Terug
Gepubliceerd op 25/11/2025

Besluit  gemeenteraad

di 18/11/2025 - 19:30

874.1 - OMV/2024/165/OV - Beslissing over het ontwerp van rooilijnplan zoals voorzien in de omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_2024169919 inzake de regularisatie van de wegeniswerken in functie van de heraanleg van de Waversebaan inclusief de aanleg van fietspaden van nabij de Dorpsstraat t.e.m. het kruispunt met de Witte Bomendreef

Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
Bart Clerckx, burgemeester
Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Bart Ponsaerts, raadsleden
Marijke Pertz, algemeen directeur
Verontschuldigd: Wim Aertsen, raadslid
Feiten en context

Op 30 december 2024 werd door het CBS van de gemeente Oud-Heverlee een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend  voor de regularisatie van de wegeniswerken in functie van de heraanleg van de Waversebaan inclusief de aanleg van fietspaden van nabij de Dorpsstraat t.e.m. het kruispunt met de Witte Bomendreef. De aanvraag heeft volledig betrekking op openbaar domein, gelegen langs de Waversebaan, 3050 Oud-Heverlee. 

De aanvraag werd volledig en ontvankelijk verklaard op datum van 25 juni 2025. 

Het dossier ging een eerste keer in openbaar onderzoek van 3 juli 2025 tot 1 augustus 2025. Binnen deze periode werden 2 bezwaarschriften ingediend. Over het aanvraagdossier werd een tweede openbaar onderzoek georganiseerd van 17 september 2025 tot en met 16 oktober 2025. Ook bij het tweede openbaar onderzoek werden er twee bezwaarschriften ingediend. 

In haar verslag van 3 november 2025 heeft de gemeentelijke omgevingsambtenaar deze bezwaarschiften beoordeeld en weerlegd.

De uiterlijke beslissingsdatum voor dit dossier is 7 december 2025. 

De gemeenteraad dient in zitting van 18 november 2025 een uitspraak te doen inzake de voorgestelde zaak van de wegen en in het bijzonder over het ontwerp van rooilijnplan dat is opgenomen in het aanvraagdossier met kenmerk OMV_2024169919. 

Als bijlage kan het voorwaardelijk gunstig advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar op datum van 3 november 2025 teruggevonden worden. 

Een definitieve uitspraak over de vergunbaarheid (en onder welke voorwaarden) van het project door het college van burgemeester en schepenen dient te gebeuren nadat het dossier werd voorgelegd aan de gemeenteraad. 

De gemeentelijk omgevingsambtenaar adviseert om de voorliggende aanvraag goed te keuren (zie verslag GOA in de bijlage). De gemeenteraad beslist om zich aan te sluiten bij de beoordeling van de bezwaren door de gemeentelijke omgevingsambtenaar en voegt hier nog de onderstaande beoordeling aan toe die specifiek gaat over het aspect van ‘de zaak der wegen’. 

De bevoegdheid van de gemeenteraad behelst het tracé van de wegen en de uitrusting ervan. Wanneer de gemeenteraad het tracé van de wegen bepaalt, oefent hij een verordenende bevoegdheid uit waarbij de algemeenheid van de geadresseerden vooropstaat. Het bepalen van het voornoemde tracé moet steunen op motieven van algemeen belang, die meer bepaald verband houden met een uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening doordacht gemeentelijk wegennet. Daarbij dient de gemeenteraad uit te maken of de gewijzigde wegen op de gepaste wijze aansluiten op het bestaande wegennetwerk. 

Gelet op artikel 47 van het Omgevingsvergunningsbesluit dat stelt dat de gemeenteraad kennis dient te nemen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek, wordt als bijlage aan dit punt de ingediende bezwaarschriften toegevoegd die tijdens de twee georganiseerde openbare onderzoeken werden ingediend. Veel zaken uit deze bezwaren behoren niet tot de beoordelingsbevoegdheid waarover de gemeenteraad beschikt in functie van de zaak van de wegen. Deze aspecten behoren immers tot de bevoegdheid van de vergunningverlenende overheid. In de bezwaren wordt er niet aangetoond dat het ontwerp van rooilijnplan bij de aanvraag met kenmerk OMV_2024169919 in strijd zou zijn met de principes en de doelstellingen uit het artikel 3 en 4 van het Decreet Gemeentewegen. 

De aanvraag omvat de heraanleg van de Waversebaan inclusief de aanleg van fietspaden van nabij de Dorpsstraat t.e.m. het kruispunt met de Witte Bomendreef. 

De aanvraag heeft betrekking op openbaar domein, gelegen Waversebaan, 3050 Oud-Heverlee.

De rijweg inclusief funderingen werden volledig vernieuwd en versmald tot 6,00 m. In de zone met aanliggende fietspaden werd de rijweg in asfalt uitgevoerd met goten en overrijdbare borduren. De taluds bleven zoveel mogelijk onaangeroerd. Ten voordele van de natuur werden verschillende paddentunnels en tunnels voor kleine zoogdieren voorzien. Om de snelheid te verlagen werden ook twee wegversmallingen ingeplant. De bushaltes werden conform toegankelijkheid aangelegd. Het kruispunt met de Ophemstraat werd uitgevoerd in okergele uitgewassen beton om een pleingevoel te creëren. Er werden ook 4 parkeerplaatsen ingericht op de rijbaan ter hoogte van de Ruitersweg. 

Veel van de voorziene werken in de aanvraag binnen de nieuwe rooilijnen komen neer op werken van verfraaiing, uitrusting of herstel aan de bestaande wegenis. Andere werken zorgen ervoor dat de bestaande weg wordt heraangelegd om een verkeersveilige inrichting mogelijk te maken en ook om op bepaalde plaatsen een veilig fietspad aan te leggen. 

In het arrest van de Raad van State van 28 maart 2025 met nr. 262.798 werd geoordeeld dat er een voorafgaande gemeenteraadsbeslissing is vereist voor de voorziene wegeniswerken aangezien bepaalde werken de grenzen van de rooilijnen uit het plan van 1959 overschrijden. Omwille van deze reden werd er bij de huidige regularisatieaanvraag een nieuw ontwerp van rooilijnplan gevoegd overeenkomstig artikel 12, §2, eerste lid van het Decreet Gemeentewegen. Dit ontwerp van rooilijnplan omvat de bestaande (juridische of feitelijke) en de toekomstige rooilijnen van de nieuwe of gewijzigde gemeentewegen binnen de aanvraag. Op deze manier worden alle wijzigingen die door de wegeniswerken worden doorgevoerd opgenomen in het ontwerp van rooilijnplan. 

Overwegende dat het voornemen tot wijziging van de gemeenteweg uitvoering geeft aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het Decreet Gemeentewegen en dat het aan deze artikels werd getoetst. 

Die toetsing houdt in:

Art. 3, Decreet Gemeentewegen

De juridische rooilijn (gebaseerd op het rooilijnplan uit 1959) werd grotendeels gerespecteerd en waar nodig werd deze aangepast. Dit betreft voornamelijk aan de bushaltes waar een verbreding noodzakelijk was om deze te realiseren. Daarnaast werden er nog enkele correcties aangebracht. Deze wijziging maakt de aanleg van veilige fietspaden en toegankelijke bushaltes mogelijk. Hierdoor zal dus de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeenteweg verbeterd worden, in het bijzonder om aan de behoeften van de zachte mobiliteit en het openbaar vervoer te voldoen. 

Art. 4, Decreet Gemeentewegen

1. De wijzigingen dienen het algemeen belang omdat hierdoor veilige fietspaden en toegankelijke bushaltes kunnen voorzien worden. De wijzigingen worden aldus ingegeven vanuit de verkeersveiligheid en mobiliteit. In de bezwaren wordt er kritiek geformuleerd inzake de verkeersveiligheid van de fietsers. Er wordt bekritiseerd dat er wordt afgeweken van de ontwerprichtlijnen van de fietsvoorzieningen van 2017 en van het Vademecum Fietsvoorzieningen van 2024. Deze documenten bevatten geen verordenende voorschriften. Bovendien gaan de bezwaren eraan voorbij dat de aanvraag wil verhelpen aan de bestaande verkeersonveilige situatie voor de fietsers op sommige plaatsen langs de Waversebaan zoals dit historisch is gegroeid. De aanvraag voorziet in een vernieuwing van het bestaande 1,20 meter smalle en onregelmatige fietspad in betonstraatstenen met een overlaging in KWS langsheen dit traject. De fietspaden worden verbreed en de rijweg wordt versmald. Er werd gekozen voor de aanleg van een aanliggend verhoogd fietspad in roodbruine asfalt van 1,50 meter breedte langsheen bijna het volledige traject (behalve langs de zone ‘Zoet Water’). De rijbaan werd versmald tot een breedte van zes meter. In de zone met aanliggende fietspaden wordt deze uitgevoerd in asfalt. Het kruispunt met de Ophemstraat en M. Noëstraat werd heraangelegd als verkeersplein (zone 30) in zes meter breed okergeel gekleurd beton, waarbij de fietsers op de rijweg worden gebracht en waarbij de verharde bermen dienstdoen als voetpad. In de scherpe bochten worden rammelstroken in printbeton aangelegd met erachter deels een groenzone met groenaanplanting en erachter het voetpad. Hierdoor verhelpt het ontwerp van rooilijnplan aan een reeds bestaande onveilige situatie voor fietsers. Dat de richtlijnen uit het Fietsvademecum hierbij niet volledig worden gevolgd, is te wijten aan de specifieke context en de beschikbare ruimte. Dit zorgt er niet voor dat het ontwerp van rooilijnplan niet in overeenstemming zou zijn met de doelstellingen en principes uit het artikel 3 en 4 van het Decreet Gemeentewegen. In de bezwaren wordt dan ook onvoldoende aangetoond dat het ontwerp van rooilijnplan een verkeersonveilige situatie doet ontstaan. De verkeersonveiligheid van de aanpassingen wordt door de bezwaarindieners nergens concreet aangetoond. De gemeenteraad is van oordeel dat de zichtbaarheid overal voldoende wordt gewaarborgd zodat er geen sprake is van verkeersonveiligheid. Het hellingpercentage van de fietspaden is te wijten aan de plaatsgesteldheid en de beschikbare ruimte. Het ontwerp van rooilijnplan houdt voldoende rekening met de veiligheid van de fietsers.     

2. De huidige juridische ligging van de gemeenteweg kan niet behouden blijven omdat de breedte te beperkt is voor de realisatie van toegankelijke bushaltes. Om aan deze normen te kunnen voldoen, is er voldoende ruimte nodig en werd de gemeenteweg op deze plaatsen verbreed.

3. De wijziging bevordert de verkeersveiligheid en maakt de realisatie van fietspaden en toegankelijke bushaltes mogelijk. 

4. Door de wijziging van de gemeenteweg te bekrachtigen door dit rooilijnplan blijft de continuïteit van de doorgang gegarandeerd en draagt deze bij aan de duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van artikel 1.1.4 van de VCRO, rekening houdend met de noden van de huidige en de toekomstige generaties. Door de heraanleg van de Waversebaan werden er veilige fietspaden gerealiseerd. Ook voor het realiseren van de toegankelijke bushaltes was deze wijziging noodzakelijk. Beide dragen bij tot een duurzame ruimtelijke ontwikkeling en dienen het algemeen belang. De wijzigingen die worden doorgevoerd aan het gemeentelijk wegennet staan allemaal ten dienste van het algemeen belang. De bezwaarindieners tonen het tegendeel niet aan. 

Voor het overige sluit de gemeenteraad zich aan bij de behandelingen van de bezwaren zoals dit is weergegeven in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. 

Uit het bovenstaande blijkt afdoende dat er bij deze beslissing rekening werd gehouden met de doelstellingen en de principes uit de artikelen 3 en 4 van het Decreet Gemeentewegen. 

De gemeenteraad dient een besluit te nemen over de zaak van de wegen. Indien deze niet wordt toegevoegd aan de omgevingsvergunningsaanvraag, kan er geen geldige omgevingsvergunning worden afgeleverd (artikel 31 van het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning).

Publieke stemming
Aanwezig: Kris Debruyne, Bart Clerckx, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Bart Ponsaerts, Marijke Pertz
Voorstanders: Bart Clerckx, Kris Debruyne, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Jenna Auwerx
Onthouders: Alexander Binon, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Bart Ponsaerts
Resultaat: Met 16 stemmen voor, 4 onthoudingen
Besluit

Artikel 1: De gemeenteraad keurt het voorgestelde tracé in het ontwerp van rooilijnplan uit het aanvraagdossier voor de heraanleg van de Waversebaan inclusief de aanleg van fietspaden van nabij de Dorpsstraat t.e.m. het kruispunt met de Witte Bomendreef, zoals voorzien in de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2024169919 gelegen aan de Waversebaan, 3050 Oud-Heverlee (op openbaar domein) goed.

Artikel 2: Een voor eensluidend verklaard afschrift van huidige beslissing zal samen met de beslissing inzake de vergunningsaanvraag overgemaakt worden aan de gemeentelijke omgevingsambtenaar.