaatsgevonden van 16 april 2024 tot en met 15 mei 2024.
Er werden in totaal vijf bezwaren ingediend, allen over gracht Genenhoek. Er werd één gezamenlijk bezwaarschrift, apart ingediend.
Alle bezwaarschriften en hun eventuele bijlagen zijn terug te vinden in de bijlagen van dit punt, alsook een overzicht opgesteld door Interleuven of zij de omschrijvingen gegrond vinden of niet, met voorstel tot aanpassing. Er is ook een adviesrapport opgesteld.
Behandeling bezwaren betrokkenen 1 en 2:
Deze gracht is gedeeltelijk gelegen op eigendom van de bezwaarindiener. Dat wordt bevestigd in bijgevoegd opmetingsplan van betrokkene 7 en door ministerieel besluit 7/2/2023. |
Beoordeling Interleuven: Gegrond
Sinds de gescheiden riolering aan de Waversebaan geen afvalwaterafvoer meer, enkel hemelwaterafvoer. Er is nooit enige wateroverlast, de gracht staat steeds droog. Bij de plaatsing van woning is een grote hemelwaterput en WADI voorzien, zoals voorzien in de goedgekeurde omgevingsvergunning (OMV_2022154587). |
Beoordeling Interleuven: Gegrond
Deze gracht is machinaal niet te bereiken door betonnen afsluiting grenzend aan achterbuur. Enkel manueel onderhoud is mogelijk. |
Beoordeling Interleuven: Gegrond
Geen deponie van ruimingsproducten op de private eigendom van de bezwaarindiener toegestaan. |
Beoordeling Interleuven: Gegrond
Het opleggen van een erfdienstbaarheidszone van 5 meter brengt waardevermidering van eigendom teweeg, vermindering van gebruikswaarden en negatieve verplichtingen mee naar de eigenaar. |
Beoordeling Interleuven: Gegrond
Behandeling bezwaren betrokkene 3:
Deze gracht bevindt zich volgens de bezwaarindiener geheel of zeker gedeeltelijk in zijn tuin en het publiek maken ervan is in strijd met het eigendomsrecht. |
Beoordeling Interleuven: Niet gegrond
Er mogen in de toekomst geen constructies aangebracht worden in de nabijheid van de betreffende gracht. |
Beoordeling Interleuven: Gegrond
Het opleggen van een erfdienstbaarheidszone van 5 meter veroorzaakt waardevermidering van de eigendom van de bezwaarindiener. |
Beoordeling Interleuven: Niet gegrond
De doorgang aan de gracht is sowieso momenteel onmogelijk door de aanwezigheid van hagen en bomen die zich bevinden in de tuin van de bezwaarindiener. |
Beoordeling Interleuven: Gegrond
Geen nuttigheid van deze publieke erkenning. |
Beoordeling Interleuven: Gegrond
De bezwaarindiener stelt zich verantwoordelijk om het deel van de gracht dat zich in zijn tuin bevindt zelf te (blijven) onderhouden. |
Beoordeling Interleuven: Gegrond
Behandeling bezwaren betrokkene 4:
Deze gracht bevindt zich volgens de bezwaarindiener over een gedeelte van zijn tuin volledig op zijn terrein en het publiek maken ervan is in strijd met zijn eigendomsrecht. |
Beoordeling Interleuven: Gegrond
De bezwaarindiener wil geen onbekenden op willekeurige momenten op zijn terrein toelaten. Dit schendt zowel zijn privacy als veiligheid. |
Beoordeling Interleuven: Gegrond
Het opleggen van een erfdienstbaarheidszone van 5 meter veroorzaakt waardevermidering van de eigendom van de bezwaarindiener. |
Beoordeling Interleuven: Niet gegrond
De bezwaarindiener is op de hoogte van zijn verantwoordelijkheid om zelf in te staan voor het oppervlakkige onderhoud van het gedeelte van de gracht dat zich op zijn terrein bevindt. |
Beoordeling Interleuven: Gegrond
Behandeling bezwaren betrokkene 5:
De gracht is niet toegankelijk door de aanwezigheid van omheining langs de gracht. |
Beoordeling Interleuven: Gegrond
De aanwezigheid van een boom met diameter >1m zorgt ervoor dat een erfdienstbaarheidszone van 5 meter niet realiseerbaar is. Tegenvoorstel: erfdienstbaarheidszone van 2 meter. |
Beoordeling Interleuven: Gegrond
Behandeling bezwaren betrokkene 6:
Een erfdienstbaarheidszone van 5 meter is niet nodig voor handmatig onderhoud van de gracht. Tegenvoorstel: erfdienstbaarheidszone van 2 meter. |
Beoordeling Interleuven: Gegrond
Conclusie vanuit standpunt Interleuven:
Geen erkenning van Genenhoek tot publieke gracht wegens geen afvalwaterafvoer.
Conclusie vanuit standpunt Oud-Heverlee:
In de visie in uitwerking in het hemelwater- en droogteplan is deze gracht gelegen in een zone die geschikt is voor collectieve waterinfiltratie en waterbuffering voor het overtollige hemelwater ten gevolge van de verhardingen in de omgeving. In die zin is het aanduiden van deze gracht als publieke gracht belangrijk om die waterinfiltratie en/of waterbuffering mee te kunnen realiseren, onder meer door een slimme inrichting van die gracht.
Om uiteenlopende redenen (zware niveauverschillen, natuurlijke microvallei met beek en kenmerkende fauna en flora, aanwezigheid van landschappelijke elementen), selecteerde de gemeente dit gebied waar het niet wenselijk wordt geacht woningbouw te ontwikkelen of waar de ontwikkeling van het gebied als moeilijk realiseerbaar wordt geacht. Vooral de grote reliëfverschillen zijn een argument om deze gracht, gelet ook op de voorspellingen van de wijzigingen in het neerslagpatroon, als publieke gracht te selecteren.
Artikel 1: De gemeenteraad besluit de erkenning van de volgende publieke grachten voor de gemeente Oud-Heverlee definitief vast te stellen:
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen brengt iedereen die in het kader van het openbaar onderzoek een standpunt, opmerking of bezwaar heeft ingediend met een beveiligde zending op de hoogte van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van de publieke grachten.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen maakt de beslissing over aan de provincie voor de aanduiding van de publieke grachten in de Vlaamse Hydrografische Atlas.