Terug
Gepubliceerd op 25/11/2025

Besluit  gemeenteraad

di 18/11/2025 - 19:30

484.778.1 - Belasting op de afgifte van administratieve stukken burgerzaken en burgerlijke stand

Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
Bart Clerckx, burgemeester
Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Bart Ponsaerts, raadsleden
Marijke Pertz, algemeen directeur
Verontschuldigd: Wim Aertsen, raadslid
Juridische gronden

Artikelen 41, 162 en 170§4 van de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994.

Het decreet over het lokaal bestuur en wijzigingen, specifiek de artikelen 40, 286, 287 en 288.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018 en wijzigingen.

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

De gecoördineerde omzendbrief gemeentefiscaliteit KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019.

Het besluit van de gemeenteraad betreffende de belasting op de afgifte van administratieve stukken van 30 januari 2024.

De financiële toestand van de gemeente.

Feiten en context

De gemeente heft een belasting op de afgifte van administratieve stukken.

Voor de belasting op de elektronische identiteits-, vreemdelingen- en kidskaarten rekenen we de productiekost (jaarlijks geïndexeerd) rechtstreeks door, vermeerderd met 3 euro, doch ronden we het eindbedrag nu af naar boven en tot op de eenheid. Dit om te bekomen dat we steeds met ronde bedragen kunnen werken, hetgeen gemakkelijker communiceert naar de burger. 

De extra belasting voor duplicaten van identiteitsdocumenten valt weg. 

De belasting op gelijkvormige afschriften valt weg

We voeren een belasting in voor opzoekingen in het kader van genealogische doeleinden. 

We vragen een provisie van de deurwaarderskosten bij het éénzijdig beëindigen van een wettelijke samenwoonst. 

Financiële gevolgen

De ontvangsten worden voorzien in het meerjarenplan 2026-2031, onder de actie AC000077 (belastingen worden efficiënt beheerd en doelmatig geïnd), op AR 7315000.

Publieke stemming
Aanwezig: Kris Debruyne, Bart Clerckx, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Bart Ponsaerts, Marijke Pertz
Voorstanders: Bart Clerckx, Kris Debruyne, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Bart Ponsaerts
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: De gemeenteraad besluit voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 een belasting te heffen op de afgifte van administratieve stukken.

Artikel 2: De belasting op de administratieve stukken wordt vastgesteld op de kostprijs aangerekend aan de gemeente, vermeerderd met:

  1. Voor elektronische identiteitskaarten, elektronische verblijfskaarten, kids-ID of elektronische verblijfsdocument voor niet-Belgen jonger dan 12 jaar, 3,00 euro. 

De FOD binnenlandse zaken rekent de productiekost aan en indexeert deze jaarlijks. De belasting komt bovenop de productiekost, het eindbedrag zal steeds naar boven worden afgerond tot op de eenheid.

  1. Voor een spoedprocedure van elektronische identiteitskaarten en elektronische verblijfskaarten,  kids-ID of elektronische verblijfsdocument voor niet-Belgen jonger dan 12 jaar, 10,00 euro; 

De FOD binnenlandse zaken rekent de productiekost aan en indexeert deze jaarlijks. De belasting komt bovenop de productiekost, het eindbedrag zal steeds naar boven worden afgerond tot op de eenheid.

  1. Voor een paspoort, 10,00 euro
  2. Voor een rijbewijs, 6,00 euro
  3. Voor een internationaal rijbewijs, 4,00 euro
  4. Voor een huwelijk, het afleveren van een huwelijksboekje, 25,00 euro
  5. Voor de administratie van een huwelijk 30,00 euro
  6. Voor een huwelijk voltrokken op zaterdag: bijkomende kost 50,00 euro
  7. Voor een eerste voornaamswijziging, gratis
  8. Voor een volgende voornaamwijziging, 200,00 euro
  9. Voor het afleveren van documenten buiten de diensturen, waarvoor een personeelslid wordt opgeroepen, 30,00 euro
  10. Voor opzoekingen van akten van burgerlijke stand en in de bevolkingsregisters voor genealogische doeleinden, 30 euro vanaf het 2de uur
  11. Provisie voor tussenkomst van een deurwaarder bij een éénzijdige stopzetting van een wettelijke samenwoonst, 300 euro