Terug gemeenteraad

Tue 29/04/2025 - 19:30 vergaderzaal Meerdael

Goedkeuring ontwerp notulen

  • Goedkeuring ontwerp notulen

    De gemeenteraad neemt kennis van de ontwerpnotulen, opgesteld door de algemeen directeur, van de vorige vergadering van 25 maart 2025.

    De gemeenteraadsleden nemen er nota van dat tot het einde van de huidige vergadering opmerkingen kunnen gemaakt worden betreffende de redactie van de notulen.

    De gemeenteraad besluit de volgende opmerking van raadslid Mattias Bouckaert op te nemen in de notulen: 

    Correctie agendapunt GR/2025/106 - gemeentelijk aanvullend reglement Pastoor Tilemanstraat

    Bij het opvragen van de resultaten van 2014 bleek er een fout in de verwerking, door het samenvoegen van 2 metingen. De correcte resultaten voor 2014 geven een gemiddelde snelheid lag in 2014 op 38 km/u. Bij de meest recente meting in januari 2025 lag de algemene gemiddelde snelheid rond 36 km/u. De vermelde 32 km/u verwijst naar de gemiddelde snelheid in één rijrichting, enkel voor wagens. Ze geeft dus geen representatief beeld. 

    In de tekst 'feiten en context' wordt dan ook ten onrechte gesteld: De gemiddelde snelheid daalde van 46 km/u in 2014 naar 32 km/u bij de laatste meting in 2025.

    - de gemiddelde snelheid in 2014 bedroeg 38 km/u

    - de gemiddelde snelheid in beide rijrichtingen, voor alle soorten gemotoriseerde voertuigen, bedroeg 36 km/u. 

  • Artikel 1:  De heer Bart Ponsaerts wordt als gemeenteraadslid geïnstalleerd.

    Artikel 2: De gemeenteraad neemt kennis van de rangorde vanaf 29/04/2025

    Raadslid Naam en voornaam van de raadsleden Aantal bekomen naamstemmen bij de recentste gemeenteraadsverkiezingen Anciënniteit Start
    1 BINON Alexander 633 9191 3/01/1995
    2 CLERCKX Bart 862 8879 2/01/2001
    3 VAN BIESBROECK Francis 691 6688 2/01/2007
    4 DEBRUYNE Kris 313 6688 2/01/2007
    5 TIMMERMANS Katrien 446 6658 1/02/2007
    6 BOUCKAERT Mattias 595 4496 2/01/2013
    7 TECK Tom 340 4496 2/01/2013
    8 RUTTEN Jos 281 4496 2/01/2013
    9 STEENO Maggy 203 4496 2/01/2013
    10 CLAESSEN Adinda 537 2300 7/01/2019
    11 Van STEENKISTE Hanna 527 2300 7/01/2019
    12 LEMAITRE Patrice 450 2300 7/01/2019
    13 BINON Mark 250 2300 7/01/2019
    14 GILIAS Fien 272 2093 7/01/2019
    15 ARTS Arnout 258 143 3/12/2024
    16 AERTSEN Wim 257 143 3/12/2024
    17 EERLINGEN Tine 219 143 3/12/2024
    18 MINNOYE Annick 184 143 3/12/2024
    19 VERTONGEN Jean-Louis 164 143 3/12/2024
    20 AUWERX Jenna 141 143 3/12/2024
    21 PONSAERTS Bart 155   29/04/2025

     

     

Openbaar

Normaal

Secretariaat

  • Artikel 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering Creat Services dv van 17 juni 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

    1. Wijziging van vermogen

    2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen

    3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024

    4. Verslag van de commissaris

    5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
      b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024

    6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

    7. Aanstelling commissaris

    8. Actualisering presentievergoeding

    9. Statutaire benoemingen

      Varia

    Artikel 2:  De gemeenteraad draagt Annick Minnoye, vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:

    • hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20250617AV@creat.be 
    • hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
  • Artikel 1: De gemeenteraad van Oud-Heverlee besluit de agenda goed te keuren van de algemene vergadering van 9 mei 2025:

    1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
    2. Verslag van de commissaris over zijn werkzaamheden in het boekjaar 2024
    3. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024
    Goedkeuring van de winstverdeling
    4. Kwijting aan bestuurders en commissaris
    5. Ontslag en benoeming bestuurders
    6. Rondvraag

    Artikel 2: De gemeenteraad besluit om mevrouw Fien Gilias, vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Creadiv NV, mandaat te verlenen om tijdens de algemene vergadering van Creadiv NV te handelen en te beslissen conform de beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2025.

  • Artikel 1: De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 4 juni 2025:

    1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2024.
    2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024.
    3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
    4. Evaluatieverslag met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030.
    5. Statutaire benoemingen.
    6. Statutaire mededelingen.

    Artikel 2: De gemeenteraad besluit de vertegenwoordiger van Oud-Heverlee Kris Debruyne, die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 4 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

    Artikel 3: De gemeenteraad besluit het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

  • Artikel 1: De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle d.d. 19 juni 2025:

    1. a) Kennisneming verslagen van Fluvius Zenne-Dijle (voorheen Iverlek) van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
    1. b) Kennisneming verslagen van het voormalige PBE van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
    2. a) Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Zenne-Dijle (voorheen Iverlek) afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
    2. b) Goedkeuring van de jaarrekening van het voormalige PBE afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
    3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
    4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Zenne-Dijle (voorheen Iverlek) en het voormalige PBE met betrekking tot het boekjaar 2024.
    5. Aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven) activiteiten. 2
    6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende verenigingen Iverlek en het voormalige PBE tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan Fluvius Zenne-Dijle 2025-2030.
    7. Statutaire benoemingen.
    8. Statutaire mededelingen.

    Artikel 2: De gemeenteraad besluit de heer Kris Debruyne voorzitter gemeenteraad aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger op de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle op 19 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

    Artikel 3: De gemeenteraad besluit het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

  • Artikel 1: De gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra d.d. 24 juni 2025:

    1. Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
    2. Goedkeuring van de jaarrekening van Riobra afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
    3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
    4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2024.
    5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
    6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030.
    7. Statutaire benoemingen.
    8. Statutaire mededelingen.

    Artikel 2: De gemeenteraad besluit Wim Aertsen, vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 24 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

    Artikel 3: De gemeenteraad besluit het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

  • Artikel 1: De gemeenteraad besluit om goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van Dijledal op 14 mei 2025.

    Agenda:

    1. samenstelling van het bureau
    2. jaarverslag over het boekjaar 2024
    3. verslag van de commissaris
    4. goedkeuring van de jaarrekening 2024
    5. kwijting aan de bestuurders en aan de commissaris
    6. statutaire benoemingen
    7. varia

    Artikel 2: De gemeenteraad besluit om Maggy Steeno af te vaardigen voor de algemene vergadering van Dijledal.

    Artikel 3: De gemeenteraad besluit om het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit en met het in kennis stellen daarvan aan de cvba so Dijledal.

  • Artikel 1: De gemeenteraad besluit de agendapunten van de algemene vergadering van 18 juni 2025 goed te keuren.

    Dagorde

    1. Samenstelling van het bureau
    2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 19 maart 2025
    3. Verslag over de activiteiten 2024
    4. Jaarrekening per 31-12-2024 en verslag van de commissaris-revisor
    5. Verwerking van de resultaten krachtens art.44 van de statuten
    6. Kwijting te verlenen aan bestuurders en commissaris-revisor
    7. Diversen

    Artikel 2: De gemeenteraad besluit de lijst van bestuurders aangesteld door de algemene vergadering van 19 maart 2025 goed te keuren:

    • Carl Devlies – voor de termijn 2025-2030
    • Stef Van Calster– voor de termijn 2025-2027
    • Sandra Schoovaerts– voor de termijn 2028-2030
    • Tom Wouters– voor de termijn 2025-2027
    • Bert De Wit– voor de termijn 2025-2030
    • Willy Stroobants– voor de termijn 2025-2030
    • Katelijne Suetens– voor de termijn 2025-2027
    • Stijn Dekelver– voor de termijn 2028-2030
    • Thomas Geyns– voor de termijn 2025-2030
    • Joël Vander Elst– voor de termijn 2025-2030
    • Tinne Allaerts– voor de termijn 2025-2030
    • An Wouters– voor de termijn 2025-2030
    • Elien Smeesters– voor de termijn 2025
    • Eddy Vandenbosch– voor de termijn 2026-2030
    • Peter Reekmans– voor de termijn 2025-2026
    • Kristof Mollu– voor de termijn 2027-2028
    • Kris Swinnen– voor de termijn 2029-2030
    • Johan Everaerts– voor de termijn 2025-2030
    • Geert Cluckers– voor de termijn 2025-2030
    • Evelien Janssens– voor de termijn 2025-2027
    • Nele Daemen– voor de termijn 2028-2030

    Artikel 3: De gemeenteraad besluit om mevrouw Fien Gilias aan te duiden als vertegenwoordiger op de algemene vergadering. 

    Artikel 4: De gemeenteraad besluit om het college van burgemeester en schepenen opdracht te geven om de genomen beslissingen over te maken aan Interleuven.

  • Artikel 1: De gemeenteraad besluit om om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van opdrachthoudende vereniging EcoWerf van 18 juni 2025 goed te keuren. 

    1. Samenstelling van het bureau
    2. Goedkeuring statutenwijziging
    3. Diversen
    Artikel 2: De gemeenteraad besluit de statutenwijziging in zijn geheel goed te keuren (zie punt 2 van de agenda van de buitengewone  algemene vergadering van EcoWerf op 18 juni 2025).

    Artikel 3: Mevrouw Adinda Claessen vertegenwoordiger, met mevrouw Hanna Van Steenkiste als plaatsvervangend vertegenwoordiger wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van EcoWerf van 18 juni 2025 (of iedere andere datum indien deze zou worden uitgesteld) te handelen en te beslissen conform dit besluit.

    Artikel 4: De gemeenteraad besluit om het college van burgemeester en schepenen te gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de afgevaardigde en aan EcoWerf.

  • Artikel 1: De gemeenteraad besluit om om de agendapunten van de algemene vergadering van opdrachthoudende vereniging EcoWerf van 18 juni 2025 goed te keuren. 

    1. Samenstelling van het bureau
    2. Goedkeuring verslag van de bijzondere algemene vergadering van 26/03/2025
    3. Samenstelling raad van bestuur
    4. Jaarverslag
      4.1 Verslag van de activiteiten
      4.2 Jaarrekening per 31/12/2024 - verslag van de commissaris-revisor
      4.3 Balans, resultaten, winstverdeling en waarderingsregels
    5. Evaluatie ondernemingsplan 2019-2024
    6. Ondernemingsplan 2025-2030 en meerjarenbegroting
    7. Decharge bestuurders
    8. Samenwerkingsovereenkomst IVAREM
    9. Herbenoeming van de commissaris-revisor
    10. Diversen 
    Artikel 2: Mevrouw Adinda Claessen vertegenwoordiger, met mevrouw Hanna Van Steenkiste als plaatsvervangend vertegenwoordiger wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van EcoWerf van 18 juni 2025 (of iedere andere datum indien deze zou worden uitgesteld) te handelen en te beslissen conform dit besluit.

    Artikel 4: De gemeenteraad besluit om het college van burgemeester en schepenen te gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de afgevaardigde en aan EcoWerf.

  • Artikel 1: De gemeenteraad besluit Bart Clerckx af te vaardigen als vaste vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van OFP Prolocus voor de  legislatuur 2025-2030.

    Artikel 2: De gemeenteraad besluit Francis Van Biesbroeck aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van OFP Prolocus voor de legislatuur 2025-2030.

Infrastructuur

Ruimtelijke ordening en leefmilieu

VrijeTijd

  • Enig Artikel: De gemeenteraad keurt volgend gemeentelijk reglement voor het zomerpaviljoen in het Zoetwaterpark goed: 

    Artikel 1 - Doel en Toegankelijkheid Het zomerpaviljoen in het Zoet Waterpark is een open en gratis toegankelijke ruimte voor het publiek. Het is bedoeld voor recreatief en sociaal gebruik door bezoekers van het park en inwoners van Oud-Heverlee.

    Artikel 2 - Gebruik van het Paviljoen

    1. Het paviljoen kan door iedereen vrij gebruikt worden tussen zonsopgang en zonsondergang, zonder voorafgaande reservatie. Hierna “bezoekers” genoemd.
    2. Verenigingen uit Oud-Heverlee én organisatoren van buurtversterkende of gemeenschapsvormende activiteiten kunnen het paviljoen “voorbehouden” door een evenementenaanvraag in te dienen op www.oud-heverlee.be/parkpaviljoen. Zij worden dan “organisatoren”.
      1. Organisatoren zijn zelf verantwoordelijk om een beperkte signalisatie te plaatsen van  “wat” en “welke uren” het paviljoen “gereserveerd” is dat bezoekers op de hoogte zijn.
      2. Wanneer het paviljoen voorbehouden is voor organisatoren kunnen bezoekers tijdelijk geen gebruik maken van de toog. De toiletten en picknicktafels rondom blijven wel ten allen tijde toegankelijk voor bezoekers.
    3. Het gebruik van vuur of barbecues is niet toegestaan onder het paviljoen.

    Artikel 3 - Netheid en Orde

    1. Bezoekers en organisatoren zijn verplicht om al hun afval zelf mee te nemen en op een correcte manier te verwijderen.
    2. Tafels en stoelen moeten, zowel door bezoekers als door organisatoren na gebruik in hun oorspronkelijke opstelling teruggeplaatst worden.
    3. Voor organisatoren: Het paviljoen en de omgeving dienen netjes en in goede staat achtergelaten te worden na een evenement. Toiletten dienen gepoetst te worden en ruimte(s) uitgeborsteld tegen de dag na het evenement (10u).
      Als er na controle blijkt dat bepaalde zaken niet in orde zijn, passen we het Retributiereglement toe voor tussenkomst door de gemeentelijke diensten voor prestaties voor rekening van derden goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 maart 2019.
    4. Graffiti, beschadigingen of vandalisme zijn ten strengste verboden en ook hiervoor passen we het Retributiereglement toe voor tussenkomst door de gemeentelijke diensten voor prestaties voor rekening van derden goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 maart 2019.

    Artikel 4 - Geluid en Overlast

    1. Bezoekers dienen rekening te houden met andere parkgebruikers en mogen geen overmatig lawaai veroorzaken.
    2. Het gebruik van versterkte muziek of luide geluidsinstallaties is niet toegestaan, tenzij voor organisatoren na goedkeuring via de evenementenaanvraag bij de dienst vrije tijd.
    3. De algemene rust van het park moet ten allen tijde gerespecteerd worden.

    Artikel 5 - Aansprakelijkheid en Handhaving

    1. De gemeente is niet verantwoordelijk voor verlies, diefstal of schade aan persoonlijke eigendommen van gebruikers van het paviljoen.
    2. Politieambtenaren hebben het recht om controle uit te oefenen en bij overtredingen passende maatregelen te nemen.

    Artikel 6 - Slotbepaling Dit reglement treedt in werking op de dag van publicatie en geldt voor de zomer van 2025. Nadien zal het reglement geëvalueerd worden. Het gemeentebestuur behoudt zich het recht voor om wijzigingen aan te brengen indien nodig.


    Door het paviljoen te gebruiken, verklaart iedere bezoeker zich akkoord met dit reglement en de bijhorende bepalingen.

Extra

Bijkomende punten gemeenteraad