Terug gemeenteraad

Tue 26/03/2024 - 19:30 Meerdael

Goedkeuring ontwerp notulen

  • De gemeenteraad neemt kennis van de ontwerpnotulen, opgesteld door de algemeen directeur, van de vorige vergadering van 27 februari 2024.

    De gemeenteraadsleden nemen er nota van dat tot het einde van de huidige vergadering opmerkingen kunnen gemaakt worden betreffende de redactie van de notulen.

Openbaar

Normaal

Onderwijs

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen besluit om een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten voor het gebruik van sociaal tolken en vertalen met het extern verzelfstandigd Agentschap Integratie en Inburgering, een privaatrechtelijke stichting met statutaire zetel te Tour & Taxis – Koninklijk Pakhuis, Havenlaan 86C, bus 212, 1000 Brussel, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen met ondernemingsnummer 0543.307.391 (RPR Brussel).

Infrastructuur

  • Artikel 1: De gemeenteraad keurt het aanpassen van een de zone 30 in de gemeente Oud-Heverlee op volgende locaties goed : 

    1. in de Sapellenbos, wordt een bord F4a toegevoegd in het begin van de straat

    2. in de Beekstraat, wordt de zone 30 uitgebreid tot het kruispunt (niet inbegrepen) met de Kauwereelstraat, de borden F4a en F4b worden dan verplaatst tot aan de Kauwereelstraat

    De markering wordt aangebracht overeenkomstig de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 en het Ministerieel Besluit van 1 oktober 1976.

    Artikel 2: Het reglement treedt in werking vanaf 1 april 2024. De documenten worden overgemaakt ter kennisgeving aan de Vlaamse Overheid, Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare werken en aan de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.

  • Artikel 1: De gemeenteraad keurt het instellen van een nieuwe fietszone in de schoolomgeving van Haasrode.

     
    De fietszone wordt afgebakend door verkeersborden F111 en F113 op volgende locaties :
     
    • in de Armand Verheydenstraat ter hoogte van de kerk tot aan A. Verheydenstraat 37.
    • in het begin van de Verbindingstraat komende van de Blandenstraat
    • in de Armand Verheydenstraat komende van de Dassenstraat, voor het kruispunt met de Verbindingstraat
    • in de Armand Verheydenstraat, na het kruispunt met de Dalemstraat
    De markering wordt aangebracht overeenkomstig de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 en het Ministerieel Besluit van 1 oktober 1976.

    Artikel 2: Het reglement treedt in werking vanaf 1 mei 2024. De documenten worden overgemaakt ter kennisgeving aan de Vlaamse Overheid, Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare werken en aan de griffie van de politierechtbank van en te Leuven.

Ruimtelijke ordening en leefmilieu

  • Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het MP23023 rapport "erkenning van publieke grachten gemeente Oud-Heverlee" opgemaakt door de milieudienst van Interleuven.

    Artikel 2: De erkenning van de volgende publieke grachten voor de gemeente Oud-Heverlee wordt voorlopig vastgesteld:

    1. Gracht Genenhoek - van het bosje achter woonkavels van de Waversebaan tot de bocht naar links achter woonkavels van de Jozef Vandezandestraat (lengte van 101 m)
    2. Leigracht - van tussen woonkavel van de Beekstraat 60 en Neerijsebaan 2 tot het begin van categorie 2 waterloop ter hoogte van de monding De Vloetroep (lengte van 416 m)
    3. Gracht Kouterstraat - van de Kartuizersstraat (ter hoogte van woonkavel nr. 51E) tot het beging van de buis achter woonkavel van de Kouterstraat 14 (lengte van 240 m)
    4. gracht Alex Vermaelenstraat - van nabij de Kartuizersstraat (tussen de twee weidepercelen) tot Alex Vermaelenstraat (ter hoogte van tuin van de woning nr. 17) (lengte van 275 m)

    Artikel 3: De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met het openbaar onderzoek.

    Artikel 4: De gemeenteraad maakt deze beslissing als volgt bekend:

    - aanplakking aan het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan:

    1. aan het verkeersbord (F1a) naast de oprit van de Waversebaan 92
    2. aan het verkeersbord (F3a) naast de Beekstraat 60
    3. aan de toegangsweg van de parking van woonzorgzone "De Kouter" langs de Kouterstraat
    4. aan de elektriciteitspaal naast de gracht in de Alex Vermaelenstraat 

    - een bericht op de website van de gemeente of in het gemeentelijk infoblad;

    - een bericht in het Belgisch Staatsblad;

    - een afzonderlijke mededeling die met een beveiligde zending wordt gestuurd naar de woonplaats van de eigenaars van de onroerende goederen die zich bevinden in de erfdienstbaarheidszone van deze 4 grachten;

    - een afzonderlijke mededeling aan de deputatie en de Vlaamse Milieumaatschappij.

  • Artikel 1: De gemeenteraad keurt de voorgestelde grondafstand van 38ca goed. 

    Artikel 2: De zone die zal worden afgestaan zoals weergegeven op het verkavelingsplan nieuwe toestand Blandenstraat 57, 3053 Oud-Heverlee, opgenomen in de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023155754 dient kosteloos aan de gemeente afgestaan te worden en op gelijk niveau gebracht met de bestaande wegenis en/of vrijgemaakt van alle obstakels en beplantingen. De kosten van de akte van de notaris vallen ten laste van de aanvrager.

    Artikel 4: De gemeenteraad duidt de burgemeester en algemeen directeur aan tot het ondertekenen van de akte van de grondafstand.

  • Artikel 1: De gemeenteraad beslist om de gemeenteweg met naam, meenteweg 36 af te schaffen, gelegen tussen de Kaubergstraat en het kruispunt van de Heidestraat en de Leuvensestraat, lopend over de percelen in eigendom van betrokkenen aan de Heidestraat nummers 2 en 12.

    Betrokken kadastrale percelen:

    5de Afdeling, Sectie B, nummer 456C
    5de Afdeling, Sectie B, nummer 457X2

    zoals weergegeven in het dossier als bijlage aan dit besluit (gedeeltelijk) op te heffen.

    Artikel 2: Het volledig dossier wordt als integrerend deel gehecht aan dit besluit.

    Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

    Artikel 4: Dit besluit wordt bekendgemaakt aan het publiek op de volgende manieren:

    • publicatie van het besluit op de gemeentelijke website gedurende 30 dagen;
    • aanplakking van het besluit bij het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het betrokken wegdeel;
    • verzending van de bekendmaking ter kennisgeving met een beveiligde zending naar iedereen die in het kader van het openbaar onderzoek een standpunt, opmerking of bezwaar heeft ingediend;
    • verzending van het besluit en de bijbehorende plannen elektronisch aan de deputatie van de provincie en met een beveiligde zending naar het departement MOW.

    Artikel 5: De gemeente publiceert het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het rooilijnplan/het grafisch plan tot de opheffing van de gemeenteweg in het Belgisch Staatsblad en op de gemeentelijke website:

    • hetzij na het verlopen van de beroepstermijn, zonder dat er een beroepsprocedure werd opgestart
    • hetzij na het verwerpen van het beroep door de Vlaamse Regering.

    Het besluit heeft uitwerking 14 dagen na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.

  • Artikel 1:De gemeenteraad beslist om het ontwerp klimaat- en energieactieplan (2030) en de bijhorende bijlages definitief goed te keuren.

  • Artikel 1: De gemeenteraad keurt de insteken vermeld in 'argumentatie' goed. Deze insteeknota is de basis voor de nieuwe aanvraag voor het strategisch project Walden.

  • Artikel 1: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst betreffende deelname aan en toekening van een nominatieve subsidie in het kader van het project 'Tuinrangers'.

    Samenwerkingsovereenkomst betreffende deelname aan en toekenning van een nominatieve subsidie in het kader van het project Tuinrangers

    Tussen

    Inverde, opleidings- en examencentrum van Natuurinvest, het eigen vermogen van het agentschap voor Natuur en Bos, overeenkomstig art. 30 van het decreet van 19 mei 2006 houdende diverse bepalingen inzake leefmilieu en energie, ondernemingsnummer 0887.269.985, met zetel te 1000 Brussel, Havenlaan 88 bus 75, vertegenwoordigd door de heer Tom EMBO, algemeen directeur,

     hierna ‘Inverde’ genoemd,

     En

    De provincie Vlaams-Brabant, Provincieplein 1, 3010 Leuven, handelend in uitvoering van het besluit van de deputatie van XXXXXXX2024, alhier rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Bart NEVENS, gedeputeerde-verslaggever voor Leefmilieu, en mevrouw Hilde Torfs, directeur Ruimte,

     hierna ‘de provincie’ genoemd,

     En

     Het gemeentebestuur van Bertem, Tervuursesteenweg, 178, 3060 Bertem, alhier rechtsmatig vertegenwoordigd door de heer Joël VANDER ELST, burgemeester en de heer Bart DEVISCH, algemeen directeur, 

    Het gemeentebestuur van Oud-Heverlee, Gemeentestraat 2, 3054 Oud-Heverlee, en vertegenwoordigd door Bart CLERCKX, burgemeester, en Marijke PERTZ, algemeen directeur, 

    Het gemeentebestuur van Huldenberg, Gemeenteplein 1, 3040 Huldenberg, en vertegenwoordigd door Danny VANGOIDTSENHOVEN, burgemeester, en Caroline PETERS, algemeen directeur, 

    Hierna ‘de gemeenten’ genoemd,

     

    Hierna gezamenlijk ‘de partijen’ genoemd,

     

    Voorafgaandelijk:

    Overwegende dat de realisatie van een klimaatbestendig en biodivers landschap als beleidsdoelstelling is vermeld in de provinciale meerjarenplanning 2020-2025; 

    Overwegende dat Inverde, als opleidingscentrum van Natuur en Bos, marktleider is in Vlaanderen op het vlak van opleidingen over bos-, groen- en natuurbeheer; 

    Overwegende dat het Tuinrangersproject een initiatief is van Vlaanderen ter ondersteuning van lokale overheden; 

    Overwegende dat Inverde per deelnemende stad of gemeente instaat voor de opleiding, opvolging en bijscholing van het lokale Tuinrangersteam; 

    Overwegende dat het Tuinrangersproject een belangrijk instrument is voor de realisatie van het provinciale actieplan ‘Realiseren van een klimaatbestendig en biodivers landschap via versterking van robuuste groen-blauwe netwerken in de open ruimte en een groen-blauwe dooradering tot in de bebouwde ruimte’ zoals opgenomen in de provinciale meerjarenplanning 2020-2025; 

    Overwegende dat de provincie bevestigt en erkent dat het project Tuinrangers en de samenwerking met de gemeenten en Inverde, een meerwaarde heeft voor het provinciaal tuinenproject ‘Leve de Tuin’, met als doelstelling meer biodiverse en klimaatbestendige tuinen in Vlaams-Brabant; 

    Overwegende dat het Masterplan Brabantse Wouden 2024-2048 inzet op private tuinen in functie van klimaatadaptatie en het verhogen van de biodiversiteit. en meer bepaald op het project ‘samen voor biodiverse tuinen’ van dat masterplan 

    wordt overeengekomen als volgt:

    Art. 1. VOORWERP EN DOEL VAN DEZE OVEREENKOMST.

    § 1. Deze samenwerkingsovereenkomst specifieert de modaliteiten omtrent de nominatieve subsidie die wordt toegekend in uitvoering van het besluit van deputatie d.d.  … ‘Toekenning en vereffening van een nominatieve subsidie aan Inverde in het kader van het project Tuinrangers’. 

    § 2. De partijen gaan een samenwerking aan met als hoofddoelstelling de biodiversiteit en de klimaatrobuustheid van de gemeenten te verbeteren via de particuliere tuinen van haar inwoners. De provincie verleent daartoe een toelage aan het project Tuinrangers dat door Inverde werd ontwikkeld, waarbij de deelnemende gemeenten a rato van de door de provincie verleende subsidie een prijsvermindering zullen genieten zoals bepaald in artikel 2 §2 van deze overeenkomst. 

    § 3. De partijen engageren zich om met in totaal minstens 9 en maksimaal 15 Tuinrangers te weten minimaal 3 en maksimaal 5 Tuinrangers per deelnemende gemeente en te streven naar in het totaal 675 geadviseerde tuinen, te weten 225 tuinadviezen per deelnemende gemeente. Dit over de totale duur van de driejarige samenwerkingsovereenkomst. 

    § 4. De partijen verklaren op een open en constructieve manier invulling te geven aan de doelstellingen van deze samenwerkingsovereenkomst. 

    ART. 2. BEPALINGEN INZAKE FINANCIËLE VERPLICHTINGEN 

    § 1. Voor de realisatie van de in artikel 1 vermelde doelstellingen voorzien de partijen samen een totaalbudget van maximaal € 90.568,5 incl. Btw. . 

    § 2. De gemeenten en de provincie verdelen de kosten als volgt:

     

    Gemeente

    Aantal Tuinrangers

    Aantal tuinen

    Budget voorzien door de gemeente

    Budget voorzien door de Provincie

    Dienst Leefmilieu

    Dienst Ruimtelijke planning

    Bertem

        min 3 en max 5

    225

    € 15.094,75

    € 7.549,37

    € 7.549,37

    Oud-Heverlee

    min 3 en max 5

    225

    € 15.094,75

    € 7.549,37

    € 7.549,37

    Huldenberg

    min 3 en max 5

    225

    € 15.094,75

    € 7.549,37

    € 7.549,37

    Totaal incl. btw

     min 9 en max 15

     675

    €  45.284,25

    €  22.642,12

    €  22.642,12

     

    Het eerste werkingsjaar start op het moment dat de lokale Tuinrangers klaar zijn om te worden ingezet, dus na afloop van de rekruterings- en opleidingsfase. 

    § 3. De provincie maakt bovenstaande budgetten vrij in de vorm van een nominatieve subsidie van 45.284,25 euro (incl. btw) die zal uitbetaald worden aan Inverde, opleidings- en examencentrum van Natuurinvest, het eigen vermogen van het agentschap voor Natuur en Bos, overeenkomstig art. 30 van het decreet van 19 mei 2006 houdende diverse bepalingen inzake leefmilieu en energie, ondernemingsnummer 0887.269.985, met zetel te 1000 Brussel, Havenlaan 88 bus 75.

    De uitbetaling van deze subsidie gebeurt in de periode april - mei 2024, tussen de afronding van de rekruteringsfase en de opstart van de Tuinrangeropleiding, en overeenkomstig de bepalingen en modaliteiten in het desbetreffende besluit van de deputatie van XX/XX/2024 houdende en de bepalingen van deze overeenkomst. 

    § 4. Voor wat betreft de gemeentebudgetten, stuurt Inverde jaarlijks de verkoopfacturen van telkens 5.031,58 euro naar de aparte gemeentebesturen. 

    § 5. Indien het beoogde aantal tuinbezoeken niet gehaald wordt, zal Inverde de niet-uitbetaalde vrijwilligersvergoedingen en niet-uitgedeelde safarikits en adviesmappen twv € 40 per tuin terugbetalen (50/50 aan gemeente/provincie) of overdragen naar het volgende jaar indien overeenkomstig art. 9, § 2, beslist wordt om de samenwerking te verlengen. 

    § 6. De gemeenten bezorgen bij ondertekening van deze overeenkomst de facturatiewijze, waarbij e-invoicing de voorkeur geniet, en bezorgt alle vereiste richtlijnen en bijhorende documenten (inkooporder / bestelbon / facturatiegegevens /…) om de facturatie en betaling vlot te kunnen verzorgen.

      

    ART. 3. VERBINTENISSEN VAN INVERDE

    § 1. Inverde voorziet in een opleiding met het equivalent van 10 halve dagen voor het aantal Tuinrangers vermeld in artikel 1, en jaarlijks meerdere gelegenheden tot bijscholing. 

    Inverde stelt gedurende de volledige looptijd van het project de nodige uitrusting (promotiemiddelen, educatief materiaal) ter beschikking van het in artikel 1 vermelde aantal Tuinrangers.

    Inverde biedt aan elke gemeente en de provincie de mogelijkheid om 1 afgevaardigde te laten deelnemen aan de Tuinrangeropleiding.

     

    § 2. Inverde voorziet al het nodige voor het in artikel 1. vermelde aantal tuinadviezen op het grondgebied van de gemeenten, met name:

    1. per bezochte tuin een mapje en 3 tot 10 infofiches (twv € 5), ter ondersteuning van het tuinadvies, die achterblijven bij de tuineigenaar;
    2. per bezochte tuin een safarikit (twv € 20) vol materiaal voor een jaar lang safari-ervaringen in de eigen tuin;
    3. per bezochte tuin een forfaitaire onkostenvergoeding voor de Tuinranger van € 15 conform de Vlaamse Vrijwilligerswet.

     

    § 3. Inverde zorgt voor de praktische en inhoudelijke ondersteuning van de Tuinrangers.

    Inverde bezorgt de Tuinrangers de tuinfolders van de ‘Leve de Tuin’ campagne, aangeleverd door de provincie. Deze worden ingezet tijdens de tuinadviezen en kunnen hierdoor bijkomend en aanvullend tuinadvies leveren.

    Inverde staat in voor de uitbetaling van de onkostenvergoedingen en het voorraadbeheer van de safarikits.

    § 4.  In het geval dat een Tuinranger zou uitvallen, engageert Inverde zich om snel een nieuwe Tuinranger op te leiden en uit te rusten, zodat het aantal Tuinrangers weer compleet is.

    § 5. Inverde rapporteert halfjaarlijks over het aantal gepresteerde tuinadviezen, de tevredenheid van de tuineigenaars en de veranderingen in de tuinen. Dit gebeurt via onderlinge communicatie, zie art. 11.

     

    ART. 4. VERBINTENISSEN VAN DE GEMEENTEN EN DE PROVINCIE

     

    § 1. De gemeenten en de provincie verschaffen Inverde input en ondersteuning bij de zoektocht naar de meest geschikte Tuinrangers. Dit kan onder andere door:

    1. een oproep te plaatsen in het lokaal infoblad voor de infoavond;
    2. hulp bij organisatie van een infoavond;
    3. aanspreken contacten en lokale verenigingen om mee reclame te maken voor de Tuinrangers.

    De gemeenten voorzien een leslokaal dat enkele dagen ter beschikking staat voor de opleiding van de Tuinrangers.

     

    § 2. De gemeenten en de provincie engageren zich om de Tuinrangerwerking maximaal te promoten bij hun burgers via social-media, huis-aan huisbladen van de lokale besturen en lokale persberichten. 

    § 3. De provincie bezorgt Inverde de tuinfolders van de ‘Leve de Tuin’ campagne die zullen worden ingepast tijdens de tuinbezoeken.  

    §4 De gemeenten en de provincie onderzoeken en overleggen om de Tuinrangerwerking af te stemmen met de werking van het Nationaal Park Brabantse Wouden en het strategisch project Walden.

     

    ART. 5. VERANTWOORDING

     

    §1. Met toepassing van de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen, wordt de in §2. en §3. Vermelde regeling opgelegd.  

    §2. Ongeacht het toegekende subsidiebedrag:

    1. wordt de subsidie aangewend voor het doel waarvoor ze werd toegekend;
    2. geeft de begunstigde aan de provincie inzage in alle relevante stukken om de correcte aanwending van de toegekende subsidie te kunnen controleren;
    3. worden volgende bewijsstukken bezorgd aan de provincie: een kopie van de facturen/credit nota’s waaruit blijkt dat de betrokken subsidie werd aangewend ten voordele van de gemeenten, zoals opgenomen in deze overeenkomst.  

    §3. Alle bewijsstukken moeten uiterlijk op het einde van het opleidingstraject (2027) digitaal bezorgd worden aan de provincie.

     

    ART. 6.  SANCTIES

     

    § 1. De subsidies worden voorwaardelijk toegekend. 

    § 2. De deputatie kan de onder § 3. vermelde sanctie opleggen indien de begunstigde:

    1. een of meerdere bepalingen van dit reglement niet naleeft;
    2. onjuiste of onvolledige gegevens aan de provincie meedeelt;
    3. de in art. 5. voorgeschreven termijn voor het indienen van de bewijsstukken niet naleeft.

     

    § 3. De volgende sanctie kan afzonderlijk of cumulatief worden opgelegd nl.de gehele of gedeeltelijke terugvordering van de uitbetaalde subsidie. 

    § 4. Indien de werkelijk betaalde prijs voor de realisatie van de gesubsidieerde handeling of activiteit lager ligt dan het toegekende subsidiebedrag, dan zal de subsidie ambtshalve verminderd worden tot de op basis van de bewijsstukken aangetoonde reële prijs.

    In dat geval moet het te veel ontvangen subsidiebedrag door de begunstigde op eenvoudig schriftelijk verzoek terugbetaald worden aan de provincie.

     

     ART. 7. COMMUNICATIE EN PUBLICITEIT

     

    § 1. De partijen waken erover dat bij communicatie-initiatieven, voor zover als mogelijk, gewezen wordt op de samenwerking partijen zoals omschreven in artikel 2. 

    § 2. De gemeenten vermelden het logo van de provincie Vlaams-Brabant:

    1. op iedere informatiedrager over deze overeenkomst. Een informatiedrager kan bijvoorbeeld zijn: een advertentie, een audiovisuele boodschap, een affiche, een brochure, een website, een poster… gemaakt door Inverde, die in een bewerkbaar formaat worden verspreid naar de gemeenten 
    1. . Deze designs bestaan zodat ze naar eigen behoefte nog kunnen aanpassen en vervolgens afdrukken, publiceren of anderszins lokaal kunnen verspreiden;in iedere correspondentie over deze overeenkomst.volgens de richtlijnen voor het gebruik van de huisstijl van de provincie op haar communicatie. Ga naar https://www.vlaamsbrabant.be/over-de-provincie/kennismaking/logo-vlag-wapen/logo voor meer informatie. 

    Het logo is eigendom van de provincie. Het is wettelijk beschermd door het auteursrecht. Onverminderd het eerste lid, is elk ander gebruik van het logo van de provincie verboden zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van de provincie.

    Inverde produceert safarikits, adviesmapjes en adviesfiches in grote oplagen die inzetbaar zijn in alle deelnemende lokale besturen over heel Vlaanderen. Bijgevolg is de eerste alinea hierop niet van toepassing .

     

    § 3. Bij elk persinitiatief of elke communicatie naar derden over het project Tuinrangers in de gemeenten, nemen Inverde en de gemeenten contact op met de provincie. Dit gebeurt in functie van een optimale afstemming met het provinciale beleid en de communicatie hierover naar externen.

     

    ART. 8. STAATSSTEUN

     

    § 1. Inverde dient er zich van te vergewissen, dat deze subsidie conform met de Europese staatssteunreglementering is, meer bepaald conform is met de artikelen 107, 108 en 109 van het verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie (VWEU). 

    § 2. Inverde wordt geacht zelf en op eigen risico te onderzoeken of de subsidie als staatssteun in de zin van artikel 107 (1) VWEU moet worden gekwalificeerd. Door de subsidie te aanvaarden, verklaart Inverde dat deze subsidie niet als staatssteun moet worden gekwalificeerd en/of deze steun verenigbaar is met de interne markt.

    De provincie is niet verantwoordelijk voor een miskenning van bovenvermelde staatssteunregels.

     

    ART. 9. INWERKINGTREDING, DUUR EN BEËINDIGING VAN DEZE OVEREENKOMST

     

    § 1. Deze overeenkomst neemt aanvang bij ondertekening en in ieder geval uiterlijk op de datum van de toekenning van de subsidie door de provincie. Deze overeenkomst eindigt na verloop van een termijn van drie jaar te rekenen vanaf de dag na het ‘afstuderen’ van de Tuinrangers. 

    § 2. De partijen evalueren de samenwerking in de loop van het derde jaar en zullen vervolgens, rekening houdend met alle elementen, beslissen over een eventuele verlenging van drie jaar.  

    § 3. Indien één van de partijen meent dat onvoldoende geschikte kandidaten gevonden werden om de opleiding tot Tuinranger te starten, kan in onderling overleg beslist worden om de overeenkomst op te zeggen.    

    § 4. Indien één van de partijen meent een andere gegronde redenen te hebben om de beëindiging van de overeenkomst te vorderen, zal zij de andere partijen met gemotiveerde en aangetekende brief uitnodigen tot overleg, waarbij de voorwaarden zullen bepaald worden waaronder de overeenkomst een einde zal nemen of verdergezet wordt.

    Indien tussen de partijen geen akkoord wordt bereikt, neemt de overeenkomst van rechtswege een einde 6 maanden na datum van de aangetekende brief bedoeld in het eerste lid.  

    § 5. Deze overeenkomst kan in onderling akkoord te allen tijde worden beëindigd.  

    § 6. Deze overeenkomst kan jaarlijks door elke betrokken partij éénzijdig opgezegd worden via aangetekend schrijven mits naleving van een opzegtermijn van 3 maanden te rekenen vanaf de datum van verzending. De poststempel geldt als bewijs van de datum van verzending.

     

    ART. 10. WOONSTKEUZE EN GESCHILLENREGELING  

    § 1. Voor alles wat de uitvoering van deze overeenkomst aangaat, doen de partijen keuze van woonst in hun respectieve zetel. 

    § 2. Op deze overeenkomst is het Belgisch recht van toepassing. 

    § 3. Voor de geschillen tussen de partijen met betrekking tot deze overeenkomst, zijn uitsluitend de rechtbanken van het arrondissement Leuven bevoegd. 

    § 4. De partijen bezorgen elkaar alle inlichtingen die nodig of nuttig zijn i.h.k.v. van eventuele gerechtelijke procedures met derden. 

    § 5. Aansprakelijkheden die voortvloeien uit deze overeenkomst, worden door de partijen gelijk verdeeld. Indien de aansprakelijkheid aan één partij is toe te wijzen, vrijwaart deze de andere partijen.

     

    ART. 11. COMMUNICATIE TUSSEN DE PARTIJEN ONDERLING 

    § 1. Alle briefwisseling m.b.t. deze overeenkomst wat betreft Inverde wordt gericht aan Inverde, tav Werner Van Craenenbroeck, werner.vancraenenbroeck@vlaanderen.be , 

    § 2. De provincie duidt als contactpersoon Jan De Boe, jan.deboe@vlaamsbrabant.be, medewerker van de dienst leefmilieu aan voor de uitvoering van alle onderdelen van deze overeenkomst., 

    § 3. De gemeente Bertem duidt als contactpersoon voor de uitvoering van alle onderdelen van deze overeenkomst, Filip Delie, filip.delie@bertem.be  aan, 

    § 4. De gemeente Oud-Heverlee, duidt als contactpersoon voor de uitvoering van alle onderdelen van deze overeenkomst, Nicholas Deprez, milieu@oud-heverlee.be aan. 

    § 5. De gemeente Huldenberg duidt als contactpersoon voor de uitvoering van alle onderdelen van deze overeenkomst, Fons Jena, omgeving@huldenberg.be.aan.  

     

    Opgemaakt te Leuven op XX/XX2024, in 5 originele exemplaren. De deputatie tekent de overeenkomst eerst in 5 exemplaren, waarna de getekende versie om de beurt naar de gemeenten en als laatste naar Inverde gestuurd wordt. De getekende versies worden nadien verdeeld onder de partijen waarbij elke partij verklaart een ondertekend exemplaar te hebben ontvangen. 

    Voor de PROVINCIE VLAAMS-BRABANT,

    Ter uitvoering van de beslissing van de deputatie van XXXXXXX 2024.

     

    Namens de deputatie,

    In opdracht van de provinciegriffier,                                                     De verslaggever,

     

     

     

     

    Hilde TORFS                                                                                       Bart NEVENS

    Directeur Ruimte                                                                                  Gedeputeerde Leefmilieu

     

    Voor de gemeente Bertem,

     

     

     

     

    Bart Devisch,                                                                           Joël VANDER ELST

    algemeen directeur                                                                   Burgemeester

     

    Voor de gemeente Huldenberg,        

     

                                                                          

    Caroline PETERS                                                                    Danny VANGOIDTSENHOVEN

    Algemeen directeur                                                                  Burgemeester

     

    Voor de gemeente Oud-Heverlee,

      

                                                                                                  

    Marijke PERTZ                                                                        Bart CLERCKX

    Algemeen directeur                                                                  Burgemeester

     

    Voor Inverde,

     

      

    Tom EMBO

    Algemeen directeur

    Artikel 2: De beslissing wordt ter kennis gebracht van de provincie Vlaams Brabant, Inverde en gemeente besturen Huldenberg en Bertem

OCMW

  • Artikel 1: De gemeente keurt het Protocol Vlaamse Huisvestingstool (VHT) Oekraïne goed.

    PROTOCOL VOOR DE WEDERZIJDSE ELEKTRONISCHE MEDEDELING VAN PERSOONSGEGEVENS TUSSEN HET AGENTSCHAP BINNENLANDS BESTUUR, HET AGENTSCHAP WONEN IN VLAANDEREN, STAD/GEMEENTE EN OCMW

    in het kader van de Vlaamse Huisvestigingstool en de huisvesting van tijdelijk ontheemden uit Oekraïne, om het Vlaamse aanbod van opvangplaatsen in kaart te brengen

    31/01/2024

    Dit protocol wordt gesloten conform artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.

    TUSSEN

    De GEZAMENLIJKE VERWERKINGSVERANTWOORDELIJKEN van de VLAAMSE HUISVESTINGSTOOL,

    zijnde

    1) VLAAMS GEWEST, vertegenwoordigd door de Vlaamse Regering, bij delegatie, in de persoon van de leidend ambtenaar van agentschap zonder rechtspersoonlijkheid

    AGENTSCHAP BINNENLANDS BESTUUR, JEROEN WINDEY, administrateur-generaal, ingeschreven in het KBO met nummer 2.199.300.596 waarvan de administratieve zetel zich bevindt te Havenlaan 88, bus 70, 1000 Brussel

    hierna: “ABB”;

    EN

    2) VLAAMS GEWEST, vertegenwoordigd door de Vlaamse Regering, bij delegatie, in de persoon van de leidend ambtenaar van agentschap zonder rechtspersoonlijkheid AGENTSCHAP WONEN IN VLAANDEREN, HELMER ROOZE, administrateur-generaal ingeschreven in het KBO met nummer met de naam ‘Ministeries van de Vlaamse Gemeenschap’ (MVG) met nummer 0316.380.841 en met vestigingsnummer 2.199.337.616 waarvan de administratieve zetel zich bevindt te Havenlaan 88, bus 40A, 1000 Brussel

    hierna: “W-VL”;

    De voornoemde partijen worden hieronder, gezamenlijk, als de “gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken” en individueel als een “verwerkingsverantwoordelijke” aangeduid.

    EN

    Het LOKAAL BESTUUR, zijnde

    1) Oud-Heverlee

    hierna: “de stad/de gemeente”;

    2) OCMW Oud-Heverlee

    hierna: “het OCMW”;

    De voornoemde partijen worden hieronder, gezamenlijk, als het “lokaal bestuur” aangeduid. De gegevens van de stad/gemeente en OCMW zijn opgenomen in de ondertekende verklaring voor akkoord. De gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken en het lokale bestuur worden hieronder ook wel gezamenlijk als de “partijen” aangeduid;

    NA TE HEBBEN UITEENGEZET

    A. ABB is een intern verzelfstandigd agentschap binnen het Vlaamse ministerie Kanselarij, Bestuur, Buitenlandse Zaken en Justitie, opgericht bij het besluit van de Vlaamse Regering van 28 oktober 2005 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap "Agentschap Binnenlands Bestuur". Het agentschap werd opgericht voor de beleidsondersteuning en de uitvoering van het beleid inzake de binnenlandse aangelegenheden, met inbegrip van de coördinatie van het beleid met betrekking tot het stedenbeleid en voor de beleidsondersteuning conform artikel III.2 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

    B. W-VL is een intern verzelfstandigd agentschap, opgericht bij het besluit van de Vlaamse Regering van 16 december 2005, binnen het beleidsdomein “Omgeving”, opgericht voor de voorbereiding, de uitvoering met inbegrip van de handhaving en het toezicht, de monitoring en de evaluatie van het beleid met betrekking tot de huisvesting. Het ondersteunt de Vlaamse minister bevoegd voor de huisvesting. W-VL wil zorgdragen voor het recht op wonen als vermeld in artikel 1.5 van Vlaamse Codex Wonen van 2021;

    C. In overeenstemming met artikel 8 van de Overeenkomst tussen gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken in het kader van de (Vlaamse) Huisvestingtool, gesloten op 26 juli 2022 tussen de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken treedt ABB op als coördinator en facilitator rond de protocollen, met dien verstaande dat W-VL bij de procedure betrokken wordt. Daarbij heeft ABB het mandaat dit protocol te sluiten namens W-VL;

    D. De Vlaamse Regering besliste op 14 maart 2022 om naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne haar verantwoordelijkheid als sterke en solidaire regio op te nemen en heeft een taskforce Noodopvang Oekraïne opgericht die de beleidscoördinatie van de vluchtelingen-uitdaging in Vlaanderen opneemt. De taskforce Noodopvang Oekraïne heeft als taak onder andere relevante informatie verzamelen en ontsluiten voor de lokale besturen, de Vlaamse beleidssectoren en het federale niveau alsook de verschillende domeinen bijstaan om via flexibele kaders tijdelijke maatregelen uit te werken.

    E. De beslissingen van de Vlaamse Regering strekken ertoe om het Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382 van de Raad van 4 maart 2022 tot vaststelling van het bestaan van een massale toestroom van ontheemden uit Oekraïne in de zin van artikel 5 van Richtlijn 2001/55/EG, en tot invoering van tijdelijke bescherming naar aanleiding daarvan (Pb L 4 maart 2022, afl.71, 1 – 6; hierna:

    “Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382”) in Vlaanderen toe te passen. In dit besluit wordt vastgesteld dat er zich een massale toestroom van ontheemden uit Oekraïne voordoet in de zin van artikel 5 van Richtlijn 2001/55/EG van de Raad van 20 juli 2001 betreffende minimumnormen voor het verlenen van tijdelijke bescherming in geval van massale toestroom van ontheemden en maatregelen ter bevordering van een evenwicht tussen de inspanning van de lidstaten voor de opvang en het dragen van de consequenties van de opvang van deze personen (Pb L 7 augustus 2001, afl.212, 12-23; hierna: “Richtlijn 2001/55/EG” of “Richtlijn Tijdelijke Bescherming”). Richtlijn 2001/55/EG werd bij wet van 18 maart 2003 tot wijziging van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen in Belgisch recht omgezet (BS 11 april 2003, 18606);

    F. Artikel 1 van Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382 bepaalt dat is vastgesteld “dat er een massale toestroom is in de Unie van ontheemde personen die Oekraïne hebben moeten verlaten als gevolg van een gewapend conflict”. In Richtlijn Tijdelijke Bescherming wordt onder meer bepaald dat de mensen die tijdelijke bescherming hebben gekregen, recht hebben op een fatsoenlijk onderkomen (artikel 13, 1 Richtlijn 2001/55/EG);

    G. Met het oog op de toekenning van de rechten die verbonden zijn aan de tijdelijke bescherming, in dit geval het recht op behoorlijke huisvesting, is het noodzakelijk om de persoonsgegevens van tijdelijk ontheemden te verwerken. Derhalve werd er binnen de Vlaamse overheid door de taskforce Noodopvang Oekraïne, die door de Vlaamse Regering opgericht is, beslist om een Vlaamse Huisvestingtool (“VHT”) te ontwikkelen;

    H. De noodzakelijke verwerking van persoonsgegevens in de VHT, ingevolge het Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382 en Besluit van 4 maart 2022 van de Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie aan lokale besturen voor de opbouw van opvangcapaciteit voor tijdelijk ontheemden uit Oekraïne, tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering en tot intrekking van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2022 tot toekenning van een subsidie aan lokale besturen voor het creëren van bijkomende opvangplaatsen voor de tijdelijk ontheemden uit Oekraïne gebeurt in het kader van de tijdelijke huisvesting van de tijdelijk ontheemden op basis van een opdracht van algemeen belang in hoofde van de Vlaamse overheid en de Partijen cf. artikel 6, 1, e Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (hierna: “Algemene Verordening Gegevensbescherming” of “AVG”);

    I. Het lokaal bestuur is een lokaal bestuur dat tijdelijk ontheemden opvangt en daardoor gebruik maakt van de VHT en met de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken persoonsgegevens uitwisselt. De lokale besturen zijn de centrale actor in de opvang van personen die niet in een asielprocedure zitten. De lokale coördinatoren staan in voor het registreren van het eigen aanbod en het aanbod van andere aanbieders en voor het beheren van toewijzingen en maken daardoor gebruik van de VHT.

    J. Het doeleinde van de gegevensverwerking in de VHT, door ABB en W-VL en het lokaal bestuur, is het organiseren van het aanbod van opvangplaatsen voor tijdelijk ontheemden. Meer bepaald heeft de verwerking van persoonsgegevens binnen de VHT als oogmerk opvang te organiseren en te verlenen aan tijdelijk ontheemden uit Oekraïne. In dit kader wisselen de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken van de Vlaamse Huisvestingstool en het lokaal bestuur, op basis van het territorium van het lokaal bestuur, persoonsgegevens uit;

    K. De meegedeelde gegevens zullen door de partijen tot de beëindiging van de verwerkingen van persoonsgegevens in de huisvestingstool bewaard worden. De verwerkingen in het kader van de huisvestingstool zullen uiterlijk van rechtswege eindigen op het moment dat het Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382, alsook eventuele navolgende uitvoeringsbesluiten die de vaststelling van het bestaan van een massale toestroom van ontheemden uit Oekraïne in de zin van artikel 5 van Richtlijn 2001/55/EG en tot invoering van tijdelijke bescherming naar aanleiding daarvan voortzetten, een einde nemen.

    L. De partijen wensen overeenkomstig artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol te sluiten met betrekking tot de elektronische mededeling van persoonsgegevens. Dat protocol wordt bekendgemaakt op de websites van Partijen zoals beschreven in bijlage 1.

    M. De functionarissen voor gegevensbescherming hebben elk een advies met betrekking tot een ontwerp van dit protocol gegeven. De data van deze adviezen en de contactgegevens van de functionarissen voor gegevensbescherming zijn terug te vinden in bijlage 1.

    WORDT OVEREENGEKOMEN WAT VOLGT:

    Artikel 1: Onderwerp

    In dit protocol worden de voorwaarden en modaliteiten van de wederzijdse elektronische mededeling van de persoonsgegevens, bestaande uit twee gegevensstromen (Gegevensstroom 1 en 2), tussen de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken en het lokaal bestuur uiteengezet.

    1. De gegevensuitwisseling van de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken naar het lokaal
    bestuur (Gegevensstroom 1)

    Enerzijds is er een elektronische mededeling van de persoonsgegevens vanuit de VHT (door de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken) naar het lokaal bestuur. Deze gegevens zijn afkomstig via inschrijvingen op het portaal van de VHT. Het portaal van de VHT is opgezet om bedrijven, organisaties en verenigingen de mogelijkheid te bieden om hun huisvestingslocaties te registreren in functie van de opvang van tijdelijk ontheemden uit Oekraïne. De bedrijven, organisaties en verenigingen kunnen op elk moment een locatie registeren. Deze gegevensuitwisseling betreft een continue stroom van gegevens die via het portaal worden opgeladen in de VHT en worden uitgewisseld met gemeentelijke coördinatoren van het lokaal bestuur.

    De gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken delen ook enkele rapporten met gedetailleerde informatie met het lokaal bestuur in het kader van de uitbetaling van de subsidies. Deze uitwisseling vindt ad hoc plaats wanneer de subsidies worden uitbetaald.

    2. De gegevensuitwisseling van het lokaal bestuur naar de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken (Gegevensstroom 2)

    Anderzijds is er een elektronische mededeling van de persoonsgegevens vanuit het lokaal bestuur naar de VHT (gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken). De gemeentelijke coördinatoren van het lokaal bestuur van waar de opvangplaats zich bevindt registreren informatie over de opvangplaatsen en staan in voor de validatie van de opvangplaats (voor extractie van deze gegevens, zie bijlage 2). Deze gegevens worden opgeslagen en ter beschikking gesteld door het lokaal bestuur aan de gebruikers van de VHT (voor lijst van type gebruikers, zie bijlage 2). De gegevens van de gemeentelijke coördinatoren worden eveneens via de VHT uitgewisseld met de gezamenlijke
    verwerkingsverantwoordelijken. Deze gegevensuitwisseling betreft een continue stroom van gegevens van de gemeentelijke coördinatoren van het lokaal bestuur en van opvangplaatsen in de VHT en worden uitgewisseld met gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.

    Artikel 2: Rechtsgronden voor de wederkerige uitwisseling van persoonsgegevens

    De gegevensverwerking in de VHT is noodzakelijk voor de vervulling van een taak van algemeen belang (art. 6, lid 1, e) AVG) die aan de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken en het lokaal bestuur, middels de vaststelling van een combinatie van het Unierecht en nationaal (Vlaams) recht, toekomt.

    De verwerking en de gegevensuitwisseling is noodzakelijk opdat de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken, in samenwerking met het lokaal bestuur, de opvang van tijdelijke ontheemden kunnen organiseren en verlenen aan de tijdelijk ontheemden zodat zij een fatsoenlijk onderkomen krijgen. Daarvoor moeten de opvangplaatsen worden geregistreerd in de VHT en moeten de gemeentelijke coördinatoren toegang krijgen tot de VHT. In dat kader verwerken de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken en het lokaal bestuur persoonsgegevens van aanbieders en contactpersonen van opvangplaatsen in de VHT.

    1. Doeleinden van de verwerking

    De gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken en het lokaal bestuur hebben de opgevraagde gegevens oorspronkelijk verzameld voor volgende doeleinden:

    Het algemene doel van de Vlaamse Huisvestigingstool is om te voorzien in de (nood)opvang van tijdelijk ontheemden. Door de registratie en het beheer van opvangplaatsen via de VHT. Hierdoor kunnen (i) de beschikbare opvangplaatsen in Vlaanderen worden geregistreerd (=registratie); (ii) de opvangplaatsen worden gevalideerd met het oog op de subsidieregeling (=validatie) en (iii) desgevallend worden de opvangplaatsen (/slaapplekken) aan tijdelijk ontheemden toegewezen (=toewijzing). De VHT registreert niet welke tijdelijk ontheemde wordt gehuisvest bij welke opvangplaats. Het algemene doel van de organisatie van de noodopvang van tijdelijk ontheemden valt uiteen in vijf subdoeleinden:

    1. Opvang en terbeschikkingstelling van opvangplaatsen;

    2. Validatie van opvangplaatsen;

    3. Beheer van gebruikers van de huisvestingstool;

    4. Gegevensuitwisselingen met ontvanger;

    5. Logging en monitoring.

    In de Vlaamse Huisvestingstool wordt informatie opgenomen over de locaties en opvangplaatsen, tot op het niveau van slaapplek, waaronder ook de contactgegevens van de aanbieders van de locatie(s) voor de opvang en terbeschikkingstelling van opvangplaatsen (subdoeleinde 1). Deze gegevens worden geregistreerd in de VHT en beheerd door de aangewezen coördinator(en) van het lokaal bestuur van waar de opvangplaats zich bevindt (gegevensstroom 2). In bepaalde gevallen worden deze gegevens door professionele aanbieders opgeladen via het portaal in de VHT en nadien uitgewisseld met de gemeentelijke coördinatoren (gegevensstroom 1).

    De gemeentelijke coördinator staat in voor de validatie van de opvangplaatsen (subdoeleinde 2). De gegevens worden opgeslagen en ter beschikking gesteld door het lokaal bestuur aan de gebruikers  van de Vlaamse Huisvestingstool, voor zover deze gebruikers hiervoor toegangsrechten hebben. Na validatie kan een opvangplaats in aanmerking komen voor de subsidieregeling die ABB beheert (zie Besluit Vlaamse Regering 8 april 2022 – zoals verder gedefinieerd) en op grond waarvan het lokaal bestuur een subsidie ontvangt die varieert naargelang het type opvangplaats. De gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken delen in dit verband rapporten met de lokale overheden. De gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken verwerken ook de persoonsgegevens van de gemeentelijke coördinatoren van het lokaal bestuur die opvangplaatsen ter beschikking stelt, als contactpersoon voor de locatie van een opvangplaats in het kader van het aanbieden van de opvangplaatsen, voor het beheer van de gebruikers van de VHT (subdoeleinde 3) en voor logging en monitoring doeleinden (subdoeleinde 5).

    De VHT laat toe om per dataveld te bepalen welke gebruiker of aard van de gebruiker toegang heeft tot deze datavelden. Hiervoor is het in de eerste plaats noodzakelijk om de gebruiker te identificeren en authentiseren. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Vlaams toegangsbeheersysteem ACM/IDM. Daarnaast is het ook noodzakelijk om de gebruiker te autoriseren. Hiervoor wordt binnen de VHT bijgehouden wie welke rol heeft. Daarnaast gebeurt in de VHT ook een gedetailleerde logging van gebruikersactiviteiten. Deze gegevens kunnen o.m. gebruikt worden om het platform effectiever te beveiligen (bv. onderzoeken van verdachte inlogpogingen), bewaken van gegevensverlies (bv. ongeoorloofde exports van gegevens), performantie-analyse (bv. analyseren incidenten over trage responsetijden).

    Bij W-VL hebben drie medewerkers van de Vlaamse Maatschappij Sociaal Wonen (VMSW) toegang tot de gegevens in de VHT (subdoeleinde 4). Deze medewerkers maken een rapport op van bepaalde gegevens, dat zij downloaden als lijst. Deze lijst bevat de adressen van de ter beschikking gestelde woningen voor opvangplaatsen. De opvangplaatsen die ter beschikking zijn gesteld door sociale huisvestingsmaatschappijen, worden geselecteerd uit de lijst en de projectverantwoordelijke van de VMSW zal vervolgens controleren of de woning leegstaat voor renovatie/sloop/.... De projectverantwoordelijke vult, na controle, de status van de woning aan bij het adres in de VHT ("nagekeken door beleidsdomein").

    De gegevens worden ook gedeeld met het Crisiscentrum van de Vlaamse overheid (CCVO) voor communicatiedoeleinden (communicatie naar de gemeentelijke coördinatoren via een nieuwsbrief, genaamd de VLOT-flits) en met de Vlaamse Statistische Autoriteit (VSA) en het Belgische statistiekbureau (Statbel) voor statistische doeleinden (subdoeleinde 4).

    2. Rechtsgrond van de verwerking

    De gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken en het lokaal bestuur baseren zich hiervoor op volgende wettelijke grondslagen:

    - Richtlijn 2001/55/EG van de Raad van 20 juli 2001 betreffende minimumnormen voor het verlenen van tijdelijke bescherming in geval van massale toestroom van ontheemden en maatregelen ter bevordering van een evenwicht tussen de inspanning van de lidstaten voor de opvang en het dragen van de consequenties van de opvang van deze personen (Pb L 7 augustus 2001, afl.212, 12-23; hierna: “Richtlijn 2001/55/EG” of “Richtlijn Tijdelijke Bescherming”): bij een massale toestroom van ontheemden kan het statuut van tijdelijke bescherming worden vastgesteld volgens artikel 5;

    - Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382 van de Raad van 4 maart 2022 tot vaststelling van het bestaan van een massale toestroom van ontheemden uit Oekraïne in de zin van artikel 5 van Richtlijn 2001/55/EG, en tot invoering van tijdelijke bescherming naar aanleiding daarvan (Pb L 4 maart 2022, afl.71, 1 – 6; hierna: “Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382”): dit besluit stelt vast dat er “een massale toestroom in de Unie is van ontheemde personen die Oekraïne hebben moeten verlaten als gevolg van een gewapend conflict”;

    - Richtlijn 2001/55/EG verduidelijkt in artikel 13, lid 1 dat de lidstaten moeten zorgen voor een fatsoenlijk onderkomen voor de begunstigden van de tijdelijke bescherming;

    - Besluit van 8 april 2022 van de Vlaamse Regering (BVR) tot toekenning van een subsidie aan lokale besturen voor de opbouw van opvangcapaciteit voor tijdelijk ontheemden uit Oekraïne, tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering en tot intrekking van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2022 tot toekenning van een subsidie aan lokale besturen voor het creëren van bijkomende opvangplaatsen voor de tijdelijk ontheemden uit Oekraïne (hierna: ‘BVR 8 april 2022’): dit besluit regelt de subsidiëring van de duurzame huisvesting die via de Huisvestingstool is geregistreerd;

    - BVR 8 april 2022 is mogelijk dankzij het volgende juridische kader:

    1. Vlaamse Codex Overheidsfinanciën van 29 maart 2019;

    2. Besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2017 tot uitvoering van het decreet van 5

    februari 2016 houdende het toeristische logies;

    3. Besluit Vlaamse Codex Overheidsfinanciën van 17 mei 2019;

    4. Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.

    Het lokaal bestuur baseert zich bovendien nog op de volgende wettelijke grondslagen

    - Het lokaal bestuur en bij uitbreiding de gemeentelijke coördinatoren als uitvoerders, geniet gemeentelijke autonomie (art. 41 j° art. 162 Gw.). De wetgever heeft de lokale besturen bevoegdheden betreffende het woonbeleid toebedeeld (art. 2.2., § 1 Vlaamse Codex Wonen van 2021).

    - Het lokaal bestuur beheert de registratie en validatie van opvangplaatsen binnen de VHT. Daarnaast staat het lokaal bestuur in voor de toebedeling van opvangplaatsen aan de tijdelijk ontheemden uit Oekraïne – die binnen hun grondgebied verblijven – alsook de allocatie van herhuisvesting aan de tijdelijk ontheemden uit Oekraïne die binnen hun grondgebied verblijven.

    3. Verdere verwerking door de partijen

    Het doeleinde van de verwerking van de persoonsgegevens door de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken en door het lokaal bestuur (de gemeentelijke coördinatoren) voor de hogervermelde doeleinden na de gegevensuitwisseling is verenigbaar met de doeleinden waarvoor de gegevens oorspronkelijk zijn verzameld, gezien de verwerkingen ook plaatsvinden in het kader van het opvolgen van het aantal en de spreiding van opvanglocaties en opvangplaatsen in de Vlaamse huisvestingstool.

    De gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken zullen de gegevens verkregen van de andere partij verder verwerken voor historisch onderzoek of statistische doeleinden. Op deze verwerkingen geldt een uitzondering volgens artikel 5, 1, b), tweede zinsdeel van de algemene verordening gegevensbescherming: deze verwerkingen worden niet als onverenigbaar beschouwd met de oorspronkelijke doeleinden.

    ABB verwerkt de gegevens van de tijdelijk ontheemden in de VHT tot slot voor een wekelijkse rapportage aan het kernteam Oekraïne. Digitaal Vlaanderen, verwerker van de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken, verwerkt de gegevens tot rapporten. Niet alle leden van het  kernteam Oekraïne hebben toegang tot de gegevens in de HVT, waardoor de rapportage gebeurt via een kerndashboard. Dit kerndashboard geeft een globaal geanonimiseerd overzicht van volgende gegevens:

    - de huidige en potentiële huisvestingscapaciteit;

    - aantal nieuwe slaapplekken;

    - aantal beëindigde slaapplekken;

    - aantal toewijzingen.

    Deze vorm van statistisch onderzoek is verenigbaar met de oorspronkelijke doeleinden, en gebeurt op een geaggregeerd niveau. Het lokaal bestuur mag de persoonsgegevens verkregen uit gegevensstroom 1 uitsluitend verwerken in het kader van de VHT en de voormelde doelstellingen. Indien het lokaal bestuur de gegevens toch voor andere doelstellingen wenst te verwerken, moet zij er als individuele verwerkingsverantwoordelijke voor zorgen dat de verwerking plaatsvindt in overeenstemming met alle verplichtingen opgelegd door de Algemene Verordening Gegevensbescherming. De gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken kunnen in geen geval verantwoordelijk worden geacht voor deze verdere verwerkingen door het lokaal bestuur.

    Artikel 3: De gevraagde persoonsgegevens en de categorieën en omvang van de gevraagde persoonsgegevens conform het proportionaliteitsbeginsel Hieronder wordt een overzicht gegeven van de verschillende persoonsgegevens die worden meegedeeld, alsook de verantwoording van de proportionaliteit en de bewaartermijn van de gegevens. Het betreft geen persoonsgegevens als vermeld in artikel 9 en/of 10 van de algemene verordening gegevensbescherming. Indien dat wel het geval is, wordt dit gespecificeerd in onderstaande tabel.

    1. De gegevensuitwisseling van de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken naar het lokaal bestuur (Gegevensstroom 1)

    Het betreft de persoonsgegevens van de volgende categorieën van betrokkenen:

    • Contactpersoon voor de locatie van een opvangplaats, onder meer:

    o Professionele vertegenwoordiger;

    • Aanbieders van opvangplaatsen (zowel private als publieke aanbieders)

    o Professionele aanbieders

    (Categorie van)

    persoonsgegevens

    Het concrete gegeven dat wordt meegedeeld. Als er veel gegevens zijn, kunnen ze in clusters worden vermeld.

    Verantwoording/proportionaliteit

    Waarom elk gegeven noodzakelijk is voor het gevraagde doel. Als in artikel 1 en 2 verschillende doelen zijn opgegeven, aangeven voor welk doel het gegeven wordt meegedeeld.

    Contactgegevens contactpersoon locatie van de opvangplaats

    - Naam en voornaam

    - E-mailadres

    De gegevens van de contactpersonen van de locatie van de opvangplaats worden in de Vlaamse Huisvestingtool opgenomen om het mogelijk te maken voor de gemeentelijke coördinator om contact met hen op te nemen.

    Gegevens van de aanbieder van de (gevalideerde) opvangplaats

    - Adresgegevens

    Deze gegevens worden opgevraagd zodat de gemeentelijke coördinator kan nagaan of de  opvangplaatsen voldoen aan huisvestingsnormen in de zin van artikel 3.1, § 1 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (elementaire veiligheids-, gezondheids- en woningkwaliteitsvereisten), om een geschikte opvangplaats te kunnen voorzien voor de tijdelijk ontheemden en om de subsidieregeling te controleren.

    Er zijn ook recurrente (maandelijks) subsidies. Hiervoor zijn de adresgegevens van belang, gezien de berekening gebeurt op basis van het aantal slaapplekken per adres. Bv. verschillende appartementen in één gebouw met elk een eigen adres (bv. andere busnummers) moeten ingegeven worden als afzonderlijke locaties.

    Gegevens die nodig zijn voor de subsidieregeling:

    - Naam locatie

    - Naam opvangplaats

    - Bedrag van de uitgekeerde subsidie

    - Soort subsidie (maandelijks, met of zonder opknapwerken, …)

    ABB betaalt de subsidies uit aan het lokaal bestuur voor het aanbieden van de opvangplaatsen. ABB bezorgt in dit kader een rapport aan het lokaal bestuur met gedetailleerdere informatie. De subsidiecoördinator kan ook aan de gegevens opgenomen in het rapport via de VHT. De verwerkingen in het kader van de Vlaamse Huisvestingtool zullen uiterlijk van rechtswege eindigen op het moment dat het Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382, alsook eventuele navolgende uitvoeringsbesluiten die de vaststelling van het bestaan van een massale toestroom van ontheemden uit Oekraïne in de zin van artikel 5 van Richtlijn 2001/55/EG en tot invoering van tijdelijke bescherming naar aanleiding daarvan voortzetten, een einde nemen. Nadien zullen de gegevens uit de VHT verwijderd worden. Er wordt een overgangsperiode van 7 maanden voorzien om de gegevens uit de VHT te verwijderen in functie van het laatste uitbetalingsmoment door ABB. Deze bewaartermijn kan worden verantwoord gezien de gegevens beschikbaar moeten blijven zolang het beleid nood heeft aan informatie omtrent huisvesting van tijdelijk ontheemden.

    De gegevens die nodig zijn voor de subsidieregeling en eventueel voor het nakomen van andere wettelijke verplichtingen worden 10 jaar – na de uitbetaling van deze subsidies - bijgehouden om te controleren of de subsidies correct worden uitgekeerd aan de lokale besturen. Na deze termijn worden de persoonsgegevens definitief verwijderd.

    2. De gegevensuitwisseling van het lokaal bestuur naar de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken (Gegevensstroom 2)

    Het betreft de persoonsgegevens van de volgende categorieën van betrokkenen:

    • Gemeentelijke coördinatoren

    • Contactpersoon voor de locatie van een opvangplaats, onder meer:

    o Professionele vertegenwoordiger;

    o Burgers die hun woning ter beschikking stellen

    o Gemeentelijke coördinator(en) indien het lokaal bestuur een opvangplaats ter

    beschikking stelt

    • Aanbieders van opvangplaatsen (zowel private als publieke aanbieders)

    o Professionele aanbieders

    o Burgers die hun woning ter beschikking stellen

    (Categorie van) persoonsgegevens

    Het concrete gegeven dat wordt meegedeeld. Als er veel gegevens zijn, kunnen ze in clusters worden vermeld.

    Verantwoording/proportionaliteit

    Waarom elk gegeven noodzakelijk is voor het gevraagde doel. Als in artikel 1 en 2 verschillende doelen zijn opgegeven, aangeven voor welk doel het gegeven wordt meegedeeld.

    Contactgegevens gemeentelijke coördinator

    (incl. back-up coördinator)

    - Naam en voornaam

    - E-mailadres

    - Telefoonnummer

    - Rol/titel

    - Lokaal bestuur waar de gemeentelijke coördinator werkzaam is

    De gemeentelijke (back-up) coördinatoren zijn tewerkgesteld bij het lokaal bestuur. Zij zijn beheerder voor de opvanglocaties in de Vlaamse Huisvestingstool op het grondgebied van het lokaal bestuur en nemen verschillende rollen op bij de registratie, de validatie van gegevens en bij de toewijzing van de opvangplaatsen. Gelet op hun rol als contactpersoon dienen hun contactgegevens in de Vlaamse Huisvestingstool gedeeld te worden in geval er vragen zijn over de registratie, validatie of toewijzing van de opvangplaats.

    Contactgegevens contactpersoon locatie van de opvangplaats

    - Naam en voornaam

    - E-mailadres

    De gegevens van de contactpersonen van de locatie van de opvangplaats worden in de Vlaamse Huisvestingtool opgenomen om het mogelijk te maken voor de gemeentelijke coördinator om contact met hen op te nemen bv. zodat de tijdelijk ontheemde zijn intrek kan nemen in de opvangplaats.

    Gegevens van de aanbieder van de (gevalideerde) opvangplaats

    Deze gegevens worden opgevraagd zodat de gemeentelijke coördinator kan nagaan of de

    - Adresgegevens

    opvangplaatsen voldoen aan huisvestingsnormen in de zin van artikel 3.1, § 1 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (elementaire veiligheids-, gezondheids- en woningkwaliteitsvereisten), om een geschikte opvangplaats te kunnen voorzien voor de tijdelijk ontheemden en om de subsidieregeling te controleren. Er zijn ook recurrente (maandelijks) subsidies. Hiervoor zijn de adresgegevens van belang, gezien de berekening gebeurt op basis van het aantal slaapplekken per adres. Bv. Verschillende appartementen in één gebouw met elk een eigen adres (bv. andere busnummers) moeten ingegeven worden als afzonderlijke locaties.

    Artikel 4: De categorieën van ontvangers en derden die mogelijks de gegevens eveneens verkrijgen

    1. De gegevensuitwisseling van de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken naar het lokaal bestuur (Gegevensstroom 1)

    Volgende diensten van het lokaal bestuur zullen in het kader van de in artikel 2 vooropgestelde finaliteiten toegang hebben tot de gevraagde persoonsgegevens:

    - Local coordinator: Medewerkers bij het lokaal bestuur die instaan voor de registratie, validatie

    en toewijzing van slaapplekken in de VHT

    - Local subsidy coordinator: Medewerkers bij het lokaal bestuur die toegang hebben tot het

    subsidieluik in de VHT

    De gevraagde persoonsgegevens mogen niet worden doorgegeven aan derden, tenzij met uitdrukkelijke voorafgaandelijke toestemming van de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken en uiteraard in overeenstemming met de relevante wet- en regelgeving inzake de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens.

    2. De gegevensuitwisseling van het lokaal bestuur naar de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken (Gegevensstroom 2)

    Volgende diensten van de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken zullen in het kader van de in artikel 2 vooropgestelde finaliteiten toegang hebben tot de gevraagde persoonsgegevens:

    • de medewerkers van het Vlaams Ondersteunend Team opvang tijdelijke ontheemden Oekraïne (hierna “VLOT-team”) die instaan voor de ondersteuning aan lokale besturen bij het gebruik van de VHT;

    • het rapporteringsteam van ABB en van W-VL;

    • de systeembeheerders van VHT;

    • de medewerkers van de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken die omwille van hun functieprofiel permanent toegang krijgen tot de meegedeelde gegevens in de HVT:

    o HVT regional coordinator (medewerkers van het VLOT-team)

    o HVT central coordinator

    o HVT central subsidy coordinator

    o HVT policy area coordinator

    o HVT product owner

    o HVT business administrator

    o HVT release manager

    o HVT developer

    o HVT system administrator

    Een uitgebreide uitleg over voorgaande rollen en de toegang tot de gegevens die elke rol heeft, is beschikbaar bij ABB en kan indien gewenst opgevraagd worden door het lokaal bestuur. Enkel personen die omwille van hun functieprofiel deze informatie nodig hebben voor de uitvoering van hun werk, krijgen toegang tot de informatie. De toegang door de gebruikers tot de gegevens in de VHT wordt gelogd door de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken. Daarnaast kunnen de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken de door hen bewerkte gevraagde gegevens, in functie van de noodzakelijkheid en in het kader van de in artikel 2 vooropgestelde finaliteiten, meedelen aan andere overheden/overheidsinstanties of worden ingezien door laatstgenoemden (niet exhaustief):

    - CCVO;

    - VSA;

    - STATBEL;

    - Externe verwerker: Digitaal Vlaanderen.

    Artikel 5. Periodiciteit van de mededeling en de duur van de mededeling

    De persoonsgegevens zullen rechtstreeks via de Vlaamse Huisvestingstool tussen de partijen en op onbeperkte wijze meegedeeld worden. Dit houdt in dat er sprake is van een permanente toegang, waardoor de gegevens steeds in real time beschikbaar/raadpleegbaar zijn op het platform. De mededeling van de persoonsgegevens gebeurt zolang de registratie van opvangplaatsen en opvanglocaties in de Vlaamse Huisvestingstool opgevolgd dient te worden. De mededeling van de persoonsgegevens gebeurt uiterlijk tot het van rechtswege eindigen van de verwerkingen in het kader van de Vlaamse Huisvestingtool. De meegedeelde gegevens zullen door de partijen tot de beëindiging van de verwerkingen van persoonsgegevens in de Vlaamse Huisvestingstool worden bewaard. De verwerkingen in het kader van de Vlaamse Huisvestingtool zullen uiterlijk van rechtswege eindigen op het moment dat het Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382, alsook eventuele navolgende uitvoeringsbesluiten die de vaststelling van het bestaan van een massale toestroom van ontheemden uit Oekraïne in de zin van artikel 5 van Richtlijn 2001/55/EG en tot invoering van tijdelijke bescherming naar aanleiding daarvan voortzetten, een einde nemen. Nadien zullen de gegevens uit de VHT verwijderd worden. Er wordt een overgangsperiode van 7 maanden voorzien om de gegevens uit de VHT te verwijderen in functie van het laatste uitbetalingsmoment door ABB. Deze bewaartermijn kan worden verantwoord gezien de gegevens beschikbaar moeten blijven zolang het beleid nood heeft aan informatie omtrent huisvesting van tijdelijk ontheemden. De gegevens die nodig zijn voor de subsidieregeling en eventueel voor het nakomen van andere wettelijke verplichtingen worden 10 jaar – na de uitbetaling van deze subsidies - bijgehouden om te controleren of de subsidies correct worden uitgekeerd aan de lokale besturen. Na deze termijn worden de persoonsgegevens definitief verwijderd.

    Artikel 6: Beveiligingsmaatregelen

    De mededeling gebeurt rechtsreeks in de VHT, derhalve wordt verwezen naar de geldende maatregelen die hierna zijn opgesomd.

    1. Vertrouwelijkheid

    Elke partij zal de persoonsgegevens vertrouwelijk houden en zal alle passende maatregelen nemen zodat iedere medewerker en elke andere persoon die onder het rechtstreekse gezag van de partij toegang heeft tot persoonsgegevens de vertrouwelijkheid en integriteit van de persoonsgegevens respecteert en handhaaft. Elke partij zorgt ervoor dat iedere medewerker en elke andere persoon die onder het rechtstreekse gezag van de partij toegang heeft tot persoonsgegevens, gebonden is door een contractuele of wettelijke geheimhoudingsverplichting.

    2. Beveiligingsmaatregelen genomen door het lokaal bestuur in het kader van de gegevensuitwisseling

    Op grond van de AVG wetgeving is het lokaal bestuur te verplicht om passende organisatorische en technische maatregelen te nemen ter beveiliging van de mededeling van de persoonsgegevens, vermeld in artikel 2. Volgende minimale maatregelen worden getroffen door de Stad/de Gemeente:

    • een veiligheidsbeleid hebben

    • een veiligheidsplan hebben en jaarlijks herzien

    • een functionaris voor gegevensbescherming (FGB) of Data Protection Officer (DPO) aangewezen hebben

    • een informatieveiligheidscel aangesteld hebben

    • een procedure m.b.t. de behandeling van datalekken hebben

    • de medewerkers van de organisatie, incl. ingehuurd of tijdelijk personeel en eventuele derde partijen die rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken zijn bij de uitvoering van de opdracht, zijn

    o gehouden tot een confidentialiteitsplicht die wettelijk en/of contractueel is opgelegd

    o ingelicht omtrent de regels van de AVG

    o ingelicht over de informatieveiligheidsinstructies die ze moeten respecteren

    • de toegang tot de Data Set wordt beperkt tot de personen die daar in het kader van de uitoefening van hun taak of opdracht toegang tot moeten hebben (“Bevoegde Personen”)

    • het (lokale) netwerk van de organisatie beveiligd is opgezet, o.m. door een actieve firewall

    • de e-mailtoepassing wordt beveiligd, minstens door een virusscanner

    • er door toegangsbeheer van de applicaties en systemen waarmee de Data Set in aanraking komt enkel bevoegde personen toegang hebben tot de Data Set

    Een overzicht van de technische en organisatorische maatregelen genomen door het lokaal bestuur, is beschikbaar. Dit kan indien gewenst opgevraagd worden door de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.

    Het lokaal bestuur heeft een eigen privacyverklaring ter beschikking. De link naar deze privacyverklaring is terug te vinden in de ondertekende verklaring voor akkoord.

    3. Beveiligingsmaatregelen genomen door de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken in het kader van de gegevensuitwisseling. Volgende maatregelen worden getroffen door de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken ter beveiliging van de mededeling van de persoonsgegevens, vermeld in artikel 2:

    Beveiliging van de persoonsgegevens tijdens de doorgifte:

    • Toegang geregeld volgens de vereisten van de Vlaamse Overheid, gecombineerd met two factor authentication.

    o Vlaams toegangs- en rechtenbeheer wordt gebruikt

    (https://overheid.vlaanderen.be/ict/ict-diensten/toegangsbeheer):

    ▪ IDM – Identity Management - Het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid

    ▪ ACM – Access Management - Het Toegangsbeheer van de Vlaamse overheid

    o Data in motion:

    ▪ Encryptie op transport niveau

    ▪ Gebruik van TLS

    Beveiliging van de persoonsgegevens na de doorgifte.

    • Er wordt gebruikt gemaakt van encryptie voor de velden die persoonsgegevens bevatten

    • Gedetailleerde logging en auditing van events toegangen

    • Toekenning van toegang volgens het “least privilege” en “need to know” principe voor gebruikers van de tool

    Een uitgebreid overzicht van de technische en organisatorische maatregelen genomen door de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken, is beschikbaar bij ABB en kan indien gewenst opgevraagd worden door het lokaal bestuur. De gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken hebben een privacyverklaring ter beschikking. De link naar deze privacyverklaring is terug te vinden in bijlage 1. De gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken hebben bovendien zelf een gegevensbeschermingseffectbeoordeling uitgevoerd voor de verwerkingen die plaatsvinden in het kader van de VHT.

    De gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken en het lokaal bestuur moeten kunnen aantonen dat de in dit artikel opgesomde maatregelen werden getroffen. Op eenvoudig verzoek van de  gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken of het lokaal bestuur moet de andere hiervan het bewijs overmaken.

    Artikel 7: Verwerkers

    De gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken doen beroep op Digitaal Vlaanderen voor de verwerkingen binnen VHT die op een salesforce-omgeving gebeuren. In het geval de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken voor de verwerking van persoonsgegevens die het voorwerp zijn van voorliggend protocol, beroep doen op een verwerker (of meerdere verwerkers), doen de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken uitsluitend beroep op verwerkers die afdoende garanties met betrekking tot het toepassen van passende technische en organisatorische maatregelen bieden opdat de verwerking aan de vereisten van de algemene verordening gegevensbescherming voldoet en de bescherming van de rechten van de betrokkene is gewaarborgd. De gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken sluiten in voorkomend geval met alle verwerkers een verwerkersovereenkomst in overeenstemming met artikel 28 van de algemene verordening gegevensbescherming. Partijen bezorgen elkaar een overzicht van de verwerkers die de gevraagde gegevens verwerken, en actualiseren dit overzicht zo nodig.

    De gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken erkennen dat het gebruik van Salesforce een mogelijk risico inhoudt op een gegevensdoorgifte buiten de Europese Economische Ruimte (EER). De gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken hebben in dit kader rekening gehouden met de beginselen in hoofdstuk V van de algemene verordening gegevensbescherming en leven in dit kader alle wettelijke vereisten, verplichtingen en voorwaarden van relevante EU- en nationale regelgeving, voorschriften en andere wetten met betrekking tot de doorgifte van persoonsgegevens naar een derde land na. De gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken hebben onder andere (i) de richtlijnen 01/2020 van het Europees Comité voor Gegevensbescherming in acht genomen, en (ii) een effectbeoordeling voor gegevensoverdracht uitgevoerd om te bepalen of er aanvullende maatregelen moesten worden genomen om de persoonsgegevens te beschermen in overeenstemming met de EUwetgeving. Het lokaal bestuur doet geen beroep op verwerkers.

    Artikel 8: Kwaliteit van de persoonsgegevens

    Zodra de partijen één of meerdere foutieve, onnauwkeurige, onvolledige, ontbrekende, verouderde of overtollige gegevens in de persoonsgegevens, vermeld in artikel 3, vaststellen (al dan niet op basis van een mededeling van de betrokkene), meldt zij dat onmiddellijk aan de andere partij die na onderzoek binnen een redelijke termijn van de voornoemde vaststellingen de gepaste maatregelen treft en de partij daarvan vervolgens op de hoogte brengt.

    Artikel 9: Sanctie bij niet-naleving

    Onverminderd haar recht om een schadevergoeding te vorderen en in afwijking van artikel 5 kan elke partij dit protocol middels eenvoudige kennisgeving en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling eenzijdig beëindigen indien de andere partij deze persoonsgegevens verwerkt in strijd met hetgeen bepaald is in dit protocol, met de algemene verordening gegevensbescherming of met andere relevante wet- of regelgeving inzake de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens.

    Artikel 10: Meldingsplichten

    Partijen engageren zich in het licht van artikel 33 van de algemene verordening gegevensbescherming om elkaar via de functionarissen voor gegevensbescherming (van ABB en het lokaal bestuur) zonder onredelijke vertraging op de hoogte te stellen van elk gegevenslek dat zich voordoet betreffende de meegedeelde gegevens met impact op de partijen en in voorkomend geval onmiddellijk gezamenlijk te overleggen teneinde alle maatregelen te nemen om de gevolgen van het gegevenslek te beperken en te herstellen. De partijen verschaffen elkaar alle informatie die ze nuttig of nodig achten om de beveiligingsmaatregelen te optimaliseren.

    Elke partij brengt de andere partij onmiddellijk op de hoogte van wijzigingen van wetgeving met impact op voorliggend protocol, zoals de finaliteit, proportionaliteit, frequentie, duurtijd enz. en in voorkomend geval van wijzigingen omtrent de verwerkers.

    De contactgegevens van de functionaris voor gegevensbescherming van ABB en van het lokaal bestuur zijn terug te vinden in bijlage 1.

    Artikel 11: Toepasselijk recht en geschillenbeslechting

    Dit protocol wordt beheerst door het Belgisch recht. Alle geschillen die voortvloeien uit of verband houden met dit protocol worden beslecht door de bevoegde Nederlandstalige rechtbank in Brussel.

    Artikel 12: Inwerkingtreding en opzegging

    Dit protocol is in werking getreden op 14 maart 2022. Partijen kunnen dit protocol schriftelijk opzeggen mits inachtneming van een opzegtermijn van 2 maanden door middel van een schriftelijke kennisgeving.

    Het protocol eindigt van rechtswege na afloop van de in artikel 5 van dit protocol bedoelde termijn van mededeling. Het protocol eindigt tevens van rechtswege wanneer er geen rechtsgrond meer bestaat voor de gevraagde doorgifte van persoonsgegevens.

    Het lokaal bestuur gaat over tot akkoord met de inhoud van dit protocol via een aparte ondertekende verklaring.

    Opgemaakt te Brussel,

    Namens ABB

    Jeroen Windey

    Administrateur-generaal ABB

    BIJLAGEN

    BIJLAGE 1 - DIVERSEN

    BIJLAGE 2 - AANVULLENDE INFORMATIE

    BIJLAGE 1 - DIVERSEN

    A. Bekendmaking protocollen

    De partijen maken dit protocol bekend op hun respectievelijke websites:

    - W-VL: https://www.vlaanderen.be/wonen-in-vlaanderen/privacyverklaring-wonen-invlaanderen/machtigingen-en-protocollen-wonen-in-vlaanderen-2023

    - ABB: https://www.vlaanderen.be/agentschap-binnenlands-bestuur/privacyverklaring

    De link naar de website waarop het lokaal bestuur het protocol zal publiceren is opgenomen in de ondertekende verklaring voor akkoord.

    B. Overzicht van (adviezen van) de functionarissen van gegevensbescherming

    De functionaris voor gegevensbescherming van W-VL heeft op 19/7/2023 samen met de functionaris voor gegevensbescherming van ABB een gezamenlijk advies met betrekking tot het ontwerp van dit protocol (19/7/2023) gegeven.

    De functionaris voor gegevensbescherming van W-VL kan bereikt worden via de volgende kanalen:

    - E-mail: dpo.wonen@vlaanderen.be

    - Adres: Havenlaan 88 bus 40, 1000 Brussel

    De functionaris voor gegevensbescherming van ABB kan bereikt worden via de volgende kanalen:

    - E-mail: teamDPO-ABB@vlaanderen.be

    - Adres: Havenlaan 88 bus 70, 1000 Brussel

    De contactgegevens (e-mail, adres) van de functionaris voor gegevensbescherming van het lokaal bestuur, alsook de datum waarop de functionaris voor gegevensbescherming een advies heeft gegeven met betrekking tot het ontwerp van dit protocol is opgenomen in de ondertekende verklaring voor akkoord.

    C. Bekendmaking privacyverklaringen

    De gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken hebben een privacyverklaring ter beschikking specifiek voor de Vlaamse Huisvestingtool. De link naar deze privacyverklaring is terug te vinden op de webpagina van het portaal: https://www.vlaanderen-helpt.be/s/privacy?language=nl_BE  Het lokaal bestuur heeft een privacyverklaring ter beschikking. De link naar deze privacyverklaring is opgenomen in de ondertekende verklaring voor akkoord.

    BIJLAGE 2 – AANVULLENDE INFORMATIE

    A. Registratie opvangplaatsen

    Voor beheer en validatie van de opvangplaats, registreren we volgende informatie:

    Categorie Omschrijving Velden

    Identificatiegegevens Mogelijkheid om de persoon van de opvangplaats te identificeren

    Achternaam en voornaam

    Contactgegevens Mogelijkheid om de persoon van de opvangplaats te contacteren

    E-mailadres en telefoonnummer

    Adresgegevens Ter beschikkingstelling en beschikbaarheid opvangplaats

    Locatienaam, adres van opvangplaats en beschikbaarheidsgegevens

    B. Gebruikers van de Vlaamse Huisvestingtool

    Het gaat om medewerkers van de lokale besturen nl. gemeentelijke coördinatoren en lokale subsidiebeheerders. Daarnaast gaat het om medewerkers van ABB, WVL en Digitaal Vlaanderen nl. regionale coördinator, centrale coördinator, subsidiecoördinator, beheerder beleidsdomein, VHT producteigenaar, business administrator, security auditor VHT, release manager, ontwikkelaar, systeembeheerders en niet-gedefinieerde gebruikers (zoals bv. een medewerker van een dienstverlener die IT-ondersteuning biedt). Gezamenlijk aangeduid als “gebruikers”.

Personeel

Mens

  • Stemming amendement 1: iedereen akkoord.

    Stemming amendement 2: iedereen akkoord, behalve schepen Jos Rutten.


    Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de brief die bedeeld is aan de inwoners van de enclaves in de natuurkernen.

    Artikel 2: De gemeenteraad onderschrijft en herbevestigt het standpunt van de gemeente Oud-Heverlee om in de enclaves op haar grondgebied, vermeld in het masterplan Brabantse Wouden, in te zetten op verminderen van milieudruk. Het uitdoven van woonfuncties wordt niet weerhouden als optie voor de enclaves op ons grondgebied. Deze verduidelijking zal ook nog eens formeel overgemaakt worden aan de nieuwe vzw met de vraag ofwel de uitdoving te schrappen uit het Masterplan voor deze enclaves ofwel de verduidelijking vanwege de gemeente Oud-Heverlee voor de 3 woonenclaves  toe te voegen als een  annex aan het masterplan.

Extra

Bijkomende punten gemeenteraad

  • Artikel 1: De gemeenteraad keurt het bestek, en de raming goed voor de opdracht ”Aankoop vrachtwagen met containerhaaksysteem”, opgesteld door de dienst infrastructuur.

    De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming van deze aankoop bedraagt €190.272,50 inclusief 21% btw, exclusief eventuele opties.

    Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

    Artikel 3: De gemeenteraad besluit opdracht te geven om de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking op te starten.

    Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van dit dossier. 

    Artikel 5: De uitgaven voor deze opdracht worden voorzien in het meerjarenplan MJP000246 (Rollend materieel - gemeenschapsgoederen) door verschuiving van 120.000,00 euro van MJP000515 - Gebouwen - administratief centrum.

  • Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het rapport in bijlage met betrekking tot de voorgang van de doelstellingen van het LEKP 1.0 in Oud-Heverlee tot en met 2023.

  • Artikel 1: De gemeenteraad besluit in het kader van de gelijkheid tussen man en vrouw, om de 2 diensten op hetzelfde barema in te schakelen.

  • Artikel 1: De gemeenteraad vraagt dat het schepencollege het nodige doet om de optie van de uitdoving van de 3 woongebieden in Oud-Heverlee definitief uit het masterplan van de  Brabantse Wouden te schrappen.

    Artikel 1: De gemeenteraad geeft opdracht aan het schepencollege om het dossier i.v.m. de houtkant langs de voetweg 68/4 uit te voeren.

    Stemming: iedereen akkoord.

    Artikel 2: De gemeenteraad geeft opdracht aan het schepencollege om de controle van de voetwegen na regenval mee op te nemen in de planning van het onderhoud. 

    Stemming: tegen: CD&V, Groen en Vooruit, voor: N-VA, onthouden: Open-VLD, Tom Teck en An Geets



    Artikel 1: De gemeenteraad geeft opdracht aan het schepencollege om het dossier i.v.m. de houtkant langs de voetweg 68/4 uit te voeren.

    Artikel 2: De gemeenteraad geeft opdracht aan het schepencollege om de controle van de voetwegen na regenval mee op te nemen in de planning van het onderhoud. 

  • Stemming amendement vanwege N-VA op dit bijkomend punt :

    De gemeenteraad draagt het college op : 

    ° Artikel 1 : om bij het nemen van toekomstige initiatieven het uitdoofscenario in het Masterplan niet te weerhouden

    ° Artikel 2 : In het kader van rechtszekerheid zo snel mogelijk een RUP op te maken en te bekrachtigen voor de betrokken zones en bij uitbreiding voor de hele gemeente

     

    Artikel 1 wordt goedgekeurd ( zit vervat in Artikel 1 hieronder) met éénparigheid van stemmen.

    Artikel 2 wordt niet goedgekeurd  (stemden voor: N-VA, Open Vld, Tom Teck, An Geets). Stemden tegen : Groen , Vooruit, CD&V.

     

    Artikel 1: De gemeenteraad vraagt dat het schepencollege het nodige doet om de optie van de uitdoving van de 3 woongebieden in Oud-Heverlee definitief uit het masterplan van de  Brabantse Wouden te schrappen.

  • Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:01:25 van de opname.

  • Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:04:39 van de opname.

  • Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:07:38 van de opname.

  • Het antwoord is te beluisteren via de opname van de vergadering, die terug te vinden is op de website van de gemeente. Dit punt wordt behandeld op tijdstip 1:09:00 van de opname.