Terug
Gepubliceerd op 25/11/2025

Besluit  gemeenteraad

di 18/11/2025 - 19:30

624.13 - Huis van het Kind - Toelagereglement ter ondersteuning van zelfstandige kinderopvanginitiatieven op het grondgebied van Oud-Heverlee - Aanpassing van het reglement

Aanwezig: Kris Debruyne, voorzitter van de gemeenteraad
Bart Clerckx, burgemeester
Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, schepenen
Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Bart Ponsaerts, raadsleden
Marijke Pertz, algemeen directeur
Verontschuldigd: Wim Aertsen, raadslid
Juridische gronden

Het decreet over het Lokaal Bestuur en uitvoeringsbesluiten.

Het bestuursdecreet en uitvoeringsbesluiten.

Gemeenteraadsbeslissing van 30 september 2014 betreffende de opstart van het toelagereglement ter ondersteuning van kinderopvanginitiatieven op het grondgebied van Oud-Heverlee.

Gemeenteraadsbeslissing van 18 november 2025 betreffende het subsidiereglement ter sociale correctie op de contantbelasting voor de inzameling van het huishoudelijk afval.

Gemeenteraadsbeslissing van 27 augustus 2019 betreffende de aanpassing aan het het toelagereglement ter ondersteuning van kinderopvanginitiatieven op het grondgebied van Oud-Heverlee.

Feiten en context

Volgens het Materialendecreet mogen crèches en onthaalouders geen 'subsidie sociale correctie op de contantbelasting voor huishoudelijk afval' krijgen, omdat dit niet-particuliere gebruikers zijn.

Ze werden daarom uit het subsidiereglement ter sociale correctie op de contantbelasting voor de inzameling van het huishoudelijk afval geschrapt. Het verlies van die toelage wordt goedgemaakt in dit reglement dat betrekking heeft op de jaarlijkse speelgoedtoelage, door hier een nieuwe toelage in te voorzien.

De regeling uit het reglement van 27 augustus 2019 luidde als volgt:

De gemeenteraad besluit om vanaf 01 januari 2021 aan instellingen en inwoners die behoren tot één van de volgende categorieën en op 01 januari van het betrokken dienstjaar
ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van de gemeente Oud-Heverlee, een toelage ter compensatie van de retributie op de huisvuilophaling en -verwerking van het restafval toe te kennen:
...
6. Voor door Kind en Gezin erkende kinderopvanginitiatieven: €50;

Argumentatie

Er wordt voorgesteld om de opgeheven toelage ter compensatie van de retributie op de huisvuilophaling en -verwerking van het restafval als volgt te compenseren: 

Ondersteuning van voorschoolse gezinsopvang en voorschoolse zelfstandige gezins- en groepsopvang:

1. Aard van de ondersteuning:

1.1.     Van de gezinsopvang en de zelfstandige gezinsopvang:

Binnen de perken van de kredieten, voorzien in de meerjarenplanning, ondersteunt de gemeente Oud-Heverlee gezinsopvang en zelfstandige gezinsopvang via:

  • Eénmalige starttoelage vastgesteld op 250 euro
  • Eénmalige toelage voor de aankoop van een compostvat ter waarde van maximaal 50 euro
  • Speelgoedpremie ter waarde van maximaal 100 euro
  • Algemene werkingstoelage van 50 euro

per vestiging en per jaar.

1.2.     Van de zelfstandige groepsopvang:

Binnen de perken van de kredieten, voorzien in de meerjarenplanning, ondersteunt de gemeente Oud-Heverlee zelfstandige groepsopvang via 

  • Eénmalige starttoelage vastgesteld op 250 euro
  • Eénmalige toelage voor de aankoop van een compostvat ter waarde van maximaal 50 euro
  • Speelgoedpremie ter waarde van maximaal 120 euro
  • Algemene werkingstoelage van 50 euro

per vestiging en per jaar.

2. Algemene voorwaarden voor betoelaging:

2.1. De aanvrager voor de gezinsopvang, voor de zelfstandige gezinsopvang of voor de zelfstandige groepsopvang

  • Is een natuurlijk persoon, een feitelijke vereniging of een rechtspersoon;
  • Biedt voorschoolse gezinsopvang aan, d.w.z. voor kinderen tussen 0 en 3 jaar oud waarbij steeds maximum 8 kinderen worden opgevangen of biedt voorschoolse groepsopvang aan, d.w.z. voor kinderen tussen 0 en 3 jaar oud waarbij steeds meer dan 8 kinderen worden opgevangen;
  • Organiseert deze opvang op het grondgebied van Oud-Heverlee;
  • Beschikt over een vergunning van Kind en Gezin dat geldig is voor het jaar waarin de premie wordt aangevraagd;
  • Engageert zich om vragen over bijkomende inlichtingen of documenten vanuit de afdeling kinderopvang van de gemeente Oud-Heverlee te beantwoorden;
  • Moet kinderen aanvaarden zonder onderscheid van ras, geloof, geslacht of politieke overtuiging;
  • Verbindt zich er toe actief mee te werken aan het verspreiden van zijn aanbod via het Huis van het Kind.

3. Aanvraag van de starttoelage:

3.1. De aanvraag voor de starttoelage moet door de aanvrager schriftelijk worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, op hiervoor bestemd aanvraagformulier, vóór 1 oktober van het lopende begrotingsjaar.

3.2. De aanvrager van de starttoelage:

  • Is een opvanginitiatief met een geldige vergunning van Kind en Gezin of met een voorlopige vergunning van Kind en Gezin;
  • Is een opvanginitiatief dat nieuwe plaatsen inricht op een nieuwe opvanglocatie;
  • Heeft zijn uitbatingsadres en maatschappelijke zetel gevestigd op het grondgebied van Oud-Heverlee.

3.3. De nieuwe kindplaatsen die in aanmerking komen voor de starttoelage:

  • Zijn voorschools, met andere woorden dienen voor de opvang van kinderen tussen 0 en 3 jaar;
  • Zijn bedoeld voor 'reguliere opvang', met een minimum van 4 opvangdagen per week;
  • Worden binnen de 6 maanden na de goedkeuring van de aanvraag ingericht. Uitstel van 3 maanden kan aangevraagd worden indien de opstartdatum door overmacht niet wordt gehaald;
  • Blijven gedurende minimaal 6 kalenderjaren bestaan;
  • Staan open voor alle inwoners gedomicilieerd te Oud-Heverlee.

3.4.  De aanvraag bevat volgende elementen:

  • Informatie over het opvanginitiatief (uitbatingsadres, startdatum, aantal voorschoolse kindplaatsen, etc.) en de verantwoordelijke van het opvanginitiatief;
  • De vergunning van Kind en Gezin of de voorlopige vergunning van Kind en Gezin;
  • Kopie van het schriftelijk planadvies dat door een infrastructuurdeskundige van Kind en Gezin werd opgemaakt en waarop wordt aangegeven waar de nieuwe of bijkomende plaatsen gerealiseerd worden;

3.5. Dit zijn substantiële vormvereisten. Het niet nakomen van deze artikels leidt tot het niet-ontvankelijk verklaren van de aanvraag.

4. Aanvraag van de toelage voor de aankoop van een compostvat:

4.1. De aanvraag voor de aankoop van een compostvat moet door de aanvrager schriftelijk worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, op het hiervoor bestemde aanvraagformulier, vóór 1 oktober van het lopende begrotingsjaar.

4.2.  De aanvraag bevat volgende elementen:

  • De geldige vergunning van Kind en Gezin of de voorlopige vergunning van Kind en Gezin;
  • De aanvraag voor de aankoop van een compostvat is uitsluitend geldig op voorlegging van het overeenkomstig aankoopfactuur en het bewijs van betaling. Het factuur moet betrekking hebben op het jaar van de aanvraag en zijn opgemaakt op naam van de aanvrager van de premie. 

5. Aanvraag voor de speelgoedpremie:

5.1. De aanvraag voor de speelgoedpremie moet door de aanvrager schriftelijk worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, op het hiervoor bestemde aanvraagformulier, vóór 1 oktober van het lopende begrotingsjaar.

5.2.  De aanvraag bevat volgende elementen:

  • De geldige vergunning van Kind en Gezin of de voorlopige vergunning van Kind en Gezin;
  • De aanvraag voor de speelgoedpremie is uitsluitend geldig op voorlegging van de overeenkomstige aankoopfacturen en het bewijs van betaling. De facturen moeten betrekking hebben op het jaar van de aanvraag en zijn opgemaakt op naam van de aanvrager van de premie. Ook de aankoop van tweedehands speelgoed komt in aanmerking, mits voorlegging van geldige aankoopfacturen en het bewijs van betaling.
6. Aanvraag algemene werkingstoelage:
 
6.1. De aanvraag van de algemene werkingstoelage moet door de aanvrager schriftelijk worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, op het hiervoor bestemde aanvraagformulier, voor 1 oktober van het lopende begrotingsjaar.
 
6.2. De aanvraag bevat volgende elementen:
  • De geldige vergunning van Kind en Gezin of de voorlopige vergunning van Kind en Gezin;

6 7. Toewijzing:

  • De toekenning gebeurt door het college van burgemeester en schepenen na verificatie van de bepalingen van het reglement.
  • De subsidie wordt in één schijf uitbetaald na voorlegging van de nodige documenten.
Publieke stemming
Aanwezig: Kris Debruyne, Bart Clerckx, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Bart Ponsaerts, Marijke Pertz
Voorstanders: Bart Clerckx, Kris Debruyne, Francis Van Biesbroeck, Patrice Lemaitre, Katrien Timmermans, Tom Teck, Tine Eerlingen, Alexander Binon, Mattias Bouckaert, Jos Rutten, Maggy Steeno, Adinda Claessen, Hanna Van Steenkiste, Mark Binon, Fien Gilias, Arnout Arts, Annick Minnoye, Jean Louis Vertongen, Jenna Auwerx, Bart Ponsaerts
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1De gemeenteraad keurt onderstaand toelagereglement ter ondersteuning van kinderopvanginitiatieven op het grondgebied Oud-Heverlee goed.

Inleiding:

Dit reglement heeft betrekking op de financiële ondersteuning die de gemeente Oud‑Heverlee voorziet om zowel de kwaliteitsvolle als behoeftedekkende uitbouw van de voorschoolse kinderopvang in Oud-Heverlee te ondersteunen. Via dit reglement worden de voorwaarden en criteria vastgelegd waaraan initiatieven moeten voldoen om voor de ondersteuning in aanmerking te komen.

Ondersteuning van voorschoolse gezinsopvang en voorschoolse zelfstandige gezins- en groepsopvang:

1. Aard van de ondersteuning:

1.1.     Van de gezinsopvang en de zelfstandige gezinsopvang:

Binnen de perken van de kredieten, voorzien in de meerjarenplanning, ondersteunt de gemeente Oud-Heverlee gezinsopvang en zelfstandige gezinsopvang via:

  • Eénmalige starttoelage vastgesteld op 250 euro
  • Eénmalige toelage voor de aankoop van een compostvat ter waarde van maximaal 50 euro
  • Speelgoedpremie ter waarde van maximaal 100 eur
  • Algemene werkingstoelage van 50 euro

per vestiging en per jaar.

1.2.     Van de zelfstandige groepsopvang:

Binnen de perken van de kredieten, voorzien in de meerjarenplanning, ondersteunt de gemeente Oud-Heverlee zelfstandige groepsopvang via 

  • Eénmalige starttoelage vastgesteld op 250 euro
  • Eénmalige toelage voor de aankoop van een compostvat ter waarde van maximaal 50 euro
  • Speelgoedpremie ter waarde van maximaal 120 euro
  • Algemene werkingstoelage van 50 euro

per vestiging en per jaar.

2. Algemene voorwaarden voor betoelaging:

2.1. De aanvrager voor de gezinsopvang, voor de zelfstandige gezinsopvang of voor de zelfstandige groepsopvang

  • Is een natuurlijk persoon, een feitelijke vereniging of een rechtspersoon;
  • Biedt voorschoolse gezinsopvang aan, d.w.z. voor kinderen tussen 0 en 3 jaar oud waarbij steeds maximum 8 kinderen worden opgevangen of biedt voorschoolse groepsopvang aan, d.w.z. voor kinderen tussen 0 en 3 jaar oud waarbij steeds meer dan 8 kinderen worden opgevangen;
  • Organiseert deze opvang op het grondgebied van Oud-Heverlee;
  • Beschikt over een vergunning van Kind en Gezin dat geldig is voor het jaar waarin de premie wordt aangevraagd;
  • Engageert zich om vragen over bijkomende inlichtingen of documenten vanuit de afdeling kinderopvang van de gemeente Oud-Heverlee te beantwoorden;
  • Moet kinderen aanvaarden zonder onderscheid van ras, geloof, geslacht of politieke overtuiging;
  • Verbindt zich er toe actief mee te werken aan het verspreiden van zijn aanbod via het Huis van het Kind.

3. Aanvraag van de starttoelage:

3.1. De aanvraag voor de starttoelage moet door de aanvrager schriftelijk worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, op hiervoor bestemd aanvraagformulier, vóór 1 oktober van het lopende begrotingsjaar.

3.2. De aanvrager van de starttoelage:

  • Is een opvanginitiatief met een geldige vergunning van Kind en Gezin of met een voorlopige vergunning van Kind en Gezin;
  • Is een opvanginitiatief dat nieuwe plaatsen inricht op een nieuwe opvanglocatie;
  • Heeft zijn uitbatingsadres en maatschappelijke zetel gevestigd op het grondgebied van Oud-Heverlee.

3.3. De nieuwe kindplaatsen die in aanmerking komen voor de starttoelage:

  • Zijn voorschools, met andere woorden dienen voor de opvang van kinderen tussen 0 en 3 jaar;
  • Zijn bedoeld voor 'reguliere opvang', met een minimum van 4 opvangdagen per week;
  • Worden binnen de 6 maanden na de goedkeuring van de aanvraag ingericht. Uitstel van 3 maanden kan aangevraagd worden indien de opstartdatum door overmacht niet wordt gehaald;
  • Blijven gedurende minimaal 6 kalenderjaren bestaan;
  • Staan open voor alle inwoners gedomicilieerd te Oud-Heverlee.

3.4.  De aanvraag bevat volgende elementen:

  • Informatie over het opvanginitiatief (uitbatingsadres, startdatum, aantal voorschoolse kindplaatsen, etc.) en de verantwoordelijke van het opvanginitiatief;
  • De vergunning van Kind en Gezin of de voorlopige vergunning van Kind en Gezin;
  • Kopie van het schriftelijk planadvies dat door een infrastructuurdeskundige van Kind en Gezin werd opgemaakt en waarop wordt aangegeven waar de nieuwe of bijkomende plaatsen gerealiseerd worden;

3.5. Dit zijn substantiële vormvereisten. Het niet nakomen van deze artikels leidt tot het niet-ontvankelijk verklaren van de aanvraag.

4. Aanvraag van de toelage voor de aankoop van een compostvat:

4.1. De aanvraag voor de aankoop van een compostvat moet door de aanvrager schriftelijk worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, op het hiervoor bestemde aanvraagformulier, vóór 1 oktober van het lopende begrotingsjaar.

4.2.  De aanvraag bevat volgende elementen:

  • De geldige vergunning van Kind en Gezin of de voorlopige vergunning van Kind en Gezin;
  • De aanvraag voor de aankoop van een compostvat is uitsluitend geldig op voorlegging van het overeenkomstig aankoopfactuur en het bewijs van betaling. Het factuur moet betrekking hebben op het jaar van de aanvraag en zijn opgemaakt op naam van de aanvrager van de premie. 

5. Aanvraag voor de speelgoedpremie:

5.1. De aanvraag voor de speelgoedpremie moet door de aanvrager schriftelijk worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, op het hiervoor bestemde aanvraagformulier, vóór 1 oktober van het lopende begrotingsjaar.

5.2.  De aanvraag bevat volgende elementen:

  • De geldige vergunning van Kind en Gezin of de voorlopige vergunning van Kind en Gezin;
  • De aanvraag voor de speelgoedpremie is uitsluitend geldig op voorlegging van de overeenkomstige aankoopfacturen en het bewijs van betaling. De facturen moeten betrekking hebben op het jaar van de aanvraag en zijn opgemaakt op naam van de aanvrager van de premie. Ook de aankoop van tweedehands speelgoed komt in aanmerking, mits voorlegging van geldige aankoopfacturen en het bewijs van betaling.
6. Aanvraag algemene werkingstoelage:
 
6.1. De aanvraag van de algemene werkingstoelage moet door de aanvrager schriftelijk worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, op het hiervoor bestemde aanvraagformulier, voor 1 oktober van het lopende begrotingsjaar.
 
6.2. De aanvraag bevat volgende elementen:
  • De geldige vergunning van Kind en Gezin of de voorlopige vergunning van Kind en Gezin;

7. Toewijzing:

  • De toekenning gebeurt door het college van burgemeester en schepenen na verificatie van de bepalingen van het reglement.
  • De subsidie wordt in één schijf uitbetaald na voorlegging van de nodige documenten.

Artikel 2: dit reglement treedt in werking op 1 januari 2026.

Artikel 3: het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit reglement.