Terug raad voor maatschappelijk welzijn

Tue 14/11/2023 - 20:00 Meerdael

Goedkeuring ontwerp notulen

  • Goedkeuring ontwerp notulen

    De OCMW-raad neemt kennis van de ontwerpnotulen, opgesteld door de algemeen directeur, van de vorige vergadering van 26 september 2023.

    De raadsleden nemen er nota van dat tot het einde van de huidige vergadering opmerkingen kunnen gemaakt worden betreffende de redactie van de notulen.

Openbaar

OCMW

  • Artikel 1: De OCMW-raad besluit mevrouw Nadine Vandezande handtekenbevoegdheid te verlenen om namens het OCMW om GPMI overeenkomsten te ondertekenen. 

  • Artikel 1: De OCMW-raad besluit de maatschappelijk assistenten van het lokaal bestuur Oud-Heverlee de volmacht te geven om namens het lokaal bestuur Oud-Heverlee en OCMW Oud-Heverlee de volgende overeenkomst af te sluiten:

    OVEREENKOMST VOOR SCHULDHULPVERLENING

    ZONDER BUDGETBEHEER

    Tussen

    OCMW OUD-HEVERLEE

    Gemeentestraat 10

    3054 Vaalbeek

    Erkend als instelling voor schuldhulpverlening met erkenningsnummer 14AF/74/04013

    vertegenwoordigd door:

    (naam), maatschappelijk assistent van het OCMW van Oud-Heverlee,  die gemachtigd is door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn

    en

    de heer en mevrouw (naam)

    straat + nummer

    postcode + plaats

     

    is het volgende overeengekomen:

    1. Doelstellingen van deze overeenkomst

    Schuldhulpverlening is er voor personen met een schuldenlast. Het doel van schuldhulpverlening is om te helpen het financiële evenwicht te herstellen en de schulden af te betalen op een menswaardige wijze.

    De schuldhulpverlener is verplicht deze modelovereenkomst schuldhulpverlening te gebruiken als de schulden helemaal of voor een deel voortvloeien uit een of meer consumentenkredieten.

    1. Volmacht

    De personen met een schuldenlast geven de schuldhulpverlener de toestemming de schuldeisers te contacteren om een oplossing te vinden voor de schuldenlast.

    Ze geven de schuldhulpverlener een volmacht voor de volgende handelingen:

    • contact opnemen met de verschillende schuldeisers en bij hen inlichtingen inwinnen die noodzakelijk zijn voor de schuldhulpverlening;
    • de voorgelegde documenten onderzoeken en de wettelijkheid van de geëiste bedragen nagaan;
    • een betalingsplan opstellen als dat mogelijk is;
    • het betalingsplan aan schuldeisers voorleggen en erover onderhandelen;
    • het betalingsplan uitvoeren of de uitvoering van het plan nagaan: betalingen uitvoeren of nagaan of alle betalingen gedaan zijn zoals afgesproken.

     

    1. Afspraken tussen de schuldhulpverlener en de personen met een schuldenlast

     

    3.1.  De schuldhulpverlener leeft de volgende afspraken na:

    1. De schuldhulpverlener onderzoekt de wettelijkheid van de geëiste bedragen en informeert de personen met een schuldenlast zo volledig mogelijk over de kredieten en de schulden. De schuldhulpverlener en de personen met een schuldenlast kunnen samen informatie opzoeken, zoals wetgeving of  stappen die ondernomen kunnen worden. De schuldhulpverlener kan de personen met een schuldenlast ook doorverwijzen naar diensten en organisaties die de juiste hulp en informatie kunnen geven.

    2. De schuldhulpverlener behandelt de gegevens van het dossier (naam, adres, inkomsten, uitgaven, schulden ...) met de nodige discretie. Alle gegevens van het dossier zijn vertrouwelijk. De schuldhulpverlener gebruikt die gegevens alleen als dat nodig is voor de opdracht van schuldhulpverlening.

    3. Als er een betwisting is die voor de rechtbank gebracht moet worden, geeft de schuldhulpverlener advies over de manier waarop de belangen van de personen met een schuldenlast het best verdedigd kunnen worden.

     

    3.2 . De personen met een schuldenlast leven de volgende afspraken na:

    1. De personen met een schuldenlast verlenen hun volledige medewerking. Ze bezorgen alle nodige informatie, gegevens en documenten over hun financiële, juridische, sociale en familiale situatie aan de schuldhulpverlener

    2. Tijdens de onderhandelingen en de uitvoering van het betalingsplan houden de personen met een schuldenlast zich aan alle afspraken die met de schuldhulpverlener gemaakt zijn:

    • Ze houden zich aan het overeengekomen aflossingsplan: ze betalen het afgesproken bedrag op het afgesproken tijdstip.
    • Ze brengen de schuldhulpverlener onmiddellijk op de hoogte bij elke verandering in hun situatie die gevolgen kan hebben voor de uitvoering van het overeengekomen betalingsplan.
    • Ze gaan tijdens de hele duur van deze schuldbemiddelingsovereenkomst geen nieuwe kredietovereenkomsten aan. Als de schuldhulpverlener akkoord gaat, is dat uitzonderlijk toch mogelijk.
    • Ze verwijzen de schuldeisers niet naar de schuldhulpverlener zonder dat vooraf te melden en te bespreken.

     

     

    1. Gratis schuldhulpverlening –   mogelijke kosten budgetbeheer

    De schuldhulpverlening is gratis.

    Er kunnen wel bankkosten worden doorgerekend als een budgetrekening wordt gebruikt.

     

    1. Duur van de overeenkomst

    De overeenkomst gaat in bij de ondertekening.

    De overeenkomst kan op elk ogenblik beëindigd worden:

    -  bij wederzijds akkoord;

    -  eenzijdig:

    • de personen met een schuldenlast kunnen de overeenkomst stopzetten door een brief, e-mail of ander schriftelijk bericht te sturen naar de schuldhulpverlener;
    • de schuldhulpverlener kan de overeenkomst beëindigen door een brief, e-mail of ander schriftelijk bericht te sturen naar de personen met een schuldenlast als ze een of meer afspraken niet nakomen of als de begeleiding stopt.

    In elk van die gevallen brengt de schuldhulpverlener de schuldeisers op de hoogte van de stopzetting van de schuldhulpverlening.

     

    Deze overeenkomst is opgemaakt op verzoek van de personen met een schuldenlast en is met hen besproken. Ze begrijpen wat erin staat en welke gevolgen eraan verbonden zijn.

    Voor meer informatie over deze overeenkomst kunnen personen met een schuldenlast terecht bij de begeleidende maatschappelijk assistent of bij het diensthoofd van het OCMW Oud-Heverlee.

    Deze overeenkomst is opgemaakt in Oud-Heverlee op (datum) in 2 exemplaren. De overeenkomst bevat 3 pagina’s.

    Iedere betrokken partij erkent één exemplaar ontvangen te hebben.

     

     

    (handtekeningen voorafgegaan door de woorden “gelezen en goedgekeurd”)

Secretariaat

  • Artikel 1: De OCMW-raad besluit om de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van Intergemeentelijke Vereniging Interleuven van 13 december 2023 goed te keuren: 

    Dagorde

    1. Samenstelling van het bureau
    2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 21 juni 2023
    3. Strategie en te ontwikkelen activiteiten 2024
    4. Begroting 2024
    5. Vervanging leden raad van bestuur
    6. Oprichting beheerscomité (ref. RvB 31.5.2023)
    7. Diversen

    Artikel 2: De OCMW-raad besluit om mevrouw Fien Gilias, af te vaardigen voor de bijzondere algemene vergadering van 13 december 2023.

    Artikel 3: De OCMW-raad besluit om het vast bureau te belasten met de uitvoering van de voormelde beslissing en een exemplaar ervan ter kennisgeving over te maken aan de Intergemeentelijke Vereniging Interleuven.

  • Artikel 1: De OCMW-raad besluit om Gerrit Versyck als vertegenwoordiger van de gemeente Oud-Heverlee aan te duiden voor de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Cipal op 14 december 2023. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda. 

    Artikel 2: De OCMW-raad besluit om het mandaat voor de algemene vergadering van 14 december 2023 vast te stellen en de vertegenwoordiger opdracht te geven de agendapunten goed te keuren. 

    1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemers
    2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2024
    3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

    Artikel 3: De OCMW-raad besluit om het vast bureau te gelasten met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

Bijkomende punten gemeenteraad

  • Artikel 1: De OCMW-raad besluit de agenda van de algemene vergadering van 6 december 2023 van WZZ De Kouter goed te keuren.

    1. Kennisname van het afschrift van de notulen van de algemene vergadering van 6 december 2023 Bijlage 1: Afschrift van de notulen van de vergadering van 21 juni 2023

     

    2. Stand van zaken woonzorgzone: informatie aan de leden Bijlage 2: toelichting aan de AV - stand van zaken woonzorgzone

     

    3. Goedkeuring begroting 2024 Bijlage 3a: Meerjarenplan en begroting 2024 (excel-bestand) Bijlage 3b: Nota toelichting meerjarenplan en begroting 2024 Voorstel van beslissing: De raad van bestuur stelt voor de begroting voor het boekjaar 2024, alsook het meerjarenplan goed te keuren.

     

    4. Goedkeuring statutenwijzigingen Voorstel van beslissing: De raad van bestuur stelt voor de voorgestelde statutenwijzigingen goed te keuren, waarbij de statuten in overeenstemming worden gebracht met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en de bepalingen inzake de optie tot uittreding worden geschrapt. Bijlage 4a: statutenwijziging (word doc met track changes) Bijlage 4b: brief gemeente m.b.t. niet uitoefenen optie tot uittreding

    Artikel 2: De gemeenteraad besluit Kris Debruyne aan te duiden als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van 6 december 2023. 

  • Artikel 1: De OCMW-raad besluit mevrouw Fien Gilias aan te duiden als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van 15 december 2023 van IGO div.  

    Artikel 2: De vertegenwoordiger wordt gemandateerd om alle agendapunten op de agenda van de algemene vergadering van 15 december 2023 van IGO div goed te keuren:

    1. Verslag Algemene Vergadering 23-06-2023
    2. Begroting 2023 (document 1)
    3. Jaarprogramma en toelichting bij begroting 2023 (document 2)
    4. Aanstelling nieuwe bestuurder cluster Huldenberg–Tervuren voor resterende periode van de legislatuur Greta Veeckmans ter vervanging van Danny Van Goidtsenhoven (document 3)
    5. Aanstelling nieuwe deskundige voor resterende periode van de legislatuur Hugo Simoens ter vervanging van Tom De Winter-Pieters (document 4)
    6. Varia