Terug
Gepubliceerd op 25/11/2025

Besluit  gemeenteraad

di 18/11/2025 - 19:30

555.219 - Onderwijs - Huishoudelijk reglement schoolraad 2025-2029

Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
Bart Clerckx, burgemeester
Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Bart Ponsaerts, raadsleden
Marijke Pertz, algemeen directeur
Verontschuldigd: Wim Aertsen, raadslid
Juridische gronden

Beslissing gemeenteraad van 31 mei 2005 betreffende de overeenkomst tussen het schoolbestuur en de schoolraad.

Schoolraden werden ingevoerd op 1 april 2005 via het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie en de Vlaamse Onderwijsraad (hierna Participatiedecreet genoemd).

Uittreksel Participatiedecreet

Artikel 23.

De werking van de schoolraad wordt geregeld in een huishoudelijk reglement.

Het huishoudelijk reglement bepaalt ten minste:

1° het aantal mandaten per geleding;

2° de wijze waarop nieuwe leden tijdens de mandaatperiode kunnen toetreden tot de schoolraad en de redenen en de wijze waarop mandaten vervroegd beëindigd kunnen worden;

3° de wijze waarop ervaringsdeskundigen en experten bij de werkzaamheden van de schoolraad kunnen betrokken worden;

4° de wijze van bijeenroeping en de vergaderfrequentie;

5° het tijdstip en de wijze waarop de agenda en de bijbehorende documenten worden bezorgd aan de leden van de schoolraad en aan de pedagogische raad, de leerlingenraad en de ouderraad;

6° de taken van de voorzitter;

7° de wijze van besluitvorming, inzonderheid de aanwezigheidsquota en de stemverhoudingen;

8° de wijze waarop de communicatie- en informatieplicht gerealiseerd wordt;

9° de modaliteiten rond het afzien van het recht op overleg;

10° de vakantieperiodes die de termijn schorsen waarbinnen het advies zoals vermeld in artikel 18 moet beantwoord worden en waarbinnen het overleg in de schoolraad dient plaats te vinden als vermeld in artikel 22, derde lid.

Feiten en context

Het Participatiedecreet is zowel van toepassing op het gewoon als op het buitengewoon basis- en secundair onderwijs. De regelgever voorziet in de mogelijkheid van het opstarten van een ouderraad, een pedagogische raad en een leerlingenraad wanneer er een voldoende vraag was.

Het voorbije schooljaar (2024-2025) liep de vijfde periode van vier schooljaren af, en dienen er voor een volgende periode (2025-2029) nieuwe schoolraden te worden samengesteld. 

Argumentatie

De schoolraad kwam op 2 juni 2025 samen met op de agenda:

1. Kennismaking leden

2. Aanduiden voorzitter

3. Aanduiden secretaris

4. Afspraken over infrastructurele en eventuele administratieve ondersteuning van de schoolraad door het schoolbestuur

Tijdens deze vergadering was er geen nieuwe kandidaat voor de functie van voorzitter.  De huidige voorzitter stemde toe om deze taak verder te zetten tot er een nieuwe kandidaat gevonden wordt.

Voorzitter: Annemarie Clerckx, lokale gemeenschap

Secretaris: Ann Goedseels, onderwijsdienst gemeente Oud-Heverlee

Deze aanduidingen werden bij eenparigheid goedgekeurd.

Publieke stemming
Aanwezig: Kris Debruyne, Bart Clerckx, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Bart Ponsaerts, Marijke Pertz
Voorstanders: Bart Clerckx, Kris Debruyne, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Bart Ponsaerts
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met het huishoudelijk reglement van de schoolraad.

Hoofdstuk 1 - Samenstelling van de schoolraad

Artikel 1

In de schoolraad zetelen de vertegenwoordigers van volgende geledingen:

  • de ouders;
  • het personeel;
  • de lokale gemeenschap.

Bij de vernieuwing van de schoolraad bedraagt het aantal mandaten minimaal 2 per geleding.

Artikel 2

Occasioneel en wanneer de noodzaak zich voordoet worden ervaringsdeskundigen en/of experten van maatschappelijk kwetsbare groepen uitgenodigd op de vergaderingen. Dit kan op vraag van de ervaringsdeskundige en/of experten, of op vraag van één of meerdere van de leden van de schoolraad zelf.

Artikel 3

De vergaderingen van de schoolraad worden bijgewoond door het schoolbestuur of zijn gemandateerde.

Wanneer de schoolraad een advies uit eigen beweging uitbrengt, dan kan ze ervoor opteren om te vergaderen zonder het schoolbestuur of zijn gemandateerde.

Hoofdstuk 2 - Voorwaarden tot lidmaatschap en onverenigbaarheden

Artikel 4

Algemeen

Algemene voorwaarden tot lidmaatschap zijn:

  • het pedagogisch project en het schoolreglement formeel onderschrijven;
  • slechts één geleding vertegenwoordigen;
  • geen lid zijn van een schoolbestuur, schoolraad of oudervereniging van een school van een ander net.

Artikel 5

Ouders

Specifieke voorwaarden vertegenwoordiging ouders:

  • ouder (voogd, pleegvoogd) zijn van minstens één regelmatig ingeschreven leerling;
  • aangeduid door de ouderraad;
  • geen lid zijn van het schoolbestuur van de onderwijsinstelling;
  • geen personeelslid zijn van de onderwijsinstelling.

Personeel

Specifieke voorwaarden vertegenwoordiging personeel:

  • gesubsidieerd personeelslid zijn van de onderwijsinstelling;
  • effectief tewerkgesteld zijn in de onderwijsinstelling;
  • aangeduid door de pedagogische raad.

Lokale gemeenschap

Specifieke voorwaarden vertegenwoordiging lokale gemeenschap:

  • voorgedragen worden door een lid van de schoolraad ten individuelen titel of namens een organisatie of vereniging;
  • bij consensus door de andere leden van de schoolraad worden verkozen;
  • meerderjarig zijn;
  • geen lid zijn van het schoolbestuur van de onderwijsinstelling, van de geleding ouders of van de geleding personeel.

Hoofdstuk 3 - Duur van het mandaat

Artikel 6

De duur van het mandaat van de vertegenwoordigers van de ouders, het personeel en de lokale gemeenschap is beperkt tot maximaal vier jaar of de resterende duur van het mandaat, en is hernieuwbaar.

Artikel 7

Aan het mandaat in de schoolraad komt een einde wanneer het lid:

  • niet opnieuw wordt aangeduid vanuit de geleding;
  • niet langer ouder, voogd of pleegvoogd is van een regelmatig ingeschreven leerling;
  • geen gesubsidieerd personeelslid meer is van de onderwijsinstelling;
  • ontslag neemt;
  • het pedagogisch project van de onderwijsinstelling niet langer onderschrijft;
  • in een toestand van onverenigbaarheid komt zoals bepaald in de artikelen 4 en 5.

Hoofdstuk 4 - Procedure van plaatsvervanging binnen het mandaat

Artikel 8

Ingeval er vroegtijdig een einde komt aan het mandaat van een ouder of van een personeelslid, dan wordt de volgende procedure van plaatsvervanging toegepast:

  • als de onderliggende raden hun afgevaardigden aanduiden, dan kan een nieuw lid worden aangeduid.

Artikel 9

Indien een mandaat vrijkomt in de geleding van de lokale gemeenschap, dan wordt een nieuwe kandidaat gecoöpteerd volgens de gebruikelijke procedure van coöptatie.

Hoofdstuk 5 - Coöptatie vertegenwoordiging uit lokale gemeenschap

Artikel 10

Vertegenwoordigers worden onverwijld bij consensus gecoöpteerd door de nieuw samengestelde schoolraad.

Met de lokale gemeenschap wordt bedoeld de socio-economische of socio-culturele omgeving van de school: leden van socio-economische of -culturele verenigingen, mensen met een verdienste of het vlak van bv. onderwijs, wetenschap, economie of cultuur en met een betrokkenheid bij de school.

De participatie van deze leden bevordert de maatschappelijke inbedding van de school en helpt bij het uitbouwen van samenwerkingsverbanden op tal van domeinen, zoals de afstemming en voorbereiding op het beroepsleven, het gebruik van sportinfrastructuur, het gebruik van de schoolgebouwen voor buitenschoolse kinderopvang.

Artikel 11

Elk lid kan ten individuelen titel of namens een organisatie/vereniging kandidaten voordragen gelijk aan het aantal beschikbare mandaten per geleding.

De voordracht gebeurt schriftelijk of elektronisch aan de voorzitter ten laatste tien werkdagen voor de samenkomst van de schoolraad.

Hoofdstuk 6 - Praktische werking van de schoolraad

Artikel 13

De voorzitter

De schoolraad duidt de voorzitter van de raad aan.

Noch de directeur noch een lid van het schoolbestuur kunnen als voorzitter worden aangeduid.

De voorzitter wordt aangeduid bij consensus of, indien geen consensus kan worden bereikt, bij gewone meerderheid.

cfr. artikel 24 Participatiedecreet: de voorzitter kan buiten de leden van de raad worden aangeduid, maar dan is hij/zij niet stemgerechtigd. Uiteraard kan dit noch de directeur noch een lid van het schoolbestuur zijn.

Redenen voor beëindigen van het voorzitterschap

  • lid worden van een schoolraad, schoolbestuur of ouderwerking van een ander net;
  • vrijwillig ontslag als voorzitter;
  • is de voorzitter effectief lid van de schoolraad dan zijn de artikelen 8 en 9 ook van toepassing.

Bij onvoorziene afwezigheid van de voorzitter op een bijeenkomst van de schoolraad, duidt de raad een voorzitter aan onder de aanwezige leden.

Specifieke taken van de voorzitter:

  • De voorzitter nodigt de leden per e-mail uit.
  • De voorzitter stelt de overlegagenda op.
  • De voorzitter leidt het overleg en handhaaft de orde in de vergadering.
  • De voorzitter opent en sluit de vergadering.
  • De voorzitter staat (in samenwerking met de secretaris) in voor het opzoeken en verzamelen van de nodige documenten ter voorbereiding van de respectievelijke agendapunten.
  • De voorzitter richt de vraag om informatie aan het schoolbestuur.
  • De voorzitter meldt de adviezen op eigen initiatief en standpunten via het secretariaat van de schoolraad aan het schoolbestuur.

Artikel 14

Secretariaat

De secretaris is verantwoordelijk voor het administratief beheer van de werking van de schoolraad.

De secretaris wordt binnen of buiten de raad aangeduid bij wijze van consensus of bij gewone meerderheid. Bij afwezigheid wordt een plaatsvervanger aangeduid door de leden van de schoolraad.

Specifieke taken van de secretaris:

  • De secretaris stelt de notulen van de vergadering op en maakt het verslag binnen de tien werkdagen over aan de leden van de schoolraad. Het verslag wordt in de volgende vergadering ter goedkeuring voorgelegd.
  • De secretaris staat in voor de praktische verwerking van alle communicatie bestemd voor de schoolraad. De communicatie uitgaande van de schoolraad wordt altijd ondertekend door de voorzitter en de secretaris.
  • De secretaris beheert het archief van de schoolraad.
Toelichting bij artikel 14:
De notulen vermelden:
  1. de agenda;
  2. de naam van de aanwezige lede en van de verontschuldigde leden;
  3. voor elk punt van de agenda: enerzijds, de samenvatting van de tussenkomsten; anderzijds, de beslissing van de schoolraad, met name de tot stand gekomen consensus of de uitslag van de stemming(en), en indien nodig, het voorstel dat aan het schoolbestuur is overgemaakt, samen met een omstandige motivering.
De notulen van de vergadering worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris. Een exemplaar ervan wordt toegezonden aan elk lid van de schoolraad.

Artikel 15

Infrastructurele ondersteuning

De schoolraad kan voor infrastructurele en administratieve ondersteuning een beroep doen op het schoolbestuur.

Op verzoek van de schoolraad voorziet het schoolbestuur tevens in de nodige administratieve ondersteuning.

Artikel 16

Algemene werkafspraken

§1 Wijze van bijeenroeping

De schoolraad wordt door de voorzitter bijeengeroepen bij wijze van schriftelijke of elektronische uitnodiging met vermelding van plaats, datum, tijdstip en de agendapunten. De agendapunten moeten duidelijk worden geformuleerd. Alle benodigde en informatieve documenten worden als bijlage meegestuurd. De uitnodiging wordt ten laatste tien werkdagen voor de bijeenkomst overgemaakt aan de leden.

§2 Het gebruikelijke tijdstip en de plaats van samenkomst wordt na overleg binnen de raad vastgelegd. Er wordt niet vergaderd tijdens de lesuren.

§3 Op schriftelijk verzoek van ten minste twee van de geledingen, roept de voorzitter de schoolraad bijeen, uiterlijk tien werkdagen na het verzoek.

§4 De agenda voor overleg

De voorzitter bepaalt de agendapunten. De leden kunnen tot ten laatste vijf werkdagen voor de vergadering schriftelijk een punt aan de overlegagenda toevoegen.

De uitnodiging en de overlegagenda worden overgemaakt aan:

  • de leden van de schoolraad;
  • het schoolbestuur of zijn afgevaardigde;
  • de directeur.

Cfr. artikel 22 participatiedecreet: het schoolbestuur informeert tijdig de schoolraad over de geplande beslissingen die voor overleg zullen worden voorgelegd. Op basis daarvan bepaalt de raad zijn overlegagenda. Een schoolraad kan afzien van het recht op overleg. Het overleg heeft plaats in een gezamenlijke vergadering van het schoolbestuur of zijn gemandateerde en de schoolraad.

§5 Afzien van het recht op overleg

De schoolraad kan afzien van het recht op overleg mits alle leden akkoord gaan.

De schoolraad deelt deze beslissing onmiddellijk mee aan het schoolbestuur.

§6 Standpuntbepaling

De schoolraad kan slechts rechtsgeldig overleggen als de gewone meerderheid van de leden aanwezig is.

Indien de vergadering niet voldoende aanwezigen telt, wordt een datum vastgelegd voor een nieuwe vergadering, minstens één week later. De volgende vergadering beslist ongeacht het aantal aanwezigen.

Het overleg leidt tot een verslag waarin alle standpunten worden opgenomen.

Wanneer een overleg niet plaatsvindt binnen een termijn van eenentwintig kalenderdagen, die ingaat de dag nadat een geplande beslissing voor overleg wordt voorgelegd, wordt het overleg geacht te hebben plaatsgevonden. Deze termijn wordt geschorst tijdens de schoolvakanties.

Het schoolbestuur of zijn gemandateerde neemt een gemotiveerde eindbeslissing na he overleg of na de onderhandeling zoals bepaald in artikel 30 en brengt de schoolraad in kennis van de beslissing.

Artikel 30 participatiedecreet. Relaties met het lokaal comité

Wanneer een ontwerpbeslissing betrekking heeft op de overlegbevoegdheden van de schoolraad, wordt de ontwerpbeslissing eerst ter overleg voorgelegd aan de schoolraad. Zij wordt vervolgens onderhandeld binnen het lokaal comité, voor wat betreft de grondregels ter zake van het administratief statuut, met inbegrip van de vakantie- en verlofregeling, de bezoldigingsregeling, de betrekkingen met de vakorganisaties en de schoolbesturen, de organisatie van de sociale diensten of de verordeningsbepalingen, algemene maatregelen van inwendige orde en algemene richtlijnen met het oog op de latere vaststelling van de personeelsformatie of inzake arbeidsduur en organisatie van het werk.

De door de schoolraad uitgeoefende advies- en overlegrechten hebben geen betrekking op de arbeidsvoorwaarden waarover het lokaal comité zich uitspreekt.

§7 Mededeling van de verslagen van de schoolraad

Het goedgekeurde verslag, met daarin de standpunten van de schoolraad, wordt binnen de vijf werkdagen volgend op de vergadering waarop het definitief is goedgekeurd, schriftelijk meegedeeld aan:

  • de leden van de schoolraad;
  • het schoolbestuur;
  • de directeur.

Bevoegdheden en bevoegdheidsmateries

Artikel 17

De schoolraad heeft overlegbevoegdheid.

Het schoolbestuur of zijn gemandateerde legt ieder ontwerp van beslissing voor overleg aan de schoolraad voor, als dat betrekking heeft op :

1° de bepaling van het profiel van de directeur;

2° het studieaanbod;

3° het aangaan van samenwerkingsverbanden met andere schoolbesturen en met externe instanties;

4° de opstapplaatsen en de busbegeleiding in het kader van het door het schoolbestuur aangeboden vervoer;

5° de vaststelling van het nascholingsbeleid;

6° het beleid met betrekking tot experimenten en projecten;

7° het opstellen of wijzigen van de volgende regelingen :

a) het schoolreglement;

b) het schoolwerkplan in het basisonderwijs;

c) het beleid op leerlingenbegeleiding en de afspraken over de samenwerking tussen de school en het centrum voor leerlingenbegeleiding.

8° de infrastructuurwerken die niet onder het toepassingsgebied vallen van artikel 26, § 1, 1°, a) en c), van de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten;

9° de vaststelling van de criteria voor de aanwending van lestijden, uren, uren-leraar en punten;

10° het welzijns-, veiligheids- en gezondheidsbeleid van de school ten aanzien van de leerlingen, met inbegrip van het in eigen beheer of door derden verstrekken van gezonde en evenwichtige schoolmaaltijden;

11° het beleid met betrekking tot interne kwaliteitszorg, met inbegrip van de bespreking van de resultaten van een schooldoorlichting.

Cfr. artikel 21 Participatiedecreet.

Houd ook rekening met art. 27bis, §3 decreet basisonderwijs: […]

§3. In afwijking van § 1, 2°, kan het schoolbestuur beslissen om de bijdrage die aan de ouders gevraagd wordt voor verplichte kledij die omwille van een sociale finaliteit aangeboden wordt, niet op te nemen in de maximumfactuur. Deze afwijking is enkel mogelijk mits schriftelijk advies van de schoolraad. […]

Zie verder ook art. 27ter, §2 decreet basisonderwijs: […]

§ 2. Na overleg binnen de schoolraad legt het schoolbestuur de lijst vast van bijdragen die aan de ouders kunnen worden gevraagd, zoals bepaald in artikel 27bis en § 1 van dit artikel evenals de afwijkingen die op deze bijdrageregeling worden toegekend.

Deze bijdragen kunnen niet in één keer aan de ouders gevraagd worden, maar enkel gespreid over minstens drie keer gedurende het schooljaar. […]

Artikel 18 - Facultatief advies

De schoolraad kan aan het schoolbestuur uit eigen beweging een schriftelijk advies uitbrengen over alle aangelegenheden opgesomd in artikel 17. Het schoolbestuur geeft na ontvangst van dit advies binnen de 30 kalenderdagen een met redenen omkleed antwoord.

Deze termijn wordt geschorst tijdens de schoolvakanties.

Artikel 19

De leden van de schoolraad hebben in functie van de uitoefening van de bevoegdheden van de schoolraad een algemeen informatierecht.

Het schoolbestuur bezorgt daartoe aan de leden van de schoolraad, samen met de vergaderagenda, alle relevante documenten. Indien tijdens of na een overleg vastgesteld wordt dat er cruciale informatie ontbrak, dan wordt de desbetreffende beslissing van het schoolbestuur opgeschort.

Recht op inlichtingen

Personeel, ouders en leerlingen kunnen het schoolbestuur verzoeken een bepaald document openbaar te maken op grond van het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

In een aantal gevallen die in dit decreet zijn omschreven, is het schoolbestuur evenwel verplicht om een verzoek tot inzage af te wijzen.

Artikel 15 van het Participatiedecreet bepaalt dat de leden van de schoolraad in functie van de uitoefening van de in artikel 18 en 21 bedoelde aangelegenheden volgende rechten hebben:

  • een algemeen informatierecht;
  • het recht op eigen verzoek of op vraag te worden gehoord.
Artikel 20

De door de schoolraad uitgeoefende overleg/adviesrechten hebben geen betrekking op de arbeidsvoorwaarden waarover het ABC/HOC zich uitspreekt.

Toelichting artikel 20

Cfr. art. 30 Participatiedecreet: de schoolraad mag zich niet uitspreken over de personeelseffecten van een regeling, bijv. de schoolraad mag zich uitspreken over de jaarplanning van extra-murosactiviteiten, maar niet over de concrete personeelseffecten daarvan.

Artikel 21

De schoolraad is niet bevoegd om individuele personeelsdossiers te behandelen.

Artikel 22 - Communicatie- en informatieplicht

De schoolraad heeft ten behoeve van al het personeel, ouders en leerlingen een communicatie- en informatieplicht over hun activiteiten en standpunten en over de wijze waarop hij zijn bevoegdheden uitoefent.

Indien een schoolbestuur een overleg vraagt over een ontwerp van beslissing die de schoolorganisatie en de eigenheid van de school fundamenteel verandert, dan moeten de leden van de schoolraad eerst de geleding die ze vertegenwoordigen informeren én raadplegen.

Artikel 23 - Klachten

Klachten inzake de niet-naleving van de bepalingen omtrent de bevoegdheden en de besluitvormingsprocedures van de schoolraad, kunnen door de schoolraad, zijn geledingen en iedere belanghebbende ingediend worden bij de Commissie Zorgvuldig Bestuur.

Toelichting artikel 23

Klachten inzake de niet-naleving van de bepalingen omtrent de bevoegdheden en de besluitvormingsprocedures bedoeld in de artikelen 18 tot en met 22 Participatiedecreet kunnen door de schoolraad, zijn geledingen en iedere belanghebbende ingediend worden bij de Commissie Zorgvuldig Bestuur.

Wanneer de rechten van de schoolraad worden geschonden, kunnen belanghebbenden een klacht indienen bij de Commissie Zorgvuldig Bestuur. Het is niet vereist (doch wel mogelijk) dat individuele leden van de schoolraad optreden.

De klachtenprocedure wordt omschreven in de artikelen VII.8-VII.15 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 28 oktober 2016 betreffende codificatie sommige bepalingen voor het onderwijs.

Duidelijkheidshalve vermelden wij kort de chronologische stappen n.a.v. een eventuele inbreuk op de participatierechten van de schoolraad:

  • in een school wordt het advies-, overleg- of instemmingsrecht van de schoolraad niet gerespecteerd of worden de besluitvormingsprocedures (bijv. verplichte verantwoording wanneer een advies niet wordt gevolgd of het niet verstrekken van de nodige informatie) niet nageleefd;
  • binnen de zestig kalenderdagen na de vaststelling of kennisname van de betwiste feiten kan de schoolraad, een geleding, een individueel lid of een belanghebbende derde, (zoals een personeelslid, ouder of leerling die niet in de raad zetelt) een beroep instellen bij de Commissie;
  • de Commissie spreekt zich uit binnen de zestig kalenderdagen nadat ze gevat is. Desgevallend spreekt zij een financiële sanctie uit;
  • tegen de beslissing van de Commissie kan, binnen de zestig kalenderdagen, een georganiseerd beroep worden ingesteld bij de Vlaamse regering;
  • de regering heeft zestig dagen de tijd om de beslissing te bevestigen, wijzigen of vernietigen op basis van legaliteits- of opportuniteitsgronden;
  • de beslissing van de regering kan binnen de zestig dagen worden aangevochten bij de Raad van State.

Dien je klacht per aangetekende brief in bij de Commissie, binnen de 60 kalenderdagen na de vaststelling of kennisname van de betwiste feiten:

Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI)
Afdeling Advies en Ondersteuning onderwijs Personeel (AOP)
Commissie zorgvuldig bestuur
Koning Albert II-laan, 15, Kamer 1C24
1210 Brussel

Artikel 24

Voor alle gevallen die niet geregeld zijn in dit huishoudelijk reglement beslist de voorzitter na overleg met de schoolraad.

Bij besluitvormingsprocedures (dit is het proces gaande van het verkrijgen van informatie tot aan de eindbeslissing) die stroef of conflictueus verlopen, kan op vraag van hetzij de schoolraad hetzij het schoolbestuur extern worden bemiddeld.

Conform de gebruikelijke procedure bij arbitrage, kiest elk van beide partijen (schoolbestuur en de schoolraad) een bemiddelaar, en beide bemiddelaars wijzen bij onderling akkoord een derde, onafhankelijke, bemiddelaar aan.

Men kan ervoor opteren om de bemiddelaars ad hoc vast te leggen naar aanleiding van een concreet geschil.