Terug
Gepubliceerd op 25/11/2025

Besluit  gemeenteraad

di 18/11/2025 - 19:30

872.5 - Huishoudelijk reglement Gecoro

Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
Bart Clerckx, burgemeester
Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Bart Ponsaerts, raadsleden
Marijke Pertz, algemeen directeur
Verontschuldigd: Wim Aertsen, raadslid
Juridische gronden

Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening inzake de samenstelling Gecoro.

Besluit van de Vlaamse regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.

Het gemeenteraadsbesluit van 25 september 2001.

Het gemeenteraadsbesluit van 27 augustus 2013 houdende de samenstelling van de Gecoro (periode 2013-2018).

Het gemeenteraadsbesluit van 12 november 2013 houdende een aanvullende beslissing inzake de samenstelling van de Gecoro.

Het gemeenteraadsbesluit van 18 februari 2014 houdende het huishoudelijk reglement Gecoro.

Het gemeenteraadsbesluit van 27 augustus 2019 houdende de samenstelling van de Gecoro (periode 2019-2024).

Het gemeenteraadsbesluit van 18 februari 2020 houdende de aanvullende beslissing inzake de samenstelling van de Gecoro (periode 2019-2024).

Het gemeenteraadsbesluit van 13 oktober 2020 houdende de aanpassing van het huishoudelijk reglement van de Gecoro (periode 2019-2024).

Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2020 houdende de aanvullende beslissing inzake de samenstelling van de Gecoro (periode 2019-2024).

Het gemeenteraadsbesluit van 30 juni 2025 houdende de samenstelling van de Gecoro (periode 2025-2030).

Feiten en context

De Gecoro werd opnieuw samengesteld gezien de nieuwe legislatuur 2025-3030.

Een nieuwe Gecoro betekent een nieuw huishoudelijk reglement. De Gecoro vergaderde op 15 september 2025 en gaat akkoord met het huishoudelijk reglement:

HUISHOUDELIJK REGLEMENT GEMEENTELIJKE COMMISSIE VOOR RUIMTELIJKE ORDENING OUD-HEVERLEE

Oprichting en opdracht

Art. 1

De Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening van Oud-Heverlee (verderop steeds Gecoro genoemd) is opgericht volgens de bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009, het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening en het
besluit van de Vlaamse Regering van 3 juli 2009 tot vaststelling van een deontologische code voor de leden van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.

Art. 2

De Gecoro heeft als opdracht de gemeente te adviseren betreffende dossiers van ruimtelijke ordening in de meest brede zin. Hieronder dient onder andere te worden verstaan: 

- de gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen;
- de stedenbouwkundige verordeningen en verkavelingsverordeningen;
- omgevingsvergunningen;
- gemeentelijke dossiers rond de inrichting van het openbaar domein, en rond grootschalige projecten met een significante invloed inzake de ruimtelijke ordening;
- beleidsplan RO;
- masterplannen;
- beleid met betrekking tot sociale woningen;
- overleg met de Kwaliteitskamer;
- …

Art. 3
De Gecoro kan op eigen initiatief dossiers / thema’s op de agenda zetten en suggesties doen inzake het gemeentelijk beleid rond ruimtelijke ordening.

Samenstelling

Art. 4
De Gecoro is volgens de bepalingen van de Codex vermeld in art. 1.3.3 samengesteld en bevestigd door de gemeenteraad van 30 juni 2025.

Art. 5
De Gecoro bestaat uit 10 leden waarvan 6 deskundigen (waaronder 1 voorzitter en 1 ondervoorzitter) en 4 vertegenwoordigers van de diverse geledingen van de bevolking.
De verschillende politieke fracties die zetelen in de gemeenteraad kunnen 1 lid van hun fractie afvaardigen in de Gecoro. Deze vertegenwoordigers zetelen alleen als waarnemer en hebben geen stemrecht.

Art. 6
Voor elk lid wordt een plaatsvervanger aangeduid. Een lid dat niet aan de vergadering kan deelnemen, zal door zijn plaatsvervanger kunnen vervangen worden. In dat geval heeft de plaatsvervanger stemrecht.
De plaatsvervangers, alsook de vertegenwoordigers van de verschillende politieke fracties ontvangen de uitnodiging, de bijlagen en de notulen van de vergadering.

Een lid dat niet aan de vergadering kan deelnemen, waarschuwt zelf zijn plaatsvervanger, alsook het secretariaat van de Gecoro.

Art. 7
Een effectief lid dat voor het eind van zijn mandaat ontslag neemt zal vervangen worden door zijn plaatsvervanger tot de gemeenteraad een nieuw lid benoemt.

Art. 8
Het mandaat van de Gecoro duurt 6 jaar en is hernieuwbaar. Na elke gemeenteraadsverkiezing zal de nieuwe gemeenteraad een nieuwe Gecoro benoemen die vanaf dat ogenblik de taak overneemt. De oude Gecoro blijft bevoegd tot de nieuwe aangesteld is. 

Art. 9
De voorzitter en de vaste secretaris worden voorgedragen door het college en benoemd door de gemeenteraad. De vaste secretaris is niet-stemgerechtigd. De gemeenteraad kan onder de leden een ondervoorzitter aanwijzen.
De voorzitter is woordvoerder van de Gecoro bij alle contacten naar het gemeentebestuur en naar buiten. Hij tekent de briefwisseling inzonderheid de uitnodigingen en de adviezen die naar het gemeentebestuur en eventuele andere instanties gaan.
De ondervoorzitter vervangt de voorzitter als deze verontschuldigd is.
De secretaris stelt de notulen op, zorgt voor de verzending van de uitnodigingen, verslagen en de benodigde vergaderstukken. 

Bijeenroeping

Art. 10
De voorzitter roept de vergadering samen. Bij afwezigheid van de voorzitter roept de ondervoorzitter de vergadering samen.
Bij de behandeling van uitvoerige dossiers kan ook een voorafgaande werkgroep samengeroepen worden. Hierbij worden de bepalingen inzake afwezigheden (art. 17), vereist quorum (art. 20) en presentiegelden (art. 31) niet toegepast.

Art. 11
De Gecoro vergadert minstens 2 maal per jaar en zo vaak de omstandigheden het vereisen.

Art. 12
De vergadering wordt samengeroepen op initiatief van:
1) de gemeentelijke omgevingsambtenaar
2) het schepencollege of de gemeenteraad, binnen de twee weken
3) minstens een derde van de leden die er om verzoeken. In dit laatste geval dient de aanvraag schriftelijk te worden ingediend bij het secretariaat en dient ze de naam en/of handtekening van de aanvragers te bevatten evenals een omstandige motivatie van de vraag.

Art. 13
Uitnodigingen worden per e-mail/digitaal verstuurd aan de effectieve leden, de plaatsvervangers en de afgevaardigden van de politieke fracties.
De uitnodiging wordt verstuurd door de secretaris en dient minstens 8 dagen voor de vergadering bij alle bovenvermelde genodigden toe te komen.

Art. 14
De voorzitter, ondervoorzitter en secretaris bereiden de vergaderingen voor en stellen de agenda vast.
De uitnodiging vermeldt de datum, de plaats, het uur en de voorgestelde agendapunten van de vergadering en bevat een link/verwijzing naar het verslag van de vorige vergadering.
Elk lid kan, minstens 8 dagen voor de vergadering, aan de voorzitter vragen, mits motivatie, om bepaalde onderwerpen op de agenda van de eerstvolgende vergadering te plaatsen. Indien de voorzitter en secretaris van oordeel zijn deze punten niet te agenderen, wordt hiervan melding gemaakt op de vervolledigde agenda. Ter zitting wordt de motivatie van de afwijzing toegelicht en beslist de vergadering over de definitieve dagorde.
De secretaris stuurt de desgevallend vervolledigde agenda door aan de effectieve en plaatsvervangende leden van de Gecoro ten laatste vier dagen voor de vergadering.
In geval van hoogdringendheid kan gemotiveerd van termijnen worden afgeweken; de motivatie wordt opgenomen in het verslag.
Indien nodig kan de Gecoro, op vraag van een lid op de vergadering nog nieuwe agendapunten bij hoogdringendheid aan de agenda toevoegen. Deze toevoeging dient gemotiveerd te zijn.
Deze toevoeging dient te worden aanvaard met 2/3 meerderheid van de aanwezige leden van de Gecoro.

Art. 15
De uitnodiging omvat steeds een link/verwijzing naar de nodige stukken en alle informatie nodig om de agendapunten vooraf te kunnen bestuderen. De voorzitter bepaalt wat deze nodige stukken inhouden. Voor andere documenten kan echter vermeld worden dat deze ter inzage zijn op de dienst ruimtelijke ordening en stedenbouw of op de gemeentelijke website. De leden van de Gecoro hebben recht op inzage en afschrift van alle stukken en documenten die verband houden met de bevoegdheid van de Gecoro voor zover dit door andere wetgeving niet wordt verhinderd.
De leden van de Gecoro zijn gehouden tot discretie. 

Afwezigheden en ontslag

Art. 16
Verontschuldigingen dienen, behoudens overmacht (ziekte, ongeval), tenminste 24 uur voor de
vergadering gemeld aan de secretaris van de Gecoro.

Art. 17
Leden die driemaal achtereenvolgens zonder verontschuldiging afwezig blijven, worden ambtshalve als ontslagnemend beschouwd. Zij zullen daarvan schriftelijk op de hoogte gesteld worden. De plaatsvervanger zal dit mandaat verder invullen tot de gemeenteraad een nieuw lid heeft benoemd.

Art. 18
Een lid dat vrijwillig ontslag neemt, dient dit schriftelijk te melden aan de secretaris. De plaatsvervanger zal het mandaat van het lid verder invullen tot de gemeenteraad een nieuw lid heeft benoemd.

Vergaderingen

Art. 19
De voorzitter zit de vergadering voor, opent de vergadering en sluit ze. Hij leidt de agendapunten in en formuleert de besluiten. Hij verleent het woord en kan het ook afnemen indien nodig.

Art. 20
De vergadering -fysiek of online- kan slechts geldig beraadslagen als er minstens 5 stemgerechtigde leden aanwezig zijn. Indien het quotum niet wordt gehaald wordt binnen de twee weken een tweede vergadering gehouden die ongeacht het aantal aanwezigen geldig kan beslissen.


Art. 21
De vergaderingen zijn in principe gesloten. Er kunnen eventueel openbare vergaderingen worden georganiseerd. In voorkomend geval dienen dan duidelijk de agendapunten van de openbare en de gesloten vergadering te worden afgelijnd.
De vergadering kan ook bij gewone meerderheid beslissen om externen tot de besprekingen toe te laten op basis van hun deskundigheid. Zij mogen echter niet deelnemen aan de stemmingen.
De vertegenwoordigers van de politieke fracties en de niet stemgerechtigde plaatsvervangers mogen de beraadslaging en de stemming over de te formuleren adviezen (i.e. ‘gesloten gedeelte’) niet bijwonen.

Art. 22
Een lid of plaatsvervanger dat/die het woord wenst te nemen vraagt dit aan de voorzitter. Als een lid het woord heeft, mag hij niet door andere leden onderbroken worden. Alleen de voorzitter kan het woord ontnemen aan een lid als hij afwijkt van het onderwerp of als de goede orde in het gedrang komt. De voorzitter kan een lid het woord ontnemen indien hij te lang aan het woord zou blijven nadat hij hem eerst heeft aangemaand de interventie af te ronden.

Art. 23
De voorzitter is belast met de ordehandhaving tijdens de vergaderingen van de Gecoro.

Een lid of plaatsvervanger dat/die op enige wijze de orde en het normale verloop van de vergadering verstoort, kan door de voorzitter tot de orde worden geroepen. Dit incident zal in de notulen worden opgenomen. Indien de vergadering uit de hand dreigt te lopen kan de voorzitter de vergadering sluiten of tijdelijk schorsen.

Art. 24
De notulen van de vergaderingen worden opgemaakt door de secretaris.
Zij bevatten steeds de aanwezigen, en verontschuldigden, met de vermelding van hun hoedanigheid en/of groep die ze vertegenwoordigen.
In de notulen wordt kort verslag gegeven van de besprekingen, naast een overzicht van de adviezen zoals zij door de vergadering van de stemgerechtigde leden werden geformuleerd.
De notulen worden tijdens de volgende vergadering overlopen en goedgekeurd met een gewone meerderheid van de stemmen. De notulen kunnen eveneens via een schriftelijke procedure goedgekeurd worden. Het verslag wordt dan per e-mail / digitaal bezorgd aan de aanwezige effectieve leden en aanwezige plaatsvervangers.
Indien zij opmerkingen hebben, kunnen ze deze bezorgen. Ontvangt het secretariaat geen opmerkingen op de notulen, dan worden deze geacht goedgekeurd te zijn.
Bij publicatie of inzage worden persoonsgegevens/vertrouwelijke gegevens geanonimiseerd conform de toepasselijke regelgeving.
De Gecoro zal streven naar consensus bij het geven van adviezen. Indien geen consensus wordt bereikt wordt er gestemd. De uitslag van deze stemming wordt vermeld in het advies. Op verzoek van een lid wordt een gemotiveerd minderheidsstandpunt toegevoegd aan het advies met vermelding van de namen en de geleding waartoe zij behoren.

Stemmingen

Art. 25
De voorzitter omschrijft voor de stemming duidelijk het voorstel waarover dient gestemd te worden. Hij sluit de bespreking van het voorstel af en opent de stemronde.
Eens de stemming begonnen is, kan zij niet meer onderbroken worden.

Art. 26

Mits de vergadering er unaniem mee akkoord is, kan de stemming stilzwijgend verlopen.
Daartoe zal de voorzitter de vergadering vragen of iedereen akkoord is met het voorstel. In dat geval wordt het voorstel met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Elk lid kan steeds vragen om effectief te stemmen over het voorstel.
De stemming gebeurt dan bij handopsteking of door mondeling te antwoorden met akkoord/niet akkoord/onthouding.
De Gecoro beslist bij gewone meerderheid, zonder rekening te houden met onthoudingen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.
De resultaten van de stemming worden opgenomen in het verslag.
Leden die zich onthouden hebben, kunnen hun onthouding motiveren na de stemming wat zal genotuleerd worden in het verslag.
Op vraag van één van de stemgerechtigde leden kan een geheime stemming gebeuren.

Belangenvermenging en discretieplicht

Art. 27
Leden van de Gecoro, evenals vertegenwoordigers van de politieke fracties, onthouden zich van deelneming aan de besprekingen en de stemmingen indien ze een persoonlijk belang hebben betreffende het besproken agendapunt. Het initiatief hiervoor ligt bij de betrokkenen zelf. Dit persoonlijke belang is in ieder geval aanwezig zodra de betrokkene zelf of een bloed- en/of aanverwante tot de derde graad van hemzelf of van zijn wettelijk dan samenwonende partner of levensgezel, of een rechtspersoon waarin hij of een familielid tot de derde graad een mandaat bekleedt of aandeelhouder is, een vermogensrechtelijk voordeel kan halen uit het voorliggende agendapunt. Dit persoonlijke belang kan door andere leden van de vergadering of andere vertegenwoordigers van de politieke fracties steeds worden ingeroepen. Zij dienen dit steeds omstandig te verantwoorden.
De voorzitter zal vragen dat de betrokkene de vergadering verlaat en hem of haar terugroepen zodra het betrokken agendapunt is afgewerkt.

Art. 28
Alle leden alsook iedereen die deelneemt aan de besloten vergaderingen is gehouden tot discretie over de besprekingen.
Wie zich daar niet aan houdt kan door de vergadering uitgesloten worden.
Beeld- en geluidsopnames zijn verboden.

Werkingskosten en presentiegelden

Art. 29
Alle kosten van de werking van de Gecoro worden gedragen door de gemeente.
Daartoe voorziet de gemeenteraad voldoende middelen op de begroting.
De secretaris behandelt de financiële aangelegenheden en rapporteert daarover aan de vergadering.

Art. 30
Aan de effectief aanwezige leden en plaatsvervangers (bij afwezigheid van het effectief lid) worden zitpenningen toegekend. Het bedrag van de vergoeding wordt door de gemeenteraad vastgesteld.
De leden kunnen vrijwillig afstand doen van de (gedeeltelijke) uitbetaling van de hun toekomende presentiegelden, door schriftelijke melding bij de secretaris.

Art. 31

De presentiegelden worden enkel uitbetaald als de leden op de vergadering de presentielijst hebben ondertekend.
Aan het einde van de vergadering zal de voorzitter en de secretaris de presentielijst tegentekenen en deze aldus valideren.

Aanvaarding en wijzigingen

Art. 32
Het huishoudelijk reglement wordt aanvaard als minstens tweederde van de effectieve leden ermee instemmen. Het kan slechts worden gewijzigd door een nieuwe tweederde meerderheid van de leden mits uitdrukkelijke opname in de agenda van de vergadering.
Het huishoudelijk reglement dient eveneens goedgekeurd te worden door de gemeenteraad met een gewone meerderheid.

Argumentatie

De Gecoro richt zich naar haar huishoudelijk reglement.

Publieke stemming
Aanwezig: Kris Debruyne, Bart Clerckx, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Bart Ponsaerts, Marijke Pertz
Voorstanders: Bart Clerckx, Kris Debruyne, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Bart Ponsaerts
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met het nieuw huishoudelijk reglement inzake de Gecoro.

HUISHOUDELIJK REGLEMENT GEMEENTELIJKE COMMISSIE VOOR RUIMTELIJKE ORDENING OUD-HEVERLEE

Oprichting en opdracht

Art. 1

De Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening van Oud-Heverlee (verderop steeds Gecoro genoemd) is opgericht volgens de bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009, het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening en het
besluit van de Vlaamse Regering van 3 juli 2009 tot vaststelling van een deontologische code voor de leden van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.

Art. 2

De Gecoro heeft als opdracht de gemeente te adviseren betreffende dossiers van ruimtelijke ordening in de meest brede zin. Hieronder dient onder andere te worden verstaan: 

- de gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen;
- de stedenbouwkundige verordeningen en verkavelingsverordeningen;
- omgevingsvergunningen;
- gemeentelijke dossiers rond de inrichting van het openbaar domein, en rond grootschalige projecten met een significante invloed inzake de ruimtelijke ordening;
- beleidsplan RO;
- masterplannen;
- beleid met betrekking tot sociale woningen;
- overleg met de Kwaliteitskamer;
- …

Art. 3
De Gecoro kan op eigen initiatief dossiers / thema’s op de agenda zetten en suggesties doen inzake het gemeentelijk beleid rond ruimtelijke ordening.

Samenstelling

Art. 4
De Gecoro is volgens de bepalingen van de Codex vermeld in art. 1.3.3 samengesteld en bevestigd door de gemeenteraad van 30 juni 2025.

Art. 5
De Gecoro bestaat uit 10 leden waarvan 6 deskundigen (waaronder 1 voorzitter en 1 ondervoorzitter) en 4 vertegenwoordigers van de diverse geledingen van de bevolking.
De verschillende politieke fracties die zetelen in de gemeenteraad kunnen 1 lid van hun fractie afvaardigen in de Gecoro. Deze vertegenwoordigers zetelen alleen als waarnemer en hebben geen stemrecht.

Art. 6
Voor elk lid wordt een plaatsvervanger aangeduid. Een lid dat niet aan de vergadering kan deelnemen, zal door zijn plaatsvervanger kunnen vervangen worden. In dat geval heeft de plaatsvervanger stemrecht.
De plaatsvervangers, alsook de vertegenwoordigers van de verschillende politieke fracties ontvangen de uitnodiging, de bijlagen en de notulen van de vergadering.

Een lid dat niet aan de vergadering kan deelnemen, waarschuwt zelf zijn plaatsvervanger, alsook het secretariaat van de Gecoro.

Art. 7
Een effectief lid dat voor het eind van zijn mandaat ontslag neemt zal vervangen worden door zijn plaatsvervanger tot de gemeenteraad een nieuw lid benoemt.

Art. 8
Het mandaat van de Gecoro duurt 6 jaar en is hernieuwbaar. Na elke gemeenteraadsverkiezing zal de nieuwe gemeenteraad een nieuwe Gecoro benoemen die vanaf dat ogenblik de taak overneemt. De oude Gecoro blijft bevoegd tot de nieuwe aangesteld is. 

Art. 9
De voorzitter en de vaste secretaris worden voorgedragen door het college en benoemd door de gemeenteraad. De vaste secretaris is niet-stemgerechtigd. De gemeenteraad kan onder de leden een ondervoorzitter aanwijzen.
De voorzitter is woordvoerder van de Gecoro bij alle contacten naar het gemeentebestuur en naar buiten. Hij tekent de briefwisseling inzonderheid de uitnodigingen en de adviezen die naar het gemeentebestuur en eventuele andere instanties gaan.
De ondervoorzitter vervangt de voorzitter als deze verontschuldigd is.
De secretaris stelt de notulen op, zorgt voor de verzending van de uitnodigingen, verslagen en de benodigde vergaderstukken. 

Bijeenroeping

Art. 10
De voorzitter roept de vergadering samen. Bij afwezigheid van de voorzitter roept de ondervoorzitter de vergadering samen.
Bij de behandeling van uitvoerige dossiers kan ook een voorafgaande werkgroep samengeroepen worden. Hierbij worden de bepalingen inzake afwezigheden (art. 17), vereist quorum (art. 20) en presentiegelden (art. 31) niet toegepast.

Art. 11
De Gecoro vergadert minstens 2 maal per jaar en zo vaak de omstandigheden het vereisen.

Art. 12
De vergadering wordt samengeroepen op initiatief van:
1) de gemeentelijke omgevingsambtenaar
2) het schepencollege of de gemeenteraad, binnen de twee weken
3) minstens een derde van de leden die er om verzoeken. In dit laatste geval dient de aanvraag schriftelijk te worden ingediend bij het secretariaat en dient ze de naam en/of handtekening van de aanvragers te bevatten evenals een omstandige motivatie van de vraag.

Art. 13
Uitnodigingen worden per e-mail/digitaal verstuurd aan de effectieve leden, de plaatsvervangers en de afgevaardigden van de politieke fracties.
De uitnodiging wordt verstuurd door de secretaris en dient minstens 8 dagen voor de vergadering bij alle bovenvermelde genodigden toe te komen.

Art. 14
De voorzitter, ondervoorzitter en secretaris bereiden de vergaderingen voor en stellen de agenda vast.
De uitnodiging vermeldt de datum, de plaats, het uur en de voorgestelde agendapunten van de vergadering en bevat een link/verwijzing naar het verslag van de vorige vergadering.
Elk lid kan, minstens 8 dagen voor de vergadering, aan de voorzitter vragen, mits motivatie, om bepaalde onderwerpen op de agenda van de eerstvolgende vergadering te plaatsen. Indien de voorzitter en secretaris van oordeel zijn deze punten niet te agenderen, wordt hiervan melding gemaakt op de vervolledigde agenda. Ter zitting wordt de motivatie van de afwijzing toegelicht en beslist de vergadering over de definitieve dagorde.
De secretaris stuurt de desgevallend vervolledigde agenda door aan de effectieve en plaatsvervangende leden van de Gecoro ten laatste vier dagen voor de vergadering.
In geval van hoogdringendheid kan gemotiveerd van termijnen worden afgeweken; de motivatie wordt opgenomen in het verslag.
Indien nodig kan de Gecoro, op vraag van een lid op de vergadering nog nieuwe agendapunten bij hoogdringendheid aan de agenda toevoegen. Deze toevoeging dient gemotiveerd te zijn.
Deze toevoeging dient te worden aanvaard met 2/3 meerderheid van de aanwezige leden van de Gecoro.

Art. 15
De uitnodiging omvat steeds een link/verwijzing naar de nodige stukken en alle informatie nodig om de agendapunten vooraf te kunnen bestuderen. De voorzitter bepaalt wat deze nodige stukken inhouden. Voor andere documenten kan echter vermeld worden dat deze ter inzage zijn op de dienst ruimtelijke ordening en stedenbouw of op de gemeentelijke website. De leden van de Gecoro hebben recht op inzage en afschrift van alle stukken en documenten die verband houden met de bevoegdheid van de Gecoro voor zover dit door andere wetgeving niet wordt verhinderd.
De leden van de Gecoro zijn gehouden tot discretie. 

Afwezigheden en ontslag

Art. 16
Verontschuldigingen dienen, behoudens overmacht (ziekte, ongeval), tenminste 24 uur voor de
vergadering gemeld aan de secretaris van de Gecoro.

Art. 17
Leden die driemaal achtereenvolgens zonder verontschuldiging afwezig blijven, worden ambtshalve als ontslagnemend beschouwd. Zij zullen daarvan schriftelijk op de hoogte gesteld worden. De plaatsvervanger zal dit mandaat verder invullen tot de gemeenteraad een nieuw lid heeft benoemd.

Art. 18
Een lid dat vrijwillig ontslag neemt, dient dit schriftelijk te melden aan de secretaris. De plaatsvervanger zal het mandaat van het lid verder invullen tot de gemeenteraad een nieuw lid heeft benoemd.

Vergaderingen

Art. 19
De voorzitter zit de vergadering voor, opent de vergadering en sluit ze. Hij leidt de agendapunten in en formuleert de besluiten. Hij verleent het woord en kan het ook afnemen indien nodig.

Art. 20
De vergadering -fysiek of online- kan slechts geldig beraadslagen als er minstens 5 stemgerechtigde leden aanwezig zijn. Indien het quotum niet wordt gehaald wordt binnen de twee weken een tweede vergadering gehouden die ongeacht het aantal aanwezigen geldig kan beslissen.


Art. 21
De vergaderingen zijn in principe gesloten. Er kunnen eventueel openbare vergaderingen worden georganiseerd. In voorkomend geval dienen dan duidelijk de agendapunten van de openbare en de gesloten vergadering te worden afgelijnd.
De vergadering kan ook bij gewone meerderheid beslissen om externen tot de besprekingen toe te laten op basis van hun deskundigheid. Zij mogen echter niet deelnemen aan de stemmingen.
De vertegenwoordigers van de politieke fracties en de niet stemgerechtigde plaatsvervangers mogen de beraadslaging en de stemming over de te formuleren adviezen (i.e. ‘gesloten gedeelte’) niet bijwonen.

Art. 22
Een lid of plaatsvervanger dat/die het woord wenst te nemen vraagt dit aan de voorzitter. Als een lid het woord heeft, mag hij niet door andere leden onderbroken worden. Alleen de voorzitter kan het woord ontnemen aan een lid als hij afwijkt van het onderwerp of als de goede orde in het gedrang komt. De voorzitter kan een lid het woord ontnemen indien hij te lang aan het woord zou blijven nadat hij hem eerst heeft aangemaand de interventie af te ronden.

Art. 23
De voorzitter is belast met de ordehandhaving tijdens de vergaderingen van de Gecoro.

Een lid of plaatsvervanger dat/die op enige wijze de orde en het normale verloop van de vergadering verstoort, kan door de voorzitter tot de orde worden geroepen. Dit incident zal in de notulen worden opgenomen. Indien de vergadering uit de hand dreigt te lopen kan de voorzitter de vergadering sluiten of tijdelijk schorsen.

Art. 24
De notulen van de vergaderingen worden opgemaakt door de secretaris.
Zij bevatten steeds de aanwezigen, en verontschuldigden, met de vermelding van hun hoedanigheid en/of groep die ze vertegenwoordigen.
In de notulen wordt kort verslag gegeven van de besprekingen, naast een overzicht van de adviezen zoals zij door de vergadering van de stemgerechtigde leden werden geformuleerd.
De notulen worden tijdens de volgende vergadering overlopen en goedgekeurd met een gewone meerderheid van de stemmen. De notulen kunnen eveneens via een schriftelijke procedure goedgekeurd worden. Het verslag wordt dan per e-mail / digitaal bezorgd aan de aanwezige effectieve leden en aanwezige plaatsvervangers.
Indien zij opmerkingen hebben, kunnen ze deze bezorgen. Ontvangt het secretariaat geen opmerkingen op de notulen, dan worden deze geacht goedgekeurd te zijn.
Bij publicatie of inzage worden persoonsgegevens/vertrouwelijke gegevens geanonimiseerd conform de toepasselijke regelgeving.
De Gecoro zal streven naar consensus bij het geven van adviezen. Indien geen consensus wordt bereikt wordt er gestemd. De uitslag van deze stemming wordt vermeld in het advies. Op verzoek van een lid wordt een gemotiveerd minderheidsstandpunt toegevoegd aan het advies met vermelding van de namen en de geleding waartoe zij behoren.

Stemmingen

Art. 25
De voorzitter omschrijft voor de stemming duidelijk het voorstel waarover dient gestemd te worden. Hij sluit de bespreking van het voorstel af en opent de stemronde.
Eens de stemming begonnen is, kan zij niet meer onderbroken worden.

Art. 26

Mits de vergadering er unaniem mee akkoord is, kan de stemming stilzwijgend verlopen.
Daartoe zal de voorzitter de vergadering vragen of iedereen akkoord is met het voorstel. In dat geval wordt het voorstel met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Elk lid kan steeds vragen om effectief te stemmen over het voorstel.
De stemming gebeurt dan bij handopsteking of door mondeling te antwoorden met akkoord/niet akkoord/onthouding.
De Gecoro beslist bij gewone meerderheid, zonder rekening te houden met onthoudingen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.
De resultaten van de stemming worden opgenomen in het verslag.
Leden die zich onthouden hebben, kunnen hun onthouding motiveren na de stemming wat zal genotuleerd worden in het verslag.
Op vraag van één van de stemgerechtigde leden kan een geheime stemming gebeuren.

Belangenvermenging en discretieplicht

Art. 27
Leden van de Gecoro, evenals vertegenwoordigers van de politieke fracties, onthouden zich van deelneming aan de besprekingen en de stemmingen indien ze een persoonlijk belang hebben betreffende het besproken agendapunt. Het initiatief hiervoor ligt bij de betrokkenen zelf. Dit persoonlijke belang is in ieder geval aanwezig zodra de betrokkene zelf of een bloed- en/of aanverwante tot de derde graad van hemzelf of van zijn wettelijk dan samenwonende partner of levensgezel, of een rechtspersoon waarin hij of een familielid tot de derde graad een mandaat bekleedt of aandeelhouder is, een vermogensrechtelijk voordeel kan halen uit het voorliggende agendapunt. Dit persoonlijke belang kan door andere leden van de vergadering of andere vertegenwoordigers van de politieke fracties steeds worden ingeroepen. Zij dienen dit steeds omstandig te verantwoorden.
De voorzitter zal vragen dat de betrokkene de vergadering verlaat en hem of haar terugroepen zodra het betrokken agendapunt is afgewerkt.

Art. 28
Alle leden alsook iedereen die deelneemt aan de besloten vergaderingen is gehouden tot discretie over de besprekingen.
Wie zich daar niet aan houdt kan door de vergadering uitgesloten worden.
Beeld- en geluidsopnames zijn verboden.

Werkingskosten en presentiegelden

Art. 29
Alle kosten van de werking van de Gecoro worden gedragen door de gemeente.
Daartoe voorziet de gemeenteraad voldoende middelen op de begroting.
De secretaris behandelt de financiële aangelegenheden en rapporteert daarover aan de vergadering.

Art. 30
Aan de effectief aanwezige leden en plaatsvervangers (bij afwezigheid van het effectief lid) worden zitpenningen toegekend. Het bedrag van de vergoeding wordt door de gemeenteraad vastgesteld.
De leden kunnen vrijwillig afstand doen van de (gedeeltelijke) uitbetaling van de hun toekomende presentiegelden, door schriftelijke melding bij de secretaris.

Art. 31

De presentiegelden worden enkel uitbetaald als de leden op de vergadering de presentielijst hebben ondertekend.
Aan het einde van de vergadering zal de voorzitter en de secretaris de presentielijst tegentekenen en deze aldus valideren.

Aanvaarding en wijzigingen

Art. 32
Het huishoudelijk reglement wordt aanvaard als minstens tweederde van de effectieve leden ermee instemmen. Het kan slechts worden gewijzigd door een nieuwe tweederde meerderheid van de leden mits uitdrukkelijke opname in de agenda van de vergadering.
Het huishoudelijk reglement dient eveneens goedgekeurd te worden door de gemeenteraad met een gewone meerderheid.


Artikel 2: De gemeenteraad besluit de presentiegelden voor de leden en voorzitter van de Gecoro te behouden conform beslissing van 13 oktober 2020 (200 euro voor de voorzitter en 100 euro voor de overige leden/plaatsvervangers).